J.nr. 2005-309-0131    Dato: Til Folketingets Skatteudvalg Hermed sendes redegørelse om ophørspension efter pensionsb  e- skatningslovens § 15 A. Kristian Jensen                                                                         /Birgitte Christensen
Side 2 Redegørelse om pensionsbeskatningslovens § 15 A   - pensionsordninger for tidligere selvstændigt e hvervsdrivende Pensionsbeskatningslovens § 15 A trådte i kraft den 1. januar 2000. Med § 15 A indførtes en sæ  rlig adgang for personer over 55 år, der havde drevet selvstændig virksomhed i mindst 10 år, til at oprette pensionsordninger i forbindelse med virksomhedsophør. I det lovforslag, hvori § 15 A indførtes, afgav den daværende skatteminister lø fte om inden udgangen af 2005 at give Folketingets Skatteudvalg en redegørelse for anvendelsen af pe n- sionsordninger for tidligere selvstændigt erhvervsdrive  nde i indkomstårene 2001 -2003. Pensionsordninger for selvstændigt erhvervsdrivende   - ophørspension De omfattede personer – - er karakteriseret ved, at de igennem en længere erhvervsaktiv periode har haft erhvervsvirkso  mheden som økonomisk centrum for deres livsinteresser. De pågældende har typisk prioriteret investeringer i vir   k- somheden over pensionsopsparing i traditionel forstand, og hvis der i det hele taget er fore- taget pensionsopsparing, er denne ofte uforholdsmæssigt beskeden sammenlignet med de oparbejdede væ  rdier i virksomheden og med personernes hidtidige indtægtsforhold. Ved erhvervsvirksomhedens ophør står disse personer således dels med en skattepligtig fortj   e- neste hidrørende fra virksomheden, dels med en meget begrænset eller helt manglende pensionsopsparing. I forhold til de almindelige beskatningsregler for pensionsordninger er det relativt vanske- ligt at påbegynde en massiv opsparing til pension i en alder af 55 år eller mere. F  radragsret- ten for større kapitalindskud til pensionsordninger med løbende udbetalinger og ratepens  i- onsordninger skal således fordeles over en p eriode på 10 år, dog således at der hvert år er mulighed for at fradrage 42.000 kr. (2006-niveau) - det såkaldte o pfyldningsfradrag. Efter de almindelige regler er det endvidere ikke muligt at nyoprette en ratepensionsordning efter det fyldte 60. år. Begge disse regler begrænser de tidligere selvstændiges interesse i at indskyde provenuet ved afståelsen af virksomheden på en pensionsor  dning. Pensionsbeskatningslovens § 15 A forbedrer mulighederne for, at de selvstændigt e  r- hvervsdrivende kan anvende den skattepligtige fortjeneste fra virksomheden til at skaffe sig en efter forholdene mere passende pensionsopsparing. Loven har den  virkning, at avance- beskatningen udskydes, så den ikke falder umiddelbart ved virksomhedens ophør, men først
Side 3 på det tidspunkt, hvor p ersonen vælger at påb   egynde sine pensionsudbetalinger. Dette sker i kraft af, at den tidligere erhvervsdrivende kan fradrage indskuddet på en pens ionsordning i samme år, som der sker beskatning af fortjenesten fra virksomh eden. Reglerne om fordeling af fradrag over 10 år for kapitalindskud gælder således ikke for o p- hørspensionsordninger efter § 15 A. Der er således fuld fradragsret allerede i indbetaling  s- året eller  -årene for indbetalinger inden for en beløbsramme. Ligeledes er det muligt at o  p- rette ratepensionsordninger, selv om man er fyldt 60 år, og muligt at aftale, at sidste rate skal udbetales, efter at man er fyldt 85 år. Loven har virkning for hel og delvis afståelse af erhvervsmæssig vir  ksomhed, der finder sted i indkomståret 2001 eller senere indk omstår. Betingelserne for at oprette en ophørspension kan i hovedtræk beskrives sål edes: Personer, der i forbindelse med afståelse af deres erhvervsmæssige vir   ksomhed eller en andel af denne opnår en skattepligtig fortjeneste, kan oprette en ophørspensi  on. Tilsvarende gælder en person, der afstår aktier i et selskab, der driver erhvervsmæ s- sig virksomhed, og hvori den pågældende er hovedaktionær. Ordningen kan endv i- dere i et vist omfang benyttes af medarbejdende ægtefæller. Enhver fortjeneste er omfattet af reglen. Der skal således ikke sondres mellem fo r- tjeneste på anlægsaktiver og fortjeneste på omsætningsakt iver. Personen skal være fyldt 55 år inden afståelsen. Den, der opretter en ophørspension, skal i en periode på mindst 10 år inden for de seneste 15 år forud for det indkomstår, hvori pensionsordningen oprettes, have dr  e- vet selvstændig erhvervsmæssig virksomhed eller have været hovedaktionær i et selskab, der driver erhvervsmæssig vir  ksomhed. Det er ikke et krav, at perioden  er en sammenhæng  ende periode på mindst 10 år. Den erhvervsmæssige virksomhed må ikke i overvejende grad have bestået af u d- lejning af fast ejendom, besiddelse af kontanter, værdipapirer eller lignende, dvs. i passiv kapitalanbringelse. (Dette gælder dog ikke, når personen eller et selskab, hvori personen har været hovedaktionær, har udøvet næringsvir ksomhed ved køb og salg af værdipapirer eller ved finansieringsvirksomhed). Den erhvervsmæssige vir k- somhed må endv idere ikke have bestået i udlejning af afskrivningsberettigede driftsmidler eller skibe eller have haft mere end 10 ejere, medmindre opretteren af pensionsordningen har deltaget i virksomhedens drift i væsentligt o  mfang. Pensionsordningen skal være en pensionsordning med løbende udbetalinger, en r   a- teforsikring eller en rateopsparing i pensionsøjemed. For rateforsikringer og rateo p- sparinger gælder normalt, at de ikke kan oprettes efter det fyldte 60. år. Denne regel gælde  r ikke for ophørspensioner. Den, der opretter én eller flere ophørspensionsordninger, kan i alt højst indbetale et grundbeløb på 2.302.000 kr. (2006  -niveau). Indbetalingen til en pensionsordning hidrørende fra en given virksomhed kan dog ikke overstige d en fortjeneste opnået
Side 4 ved afståelsen af virksomheden eller en andel af denne, som medregnes ved pers o- nens indkomstopgørelse. Fo rtjenesten opgøres før fradrag af arbejdsmarkedsbidrag og særligt pens  ionsbidrag. Beløbet skal indbetales inden for en 10 års   periode, der begynder med det år, hvori virksomheden eller en andel af denne er afstået. Indbetaling i de indkomstår, der følger efter afståelsesåret, kan ikke på samme måde neutralisere avancebeskatni n- gen, men giver personer, der har indgået aftale om afd ragsvis betaling af afståelse s- summen, og som ikke har frie midler til at foretage hele pensionsindbetalingen på én gang, mulighed for at oprette en ophørspension.   Ved indbetaling på en ophørspension skal den person, der har oprettet ordningen, dokumentere størrelsen af den skattepligtige avance ved en underskreven erklæring fra en advokat, en statsautoriseret eller registreret revisor, en konsulent i driftsøk o- nomi, et medlem af Foreningen af Danske Revisorer eller en person, der kan lige- stilles hermed. For sidstnævnte gruppes vedkommende skal den pågældende sa g- kyndige kunne dokumentere personlig uddannelse og praktisk erfaring i behandlin- gen af skattesager m.v. Ænd   ringer af reglen Siden indførelsen af § 15 A er reglen indholdsmæssigt ændret to gange For det første  var en af betingelserne for at kunne anvende reglerne om ophørspension o p- rindeligt, at personen havde drevet virksomhed i en sammenhænge  nde periode på min dst 10 år forud for det indkomstår, hvor pensionsordningen blev oprettet. Det var dog i den forbindelse tilladt, at der kunne ske virksomhedsskift, blot der ikke gik mere end 12 mån e- der fra den ene erhvervsvirksomhed ophørte, til den anden erhvervsvirksomh ed påbegyn d- tes. Hermed ville en person ikke kunne anvende ordningen, hvis denne kun havde drevet den seneste virksomhed i 9 år. Personen kunne imidlertid sammenlagt have drevet vir k- somhed i f.eks. 22 år. Først i 13 år og senere med et par års melle mrum i 9 år. Der kunne argumenteres for, at kravet om, at personen skal have drevet virksomhed i en sammenhængende periode på 10 år Formålet med ordningen er at hjælpe de persongrupper, som i flere år ikke h ar fået sparet op til pension, fordi de har prioriteret investeringer i virksomheden højere. I den fo rbindelse burde det være uden betydning, at der f.eks. i et par år ikke har været drevet virksomhed, som i eksemplet ovenfor. Det at personen har drevet virksomhed over en længere årrække her minimum 10 år  –  burde være tilstrækkeligt. Derfor ændredes betingelsen til, at personen blot inden for de sen  este 15 år skal have drevet virksomhed i 10 år. Den pågældende person skal herefter således ikke nødvendigv is have drevet virksomhed i en sammenhængende p  eriode på 10 år, f.eks. kan personen inden for de seneste 15 år have drevet virksomhed i to omgange på henhold  svis 4 og 6 år med op til 5 års afbrydelse. For det andet måtte den erhvervsmæssige virksomhed opr   indeligt ikke i væsen  tligt omfang bestå i udlejning af fast ejendom etc. Dette lempedes ved lov nr. 394 af 6. juni 2002 til et
Side 5 krav om, at erhvervsvirksomheden ikke i overvejende grad  må have bestået i virkso  mhed af den nævnte karakter.   Den nye regel for selvstændigt erhvervsdrivende Indførelsen af ophørspension har løst problemet om tilstrækkelig pensionso psparing for en del selvstændigt erhvervsdrivende, der ikke i tide har fået påb egyndt en pensionsopsparing, men langt fra alle virksomheder er salgbare, og  mange mindre virksomheder  giver kun  et mindre salgsprovenu. Ved  lov  nr.  457  af  9.  juni  2004  blev  det  derfor  gjort  muligt  for  selvstændigt  erhvervsdr  i- vende hvert år at foretage et særligt fradrag for pensionsindbetalinger, som svarer til 30 pct. af virksomhedens overskud for det pågældende år. De selvstændige er således ikke længere overladt til at håbe på salgbarheden af deres virksomhed, men har nu gode vilkår for at p   å- begynde en pensionsopsparing tidligere, sådan at de nu med større sikkerhed kan n  å op på et passende niveau ved pensioneringen.   Det  særlige  fradrag  supplerer  således  nu  reglen  om  ophørspension,  sådan  at  alle  typer  af selvstændigt  erhvervsdrivende    – indskyde fortjenesten på en oph ørspension, og de, der for etrækker en løbende opsparing på en almindelig pensionsordning – tlige vilkår for at sikre en passende økonomi ved pensioneringen. Anvendelsen af reglen om ophørspension Af forarbejderne til pensionsbeskatningslovens § 15 A fremgik det, at fremrykningen af fradragstidspunktet for de kapitalindskud, der efter de almindelige regler fordeles over 10 år, skønnedes at øge værdien af fradragene svarende til 15 pct. af indskudsbeløbet. For de nye indskud antoges progressionstabet som følge af fo rskel mellem skattesatsen på ind - og udbetalingstidspunktet at udgøre 10 pct. af indskudsbel ø Af forarbejderne fremgik det desuden, at provenutabet det første år (2001) ville andrage ca. 550 mio. kr., hvis det antoges, at det gennemsnitlige indskud i 2000 udgjorde 300.000 kr. årligt, og forslaget medførte yderligere indskud på 200.000 kr. til i alt 500.000 kr. årligt. Provenutabet skønnedes at være noget mindre de efterfølgende år på grund af fremrykni n- gen af fradraget for pensionsindskud, der i de følgende 9 år medfører reduceret fradrag for pensionsindskud. På læ   ngere sigt antoges det, at beskatningen af de højere udbetalinger fra pensionsordninger yderligere ville reducere provenutabet. Det gennemsnitlige tab lå på 13 pct. af et samlet indskud på 1 mia. kr., svarende til et varigt prov enutab på 130 mio. kr. Af nedenstående tabel fremgår det, hvor mange skatteydere der i 2001  -2004 har foretaget ind- skud på en ophørspension, og hvor store beløb der er indskudt sa   mlet.
Side 6 Tabel 1. Indskud på ophørspensioner 2001  -2004 2001 2002 2003 2004 Antal personer 586 744 1.126 1.018 Antal ordninger 649 781 1.203 1.063 Samlet indskudt beløb i mio. kr. 485 554 857 843 Gennemsnitligt indskud i kr. 826.984 744.094 761.383 827.762 Der er i dag godt 1.000 personer årligt, der indbetaler på en pensionsordning e  fter § 15 A ved virksomhedssalg. Disse personer har indskudt et gennemsnitligt beløb på omkring 800.000 kr. jf. tabel 1. Der er altså ca. halvt så mange pers  oner, der indskyder, end skøn net i lovforslaget. Til gengæld indskydes ca. 60 pct. mere pr. pe  rson end oprindeligt antaget. På baggrund af de ovenstående oplysninger om den nuværende udbredelse a    nslås det varige provenutab af ordningen nu at udgøre ca. 100 mio. kr. Bere gningsforudsætn  ingerne bag dette skøn er præcis de samme som i lovforslaget, på nær at det gennemsnitlige tab ligger lidt lavere – indskyderne. Belø af, at provenutabet – af en ren skønsmæssig ant   agelse om ordningens udbredelse – kr. årligt i det oprindelige lovfor slag.