Fra: Ole Stein [mailto:[email protected]]
Sendt: 21. november 2005 18:32
Til: [email protected]
Cc: [email protected]; [email protected]; Charlotte Dyremose; Jørn Dohrmann; Mikkel Dencker; Pernille Blach
Hansen; René Skau Björnsson
Emne: Biobrændsel
Kære Skatteminister
Jeg har i den seneste tid, og endnu mere her de seneste par dage, hørt og læst Deres udtalelser angående
biobrændsel. Jeg vil med denne mail gerne bidrage med lidt information til eftertanke og derved håbe, at min
foruroligelse over manglende visioner bliver taget til eftertanke.
Det er meget positivt, at forskerne har fundet en mere effektiv måde at fremstille bioethanol på. Men det
ændrer ikke regeringens syn på hvordan man bedst nedbringer CO2 udslippet. Det skal ske på den måde
hvor vi får mest miljø fo r pengene. (Citat fra JP 21.11).
Man kunne jo foranledes til at tro, at der så ikke skal gøres noget som helst på miljøområdet i Danmark, da
man til en hver tid vil få mest miljø for pengene ved at hjælpe i ulande, se figur (d=Danmark, u=ulande). Eller
måske menes der med denne udtalelse, at fortsat brug af fossile brændsler er den bedste måde at få miljø
for pengene?! I en tidligere sag om biogas i omegnen af Holstebro, forklarede Ministeren at fossile
brændsler var at foretrække i stedet for miljøvenli g biogas, da staten ellers ville gå glip af de grønne afgifter.
Dette var et klart syn på at brugen af fossile brændsler åbenbart er den bedste måde at få miljø for
pengene.
Det drejer sig altså ikke om miljø, men om pengene. Altså ikke hvor man kan gøre mest for miljøet for
færrest kroner, men hvor staten mister mindst på det. Og i mister, gælder alle indtægter, selv dem der skulle
have til formål at fremme miljøvenlige brænds ler.
Men lad os bare kigge på hvor lidt miljø man så får for pengene ved at tænke miljøvenligt.
I en rapport udarbejdet for Miljøministeriet 2003: Luftforurening med partikler i København , (tilsvarende tal
kan bekræftes hos de kilder jeg har brugt i m it speciale om implementering af brint i transportsektoren, 2003)
opgives, at en reduktion på 25-30% partikler ville betyde et fald i dødeligheden på 400 personer pr. mio.
indbyggere i trafikerede områder (svarende til ca. 1.600 for hele landet). Halvdelen af partikelforureningen er
fra transporten, så det svarer til en reduktion her indenfor på omkring 50-60%. Hertil kommer 1.700 færre
bronkitis tilfælde blandt 200.000 børn (svarende til 8.500 tilfælde ud af Danmarks ca. 1 mio. børn under 15
[DST]). Astmaanfald er vurderet til ca. én gang om måneden [Astma og Allergi forbundet, Ugeskrift for
læger]), samt et stort antal ekstra indlæggelser på hospitaler; i Københavns kommune (ca. 500.000
personer) mellem 190 og 540 (svarende til ca. 2.000 for landet).
I samme opgørelse er et statistisk menneskeliv (det personen ville kunne have tjent til samfundet) opgjort til
0,9 mio. Euro eller ca. 6,5 mio. kr. I en dansk opgørelse lavet for Trafikministeriet af Aalborg Universitet i
1999, er opgjort at et statistisk liv dengang var mellem 9 og 25 mio. kr. værd. En gnsn. værdi kan vurderes til
omkring 15mio. i dag. En hospitalsindlæggelse koster 49.000kr og børnebronkitis koster 1.000kr pr. anfald,
viser undersøgelsen.