Til Folketingets Skatteudvalg Fremsendelse af grundnotat Hermed fremsendes grundnotat vedrørende Kommissionens forslag til Europa - Parlamentets og Rådets beslutning om papirløse omgivelser for told og erhverv  s- liv (e-told) til oriente ring. Notatet er samtidig oversendt til Folketingets Europaudvalg. Kristian Jensen /Ulla Trolle j.nr. 05/018295 Dato :
2 Skatteministeriet SKAT J.   nr.   05- 018295 12. januar 2006 Grundnotat om Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets beslutning om papi r- løse  omgivelser for told og erhvervsliv (e-told) KOM(05)609.   0. Resumé Kommissionen  har  fremsat  forslag  til  Beslutning  om  e-told som  led  i  implementeringen  af  Lissabon-strategien  på  tol d- området.   Forslaget   skaber   de   politiske,   økonomiske   og tidsmæssige  ramme  r  for  gennemførelsen  af  e -told  i  Fælle  s- skabet. 1. Baggrund I  løbet  af  2003  kom  Kommissionen  med  meddelelsen  om papirløse  rammer  for  told  og  handel  (KOM(2003)452  og Meddelelsen om e-Government (KOM(2003)567, der begge knytter  sig  til  tankerne  i  e-Europe:  at  skabe  et  europæisk elektronisk miljø. Rådet vedtog på baggrund af meddelelsen om papirløse rammer for told og handel  en resolution i d e- cember  2003.  I  resolutionen  beder  medlemslandene  Kom- missionen  om  at  udarbejde  en  strategisk  flerårsplan  for  u d- vikling af elektroniske rammer for arbejdet med told i EU. Kommissionen  fremlægger  derfor  nu  et  forslag  til  Europa  - Parlamentets og Rådets beslutning om papirløse rammer for told og handel. Beslutningen er et led i implementeringen af Lissabon-strategien på toldom rådet.
3 Baggrunden for at vælge et sådant instrument er, at der skal skabes såvel politisk som økonomisk rum til udviklingen af elektroniske rammer for tolden i EU. Derved skal det sikres, at alle EU´s 25 medlemslande (samt Kommissionen) bevæ- ger sig i den samme retning med edb-systemer, der kan tale sammen,  er  sikre  og  tilgængelige,  og  som  derved  giver  de fordele  for  såvel  myndigheder  som  virksomheder,  der  kan opnås ved, at EU´s indre marked også for alvor kommer til at fungere på toldområdet. De fleste med  lemslande har alle- rede edb-systemer af forskellig slags – men de er netop m   e- get forskellige og kan som udgangspunkt slet ikke sende og modtage oplysninger fra hinanden. I en mere og mere global verden, og hvis det indre marked for alvor skal kunne funge- re på toldområdet, er det nødvendigt, at der f.eks. ikke tol   d- mæssigt  skal  skeles,  til  hvor  en  given  virksomheds  handel foregår, men hvor virksomheden er etableret. Dette indeb æ- rer et behov for, at de 25 EU-landes toldsystemer kan ”tale sammen”,  således  at  vir  ksomhederne  ikke  skal  afgive  de samme  oplysninger  flere  steder  (i  flere  lande)  eller  til  flere forskellige myndigheder i takt med, at det indre marked for alvor introduceres på toldområdet. Samtidig skal det sikres, at  de  systemer,  der  udarbejdes,  skal  vær  e  sikre,  og  at  de  er tilgængelige. Forslaget indeholder de  tiltag, der skal til for, at  der på e u- ropæisk  plan  opstilles  sikre,  integrerede,  interoperable  og tilgængelige  elektroniske  systemer  til  udveksling  af  toldd  e- klarationer, elektroniske certifikater, ledsagende dokumenter og  anden  information  – kort  kaldet  elektronisk  told  eller  e   - told,  samt  en  tidsramme  for  gennemførelse  af  dette.  Fælles for tiltagene er, at de systemmæssigt bygger på de erfaringer m.v.,  som  allerede  er  gjort  med  det  elektroniske  forsendel- sessystem (kaldet NCTS) – det eneste punkt, hvor der all   e- rede i dag findes et fælles  -europæisk basis  -system, som alle lande er knyttet på. Forslaget  hænger  sammen  med  Kommissionens  forslag  til moderniseret toldkodeks, KOM(05)608. 2. Indhold
4 De primære tiltag, der foreslås i forslaget til beslutning, er: Opbygning    af    systemer    til    håndtering    af    i m- port/eksport  angivelser,  der  sikrer,  at  data  kan  flyde fra  det  ene  system  til  et andet  overalt  i  fællesskabet med elektroniske koblinger til de økonomi ske opera- tører, således at de kan ”ordne” alle toldforretninger med toldmyndighederne i det land, som de er etable- ret i – også selv om flere lande er involveret Opbygning af et fælleseuropæisk system til registr e- ring  af  erhvervsdrivende  –  herunder  af  autor   iserede økonomiske operatører Etablering af et fælles risikostyringssystem Etablering af fælles toldportaler Opstilling  af  fælleseuropæiske  rammer  for  ”single acces points” (al henvendelse fra en erhvervsdrive n- de til ét sted– uanset om flere medlemslande    er in- volveret) Etablering  af  et  integreret  ”tarif -miljø”,  der  gør  det muligt at koble sig på andre import/eksport systemer indenfor EU, og Etablering  af    ”single  window”  -service,  der  sikrer gnidningsfrit    flow    af    data    mellem    økonomiske opera tører og toldmy ndigheder, mellem toldmyndighederne   og   kommissionen   og   mellem toldmyndighederne     og     andre     myndigheder     for derved  at  sikre,  at  de  økonomiske  operatører  alene skal  afgive  oplysninger  én  gang    i  forbindelse  med import/eksport af varer (dvs uanset hvilke myndigheder, der er involveret). De systemer, der således skal udvikles, etableres og løbende vedligeholdes, vil indeholde såvel en fællesskabsdel som en national del. Fællesskabsdelene vil f.eks. være: Fælles system specifikationer Driften   af   CCN/CSI   (det   allerede   etablerede   net- værk, hvor NCTS allerede kører) Koordinering  af  medlemsstaternes  og  Kommissio- nens aktiviteter især indenfor ”Community Common
5 Domain”, men også inden for ”Community External Domain”,  såfremt  aktiviteterne  ikke  er  skabt  for  at tilfredsstille nationale krav Kommissionen  skal  sørge  for   at  koordinere,   gennemføre tests  m.v.  på  den  fælles  del,  ligesom  det  er  kommissionens opgave  at  sikre,  at  elektronisk  told  udføres  i  overensste m- melse  med  andre  beslutninger  på  området  (så  som  eG   o- vernment). De nationale dele vil f.eks. være: Nationale specifikationer Nationale systemer, incl. databaser Netværksforbindelser mellem toldmyndighederne og erhvervslivet,  mellem  toldmyndighederne  og  andre myndigheder indenfor sammen medlemsland Software   og   udstyr   som   et   medslemsland   finder nødvendigt for at sikre fuld udnyttelse af systemet De enkelte medlemsstater skal sørge for at koordinere, ge n- nemføre tests m.v. af de nationale elementer, ligesom det er den enkelte medlemsstats opgave at sikre overensstemmelse med  f.eks.  e-Government  på  nationalt  plan  og  udbrede  og implementere elektronisk told nationalt. Der lægges op til, at Kommissionen i samarbejde med Tol  d- generaldirektørerne   fra   medlemslandene   (i   den   såkaldte gruppe for toldpolitik - ”Customs Policy Group ”) skal sikre: Fastlæggelse af strategier, nødvendige ressourcer og udviklingsfaser Koordinering  af  alle  aktiviteter  –  for  at  sikre  bedst udnyttelse af ressourcer m.v. Koordinering af lovgivningsmæssige og operatione  l- le aspekter, uddannelse og IT-udvikling Koordinering  af  gennemførelses -aktiviteter  for  alle involverede Overholdelse af deadlines Kommissionen skal – i samarbejde med Toldgeneraldirekt   ø- rerne  –  opstille  og  vedligeholde  den  strategiske  flerårsplan
6 med   en   fordeling   af   opgaver   mellem   Kommissionen   og medlemsstaterne. Beslutningen  indeholder  en  bestemmelse  om,  at  såvel  Fæ   l- lesskabet  som  medlemsstaterne  skal  stille  de  nødvendige menneskelige, finansielle og tekniske ressourcer til rådighed for elektronisk told. De omkostninger, som fællesskabet ska  l ”stå for” er, for de udgifter  der  relaterer  sig  til  årene  2006 -2007,  omfattet  af Told2007-programmet. Det forventes, at der i løbet af 2006 fremlægges  forslag  om  videreførelse  af  dette  program  (i  et Told2013-program);  denne  videreførelse  vil  indeholde  f i- nansiering af systemer m.v. indtil 2013. Medlemsstaterne skal selv finde finansiering til deres andele af den nationale udvikling m.v. af elektronisk told. Der lægges op til, at de enkelte dele af elektronisk told skal være  klar  henholdsvis  3  -5  og  6  år  f ra  beslutningens  offent- liggørelse i EU -tidende. Der  vil  skulle  ske  rapportering  til  kommissionen  fra  med- lemslandene  omkring  de  nationale  fremskridt  indenfor  de områder,  der  er  angivet  i  den  strategiske  flerårsplan,  senest den 31. december hvert år. På bas  is af landerapporterne ud- arbejder kommissionen en samlet rapport for ”projektet”. Der lægges i forslaget til beslutning op til stor inddragelse af de økonomiske operatører   – således skal der opsættes egen t- lige konsultationsmekanismer for kontakt mellem Kommis- sionen/de   økonomiske   operatører   og   medlemsstaterne/de økonomiske operatører. Beslutningen træder i kraft på tyvende dagen efter offentli   g- gørelsen i Den Europæiske Unions Tidende. 3. Forholdet til Europa-Parlamentet
7 Beslutningen forventes behandlet i Europa-Parlamentets ud- valg  for  Indre  Marked  og  Forbrugerbeskyttelse  i  løbet  af 2006. 4. Retsgrundlag TEF, særlig artikel 95 og 135 samt efter proceduren i artikel 251 (fælles beslutningstagen). 5. Høring Forslaget  er  udsendt  til  SKAT´s  Toldudvalg,  med  høring s- frist den 20. December. Der er kun modtaget høringssvar fra Advokatrådet ,  der  oplyser,  at  forslagene  ikke  giver  anled- ning til bemærkninger. 6. Foreløbig dansk holdning Danmark er som udgangspunkt positiv overfor forslaget, der synes at indeholde en række forenklinger for både erhverv   s- livet og (told)myndighederne. 7. Andre medlemsstaters kendte holdninger Forhandlingerne   om   forslaget   er   endnu   ikke   påbegyndt, hvorfor  det  endnu  ikke  er  muligt  at  angive  de  andre  med- lemsstaters holdninger. 8. Nærhedsprincippet Kommissionen vurderer, at forslaget er i overensstemmelse med  nærhedsprincippet,  idet  den  fælles  handelspolitik  og Toldunionen  kræver  en  fælles  tilgang  til  import  og  eksport af  varer.  Forslaget  giver  en  samtidig  fælleseuropæisk  ge n- nemførelse  af  elektroniske  toldsystemer,  der  fungerer  sa m- men  og  er  tilgængelige  for  erhvervsdrivende  overalt  i  fæ l- lesskabet. Sådanne systemer kan ikke iværksættes af de i n-
8 dividuelle  medlemsstater,  men  kræver  fællesskabets  me d- virken. Regeringen vurderer ligeledes – og af de samme grunde som Kommissionen  –  at  forslaget  er  i  overensstemmelse  med nærhedsprincippet. 9. Samfundsøkonomiske og statsfinansielle konsekvenser. Der  regnes  i  forslaget  til  beslutning  med,  at  der  vil  skulle bruges  i  alt  ca.  180  mio.  euro  på  udvikling,  etablering  og vedligeholde af elektronisk told over perioden 2006 til 2013. Da den danske andel af EU´s budget udgør ca. 2 %, betyder det, at den danske andel heraf er ca. 3,6 mio. euro, svarende til  ca.  27  mio.  DKK.  Udgifterne  forventes  afholdt  indenfor budgetterne for henholdsvis Told2007-progarmmet (for år e- ne  2006-07)  og  den  forventede  efterfølger   –  Told  2013   - programmet (for årene 2008 -13).   Det er endnu ikke muligt at skønne over de udgifter, der vil være  nationalt  for  Danmark.  SKAT  er    undervejs  med  at nedsætte  et  formelt  projekt  for  hele  opgaven  elektronisk told, der skal dække såvel systemer som lovgivning. En v   æ- sentlig  del  af  de  indledende  faser  i  dette  projekt  bliver  at skønne over de udgifter, der vil være forbundet  med denne store opgave. Beløbets størrelse vil i vid udstrækning afhænge af, hvordan fællesdelen af systemerne (EU  -delen) kommer til at se ud. Et meget indledende skøn vil være, at opgaven med, at u   d- vikle  og  idriftsætte  de  af  beslutningen  omfattede  systemer, vil koste i omegnen af 25-30 mio. kr. samlet for hele perio- den og 5-8 årsværk hvert af årene 2006 -13. En del af disse udgifter vil dække udgifter for andre ministerier (etablering af links mellem SKAT´s systemer og andre ministeriers s y- stemer,  således  at  andre  minis terier,  der  er  involveret  i  im- port/eksport, fremover vil kunne få en række oplysninger d   i- rekte fra SKAT, i stedet for at få dem fra virksomhederne  – i mange tilfælde én gang til).
9 Der vil derudover være løbende udgifter til vedligeholdelse og efterfølgend e systemudvikling, ligesom der vil være o  m- kostninger (såvel kroner og øre som årsværk) til uddannelse m.v. af brugere såvel internt som eksternt. Der forventes l i- geledes udarbejdet et skøn over disse omkostninger i forbi n- delse med før omtalte projektforber edelse. På den anden side  er det klart hensigten,  at implementeri n- gen  af elektronisk told forudsættes at indebære besparelser, når først systemet er fuldt indført. Størrelsen af disse besp a- relser vil der ligeledes blive skønnet over i forbindelse med det planlagte projekt i SKAT. 10. Administrative   og   økonomiske   konsekvenser   for   e r- hvervslivet Det er endnu ikke muligt at skønne over forslagets admin i- strative  og  økonomiske  konsekvenser  for  dansk  erhvervsl i- vet. Et  skøn  vil  blive  udarbejdet  i  forbindelse   med  det  projekt, som SKAT i færd med at nedsætte, jf. ovenfor. 11. Lovgivningsmæssige konsekvenser. Beslutningen (og de deraf kommende edb-systemer) vil ikke i sig selv have lovgivningsmæssige konsekvenser. 12. Tidligere forelæggelser Forslaget har ikke tidligere været forelagt Europaudvalget.