J.nr.

                                                                                                                 

Text Box: j.nr. 06-004043
Dato :

 

 

 

 

Til

                          Folketingets Skatteudvalg

 

 

Fremsendelse af grundnotat.

 

Hermed fremsendes grundnotat vedrørende Kommissionens Meddelelse om et toldmæssigt udspil mod den seneste udvikling inden for varemærkeforfalskning og piratkopiering, til orientering.

 

Notatet er samtidig oversendt til Folketingets Europaudvalg.

 

 

                          Kristian Jensen

 

 

                                                                              /Ulla Trolle


Skatteministeriet

SKAT

 

                                                                                                   J. nr. 06-004043

8. februar 2006

 

 

 

Grundnotat

om

 

Meddelelse fra Kommissionen til Rådet, Europa-Parlamentet og det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg om et toldmæssigt udspil mod den seneste udvikling inden for varemærkeforfalskning og piratkopiering (KOM(05)479 af 11. oktober 2005. 

 

1.           Resumé

             

Kommissionen har fremlagt en Meddelelse der beskriver de seneste års udvikling inden for varemærkeforfalskning og piratkopiering.

Den foretagne analyse viser en meget stor stigning i omfanget og der fremhæves at der er behov for at øge indsatsen på EU-plan.

 

 

2.           Baggrund

             

Der er på EU-plan vedtaget en række tiltag for at modvirke varemærkeforfalskning og piratkopiering, særligt Rådets forordning 1383/03 og den dertilhørende gennemførelsesforordning (Kommissionens forordning 1891/04). Også på internationalt plan - bla i ASEM-sammenhæng, i WCO og i OECD – er der fokus på bekæmpelse af varemærkeforfalskning og piratkopiering.

 

Det østrigske EU-formandskab har fremlagt et udkast til resolution, som ventes vedtaget af Rådet.

 

3.           Hjemmelsgrundlag

 

              TEF, særlig artikel 133

 

4.                      Nærhedsprincippet

 

Kommissionen vurderer ikke meddelelsen i forhold til nærhedsprincippet.

 

Regeringen vurderer, at Meddelelsen er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.

 

                  5.            Formål og indhold

 

Kommissionens Meddelelse retter opmærksomhed på et område, der tyder på at være i stærk vækst. Således viser tallene for beslaglæggelser af varemærkeforfalskede varer, at der er sket en markant stigning, således at der på EU-plan i 2004 blev beslaglagt mere end 10 gange så mange varer som i 1998 – en stigning på 1000 % på blot 6 år!

 

Meddelelsen indeholder en analyse af tendenserne inden for området.

 

Analysen viser, at der især er sket stigning i beslaglæggelser inden for varer, der er farlige for sundheden og sikkerheden (f.eks. så forskelligartede varer som medicin, reservedele til biler og fødevarer), og at der er sket et skift fra luksusvarer (dyre mærkevarer, urer osv) til fødevarer og drikkevarer; også antallet af beslaglæggelser på tekstilområdet er steget meget (er godt fordoblet fra 2003 til 2004). Den helt store topscorer er elektrisk udstyr og PC-udstyr (med stigninger på h.h.v 712 % og 900 % fra 2003 til 2004).

 

Analysen viser også, at antallet af anmodninger til toldmyndighederne om at gribe ind er stigende. Således er der henover perioden 2000-2004 sket en stigning i anmodninger på ca. 300 % - dvs at indehaverne af de enkelte varemærker, i tæt på 3000 tilfælde i 2004 bad toldmyndighederne om at gribe ind i forbindelse med import af varer til fællesskabet, fordi varemærkeindehaveren havde en mistanke om, at deres varemærke blev krænket..

 

Kommissionen angiver flere grunde til stigningen i omfanget af varemærkeforfalskning m.v.: store fortjenester – og lille risiko for at blive opdaget og forholdsvis lille straf. Herudover tilskrives den større udbredelse af sofistikeret industriel produktionskapacitet til nye/flere dele af verden og stigende interesse fra den organiserede kriminalitet en afgørende rolle.

 

Kommissionen opregner i Meddelelsen en række ”trusler”, som varemærkeforfalskning og piratkopiering indebærer, bl.a.:

 

·        Trussel mod investeringer og arbejdspladser

·        Trussel mod folkesundheden og sikkerheden

·        Tab af skatte- og afgiftsindtægter

 

 

Kommissionens holdning er, at disse ”trusler”, forså vidt er ”kendte”, men måske ikke tilstrækkelig erkendte i den offentlige bevidsthed!

 

Kommissionen kommer i Meddelelsen med en række anbefalinger – primært til konkrete handlinger, således at der dæmmes op for problemerne på området.

 

Kommissionen identificerer 3 nøgleområder:

 

1.      Øget beskyttelse pÃ¥ fællesskabsplan,

2.      Forbedring af partnerskabet mellem toldmyndighederne og erhvervslivet, og

3.      Styrkelse af det internationale arbejde

 

Ad.1. - Øget beskyttelse på fællesskabsplan

Kommissionen vurderer, at der er behov for en styrket indsats – især overfor produkter, der indebærer direkte risiko for sundhed og sikkerhed, eller som sker som led i organiseret kriminalitet.

 

Dette kræver – ifølge Kommissionen – en forbedring af toldmyndighedernes kontrol med indgående trafik på basis af en undersøgelse af såvel ”hjemler” som de operationelle foranstaltninger.

 

Det er i den forbindelse vigtigt, at samarbejdet øges mellem alle, der er involveret – dvs såvel internt mellem myndighederne, som mellem myndigheder og erhvervsliv – både nationalt og internationalt.

 

Der skal således ses på EU´s lovgivning på området. Denne blev senest ændret i 2003/2004, og står nu overfor en evaluering. Vurderingen er umiddelbart, at der er tale om verdens skrappeste lovgivning – men selv en sådan vil kunne gøres bedre!

 

Kommissionen anbefaler, at der nedsættes en arbejdsgruppe, der skal se på disse to ting. Kommissionen skal herefter fremlægge en rapport om behovet for at ændre de eksisterende regler.

 

Kommissionen anbefaler ligeledes at der sker øget anvendelse af EU-  koordineret risikostyring. Dette foreslås ske via udarbejdelse af en vejledning om risikostyring og udveksling af risikoinformation;

 

Ligeledes anbefaler Kommissionen, at der etableres en EU-Task Force, at der udføres målrettede fælles operationelle kontrolaktioner, at der afholdes operationelle seminarer for såvel toldmyndighederne som erhvervslivet; at der nedsættes en lille arbejdsgruppe, der skal se på mulighederne for at få toldlaboratorier og tilsvarende til at kontrollere usikre forfalskede varer, at EU´s toldinformationssystem (CIS) udnyttes bedre på dette område.

 

 

Ad.2. - Forbedring af partnerskabet mellem toldmyndighederne og erhvervslivet

Det er vigtigt for toldmyndighedernes indsats, at erhvervslivet fuldt ud medvirker til at sikre en effektiv håndhævelse af reglerne på området. Hvis ikke erhvervslivet ”spiller med” er der ikke meget at komme efter for toldmyndighederne – hvis der ikke fremlægges tilstrækkelig med informationer fra erhvervslivet om hvad der er ægte og hvad der er falsk, er det svært, om ikke umuligt, at ”se” de falske ting!

 

Kommissionen anbefaler derfor at erhvervslivet indtager en mere proaktiv tilgang – dvs de skal opfordres til at deltage og assistere med viden osv., at der sker en udvidelse af partnerskabet mellem erhvervslivet og toldmyndighederne, at der nedsættes en arbejdsgruppe, der skal se på mulighederne for et egentligt informationsudvekslingssystem mellem erhvervslivet og myndighederne, at der oprettes en central elektronisk postkasse på EU-plan, der kan tage ”ekspreshenvendelser”, at der tages specifikke initiativer over for særlig sundheds/sikkerhedsmæssigt eller fiskalt følsomme erhvervssektorer (f.eks. lægemidler, legetøj, høj-afgiftsbelagte varekategorier).

 

Kommissionen anbefaler desuden, at der generelt bør ydes en bevidstgørelses- og informationsindsats omkring de trusler varemærkeforfalskning indebærer.

 

Ad. 3. – Styrkelse af det internationale samarbejde

Kommissionen ser en styrkelse af det internationale samarbejde på dette område som en væsentlig forudsætning for at dæmme op for det stigende omfang. Det internationale samarbejde skal anvendes til at sikre, at der allerede gribes ind i eksport- eller omladningslandet – og ikke først, når varerne importeres til EU (eller et andet slut-land).

 

Kommissionen anbefaler desuden at det internationale samarbejde styrkes (overveje en styrkelse af artikel 51 i TRIPS-aftalen, således at den udvides til også at omfattet pligt til kontrol v. eksport, transit og omladning af varer, øget samarbejde bilateralt og i internationale organisationer som WCO, Europol og Interpol om dette emne, flere bilaterale arrangementer/toldsamarbejdsaftaler, øget fokus på Kina, udstationering af toldere i vigtige regioner).

 

 

6.           Europa-Parlamentets udtalelser

 

Meddelelsen er også adresseret til Europa-Parlamentet. Der forventes ingen reaktion derfra.

 

          

 

 

7.                         Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor

             

              Meddelelsen har ingen konsekvenser for dansk ret.

 

 

8.                      Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet

 

Meddelelsen indeholder ikke en vurdering af, om anbefalingerne vil koste fællesskabsressourcer.

 

Fra dansk side vil en gennemførelse af anbefalingerne kunne medføre at der skal tilføres ekstra ressourcer til området. Omfanget vil dog afhænge af den faktiske danske deltagelse. Det forventes dog, at disse vil kunne findes indenfor SKAT´s egne rammer.

 

En øget indsats på området bør have en positiv effekt på samfundet som helhed – idet formålet netop er at sikre, at varerne ikke kommer på markedet.

 

Tiltagene i Meddelelsen skulle gerne indebære, at en række varer, der i dag krænker intellektuelle ejendomsrettigheder stoppes og derved afholdes fra at skade den legale handel.

 

De foreslåede tiltag skønnes ikke i sig selv, at indebære administrative og økonomiske konsekvenser for dansk erhvervsliv.

 

 

9.           Høring

 

Meddelelsen har ikke været sendt i formel høring.

 

 

                   10.         Regeringens foreløbige generelle holdning

 

Generelt synes Kommissionens analyse og anbefalinger fornuftige og de tendenser analysen viser ses også i Danmark. Der foreslås en række konkrete tiltag, der hver og ét synes fornuftigt.

 

De anbefalinger kommissionen kommer med, genspejles – i overordnede træk – i det udkast til resolution, som det østrigske formandskab har fremlagt med henblik på vedtagelse på et kommende møde i Konkurrencerådet.

 

          

11.             Generelle forventninger til andre landes holdninger

 

Der synes at tegne sig generel opbakning til Kommissionens analyse og anbefalinger – og til, at der vedtages en resolution omkring denne opbakning.

 

 

12.                Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg

 

Forslaget har ikke tidligere været forelagt Europaudvalget.