1 5.10.2005 Til: Samtlige medlemmer af skatteudvalget Folketinget, Christiansborg 1240 København K Vedr.: Sømandsskattelov gældende fra 1. juli 2005 Som ansat i et rederi med stenfiskerfartøjer/sandsugere i international fart er d et med beklagelse, jeg kan konstatere, at den tidligere oppebårne DIS -hyre(nettoløn) i EU ikke ifølge Den ny sømandsskattelov skal omregnes til bruttohyre(DAS) efter den fra  Søloven  gældende omregningsfaktor. (Kap. 11-B, 075-01) Dette resulterer i en lovmæssigt fremtvunget lønnedgang    pr 1/7-2005. En DIS løn på 27500,  - kr/md. skulle efter omregning modsvare ca 53000,- kr/md. på DAS. Pt. er overenskomstmæssigt lønniveau ca. 42.500,   - kr pr måned. En forskel i den størrelse er ikke mulig at hente hos nogen R eder via overenskomstforhandlinger, da det ikke er indenfor refusionsordningens og lovens rammer/hensigt. Som nævnt i lovforslaget til den ny sømandsskattelov er ca 1000 personer berørt af den nye skattelov. 800 af disse personer har arbejdet i DAS-nærfa  rt, og vil opleve et lønmæssigt løft pr 1/1 - 2006  som følge af  Sømandsskatteloven af 1/7 -2005. Dette løft er delvist betalt af voldsomme  lønnedgange(op til 4100, -kr/ca 15% netto/md) hos de relativt få  personer som før 1/7 arbejdede under DIS  -ordningen i EU. Dette harmonerer ikke med regeringen politik om skattestop, og må siges at være et meget uheldigt signal at sende. De oplyste lønninger er på basis af 180 timer/md, hvilket er normalt for søfolk. Beregninger er foretaget af Told & Skat på basis af næv   nte lønniveau, enlig og uden yderligere fradrag end standart. Lovens hensigt var at rederen skulle have lønomkostninger på DIS  -niveau og en som følge heraf styrkelse af konkurrenceevnen. Udenfor Danmark, i EU, må man sige at loven har modsat effekt, da  medarbejderne i denne specialbranche (oprensning af havne, kystsikring og maritimt entreprenørarbejde) oplever en markant og unfair lønnedgang som følge af lovgivning. Jeg vil forvente, at branchen i fremtiden vil få vanskeligt ved at fastholde den nødven  dige ekspertise hos medarbejderne som følge af ugunstige skatteforhold for disse.
2 Som lønmodtager og sømand   i denne specialiserede branche er det frustrerende, at opleve et godt job i en interessant branche ikke længere er attraktivt udenfor Danmar  k i EU sammenlignet med andre rederier med skibene i DIS. En sømand på et dansk registreret skib(sandpumper/stenfisker) vil i Spanien have op til 15 % mindre i løn, sammenlignet med en sømand på et dansk registreret skib (sandpumper/stenfisker) der udføre r det samme type arbejde i Marokko05 .10 .2005 . Ydermere er det til stor irritation at opleve en unfair lønnedgang og så efterfølgende se pengene ryge direkte ned i Rederen lomme i form af en støtteordning. Regeringen bør ændre l   ovgivningen således, at  Sømandsskatteloven nettolønsniveau. Den begrænsede refusionsordning gør det umuligt at opnå nogen lønmæssige forbedringer gennem Rederierne. Redernes omkostningsniveau ville stige voldsomt, hvis et ensartet nettolønsniveau skulle sikres uden ændringer i skatteloven/refusionsordningen. Omkostningerne ved en ændring må antages at være begrænsede, da gruppen af ramte personer ikke er stor. Mulige løsninger  kan være: Personer i ikke begrænset fart   fritages for AM-bidrag og en forhøjelse af sømandsfradraget. Refusionsordningen revideres og tilpasses dansk skatteniveau. Jeg håber udvalget vil tage mit brev til efterretning, og gøre tiltag til øjeblikkelige forbedringer. Ovennævnte resultat af en lovændring er uacc eptabel og ikke til gavn for hverken Stat, arbejdsgivere og lønmodtagere. Med venlig hilsen Lars Birch Jensen Kirkeby Sand 1, Kirkeby 5771 Stenstrup