Skatteministeriet
J. nr. 2005-231
-
0049
Departementet
Sammenfatning
af
Forslag til Lov om ændring af forskellige afgiftslove og ophævelse af lov om afgift af visse
flyrejser
(Afgiftsændringer som led i udmøntning af finanslovaftalen for 20 06)
Forslaget er en del af finanslovaftalen for 2006 mellem regeringen (Venstre og Det Konservative
Folkeparti) og Dansk Folkeparti.
Lovforslaget indeholder følgende elementer fra finanslovaftalen:
Aftrapning af passagerafgiften fra 2006-2007, dvs. halvering af afgiften fra 75 kr. til 37,50 kr. ved
afrejse fra og med den 1. januar 2006 og afskaffelse af afgiften pr. 1. januar 2007.
Forslaget ventes at give staten et umiddelbart provenutab vedrørende 2006 på ca. 273 mio. kr., der stiger
til ca. 546 mio. kr. i 2007 (2005-niveau). Rammevilkårene for de danske lufthavne understøttes og
grundlaget for flytrafik i Danmark styrkes, herunder grundlaget for de regionale lufthavne.
Nedslag i registreringsafgiftsgrundlaget for nye dieselbiler med lavt partikeludslip i 2006-2009 og ophør
af registreringsafgiftsnedsættelsen for bagrudevisker og -vasker fra 2007.
Nettovirkningen i 2006-2009 skønnes samlet til - 90 mio. kr., hvorefter ordningen afskaffes. Samlet
skønnes erhvervene at få en samlet lempelse på ca. 35 mio. kr. i hele perioden (2006-2009).
Nedsættelse af de samlede CO2- og energiafgifter på overskudsvarme, der afsættes eksternt, fra 55 pct.
til 40 pct. ved hjælp af hjælp af en sænkelse af satserne i energiafgiftslovene fra 47,5 pct. til 32,5 pct. af
vederlaget.
Forslaget skønnes at medføre et provenutab på 10 -15 mio. kr. årligt, alt efter hvor mange
overskudsvarme-projekter der vil blive realiseret som følge af lempelsen. Erhvervslivet opnår en
økonomisk lempelse for afsætning af overskudsvarme.
Udskydelse af store og mellemstore virksomheders momsangivelse i august med syv dage som følge af,
at skolernes sommerferie rykkes i 2006.
Forslaget skønnes at mindske statens indtægter med ca. 42 mio. kr. årligt. Forslaget skønnes at give
virksomhederne en samlet likviditetsgevinst på ca. 36 mio. kr. årligt.
Lovforslaget foreslås at træde i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende, dog skal afgiftsnedsættelsen
på overskudsvarme notificeres for EU -Kommissionen efter EUs statsstøtteregler. Det foreslås, at
skatteministeren kan sætte lovforslaget i kraft, når Kommissionens godkendelse foreligger.
Ifølge finanslovaftalen for 2006 skal halveringen af passagerafgiften og nedslaget i afgiftsgrundlaget for
nye dieselbiler med lavt partikeludslip have virkning fra den 1. januar 2006, og derfor skal lovforslaget
vedtages inden den 1. januar 2006.