Folketinget — Skatteudvalget Christiansborg, den 5. oktober 2005 Til udvalgets medlemmer og stedfortrædere. Regeringens lovprogram for 2005-06 - på skatteområdet Vedlagt omdeles et uddrag af statsministerens skriftlige redegørelse i Folketinge t tirsdag den 4. oktober 2004, som vedrører Skatteudvalgets arbejdsområde. Med venlig hilsen Jacob Ravn og Søren Koushede udvalgssekretærer.
- 2 - Skatteministeren Ændring af pensionsafkastbeskatningsloven, pensionsbeskatningsloven, selskabsskat- teloven og skattekontrolloven (Forenklet skatteopgørelse ved investeringer gennem skattetransparente juridiske personer, placering af rate- og kapitalpensioner i kom- manditselskaber m.m.) (Okt I) Forslaget har først og fremmest til formål at fjerne en barriere for pensionsinstitutternes investeringer i unoterede aktier. Denne del af forslaget indgår i regeringsgrundlaget ”Nye mål” fra februar 2005. Forslaget fastsætter endvidere regler, der gør det muligt at placere rate- og kapitalpensioner i kommanditselskaber m.v. Forslaget justerer endelig reglerne for efterbeskatning i forbindelse med fraflytning fra Danmark. Ændring af forskellige skattelove (Udvidelse af definitionen af aktieombytning, skat- temæssigt transparente enheder, SE- og SCE-selskabers flytning af hjemsted) (Okt I) Forslaget gennemfører direktiv 2005/19/EF om ændringer af fusionsskattedirektivet. Æn- dringerne gør det muligt for det europæiske selskab og det europæiske andelsselskab at flytte hjemsted uden beskatning, og der indføres særlige regler for beskatningen af sel- skabsdeltagere ved omstruktureringer, hvor et af de deltagende selskaber betragtes som skattemæssigt transparent. Desuden gives der mulighed for at gennemføre aktieombyt- ninger uden beskatning i tilfælde, hvor et selskab erhverver yderligere aktier i et selskab, som det i forvejen besidder flertallet af stemmerne i. Ændring af lov om ophævelse af dobbeltbeskatning i forbindelse med regulering af forbundne foretagenders overskud (EF-voldgiftskonventionen) (Udvidelse med de nye EU-medlemsstater) (Okt I) Forslaget indebærer, at Folketinget godkender, at Danmark kan tiltræde konventionen om udvidelse af voldgiftskonventionen som følge af udvidelsen af EU.   Lov om indgåelse af dobbeltbeskatningsoverenskomst med Hong Kong for så vidt an- går skibsfart  (Okt I) Ændring af lov om afgift af affald og råstoffer (Afgiftsændring for bentonit, cement og dolomit- og magnesiumkalk samt afgiftsgodtgørelse ved eksport) (Okt I) Forslaget indeholder en række ændringer af råstofafgiftsloven, herunder genindførelse af leverandør- og fabrikanterklæringer for importører af cement og afgiftsgodtgørelse ved eksport af videreforarbejdede råstoffer samt pålæggelse af afgift på dansk indvundet ben- tonit og importeret dolomit- og magnesiumkalk.  
- 3 - Ændring af børnefamilieydelsesloven (Ændret periodisering af børnefamilieydelsen for 18-årige) (Okt I) Forslaget har til formål at indføre en mere korrekt periodisering af børnefamilieydelsen. Forslaget indebærer, at udbetalingen af børnefamilieydelsen stopper den dag, den unge fylder 18 år.   Lov om indgåelse af dobbeltbeskatningsoverenskomst mellem de danske erhvervsor- ganisationers kontor i Taipei og Taipeis repræsentationskontor i Danmark (Okt II) Ændring af skattekontrolloven og kildeskatteloven (Administrative aftaler om gensidig bistand i skattesager, bortset fra straffesager) (Nov I) Forslaget indeholder hjemmel til, at told- og skatteforvaltningen kan indgå aftaler med de kompetente myndigheder i andre lande om gensidig bistand i skattesager.   Ændring af lov om tilskud til afvikling af studiegæld og om eftergivelse af studiegæld (Forenkling af reglerne om eftergivelse af studiegæld og forsøg med eftergivelse af gæld til det offentlige for socialt udsatte grupper) (Nov I) Forslaget har til formål at forenkle reglerne for eftergivelse af studiegæld på baggrund af de erfaringer, der er indvundet siden revisionen af regelsættet i 1998. Forslaget har endvi- dere til formål at give mulighed for eftergivelse af offentlig gæld for socialt udsatte grup- per, der har modtaget kontanthjælp, starthjælp eller introduktionsydelse uafbrudt i 4 år el- ler mere, med henblik på at sikre yderligere økonomiske incitamenter til, at disse personer opnår beskæftigelse.   Ændring af forskellige afgiftslove (Forenklinger og tekniske justeringer af bl.a. energi- afgifter) (Nov I) Forslaget indeholder en række mindre forenklinger og justeringer af især energiafgifterne. Ændringerne vedrører bl.a. ordningen for nettoafregning af energiafgifterne, udvidelse af godtgørelsesmuligheden for kvælstofafgift af kvælstof i lastbilers miljøfiltre, lavere sats for minikraftvarmeanlæg, præcisering vedrørende godtgørelse af CO2-afgift for det kvoteom- fattede brændselsforbrug i industrien.   Ændring af registreringsafgiftsloven og skatteforvaltningsloven (Indførelse af motor- ankenævn m.v.) (Nov I) Forslaget ændrer organiseringen af motorområdet med henblik på at styrke retssikkerhe- den og effektivisere administrationen på området. Det foreslås, at ordningen med vurde-
- 4 - ringsmænd erstattes med en ordning, hvor told- og skatteforvaltningen træffer alle afgø- relser i 1. instans, og at der indføres en ordning med motorankenævn til behandling af klager over den type af afgørelser, der hidtil er truffet af vurderingsmænd. Motoranke- nævnets afgørelser vil kunne påklages til Landsskatteretten. Det foreslås også, at biler over 4 tons kan anvendes til beboelse, uden at de dermed bliver afgiftsbelagte.   Ændring af ligningsloven m.m. (Justering af reglerne for medarbejderaktier) (Nov I) Lovforslaget har til formål at justere reglerne for beskatning af medarbejderaktier. Der fo- reslås bl.a. en lempelse af reglerne for, hvornår kursen for en købe- og tegningsret kan an- ses for at ligge fast i aftaler mellem ansatte og et selskab om tildeling af medarbejderaktier m.v.   Ændring af spiritusafgiftsloven, øl- og vinafgiftsloven og emballageafgiftsloven (Juste- ring af tillægsafgift på alkoholsodavand) (Nov I) Forslaget indeholder en justering af afgrænsningen af tillægsafgiften på alkoholsodavand.   Lov om indgåelse af dobbeltbeskatningsoverenskomst med Færøerne (Nov I) Ændring af forskellige skattelove (Én skattekonto for virksomhederne) (Nov II) Formålet med forslaget er at samle alle indbetalinger af skatter, told, moms m.v. på én konto. Også alle udbetalinger til virksomheden skal ske til denne konto. Forslaget vil med- føre en betydelig lettelse af administrationen, ligesom det vil give virksomhederne et hur- tigt og klart overblik over deres mellemværende med ToldSkat. Ændring af ligningsloven (Afskaffelse af hensættelsesafgift) (Nov II) Forslaget indeholder en afskaffelse af den særlige hensættelsesafgift. Afskaffelsen sker som kompensation for at ændrede værdiansættelsesprincipper vil føre til lavere regn- skabsmæssige hensættelser til tab på udlån m.v.   Ændring af ligningsloven (Kloakforsyningers betaling af historiske tjenestemandsfor- pligtelser) (Nov II) Forslaget indebærer, at kloakforsyninger, der udskilles i selskabsform, skal være skattefri af beløb, som selskabet betaler til kommunen til dækning af uafdækkede historiske tjene- stemandsforpligtelser.   Ændring af aktieavancebeskatningsloven (Forenklinger) (Nov II)
- 5 - Forslaget har til formål at forenkle aktieavancebeskatningsloven. Forslaget indgår i rege- ringsgrundlaget ”Nye mål” fra februar 2005.   Ændring af registreringsafgiftsloven og ligningsloven (Nov II) Forslaget har til formål at bringe registreringsafgiftslovens bestemmelser vedrørende udenlandske firmabiler i overensstemmelse med de EU-retlige principper, som EF- domstolen har fastslået ved den såkaldte firmabil-sag. Forslaget justerer samtidig lignings- lovens regler om beskatning af fri bil.   Ændring af kildeskatteloven og skattekontrolloven (Enklere forskuds- og selvangivel- sesprocedure samt frivillig indberetning af gaver m.v.) (Dec I) Forslaget vedrører enklere forskuds- og selvangivelsesprocedurer for en væsentlig del af skatteyderne. Sigtet er at begrænse antallet af opgørelser, som sendes til skatteyderne. Samtidig etableres en frivillig gaveindberetningsordning for almenvelgørende foreninger m.v.   Lov om et indkomstregister (eIndkomst) (Dec I) Forslaget har til formål at etablere et fælles offentligt dataregister – et indkomstregister – der har til formål at forenkle kommunikationen mellem myndigheder, virksomheder og borgere. Det sker ved at sikre, at ingen skal indberette de samme indkomstoplysninger mere end én gang til offentlige myndigheder. Da indkomstoplysninger indgår i mange former for offentlig sagsbehandling, vil registret give væsentlige, nye muligheder for re- gelforenkling og digital forvaltning. Forslaget indgår i regeringsgrundlaget ”Nye mål” fra februar 2005.   Ændring af forskellige love (Konsekvensændringer som følge af lov om et indkomstre- gister) (Dec I) Forslaget indeholder konsekvensændringer af en række love som følge af lov om et ind- komstregister.   Ændring af forskellige skattelove (Indsats mod skatte- og afgiftsunddragelse) (Dec I) Forslaget er 2. del af udmøntningen af regeringens initiativer til bekæmpelse af sort arbej- de som led i den såkaldte fairplay kampagne. Det drejer sig bl.a. om forslag om hæftelse for underleverandører, mere effektiv kontrol af udenlandske bygge- og anlægsvirksomhe- der, større og kumulative bøder, ændring i betingelserne for registrering som erhvervsdri- vende varemodtagere og skærpede regler til bekæmpelse af momskarruseller. Forslaget
- 6 - indgår i regeringsgrundlaget ”Nye mål” fra februar 2005. Forslaget omfattes af lovover- vågning.   Lov om indgåelse af dobbeltbeskatningsoverenskomst med Kroatien (Jan I) Ændring af personskatteloven (Indførelse af sundhedsbidrag) (Jan I) Lovforslaget indebærer, at der fra og med indkomståret 2007 indføres et statsligt sund- hedsbidrag på 8 pct., som opkræves på samme beskatningsgrundlag som de gældende kommunale indkomstskatter. Forslaget er et led i kommunalreformen.   Ændring af forskellige love (Konsekvensændringer som følge af sundhedsbidraget og kommunalreformen) (Jan I) Forslaget indeholder en række konsekvensændringer af love på Skatteministeriets område som følge af indførelsen af et sundhedsbidrag og kommunalreformen i øvrigt. Forslaget indeholder også konsekvensændringer i andre ministeriers love som følge af sundhedsbi- draget. Ændring af færdselsloven, vægtafgiftsloven m.fl. (Digital motorregistrering) (Jan II)   Forslaget indfører et system med digital motorregistrering således, at indregistrering og omregistrering af biler m.v. kan ske hurtigere og enklere end i dag. Borgerne vil fremover kun skulle henvende sig ét sted i forbindelse med syn og køb eller salg af biler, og motor- registrering skal kunne ske privat. Forslaget indgår i regeringsgrundlaget ”Nye mål” fra februar 2005.   Ændring af forskellige love (Harmonisering og forenkling af reglerne for inddrivelse af gæld m.v.) (Feb I) Formålet med forslaget er at harmonisere regelgrundlaget og gøre det mere gennemskue- ligt for borgerne. Forslaget samler reglerne for inddrivelse af restancer i lov om opkræv- ning og inddrivelse af visse fordringer. Forslaget skal ses i sammenhæng med L 112, L 113 og L 149 fra 2004/2005.   Ændring af forskellige skattelove (Forenklinger) (Feb I) Forslaget vedrører en forenkling af reglerne om virksomhedernes lovpligtige indberetning af oplysninger til ToldSkat . Ændringerne baserer sig på den AMVAB-rapport, som blev udarbejdet i juni 2005 på Skatteministeriets område, og forslaget tager udgangspunkt i de områder, som i særlig grad pålægger virksomhederne administrative byrder.  
- 7 - Ændring af momsloven (Forenklinger, udvidelse af kunstbegrebet) (Feb I) Der er tale om en række ændringer af loven. Ændringerne baserer sig på AMVAB- pilotprojektet om moms fra 2004. Det foreslås bl.a. at lette virksomhedernes administrative byrder ved at forenkle reglerne for importangivelse for fuldt momspligtige virksomheder og skabe mulighed for direkte momsfradrag i stedet for momsgodtgørelse i særlige situa- tioner. Forslaget indgår i regeringsgrundlaget ”Nye mål” fra februar 2005.   Ændring af affalds- og råstofafgiftsloven (Afgiftsfritagelse for afbrænding af husdyr- gødning) (Mar II) Forslaget indeholder en lempelse af affaldsafgiften for husdyrgødning, der afbrændes i forbindelse med energiproduktion. Det er en forudsætning for lovforslagets fremsættelse, at en sådan lempelse kan godkendes efter EU’s statsstøtteregler.   Skatteministeren vil give Folketinget redegørelse om: Redegørelse om medarbejderaktieordninger (Apr I)