|
|
Resumé: Det nye formandskab (Østrig) ventes på rådsmødet (ECOFIN) den 24. januar 2006, som det er normal praksis, at fremlægge sit arbejdsprogram for formandskabet vedrørende ECOFIN’s arbejde.
ECOFIN-arbejdsprogrammet for det østrigske formandskab tager udgangspunkt i Irland og de efterfølgende fem formandskabers flerårige strategiske program for 2004-2006 og i det fælles etårige arbejdsprogram, som Østrig og Finland har udarbejdet i overensstemmelse med Sevilla-konklusionerne fra 2002. Østrig har ikke offentliggjort et selvstændigt program for ECOFIN’s arbejde i 1. halvår af 2006. Kommissionen har udarbejdet sit lovgivnings- og arbejdsprogram for 2006, herunder for ECOFIN’s arbejde.
Formandskabet ventes at have følgende overordnede prioriteter for Rådet (ECOFIN)’s arbejde:
1. Økonomisk-politisk koordination
2. EU’s budget og de finansielle perspektiver
3. Bedre regulering
4. Finansielle tjenesteydelserÂ
5. Skatter og afgifterÂ
6. Det globale EuropaÂ
7. ØvrigeÂ
1. Økonomisk-politisk koordination
Med reformen af Stabilitets- og Vækstpagten og den relancerede Lissabon-strategi – godkendt af Det Europæiske Råd i marts 2005 – blev rammerne for det fremtidige økonomisk-politiske samarbejde i Europa fastlagt.
ECOFIN ventes at fortsætte implementeringen af den reformerede Stabilitets- og Vækstpagt, herunder en styrkelse af det økonomiske og budgetmæssige statistiske grundlag. Der ventes i den multilaterale overvågningsproces at blive lagt vægt på at sikre en stabilitetsorienteret finanspolitik og gennemførelse af strukturreformer i Europa.
ECOFIN ventes i 1. halvår af 2006 at behandle en række sager i relation til proceduren for uforholdsmæssigt store underskud for en række medlemslande. På de første tre møder i 2006 ventes ECOFIN ligeledes at behandle og vedtage udtalelser om medlemslandenes opdaterede stabilitets- og konvergensprogrammer.
PÃ¥ basis af de nationale reformprogrammer ventes ECOFIN i samarbejde med Kommissionen at følge op pÃ¥ de overordnede økonomisk-politiske retningslinier (2005-2008), der udgør en del af de integrerede retningslinier. ECOFIN vil i tilknytning hertil og som led i forberedelsen af forÃ¥rstopmødet udarbejde et â€key issues†papir indeholdende forslag til fremadrettede prioriteringer i forhold til de overordnede økonomisk-politiske retningslinier og de nationale reformprogrammer. Dette ventes at ske pÃ¥ møderne i februar og marts 2006.
Â
ECOFIN ventes ligeledes som led i forberedelsen af forårstopmødet at skulle behandle Kommissionens årlige rapport om Lissabon-strategien, herunder vurdere behovet for eventuelle justeringer af strategien med henblik på at nå dens mål.
Under det østrigske formandskab ventes ECOFIN endvidere at evaluere og følge op pÃ¥ det europæiske vækstinitiativ samt pÃ¥ baggrund af rapporter forberedt af den Økonomisk-Politiske Komité (EPC) at vedtage konklusioner om hhv. kvaliteten af de offentlige finanser og de budgetmæssige udfordringer ved den aldrende befolkning. ECOFIN ventes ligeledes at drøfte en rapport om de offentlige finanser 2006. Â
Det østrigske og finske formandskab ventes endelig i det kommende år at ville sætte større fokus på interaktionen mellem Eurogruppen og ECOFIN og på at sikre en god koordination på det økonomisk-politiske område i forhold til øvrige rådsformationer.
Â
2. EU’s budget og de finansielle perspektiver
Der vil under det østrigske formandskab skulle følges op på den politiske aftale om de finansielle perspektiver 2007-2013, der blev indgået på mødet i Det Europæiske Råd i december 2005. I den forbindelse vil der skulle indgås en ny interinstitutonel aftale mellem Europa-Parlamentet, Rådet og Kommissionen, der indeholder de endelige udgiftsrammer for 2007-2013 og regler for midlernes implementering i den årlige budgetprocedure. Der vil desuden skulle vedtages en ny beslutning om fællesskabets indtægter. Rådet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) er ansvarlig for sagen om de finansielle perspektiver, men den har tidligere flere gange været drøftet i ECOFIN, som har en særlig interesse for sagen.
Kommissionen ventes på rådsmødet i maj 2006 at præsentere ECOFIN for et foreløbigt udkast til prioriteterne for EU’s budget for 2007 inden for rammerne af de nye finansielle perspektiver og de fastlagte retningslinier for budgettet. Den endelige aftale om budgettet for 2007 ventes indgået under det finske formandskab.
Det østrigske og finske formandskab ventes at arbejde for at implementere EU’s budget for 2006 i overensstemmelse med princippet om forsvarlig økonomisk forvaltning og mÃ¥let om â€merværdi†for Europa. Det østrigske formandskab ventes ligeledes at sætte fokus pÃ¥ kontrol og bekæmpelse af svig med henblik pÃ¥ en forbedring af budgetgennemførelsen i EU. ECOFIN vedtog pÃ¥ rÃ¥dsmødet i november 2005 konklusioner om Kommissionens køreplan for indførelsen af en inÂteÂÂgreret struktur for intern kontrol med gennemførelsen af EU's budget. ECOFIN ventes at følge op pÃ¥ konklusionerne i løbet af 2006. Hvad angÃ¥r det fortsatte arbejde med Kommissionens køreplan, herunder implementeringen af en mere detaljeret handlingsplan, har ECOFIN lagt op til en drøftelse heraf i tilknytning til behandlingen af Revisionsrettens Ã¥rsberetning for regnskabsÃ¥ret 2004 (dechargeproceduren). Det ventes at ske pÃ¥ mødet i marts. Endelig ventes de lovgivningsmæssige procedurer vedrørende ændringen af finansforordningen for EU’s budget afsluttet under det østrigske formandskab. Â
3. Bedre regulering
Det østrigske formandskab ventes – i tæt samarbejde med Kommissionen og Europa-Parlamentet – at fortsætte arbejdet i RÃ¥det (ECOFIN) og RÃ¥det (konkurrenceevne) med bedre regulering. Arbejdet tager udgangspunkt i de seks formandskabers (Irland, Nederlandene, Luxembourg, UK, Østrig og Finland) â€fælles initiativpapir om reform af reguleringen†fra december 2004. Det ventes, at formandskabet vil fokusere pÃ¥ fortsat styrkelse af konsekvensvurderinger, styrkelse af forenklingsprogrammet, risikobaseret regulering og alternativer til traditionel regulering.
Det ventes, at det østrigske formandskab bl.a. vil fremme den horisontale brug af konsekvensvurderinger i den lovgivningsmæssige procedure og følge den eksterne vurdering af Kommissionens konsekvensvurderingssystem, der offentliggøres primo 2006. Kommissionen ventes ligeledes med opbakning fra formandskabet at fortsætte arbejdet med udvikling af kvantitative mål og med at integrere en fælles metode til måling af administrative byrder i de reviderede retningslinier vedr. konsekvensvurderinger. Derudover ventes en evaluering af omkostningerne ved at implementere fællesskabsprogrammer på EU og nationalt niveau.
4. Finansielle tjenesteydelser
For så vidt angår det finansielle område ventes ECOFIN i 1. halvår af 2006 at fortsætte arbejdet med implementering af handlingsplanen for de finansielle markeder samt at følge op på Kommissionens hvidbog vedr. den fremtidige politik for finansielle tjenesteydelser for perioden 2005-2010 præsenteret på ECOFIN i december 2005. Formandskabet ventes ligeledes at behandle direktiv for betalinger i det indre marked samt at fokusere på forbedring af virksomhedernes markedsadgang i forhold til værdipapirafvikling og grænseoverskridende fusioner og virksomhedsopkøb i den finansielle sektor.
Der ventes endvidere på ECOFIN en drøftelse om forbedret styring af finansielle kriser på baggrund af en rapport om krisesimulering, en gennemgang af direktivet om indskydergaranti samt fokus på konvergens i tilsynspraksis.
Det østrigske og finske formandskab ventes derudover at bakke op om undersøgelserne af, hvordan der kan sikres generel og effektiv adgang for offentligheden til EU’s detailhandel inden for den finansielle sektor, herunder ved forbedret informationskvalitet og introduktion af harmoniserede produktstandarder.
Endelig ventes ECOFIN at fortsætte indsatsen i forhold til bekæmpelse af terrorfinansiering og hvidvask af penge.
5. Skatter og afgifter
Det østrigske formandskab ventes at fortsætte arbejdet med forenkling og modernisering af afgiftssystemet samt med bekæmpelse af skattesvig. Der ventes pÃ¥ ECOFIN i 1. halvÃ¥r af 2006 bl.a. en drøftelse af en række allerede fremsatte momsrelaterede forslag, herunder direktivet om nedsat moms, beskatning af grænseoverskridende salg af tjenesteydelser til private (B2C) og virksomheder (B2B), forenkling af momsregler (One Stop Shop mv.), ændring af direktiv om E-handel og rationalisering af artikel 27 undtagelser i 6. momsdirektiv.[1] Det ventes endvidere at ECOFIN vil blive præsenteret for en rapport fra en momskonference, der afholdes den 6.-7. februar 2006 i Wien. Adfærdskodeksgruppen ventes ogsÃ¥ at afrapportere til ECOFIN i 1. halvÃ¥r 2006.Â
Â
Det østrigske formandskab ventes ligeledes at forsætte arbejdet med en fælles konsolideret skattebase for virksomheder.
Endelig ventes det østrigske formandskab at ville fremme en diskussion om forlængelse af fællesskabshandlingsprogrammet til forbedring af afgiftssystemerne i det indre marked (â€Fiscalis-programmetâ€). Â
6. Det globale Europa
Det østrigske og finske formandskab ventes at fortsætte drøftelserne om, hvordan man – pÃ¥ europæisk sÃ¥vel som globalt plan – hÃ¥ndterer mulighederne og udfordringerne ved globalisering. Der vil blive fokuseret pÃ¥, dels hvordan effektive politiktiltag kan ruste Europa til den globale konkurrence pÃ¥ en sÃ¥dan mÃ¥de, at alle fÃ¥r del i globaliseringens fordele, dels hvordan der pÃ¥ globalt niveau kan sikres en balanceret udvikling i forskellige økonomiske regioner. Det ventes ligeledes, at den internationale økonomiske situation samt EU-USA samarbejdet vil blive sat pÃ¥ dagsordenen i 1. halvÃ¥r 2006 i forskellige globale fora, herunder i forbindelse med møder i ASEM (Asien-Europa møde) og FEMIP (Euro-Middelhavs investeringsfacilitet). Â
Den Europæiske Investeringsbank (EIB) Â
Kommissionen og EIB ventes at fremsætte et forslag primo 2006 vedrørende fornyelse af EIB’s generelle eksterne lånemandat og forordningen om udstedelse af fællesskabsgarantier. Forslaget ventes behandlet på møderne i maj og juni 2006.
Det ventes ligeledes, at det østrigske og finske formandskab i lyset af den seneste økonomiske udvikling og finansielle behov vil sætte fokus på EIB’s forskellige låneinstrumenter, herunder på initiativer vedrørende forskning og udvikling, energieffektivitet og risikovillig kapital til små og mellemstore virksomheder.
Udvidelse af euroområdet
Kommissionen og Den Europæiske Centralbank (ECB) ventes at fremlægge en konvergensrapport om medlemslandene uden for euroområdet (eksklusiv Danmark og Storbritannien) i juni 2006. Det østrigske og finske formandskab vil følge op herpå, herunder på analyserne af om medlemslandene opfylder adgangskravene.
Ikke relevant.
Præsentationen af det Østrigske formandskabs ECOFIN-arbejdsprogram har ikke statsfinansielle eller lovgivningsmæssige konsekvenser.
Det østrigske formandskabs ECOFIN-arbejdsprogram har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Dansk holdning
Fra dansk side kan man generelt støtte det østrigske formandskabs arbejdsprogram for Rådet (ECOFIN) i 1. halvår af 2006.
Andre landes holdninger
Rådet ventes at udtrykke generel støtte til formandskabets arbejdsprogram for Rådet (ECOFIN) i 1. halvår af 2006.
Sag/initiativ/hjemmel |
Forløb/status |
Det østrigske formandskabs ECOFIN-arbejdsprogram |
Det østrigske formandskab ventes at fremlægge sit arbejds-program for det økonomiske og finansielle område på ECOFIN den 24. januar 2006.
Kommissionen offentliggjorde sit arbejdsprogram for 2006 ultimo oktober 2005, herunder for ECOFIN’s arbejde.
|
De overordnede økonomisk-politiske retningslinier
Traktatens artikel 99 EF (kvalificeret flertal) |
Den centrale procedure i den økonomisk-politiske samordning i EU. Processen følger den nye koordinationsprocedure, hvorefter RÃ¥det pÃ¥ baggrund af Det Europæiske RÃ¥ds konklusioner skal vedtage â€et sæt integrerede retningslinier bestÃ¥ende af to elementer: de overordnede økonomisk-politiske retningslinier (BEPG) og retningslinierne for beskæftigelsen (EG). Da BEPG er det generelle instrument for samordning af de økonomiske politikker, bør de fortsat omfatte hele viften af makro- og mikroøkonomiske politikker og beskæftigelses-politikkerne, for sÃ¥ vidt der er et samspil mellem disse og de økonomiske politikker; BEPG skal sikre den generelle økonomiske sammenhæng mellem strategiens tre dimensioner.†Dette er et led i midtvejsevalueringen af Lissabon-strategien, der blev gennemført pÃ¥ forÃ¥rstopmødet i marts 2005, hvor det bl.a. blev besluttet, at reorganisere hele strategien efter en treÃ¥rig cyklus, inklusive den samlede pakke af retningslinier bestÃ¥ende af BEPG’erne og EG’erne. Den første periode i den nye cyklus er 2005-2008.
Som en del af de integrerede retningslinier blev BEPG’erne for 2005-2008 udarbejdet af ECOFIN i første halvår af 2005. Retningslinierne blev forelagt Det Europæiske Råd den 16.-17. juni 2005 og endeligt vedtaget af ECOFIN den 12. juli 2005.
PÃ¥ basis af de nationale reformprogrammer ventes ECOFIN i samarbejde med Kommissionen at følge op pÃ¥ BEPG i 1. halvÃ¥r 2006. ECOFIN vil i tilknytning hertil og som led i forberedelsen af forÃ¥rstopmødet udarbejde et â€key issues†papir indeholdende forslag til fremadrettede prioriteringer i forhold til de overordnede økonomisk-politiske retningslinier og de nationale reformprogrammer. Dette ventes at ske pÃ¥ møderne i februar og marts 2006.
|
Traktatens artikel 104 EF (kvalificeret flertal; Forordning 1466/97 og 1467/97 om Stabilitets- og Vækstpagten) |
Proceduren vedrørende uforholdsmæssigt store underskud og Stabilitets- og Vækstpagten.
Eurolandene afleverer stabilitetsprogrammer og de øvrige medlemslande konvergensprogrammer. Opdaterede stabilitets- og konvergensprogrammer ventes behandlet af ECOFIN på møderne den 24. januar, 14. februar og 14. marts 2006.
ECOFIN opnåede på et møde den 20. marts 2005 enighed om en aftale om ’forbedring af implementeringen af Stabilitets- og Vækstpagten’ i form af en rapport, som efterfølgende blev endosseret på Det Europæiske Råd den 22.-23. marts 2005. Rapporten er herefter udmøntet i konkrete justeringer af Pagtens forordninger mv. Rådets forordninger nr. 1466/97 og 1467/97, som ændret ved Rådets forordninger 1055/2005 og 1056/2005, blev endelig godkendt den 27. juni 2005.
Den reviderede adfærdskodeks for stabilitets- og konvergens-programmer blev godkendt i ECOFIN den 10. oktober 2005.
ECOFIN ventes i det kommende halvÃ¥r at fortsætte implementeringen af den reformerede Stabilitets- og Vækstpagt, herunder en styrkelse af det økonomiske og budgetmæssige statistiske grundlag samt behandling af spørgsmÃ¥l om proceduren vedrørende uforholdsmæssigt store underskud for nogle medlemslande.Â
ECOFIN ventes ligeledes at drøfte spørgsmålet om kvaliteten af de offentlige finanser, de budgetmæssige udfordringer ved den aldrende befolkning samt behandle en rapport om de offentlige finanser 2006.
|
Samarbejde om økonomisk politik – løbende
Traktatens artikel 99 EF (kvalificeret flertal)
|
ECOFIN drøftede 17. februar og 8. marts 2005 Kommissionens synteserapport vedr. Lissabon-strategien som et led i ECOFIN’s bidrag til Det Europæiske Råd den 22.-23. marts 2005. Konklusionerne fra topmødet fremhæver nødvendigheden af at effektivisere og rationalisere de årlige strukturpolitiske afrapporteringer således, at medlemsstaterne udarbejder ét nationalt reformprogram, der både inkluderer de strukturpolitiske initiativer, landet har taget, og dem det påtænker at tage i fremtiden.
ECOFIN har på rådsmødet den 6. december 2005 – på baggrund af en rapport fra Den Økonomisk-Politiske Komité (EPC) – drøftet indholdet af og den videre proces for de nationale reformprogrammer, forberedt af medlemsstaterne. De nationale reformprogrammer ventes også drøftet i ECOFIN i 1. halvår 2006, jf. ovenfor.
ECOFIN ventes endvidere som led i forberedelsen af forårstopmødet 2006 at skulle behandle Kommissionens årlige rapport om Lissabon-strategien, herunder vurdere behovet for eventuelle justeringer af strategien med henblik på at nå dens mål.
|
Samarbejde om økonomiske reformer (Cardiff-processen) |
ECOFIN godkendte den 18. januar 2005 EPC’s årlige rapport om strukturreformer, som er udarbejdet bl.a. på baggrund af medlemslandenes Cardiff-rapporter. Rapporten blev fremsendt til Det Europæiske Råd den 22.-23. marts 2005.
Som en konsekvens af DER’s beslutning om at effektivisere og rationalisere de årlige strukturpolitiske afrapporteringer vil de elementer, der hidtil har indgået i Cardiff-rapporten fremover være en integreret del af de nationale reformprogrammer, jf. ovenfor.
|
Makroøkonomisk dialog (Køln-processen) |
Møde med deltagelse af repræsentanter fra ECOFIN, Rådet (social- og arbejdsministre), ECB og arbejdsmarkedets parter. Dialogen ventes at blive afholdt i forbindelse med ECOFIN den 14. marts 2006.
|
Vækstinitiativet (â€European Action Plan for Growthâ€) |
ECOFIN vedtog den 25. november 2003 sin endelige rapport om initiativet til at støtte vækst og integration ved at styrke rammevilkÃ¥rene og øge de samlede investeringer og den private sektors deltagelse i transeuropæiske netværk og større forsknings- og udviklingsprojekter (â€European Action Plan for Growthâ€). Rapporten blev fremsendt til Det Europæiske RÃ¥d i december 2003, der endosserede vækstinitiativet, herunder det sÃ¥kaldte â€quick start†program, og opfordrede Den Europæiske Investeringsbank (EIB), Kommissionen, de relevante rÃ¥dsformationer og medlemslandene til at bidrage til at sikre â€quick start†programmets gennemførelse.
ECOFIN vedtog den 8. marts 2005 konklusioner, der noterer, at flere medlemslande har gennemført nationale tiltag og medlemslandene opfordredes bl.a. til fortsat at forfølge tiltag, gennem budgetplanlægning og forbedring af ikke-finansielle betingelser for investeringer. Konklusionerne blev forelagt Det Europæiske Råd den 22.-23. marts 2005.
ECOFIN ventes i 1. halvÃ¥r 2006 at evaluere og følge op pÃ¥ det europæiske vækstinitiativ.Â
|
Budgetsager |
EU’s budget for 2007: Kommissionen ventes på rådsmødet i maj 2006 at præsentere ECOFIN for et foreløbigt udkast til prioriteterne for EU’s budget for 2007 inden for rammerne af de nye finansielle perspektiver og de fastlagte retningslinier for budgettet. Den endelige aftale om budgettet for 2007 ventes indgået under det finske formandskab.
De finansielle perspektiver 2007-2013: Der vil under det østrigske formandskab skulle følges op på den politiske aftale om de finansielle perspektiver 2007-2013, der blev indgået på mødet i Det Europæiske Råd i december 2005. I den forbindelse vil der skulle indgås en ny interinstitutonel aftale mellem Europa-Parlamentet, Rådet og Kommissionen, der indeholder de endelige udgiftsrammer for 2007-2013 og regler for midlernes implementering i den årlige budgetprocedure. Der vil desuden skulle vedtages en ny beslutning om fællesskabets indtægter. Rådet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) er ansvarlig for sagen om de finansielle perspektiver, men den har tidligere flere gange været drøftet i ECOFIN, som har en særlig interesse for sagen.
ECOFIN vedtog pÃ¥ rÃ¥dsmødet den 8. november 2005 konklusioner om Kommissionens køreplan for indførelsen af en inÂteÂÂgreret struktur for intern kontrol med gennemførelsen af EU's budget. ECOFIN ventes fortsat at sætte fokus pÃ¥ kontrol og bekæmpelse af svig med henblik pÃ¥ en forbedring af budgetgennemførelsen i EU, herunder at følge op pÃ¥ konklusionerne i løbet af 2006. Hvad angÃ¥r det fortsatte arbejde med Kommissionens køreplan, herunder implementeringen af en mere detaljeret handlingsplan, har ECOFIN lagt op til en drøftelse heraf i tilknytning til behandlingen af Revisionsrettens Ã¥rsberetning for regnskabsÃ¥ret 2004 (dechargeproceduren). Det ventes at ske pÃ¥ mødet i marts. Endelig ventes de lovgivningsmæssige procedurer vedrørende ændringen af finansforordningen for EU’s budget afsluttet under det østrigske formandskab. Â
|
Finansiering af udviklingsbistand |
Opfyldelse af FN’s mål for ulandsbistand og supplerende forslag til finansiering af ulandsbistand har gentagne gange været drøftet på ECOFIN i 2005. Drøftelserne har været et led i EU’s forberedelse forud for FN’s topmøde i september 2005, hvor stats- og regeringsledere mødtes for at gøre status over opfyldelsen af 2015-Målene. Man blev enige om en brutto-pakke af initiativer, som EU-landene kan bruge som en fælles referenceramme, men hvor alle lande ikke behøver at deltage aktivt i alle delelementer. De forskellige finansierings-mekanismer skal ses som et supplement til landenes nuværende ODA (official development aid) i et forsøg på at øge den samlede udviklingsbistand med henblik på at nå 2015-Målene fastlagt på FN’s topmøde i 2000.
Det østrigske formandskab har ikke lagt op til en drøftelse af emnet på ECOFIN i 1. halvår 2006.
|
Den Europæiske Investeringsbank (EIB) |
Kommissionen og EIB ventes at fremsætte et forslag primo 2006 bl.a. vedrørende fornyelse af EIB’s generelle eksterne lånemandat. Forslaget ventes behandlet på møderne i maj og juni 2006.
|
Udvidelse af euroområdet
|
Kommissionen og Den Europæiske Centralbank (ECB) ventes at fremlægge en konvergensrapport om medlemslandene uden for euroområdet (eksklusiv Danmark og Storbritannien) i juni 2006. Det østrigske og finske formandskab ventes følge op herpå, herunder på analyserne af om medlemslandene opfylder adgangskravene.
|
Bedre regulering |
ECOFIN ventes i 1. halvår af 2006 at fortsætte arbejdet med bedre regulering som et led i de seks formandskabers (Irland, Nederlandene, Luxembourg, UK, Østrig og Finland) initiativ fra december 2004.
Det ventes, at formandskabet vil fokusere på fortsat styrkelse af konsekvensvurderinger, styrkelse af forenklingsprogrammet, risikobaseret regulering og alternativer til traditionel regulering samt bl.a. vil fremme den horisontale brug af konsekvensvurderinger i den lovgivningsmæssige procedure og følge den eksterne vurdering af Kommissionens konsekvensvurderingssystem, der offentliggøres primo 2006.
Kommissionen ventes ligeledes med opbakning fra formand-skabet at fortsætte arbejdet med udvikling af kvantitative mål og med at integrere en fælles metode til måling af administrative byrder i de reviderede retningslinier vedr. konsekvens-vurderinger. Derudover ventes en evaluering af omkostningerne ved at implementere fællesskabsprogrammer på EU og nationalt niveau.
|
Globalisering |
I forbindelse med uformelt økonomi- og finansministermøde den 9.-10. september 2005 bad ministrene om en rapport om globalisering, som særligt skulle behandle 1) øget fleksibilitet på arbejdsmarkedet gennem yderligere reformer, 2) fuldførelse af det indre marked, herunder for så vidt angår serviceydelser, 3) yderligere reguleringsmæssige reformer, og 4) øget ekstern handelsåbenhed.
Rapporten udarbejdet af Den Økonomisk-Politiske Komité (EPC) blev fremlagt for ECOFIN ved mødet den 6. december 2005. Der blev i den forbindelse vedtaget konklusioner om håndtering af udfordringerne ved globalisering.
ECOFIN ventes at fortsætte drøftelserne vedrørende globalisering i løbet af 2006. Det transatlantiske samarbejde på det økonomiske område ventes som led heri sat på ECOFIN’s dagsorden i juni 2006 forud for EU-USA-topmødet.
|
Statistik
|
ECOFIN vedtog den 2. juni 2004 konklusioner vedr. bedre kvalitet af og styrkede rammer for produktion af ØMU- og EU-statistik. Endvidere vedtog ECOFIN den 17. februar 2005 konklusioner på baggrund af Kommissionens meddelelse om europæisk strategi for ledelse og ansvar vedr. statistik for offentlige finanser. ECOFIN fulgte den 7. juni 2005 op på drøftelserne og vedtog rådskonklusioner, der i store træk hilser Kommissionens forslag til ændring af forordning (EF) nr. 3605/93 for så vidt angår kvaliteten af den statistiske data til brug ved proceduren for uforholdsmæssigt store underskud velkommen.
Der blev pÃ¥ ECOFIN den 8. november 2005 opnÃ¥et politisk enighed om forslag til forordning til ændring af forordning 3605/93 – herunder tre annekser – og vedtaget konklusioner vedrørende kvaliteten af statistiske data, prioritering af statistiske behov, Udvalget for Penge- Kreditmarkeds- og Betalingsbalancestatistik (CMFB), Eurostats uafhængighed og Statusrapport om Informationskravene i ØMU’en. Der blev ligeledes opnÃ¥et enighed om et mandat for en ny rÃ¥dgivende â€høj-niveau†gruppe med henblik pÃ¥ at fremme Eurostats uafhængighed, integritet og pÃ¥lidelighed.
Det ventes, at der fortsat under det østrigske formandskab vil være fokus på en styrkelse af det økonomiske og budgetmæssige statistiske grundlag, jf. ovenfor.
|
Sag/initiativ/hjemmel |
Forløb/status |
Skattepakken - består af (1), (2) og (3) jf. nedenfor
Traktatens artikel, 94EF (enstemmighed) |
EU-landene indgik den 1. december 1997 principaftale om skattepakken, dvs. - Beskatning af opsparing - Beskatning af renter og royalties og - Adfærdskodeks for erhvervsbeskatning.
ECOFIN vedtog den 3. juni 2003 skattepakken (rentebeskatningsdirektivet og rente-/royaltydirektivet samt en rådsresolution om rentebeskatning og adfærdskodeksen for erhvervsbeskatning).
|
(1) Beskatning af opsparing Forslag (KOM(2001)400) af 18. juli 2001.
Direktiv 2003/48/EF
Traktatens artikel 94EF (enstemmighed) |
Rentebeskatningsdirektivets ikrafttræden afhænger af aftaler dels mellem EU og fem tredjelande (herunder Schweiz) og dels mellem hvert EU-land og ti områder tilknyttet UK og Nederlandene.
Rådet besluttede den 19. juli 2004, at direktivet skulle træde i kraft den 1. juli 2005 – på baggrund af oplysninger fra tredjelandene og de tilknyttede områder om, at de kan anvende de nye aftaler fra denne dato.
ECOFIN konstaterede den 7. juni 2005, at forudsætningerne for direktivets ikrafttræden den 1. juli 2005 var opfyldt, og alle 40 parter i direktivet og rentebeskatningsaftalerne vil anvende direktivet med virkning fra denne dato.
Sagen ventes ikke behandlet i ECOFIN i 1. halvår af 2006.
|
(2) Renter og royalties Forslag (KOM(1998)67) af 4. marts 1998. Direktiv 2003/49/EF
Forslag til ændring (KOM(2003)841) af 6. januar 2004 Traktatens artikel 94EF (enstemmighed) |
Rente-/royaltydirektivet blev vedtaget af ECOFIN den 3. juni 2003 som led i vedtagelsen af den samlede skattepakke, jf. ovenfor.
Kommissionen har fremsat et forslag til ændring af rente-/royaltydirektivet om rente-/royaltybetalinger mellem forbundne selskaber i forskellige EU-lande. Kommissionen foreslår en præcisering af direktivet, således at et EU-land undlader kildebeskatning af renter og royalties på betingelse af, at det selskab, der modtager betalingen i et andet EU-land, er omfattet af en effektiv beskatning i dette land.
ECOFIN kunne ikke den 7. juni 2005 opnå enighed om ændring af rente/royaltydirektivet, idet ét enkelt medlemsland ikke kunne acceptere ændringsforslaget.
Sagen ventes ikke behandlet i ECOFIN i 1. halvår af 2006.
|
(3) Adfærdskodeks for erÂhvervsbeskatning
Mellemstatslig aftale af 1. december 1997. |
Arbejdet med adfærdskodeksen, der skal bidrage til at forhindre skadelig skattekonkurrence inden for selskabsbeskatningen, varetages af EU’s adfærdskodeks-gruppe, der løbende påser, at EU-landene ophæver eller ændrer deres ordninger, som er i strid med kodeksen (Rollback), og at EU-landene ikke indfører nye ordninger i strid med kodeksen (Standstill). Desuden har gruppen set på EU-landenes regler og praksis for transfer pricing og udveksling af information.
ECOFIN godkendte den 3. juni 2003 en rapport fra adfærdskodeksgruppen om gennemført eller planlagt afvikling af eksisterende skadelige ordninger. Rådet godkendte, at ændringerne - som beskrevet i rapporten - var tilstrækkelige og gav tilladelse til tidsbegrænsede forlængelser af visse ordninger efter den principielle afviklingsfrist ved udgangen af 2005.
ECOFIN har efterfølgende modtaget rapporter om arbejdet i adfærdskodeksgruppen den 25. november 2003, den 7. december 2004, den 7. juni og 6. december 2005.
Der forventes en ny afrapportering fra Adfærdskodeksgruppen til Rådet i 1. halvår af 2006.
|
Selskabsbeskatning
Traktatens artikel 94 |
EU-kommissionen udsendte i 2001 en meddelelse pÃ¥ baggrund af undersøgelser af selskabsbeskatningen i EU. Økonomi- og finansministrene havde pÃ¥ deres uformelle møde i september 2004 en generel drøftelse vedr. mulighederne for en fælles selskabsskattebase.  En arbejdsgruppe er nedsat til at undersøge muligheder og konsekvenser ved en fælles selskabsskattebase.Â
Sagen vil muligvis blive taget op i ECOFIN i 1. halvÃ¥r af 2006.Â
|
Revision af 6. momsdirektiv
Grænseoverskridende salg af tjenesteydelser mellem momspligtige, B2B
Grænseoverskridende salg af tjenesteydelser til private, B2C |
Kommissionen har i 2003 fremlagt en opdatering af sin strategi fra 2000 for udviklingen i EU’s momsregler og forslag til revision af 6. momsdirektiv. Kommissionen foreslår, at reglerne for beskatningssted ændres således, at hovedreglen bliver forbrugslandsbeskatning. I første omgang for handel mellem momspligtige virksomheder (B2B) og derefter for handel til private (B2C).
B2B-forslaget har været behandlet i Rådets Fiskalgruppe gennem hele 2004 og drøftet i ECOFIN 7. december 2004.
Kommissionen fremsatte i juli 2005 forslag om, at beskatningsstedet for visse grænseoverskridende ydelser (B2C) inden for EU ændres fra oprindelsesland til forbrugsland. Dette forslag har sammen med B2B-forslaget været drøftet i Rådets Fiskalgruppe 2. halvår 2005. Forhandlingerne ventes fortsat 1. halvår 2006 og sagen ventes forelagt ECOFIN i løbet af det østrigske formandskab.
|
Moms på rejsebureauer |
Forslaget har været behandlet i RÃ¥dets Fiskalgruppe i 2002 og 2003. Forhandlingerne forventes ikke genoptaget i 1. halvÃ¥r 2006.Â
|
Postmoms
|
Rådets Fiskalgruppe har indledt behandlingen af forslaget 2. halvår 2003. Der har i 1. halvår 2004 været afholdt et enkelt møde om forslaget. Forslaget forventes ikke drøftet i 1. halvår 2006. |
Nedsat moms
|
Rådet vedtog konklusioner i december 2003 om forlængelse af forsøgsordningen for nedsat moms på arbejdskraftintensive tjenesteydelser (6. momsdirektivs bilag K). ECOFIN traf den 10. februar 2004 formel beslutning om en to-årig forlængelse med udløb 31. december 2005.
ECOFIN har løbende drøftet Kommissionens forslag til revision af 6. momsdirektivs bilag H, der lister de varer og ydelser, hvor medlemslandene har mulighed for at anvende nedsat moms, og af anvendelsesomrÃ¥det for nedsat moms generelt, herunder mulige skadevirkninger pÃ¥ det indre marked, senest pÃ¥ rÃ¥dsmøderne den 8. november og 6. december 2005.  Sagen var pÃ¥ dagsordenen for DER den 15.-16. december 2005. DER besluttede at sende sagen tilbage til ECOFIN med henblik pÃ¥ behandling pÃ¥ rÃ¥dsmødet den 24. januar 2006.Â
|
Generalisering af undtagelser (artikel 27 undtagelser i 6. momsdirektiv)
|
Kommissionen har marts 2005 fremsat forslag om, at visse momsundtagelser, som Rådet har tiltrådt for forskellige medlemslande gennem årene, generaliseres, så alle medlemslande kan anvende dem. Behandlingen er indledt 1. halvår af 2005 og ventes genoptaget 1. halvår af 2006.
|
Forordning om toldsamarbejdsforanstaltninger mod hvidvaskning af penge
Traktatens artikel 135 og 251 |
ECOFIN vedtog fælles holdning vedr. Kommissionens forslag til forordning om forebyggende toldsamarbejdsforanstaltninger mod hvidvaskning af penge den 17. februar 2005.
Europa-Parlamentet vedtog under dets 2. læsning mindre ændringsforslag af forslagets betragtninger. Det forventes at Rådet formelt tilslutter sig Europa-Parlamentets tilpasninger inden for kort tid. |
Registreringsafgift og årlig vejafgift for motorkøretøjer |
Kommissionen fremsatte i juli 2005 et direktivforslag om harmonisering af visse regler om ejerafgift og registreringsafgift af biler. Rådets Fiskalgruppe har behandlet forslaget på et enkelt møde i 2. halvår 2005. Yderligere et møde forventes i løbet af 1. halvår 2006.
|
Fjernsalgsdirektivet |
Kommissionens forslag til ændring af direktiv om fjernsalg af harmoniserede punktafgiftspligtige varer har senest været behandlet på rådsarbejdsgruppen den 19. januar 2005. Der kunne ikke opnås enighed om reglerne for indførsel, og direktivet ventes ikke behandlet i 1. halvår af 2006.
|
Beskatning af alkohol
Traktatens artikel 93 (enstemmighed)
|
Kommissionen skal fremlægge en rapport og evt. forslag om alkoholafgifter hvert andet år. Kommissionens seneste rapport har været behandlet på ECOFIN den 12. april 2005. ECOFIN vedtog rådskonklusioner, der bl.a. opfordrer Kommissionen til at fremsætte forslag om en justering af minimumssatserne for at undgå et fald i realværdien af dem samt en modernisering af det eksisterende klassifikationssystem med henblik på en ensartet gruppering af alkoholprodukter i EU. Forslaget forventes først i 2. halvår 2006.
|
Forslag til momsforenklinger ’One Stop Shop’ mv.Â
|
Kommissionen har fremlagt et nyt forslag i 2004, der sigter på at reducere administrative byrder for virksomheder med grænseoverskridende salg. Det gælder særligt de virksomheder, der ikke er etablerede i de lande, hvor de har momspligtige aktiviteter.
Forslaget blev præsenteret på ECOFIN 16. november 2004. Forslaget har været behandlet i Rådets fiskalgruppe 2. halvår 2005. Forhandlingerne ventes fortsat i det kommende år.
Formandskabet præsenterede på ECOFIN den 8. november 2005 sin fremskridtsrapport vedrørende en direktivpakke om forenklinger af momsregler, herunder one stop shop, som Rådet noterede sig. Sagen ventes forelagt ECOFIN i 1. halvår 2006.
|
Nyt samlet momsdirektiv |
Kommissionen har april 2004 fremsat forslag til et nyt samlet momsdirektiv, KOM (2004) 246. Forslaget går ud på at samle de forskellige momsdirektiver – herunder de mange ændringer af det 6. momsdirektiv i årenes løb – i ét momsdirektiv. Kommissionen forklarer, at forslaget er et led i Kommissionens bestræbelser på at forenkle fællesskabslovgivningen og gøre den mere klar.
Forslaget har været behandlet i Rådets Fiskalgruppe i løbet af 2005. Drøftelserne ventes fortsat i 1. halvår 2006.
|
Direktiv om E-handel |
Forslaget er endnu ikke fremsat. Det ventes at det østrigske formandskab vil arbejde for en forlængelse af det eksisterende direktiv om E-handel (en forenklet ordning for 3. lands virksomheders afregning af moms af elektroniske ydelser, der sælges til private i EU).
|
Fiscalis-programmet |
Det nuværende Fiscalis-program dækker perioden 2003-2007. Programmet har til formÃ¥l at forbedre beskatningssystemernes virkemÃ¥de i det indre marked. Det ventes, at det østrigske formandskab vil fremme behandlingen i RÃ¥det af et kommende forslag fra Kommissionen om forlængelse af Fiscalis-programmet frem til 2013.Â
|
Sag/initiativ/hjemmel |
Forløb/status |
Handlingsplanen for de finansielle markeder KOM(1999)232
|
Kommissionens handlingsplan for de finansielle markeder indeholder 42 forslag, hvoraf 41 er vedtaget eller politisk godkendt.
Forslag til 14. selskabsdirektiv (grænseoverskridende flytning af hjemsted), som er det eneste af de 42 forslag, der endnu ikke er fremsat, indgår nu i anden fase af Kommissionens selskabsretlige handlingsplan, jf. nedenfor.
ECOFIN tog den 6. december 2005 Kommissionens hvidbog om ’Financial Services Policy 2005-2010’ til efterretning. I hvidbogen fremlægger Kommissionen behovet for nye EU initiativer om finansielle tjenesteydelser samt udformningen af nye initiativer.
Kommissionen har pointeret, at de forslag, der var i handlingsplanen for 1999-2004, som endnu ikke er implementeret, fremskyndes mest muligt. Det drejer sig først og fremmest om forslaget til direktiv om kapitalkrav for kreditinstitutter og investeringsselskaber (Basel II direktivet) samt det kommende direktivforslag om kapitalkrav for forsikringsselskaber (Solvens II direktivet).
I hvidbogen lægger Kommissionen op til at formueforvaltning og detailmarkedet for finansielle tjenesteydelser, herunder realkreditmarkedet, er områder der vil blive fokuseret på i den fremtidige politik på det finansielle område.
|
Ændring af reglerne om kapitalkrav til kreditinstitutioner og investeringsselskaber (Basel II reglerne) |
Forslaget har til formål at regulere den måde, som kreditinstituttet m.v. skal opgøre sin egenkapital på samt afgøre, hvor stor "egenkapital" kreditinstitutter m.v. skal have.
På ECOFIN den 11. oktober 2005 blev den politiske enighed mellem Rådet om Europa-Parlamentet vedr. Basel II bekræftet. Forslaget ventes endeligt vedtaget i 1. halvår af 2006. |
Genforsikring |
Forslaget har til formål at indføre fælles regler for tilsyn med genforsikringsselskaber. Forslaget blev endeligt vedtaget af Rådet den 17. oktober 2005.
|
Direktivet om markedet for finansielle instrumenter MiFID
(forlængelse af fristen for gennemførelse) |
Kommissionen fremsatte 20. juni 2005 forslag om forlængelse af gennemførelsesfristen for direktivet om markedet for finansielle instrumenter. Efter afslutningen af forhandlingerne vedrørende direktivet om markeder for finansielle instrumenter er der fremsat ønske om at forlænge fristen for gennemførelse af direktivet. Vedtagelsen af disse regler er blevet forsinket pga. foranstaltningernes kompleksitet, konsultationer mv.
Europa Parlamentet har godkendt forslaget i 1. læsning og den endelige vedtagelse ventes at ske i 1. halvår af 2006.
|
’Clearing og afvikling’ |
Kommissionen udsendte den 5. maj 2004 en høringsmeddelelse om clearing og afvikling af værdipapirhandelen på europæisk plan. Ifølge meddelelsen har de senere års internationalisering skabt et øget behov for, at værdipapirer kan handles sikkert og effektivt, herunder omkostningseffektivt, på tværs af grænserne. Der er nedsat en styregruppe, en juridisk gruppe samt en skattegruppe, der skal drøfte mulighederne for yderligere initiativer.
Kommissionen vil i løbet af 2006 overveje, hvilke initiativer den vil tage på området, herunder om den vil fremsætte et forslag til direktiv.
|
8. selskabsdirektiv |
Kommissionen fremsatte den 16. marts 2004 et forslag til direktiv om lovpligtig revision af årsregnskaber og koncernregnskaber (modernisering af 8. dir.) samt ændring af Rådets direktiver 78/660/EØF og 83/349/EØF. Forslagets formål er at styrke den lovpligtige revision i EU samt at forebygge regnskabsskandaler og dermed medvirke til at styrke troværdigheden og tilliden til selskabers regnskaber.
På ECOFIN den 11. oktober 2005 blev politisk enighed mellem Rådet om Europa-Parlamentet vedr. direktivet bekræftet. Forslaget ventes endeligt vedtaget i 1. halvår af 2006.
|
14. selskabsdirektiv
|
Forslaget har til formål at give selskaber med hjemsted i ét medlemsland mulighed for at flytte hjemstedet til et andet medlemsland og specificerer betingelserne herfor. Forslaget indgår nu i anden fase af Kommissionens selskabsretlige handlingsplan. Handlingsplanen er sendt i fornyet høring med frist den 31. marts 2006. Først herefter vil der blive taget stilling til, hvorvidt der fortsat er behov for direktivet.
|
Internationale regnskabsstandarder (IAS) |
Forordning nr. 1606/2002/EF om anvendelse af internationale regnskabsstandarder (IAS) blev vedtaget af Rådet den 7. juni 2002. ECOFIN vedtog den 15. juli 2003 rådskonklusioner, der bl.a. understregede behovet for gennemførelse i EU af IAS med henblik på ikrafttrædelse pr. 1. januar 2005. Kommissionen vedtog den 29. september 2003 forslag til forordning om vedtagelse af visse internationale regnskabsstandarder i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1606/2002, hvorved alle de på daværende tidspunkt eksisterende regnskabsstandarder, bortset fra IAS 32 og IAS 39 blev godkendt. ECOFIN drøftede den 20. januar, 2. juni 2004, uformelt økonomi- finansministermøde den 2.-3. april 2004 og 5. juli 2004 status i forhandlingerne vedr. IAS, herunder udeståender vedr. IAS 32 og 39. IAS 32 og 39 er ved forordning af hhv. 29. december 2004 og 19. november 2004 vedtaget af Kom-missionen. IAS 39 er dog vedtaget i en form, hvor visse artikler er udeladt. Efterfølgende har IASB (International Accounting Standards Board) gennemført en ændring til IAS 39, som også er blevet godkendt. Med denne ændring er forskellene mellem IASB’s IAS 39 og den af Kommissionen godkendte standard yderligere reduceret. På nuværende tidspunkt er alle de af IASB vedtagne standarder godkendt i EU.
|
3. direktiv om hvidvaskning |
FATF (den internationale organisation til bekæmpelse af hvidvask og finansiering af terrorisme) udsendte i sommeren 2003 en revideret udgave af sine anbefalinger til foranstaltninger til bekæmpelse af hvidvask og finansiering af terrorisme. Kommissionen fremsatte den 30. juni 2004 et forslag til direktiv om forebyggende foranstaltninger mod anvendelse af det finansielle system til hvidvask af penge og terrorfinansiering (3. hvidvaskdirektiv).
ECOFIN opnåede politisk enighed om 3. hvidvaskdirektiv den 7. december 2004. Europa-Parlamentet har foreslået en række ændringsforslag, der blev tiltrådt af Rådet den 7. juni 2005. Forslaget blev endeligt vedtaget af Rådet den 19. september 2005.
|
Forslag til forordning om gennemførelse af FATF’s særlige anbefaling nr. VII |
Kommissionen udsendte den 26. juli 2005 et forslag til forordning vedr. oplysninger om indbetaler ved en elektronisk penge-overførsel. Forordningen skal gennemføre den internationale organisation til bekæmpelse af hvidvask og finansieringen af terrorisme - FATF´s - særlige anbefaling nr. VII, herunder især en tilhørende fortolkende note om den nærmere implemen-tering af anbefalingen. Forslagets formål er at sikre, at oplysninger om indbetaler ved en elektronisk pengeoverførsel er tilgængelige for de myndigheder, der har til opgave at bekæmpe hvidvask af penge og finansiering af terrorisme, således at arbejdet hermed lettes.
ECOFIN opnåede politisk enighed om forslaget den 6. december 2005. Forslaget ventes efter Europa Parlamentets behandling vedtaget endeligt i 1. halvår af 2006.
|
Handlingsplanen for risikovillig kapital
KOM(1999)493 |
Handlingsplanen for risikovillig kapital indeholder initiativer vedrørende: - Tilsyns- og investeringsregler for arbejdsmarkedsrelaterede pensionsordninger - Standardisering af prospekter - Reform af patentsystemet - Skattemæssig tilskyndelse til investeringer i innovative virksomheder - Reform af reglerne vedrørende insolvens - Fremme af nye ejerskabsformer, herunder medarbejderaktieoptioner
ECOFIN tog den 25. november 2003 Kommissionens præsentation af fremskridtsrapporten vedrørende risikovillig kapital til efterretning og vedtog rådskonklusioner, der bl.a. opfordrer Kommissionen til inden for rammerne af de årlige synteserapporter til Det Europæiske Råds forårstopmøde at rapportere om status i udviklingen af det europæiske marked for risikovillig kapital. EU arbejder fortsat med at forbedre betingelserne for en øget tilgang af risikovillig kapital.
|
Corporate Governance og revision i EU
|
Kommissionen udsendte i 2003 to meddelelser med handlingsplaner om henholdsvis â€Modernisering af selskabsretten og forbedret virksomhedsledelse (corporate governance) i EU†og â€Styrkelse af den lovpligtige revision i EUâ€. Begge handlingsplaner indeholder initiativer, der bebudes fremsat i den kommende Ã¥rrække.
I 1. halvÃ¥r af 2005 blev ændring af 4. selskabsdirektiv (direktiv vedr. Ã¥rsregnskaber for visse selskabsformer) og ændring af 7. selskabsdirektiv (direktiv vedr. konsoliderede regnskaber) fremsat og vedtaget af ECOFIN den 7. juni 2005. Europa-Parlamentet har tilsluttet sig forslaget, og endelig vedtagelse ventes at ske snarest.Â
|
Direktiv om betalinger i det indre marked COM (2005) 603
|
Kommissionen har den 1. december 2005 udsendt et forslag til direktiv om betalinger i det indre marked samt om ændring af direktiverne 97/7/EF, 2000/12/EF og 2002/65/EF.
Formålet med forslaget er at skabe et indre marked for betalingstjenester, således at grænseoverskridende betalings-transaktioner sker lige så hurtigt og til samme pris som tilsvarende indenlandske betalingstjenester. Forslaget skal skabe den lovgivningsmæssige ramme for opbygningen af et "Single European Payment Area" (SEPA) betalingsformidlingssystem, der skal kunne gennemføre grænseoverskridende betalingstrans-aktioner.
Forslaget ventes behandlet af ECOFIN i juni 2006.
|
Direktiv om solvenskrav |
Kommissionen ventes i 2007 at fremsætte direktiv om solvenskrav (Solvens II).
|
Andre initiativer |
Østrig lægger desuden op til, at ECOFIN skal følge op på drøftelsen vedr. grænseoverskridende fusioner og virksomheds-opkøb. Kommissionen ventes i den forbindelse at fremlægge sine undersøgelser vedr. Kreditinstitutdirektivets artikel 16 (direktiv 2000/12/EF) i løbet af 2006.
|
Resumé: Der ventes på rådsmødet (ECOFIN) den 24. januar 2006 endnu en drøftelse af forslag til ændret direktiv om nedsat moms. Drøftelsen forventes at tage udgangspunkt i et løsningsforslag fra formandskabet. Sagen er senest drøftet på DER den 15.-16. december 2005.
KOM(2003)397
Kommissionen har fremsat forslag til ændret direktiv om nedsat moms (KOM(2003)397) med henblik på at forenkle, rationalisere og reducere området for nedsat moms i EU samt sikre en ensartet behandling af medlemsstaterne.
RÃ¥det (ECOFIN) udskød pÃ¥ mødet den 25. november 2003 beslutningen vedrørende forslaget til ændret direktiv om nedsat moms. Forslaget indebærer blandt andet en ændring af bilag H, der lister de varer og ydelser, hvor medlemslandene har mulighed for at anvende nedsatte momssatser pÃ¥ minimum 5 pct. i modsætning til den ordinære momssats pÃ¥ minimum 15 pct. I stedet enedes RÃ¥det om at opfordre Kommissionen til at fremsætte forslag om at forlænge forsøgsordningen vedrørende sÃ¥kaldt arbejdskraftintensive tjenesteydelser (bilag K), der ellers udløb den 31. december 2003, i yderligere to Ã¥r – dvs. til udgangen af 2005. Ordningen angÃ¥r 9 af de 15 â€gamle†medlemslande. Kommissionens forslag herom blev vedtaget pÃ¥ ECOFIN-mødet den 10. februar 2004 som A-punkt.
Kommissionen har endvidere i april 2004 fremsat forslag om, at de â€nye†medlemslande, der ønsker det – Polen og Tjekkiet – fÃ¥r mulighed for ogsÃ¥ at anvende den omtalte forsøgsordning, sÃ¥ længe den løber (KOM(2004)295 og 296).
Yderligere har Kommissionen i april 2005 foreslået, at direktivet angående normalsatsen for moms, der udløber den 31. december 2005, forlænges med 5 år (KOM(2005)136). Direktivet bestemmer, at normalsatsen mindst skal være 15 pct. og er tidligere blevet forlænget nogle gange. På ECOFIN-mødet den 7. juni 2005 var der politisk enighed om en forlængelse. Kommissionens forslag blev efter en behandling i Europa-Parlamentet vedtaget på et rådsmøde den 12. december 2005.
For så vidt angår selve forslaget til ændret direktiv om nedsat moms, herunder bilag H, var der i forbindelse med Det Europæiske Råd (DER) den 12.-13. december 2003 en uformel drøftelse herom blandt ECOFIN-ministrene. Drøftelserne fortsatte på ECOFIN-møderne den 20. januar, 10. februar, 9. marts og 7. december 2004 samt 7. juni, 8. november og 6. december 2005 samt ved DER den 15.-16. december 2005, uden at der blev fundet en løsning. DER opfordrede i sine konklusioner ECOFIN til finde en løsning på sagen på det kommende ECOFIN-møde.
Ordningen om nedsat moms på arbejdskraftintensive tjenesteydelser udløb den 31. december 2005, og en fortsat anvendelse af nedsatte satser på disse ydelser er derfor ikke længere i overensstemmelse med EU-retten. Kommissionen har på COREPER den 20. december 2005 tilkendegivet, at man håber, at ECOFIN opnår enighed den 24. januar 2006.
Det gældende regelsæt for nedsat moms har grundlag i:
· det nuværende bilag H til 6. momsdirektiv,
· en række nationale særordninger, der giver visse medlemslande mulighed for at anvende nedsatte satser – i enkelte tilfælde 0-sats – på visse varer eller ydelser,
· bilag K.
Kommissionen foreslår, at medlemslandenes mulighed for at anvende nedsatte momssatser på visse varer og tjenesteydelser fremover alene har grundlag i et ændret bilag H, og at såvel de nationale særordninger som bilag K således ophører, idet dog visse af de heri indeholdte varer og ydelser overføres til dette ændrede bilag H.
Visse medlemslande mister således ifølge Kommissionens forslag retten til nedsatte momssatser på varer og ydelser, som ikke fremgår af den nye liste H.
Det følger endvidere af Kommissionens forslag, at visse medlemsstater kan opretholde særligt lave satser i visse områder (øer, fjernt liggende områder – fx Portugal for så vidt angår Madeira og Azorerne), men ordningen begrænses til varer og ydelser, der forbruges i disse områder. Ordningen kan således ikke længere anvendes på salg til forbrug uden for områderne.
Endelig foreslår Kommissionen at præcisere reglerne om anvendelse af bilag H i overensstemmelse med EF-Domstolens praksis. Det betyder, at et medlemsland ikke behøver at anvende nedsat moms for en hel kategori i bilag H, men kan begrænse det til dele heraf i det omfang, dette ikke medfører konkurrenceforvridning.
Forslaget er uddybet i bilag 1. Overordnet er det Kommissionens opfattelse, at bilag H i den foreslåede udformning ikke vil medføre konkurrenceforvridning mellem medlemslandene. Derimod mener Kommissionen, at de særregler om nedsat moms, som bortfalder ved forslaget, har givet anledning til konkurrenceforvridning.
Formandskabets forslag
Det østrigske formandskab forventes at fremsætte et nyt løsningsforslag forud for ECOFIN den 24. januar 2006.
Kommissionens forslag har hjemmel i Traktatens artikel 93, som kræver vedtagelse med enstemmighed. Dog har Kommissionen foreslået Tiltrædelsesaktens art. 57 (vedtagelse med kvalificeret flertal) som retsgrundlag for forslaget vedrørende Polen og Tjekkiet.
Kommissionens forslag skønnes ikke at påvirke medlemslandenes afgiftskompetence ud over, hvad der er nødvendigt for det indre markeds funktion. Regeringen skønner derfor, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Der er modtaget høringssvar fra Advokatrådet, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Dansk Industri, Håndværksrådet, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, Foreningen af Registrerede Revisorer, Center for Ligebehandling af Handicappede, Kommunernes Landsforening, Dansk Energi, Danske Fjernvarmeværkers Forening, Horesta og Danske Dagblades Forening.
Det nævnes i flere af de indkomne høringssvar, at man generelt er positiv over for direktivforslaget. Enkelte er kommet med konkrete forslag til udvidelse af listen med omfattede varer og ydelser, for hvilke der kan anvendes nedsatte momssatser. Det kan blandt andet nævnes, at Håndværksrådet ønsker forslaget udvidet med anlægsgartnerarbejde og flere andre håndværksfag. Håndværksrådet skriver, at nedsat moms kan bruges som et middel til at bekæmpe sort arbejde. Under alle omstændigheder støtter Håndværksrådet direktivforslaget, uanset om Danmark ønsker at anvende nedsatte satser.
Omvendt anfører Arbejderbevægelsens Erhvervsråd i sit høringssvar, at forsøgsordningen vedrørende nedsat moms på arbejdskraftintensive ydelser kun i begrænset omfang har resulteret i lavere priser, og at forsøgsordningen heller ikke har givet nogen signifikant beskæftigelsesvirkning. Derfor mener Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, at beskæftigelses-, sociale og andre formål bør fremmes med andre virkemidler end momsen.
Advokatrådet, Danske Fjernvarmeværkers Forening og Foreningen af Statsautoriserede Revisorer har ikke bemærkninger til forslaget vedrørende Polens og Tjekkiets deltagelse i forsøgsordningen. Dansk Industri udtaler, at organisationen ikke har tekniske bemærkninger mens Foreningen af registrerede revisorer støtter forslaget.
Muligheden for at anvende nedsat moms vil fortsat være frivillig. Vedtagelse af Kommissionens forslag vil ikke kræve ændring af momsloven, idet Danmark ifølge det foreliggende forslag kan opretholde 0-satsen for aviser.
Kommissionens forslag betyder, at det stadig er valgfrit for medlemslandene at anvende nedsat moms. Den del af forslaget har derfor som udgangspunkt ingen samfundsøkonomiske, administrative eller statsfinansielle konsekvenser.
Kommissionens forslag ophæver muligheden for fjernsalg med særlig lav moms fra visse territorier i visse medlemslande til forbrugere i andre medlemslande. Det reducerer risikoen for provenutab som følge af et eventuelt stigende grænseoverskridende salg.
Forslaget skønnes ikke at få administrative konsekvenser eller økonomiske omkostninger for erhvervslivet.
Generelt vil en reduktion af forvridning og differentiering i andre lande styrke det indre marked og samhandlen samt øge produktionen. Mindre differentiering af momsen vil derudover reducere de administrative omkostninger hos myndigheder og virksomheder.
Grundnotat af 3. september 2003 er oversendt til Folketingets Europaudvalg. Sagen blev endvidere forelagt Folketingets Europaudvalg forud for ECOFIN den 7. oktober 2003, forud for ECOFIN den 25. november 2003 (til forhandlingsoplæg), og forud for ECOFIN den 20. januar, 10. februar, 9. marts, 16. november og 7. december 2004 samt 7. juni, 8. november og 6. december 2005. Sagen blev endvidere forelagt Folketingets Europaudvalg forud for DER den 15.-16. december 2005. Grundnotat og supplerende grundnotat om forslaget vedrørende Polen og Tjekkiet er oversendt til Folketingets Europaudvalg henholdsvis den 30. april og den 28. juni 2004.
Dansk holdning
Fra dansk side er man principielt fortsat imod udvidelse af anvendelsesområdet i EU for nedsat moms på varer og tjenesteydelser.
Man er fra dansk side enig med Kommissionen i, at et kriterium for anvendelsesområdet for nedsat moms kan være betydningen for det indre markeds funktion. Denne afhænger blandt andet af, hvilke typer varer og ydelser der er tale om.
Andre landes holdninger
Frankrig har under drøftelserne fremført ønske om, at der gives mulighed for nedsat moms på restaurantydelser, og en række andre lande har ønsker om en udvidelse af anvendelsesområdet for nedsat moms. Sammen med en mindre gruppe lande har Frankrig også presset på for at kunne fortsætte med nedsat moms på arbejdskraftintensive ydelser efter ordningens udløb den 31. december 2005.
Omvendt har en række andre lande været skeptiske over for udvidelser af anvendelsesområdet for nedsat moms. Disse lande har også været imod fortsat mulighed for nedsat moms på arbejdskraftintensive ydelser.
OVERSIGTER
KATEGORI - YDELSE |
MEDLEMSLAND |
1. Småreparationer |
|
- Cykler |
Belgien, Nederlandene og Luxembourg |
- Sko og lædervarer |
Belgien, Nederlandene og Luxembourg |
- Beklædningsgenstande og linned |
Belgien, Grækenland, Nederlandene og Luxembourg |
2. Reparation og renovering af private boliger |
Belgien, Frankrig, Italien, Nederlandene, Portugal, Spanien og UK (kun Isle of Man) |
3. Vinduespudsning |
Frankrig, Luxembourg |
4. Pleje i hjemmet |
Grækenland, Frankrig, Italien og Portugal |
5. Frisørvirksomhed |
Luxembourg, Nederlandene og Spanien |
Â
MEDLEMS-LAND |
UDLØBS-DATO |
VARE/TJENESTE/SATS |
Letland |
31.12.2004 |
Varme til husholdninger (0-sats) |
Estland |
30.6.2007 |
Varme og brændsel til private og visse organisationer m.v. (ned til 5 pct.) |
Tjekkiet |
31.12.2007 |
Varme og brændsel til private og små ikke-momsregistrerede virksomheder (ned til 5 pct.) Boligbyggeri (ikke materialer) uden for det sociale område (ned til 5 pct.) |
Cypern |
31.12.2007 |
Medicin og fødevarer undtagen is, snacks o.lign (0-sats) Restaurantydelser (ned til 5 pct.) |
Ungarn |
31.12.2007 |
Kul, brænde, lokal fjernvarme, restaurantydelser (ned til 12 pct.) |
Polen |
31.12.2007 |
Visse bøger og tidsskrifter (0-sats) Restaurantydelser, boligbyggeri og –renovering, reparation m.v. (ikke materialer) uden for det sociale område samt levering af hele eller dele af nye bygninger til boligformål (ned til 5 pct.) |
Slovenien |
31.12.2007 |
Restaurantydelser, boligbyggeri og –renovering, reparation m.v. (ikke materialer) uden for det sociale område (ned til 5 pct.) |
Slovakiet |
31.12.2007 |
Boligbyggeri (ikke materialer) uden for det sociale område (ned til 5 pct.)
|
Polen |
30.4.2008 |
Fødevarer og varer til landbruget (Bilag H, punkt 1 og 11) (ned til 3 pct.) |
Slovakiet |
31.12.2008 |
Energi til varme til private og små ikke-momsregistrerede virksomheder (ned til 5 pct.) |
Malta |
1.1.2010 |
Fødevarer og medicin (0-sats) |
Note: Der tages forbehold for, at oversigten ikke er fuldstændig.
MEDLEMS-LAND |
SATS |
VARE/YDELSE |
Belgien
|
12 pct. |
Kul, koks og dæk |
Irland |
13,5 pct. |
Energi til belysning og opvarmning, maskiner og udstyr til anvendelse ved opførelse og vedligeholdelse af fast ejendom, reparation og vedligeholdelse af visse former for maskiner og udstyr, ydelser vedrørende pleje af det menneskelige legeme, visse ydelser til turister, fotografers ydelser, jockey-ydelser samt kunstværker og antikviteter |
Luxembourg |
12 pct. |
Visse brændselsprodukter, herunder olie træ og blyfri benzin, reklamer, kataloger samt turistbrochurer, rejsebureauvirksomhed, reklamebureauvirksomhed o. lign., liberale erhverv, finans- og opsparingsforvaltning, varer til vask og rengøring, tobak og visse vine |
Østrig |
12 pct. |
Vin leveret i produktionsleddet |
Note: Der tages forbehold for, at oversigten ikke er fuldstændig
MEDLEMS-LAND |
SATS |
VARE/YDELSE |
Luxembourg |
3 pct. |
Sodavand, børnetøj og –sko. |
Note: Der tages forbehold for, at oversigten ikke er fuldstændig
MEDLEMSLAND |
VARE/YDELSE |
Irland |
Børnetøj og –sko, vokslys og visse ydelser leveret af ’Commissioners of Irish Lights’ |
Italien |
Levering af guldbarrer, af arealer, der ikke kan anvendes til byggeformål og metalskrot |
UK |
Børnetøj og –sko, visse campingvogne og husbåde, støvler og hjelme til anvendelse i industrien samt motorcykel- og cykelhjelme |
Note: Der tages forbehold for, at oversigten ikke er fuldstændig.
MEDLEMSLAND |
VARE/YDELSE |
Danmark |
Aviser |
Belgien |
Aviser |
Irland |
|
Finland |
Aviser og tidsskrifter solgt i abonnement af mindst én måneds varighed |
Sverige |
Receptpligtig medicin samt medicin til sygehuse |
UK |
Bøger, aviser, tidsskrifter, kort m.v., fødevarer, såsæd m.v., vand, receptpligtig medicin, medicinsk udstyr, boligbyggeri uden for det sociale område, velgørende organisationers salg af varer modtaget gratis, båndoptagere og bånd til Blindeinstituttet, kloakrensning, passagertransport samt transport af gods og passagerer til og fra en destination uden for UK |
MEDLEMS-LAND |
SATS |
VARE/YDELSE |
Grækenland |
4 pct. |
Bøger, aviser, tidsskrifter og entre til kulturelle tjenester og shows (biograf, teater, sport m.v.) |
Frankrig |
2,1 pct. |
Medicin, aviser og tidsskrifter samt radio- og TV-licens |
Irland |
4,3 pct. |
Fødevarer, levering af nye bygninger, arbejdsydelser vedrørende nybyggeri samt renovering og vedligeholdelse af bygninger |
Italien |
4 pct. |
Fødevarer, medicin, bøger, aviser, tidsskrifter, radio- og TV-licens, levering af nye bygninger, arbejdsydelser vedrørende nybyggeri samt renovering og vedligeholdelse af bygninger, medicinsk udstyr, visse tjenester på det sociale område samt visse kunstgødningsprodukter |
Luxembourg |
3 pct. |
Fødevarer, medicin, bøger, aviser, tidsskrifter, hoteller, spildevandsrensning, persontransport, levering af nye bygninger til boligformål, arbejdsydelser vedrørende nybyggeri til boligformål samt renovering og vedligeholdelse af boliger, og rå uld |
Spanien |
4 pct. |
Levering af nye bygninger, arbejdsydelser vedrørende nybyggeri samt renovering og reparation af bygninger |
Note: Der tages forbehold for, at oversigten ikke er fuldstændig.
KATEGORI NR. |
BILAG H I DAG |
ÆNDRINGER FORESLÅET AF KOMMISSIONEN |
1. |
Levnedsmidler og foder (herunder drikkevarer bortset fra alkoholholdige drikkevarer); levende dyr, frø, planter og ingredienser, der normalt er bestemt til anvendelse ved tilberedning af levnedsmidler eller foder; produkter, der normalt er bestemt til at anvendes som supplement til eller i stedet for levnedsmidler og foder |
Uændret |
2. |
Vandforsyning |
Uændret |
3. |
Farmaceutiske produkter, som normalt anvendes til sundhedspleje, sygdomsforebyggelse og medicinsk og veterinærmedicinsk behandling, herunder svangerskabsforebyggende produkter og hygiejnebeskyttelsesmidler til kvinder |
Uændret |
4. |
Medicinsk udstyr, hjælpemidler og andre apparater, der normalt anvendes til at mindske eller behandle handicaps, udelukkende til handicappedes personlige brug, herunder også reparation af sådanne varer samt børnesæder til biler |
â€Hjælpemidler til handicappede†indsættes |
5. |
Befordring af personer og disses bagage |
Uændret |
6. |
Levering af bøger, herunder udlån på biblioteker (herunder brochurer, foldere og lignende tryksager, billedbøger, tegne- eller malebøger til børn, trykt eller håndskreven musik, geografiske og hydrografiske kort eller tilsvarende), aviser og tidsskrifter, bortset fra materiale, der udelukkende eller hovedsagelig er reklame |
Uændret |
7. |
Entré til forestillinger, teatre, cirkus, messer, forlystelsesparker, koncerter, museer, zoologiske haver, biografer, udstillinger og lignende kulturelle begivenheder og etablissementer samt radio- og TV-modtagelse |
Uændret |
8. |
Tjenester ydet af eller honorarer til forfattere, komponister og udøvende kunstnere |
Uændret |
9. |
Levering, opførelse, renovering og ombygning af boliger som led i en socialpolitik |
Betingelsen vedr. â€socialpolitik†udgÃ¥r. Udvides i øvrigt med â€udlejning, reparation, vedligeholdelse og rengøring†|
10. |
Levering af varer og ydelser, der normalt er bestemt til anvendelse i landbrugsproduktionen, bortset fra kapitalgoder såsom maskiner og bygninger |
Uændret |
11. |
Ophold på hoteller og lignende etablissementer, herunder ferieophold og udlejning af pladser på campingpladser og pladser til beboelsesvogne |
Uændret |
12. |
Entré til sportsbegivenheder |
Uændret |
13. |
Adgang til brug af sportsfaciliteter |
Uændret |
14. |
Levering af varer og ydelser fra velgørende organisationer, der af medlemsstaterne er anerkendt som sådanne, og som arbejder med sigte på velfærd og social sikring, medmindre disse leveringer er fritaget i henhold til artikel 13 |
Uændret |
15. |
Begravelsesvirksomhed og ligbrænding samt levering af goder i forbindelse hermed |
Uændret |
16. |
Lægebehandling, tandlægebehandling og termoterapi, medmindre disse tjenesteydelser er fritaget i henhold til artikel 13 |
Uændret |
17. |
Ydelser i forbindelse med renholdelse af gader og renovation samt behandling af affald, som ikke ydes af organer, der er omhandlet i artikel 4, stk. 5 |
Udvides med â€kloakarbejde og genbrug af affald†|
|
|
Ny kategori: â€Levende planter, blomstervarer og træ til brændsel†|
|
|
Ny kategori: â€Restaurantydelser†|
|
|
Ny kategori: â€Levering af el, gas og varme†|
|
|
Ny kategori: â€Pleje i hjemmet†|
|
MEDLEMSLAND |
Mulighed for lavere normalmomssats ophæves for fjernsalg til andre lande
|
Frankrig: Korsika
Grækenland: Lesbos, Chios, Samos, Dodekaneserne, Kykladerne, Thassos, De nordlige Sporader, Samothrake og Skyros
Portugal: Azorerne og Madeira
Østrig: Kleines Wassertal
|
MEDLEMSLAND |
|
1. Småreparationer på cykler, sko og lædervarer samt beklædningsgenstande og linned |
Polen |
2. Vinduespudsning |
Tjekkiet |
3. Pleje i hjemmet |
Tjekkiet |
[1] I henhold til artikel 27, stk. 1, i Rådets sjette direktiv 77/388/EØF af 17. maj 1977 om harmonisering af medlemsstaternes lovgivning om omsætningsafgifter - Det fælles merværdiafgiftssystem: ensartet beregningsgrundlag, kan Rådet med enstemmighed på forslag af Kommissionen give en medlemsstat tilladelse til at indføre særlige foranstaltninger, der fraviger bestemmelserne i direktivet, for at forenkle afgiftsopkrævningen eller for at undgå visse former for svig eller unddragelse.
[2] Under forudsætning af at den nuværende momsordning ikke bliver ændret til den â€endelige EU-momsordningâ€. Mange medlemslande har forbehold overfor den â€endelige EU-momsordningâ€.