J.nr. 2005-311-90    Dato: 5. december 2005 Sammenfatning af Forslag  til  Lov  om  ændring    af  ejendomsavancebeskatningsloven,  sel- skabsskatteloven og andre skattelove (Afståelse af væsentligt beskadiget fast ejendom, udjævningsreserver i kred  it- og kautionsforsikringsselska- ber m.v.) 1. Formålet med lovforslaget er: a. At sikre, at ejere af en væsentligt beskadiget ejendom kan afstå eje   n- dommen skattefrit, hvis ejendommen før skaden skete kunne være a   f- stået skattefrit efter parcelhusreglen. b.    At  ænd  re  reglerne  i  selskabsskatteloven,  således  at  der  vil  være  fr   a- drag for lovpligtige udjævningsreserver, der afsættes i kredit - og kau- tionsforsikringsselskabernes  årsreg nskab,  på  samme  måde  som  det var tilfældet med udjævningshensættelser før 1. januar 2005. c. En lovfæstelse af praksis for fradrag for udgifter, som afholdes  til e  f- terforskning af rå stoffer i tilknytning til den skattepligtiges erhverv. d.    En genindførelse af en bestemmelse om, at der, for skovbrugseje n- domme med mindst 25 ha skov, skal foretages en fordeling af ejen- domsværdien på den del, der benyttes til skov og på den øvrige del af ejendommen. Bestemmelsen blev ved en fejl ophævet i 2001. e. En præcisering af henvisningerne til vurderingslovens § 33, stk. 1, i anden lovgivning. 2. Fortjeneste ved afståelse af en ejendom fritages for beska tning, a. hvis der på ejendommen har været opført et hus, der er blevet væsen t- ligt beskadiget, b. beskadigelsen ikke skyldes forsæt eller grov uagtsomhed fra ejeren e  l- ler personer i ejerens husstand, og c. ejendommen  på  tids punktet  for  beskadigelsen  kunne  være  afstået skattefrit efter parcelhusreglen. For at undgå, at ej eren kan have grundarealet liggende i flere år, uden at der opføres en ny ejendom bestemmes, at  fortjenesten ved afståelse af grundare  a- let kun er skattefri, hvis ejendommen afstås senest 1 år, efter at skaden er in  d- truffet. Forslaget vil have begrænset provenumæssig virkning, da skattefriheden e fter gældende regler kan opnås ved at afstå gru  nden før rydning.
Side 2 3.  EU’s  regnskabsforordning  (1606/2002),  der  indfører  de  internationale  regnskabsstandarder (IAS/IFRS), trådte i kraft pr. 1. januar 2005. Afledt heraf er der bl.a. gennemført ændringer i regnskabsbekendtgørelsen for forsikringsse lskaber. Efter  de  ændrede  regnskabsregler  kan  forsikringsselskaberne  ikke    længere  foretage  udjæ v- ningshensættelser. Det betyder, at forsikringsselskaberne for indkomståret 2005 skal indtægt s- føre de midler, der i dag er afsat til udjævningshensættelser. Når disse hensættelser indtægtsf ø- res, vil de blive beskattet. For en særlig g  ruppe forsikringsselskaber – - og kautionsforsikringsselskaber – stedet  for  udjævningshensættelser  afsættes  en  udjævningsreserve.  Udjævningsreserven  er  lo v- pligtig og har tilsvarende karakteristika som den tidligere udjævningshensættelse. R eserven kan ikke udloddes til aktionærerne. Reserven kan heller ikke medregnes ved opgørelsen af forsi   k- ringsselskabets solvens. Det foreslås på den baggrund at tillade fradrag for den lovpligtige udjævningsreserve. Forslaget skønnes at medføre, at forøgels   en af kredit- og kautionsforsikringsselskabernes skat- tepligtige indkomst som følge af de ændrede regnskabsregler for udjævningshensættelser red u- ceres med ca. 100 mio. kr. for indkomståret 2005. Det svarer til et engangsprovenutab på ca. 28 mio. kr. 4. Vurderingslovens § 33, stk. 7, indeholdt tidligere en bestemmelse om fordeling af ejendoms- værdien for skovbrugsejendomme på mindst 25 ha skov. Denne del af § 33, stk. 7, blev oph   æ- vet i 2001, da der med afskaffelsen af formuebeskatningen ikke længere fandtes be  hov for be- stemmelsen. Det har imidlertid vist sig, at andre skattelove henviser til § 33, stk. 7, ved definitionen af, hvad der forstås som en skovbrugsejendom. Eksempelvis følger det af ejendomsavancebeskatning  s- lovens § 5 A, at der ved salg af en skovbrugsejendom er adgang til at indeksere anskaffelses- summen, hvis ejendommen på salgstidspunktet er vurderet efter vurderingslovens § 33, stk. 7. Med ophævelsen af den del af  § 33, stk. 7, der vedrører skovejendomme på mindst 25 ha. uden ejerboligfordeling, er der derfor skabt usikkerhed om, hvorvidt der fortsat er ret til at indeksere anskaffelsessummen for disse skovbrugsejendomme. Det foreslås derfor, at den tidligere oph æ- vede del af vurderingslovens § 33, stk. 7, genindsættes i bestemmelsen. Forslaget skøn nes ikke at have provenumæssige konsekvenser. 5.  Efter  vurderingslovens  §  33,  stk.  1,  træffer  told  -  og  skatteforvaltningen  i  forbindelse  med vurderingen  bestemmelse  om, hvorvidt  en ejendom  helt  eller  delvist  må  anses  for  benyttet  til landbrug, gartneri, planteskole eller frugtplantage, eller til hvilken benyttelse ejendommen i ø v- rigt henføres. Vurderingslovens § 33, stk. 1, kan således læses sådan, at den i princippet omfa t- ter alle ejendomme. Som følge heraf foreslås det, at de skatteregler, der henviser ti  l ejendomme omfattet af vurde- ringslovens  §  33,  stk.  1,  præciseres,  så  det  tydeligt  kommer  til  at  fremgå,  hvilke  typer  eje n- domme omfattet af vurderingslovens § 33, stk. 1, henvisningerne vedrører. Forslaget skønnes ikke at have provenumæssige konsekvenser.