Skatteministeriet J. nr. 2005-359 - 1374 Udkast (høring) 13. december 2005 Forslag til Lov    om    ændring    af forskellige    skatte-    og    afgiftslove,    lov    om    næringsbrev    til fødevarebutikke r, lov om restaurations- og hotelvirksomhed m.v. og lov om miljøbeskyttelse (Indsats mod skatte- og afgiftsunddragelse – fair play II) § 1 I  lov  om  merværdiafgift  (momsloven),  jf.  lovbekendtgørelse  nr.  966  af  14.  oktober  2005, foretages følgende ændring   er: 1. I § 46 indsættes som stk. 8: ” Stk. 8. En virksomhed, der foretager transaktioner med levering af varer, der har leveringssted her i landet, jf. denne lovs kapitel 4, og som den har købt af en virksomhed, som har erhvervet varerne  fra  udlandet,  jf.  denne  lovs  kapitel  3,  eller  af  enhver  anden  virksomhed  i  senere indenlandske transaktionsled, hæfter solidarisk for betaling af afgiften, når den afgift, der opstår i forbindelse med det indenlandske salg, forsætligt eller groft uagtsomt ikke er blevet af  regnet til told- og skatteforvaltningen. Hæftelsen er dog betinget af, at 1)   told-  og  skatteforvaltningen  har  konstateret,  at  den  pågældende  virksomhed tidligere har deltaget i handler som beskrevet i dette stykke, 2)   den   pågældende   virksomhed   har   modtaget   en   no   tifikation   fra   told-   og skatteforvaltningen, der påbyder virksomheden at udvise større agtpågivenhed ved sine handler gennem en række konkrete påbud, og 3)   den pågældende virksomhed ikke har overholdt påbuddene i notifikationen. Notifikationen gives til virksomheden og den personkreds, som er nævnt i opkrævningslovens § 11,  stk.  2,  nr.  1  –  3.  Notifikationen  gives  for  en  tidsbegrænset  periode på 5 år og bortfalder herefter, medmindre der er grundlag for at forny den. Oplysninger om notifikationen registreres i kontrolinformationsregistret efter skattekontrollovens § 6 F. § 2 I opkrævningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 289 af  28. april 2003, som senest ændret ved § 51 i lov nr. 431 af 6. juni 2005, foretages følgende ændringer:
- 2 - 1. I § 11, stk. 1, nr. 2, indsættes efter ”virksomheden”: ”, eller” 2. I § 11, stk. 1, indsættes som   nr. 3 og 4: ”3) en person som omtalt i stk. 2, jf. stk. 4, efter virksomhedens registrering konstateres at være til stede i virksomheden på den måde, der er beskrevet i stk. 2, nr. 1  -3, eller 4) virksomheden foretager transaktioner med levering af varer, der har leveringssted her i landet, jf. momslovens kapitel 4, og som den har erhvervet fra udlandet eller af en virksomhed, som selv har erhvervet varerne fra udlandet, jf. momslovens kapitel 3, eller af enhver anden virksomhed i senere  indenlandske  transaktionsled,  når  den  merværdiafgift,  der  opstår  i  forbindelse  med virksomhedens indenlandske salg, forsætligt eller groft uagtsomt ikke vil blive afregnet til told  - og skatteforvaltningen.” 3.  I  §  11,  stk.  2,  nr.  2,  ophæves:  ”og  er  knyttet  til  ejeren  på  samme  måde  som  fastsat  i aktieselskabslovens § 115, stk. 1, 2. pkt.,” 4. I § 11, stk. 3, 1. pkt., indsættes efter ”Der skal dog kun stilles sikkerhed efter stk.”: ”1 eller” 5. § 11, stk. 7, affattes således: ” Stk. 7. Meddelelse om pålæg om sikkerhedsstillelse efter stk. 1 skal indeholde oplysning om, at undladelse af at stille den krævede sikkerhed indebærer, at virksomhedens registrering vil blive inddraget, og at en fortsættelse af v  irksomheden efter inddragelsen vil være strafbar efter § 17, stk. 3.” 6. § 11, stk. 8, ophæves, og i stedet indsættes som stk. 8 – 12 : ” Stk. 8. Pålæg om sikkerhedsstillelse efter stk. 2 skal meddeles virksomheden senest 14 hverdage efter, at virksomheden anmeldes til registrering. Meddelelsen skal indeholde oplysning om, at undladelse af at stille den krævede sikkerhed indebærer, at virksomheden ikke kan registreres m.v., og at en fortsættelse af virksomheden vil være strafbar efter §17, stk. 3. Stk. 9. Stilles sikkerheden efter stk. 1 ikke rettidigt, inddrages virksomhedens registrering. Stilles sikkerheden efter stk. 2 ikke rettidigt, nægtes virksomheden registrering. Stk.  10.  Meddelelse  om,  at  registreringen  er  inddraget  eller  nægtet  efter  stk.  9  skal t  ilsendes virksomheden ved rekommanderet brev, der tillige skal oplyse, at en fortsættelse af virksomheden efter registreringsinddragelsen eller registreringsnægtelsen vil være strafbar efter § 17, stk. 3, og at ledelsen ved en fortsættelse af virksomheden   hæfter for skatter og afgifter m.v., jf. stk. 11. Stk. 11. Ledelsen i en virksomhed, der forsætligt eller groft uagtsomt fortsætter eller indleder driften af virksomheden, selv om registreringen er inddraget eller nægtet efter stk. 9, hæfter for de
- 3 - af loven omfattede skatter og afgifter m.v., der opstår som følge af den uregistrerede virksomhed. Hæftelsen er personlig, ubegrænset og solidarisk. Stk.  12.  Sikkerhed  stillet  efter  stk.  1  og  2  frigives,  når  tidligere  restancer  er  betalt,  og virksomheden  i  de  seneste  12  måneder  rettidigt  har  indbetalt  skatter  og  afgifter  m.v.,  der opkræves efter denne lov.” 7. § 17, stk. 3, 1. pkt., affattes således: ” Stk. 3. Med bøde eller fængsel indtil 1 år og 6 måneder straffes den, der forsætligt eller ved grov uagtsomhed driver en virksomhed, selv om registreringen er inddraget efter § 4, stk. 3, eller inddraget eller nægtet efter § 11, stk. 9, medmindre højere straf er forskyldt efter straffelovens § 289.” 8. § 11 a ophæves § 3 I skattekontrolloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1126 af 24. november 2005, som senest ændret ved § 48 i lov nr. 430 af 6. juni 2005, foretages følgende ændringer: 1.  I § 7 E, stk. 1, ophæves: ”i en periode på mere end 3 måneder i en 12 måneders periode”. 2. § 7 E, stk. 3 og 4, affattes så ledes: ” Stk. 3. Indberetning skal foretages senest 14 dage efter aftalens indgåelse og derefter senest 14 dage   efter   eventuelle   aftaleændringer,   der   vedrører   de   forhold,   der   er   nævnt   nedenfor. Indberetningen skal omfatte følgende oplysninger: 1.    Identiteten af den indberetningspligtige. 2.    Identiteten  af  den  virksomhed  i  udlandet,  aftalen  er  indgået  med,  samt  identiteten  af virksomheder i udlandet, som den udenlandske aftalepart har indgået ”underaftaler” med om deltagelse i arbejdet her i landet. 3.    De aftalte kontraktsummer. 4.    Navn, fødselsdato, eventuelt personnummer, nationalitet, bopælsadresse i Danmark og i udlandet samt dato for arbejdets påbegyndelse og afslutning for personer, der udfører arbejde her i landet som ansat hos en virksomhed i udlandet. 5.    Det eller de aftalte arbejdssteder for den udenlandske virksomhed her i landet. 6.    Den eller de aftalte arbejdsperioder for den udenlandske virksomhed her i landet. Stk. 4. Told- og skatteforvaltningen kan fastsætte nærmere regler om indberetningens form og indhold.”
- 4 - 3. I § 14 indsættes efter stk. 2 som nyt stykke : ” Stk. 3. Ved fastsættelse af bøde ved overtrædelse af § 7 E udmåles en skærpet bøde.” Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 4 og 5. § 4 I chokoladeafgiftsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 567 af 3. august 199 8, som ændret ved § 3 i lov nr. 166 af 24. marts 1999, § 8 i lov nr. 380 af 2. juni 1999, § 13 i lov nr. 165 af 15. marts 2000, lov nr. 1029 af 22. november 2000, § 2 i lov nr. 1059 af 17. december 2002, lov nr. 127 af 27. februar 2004, § 12 i lov nr. 325 af 18. maj 2005 og senest ved § 13 i lov nr. 428 af 6. juni 2005, foretages følgende ændringer: 1. § 10 affattes således: ” §  10  a.  I  andre  tilfælde  svares  afgiften  i  forbindelse  med  varemodtagelsen  her  i  landet, medmindre varerne modtages efter reglerne i § 5 eller er omfattet af § 11. Erhvervsdrivende varemodtagere  skal,  inden  varerne  afsendes  fra  udlandet,  lade  sig  registrere  hos  told-  og skatteforvaltningen. Stk. 2. Told- og skatteforvaltningen kan pålægge en varemodtager at stille sikkerhed, såfremt varemodtageren inden for de seneste 3 år er straffet efter § 26. Sikkerheden skal stilles for et beløb svarende til det forventede skyldige afgiftsbeløb for de kommende 12 måneder, dog mindst 20.000  kr.  Sikkerheden  frigives,  såfremt  varemodtageren  inden  f or  en  2  års  periode  ikke  er straffet efter § 26.  Sikkerheden skal være told  - og skatteforvaltningen i hænde før forsendelsen af ubeskattede leverancer påbegyndes. Told - og skatteforvaltningen fastsætter de nærmere regler for sikkerhedsstillelsen. Stk.  3.  De  erhvervsdrivende  varemodtagere,  der  er  nævnt  i  stk.  1,  skal  efter  udløbet  af  hver afgiftsperiode angive mængden af de varer, virksomheden har modtaget i perioden, og indbetale afgiften  heraf  til  told-  og  skatteforvaltningen.  Angivelsen  og  betalingen  sker  efter  §§  2-8  i opkrævningsloven. Afgiftsperioden er måneden. Stk.   4.   For   andre   varemodtagere   sker   angivelsen   og   betalingen   efter   §   9,   stk.   2-4,   i opkrævningsloven. Stk. 5. Erhvervsdrivende virksomheder, som ikke er registreret som varemodtagere og som få r tilført eller erhverver afgiftspligtige varer fra andre EU -lande, skal indgive en anmeldelse til told- og  skatteforvaltningen  og  stille  sikkerhed  for  skyldige  afgifter.  Anmeldelsen  skal  ske  inden transporten af varerne begyndes i det pågældende EU   -land. Stk. 6. Told- og skatteforvaltningen kan fratage en virksomhed registreringen som varemodtager, hvis   virksomheden   gentagne   gange   ikke   angiver   og   betaler   afgiften   rettidigt,   eller   hvis
- 5 - virksomheden  ikke  overholder  regnskabsbestemmelserne  i  §§  12  og  13.  Generhvervelse  af registreringen kan ske efter 1 år.” 2. § 26, stk. 5, affattes således: ”Stk. 5.   Ved fastsættelse af bøde for overtrædelse af § 10 a, stk. 1 eller 5, udmåles en skæ rpet bøde. Det samme gælder ved overtrædelse af § 12 eller § 13, stk. 1 eller 2, hvis overtræ  delsen medfører, at det ikke er muligt at konstatere, om der er betalt afgift efter bestemmelse rne i denne lov.” 3. I § 26 indsættes som stk.   6 og 7 : ”Stk. 6.   Har nogen begået flere overtrædelser af § 10 a, stk. 1 eller stk. 5, eller § 12   , eller § 13, stk. 1 eller 2, eller forskrifter fastsat i medfør heraf, og medfører overtr  æ  delserne idø mmelse af bøde, sammenlægges bødestraffen for hver overtrædelse. Har nogen overtrådt § 10 a, stk. 1 eller stk. 5, eller § 12, eller § 13, stk. 1 eller 2, eller forskrifter fastsat i medfør heraf og én eller flere andre skatte- og afgiftslove eller pantlovgivningen, og medfører overtræde   lserne idømmelse af bøde, sammenlægges bødestraffen for hver overtrædelse af denne lov eller forskrifter fastsat i medfør  heraf og bødestraffen for overtr æ  delsen af den eller de andre skatte- og afgiftslove eller pantlovgivningen. Stk. 7. Bestemmelsen i stk. 6 kan fraviges, når særlige grunde taler herfor.” § 5 I emballageafgiftsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 101 af  13. februar 2001, som ændret ved § 4 i lov nr. 1059 af 17. december 2002, § 14 i lov nr. 325 af 18. maj 2005 og senest ved § 19 i lov nr. 428 af 6. juni 2005, foretages følgende ændringer: 1. § 7a affattes således: ” § 7 a. I andre tilfælde svares afgifte  n i forbindelse med varemodtagelsen her i landet, medmindre varerne modtages efter reglerne i § 3 a. Erhvervsdrivende varemodtagere skal, inden varerne afsendes fra udlandet, lade sig registrere hos told- og skatteforvaltningen. Stk. 2. Told- og skatteforvaltningen kan pålægge en varemodtager at stille sikkerhed, såfremt varemodtageren inden for de seneste 3 år er straffet efter § 18. Sikkerheden skal stilles for et beløb svarende til det forventede skyldige afgiftsbeløb for de kommende 12 måneder, dog mind   st 20.000  kr.  Sikkerheden  frigives,  såfremt  varemodtageren  inden  for  en  2  års  periode  ikke  er straffet efter § 18. Sikkerheden skal være told  - og skatteforvaltningen i hænde før forsendelsen af ubeskattede leverancer begyndes. Told- og skatteforvaltningen fastsætter de nærmere regler for sikkerhedsstillelsen.
- 6 - Stk.  3.  De  erhvervsdrivende  varemodtagere,  der  er  nævnt  i  stk.  1,  skal  efter  udløbet  af  hver afgiftsperiode angive mængden af de varer, virksomheden har modtaget i perioden, og indbetale afgiften  heraf  til  told-  og  skatteforvaltningen.  Angivelsen  og  betalingen  sker  efter  §§  2-8  i opkrævningsloven. Afgiftsperioden er måneden. Stk.   4.   For   andre   varemodtagere   sker   angivelsen   og   betalingen   efter   §   9,   stk.   2-4,   i opkrævningsloven. Stk. 5. Erhvervsdrivende virksomheder, som ikke er registreret som varemodtagere og som får tilført eller erhverver afgiftspligtige varer fra andre EU -lande, skal indgive en anmeldelse til told- og  skatteforvaltningen  og  stille  sikkerhed  for  skyldige  afgifter.  Anmeldelsen  skal  ske  inden transporten af varerne begyndes i det pågældende EU   -land. Stk. 6. Varemodtagere, der modtager afgiftspligtige varer, der svarer til en afgift på under 5.000 kr. årligt, skal ikke registreres efter stk. 1 hos told - og skatteforvaltningen, afgive angivelse eller indbetale afgiften. Stk. 7. Told- og skatteforvaltningen kan fratage en virksomhed registreringen som varemodtager, hvis   virksomheden   gentagne   gange   ikke   angiver   og   betaler   afgiften   rettidigt,   eller   hvis virksomheden ikke overholder regnskabsbestemmelserne i § 9.  Generhvervelse af registreringen kan ske efter 1 år. Stk. 8. Bestemmelserne i § 9, stk. 2, og §15 finder tilsvarende anvendelse.” 2. § 18, stk. 5, affattes således: ”Stk. 5.   Ved fastsættelse af bøde for overtrædelse af § 7 a, stk. 1 e ller 5, udmåles en skæ   rpet bøde. Det samme gælder ved overtrædelse af § 9, stk. 1 -3 eller stk. 5-7, hvis overtrædelsen me  dfører, at det ikke er muligt at konstatere, om der er betalt afgift efter bestemmelserne i denne lov.” 3. I § 18 indsættes som   stk. 6 og 7 : ” Stk. 6. Har nogen begået flere overtrædelser af § 7 a, stk. 1, eller stk. 5, eller § 9, stk. 1   -3 eller stk. 5-7, eller forskrifter fastsat i medfør af heraf, og medfører overtrædelserne idømmelse af bøde, sammenlægges bødestraffen for hver overt rædelse. Har nogen overtrådt § 7 a, stk. 1 eller stk. 5, eller § 9, stk. 1-3 eller stk. 5-7, eller forskrifter fastsat i medfør af heraf og én eller flere andre skatte- og afgiftslove eller pantlovgivningen, og medfører overtrædelserne idømmelse af bøde, s ammenlægges bødestraffen for hver overtrædelse af denne lov eller forskrifter fastsat i medfør heraf og bødestraffen for overtræde lsen af den eller de andre skatte- og afgiftslove eller pantlovgivningen. Stk. 7. Bestemmelsen i stk. 6 kan fraviges, når sæ   rlige grunde taler herfor.” § 6
- 7 - I lov om afgift af mineralvand m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 562 af 3. august 1998, som ændret ved § 8 i lov nr. 165 af 15. marts 2000, lov nr. 1029 af 22. november 2000, § 1 i lov nr. 1059 af 17. december 2002, og senest ved § 48 i lov nr. 428 af 6. juni 2005, foretages følgende ændringer:   1. § 10 affattes således: ” §  10  a.  I  andre  tilfælde  svares  afgiften  i  forbindelse  med  varemodtagelsen  her  i  landet, medmindre varerne modtages efter reglerne i § 4 eller er omfattet af § 11. Erhvervsdrivende varemodtagere  skal,  inden  varerne  afsendes  fra  udlandet,  lade  sig  registrere  hos  told-  og skatteforvaltningen. Stk. 2. Told- og skatteforvaltningen kan pålægge en varemodtager at stille sikkerhed, såfremt varemodtageren inden for de seneste 3 år er straffet efter § 21. Sikkerheden skal stilles for et beløb svarende til det forventede skyldige afgiftsbeløb for de kommende 12 måneder, dog mindst 20.000 kr. Sikkerheden frigives, såfremt varemodtageren indenfor en 2 års periode ik  ke er straffet efter  §  21.    Sikkerheden  skal  være  told  -  og  skatteforvaltningen  i  hænde  før  forsendelsen  af ubeskattede leverancer begyndes. Told- og skatteforvaltningen fastsætter de nærmere regler for sikkerhedsstillelsen. Stk.  3.  De  erhvervsdrivende  varemodtagere,  der  er  nævnt  i  stk.  1,  skal  efter  udløbet  af  hver afgiftsperiode angive mængden af de varer, virksomheden har modtaget i perioden, og indbetale afgiften  heraf  til  told-  og  skatteforvaltningen.  Angivelsen  og  betalingen  sker  efter  §§  2-8  i opkrævn Stk.   4.   For   andre   varemodtagere   sker   angivelsen   og   betalingen   efter   §   9,   stk.   2-4,   i opkrævningsloven. Stk. 5. Erhvervsdrivende virksomheder, som ikke er registreret som varemodtagere og som får tilført eller erhverve r afgiftspligtige varer fra andre EU-lande, skal indgive en anmeldelse til told- og  skatteforvaltningen  og  stille  sikkerhed  for  skyldige  afgifter.  Anmeldelsen  skal  ske  inden transporten af varerne begyndes i det pågældende EU   -land. Stk. 6. Told- og skatteforvaltningen kan fratage en virksomhed registreringen som varemodtager, hvis   virksomheden   gentagne   gange   ikke   angiver   og   betaler   afgiften   rettidigt,   eller   hvis virksomheden ikke overholder regnskabsbestemmelserne i § 12. Generhvervelse af registreringen kan ske efter 1 år.” 2. § 21, stk. 5, affattes således: ”Stk. 5.   Ved fastsættelse af bøde for overtrædelse af § 10 a, stk. 1 eller 5, udmåles en skæ rpet bøde. Det samme gælder ved overtrædelse af § 12, stk. 1 -5 eller 6, hvis overtrædelsen medfører, at det ikke er muligt at konstatere, om der er betalt afgift efter bestemmelserne i denne lov.” 3. I § 21 indsættes som   stk. 6 og 7:
- 8 - ” Stk. 6. Har nogen begået flere overtrædelser af § 10 a, stk. 1 eller 5, eller § 12 stk. 1   -5 eller 6, eller  forskrifter  fastsat  i  medfør  af  heraf,  og  medfører  overtrædelserne  idø mmelse  af  bøde, sammenlægges bødestraffen for hver overtrædelse. Har nogen overtrådt § 10 a, stk. 1 eller 5, eller § 12 stk. 1-5 eller 6, eller forskrifter fastsat i medfør af heraf og én eller flere andre skatte- og afgiftslove    eller    pantlovgivningen,    og    medfører    overtrædelserne    idømmelse    af    bøde, sammenlægges bødestraffen for hver overtrædelse af de nne lov eller forskrifter fastsat i medfør heraf  og  bødestraffen  for  overtrædelsen  af  den  eller  de  andre  ska   tte - og  afgiftslove  eller pantlovgivningen. Stk. 7. Bestemmelsen i stk. 6 kan fraviges, når særlige grunde taler herfor.” § 7 I lov om afgift af øl, vin og frugtvin m.m., jf. lovbekendtgørelse nr. 565 af 3. august 1998, som ændret ved § 12 i lov nr. 16  5 af 15. marts 2000, § 57 i lov nr. 1029 af 22. november 2000, § 3 i lov nr. 1059 af 17. december 2002, § 1 i lov nr. 1217 af 27. december 2003, § 39 i lov nr. 325 af 18. maj 2005 og senest ved § 84 i lov nr. 428 af 6. juni 2005, foretages følgende ændring  er:   1. I § 6, stk. 1, 1. pkt., ændres ”stk. 5” til: ”stk. 7”. 2. I § 6 indsættes som nye   stk. 5 og 6: ”Stk. 5.   Told- og skatteforvaltningen kan pålægge en varemodtager at stille sikkerhed, såfremt varemodtageren inden for de seneste 3 år er straffet e fter § 25. Sikkerheden skal stilles for et beløb svarende til det forventede skyldige afgiftsbeløb for de kommende 12 måneder, dog mindst 20.000 kr. Sikkerheden frigives, såfremt varemodtageren indenfor en 2 års periode ikke er straffet efter  §  25.  Sikkerheden  skal  være  told  -  og  skatteforvaltningen  i  hænde  før  forsendelsen  af ubeskattede leverancer påbegyndes. Told - og skatteforvaltningen fastsætter de nærmere regler for sikkerhedsstillelsen. Stk. 6. Told- og skatteforvaltningen kan fratage en virksomhed registreringen som varemodtager, hvis   virksomheden   gentagne   gange   ikke   angiver   og   betaler   afgiften   rettidigt,   eller   hvis virksomheden  ikke  overholder  regnskabsbestemmelserne  i  §§  14  og  15.  Generhvervelse  af registreringen kan ske efter 1 år.” Stk. 5-9 bliver herefter stk. 7-11. 3. I § 16, stk. 1, 2. pkt., ændres ”§§ 5   -8,” til: ”§§ 4 - 8,”. 4. § 25, stk. 1, nr. 2, affattes således:
- 9 - ”2) overtræder § 5, stk. 1, § 6, stk. 1, 7, 9 eller 10, 3. pkt., § 9, stk. 1 eller 2, § 14, stk. 1   -8 eller 9, § 15, stk. 1, § 22, stk. 2-4, § 32, stk. 1, eller § 33.” 5. § 25, stk. 5, affattes således: ”Stk. 5. Ved fastsættelse af bøde for overtrædelse af § 6, stk. 1, udmåles en skærpet b ø Det samme gælder ved overtrædelse af § 14, stk. 1 -8 eller 9, hvis overtrædelsen medføre   r, at det ikke er muligt at konstatere, om der er betalt afgift efter bestemmelserne i denne lov.” 6. I § 25 indsættes som   stk. 6 og 7: ” Stk.  6.  Har  nogen  begået  flere  overtrædelser  af  §  6,  stk.  1,  eller  §  14  stk.  1   -8  eller  9,  eller forskrifter   fastsat   i   medfør   af   heraf,   og   medfører   overtrædelserne   idømmelse   af   bøde, sammenlægges bødestraffen for hver overtrædelse. Har nogen overtrådt § 6, stk. 1, eller § 14 stk. 1-8  eller  stk.  9,  eller  forskrifter  fastsat  i  medfør  af  heraf  og  én  eller  flere  andre  skatte-  og afgiftslove    eller    pantlovgivningen,    og    medfører    overtr æ  delserne    idømmelse    af    bøde, sammenlægges bødestraffen for hver overtrædelse af denne lov eller forskrifter fastsat i medfør heraf  og  bødestraffen  for  overtrædelsen  af  den  eller  de  andre  skatte   -  og  afgiftslove  eller pantlovgivningen. Stk. 7.  Bestemmelsen i stk. 6 kan fraviges, når særlige grunde taler herfor.” § 8 I lov om afgift af spiritus m.m., jf. lovbekendtgørelse nr. 564 af 3. august 1998, som ændret ved § 2 i lov nr. 947 af 20. december 1999, § 11 i lov nr. 165 af 15. marts 2000, § 5 i lov nr. 1059 af 17. december 2002, § 2 i lov nr. 962 af 2. december 2003, § 33 i lov nr. 325 af 18. maj 2005 og senest ved § 63 i lov nr. 428 af 6. juni 2005, foretages følgende ændringer: 1. § 31, stk. 5,affattes således: ”Stk. 5.   Ved fastsættelse af bøde for overtrædelse af § 18, stk. 2, udmåles en skæ rpet bøde. Det samme gælder ved overtrædelse af § 20, stk. 1 eller stk. 4 -12, hvis overtrædelsen medfører, at det ikke er muligt at konstatere, om der er betalt afgift efter bestemmelserne i denne lov.” 2. I § 31 indsættes som   stk. 6 og 7: ” Stk. 6. Har nogen begået flere overtrædelser af § 18, stk. 2, eller § 20, stk. 1 eller stk. 4   -12, eller forskrifter   fastsat   i   medfør   af   heraf,   og   medfører   overtrædels erne   idø mmelse   af   bøde, sammenlægges bødestraffen for hver overtrædelse. Har nogen overtrådt § 18, stk. 2, eller § 20, stk. 1 eller stk. 4-12, eller forskrifter fastsat i medfør af heraf og én eller flere andre skatte- og
- 10 - afgiftslove    eller    pantlovgivningen,    og    medfører    ove rtrædelserne    idømmelse    af    bøde, sammenlægges bødestraffen for hver overtrædelse af denne lov eller fo rskrifter fastsat i medfør heraf  og  bødestraffen  for  overtrædelsen  af  den  eller  de  andre  skatte   -  og  afgiftslove  eller pantlovgivningen. Stk. 7. Bestemmelsen i stk. 6 kan fraviges, når særlige grunde taler herfor.” § 9 I lov om afgift  af tobaksafgifter, jf. lovbekendtgørelse nr. 635 af 21. august 1998 som ændret ved § 3 i lov nr. 947 af 20. december 1999, § 10 i lov nr. 165 af 15. marts 2000, § 6 i lov nr. 1059 af 17. december 2002, § 37 i lov nr. 325 af 18. maj 2005 og senest ved § 71 i lov nr. 428 af 6. juni 2005, foretages følgende ændring: 1. I § 25 indsættes som   stk. 6 og 7: ” Stk. 6. Har nogen begået flere overtrædelser af § 18, s   tk. 1-6 eller stk. 8-11, eller forskrifter fastsat  i  medfør  af  heraf,  og  medfører  overtrædelserne  idømmelse  af  bøde,  sa mmenlægges bødestraffen  for  hver  overtrædelse.  Har  nogen     overtrådt  §  18,  stk.  1 -6  eller  stk.  8-11,  eller forskrifter   fastsat   i   medfør   af    heraf   og   én   eller   flere   andre   skatte-   og   afgiftslove   eller pantlovgivningen, og medfører overtrædelserne idømmelse af bøde, sammenlægges bødestraffen for hver overtrædelse af denne lov eller forskrifter fastsat i medfør heraf og bødestraffen for overtrædel - og afgiftslove eller pantlovgivningen. Stk. 7. Bestemmelsen i stk. 6 kan fraviges, når særlige grunde taler herfor.” § 10 I lov om næringsbrev til fødevarebutikker, jf. lov nr. 486 af 9. juni 2004, foretages følgende æ  ndringer: 1. I § 4, stk. 1, indsættes efter ”afgifter,”: ”pant på emballage,”. 2. I § 7, stk. 1, indsættes efter ”afgifter,”: ”pant på emballage,”. 3.§ 8, stk. 1, nr. 2, affattes således: ”2) virksomheden må inden for det seneste år i forbindelse med v   irksomhed, som er omfattet af § 1, stk. 1, hverken være straffet for væsentlig overtrædelse af skatte - eller afgiftslovgivningen eller for    væsentlig    overtrædelse    af    regler    om    pant    på    emballage    udstedt    i    medfør    af miljøbeskyttelsesloven, og” 4. I § 11, stk. 1 , indsættes efter ”afgifter,”: ”pant på emballage,”.
- 11 - § 11 I lov om restaurations- og hotelvirksomhed m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 786 af 9. august 2005, foretages følgende ændringer: 1. I § 3, stk. 1, nr. 4, indsættes efter ”afgifter,”: ”pant på e mballage,”. 2. I § 6 c, stk. 1, indsættes efter ”afgifter,”: ”pant på emballage,”. 3.§ 6 d, stk. 1, nr. 2, affattes således: ”2) virksomheden må inden for det seneste år i forbindelse med virksomhed, som er omfattet af § 1, stk. 1, hverken være straffet   for væsentlig overtrædelse af skatte - eller afgiftslovgivningen eller for    væsentlig    overtrædelse    af    regler    om    pant    på    emballage    udstedt    i    medfør    af miljøbeskyttelsesloven, og” 4. I § 7 a, stk. 1, indsættes efter ”afgifter,”: ”pant på emballage,”. § 12 1. § 110 indsættes efter stk. 6 som nyt stykke: ”  Stk. 6. Har nogen gjort sig skyldig i flere overtrædelser af regler og forskrifter fastsat i medfør af §  9,  stk.  2,  nr.  2  og  3,  og  medfører  overtrædelserne  idømmelse  af  bøde,  sammenlægges bødestraffen f or hver overtrædelse. Har nogen overtrådt § 9, stk. 2, nr. 2 og 3, eller forskrifter fastsat  i  medfør  heraf  og  én  eller  flere  skatte-  og  afgiftslove,  og  medfører  overtrædelserne idømmelse  af  bøde,  sammenlægges  bødestraffen  for  hver  overtrædelse  af  disse  re gler  eller forskrifter fastsat i medfør heraf og bødestraffen for overtrædelsen af én eller flere skatte   - og afgiftslove. Stk. 7. Bestemmelsen i stk. 6 kan fraviges, når særlige grunde taler herfor.” Stk. 7 og 8 bliver herefter stk. 8 og 9. 2. § 110 a, stk. 1, indsættes efter ”i medfør af”: ”§ 9 eller”. § 13 Loven træder i kraft den 1. juli 2006. Bemærkninger til lovforslaget Almindelige bemærkninger
- 12 - 1. Lovforslagets formål og baggrund Lovforslaget (fairplay II) er et led i regeringens bekæmpe  lse af sort og illegalt arbejde og andre former for skatte- og afgiftssnyd (Fairplay-kampagnen). Fairplay II – forslaget er endvidere omfattet finanslovsaftalen for 2006. I aftalen af 7. november 2005 er herom anført følgende: ”   I forbindelse med Fairplay-kampagnen blev antallet af razziaer i hovedstadsområdet øget fra sommeren 2005. Den forstærkede indsats vil blive udbredt til resten af landet. Parterne  er  i  den  forbindelse  enige  om  at  forhøje  kontrolbøder  i  forbindelse  med afgiftsunddragelse. Skatteministeriet arbejder i øjeblikket på en opstramning, således at der  fremover  problemfrit  kan  ske  kumulation  af  kontrolbøder.  Forslaget  er  en del af fairplay II-lovforslaget. Forslaget indebærer øgede indtægter fra kontrolbøder.” Fairplay-kampagnens overordnede formål er at skabe et samfund, hvor der konkurreres på lige vilkår   virksomhederne    imellem.    Kampagnen    består    af    en   skærpet   kontrolindsats,   en oplysningskampagne samt en række lovinitiativer vendt mod sort og illegalt arbejde og skatte  - og afgiftssnyd generelt. Herudover gennemføres der en række rent administrative initiativer rettet mod sort arbejde mv. Første del af Fairplay -kampagnen blev gennemført i sidste halvår 2004 og 1. halvår 2005. Som led heri blev lov nr. 325 af 18. maj 2005 vedtaget. Denne lov indeholder en række konkrete lovinitiativer rettet mod sort arbejde og afgiftssnyd mv. Loven består af følgende elementer: - Mulighed for at fratage tips- og lottoforhandlere forhandlingsretten, hvis der sker grov eller gentagen overtrædelse af skatte  - og afgiftslovgivningen. - Mulighed for at foretage kontrol på fysiske arbejdssteder og ikke  - som hidtil - kun på firmaadressen. - Mulighed for at pålægge en virksomhed at føre en daglig logbog over virksomhedens ansatte. - Mulighed  for  at  antage  en  revisor  på  d en  erhvervsdrivendes  regning  til  at  udarbejde virksomhedens regnskab, hvis det er mangelfuldt eller ikke findes. - Udvidede beføjelser på pantområdet, herunder mulighed for beslaglæggelse. - Mulighed  for  på  ensartet  vis  at  straffe  alle  former  for  overtrædelse af  skatte-  og afgiftslovgivningen efter straffelovens § 289. Regeringens  fairplaykampagne  er  nærmere  beskrevet  i  regeringspjecen  ”Fairplay     –  fokus  på holdninger” fra oktober 2004. I pjecen er beskrevet en række initiativer    –  herunder lovinitiativer – som iværksættes i 2005/2006. Med dette lovforslag (Fairplay II) gennemføres bl.a. hovedparten af
- 13 - de lovinitiativer, der er nævnt i pjecen. Lovforslaget indeholder følgende elementer: - Skærpede regler om indberetning af udstationerede  indenfor bygge  - og anlægs  branchen. - Bekæmpelse af momskarruseller. - Skærpede regler om sikkerhedsstillelse bl.a. som led i indsatsen mod momskarruseller. - Som led i bekæmpelse af ulovlig import og salg af  punktafgiftspligtige varer stilles der krav om registrering af varemodtagere. - Fastsættelse af større og kumulative bøder, herunder etablering af hjemmel til udstedelse af administrative bøder i forbindelse med håndhævelse af pantreglerne. - Justering af registeret over næringsbreve (Næringsbasens) anvendelsesområde. Lovforslagene retter sig mod konkrete eksisterende problemstillinger og dermed også mod de virksomheder, som er involveret i disse problemstillinger. Det er således kendetegnende for de foreslåede lovændringer, at de virksomheder, der har ordnede forhold generelt ikke vil    opleve at blive berørt heraf. 2. Formål og baggrund for de enkelte dele af lovforslaget 2.1 Skærpede regler om indberetning af udstationerede indenfor byggebranchen Skattekontrollovens § 7 E, stk. 1, indeholder en bestemmelse om, at hvis en dansk virksomhed eller en dansk myndighed indgår aftale med en udenlandsk virksomhed om dennes udførelse af   bygge-  eller  anlægsarbejde  her  i  landet  i  en  periode  på  mere  end  tre  måneder  inden  for  12 måneder,  skal  den  danske  virksomhed  inden  30  dage  fra  arbejdets  påbegy  ndelse  foretage indberetning af en række forhold vedrørende den udenlandske underentreprenør. Indberetningen skal  indeholde 1) oplysninger om identiteten af den udenlandske virksomhed, 2) identiteten af den eller de virksomheder, som der er indgået aftale  med, 3) det eller de aftalte arbejdssteder her i landet samt 4) den eller de aftalte arbejdsperioder her i landet. Indberetningspligten omfatter ikke kun aftalen mellem den danske hvervgiver og den udenlandske entreprenør, men også aftaler, som den udenl  andske virksomhed indgår med andre udenlandske virksomheder om deltagelse i det aftalte bygge- og anlægsarbejde her i landet. Told- og skatteforvaltningen modtager kun ganske få indberetninger efter skattekontrollovens § 7 E.  Det  er  told-  og  skatteforvaltningens  opfattelse,  at  det  meget  lave  antal  indberetninger harmonerer dårligt med den stigende internationalisering, herunder den stigende anvendelse af arbejdskraft fra de nye østeuropæiske EU   -lande, særligt inden for bygge  - og anlægsområdet. Med henblik på særligt at skærpe kontrollen med skattepligtens indtræden for udstationerede inden for bygge- og anlægsbranchen, hvor anvendelsen af udstationerede er størst, foreslås det, at indberetningspligten udvides til også at omfatte antallet af de personer, s om den udenlandske
- 14 - underentreprenør  udstationerer i Danmark, identiteten af disse samt angivelse af hvilke perioder de pågældende skal udføre arbejde her i landet. Yderligere foreslås det, at skærpe indberetningspligten således, at der skal ske indberetn ing af alle aftaler, der indgås med udenlandske virksomheder uanset, hvor længe disse skal udføre arbejde i Danmark, og endelig foreslås fristen for indberetning nedsat fra 30 dage til 14 dage. Efter den gældende bestemmelse i skattekontrollovens § 14, st  k. 2, straffes en overtrædelse af skattekontrollovens § 7 E med bøde, medmindre forholdet omfattes af § 14, stk. 1, i hvilket tilfælde en overtrædelse kan straffes med bøde eller fængsel indtil 1 år og 6 måneder, me dmindre højere straf er forskyldt efter s traffelovens § 289, jf. lovens § 13, stk. 1. I   medfør   af   straffebestemmelsen   i   lovens   §   14,   stk.   2,   udmåles   efter   praksis   bøder   i størrelseso rdenen 1.000 kr. ved overtrædelse af ska  ttekontrollovens § 7 E. Regeringen er af den opfattelse, at det nuværen  de bødeniveau ikke har en sådan tilstrækkelig gennemslagskraft,   at   det   sikrer,   at   indberetningspligten   efter   skattekontrollovens   §   7   E overholdes. Efter regeringens opfattelse bør bødeniveauet derfor forhøjes, således at det kommer til at svare til det bød nr. 1059 af 22. december 2002, vedrørende overtrædelse af regnskabs   - og fakturabestemmelser i en række punktafgiftslove (nærmere omtalt neden for u nder pkt. 2.4.).     I overensstemmelse hermed lægges der med dette lovforslag op til en skærpelse af bødenivea uet vedrørende  overtrædelse  af  skattekontrollovens  §  7  E,  jf.  den  foreslåede  bestemmelse  i lovforslagets § 3, nr. 3. Efter denne bestemmelse skal der ved bødefastsættelsen v   ed overtrædelse af § 7 E udmåles en skæ   rpet bøde. Efter   regeringens   opfattelse   bør   bøden   normalt   være   i   størrelsesordenen   5.000   kr.   i   et fø rstegangstilfælde, mens den gentagelsestilfælde bør fordobles. I 3. og 4. gangstilfælde osv. forudsættes  det,  at  de  r  udmåles  en  bøde,  der  er  klart  højere  end  det  dobbelte,  idet  der  efter regeringens opfattelse i sådanne tilfælde foreligger særligt skærpende omstændigheder. Straffastsættelsen vil som altid bero på domstolenes konkrete vurdering i det enkelte ti   lfælde   af samtlige sagens omstændigheder, og det angivne bøden   iveau vil derfor kunne fraviges i op- eller nedadgående  retning,  hvis  der  i  den  konkrete  sag  foreligger  skærpende  eller  formildende omstændigheder. 2.2 Bekæmpelse af momskarruseller, skærpede regler o m sikkerhedsstillelse og ophævelse af opkrævningslovens § 11 a
- 15 - 2.2.1 Bekæmpelse af momskarruseller Hensigten med de foreslåede ændringer er navnlig  at styrke indsatsen mod momskarruseller og at begrænse antallet af dem. Momskarruselsvindel forekommer ved handel mellem virksomheder i mindst 2 EU-lande, og hvor  mindst  én  af  de  involverede  virksomheder,  den  såkaldte  missing  trader  (også  kaldet skraldespandsselskabet), ikke har til hensigt at afregne skyldig moms. Svindlen er mulig, fordi salg af en vare fra en virksomhed til en virksomhed i et andet EU-land kan foregå uden afregning af  moms  på  betingelse  af,  at  købervirksomheden  (erhververen)  afregner  moms  til  eget  land (forbrugslandet). Reglerne om erhvervelsesmoms/omvendt betalingspligt er fastsat for at lette den almindelige handel mellem momsregistrerede virksomheder inden for EU. Hvis reglerne ikke eksisterede,   skulle   en   udenlandsk   virksomhed,   som   sælger   til   en   dansk   virksomhed,   momsregistreres her i landet for at angive og afregne moms til den danske stat af sit salg. Med reglerne om erhvervelsesmoms/omvendt betalingspligt betales momsen til den danske stat i stedet af den danske virksomhed. En missing trader er således en virksomhed, som ikke afregner den moms, som den skal. For en missing trader handler det altså udelukkende om at generere det størst mulige beløb i skyldig moms, som efterfølgende ikke afregnes over for statskassen. En del af den skyldige og ikke afregnede moms anvendes typisk til at underfakturere varerne, og resten af momsen finansierer en avance til svindlerne samt eventuelle transportomkostninger og vederlag    til    øvrige    aktører    i    handelsforløbet.    De    efterfølgende    aftagere    af    varerne (mellemhandlere, brokere og eventuelt forhandlere) opnår alle en gevinst i form af lavere priser og dermed øget konkurrenceevne. Taberen bliver i første omgang statskassen i det land, hvor en missing trader er registreret, men en omfattende karruselhandel inden for bestemte varetyper påvirker også den lovlydige del af branchen. Den lovlydige del af branch  en udsættes for en unfair konkurrence, idet den ikke har mulighed for at sælge til de kunstigt   - og ulovligt - lave priser, som forhandlere af karruselvarer kan, idet de lovlydige virksomheder afregner moms af deres salg. Tabet for den danske stat kan i perioden 1995 til 2001 opgøres til ca. 800 mio. kr. I perioden 2001 til   2004   opstod   kun   ganske   få   nye   karruseller   i   Danmark.   Men   i   den   senere   tid   er momskarruselsvindlen blusset op på ny. Det skønnes, at staten i dag har lidt yderligere tab på ca. 200 mio. kr., og det ser ud til, at tendensen fortsætter. Med andre ord har staten over en 10  -årig periode mistet ca. 1 mia. kr. i momsindtægter. Årsagen til, at antallet af karruseller er begyndt at stige igen, kan være, at andre lande i EU som England,  Tyskland  og  Holland  har  indført  regler  om  blandt  andet  solidarisk  hæftelse  for virksomheder, der deltager i momskarruseller. Det betyder, at missing traders, der er registreret i de pågældende lande, har vanskeligt ved at afsætte deres varer til virksomheder inden for landets grænser,  fordi  de  risikerer  en  solidarisk  hæftelse.  Den  solidariske  hæftelse  kan  nemlig  kun pålægges virksomheder inden for det lands grænser, hvor en missing trader er registreret. En
- 16 - anden medvirkende årsag er formentlig, at de organiserede s vindlere har ”finjusteret” modellen, således  at  der  ikke  længere  (kun)  handles  inden  for  EU,  men  også  med  virksomheder  i tredjelande. Man ser nu bl.a. import og eksport via Mellemøsten og Asien, hvor det traditionelle internationale kontrolsamarbejde ikke fungerer på samme niveau som inden for EU. Såvel   rapporter   fra   EU   som   OECD   opfordrer   landene   til   at   skærpe   indsatsen   mod afgiftsunddragelse og at lære af hinandens erfaringer. For at undgå at Danmark bliver midtpunkt for svindlernes karruseller foreslås  - med inspiration fra andre EU-lande - en række ændringer, der skal styrke indsatsen mod momskarrusellerne og afgiftsunddragelse i øvrigt. 2.2.2 Skærpede regler om sikkerhedsstillelse og forkortet afregning Forslaget  indeholder  også  bestemmelser,  der  mere   generelt  har  til  formål  at  udbygge  de nuværende  regler  om  sikkerhedsstillelse  og  forkortet  afregning.  Forslagene  vil  forebygge  og mindske statens risiko for tab. Der  har  i  forbindelse  med  opkrævningslovens  regler  om  sikkerhedsstillelse  vist  sig  nogle svagheder, som foreslås fjernet. Ofte udnyttes svaghederne af virksomheder, som ikke har til hensigt at følge spillereglerne, men vil høste en gevinst på statens regning. Dette har især vist sig i forbindelse  med  reglerne  om  sikkerhedsstillelse.  For  det  første   er  det  kun  et  pålæg  om sikkerhedsstillelse i forbindelse med en anmeldelse til registrering, som kan sanktioneres, såfremt pålægget om sikkerhedsstillelse ikke opfyldes. Sanktioneringen består i nægtelse af registrering af virksomheden.  Et  pålæg  om  sikker   hedsstillelse  over  for  en  igangværende  virksomhed  kan derimod ikke sanktioneres i dag. Personer, der har til hensigt at påføre staten et tab, kan derfor uden videre ignorere et pålæg om sikkerhedsstillelse, der er udstedt over for registrerede virksomheder. Og personer, der som følge af tab, der er påført statskassen inden for de forudgående 5 år, må påregne at blive afkrævet sikkerhedsstillelse  i  forbindelse  med  registreringen  af  en  virksomhed,  kan  blot  købe  en virksomhed, som allerede er registreret. Derudover ses det ofte, at sådanne personer benytter stråmænd, som de skjuler sig bag. Stråmænd kan både være nærtstående og ikke nærtstående personer. Sidstnævnte kan være venner, bekendte eller helt fremmede personer, som mod betaling eksempelvis står som e jer af virksomheden. Disse stråmænd vil meget ofte være uden midler til at betale skyldige skatter, afgifter mv. i tilfælde af personlig hæftelse, og en inddrivelse af statens krav bliver derfor umulig. Ændringerne  er  således  fortrinsvis  rettet  mod  indsa    tsen  mod  momskarrusellerne,  men  de foreslåede  ændringer  vedrørende  sikkerhedsstillelse  vil  også  kunne  anvendes  mod  andre virksomheder, hvor der er risiko for, at staten lider tab. 2.2.3 Ophævelse af opkrævningslovens § 11 a I forbindelse med skærpelsen af   de generelle regler om sikkerhedsstillelse i opkrævningslovens  §
- 17 - 11 foreslås bestemmelsen om sikkerhedsstillelse for selskaber i forbindelse med registreringen i opkrævningslovens    §    11    a    ophævet.    Med    den    foreslåede    skærpelse    af    reglerne    i opkrævningslove  ns  §  11  –  herunder  særlig  muligheden  for  at  fratage  allerede  etablerede virksomheder  registreringen  –    er  det  vurderingen,  at  told   -  og  skatteforvaltningens  og  andre kreditorers interesser i, at der ikke sker udhuling af selskabskapitalen, tilgodeses i tilstrækkeligt omfang. 2.3 Registrering som erhvervsdrivende varemodtager Lovforslaget  indeholder  en  række  stramninger  overfor  de  varemodtagere,  dvs.  importører  af punktafgiftspligtige  varer,  som  ikke  overholder  reglerne.  De  virksomheder,  der  overholder reglerne, vil ikke mærke nogen ændringer - dog vil alle varemodtagere skulle angive uanset, om der er importeret varer i den forløbne måned. Det vurderes dog, at langt de fleste virksomheder i forvejen gør dette, hvis de i en enkelt måned ikke har haft nogen i  mport af punktafgiftspligtige varer. I december 2002 blev regnskabs- og straffebestemmelserne skærpet i en række afgiftslove ved gennemførelsen af den såkaldte ”colalov” (lov 1059 af 17. december 2002). Stramningerne var især rettet mod detailhandlen. Ved  rørende grossistleddet blev der dog indført en bestemmelse om, at varemodtagere skal føre regnskab over tilgang og udlevering af afgiftspligtige varer. Det har imidlertid kunnet konstateres, at de ovennævnte stramninger ikke har været tilstrækkelige til at bremse udviklingen af ulovlige varer i detailhandlen. Dette skyldes bl.a., at de forretninger, der fortsat ikke overholder bestemmelserne, indstiller sig på de nye regler, og flere har derfor set en fordel i at lade sig registrere som varemodtagere. Fordelen er, at varemodtagere har ret til at få varerne hjem ubeskattet og først skal angive og betale den 15. i måneden efter. De uefterrettelige virksomheder  spekulerer  i,  at  de  kun  angiver,  hvis  de  har  haft  kontrolbesøg,  ellers  er  deres påstand, at det altid  er varer, de netop har modtaget, og derfor endnu ikke har angivet og betalt afgifter af. Der  er  derfor  behov  for  en  række  stramninger  i  de  love  som  også  2002   -loven  vedrørte  med undtagelse af spiritusafgiftsloven og tobaksafgiftsloven, da banderoler og stempelmærker sikrer afgifterne. Det er hensigten med lovforslaget, at registreringen som varemodtager skal være en egentlig registrering med pligt til at angive hver måned. En sådan bestemmelse er nødvendig, da det har kunnet konstateres, at de nye varemodtagere, der har ladet sig registrere, kun angiver, hvis de har været udsat for kontrol måneden før. Det er endvidere hensigten med lovforslaget at indføre konsekvenser over for de varemodtagere, som    ikke    overholder    reglerne.    Hvis    en    varemodtager    bliver    straffet,    vil    told-    og skatteforvaltningen efter lovforslaget kunne kræve en sikkerhedsstillelse. Hvis en varemodtager
- 18 - gentagne   gange   ikke   overholder   reglerne,   vil   told-   og   skatteforvaltningen  kunne  fratage virksomheden registreringen som varemodtager. Herefter skal virksomheden forudanmelde og stille sikkerhed for hver enkelt leverance. Tidligere kunne en varemodtager nøjes med at foretage en anmeldelse af varemodtagelsen. Efter forslaget skal varemodtagere foretage en egentlig registrering og samtidig foreslås det, at de skal angive og afregne afgiften efter opkrævningslovens bestemmelser. Der vil fortsat være mulighed for alene at foretage en anmeldelse af varemodtagelsen. I disse tilfælde skal vir  ksomheden dog stille sikkerhed for hver enkelt forsendelse. Denne  mulighed  tænkes  anvendt  i  de  situationer,  hvor  en  virksomhed  har  fået  frataget  sit registreringsforhold efter eksempelvis chokoladeafgiftsloven, jf. den foreslåede § 10 a, stk. 6,   eller den situation, hvor virksomheden alene importerer varer 2 gange om året og derfor ikke ønsker et egentligt registreringsforhold. Med  henblik  på  at  bremse  udviklingen  af  handel  med  ulovlige  varer  i  detailhandlen  er  det herudover  hensigten  med  lovforslaget,  at  det  skærpede  bødeniveau  ved  overtræde lser  af punktafgiftslovgivningens regnskabs- og fakturabestemmelser, som blev indført ved 2002 -loven, jf. neden for under pkt. 2.4, fremover også skal finde anvendelse på varemo  dtagere, der ikke lader sig   behørigt   registrere,   før   de   modtager   varer   fra   udlandet,   jf.   forslage  ts   §   4,   nr.   2 (chokoladeafgiftsloven), § 5, nr. 2 (emballageafgiftsloven) § 6, nr. 2 (lov om afgift af mineralvand m.v.) og § 7, nr. 4 (lov om afgift af øl, vin og frugtvin m.m.). Bøde for manglende indberetning i henhold til de nævnte bestemmelser bør ef ter regeringens opfattelse  normalt  være  i  størrelsesordenen  5.000  kr.  i  et  førstegangstilfælde,  mens  bøden  i gentagelsestilfælde bør fastsættes i størrelsesord enen 10.000 kr. I 3. og 4. gangstilfælde osv. forudsættes det, at der udmåles en bøde, der er kla rt højere end det dobbelte, idet der er efter regeringens opfattelse i sådanne tilfælde foreligger særligt skæ rpende omstændigh  eder. Straffastsættelsen vil som altid bero på domstolenes konkrete vurdering i det enkelte ti   lfælde af samtlige sagens omstændi  gheder, og det angivne bøden iveau vil derfor kunne fraviges i op- eller nedadgående  retning,  hvis  der  i  den  konkrete  sag  foreligger  skærpende  eller  formildende omstændigheder. 2.4 Større og kumulative bøder og   etablering af hjemmel til udstedelse af administrative bøder mv.  i forbindelse med håndhævelse af pant   - og returordningerne 2.4.1 Større og kumulative bøder I december 2002 blev regnskabs- og straffebestemmelserne skærpet i en række afgiftslove ved
- 19 - gennemførelsen   af   den   førnævnte   såkaldte   ”colalov ”   (lov  1059  af  17.  december  2002). Ændringerne blev gennemført i mineralvandsafgiftsloven, chokoladeafgiftsloven, emballageafgiftsloven, øl - og vinafgiftsloven, spiritusafgiftsloven og tobaksafgiftsloven og var især  rettet  mod  detailhandlen.  Vedrørende  eng   rosleddet  blev  der  dog  indført  en  generel bestemmelse om, at varemodtagere skal føre regnskab over tilgang og udlevering af afgiftspligtige varer.    Endvidere    blev    der    indført    skærpede    bøder    for    overtrædelse    af    visse    af regnskabsbestemmelserne. Reglerne  blev  indført  i  regeringens  forsøg  på  at  dæmme  op  for  en  stigende  omsætning  af afgiftspligtige  varer  uden  afgift,  idet  SKATs  kontroller  havde  afsløret,  at  en  lang  række erhvervsdrivende ikke betalte afgift på importerede produkter af blandt andet øl, sodavand   og chokoladevarer. Om baggrunden for at indføre det skærpede bødeniveau fremgår af forarbejderne til 2002 -loven (L 66) bl.a., at der ikke efter den dagældende bødepraksis på afgift sområdet blev gjort strafansvar gældende, når en forsætlig afgiftsunddrage lse i et førstegangsti lfælde udgjorde mindre end 5.000 kr. For grov uagtsomhed var grænsen på 10.000 kr. Derfor  var  det  i  mange  tilfælde  efter  dagældende  regler  og  praksis  ikke  muligt  at  straffe afgiftsunddragelsen. Som eksempel er nævnt, at den samlede   danske afgift af en kasse med 10 kg. lakrids udgør 177,50 kr. inkl. moms, hvorfor der skal være relativt mange afgiftspligtige varer til stede i virksomheden, før man kommer op over 5.000 kr. i unddragne afgifter. Den handlende slap derfor med alene at skulle efterbetale den udeholdte afgift. Der indførtes derfor skærpede bøder ved overtrædelse af visse regnskabs - og fakturabestemmelser uanset størrelsen af afgiftsunddragelsen. I lovforslaget blev der lagt op til, at der ved en enkelt overtrædelse i et   førstegangstilfælde skulle gives en bøde på i størrelsesordenen 5.000 kr., mens de almindelige regler i straffel   ovens § 88 om kumulation skulle finde anvendelse ved flere overtrædelser af en eller flere punk  tafgiftslove under samtidig påkendelse. Endvidere blev der i forarbejderne til 2000-loven (L 66) lagt op til, at der i gentagelsestilfælde normalt fastsættes en markant højere bøde end de angivne 5.000 kr., idet det må anses som en skærpende  omstændighed,  at  den  pågældende  tidligere  er  straffet  for  ove rtrædelse  af  de pågæ   ldende punktafgiftslove m.v. I   administrativ    praksis    er    f.eks.    i    tilfælde,   hvor    der    er    sket   overtrædelse    af    både chokoladeafgiftsloven og mineralvandsafgiftsloven (dvs. overtrædelse af flere afgiftslove), blevet pålagt en bøde på 10.00   0 kr.
- 20 - Ved Østre Landsrets dom af 8. april 2005 er det imidlertid fastslået, at der ved udmåling af en bøde for overtræde   lse af flere punktafgiftslove under samtidig påkendelse skal ske kumulation efter de almindelige regler i straffelovens § 88, jf. forarbejderne (L 66) til lov nr. 1059 af 17. december  2002,  hvorefter  de  almindelige  regler  i  straffelovens  §  88  om  kumulation  finder anvendelse. I den konkrete sag var der tale om en overtrædelse af flere love, idet tiltalte havde overtrådt både chokol  adeafgiftsloven og mineralvandsafgiftsloven. For overtrædelserne var der givet en bøde på 10.000 kr. (5.000 kr. for en overtrædelse af mineralvandsafgiftsloven og 5.000 kr. for en overtrædelse af chokoladea  fgiftsloven). Østre Landsret nedsatte bøden fra 10.000 kr.    til 7.500 kr. under henvisning til det i forarbejderne om straffelovens § 88 anførte. Straffelovens § 88 normerer strafudmålingen og straffastsættelsen, når flere lo vovertrædelser er til pådømmelse under samme sag mod samme gerningsmand. I praksis betyder det, at der fastsættes en fælles straf, når nogen ved én eller flere handlinger har begået flere lovovertrædelser. Det kan være ved, at nogen i flere tilfælde har overtrådt samme punktafgiftslov, f.eks. i to tilfælde har indført og solgt sodavand uden     at betale afgift og ført regnskab over denne indførsel og salg. Det kan også være den situation, hvor nogen har overtrådt flere punktafgiftslove, f.eks. både chokoladeafgiftsloven og mineralvandsafgiftsloven ved at h ave indført og solgt chokolade og sodava nd uden at betale afgift og ført regnskab over indførslen og salget. Som led i regeringens indsats mod skatte- og afgiftsunddragelse finder regeringen det af stor betydning at sikre, at de bøder, som udmåles for overtrædelse af punktafgiftslovgivni ngen, er af en sådan størrelse, at deres præventive vir kning ikke svækkes. På den baggrund foreslås indført bestemmelser om absolut kumulation ved bødefastsættelsen i sager,  hvor  der  til  påkendelse  under  samme  sag  foreligger  flere  overtrædelser  af  følgende bestemmelser i lovgivningen om punktafgifter: - § 10 a, stk. 1 eller stk. 5, § 12 eller § 13, stk. 1 eller stk. 5, i chokoladeafgiftsloven, eller forskrifter fastsat i medfør af disse bestemmelser, - § 7 a, stk. 1 eller stk. 5, § 9, stk. 1-3 eller stk. 5-7, i emballageafgiftsloven, eller forskrifter fastsat i medfør i medfør af disse bestemmelser, - § 10 a, stk. 1 eller stk. 5, eller § 12, stk. 1-6, i lov om afgift af mineralvand m.v., eller forskrifter fastsat i medfør i medfør af disse bestemmelser, - § 6, stk. 1, eller § 14, stk. 1-9, i lov om afgift af øl, vin og frugtvin m.m., eller forskrifter fastsat i medfør i medfør af disse bestemmelser, - §  18,  stk.  2,  eller  §  20,  stk.  1  eller  stk.  4-12,  i  lov  om  afgift  af  spiritus  m.m.,  eller forskrifter fastsat i medfør i m edfør af disse bestemmelser, og
- 21 - - § 18, stk. 1-6 eller stk. 8-11, i lov om afgift af tobaksafgifter, eller forskrifter fastsat i medfør i medfør af disse bestemmelser. Efter forslaget skal der endvidere ske absolut kumulation ved bødefastsættelsen i sager,     hvor nogen har gjort sig skyldig i overtrædelse af en eller flere af de oven for opregnede bestemmelser eller forskrifter fastsat i medfør heraf  og en eller flere overtrædelser af andre skatte  - og afgiftslove eller pantlovgivningen. Princippet om absolut kumulation vil efter forslaget kunne fraviges, hvis særlige grunde taler herfor. De foreslåede bestemmelser om absolut kumulation svarer til bestemmelsen i færdselslovens § 118  a,  som  blev  indføjet  ved  lov  nr.  475  af  31.  maj  2000,  og  hvorefter  der  skal  s ke absolut kumulation ved udmåling af bøder for overtrædelse af færdselsloven eller forskrifter udstedt i medfør heraf, medmindre særlige grunde taler herfor.    Som  anført  ovenfor  blev  det  i  forarbejderne  til  2000 -loven  (L  66)  forudsat,  at  der  udmåles markant højere bøder i   gentagelsestilfælde  . Der foreligger enkelte domstolsafgørelser, hvor der i gentagelsestilfælde vedrørende overtræde lse af de nævnte punktafgiftslove er sket en fo  rdobling af bøden fra 5.000 kr. til 10.000 kr. Domstolene ses således  at have fulgt det strafniveau, som der blev lagt op til med lovæn  dringen i 2000. Regeringen lægger afgørende vægt på, at dette markant højere strafniveau ved bødefastsættelsen fastholdes i gentagelsestilfælde, idet det skærpede bødeniveau er af væsentlig betydning i kampen mod den ofte meget åbenlyse snyd med afgifter. På den baggrund  – og i overen   sstemmelse med forarbejderne til 2000-loven i øvrigt  – bør der i et førstegangstilfælde, hvor der kun foreligger en enkelt overtrædelse til påkendelse, også f remover udmåles en bøde på i størrelsesordenen 5.000 kr., mens bøden i gentagelsestilfælde bør fastsæ ttes til det dobbelte. I 3. og 4. gangstilfælde osv. forudsættes det, at der udmåles en bøde, der er klart højere  end  det  dobbelte,  idet  der  er  efter  reger ingens  opfattelse  i  sådanne  tilfælde  foreligger særligt skærpende omstændi heder. Straffastsættelsen vil som altid bero på domstolenes konkrete vurdering i det enkelte tilfælde af samtlige sagens omstændigheder, og de angivne bøden   iveauer på henholdsvis 5 .000 og 10.000 kr. vil således kunne fraviges i op - eller nedadgående retning, hvis der i den konkrete sag for eligger skærpende eller formildende o  mstændigheder.
- 22 - En anden bestemmelse af væsentlig betydning for SKATs kontrolvirksomhed er bestemmelsen i momsbekendtgørelsens § 43. Efter  momslovens  §  52,  stk.  4,  kan  skatteministeren  fastsætte  nærmere  regler  om  krav  til fakturering, jf. lovens § 52, stk. 1-3, herunder om fravigelse af fakturakravene for bestemte typer af salg. Ministeren har udnyttet denne bemyndigelse ved at udstede momsbekendtgørelsen, jf. bekendtgørelse nr. 1152 af 12. december 2003 om merværdiafgiftsloven (momsloven). Momsbekendtgørelsen indeholder i § 43 bestemmelser om forenklede regler om fakturaer og kasseboner. Overtrædelse af denne   bestemmelse straffes med bøde, jf. bekendtgørelsens § 100, stk. 2. I forbindelse med SKATs kontrolvirksomhed konstateres det ofte, at reglerne om forenklede fakturaer og kasseboner ikke overholdes. I tråd med de øvrige skærpelser af bødeniveauet i nærvæ rende lovforslag, jf. ovenfor under pkt. 2.1. vedrørende indberetning efter skattekontrollovens § 7 E og pkt. 2.3. vedrørende r  egistrering som erhvervsdrivende varemodtager efter bestemmelser i punktafgiftslovene, finder regeringen, at en    tilsvarende    skærp  else    af    bødeniveauet    bør    ske    med    hensyn    til    overtrædelser    af momsbekendtgørelsens § 43. I  overensstemmelse  med  det  anførte  bør  der  således  ved  fastsættelse  af  bøder  i  medfør  af momsbekendtgørelsens § 100, stk. 2, jf. § 43, i førstegangstilfælde, hvor der kun foreligger en enkelt overtrædelse til påkendelse, udmåles en bøde i størrelsesordenen 5.000 kr., mens bøden i gentagelsestilfælde bør fastsættes til det dobbelte. I 3. og 4. gangstilfælde osv. forudsættes det, at der udmåles en bøde, der er klart højer   e end det dobbelte, idet der er efter regeringens opfattelse i sådanne tilfælde foreligger særligt skærpende omstændi gheder. 2.4.2  Etablering  af  hjemmel  til  udstedelse  af  administrative  bøder  mv.  i  forbindelse  med håndhævelse af pant   - og returordningerne Indsatsen mod overtrædelse af pantreguleringen er allerede intensiveret som led i Regeringens Fairplay kampagne – og med Folketingets vedtagelse af  Fairplay I lovforslaget ( lov nr. 325 af 18. maj 2005), hvorved bl.a. miljøbeskyttelseslovens håndhævelses muligheder blev skærpet ved bl.a. at give tilsynsmyndighederne mulighed for at beslaglægge produkter og emballager mv., der ikke  opfyldte  lovgivningens  krav  til  mærkning  eller  tilmelding  til  pant  -  og  retursystemet.   Lovændringen  blev  særligt  udmøntet  for  a t  kunne  anvendes  på  pant  og  returordningen  for emballager.
- 23 - På  tidspunktet  for  lovforslagets  fremsættelse,  forelå  der  ikke  en  tilstrækkelig  bødepraksis vedrørende pant - og retursystemet for emballager til øl og læskedrikke. Det blev derfor besluttet, ikke at medtage et forslag om at give tilsynsmyndighederne adgang til at udstede administrative bøder ved konstaterede overtrædelser af pantreguleringen i lov 325 af 18. maj 2005 (L 96, FT   - tidende A, side 1620ff). Der er siden lovforslagets vedtagelse og som følge af tilsynsmyndighedernes indsats i henhold til pantbekendtgørelsen  (Bekendtgørelse nr. 713 af 24. august 2002 om pant og indsamling mv. af emballager  til  øl  og  visse  læskedrikke  med  senere  ændringer.)  for  at  komme  snyd  med pantsystemet - og særligt   salget af upantmærket emballager    - til livs etableret en bødepraksis ved domstolene i forhold til visse overtrædelser af pantbekendtgørelsens krav til salg af emballager. Derfor  foreslås  nu  indsat  en  hjemmel  for  tilsynsmyndighederne  til  at  udstede  admi nistrative bødeforelæg    ved    overtrædelse    af    miljøbeskyttelseslovens    bestemmelser    om    pant -    og returordninger – idet det bemærkes, at hjemlen primært tænkes anvendt på udstedelse af bøder for overtrædelser  af  bekendtgørelsen  om  pant  og  indsamling  mv.  af  embal   lager  til  øl  og  visse læskedrikke. Hjemlen tænkes anvendt i de tilfælde, hvor tilsynsmyndighederne konstaterer, at butikker eller importører   overtræder   pantbekendtgørelsens   regler   ved   at   markedsføre   emballager   uden pantmærker. Her er der, som omtalt, som    følge af SKATs beslaglæggelser af upantmærkede emballager  i  sommeren  2005  og  Miljøstyrelsens  efterfølgende  anmodning  til  politiet  om tiltalerejsning for overtrædelserne nu etableret en bødepraksis ved domstolene. En række domme fra  Københavns  Byret  har  sål  edes  udmålt  bøder  på  5.000  kr.  for  denne  type  overtrædelse  af pantbekendtgørelsen. Lovforslaget lægger tillige op til, at tilsynsmyndighederne skal kunne udstede administrative bødeforelæg   for   overtrædelse   af   pantbekendtgørelsens   regler   om   tilmelding   til pant-   og retursystemet samt for gentagne overtrædelser af pantbekendtgørelsen. Der er imidlertid endnu ikke etableret en tilstrækkelig bødepraksis vedrørende gentagelsestilfælde samt overtrædelser af spørgsmålet om manglende tilmelding til pant  - og retursystemet. Selvom hjemmelsgrundlaget for udstedelse af administrative bøder fastsættes i dette lovforslag, forudsættes det, at hjemlen til at udstede administrative bøder i disse tilfælde ikke anvendes før, der ved domstolene er etableret en tilstrækkelig en  sartet bødepraksis også her. Endelig foreslås tilsvarende på skatte  - og afgiftsområdet, at der også i relation til sanktionering af overtrædelser af pantbekendtgørelsens regler, skal ske absolut kumulation ved bødefastsættelsen i sager, hvor nogen har gjort sig skyldig i overtrædelse af en eller flere af pantbekendtgørelsens regler   eller   ved   samtidig   overtrædelse   af   pantbekendtgørelsens   regler   og   en   eller   flere overtrædelser af skatte  - og afgiftslovgivningen.
- 24 - Princippet om absolut kumulation vil efter forslaget kunne fraviges, hvis særlige grunde taler herfor. 2.5 Udvidelse af næringsbrevordningen Overholdelse af reglerne om pant på emballage har også været et af regeringens Fairplay fokus områder. Efter indførelsen af det frie emballagevalg i 2002, ha  r det kunnet konstateres, at der er sket  en  markant  stigning  i  handlen  med  upantmærkede  øl  og  sodavand.  Dette  er  forsøgt   imødegået ved forskellige tiltag i Regeringens første Fairplay udspil, der blev vedtaget i maj 2005 (lov nr. 325 af 18. maj 2005) – he   runder mulighederne for beslaglæggelse af upantmærkede emballager. Til supplering af de vedtagne tiltag vurderes det imidlertid hensigtsmæssigt, at udvide registret over næringsbreve (Næringsbasen) anvendelsesområde til at omfatte reguleringen om pant på e mballage. 3 De enkelte forslags indhold 3.1 Indberetning af udstationerede 3.1.1 Gældende ret Efter de gældende regler har en virksomhed, der har en aftale om udførelse af arbejde i Danmark pligt til at lade sig momsregistrere og i den forbindelse afgive en række oplysninger/dokumenter   om virksomheden. Det drejer sig om: - Den forventede omsætning for virksomheden. - Kopi af de indgåede aftaler om arbejde og tilbud på arbejde i Danmark. - Antal ansatte. - Arbejdets art samt hvem man skal arbejde for i Danmark. - Kopi af registreringsbeviset fra hjemlandet. Derimod er der ikke krav om, at virksomheden skal oplyse om identiteten af de medarbejdere, der udstationeres i Danmark til udførelsen af det aftalte arbejde. Når dette krav ikke stilles, skyldes det, at der ikke er hjemmel hertil i 6. momsdirektiv, der fastsætter de nærmere rammer for hvilke krav, der kan stilles i forbindelse med en virksomheds momsregistrering. Spørgsmålet om, hvorvidt en udenlandsk virksomhed, der udfører arbejde i Danmark for en dansk hvervgiver, samt den udenlandske virksomheds ansatte (de udstationerede), der udfører arbejdet i Danmark,   er   skattepligtige   til   Danmark   og   i   den   forbindelse   spørgsmålet   om   eventuel indeholdelse af A-skat, AM-bidrag mv. er afhængigt af, om den udenlandske vir  ksomhed kan anses   for   at   have   etableret   et   fast   driftssted   i   Danmark.   I   henhold   til   de   fleste   af   de dobbeltbeskatningsaftaler,  som  Danmark  har  indgået  med  andre  lande,  indtræder  der  for