Skatteministeriet J. nr. 2005-231 - 0049 Departementet Sammenfatning af Forslag til Lov om ændring af forskellige afgiftslove og ophævelse af lov om afgift af visse flyrejser (Afgiftsændringer som led i udmøntning af finanslovaftalen for 20   06) Forslaget  er  en  del  af  finanslovaftalen  for  2006  mellem  regeringen  (Venstre  og  Det  Konservative Folkeparti) og Dansk Folkeparti. Lovforslaget indeholder følgende elementer fra finanslovaftalen: Aftrapning af passagerafgiften fra 2006-2007, dvs. halvering af afgiften fra 75 kr. til 37,50 kr. ved afrejse fra og med den 1. januar 2006 og afskaffelse af afgiften pr. 1. januar 2007. Forslaget ventes at give staten et umiddelbart provenutab vedrørende 2006 på ca. 273 mio. kr., der stiger til ca. 546 mio. kr. i 2007 (2005-niveau). Rammevilkårene for de danske lufthavne understøttes og grundlaget for flytrafik i Danmark styrkes, herunder grundlaget for de regionale lufthavne. Nedslag i registreringsafgiftsgrundlaget for nye dieselbiler med lavt partikeludslip i 2006-2009 og ophør af registreringsafgiftsnedsættelsen for bagrudevisker og   -vasker fra 2007. Nettovirkningen i 2006-2009 skønnes samlet til  - 90 mio. kr., hvorefter ordningen afskaffes. Samlet skønnes erhvervene at få en samlet lempelse på ca. 35 mio.    kr. i hele perioden (2006-2009). Nedsættelse af de samlede CO2- og energiafgifter på overskudsvarme, der afsættes eksternt, fra 55 pct. til 40 pct. ved hjælp af hjælp af en sænkelse af satserne i energiafgiftslovene fra 47,5 pct. til 32,5 pct. af vederlaget. Forslaget   skønnes   at   medføre   et   provenutab   på   10   -15   mio.   kr.   årligt,   alt   efter   hvor   mange overskudsvarme-projekter  der  vil  blive  realiseret  som  følge  af  lempelsen.  Erhvervslivet  opnår  en økonomisk lempelse for afsætning af overskudsvarme. Udskydelse af store og mellemstore virksomheders momsangivelse i august med syv dage som følge af, at skolernes sommerferie rykkes i 2006. Forslaget skønnes at mindske statens indtægter med ca. 42 mio. kr. årligt. Forslaget skønnes at give virksomhederne en samlet likviditetsgevinst på ca. 36 mio. kr. årligt. Lovforslaget foreslås at træde i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende, dog skal afgiftsnedsættelsen på  overskudsvarme  notificeres  for  EU -Kommissionen  efter  EU’s  statsstøtteregler.  Det  foreslås,  at skatteministeren kan sætte lovforslaget i kraft, når Kommissionens godkendelse foreligger. Ifølge finanslovaftalen for 2006 skal halveringen af passagerafgiften og nedslaget i afgiftsgrundlaget for nye dieselbiler med lavt partikeludslip have virkning fra den 1. januar 2006, og derfor skal lovforslaget vedtages inden den 1. januar 2006.