Skatteministeriet J.nr. 05-008757 Den Til Folketingets Skatteudvalg Fremsendelse af rammenotat/kommenteret dagsorden Hermed fremsendes rammenotat/kommenteret dagsorden vedrørende den årlige rapport om midlertidig anvendelse af CIS-konventionen indenfor EU’s toldsamarbejde. Notatet er samtidig oversendt til Folketingets Europaudvalg. Kristian Jensen /Ole Morsing
Bidrag til kommenteret dagsorden for rådsmø  det (retlige og indre anliggender) og mødet i de blandede udvalg på ministerniveau med deltagelse henholdsvis af Norge og Island og af Schweiz den 1. og 2. december 2005 Vedrørende: Årlig rapport om midlertidig anvendelse af CIS   -konventionen - toldsamarbejdet Resumé Konventionen   om   brug   af   informationsteknologi   på   toldområdet   (CIS  -konventionen)   blev undertegnet  den  26.  juli  1995.  Der  skal  ifølge  Konventionens  artikel  16  nedsættes  et  CIS   - forretningsudvalg. Dette udvalg skal en gang årligt udarbejde en rap port om CIS’s effektivitet og korrekte virkemåde, og rapporten for 2005 aktiviteterne er nu udarbejdet pr. 28. september 2005. Sagen rejser ikke spørgsmål om nærhedsprincippet, ligesom sagen ikke har lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser. Fra dansk side kan man tilslutte sig 2005 rapporten. 1.    Baggrund Konventionen   om   brug   af   informationsteknologi   på   toldområdet   (CIS  -konventionen)   blev undertegnet den 26. juli 1995, og træder i kraft, når alle medlemslande har ratificeret konventionen. Medlemslandene kan ligeledes ratificere en aftale om midlertidig anvendelse. Ifølge aftalen vil CIS-konventionen  finde  anvendelse,  når  otte  medlemslande  har  ratificeret  konventionen  samt aftalen om midlertidig anvendelse. De 15 ”gamle” medlemslande har ratifice  ret Konventionen og aftalen om midlertidig anvendelse (dvs. Belgien er ved at lave de sidste manøvrer og er klar inden årets udgang). Hvad angår de 10 nye lande, er ratificeringsprocessen påbegyndt i enkelte. Der skal ifølge Konventionens artikel 16 nedsæt   tes et CIS-forretningsudvalg. Dette udvalg skal en gang årligt udarbejde en rapport om CIS’s effektivitet og korrekte virkemåde. 2.    Indhold CIS er et varslingssystem, som i forbindelse med efterforskning og retsforfølgning af alvorlige overtrædelser   af   EU  -retten/den   nationale   lovgivning   kan   bruges   til   at   sikre   en   hurtigere informationsudveksling   og   derigennem   effektivisere   samarbejds-   og   kontrol-procedurerne. Rapporten   indeholder   oplysninger   om   status   over   arbejdet   vedrørende   systemets   tekniske gennemførelse  såvel som om anvendelsesgraden. Endvidere indeholder rapporten statistik over antallet af indrapporteringer, søgninger, osv. i systemet. Rapporten orienterer om, hvor langt de 10 ”nye” lande er kommet i ratificerings  -processen, samt hvor langt de er nået  med hensyn til den nationale træning i systemet. Endelig påpeger den, at systemet anvendes i ringe grad, og at alle medlemslande efter beslutning i Toldsamarbejdsgruppen har udarbejdet en handlingsplan, og disse handlingsplaner   følges   meget   nøje.   Rapporten     anbefaler,   at   tidsfristerne   i   de   respektive handlingsplaner overholdes. 3. Gældende dansk ret Rapporten giver ikke anledning til at redegøre for gældende dansk ret. 4.    Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser Rapporten har ikke lovgivningsmæssi  ge eller statsfinansielle konsekvenser.
5. Høring Der er ikke foretaget høring i anledning af sagen. 6.    Nærhedsprincippet Sagen rejser ikke spørgsmål i relation til nærhedsprincippet. 7. Andre landes kendte holdninger Rapporten har været forelagt Rådets t   oldsamarbejdsgruppe, som har tilsluttet sig rapporten. Endvidere blev rapporten behandlet på artikel ”36 udvalget” i Rådet den 19. og 20. oktober 2005, hvor rapporten blev taget til efterretning. 8.    Dansk holdning Fra dansk side kan man tilslutte sig rapporten. 9.    Europa-Parlamentet Sagen har ikke – og bliver heller ikke forelagt Europa   -Parlamentet. 10. Specialudvalget for politimæssigt og retlige samarbejde Sagen har været forelagt Specialudvalget for politimæssigt og retligt samarbejde den 15. november 2005. 11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg og Retsudvalg Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg og Folketingets Retsudvalg. 12. Forhandlingssituationen, herunder dansk holdning Sagen forventes forelagt Rådet som et  A-punkt til orientering, og der forventes ikke politisk drøftelse eller stillingtagen til rapporten. 13. Indstilling Det indstilles: at  Danmark tager rapporten til efterretning. Sagen skønnes at burde forelægges for Folketingets Europaudvalg og Retsudval   g til orientering.