Skatteministeriet J. nr. 2005-231 - 0045 Resumé af Forslag til lov om ændring af lov om   afgift af kvælstof indeholdt i gødninger, lov om afgift af elektricitet, lov om afgift af naturgas og bygas, lov om afgift af stenkul, brunkul og koks mv., lov om energiafgift af mineralolieprodukter, lov om afgift af svovl og lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter. (Afgiftslempelser på fjernvarme m.v. som led i udmøntning af finanslovsaftalen for   2006, afgiftslempelser på kvælstof i lastbilers miljø -filtre og mikrokraftvarme samt justeringer af forbrugsregistrering m.v.) Nedsættelse  af  afgifterne  for  kraftvarmeværkers  produktion  af  varme  uden  samtidig  el -produktion m.v.(eloverløb) Forslaget  om  nedsættelse  af  afgifterne  for  kraftvarmeværkers  produktion  af  varme  uden  samtidig  el - produktion, uanset om varmen produceres ved el, kul, olie eller gas (eloverløb), er en del af finanslovaftalen for 2006 mellem regeringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti) og Dansk Folkeparti. Det  foreslås,  at  energi -  og  CO2-afgifterne  på  brændsler  til  fjernvarmeproduktion  reduceres  ned  mod niveauet for kraftvarme for fjernvarmeleverandører med kraftvarmekapacitet. Energiafgifterne nedsættes 45 kr. pr. GJ svarende til 16,2 øre pr. kWh, og CO2-afgiften nedsættes til 5 kr. pr. GJ svarende til 1,8 øre pr. kWh. Den samlede nedsættelse er således 50 kr. pr. GJ svarende til 18 øre pr. kWh. Det  foreslås  endvidere,  at  afgifterne  på  el  til  fjernvarmeproduktion  nedsættes  til  sam    me  niveau  for brændsler. Endelig foreslås det, at CO2-afgiften af el nedsættes med gennemsnitligt 0,3 øre pr. kWh. For finansåret 2006 er provenutabet vedr. afgiftskontiene på 25 mio. kr. ved ikrafttrædelse 1. juli 2006 og uden nedsættelse af PSO  -pristillæg. Helårsprovenutabet vedrørende el -, gas-, kul- og CO2-afgift er 70 mio. kr. i et gennemsnit af årene efter ændret adfærd under forudsætning af, at der indgås aftale om nedsættelse af PSO  -pristillæg med energiforligspartierne.   Hertil kommer et provenutab på 5 mio. kr. vedr. svovlafgift. Lovforslaget indebærer betydelige samfundsøkonomiske og miljømæssige fordele. Andet Desuden indeholder lovforslaget en lang række justeringer og forenklinger. De vigtigste er: Forbrugsregistrering Lovforslaget  indeholder  desuden  visse  mindre  justeringer  i  energiafgiftslovenes  bestemmelser  om forbrugsregistrering. Der er tale om yderligere forenklinger og justering af uhensigtsmæssigheder, der er identificeret efter reglernes ikrafttrædelse. Lovforslaget har ikke nævn  eværdige provenumæssige konsekvenser.
- 2 - Lempelse af kvælstofafgift Videre  indeholder  lovforslaget  en  lempelse  af  kvælstofafgiften  for  kvælstofholdige  stoffer  anvendt  i katalysatorer i lastbiler med det formål at reducere lastbilers udledning af NOX. Lovforslaget har ikke nævneværdige provenumæssige konsekvenser. Mikrokraftvarme Lovforslaget indeholder endvidere forenklingerne i forbindelse med mikrokraftvarmeanlægs afgiftspligt. Lovforslaget har ikke nævneværdige provenumæssige konsekvenser. Svovlafgiftsfritagelse for brændsler der anvendes til produktion af tilsvarende brændsler Endelig indeholder lovforslaget en ændring i svovlafgiftsloven, hvorved energiprodukter, der benyttes til produktion af et tilsvarende energiprodukt fritages for svovlafgift. Lovforslaget bringer svovlafgiftsloven i overensstemmelse med EU-retten. Forslaget vedrørende fritagelse af svovlafgift skønnes at medføre et årligt provenutab på ca. 5 mio. kr. Forudsat at betingelserne herfor er opfyldt, kan der desuden være en tilbagebe  taling af tidligere opkrævet afgift, der med betydelig usikkerhed skønnes at udgøre ca. 50 mio. kr. De   berørte   virksomheder   forventer,   at   reglerne   vedrørende   forbrugsregistrering   og   lempelsen   af kvælstofafgiften  og  afgifterne  for  mikrokraftvarme  får  virkn   ing  fra  1.  januar  2006,  og  derfor  skal lovforslaget vedtages inden 1. januar 2006.