Til Folketingets Skatteudvalg Fremsendelse af grundnotat Hermed fremsendes grundnotat vedrørende Kommissionens forslag til Europa - Parlamentets og Rådets forordning om en toldkodeks (Moderniseret toldkodeks) til orientering. Notatet er samtidig oversendt til Folketingets Europaudvalg. Kristian Jensen /Ulla Trolle j.nr. 05/018295 Dato :
2 Skatteministeriet SKAT J. nr. 05-018295 12. januar 2006 Grundnotat om Forslag  til  Europa-Parlamentets  og  Rådets  forordning  om  en toldkodeks (Moderniseret toldkodeks) KOM(05)608.   0. Resumé Kommissionen  har  fremsat  forslag  til  en  modernisering  af Toldkodeksen, hvorved der skal opnås forenklinger og en s- retning  af  reglerne.  Forslaget  skal  ses  i  lyset  af  Lissabon- strategien, og tager på en gang hensyn  til kravet om lettelser for handlen  - herunder hensyn til bl.a.  ”Doha  Development Agenda”  - og kravet til øget kontrol ved de ydre grænser. 1. Baggrund Forslaget er modtaget i Rådssekretariatet den 19. december 2005 i dansk sprogversion. Moderniseringen  af  Toldkodeks  er  en  gennemførsel  af  en større  "pakke"  på  toldområdet,  hvor  der  bl.a.  tidligere  er vedtaget   konklusioner   vedrørende   meddelelser   om   e -told (2003)  og  om  toldvæsenets  rolle  i  den  integrerede  forval  t- ning af de ydre grænser (2003). Kommissionen  har  ved  meddelelse  af  24.  juli  2003  tilken- degivet,  at  toldvæsenet  i  EU  skal  leve  op  til  modsatrettede krav  om  dels  at  gennemføre  et  antal  stigende  kontrolfora n- staltninger for at beskytte bl.a. EU's finansielle, sociale, sik- kerheds-  og  erhvervsmæssi  ge  interesser  og  dels  at  fremme legitime handelstransaktioner. For at opnå dette, er det nø  d- vendigt   med   omstrukturering   af   toldprocedurerne,   koblet
3 sammen med brugen af moderne værktøjer og teknologi for at sikre mere ensartet anvendelse af lovgivningen. Dette vil efter  Kommissionens  opfattelse  betyde,  at  risikoen  for  fejl og omkostningerne for erhvervslivet mindskes. Kommissionen anfører, at den nugældende Toldkodeks ikke har fulgt med tiden, og at der, som følge af udviklingen og den  nye  økonomiske  virke lighed,  er  behov  for  en  ny  Told- kodeks,   der   indeholder   klare,   simple   og   gennemskuelige regler  på  toldområdet.  Derfor  lægges  der  op  til  en  radikal forenkling samt  en  gennemgribende og  grundig  modernise- ring af toldreglerne og toldprocedurerne. Målet med en m odernisering af Toldkodeksen er således at: Skabe   et   grundlag   for   en   implementering   af   e- toldinitiativet –  herunder etablering af regler for fæ  l- les standarder for IT-systemer Opfylde forpligtelserne om bedre regelgivning Skabe økonomisk vækst Øge sikkerh  eden og sikringen ved de ydre grænser Mindske risikoen for svig Bidrage  til  bedre  sammenhæng  med  andre  fælle s- skabspolitikker som eksempelvis miljø og sundhed Opnå en mere effektiv EU -beslutningsproces Forslaget ligger indenfor Lissabon-strategien og harmonerer desuden  med  fællesskabets  dagsorden  i  forhold  til  ”Doha udviklingsrunden”. 2. Indhold Formålet med forslaget  om modernisering er at  få en enkel og  logisk  struktur  af  lovteksten  med  færre  artikler  og  mere simple  regler,  og  derved  en  mere  brugervenlig  toldlovgiv- ning. Der lægges desuden op til, at der skal ske en øget a   n- vendelse  af  gennemførselsbestemmelser,  forklarende  noter og  guidelines.  Kommissionen  foreslår  også,  at  metoden  for fastsættelse af gennemførselsbestemmelser ændres.
4 Formålet med  forslaget er endvidere, at Toldkodeksens lega- le indhold ændres således, at der skabes  forudsætninger  for elektronisk  told  og  handel,  og  der  dannes  det  nødvendige grundlag  for  elektronisk  dataudveksling  mellem  myndighe- der og for udviklingen af tilgængelige    toldsystemer og fæ  l- les toldinformationsportaler. Som  en  styrkelse  af  Det  Indre  Marked,  foreslås,  at  de  b e- myndigelser  til  nationale  forenklinger,  der  er  at  finde  i  den nuværende  Toldkodeks,  ophæves  eller  erstattes  af  foren k- linger gældende for hele Fællessk abet. I Almindelige bestemmelser: Toldkodeksen  indeholder  som  noget  nyt  en  ”mission  stat e- ment” (art. 2), der indeholder en beskrivelse af de regler og mål, som skal gælde for toldmyndighederne. Det  angives,  at  al  udveksling  af  data,  følgedokumenter,  a f- gørelser og notifikationer som hovedregel fremover skal ske elektronisk.   Dette   gælder   både   dataudveksling   imellem toldmyndighederne  og   mellem  toldmyndighederne  og   er- hvervslivet samt mellem toldmyndighederne og andre myn- digheder, der er involveret i ind- og udførsel af varer (art. 5 og 28). Dataudvekslingen  sker  i  overensstemmelse  med  gældende regler for databeskyttelse (art. 6). Regler om repræsentation er blevet ændret således, at nati o- nale restriktioner ikke kan opretholdes (art. 11). Kommissionen angiver, at rammerne for programmet vedrø- rende  Autoriserede  økonomiske  Operatører  (herefter  kaldet AEO) er udvidet, men at der ikke er sket materielle ændri  n- ger (art. 13). Der   indføres   en   generel   høringsregel   i   forbindelse   med negative afgørelser (art. 17). Nyt  i  forslaget  er,  at  en  afgørelse  kan  omfatte  flere  pers o- ner/virksomheder,  og  at  afgørelsen  som  hovedregel  er  gy l-
5 dig  i  hele  Fællesskabet.  Der  fastsættes  desuden  generelt  én frist for myndighederne til at træffe afgørelser (art. 17,18 og 26). Det foreslås, at bindende oplysninger afgivet af toldmyndi g- heder skal være bindende ikke alene for toldmyndighederne, men   også   for   virksomheden.    Gyldighedsperioden   for   en bindende tariferingsoplysning nedsættes fra 6 til 3 år,    og der åbnes i øvrigt op for, at der ka  n gives bindende oplysninger på andre områder end tarifering og oprindelse (art. 21). Forslaget  angiver,  at  medlemsstaterne  skal  iværksætte  en sanktionsprocedure ved  manglende overholdelse af toldlov- givningen. Reglen vedrører såvel administrative som stra  ffe- retlige sanktioner, der skal være effektive, proportionale og afskrækkende.  Forslaget  indeholder  desuden  bestemmelse om, hvilke former de administrative sanktioner skal have.  I de tilfælde, hvor der både er en administrativ og en straff   e- retlig  sanktion,  skal  summen  af  disse  sanktioner  være  pr  o- portional (art. 22). Der introduceres en samlet regel om toldadministrationernes opkrævning af gebyrer og afgifter (art. 32). II  Elementer,  på  grundlag  af  hvilke  import -  eller  eks- portafgifter og andre foranstaltninger, der er fastsat som led i varehandelen, finder anvendelse: To  nuværende  Rådsforordninger  om  oprindelse  indarbejdes i Toldkodeksen, og alle autonome oprindelsesregler (bortset fra   OLT-reglerne)   skal   fastsættes   i   henhold   til   komite  - proceduren (art. 38-42). De generelle regler om toldværdi samles, og flere af de fo  r- klarende og mere operative dele af de nugældende regler på området   overføres   til   gennemførselsbestemmelserne   (art. 43 - 47). III Toldskyld og sikkerhedsstillelse: Reglerne  om  toldskyld  er  æn  dret  således,  at  vurderingen  af spørgsmålet  om  toldskyldens  opståen  skal  ske  på  grundlag
6 af objektive omstændigheder, og ikke være afhængig af gr a- den af den enkeltes forsømmelighed (art. 51 og 54). Som  en  konsekvens  af  den  ændrede  ansvarsfordeling  me  l- lem  toldmyndighederne  (indre/ydre  grænse)  foreslås  det,  at toldskylden  som  hovedregel  opstår  der,  hvor  fortoldning s- angivelsen indgives – hvilket oftest vil være der, hvor vir k- somheden har hjemsted (art. 60). Generelle regler om toldskyld og sikkerhedsstillelse ændres for  at  skabe  balance  mellem  handlens  interesser  og  Fælle  s- skabets  samt  medlemsstaternes  finansielle  interesser.  Dette sker ved på den ene side at reducere omfanget af garantier i forbindelse med potentiel toldskyld samt øge antallet af ti l- fælde, h  vor toldskylden bortfalder, og på den anden side ved at udvide garantidækningen (art. 61  -70). Opkrævningsperioden er fastlagt til 10 år i de tilfælde, hvor toldskyldens  opståen  er  en  følge  af  en  kriminel  handling (art. 73), og kommissionen gives adgang til at fastsætte re  g- ler om bogføring efter komiteproceduren (art. 75). Reglerne  vedrørende  toldskyldens  eftergivelse,  tilbagebet a- ling, fritagelse og ophør er ensrettede og forenklede (art. 88 - 92). IV Varers ankomst til Fællesskabets toldområde: Afsnittet integrerer og konsoliderer de ændringer, der er i  n- deholdt  i  Forordning  648/2005  ved  generelt  at  introducere elektroniske  angivelser,  elektronisk  dataudveksling  mellem toldmyndighederne og etablering af fælles informationspo  r- taler og ”Single Windows”. Forslaget  giver mere fleksibilitet i forhold til kontrolmulig- heder, og angiver bl.a., at alle varer i toldmæssig henseende skal behandles ensartet uanset, hvor i EU importen foretages (art. 93). Frizoner (herunder frihavne) er blevet til egentlig toldproce- dure, med deraf følgende toldkontrol m.v. (art. 98).
7 Reglerne om præsentation af varer er omskrevet og klarlæ g- ger  derved  forpligtelser  i  forbindelse  med  indførsel  samt hvem, der har ansvar for at meddele toldmyndighederne,  at varerne er ankommet (art. 101-106). V  Almindelige  regler  om  toldmæssig  status  og  toldpr  o- cedure: Reglerne om varers overgang til fri omsætning og herunder hvilke  betingelser,  der  er  for,  at  varerne  mister  deres  told- mæssige   status   som   fællesskabsvarer,   er   forenklede   (art. 108). Det angives i forslaget, at hvor der er flere toldmyndigheder involveret i den samme angivelse, skal disse toldmyndighe- der udveksle oplysninger (art. 111 og 123). Udgangspunktet  er,  at  angivelser  og  følgedokumenter  skal angives  elektronisk  ved  hjælp  af  edb  -teknik  (art.  112  og 113). Bestemmelserne om toldmyndighedernes kontrol af angivel- ser  og  følgedokumenter  baseres  på  de  hidtidige  principper, men  hovedreglen  her  er  nu  også  den  elektroniske  angive l- sesform (art. 118-122). Grundprincipperne for de forenklede angivelser  er taget ind i Toldkodeksen fra  gennemførselsbestemmelserne, mens de mere detaljerede regler på området fortsat vil være at finde i gennemførselsbestemmelserne (art. 125). I   reglerne,   der   alene   omfatter   virksomheder   med   AEO- status, gives der mulighed for at kombinere en forenklet an- givelse  med  frigivelse  af  varer  andre  steder  end  der,  hvor toldangivelsen er afgivet, kaldet ”centralized clearance”. Forslaget indeholder muligheden for, at toldmyndighederne i særlige tilfælde kan acceptere en fore nklet angivelse uden, at den pågældende virksomhed er autoriseret (art. 127). Når  en  forsendelse  er  sammensat  af  forskellige  varer,  og toldbehandlingen heraf, efter tarifering af de pågældende v   a-
8 rer,  ikke  står  i  forhold  til  størrelsen  af  de  pålagte  import   af- gifter,  kan  hele  forsendelsen  afgiftsbelægges  med  én  tol d- sats.   Princippet   skal   her   være,   at   der   altid   skal   betales mindst,  hvad  der  ellers  skulle  have  været  betalt,  hvis  var  e- posterne var blevet tariferet enkeltvis (art. 130). Reglerne  om  tilintetgørelse   af  forbudte  varer,  og  reglerne om  salg  af  varer,  der  er  indført  i  Fællesskabet  på  ikke  fo r- skriftsmæssig vis, er præciseret (art. 131 -134). VI  Overgang  til  fri  omsætning  og  fritagelse  fra  impor  t- afgifter: Reglerne om, hvorledes fællesskabsvarer overgår ti   l fri om- sætning og fritages for importafgifter er samlet, men regle  r- ne er ikke ændret nævneværdigt i substansen (art. 135 -141). VII Særlige procedurer: Reglerne om toldfritagelse (tolddelen af nuværende Foror  d- ning 918/83) er indarbejdet i Toldkodeksen, der dog overla- der det meste til gennemførelsesbestemmelser (art. 141), og de tidligere suspensive procedurer og hidtidige toldprocedu- rer er nu slået sammen til fire særlige procedurer: Forsendelse,  der  dækker  intern  -  og  ekstern  forsen- delse, Oplagring, der indeholder midlertidig oplag, toldop- lag og frizoner Særligt  anvendelsesformål   ,  der  vedrører  midlertidig indførsel  og  varer  med  særlige  anvendelsesformål samt Forædling  , der angår aktiv - og passiv forædling (art. 142 - 184). Det bemærkes, at frister for angivelse af varerne til midlert  i- dig  opbevaring  er  fjernet  i  forbindelse  med,  at  midlertidig opbevaring er gjort til en særlig procedure (art. 157  -171). Reglerne  om  aktiv  forædlin  g  er  udvidet,  mens  tilbagebeta- lingsordningen er ophævet (art 178), og reglerne om passiv
9 forædling er forenklet ved, at der fremover kun kan anve  n- des én beregningsmetode (art. 181). Alle   særlige   regler   for   landbrugsprodukter   er   fjernet   fra Toldkodeksen,  da  de  allerede  findes  i  den  relevante  land- brugslovgivning. VIII Varers afgang fra Fællesskabets toldområde: Reglerne om udførsel af varer fra Fællesskabets toldområde forenkles,  og  i  afsnittet  integreres  og  konsolideres  de  æ  n- dringer, der er indeholdt i Forordning 648/2005 ved generelt at  introducere  elektroniske  angivelser,  elektronisk  dataud- veksling mellem toldmyndighederne og etablering af fælles informationsportaler og ”Single Windows”. Der indsættes en artikel, hvorved der skabes hjemmel til vi  s- se tilfælde af midlertidig udførsel (art. 192). IX Toldkodeksudvalget og afsluttende bestemmelser: Reglerne for Toldkodeksudvalget foreslås ændret således, at der   fremover   skal   anvendes   forvaltningskomitéprocedure (mod før forskriftskomitéprocedure). Komitéproceduren er udvidet til at omfatte også forklarende noter og guidelines, og den nødvendige periode for indbri n- gelse af forslag til gennemførselsbestemmelser for Rådet er reduceret fra 3 til 1 måned (art. 194 -200). De  forordninger,  der  inkorporeres  i  Toldkodeksen,  eksem- pelvis Forordning 918/83, ophæves. Toldkodeksen  træder  i  kraft  på  tyvende  dagen  efter  offen   t- liggørelsen  i  Den  Europæiske  Unions  Tidende,  men  finder først anvendelse fra den 1.  januar 2009. 3. Forholdet til Europa-Parlamentet
10 Beslutningen forventes behandlet i Europa-Parlamentets ud- valg  for  Indre  Marked  og  Forbrugerbeskyttelse  i  løbet  af 2006. 4. Retsgrundlag TEF, særlig artikel 26, 95, 133 og 135 samt efter proceduren i artikel 251 (fælles beslutningstagen). 5. Høring Forslaget  er  sammen  med  forslaget  om  e-told  sendt  til  hø- ring  hos  SKAT’s  Toldudvalg,  hvor  der  sidder  repræsenta   n- ter  fra  erhvervsorganisationerne  m.fl.,  med  høringsfrist  den 20.  december  2005.  Der  er  på  nuv ærende  tidspunkt  alene modtaget  høringssvar  fra   Advokatrådet ,  der  oplyser,  at  for- slaget  ikke  har  givet  anledning  til  at  fremkomme  med  be- mærkninger. 6. Foreløbig dansk holdning Danmark er som udgangspunkt positiv overfor forslaget, der synes at indeholde en række forenklinger for både erhverv   s- livet og (told)myndighederne. 7. Andre medlemsstaters kendte holdninger Forhandlingerne   om   forslaget   er   endnu   ikke   påbegyndt, hvorfor  det  endnu  ikke  er  muligt  at  angive  de  andre  med- lemsstaters holdninger. 8. Nærhedsprin  cippet Kommissionen angiver, at forslaget falder under Fællessk  a- bets ene kompetence, hvorfor ændringerne i forbindelse med moderniseringen af Kodeksen ikke anses at være i strid med nærhedsprincippet.
11 Forslaget vurderes også fra regeringens side at være    i over- ensstemmelse med nærhedsprincippet. 9. Samfundsøkonomiske og statsfinansielle konsekvenser. Der  regnes  i  forslaget  med,  at  der  skal  bruges  i  alt  ca.  45 mio. euro på at få opdateret og forenklet Toldkodeksen over perioden 01/07/2007 til 31/12/2013. Da den danske andel af EU’s budget udgør ca. 2 %, betyder det, at den danske andel heraf er ca. 0,9 mio. euro, svarende til 6,75 mio. DKK. Disse  udgifter  vil  for  år  2006  og  2007  være  dækket  af Told2007 beslutningen, og udgifterne for 2008-2013 er om- fattet af Told2013 programmet. Det  vurderes,  at  omkostningerne  ved  en  modernisering  af Toldkodeks med de dertil foreslåede ændringer, vil medføre øget ressourceanvendelse for SKAT (især til uddannelse i   n- ternt og eksternt). Det forventes, at en nærmere vur  dering vil blive mulig at fo- retage i forbindelse med et projekt, som forventes nedsat om Moderniseret  Toldkodeks  og  E-told  i  SKAT-regi  i  løbet  af 1. halvår 2006. 10. Administrative   og   økonomiske   konsekvenser   for   e r- hvervslivet Det er endnu ikke muligt at skønne over forslagets admin i- strative og økonomiske konsekvenser for dansk erhvervsliv. Et  skøn  vil  blive  udarbejdet  i  forbindelse  med  det  projekt, som SKAT er i færd med at nedsætte, jf. ovenfor. 11.         Lovgivningsmæssige konsekvenser. Hvorvidt  der  vil  skulle  ske  ændring  af  Toldloven  afhænger af forslagets endelige udformning.
12 Toldbehandlingsbekendtgørelsen  vil  formentlig  skulle  æn   d- res,  da  alt  tyder  på,  at  der  kommer  ændringer  omkring  b   e- tegnelser  m.v.  for  så  vidt  angår  toldprocedurerne,  hv  or  den danske  del  på  nuværende  tidspunkt  er  beskrevet  i  bekend   t- gørelsen. 12. Tidligere forelæggelser Forslaget har ikke tidligere været forelagt Europaudvalget.