Skatteudvalget 2005-06
SAU Alm.del Bilag 232
Offentligt
2775550_0001.png
Folketinget — Europaudvalget
Christiansborg, den 7. september 2006
Folketingets repræsentant ved EU
Skatteudvalget
SAU alm. del - Bilag 232 (Offentligt)
EUU info-note 1 71
Til
udvalgets medlemmer og stedfortrædere
Betænkning om afgifter på personbiler vedtaget med stort
flertal i Europa-Parlamentet
Den 5. september vedtog Europa-Parlamentet Karin. Riis Jørgensens (ALDE) be-
tænkning om afgifter på personbiler' med 385 stemmer for, 139 stemmer imod
og 109, der stemte hverken for eller imod. Da direktivforslaget2 skal vedtages
efter traktatens "høringsprocedure" er parlamentets behandling af forslaget
dermed afsluttet. Forslaget skal vedtages af Rådet med enstemmighed.
Beiundelse
I forslagets indledning fastholder Kommissionen, at beskatning af personbiler
kan være et vigtigt hjælpemiddel til at nå målene på miljøområdet, især til at
nedbringe udledningen af drivhusgasser. Kommissionen mener derfor, at der
indføres elementer i beskatningsgrundlaget for både registreringsafgifter og år-
lige vægtafgifter, der er baseret på udledningen af carbondioxid.
Ifølge forslaget tegner transportsektoren sig for ca. 28 % af de samlede CO2 -
emissioner. Vejtransporten alene står for ca. 84 % af alle transportrelaterede
CO2 -emissioner, og personbiler er ansvarlige for mere end halvdelen heraf.
EU har vedtaget en målsætning om at nå ned på 120 gram CO2 pr. kilometer for
alle nye biler inden 2010. Kommissionen har identificeret tre "søjler", der skal
bruges til at nå denne målsætning:
BETÆNKNING om forslag til Rådets direktiv om afgifter på personbiler (A6-0240/2006) -
http://www.europarl.europa.eu/omk/sipade3?PUBREF=4/EPUNONSGML+REPORT+A6-2006-
0240+0+DOC+PDF+V0IIDA&L----DA& LEVEL=1&NAV=S&LSTDOC=Y
2
Forslaget samt relevante dokumenter i forbindelse med Folketingets og
EU-institutionernes behandling:
http://euo.dk/dokumenter/status/alle/status 20050261
SAU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 232: Betænkning om afgifter på personbiler vedtaget med stort flertal i Europa-Parlamentet
2775550_0002.png
1. En frivillig aftale med bilindustrien - med et mål af 140g/km inden 2008/9 og
120g/km inden 2012.
2. Introduktionen af øko-mærkning af nye biler.
3. Indførelsen af fiskale foranstaltninger, som vil opmuntre forbrugerne til at an-
skaffe mere miljøvenlige køretøjer.
Mens EU allerede har indfriet de første to søjler i strategien, er nærværende for-
slag et forsøg på at implementere den tredje søjle.
Udover de miljømæssige aspekter i forslaget, skaber det nuværende system af
registreringsafgifter to problemer for det indre markeds funktion, som forslaget
forsøger at rette op på.
1. For borgerne: Problemerne med hensyn til dobbeltbeskatning - en borger bli-
ver opkrævet registreringsafgift ved køb af en ny bil i et land, men skal betale
afgiften igen, hvis han/hun flytter til et andet medlemsland. Kommissionen
vurderer, at høje registreringsafgifter og de associerede administrative om-
kostninger er forhindringer for den fri bevægelighed i Unionen.
2. For bilindustrien: 25 forskellige skattesystemer i 25 medlemsstater fører til en
fragmentering af bilmarkedet, som Kommissionen hævder, har negative kon-
sekvenser for industrien.
Forslagets indhold
Formålet med forslaget er således at forbedre det indre markeds funktion og
samtidig forbedre miljøet gennem en afvikling af medlemsstaternes registre-
ringsafgifter' til fordel for et afgiftssystem, der nedbringer CO2 emissioner fra
personbiler. Hertil indfører forslaget en refusionsordning for registreringsafgif-
ter i overgangsperioden, hvis formål er at beskytte mod dobbeltbeskatning.
Ordningen vil også give borgere, der flytter til en anden medlemsstat, mulighed
for at få refunderet en del af registreringsafgiften.
Kommissionens forslag foreskriver, at registreringsafgiften afskaffes gradvis
over en overgangsperiode på fem til ti år. Derefter skal afgifterne omlægges til
en årlig "vægtafgift", som skal differentieres efter hvor mange gram CO2 der
udledes af den enkelte personbil pr. kilometer. Kommissionen hævder, at for-
slaget vil være "budget-neutralt" i medlemsstaterne, idet skattemyndighederne
kan fastsatte de årlige vægtafgifter på en sådan måde, at de tabte indtægter kan
opkræves gennem forhøjede vægtafgifter og gennem eventuelle vejafgifter.
16 medlemsstater - herunder Danmark - indkræver registreringsafgifter for nye registrerede
biler.
2
SAU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 232: Betænkning om afgifter på personbiler vedtaget med stort flertal i Europa-Parlamentet
2775550_0003.png
Kommissionen mener, at det er vigtigt, at registreringsafgiften afskaffes grad-
vist, således at bilejere, der har købt en bil og betalt en høj registreringsafgift ik-
ke vil blive pålagt at betale de forhøjede årlige vægtafgifter. Særlige afgiftsreg-
ler for disse biler er nødvendigt i en periode, der svarer til deres gennemsnitlige
levetid. Ligeledes vil den gradvise afskaffelse af registreringsafgiften tjene til at
beskytte brugtvognsmarkedet.
Låszlo Kovåcs, kommissær for skattespørgsmål indledte Europa-Parlamentets
debat om forslaget ved at slå fast, at forslaget ikke er en skatteharmonisering,
men derimod en strukturreform, hvis formål er at skabe harmoni mellem skat-
tespørgsmål og miljøet. Han tilføjede, at forslaget vil få konsekvenser for de 15
millioner nye personbiler, der indregistreres om året i Europa, samt de ca.
200.000.000 brugtvogne på Europas landeveje.
Europa-Parlamentets vedtagelse
Europa-Parlamentet støttede Kommissionens oprindelige forslag, men vedtog
samtidig en række ændringsforslag4. Vigtigst af disse er, at den årlige vægtaf-
gift ikke alene skal baseres på udledningen af CO2, men også på andre faktorer
som skader miljøet. Parlamentet anbefaler, at Kommissionen udarbejder en
rapport om hvilke andre miljømæssige faktorer, der skulle tages højde for i fast-
sættelsen af afgiften.
Øvrige ændringsforslag vedtaget af Europa-Parlamentet:
Parlamentet har anbefalet, at forslaget undtager veteranbiler fra direktivets
øvrige bestemmelser.
For at undgå fragmentering af bilmarkedet, vil Europa-Parlamentet sikre at
forslaget er "teknologi-neutralt", og dermed skal afgifterne pålægges samtlige
biltyper på en ensartet måde.
Europa-Parlamentet anmoder medlemsstaterne til at undgå dobbeltbeskatning
i overgangsperioden - især for statsborgere som flytter hjem efter to år i ud-
landet.
Ifølge Europa-Parlamentet skal overgangsordningen være på 10 år.
Endelig slår Europa-Parlamentet fast, at forslaget skal være "budget-neutralt",
således at medlemsstaterne kan indkræve tabte indtægter fra registreringsaf-
gifter i de nye årlige vægtafgifter mm.
4
Da forslaget vedtages efter høringsprocedure er Rådet ikke forpligtet til at rette sig efter Europa- Parlamentets æn-
dringsforslag
3
SAU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 232: Betænkning om afgifter på personbiler vedtaget med stort flertal i Europa-Parlamentet
2775550_0004.png
I forbindelse med debatten om betænkningen bemærkede Margrete Auken
(VERTS - de grønne), at forslaget aldrig vil blive gennemført, på grund af mod-
stand i Rådet. Den grønne gruppes holdning er, at registreringsafgiften skal bi-
beholdes, da det er et vigtigt redskab til at påvirke forbrugernes adfærd. Mar-
grete Auken udtrykte det således: "Den høje registreringsafgift har betydet, at vi
har færre biler i Danmark. Det er prisen, der er afgørende for, hvor mange biler,
der kører på vejene. Forslaget her vil betyde en forringelse af miljøet, fordi vi får
mange flere og mere forurenende biler på vejene."
UK er kritisk overfor forslaget.
I sin rapport til det britiske underhus, oplyste den britiske regering, at den var i
tvivl om hvorvidt forslaget overhovedet var i overensstemmelse med nærheds-
princippet:
"The Government does not believe that the elements of the proposal...meet the subsidiar-
ity test, as it remains unconvinced by the Commission's arguments that restricting
Member States' choices over forms and structures of passenger car taxation is necessary
for the smooth functioning of the Internal Market. The Government also considers that
Member States should be able to choose the passenger car taxes that deliver CO2 reduc-
tions in the most cost-effective way. A number of other Member States have expressed
the view that passenger car tax is a matter for national governments to decide, and that
they oppose the principle offurther limitation on the taxation powers of Member
States."
Det britiske Europaudvalg påpegede regeringens vetomulighed i forbindelse
med vedtagelsen af forslaget og opmuntrede samtidig regeringen til at udnytte
denne mulighed:
"Since the draft Directive is subject to an unanimous vote in the Council we (udvalget)
assume the Government will have no difficulty in resisting unwelcome legislation"
Med venlig hilsen
Richard Mongin Forrest