Dagsordenspunkt 3a: Direktiv om nedsat moms KOM(2003)397 Resumé: Der ventes på rådsmødet (ECOFIN) den 6. december 2005 endnu en drøftelse af forslag til ændret direktiv om nedsat moms [KOM(2003) 397]. Drøftelsen forventes at tage udgangspunkt i et løsningsforslag fra formandskabet. Sagen er senest drøftet på ECOFIN den 8. november 2005. Baggrund Kommissionen   har   fremsat   forslag   til   ændret   direktiv   om   nedsat   moms [KOM(2003) 397] med henblik på at forenkle, rationalisere og reducere området for nedsat moms i EU samt sikre en ensartet behandling af medlemsstaterne.   Rådet   (ECOFIN)   udskød   på   mødet   den   25.   november   2003   beslutningen vedrørende  forslaget  til  ændret  direktiv  om  nedsat  moms.  Forslaget  indebærer bl.a. en ændring af bilag H, der lister de varer og ydelser, hvor medlemslandene har   mulighed   for   at   anvende   nedsatte   momssatser   på   minimum   5   pct.   i modsætning til den ordinære momssats på minimum 15 pct. I stedet enedes Rådet om   at   opfordre   Kommissionen   til   at   fremsætte   forslag   om   at   forlænge forsøgsordningen  vedrørende  såkaldt  arbejdskraftintensive  tjenesteydelser  (bilag K), der ellers udløb den 31. december 2003, i yderligere to år – dvs. til udgangen af  2005.  Ordningen  angår  9  af  de  15  ”gamle”  medlemslande.  Kommissionens forslag herom blev vedtaget på rådsmødet (ECOFIN) den 10. februar 2004 som A-punkt. Kommissionen  har  endvidere  i  april  2004  fremsat  forslag  om,  at  de  ”nye” medlemslande,  der  ønsker  det  –  Polen  og  Tjekkiet  –  får  mulighed  for  også  at anvende  den  omtalte  forsøgsordning,  så  længe  den  løber  [KOM  (2004)  295  og 296]. Yderligere  har  Kommissionen  i  april  2005  foreslået,  at  direktivet  angående normalsatsen for moms, der udløber den 31. december 2005, forlænges med 5 år [KOM  2005  (136)].  Direktivet  bestemmer,  at  normalsatsen  mindst  skal  være  15 pct. og er tidligere blevet forlænget nogle gange. På rådsmødet (ECOFIN) den 7. juni 2005 var der politisk enighed om en forlængelse. Der forventes en vedtagelse af Kommissionens forslag på et kommende rådsmøde efter behandling i Europa- Parlamentet i slutningen af november.   For  så  vidt  angår  selve  forslaget  til  ændret  direktiv  om  nedsat  moms,  herunder bilag  H,  var  der  i  forbindelse  med  Det  Europæiske  Råd  den  12.-13.  december 2003  en  uformel  drøftelse  herom  blandt  ECOFIN-ministrene.  Drøftelserne fortsatte på rådsmøderne (ECOFIN) den 20. januar, 10. februar, 9. marts  og 7. december 2004 samt 7. juni og 8. november 2005.   Indhold Kommissionens forslag Det gældende regelsæt for nedsat moms har grundlag i: det nuværende bilag H til 6. momsdirektiv
2 en række nationale særordninger, der giver visse medlemslande mulighed for at anvende nedsatte satser – i enkelte tilfælde 0-sats – på visse varer eller ydelser   bilag K.   Kommissionen  foreslår,  at  medlemslandenes  mulighed  for  at  anvende  nedsatte momssatser  på  visse  varer  og  tjenesteydelser  fremover  alene  har  grundlag  i  et ændret  bilag  H,  og  at  såvel  de  nationale  særordninger  som  bilag  K  således ophører, idet dog visse af de heri indeholdte varer og ydelser overføres til dette ændrede bilag H.   Visse   medlemslande   mister   således   ifølge   Kommissionens   forslag   retten   til nedsatte momssatser på varer og ydelser, som ikke fremgår af den nye liste H. Det  følger  endvidere  af  Kommissionens  forslag,  at  visse  medlemsstater  kan opretholde særligt lave satser i visse områder (øer, fjernt liggende områder – f.eks. Portugal  for  så  vidt  angår  Madeira  og  Azorerne),  men  ordningen  begrænses  til varer  og  ydelser,  der  forbruges  i  disse  områder.  Ordningen  kan  således  ikke længere anvendes på salg til forbrug uden for områderne. Endelig foreslår Kommissionen at præcisere reglerne om anvendelse af bilag H i overensstemmelse med EF-Domstolens praksis. Det betyder, at et medlemsland ikke  behøver  at  anvende  nedsat  moms  for  en  hel  kategori  i  bilag  H,  men  kan begrænse    det    til    dele    heraf    i    det    omfang,    dette    ikke    medfører konkurrenceforvridning. Forslaget  er  uddybet  i  bilag  1.  Overordnet  er  det  Kommissionens  opfattelse,  at bilag  H  i  den  foreslåede  udformning  ikke  vil  medføre  konkurrenceforvridning mellem  medlemslandene.  Derimod  mener  Kommissionen,  at  de  særregler  om nedsat    moms,    som    bortfalder    ved    forslaget,    har    givet    anledning    til konkurrenceforvridning. Formandskabets løsningsforslag Formandskabet forventes at præsentere et løsningsforslag, hvor der gennemføres visse udvidelser af landenes muligheder for at anvende nedsatte momssatser, først og fremmest på de såkaldte arbejdskraftintensive ydelser og restaurantydelser.   Nogle af ordningerne foreslås gjort permanente. Det drejer sig bl.a. om reparation af visse bygninger. Andre foreslås gjort midlertidige med udløb den 31. december 2015.    Det    drejer    sig    om    de    10    nye    medlemslandes    særordninger (overgangsordninger) med hensyn til nedsat moms.   Forslaget  ændrer  ikke  de  ”gamle”  medlemslandes  særordninger,  og  der  foreslås ingen indskrænkninger i det gældende område, hvor alle lande kan anvende nedsat moms. Formandskabets   forslag   er   i   store   træk   det   samme   som   det,   det   tidligere luxembourgske formandskab forelagde på rådsmødet den 7. juni 2005.  
3 Retsgrundlag Kommissionens   forslag   har   hjemmel   i   Traktatens   artikel   93,   som   kræver vedtagelse  med  enstemmighed.  Dog  har  Kommissionen  foreslået  Tiltrædelses- aktens art. 57 (vedtagelse med kvalificeret flertal) som retsgrundlag for forslaget vedrørende Polen og Tjekkiet. Lovgivningsmæssige konsekvenser Muligheden  for  at  anvende  nedsat  moms  vil  fortsat  være  frivillig.  Vedtagelse  af Kommissionens  forslag  vil  ikke  kræve  ændring  af  momsloven,  idet  Danmark ifølge det foreliggende forslag kan opretholde 0-satsen for aviser.   Samfundsøkonomiske og statsfinansielle kons  ekvenser Kommissionens forslag betyder, at det stadig er valgfrit for medlemslandene at anvende nedsat moms. Den del af forslaget har derfor som udgangspunkt ingen samfundsøkonomiske, administrative eller statsfinansielle konsekvenser. Kommissionens forslag ophæver muligheden for fjernsalg med særlig lav moms fra visse territorier i visse medlemslande til forbrugere i andre medlemslande. Det reducerer risikoen for provenutab som følge af et eventuelt stigende grænseoverskridende salg.   Forslaget skønnes ikke at få administrative konsekvenser eller økonomiske omkostninger for erhvervslivet. Generelt vil en reduktion af forvridning og differentiering i andre lande styrke det indre marked og samhandlen samt øge produktionen. Mindre differentiering af momsen vil derudover reducere de administrative omkostninger hos myndigheder og virksomheder.   Nærhedsprincippet Kommissionens forslag skønnes ikke at påvirke medlemslandenes afgiftskompetence  ud  over,  hvad  der  er  nødvendigt  for  det  indre  markeds funktion.  Regeringen  skønner  derfor,  at  forslaget  er  i  overensstemmelse  med nærhedsprincippet. Høring Der er modtaget høringssvar fra Advokatrådet, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Dansk   Industri,   Håndværksrådet,   Foreningen   af   Statsautoriserede   Revisorer, Foreningen    af    Registrerede    Revisorer,    Center    for    Ligebehandling    af Handicappede,     Kommunernes     Landsforening,     Dansk     Energi,     Danske Fjernvarmeværkers Forening, Horesta og Danske Dagblades Forening. Det nævnes i flere af de indkomne høringssvar, at man generelt er positiv over for direktivforslaget. Enkelte er kommet med konkrete forslag til udvidelse af listen med   omfattede   varer   og   ydelser,   for   hvilke   der   kan   anvendes   nedsatte momssatser.  Det  kan  bl.a.  nævnes,  at  Håndværksrådet  ønsker  forslaget  udvidet med anlægsgartnerarbejde og flere andre håndværksfag. Håndværksrådet skriver, at nedsat moms kan bruges som et middel til at bekæmpe sort arbejde. Under alle omstændigheder  støtter  Håndværksrådet  direktivforslaget,  uanset  om  Danmark ønsker at anvende nedsatte satser.
4 Omvendt   anfører   Arbejderbevægelsens   Erhvervsråd   i   sit   høringssvar,   at forsøgsordningen vedrørende nedsat moms på arbejdskraftintensive ydelser kun i begrænset omfang har resulteret i lavere priser, og at forsøgsordningen heller ikke har givet nogen signifikant beskæftigelsesvirkning. Derfor mener Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, at beskæftigelses-, sociale og andre formål bør fremmes med andre virkemidler end momsen. Advokatrådet,    Danske    Fjernvarmeværkers    Forening    og    Foreningen    af Statsautoriserede Revisorer har ikke bemærkninger til forslaget vedrørende Polens og    Tjekkiets    deltagelse    i    forsøgsordningen.    Dansk    Industri    udtaler,    at organisationen ikke har tekniske bemærkninger mens Foreningen af registrerede revisorer støtter forslaget. Tidligere forelæggelser f   or Folketinget Europaudvalg Grundnotat  af  3.  september  2003  er  oversendt  til  Folketingets  Europaudvalg. Sagen  blev  endvidere  forelagt  Folketingets  Europaudvalg  forud  for  rådsmødet (ECOFIN)  den  7.  oktober  2003,  forud  for  rådsmødet  (ECOFIN)  den  25. november 2003 (til forhandlingsoplæg), og forud for rådsmøderne (ECOFIN) den 20. januar, 10. februar, 9. marts, 16. november og 7. december 2004 samt 7. juni og  8.  november  2005.  Grundnotat  og  supplerende  grundnotat  om  forslaget vedrørende   Polen   og   Tjekkiet   er   oversendt   til   Folketingets   Europaudvalg henholdsvis den 30. april og den 28. juni 2004.   Holdning Dansk holdning Fra dansk side er man principielt fortsat imod udvidelse af anvendelsesområdet i EU for nedsat moms på varer og tjenesteydelser.   Man   er   fra   dansk   side   enig   med   Kommissionen   i,   at   et   kriterium   for anvendelsesområdet   for   nedsat   moms   kan   være   betydningen   for   det  indre markeds  funktion.  Denne  afhænger  bl.a.  af,  hvilke  typer  varer  og ydelser  der  er tale om. Andre landes holdninger Frankrig  har  under  drøftelserne  fremført  ønske  om,  at  der  gives  mulighed  for nedsat moms på restaurantydelser. Tyskland har angiveligt givet Frankrig tilsagn om, at man ikke vil modsætte sig, at Frankrig fra den 1. januar 2006 kan indføre nedsat moms på restaurantydelser. Sammen med en mindre gruppe lande presser Frankrig også på for at kunne fortsætte med nedsat moms på arbejdskraftintensive ydelser efter nytår. I forhold til formandskabets kompromis har en gruppe lande på forhånd oplyst at de  kan  tiltræde  forslaget.  Omkring  halvdelen  af  medlemslandene  accepterer kompromiset som forhandlingsgrundlag, men ønsker tilføjelser og ændringer, som går i retning af yderligere udvidelser af anvendelsesområdet for nedsat moms. En gruppe  lande  har  tilkendegivet,  at  de  ikke  -  eller  helt  overvejende  ikke  -  kan acceptere forslaget som forhandlingsgrundlag.  
5 BILAG OVERSIGTER 1. Bilag K - særordninger for “gamle” medlemslande med udløbsd ato den 31. december 2005. Denne kategori omfatter forsøgsor  dninger med nedsat moms - ned til 5 pct. - på arbejdskraftintensive yde lser. KATEGORI - YDELSE MEDLEMSLAND 1. Småreparationer - Cykler Belgien, Nederlandene og Luxembourg - Sko og lædervarer Belgien, Nederlandene og Luxembourg - Beklædningsgenstande og linned Belgien, Grækenland, Nederlandene og Luxembourg 2. Reparation og renovering af private boliger Belgien, Frankrig, Italien, Nederlandene, Portugal, Spanien og UK (kun Isle of Man) 3. Vinduespudsning Frankrig, Luxembourg 4. Pleje i hjemmet Grækenland, Frankrig, Italien og Portugal 5. Frisørvirksomhed Luxembourg, Nederlandene og Spanien 2. Overgangsordninger for „nye“ medlemslande. Disse ordni   nger har alle udløbsdato. MEDLEMS- LAND UDLØBS- DATO VARE/TJENESTE/SATS Letland 31.12.2004 Varme til husholdninger (0-sats) Estland 30.6.2007 Varme og brændsel til private og visse organisationer m.v. (ned til 5 pct.) Tjekkiet 31.12.2007 Varme og brændsel til private og små ikke-momsregistrerede virksomheder (ned til 5 pct.) Boligbyggeri (ikke materialer) uden for det sociale område (ned til 5 pct.)   Cypern 31.12.2007 Medicin og fødevarer undtagen is, snacks o.lign (0-sats) Restaurantydelser (ned til 5 pct.) Ungarn 31.12.2007 Kul, brænde, lokal fjernvarme, restaurantydelser (ned til 12 pct.) Polen 31.12.2007 Visse bøger og tidsskrifter (0-sats) Restaurantydelser, boligbyggeri og – renovering, reparation m.v. (ikke materialer) uden for det sociale område samt levering af hele eller dele af nye bygninger til boligformål (ned til 5 pct.) Slovenien 31.12.2007 Restaurantydelser, boligbyggeri og – renovering, reparation m.v. (ikke materialer) uden for det sociale område   (ned til 5 pct.)   
6 Slovakiet 31.12.2007 Boligbyggeri (ikke materialer) uden for det sociale område (ned til 5 pct.) Polen 30.4.2008 Fødevarer og varer til landbruget (Bilag H, punkt 1 og 11) (ned til 3 pct.) Slovakiet 31.12.2008 Energi til varme til private og små ikke- momsregistrerede virksomheder (ned til 5 pct.) Malta 1.1.2010 Fødevarer og medicin (0-sats) Note: Der tages forbehold for, at oversigten ikke er fuldstændig. 3. Forslag fra Kommissionen 3.A. Tidsubegrænsede særordninger  for ”gamle” medlemsla nde, som Kommissionen har foreslået  ophævet   . Det drejer sig om varer og tjenester uden for 6. momsdirektivs bilag H. 3.A.1. ”Parkeringssatser” MEDLEMS- LAND SATS VARE/YDELSE Belgien 12 pct. Kul, koks og dæk Irland 13,5 pct. Energi til belysning og opvarmning, maskiner og udstyr til anvendelse ved opførelse og vedligeholdelse af fast ejendom, reparation og vedligeholdelse af visse former for maskiner og udstyr, ydelser vedrørende pleje af det menneskelige legeme, visse ydelser til turister, fotografers ydelser, jockey-ydelser samt kunstværker og antikviteter Luxembourg 12 pct. Visse brændselsprodukter, herunder olie, træ og blyfri benzin, reklamer, kataloger samt turistbrochurer, rejsebureauvirksomhed, reklamebureauvirksomhed o. lign., liberale erhverv, finans- og opsparingsforvaltning, varer til vask og rengøring, tobak og visse vine Østrig 12 pct. Vin leveret i produktionsleddet Note: Der tages forbehold for, at oversigten ikke er fuldstændig 3.A.2. ”Super nedsatte satser” MEDLEMS- LAND SATS VARE/YDELSE Luxembourg 3 pct. Sodavand, børnetøj og –sko. Note: Der tages forbehold for, at oversigten ikke er fuldstændig 3.A.3. ”0 -satser” MEDLEMSLAND VARE/YDELSE Irland Børnetøj og –sko, vokslys og visse ydelser leveret af ’Commissioners of Irish Lights’   Italien Levering af guldbarrer, af arealer, der ikke kan anvendes til byggeformål og metalskrot
7 UK Børnetøj og –sko, visse campingvogne og husbåde, støvler og hjelme til anvendelse i industrien samt motorcykel- og cykelhjelme   Note: Der tages forbehold for, at oversigten ikke er fuldstændig. 3.B. Særordninger for "gamle" medlemslande, som er tidsubegræ nsede1. I Kommissionens forslag vil lande med 0-satser og supernedsatte satser kunne videreføre disse satser for varer og tjenesteyde  lser, der er nævnt i 6. momsdirektivs bilag H. Det gælder eksempe   lvis for aviser. 3.B.1. ”0 -satser”. Nedenstående er kun eksempler på 0    -satser. MEDLEMSLAND VARE/YDELSE Danmark Aviser Belgien Aviser Irland Fødevarer, ebeskyttelsesmidler Finland Aviser og mindst én Sverige Receptpligtig medicin samt medicin til sygehuse UK Bøger, aviser, tidsskrifter, kort m.v., fødevarer, såsæd m.v., vand, receptpligtig medicin, medicinsk udstyr, boligbyggeri uden for det sociale område, velgørende organisationers salg af varer modtaget gratis, båndoptagere og bånd til Blindeinstituttet, kloakrensning, passagertransport samt transport af gods og passagerer til og fra en destination uden for UK Cypern Medicin og fødevarer Polen Visse bøger og tidsskrifter 3.B.2. ”Supernedsatte satser” MEDLEMS- LAND SATS VARE/YDELSE Grækenland 4 pct. Bøger, aviser, tidsskrifter og entre til kulturelle tjenester og shows (biograf, teater, sport m.v.) Frankrig 2,1 pct. Medicin, aviser og tidsskrifter samt radio- og TV-licens Irland 4,3 pct. Fødevarer, levering af nye bygninger, arbejdsydelser vedrørende nybyggeri samt renovering og vedligeholdelse af bygninger Italien 4 pct. Fødevarer, medicin, bøger, aviser, tidsskrifter,   radio- og TV-licens, levering af nye bygninger, arbejdsydelser vedrørende nybyggeri samt renovering og vedligeholdelse af bygninger, medicinsk udstyr, visse tjenester på det sociale område samt  visse kunstgødningsprodukter   Luxembourg 3 pct. Fødevarer, medicin, bøger, aviser, tidsskrifter, hoteller, spildevandsrensning,  persontransport, levering af nye bygninger til boligformål, arbejdsydelser vedrørende nybyggeri til 1Under forudsætning af at den nuværende momsordning ikke bliver ændret til den ”endelige EU-momsordning”. Mange medlemslande har forbehold overfor den ”endelige EU-momsordning”.
8 boligformål samt renovering og vedligeholdelse af boliger, og rå uld Spanien   4 pct. Levering af nye bygninger, arbejdsydelser vedrørende nybyggeri samt renovering og reparation af bygninger   Note: Der tages forbehold for, at oversigten ikke er fuldstændig. 3.C. Kommissionens forslag til 6. momsdirektivs bilag H, der omfatter varer og tjenester, hvor alle medlemslande må have nedsatte momssatser. Landene kan maksimalt vælge to forskellige n   iveauer af nedsatte momssatser og den laveste må ikke være mindre end 5 pct.. KATEGORI NR. BILAG H I DAG ÆNDRINGER FORESLÅET AF KOMMISSIONEN 1. Levnedsmidler og foder (herunder drikkevarer bortset fra alkoholholdige drikkevarer); levende dyr, frø, planter og ingredienser, der normalt er bestemt til anvendelse ved tilberedning af levnedsmidler eller foder; produkter, der normalt er bestemt til at anvendes som supplement til eller i stedet for levnedsmidler og foder Uændret 2. Vandforsyning Uændret 3. Farmaceutiske produkter, som anvendes til sundhedspleje, sygdomsforebyggelse og medicinsk veterinærmedicinsk behandling, herunder svangerskabsforebyggende produkter og hygiejnebeskyttelsesmidler til kvinder Uændret 4. Medicinsk udstyr, hjælpemidler og andre apparater, der normalt anvendes til at mindske eller behandle handicaps, udelukkende til handicappedes personlige brug, herunder også reparation af sådanne varer samt børnesæder til biler ”Hjælpemidler til handicappede” indsættes 5. Befordring af personer og disses bagage Uændret 6. Levering af bøger, herunder udlån på biblioteker (herunder brochurer, foldere og lignende tryksager, billedbøger, tegne- eller malebøger til børn, trykt eller håndskreven musik, geografiske og hydrografiske kort eller tilsvarende), aviser og tidsskrifter, bortset fra materiale, der udelukkende eller hovedsagelig er reklame Uændret 7. Entré til forestillinger, teatre, cirkus, messer, forlystelsesparker, koncerter, museer, zoologiske haver, biografer, Uændret
9 udstillinger og lignende kulturelle begivenheder og etablissementer samt radio- og TV-modtagelse 8. Tjenester ydet af eller honorarer til forfattere, komponister og udøvende kunstnere Uændret 9. Levering, opførelse, renovering og ombygning af boliger som led i en socialpolitik Betingelsen vedr. ”socialpolitik” udgår. Udvides i øvrigt med ”udlejning, reparation, vedligeholdelse og rengøring” 10. Levering af varer og ydelser, der normalt er bestemt til anvendelse i landbrugsproduktionen, bortset fra kapitalgoder såsom maskiner og bygninger Uændret 11. Ophold på hoteller og lignende etablissementer, herunder ferieophold og udlejning af pladser på campingpladser og pladser til beboelsesvogne Uændret 12. Entré til sportsbegivenheder Uændret 13. Adgang til brug af sportsfaciliteter Uændret 14. Levering af varer og ydelser fra velgørende organisationer, der af medlemsstaterne er anerkendt som sådanne, og som arbejder med sigte på velfærd og social sikring, medmindre disse leveringer er fritaget i henhold til artikel 13 Uændret 15. Begravelsesvirksomhed og ligbrænding samt levering af goder i forbindelse hermed Uændret 16. Lægebehandling, tandlægebehandling og termoterapi, medmindre disse tjenesteydelser er fritaget i henhold til artikel 13 Uændret 17. Ydelser i forbindelse med renholdelse af gader og renovation samt behandling af affald, som ikke ydes af organer, der er omhandlet i artikel 4, stk. 5 Udvides med ”kloakarbejde og genbrug af affald” Ny kategori: ”Levende planter, blomstervarer og træ til brændsel” Ny kategori: ”Restaurantydelser” Ny kategori:”Levering af
10 el, gas og varme” Ny kategori: ”Pleje i hjemmet” 3.D.  Kommissionens forslag vedrørende ophør af nedsat norma  lmomssats ved salg ud af visse territorier MEDLEMSLAND Mulighed for lavere normalmomssats ophæves for fjernsalg til andre lande Frankrig: Korsika Grækenland: Lesbos, Chios, Samos, Dodekaneserne, Kykladerne, Thassos, De nordlige Sporader, Samothrake og Skyros Portugal: Azorerne og Madeira Østrig: Kleines Wassertal 3.E.  Kommissionens forslag om Tjekkiets og Polens ’optagelse’ i forsøgsordningen vedrørende arbejdskraftintensive ydelser. Ordni   ngen udløber 31.12.2005. KATEGORI - YDELSE MEDLEMSLAND 1. Småreparationer på cykler, sko og lædervarer samt beklædningsgenstande og linned Polen 2. Vinduespudsning Tjekkiet 3. Pleje i hjemmet Tjekkiet
11 Dagsordenspunkt 3b: Adfærdskodeks for erhvervsbeskatning Resumé: ECOFIN ventes at tage en rapport fra adfærdskodeksgruppen for erhvervsbeskatning til  efterretning.  I  rapporten  er  der  redegjort  for  gruppens  arbejde  i  andet  halvår  2005  med  at overvåge, at EU-landene overholder aftalen i adfærdskodeksen om ikke at have skatteordninger, der kan skade andre lande. Rapporten nævner desuden, at gruppen har indledt en drøftelse om gruppens fremtid.     Baggrund Som del af EU’s skattepakke indgik EU-landene i 1997 en politisk aftale om, at et land    ikke    må    have    skadelige    særordninger    med    nedsat    beskatning    på selskabsområdet, med henblik på at tiltrække udenlandske investeringer. De nye EU-lande har tilsluttet sig denne aftale.   Adfærdskodeksen har kriterier for, hvornår en skatteordning anses som skadelig. Hovedprincippet er, at en ordning er skadelig, hvis den for det første medfører et betydeligt lavere effektivt beskatningsniveau, f.eks. nulbeskatning, i forhold til de skatteregler, der normalt gælder i det pågældende land, og hvis den for det andet er isoleret fra landets egen økonomi. Den sidste betingelse er f.eks. opfyldt, hvis ordningen   kun   medfører   fordele   for   udenlandsk-ejede   virksomheder   eller transaktioner med udenlandske virksomheder.   EU-landene må ikke indføre nye ordninger i strid med kodeksen (”stand-still”), og de  skal  ophæve  eller  ændre  deres  gældende  skadelige  ordninger,  så  de  skadelige elementer fjernes (”roll-back”).   ECOFIN  etablerede  i  1998  en  særlig  adfærdskodeks-gruppe  til  at  overvåge,  at kodeksen  overholdes.  Gruppen  undersøgte  omkring  270  skatteordninger  og identificerede  (ved  flertalsbeslutninger)  66  ordninger,  der  blev  anset  i  strid  med kodeksen (40 ordninger i EU-lande og 26 i deres tilknyttede områder). Resultatet blev  præsenteret  til  ECOFIN  i  november  1999.  ECOFIN  aftalte  i  november 2000, at de skadelige skatteordninger som hovedregel skal afvikles inden udløbet af 2005. Alternativt kan ordninger forlænges efter godkendelse af Rådet. Som led i gennemførelsen af skattepakken godkendte ECOFIN den 3. juni 2003 en rapport fra adfærdskodeksgruppen om gennemført eller planlagt afvikling af de skadelige ordninger. Rådet godkendte, at ændringerne - som beskrevet i rapporten - var tilstrækkelige til, at ordningerne ikke længere blev anset i strid med kodeksen. Rådet  gav  endvidere  tilladelse  til  tidsbegrænsede  forlængelser  af  flere  ordninger efter 2005. ECOFIN pålagde gruppen at fortsætte arbejdet med at overvåge, at EU-landene gennemfører   afvikling   og   ikke   indfører   nye   skadelige   ordninger.   Gruppen rapporterer  løbende  til  Rådet,  hvilket  igen  forventes  at  ske  på  ECOFIN  6. december 2005. Indhold Adfærdskodeks-gruppen aflægger rapport til ECOFIN om arbejdet i andet halvår 2005  med  at  overvåge  afvikling  af  skadelige  skatteordninger  (”roll  back”)  og overholdelse  af  forpligtelsen  til  ikke  at  indføre  nye  skadelige  ordninger  (”stand still”) samt om arbejdet med anmodninger om forlængelse af skadelige ordninger.
12 Roll back Gruppen  har  undersøgt  afviklingen  af  følgende  ordninger,  som  tidligere  er vurderet som skadelige: De Britiske Jomfruøer: International Business Companies Act,   Gibraltar: Exempt Companies, Malta: International Trading Companies, Malta: Dividends from (other) Maltese Companies with Foreign Income. Gruppen godkendte, at De Britiske Jomfruøer har afviklet den nævnte ordning. Gruppen   noterede   Kommissionens   statsstøtte-afgørelse,   som   Gibraltar   har accepteret vedrørende Exempt Companies. Efter afgørelsen har Gibraltar pligt til at  afvikle  ordningen.  Imidlertid  kan  et  begrænset  antal  foretagender  indtræde  i ordningen  indtil  juni  2006,  og  de  omfattede  foretagender  kan  fortsat  få  fordele efter ordningen frem til udgangen af 2010, hvorefter ordningen afvikles. Gruppen beklagede, at UK, for så vidt angår Gibraltar, endnu ikke har overholdt pligten til roll back. Malta fremlagde forslag til ændring af dets ordninger. Forslaget ville medføre, at den  samlede  maltesiske  beskatning  af  overskuddet  i  et  maltesisk  selskab  og  af udbytte  fra  selskabet  til  dets  aktionærer  ville  være  lavere,  hvis  aktionærerne  var udenlandske, end hvis de var maltesiske. Den lavere kombinerede beskatning var dog betinget af, at selskabet højst havde 30 ansatte. Malta tilbagekaldte forslagene efter  forhandlinger  med  Kommissionen  om  forholdet  til  statsstøtteforbuddet. Malta vil forelægge nyt forslag til ændringer til drøftelse i første halvdel af 2006.   Standstill Gruppen  har  drøftet  følgende  nye  ordninger,  som  potentielt  er  omfattet  af kodeksen: Ungarn: Royalty Income   Ungarn: Interest from Affiliated Companies. Gruppen var enig om, at royalty-ordningen ikke er i strid med kodeksen.   Rente-ordningen  medfører,  at  Ungarn  har  halv  beskatning  af  renter,  som  et ungarnsk  selskab  modtager  fra  et  koncernforbundet  selskab.  Hvis  det  betalende selskab   er   hjemmehørende   i   Ungarn,   får   dette   selskab   kun   halvt   fradrag. Ordningen   medfører   altså   ikke   skattefordele   ved   rentebetaling   mellem   to ungarnske  selskaber.  Et ungarnsk  selskab  kan  alene  opnå  fordel  ved  ordningen, for  så  vidt  angår  transaktioner  med  udenlandske  koncernforbundne  selskaber. Adfærdskodeksgruppen anså ordningen som i strid med kodeksen. Forlængelse Malta  har  anmodet  om  godkendelse  til  forlængelse  af  særstilling  efter  dets  to ordninger  ud  over  udgangen  af  2005,  nemlig  frem  til  31.  december  2015,  for  de selskaber,  der  var  omfattet  af  ordningerne,  lige  før  disse  bliver  lukket  for  andre selskaber:
13 Malta: International Trading Companies, Malta: Dividends from (other) Maltese Companies with Foreign Income. Som nævnt ovenfor havde Malta fremlagt forslag til roll back af de to ordninger, men tilbagekaldte forslagene efter statsstøtte-forhandlinger med Kommissionen. Behandlingen af anmodningen udsættes derfor til første halvår af 2006. Fremtiden for adfærdskodeksgruppen for erhvervsbeskatning Adfærdskodeksgruppen indledte en drøftelse om behovet for at fortsætte arbejdet med  overvågning  af,  at  EU-landene  overholder  adfærdskodeksens  forpligtelser. Gruppen vil fortsætte drøftelsen i første halvår af 2006. Nærhedsprincippet Ikke relevant.   Gæld   ende dansk ret Sagen vedrører ikke gældende dansk ret. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser Sagen har ikke lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.   Samfundsøkonomiske konsekvenser Sagen har ikke samfundsøkonomiske konsekvenser. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg Adfærdskodeksgruppens   rapport   vedrørende   andet   halvår   2005   har   ikke tidligere  været  forelagt  Folketingets  Europaudvalg.  Aktuelt  notat  vedrørende tidligere rapporter er blevet forelagt Europaudvalget forud for ECOFIN-møder. Den seneste forelæggelse var den 7. juni 2005. Holdning Dansk holdning Danmark kan støtte, at ECOFIN tager rapporten til efterretning. Andre landes holdninger Der ventes enighed om, at ECOFIN tager rapporten til efterretning.