-----Oprindelig meddelelse----- Fra: Peter B Nissen [mailto:[email protected]] Sendt: 9. december 2005 08:29 Emne: Spørgsmål til Skatteministeren og til Skatteudvalget foranlediget af artikel i ErhvervsBladet den 8. dec. 2005 Kære Skatteminister Kristian Jensen og Formand for Skatteudvalget Frode Sørensen, med henvisning til artikel i ErhvervsBladet den 8. dec. 2005 (nedenstående link er til artiklen i ErhvervsBladet) kan i artiklen læses, at årsagen til regeringens modvilje mod at fjerne afgiften på bioethnaol skyldes kassetænkning, da der kun "ses" på den tabte afgiftsprovenu og ikke på helheden og som foranlediger til stillede spørgsmål. Jeg har vedhæftet et pdf-dokument med kommentar, bemærkninger samt spørgsmål. Spørgsmålet lyder: Har finansministeren/finansudvalget beregninger der viser ” udgifterne/indtægterne” ved en total fjernelse af afgiften på biobrændstof i Danmark i henhold til EU-Biobrændstofdirektivet, det vil sige hvad staten mister i afgifter men også hvilke indtægter staten vil få igennem nye arbejdspladser (skat., moms etc.), mindre sundhedsudgifter med henvisning til Miljøstyrelsens egen oplysninger samt mindre importudgifter for proteinfoder til brug i den animalske produktion? http://www.erhvervsbladet.dk/nyhedsservice/npShowArticle.asp?strArtID=149513 Med venlig hilsen Peter B Nissen Projektmanager Nørremarken 1 6280 Højer Tlf. +45 23815529 Fax. +45 74789305 Mail: [email protected] --
Spørgsmål til Skatteminister Kristian Jensen og til formanden for Skatteudvalget Frode Sørensen på baggrund af artikel i ErhvervsBladet den 8. dec. 2005. Da der i en artikel i ErhvervsBladet den 8. dec. 2005 med titlen ” Staten er afhængig af 65 mia. kr. i grønne afgifter” kan læse, at statskassen er blevet afhængig af de grønne afgifter og det er årsagen til en manglende vilje til at sænke afgifterne på bioethanol. Det tyder på at årsag en er kasse-/kontotænkning vil jeg gerne spørge finansministeren som er den overordnede finansminister samt anmode finansudvalget om at tage sagen op. Mit spørgsmål er: Har finansministeren/finansudvalget beregninger der viser ” udgifterne/indtægterne” ve   d en total fjernelse af afgiften på biobrændstof i Danmark i henhold til EUBiobrændstofdirektivet, det vil sige hvad staten mister i afgifter men også hvilke indtægter staten vil få igennem nye arbejdspladser (sakt., moms etc.), mindre sundhedsudgifter med henvisning til Miljøstyrelsens egen oplysninger samt mindre importudgifter for proteindfoder til brug i den animalske produktion? Bemærkninger: Jeg vil her gerne gøre opmærksom på, at man ved en dansk produktion af bioethanol reducerer ”dansk transportsektors CO2-udslip”, som et næsten enigt folketing har besluttet helt tilbage i 90   -erne. Implementering af biobrændstof i den danske transportsektor, reducerer de skadelige udstødningsgasser og nedsætter sygeligheden og dødeligheden i den danske befolkning.    Dansk produceret biobrændstof skaffer nye danske arbejdspladser i landdistrikterne og der produceres dansk proteinfoder. Statens argument med at statskassen mister mange mio. kr. i afgifter holder ikke! Jeg vil her blot henvise til den analyse som det ansete Tyske IFO Institut, München har lavet på produktionsgrenen raps   – biodiesel. Instituttet kommer frem til, at hele 73 –83% af den mistede afgift kommer retur igen. Der er i IFOs analyse ikke medregnet en mindre sygelighed og dødelighed i befolkningen  –  altså mindre sundhedsudgifter! Der henvises her til Partikelforureningen skader danskernes helbred (Opdateret 14/09/05) fra Miljøstyrelsn: ”I denne opdaterede befolkningsundersøgelser er, ud fra de målte partikel   -og tjærestofniveauer i dette projekt og ud fra dosis- responstal fra WHO, partikelforureningens betydning for dødelighed og sygelighed i København beregnet. De viser, at partikelforureningen, målt som PM  2,5, årligt medfører ca. 780 for tidlige dødsfald målt pr.1 million københavnere og 860    - 2260 ekstra hospitalsindlæggelser på grund af hjertekarsygdomme og luftvejsproblemer”. Eksperter anslår, at der i EU alene skal bygges anlæg for 22,5 milliarder kroner i perioden frem til 2010. Der er tale om 40 anlæg til biodiesel med en gennemsnitlig årlig p   roduktion på 100.000 ton og 60 anlæg til bioethanol med en gennemsnitlig årlig produktion på 100.000 ton. Danmark kan få et nyt eksporteventyr af know -hov på området indenfor ny teknologi som f.eks. vindmølleeventyret og fjernvarmeområdet, men det kræver at regering er medspiller og ikke er kassetænker. Regeringen skal se samlet på flere kasser/skuffer/kontoer i forbindelse med statens beregningerne omkring de økonomiske beregninger, så vil regeringens beregninger nok vise det modsatte   – nemlig en fortjene  ste til statskassen! Hvorfor vente til de andre europæiske lande får opbygget et forsyningsmarked med biobrændstoffer og alle de nye arbejdspladser der ligger heri?
Med venlig hilsen Peter B Nissen Projektmanager Nørremarken 1 6280 Højer Tlf. 23815529
Erhvervsbladet mandag den 19. december 2005 Staten er afhængig af 65 mia. kr. i grønne afgifter Grønne afgifter skæpper godt i statskassen, men ikke alle afgifter er grønne. Venstres energipolitiske ordfører erkender, at staten er blevet afhængig af indtægterne, og at de blokerer for grøn udvikling. Derfor arbejder regeringen med ommøbleringer af afgifterne. Når regeringen ikke "bare lige" siger ja til at sænke afgifterne på en dansk ethanolproduktion, skyldes det, at de grønne afgifter i dag giver staten indtægter på 65 mia. kr.   Venstres energipolitiske ordfører, Eyvind Vesselbo, siger, at staten har gjort sig afhængig af indtægterne. Derfor sker der ikke noget på området i 2006. - Jeg bliver kontaktet ugentligt af folk, der gerne vil have, at vi fjerner en eller anden såkaldt grøn afgift, fordi den ikke er særlig gavnlig for miljøet. Derfor arbejder vi på, om vi kan ommøblere afgifterne, så de bliver til gavn for miljøet. Det er heller ikke rimeligt, at det er afgifter, der skal forhindre, at vi ikke udnytter dansk know-how, forhindrer et nyt eksporteventyr eller miljøforbedringer, siger Eyvind Vesselbo. Han forventer, at der i løbet af næste år eller 2007 vil komme forslag til ændringer af afgifterne. Det er alt for dyrt Forslaget om at sænke afgifterne på ethanol for at tilgodese en dansk produktion af ethanol er derfor ikke på regeringens dagsorden de kommende 12 måneder. Sænkningen af afgiften på ethanol skulle sikre, at det ikke vil blive dyrere at købe benzin, der er tilsat ethanol. Det vil det nemlig blive, hvis man ikke sænker afgifterne. - Vi har i vores nuværende grundlag arbejdet med, at vi ikke vil bruge mere end 120 kr. for at reducere CO2- mængderne med et ton. De nuværende beregninger for dansk ethanolproduktion ligger på mellem 700 kr. og 1.100 kr. pr. reduceret ton CO2. Det er med andre ord alt for dyrt, siger Eyvind Vesselbo. Tilsætningen af ethanol til benzinen vil sænke udslippet af CO2, og derved ville Danmark kunne overholde de udstukne EU-kvoter på området. Regeringen har som alternativ til afgiftssænkningen igangsat forskning på området inden for rapsolie og biodiesel. Eyvind Vesselbo siger, at der ifølge Miljøministeriet endnu mangler dokumentation for de miljømæssigt gavnlige effekter ved at tilsætte ethanol ud over det lavere CO2-udslip. Så han mener, der er flere måder at løse et lavere CO2-udslip på, og han ønsker derfor at lade de nedsatte udvalg arbejde og lade dem komme med deres forslag. Alternativet til at producere mindre CO2 er at købe CO2-kvoter i udlandet. Det gøres i øjeblikket for 40-60 kr. pr. reduceret ton. Derfor er regeringens pejlemærke på 120 kr. altså to-tre gange over det niveau, det koster at betale sig fra udslip.