Kritik af svar på spørgsmål nr. 88 til Folketi
n-
gets skatteudvalg
Skatteministeriet har i svar til Folketingets Skatteudvalg vurderet virkningerne af Vel-
færdskommissionens skatteforslag , jf. bilag 1. Spørgeren har forholdsvist præcist
angivet hvilke forslag, der skal regnes på, ligesom det er angivet, at der ses bort fra
dynamiske effekter (som dog eventuelt kan specificeres særskilt). Det sidste undla-
des dog i svaret.
Velfærdskommissionen skal gøre opmærksom på at det i kke Velfærdskommissi o-
nens udspil, der regnes på:
I Velfærdskommissionens skatteudspil er der lagt stor vægt på timingen af
skatteændringerne, således at lempelserne kommer før stigningerne. Skat-
teministeriets beregning ser bort fra indfasning og antager, at den fulde effekt
indtræder sam me år. I Velfærdskommissionens skatteforslag indtræder den
fulde lempelse 15 år før den fulde stramning .
Stigningen i den effektive ejendomsværdiskat er større end den , der ligger til
grund for Velfærdskommissionens beregninger. Teknisk sker dette ved, at det
forudsættes , at skattestoppet bliver fastholdt til 2029 Velfærdskommissi o-
nens beregninger forudsætter derimod , at skattestoppet fastholdes på 2010-
niveau.
Skatteministeriets beregning forudsætter , at ophævelsen af særreglerne for
personer, der har ejet deres bolig før 19 98, har permanent budgetvirkning.
Effekten af forslaget om udvidelsen af indefrysningsordninger for ejendoms-
værdiskatten udelades.
Effekten af tiltagene i forhold til de øvrige boligformer (lejeboliger, andelsboli-
ger og almene boliger) er ikke medregnet.
Beregningen inkluderer ikke såkaldte dynamiske effekter. Der er to dynami-
ske reaktioner: Et prisfald på ejerboliger og en beskæftigelseseffekt. At vu r-
dere ændringer i ejendomsværdiskatten uden at betragte prisændringer på
boliger vurderes som ikke fagligt retvisende. Herunder skal særligt peges på,
at prisændringen fører til en afledt reduktion af grundskyldsskattebetalinger-
ne. Dette er ikke inkluderet i beregningerne.
Endelig tages ikke hensyn til, at effekten af skattestoppet varierer geografisk.
De syv indvendinger forklares nærmer nedenfor. Der henvises til bilag 12.1 i Fremti-
dens velfærd - vores valg for en retvisende beregning af fordelingsvirkningerne af
Velfærd skommissionens forslag.