SKAT

Toldenheden

Udkast 4

12. juni 2006

14495.toldlov

 

 

 

 

 

 

 

                                         Forslag

                                              til

 

                      Lov om ændring af toldloven

     (Ændringer som følge af vedtagelse af Europa-Parlamentets og Rådets forordning om kontrol med likvide midler m.v.)

 

                                                                          § 1

 

I toldloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 867 af 13. september 2005, som ændret ved § 4 i lov nr. 513 af 7. juni 2006, foretages følgende ændringer:

 

1. I § 1 indsættes efter nr. 1 som nyt nummer:

”2) Den tilstødende zone: Havområde uden for og stødende op til det danske søterritorium indtil en afstand af 24 sømil (44.448 m) fra de til enhver tid gældende basislinier.”

 

Nr. 2-8 bliver herefter nr. 3-9.

 

2. I § 3, stk. 1, nr. 1, 1 pkt., § 14, stk. 4, § 16, stk. 1, 1. pkt., § 17, stk. 1, 1. pkt., § 19, stk. 1, 1. pkt., § 56, stk. 2, nr. 2 og § 59, ændres ”fly” til: ”luftfartøjer”.

 

3. I § 3, stk. 1, nr. 1, 1. og 2. pkt., ændres ”flyets” til: ”luftfartøjets”.

 

4. I § 3, stk. 2, ændres ”flyet” til: ”luftfartøjet”.  

 

5. I § 10 a ændres ”indrejse” til: ”indførsel” og ”udrejse” ændres til: ”udførsel”.

 

6. Efter § 10 a indsættes:

”§ 10 b. Told- og skatteforvaltningen kan i den tilstødende zone foretage kontrol med henblik på at:

1) forhindre, at der sker overtrædelse af §§ 10 og 10 a på det danske toldområde, og

2) sikre retsforfølgning af overtrædelser af §§ 10 og 10 a begået på det danske toldområde.”  

 

 

 

Skattemin., SKAT, j.nr. 06-014495

 

 

 

 

7. § 11 a, stk. 1, 1. pkt., affattes således:

”Told- og skatteforvaltningen opkræver punktafgift af tobaksvarer, som rejsende medfører i en mængde ud over den, der kan indføres afgiftsfrit i det danske toldområde i henhold til EU’s traktater vedrørende nye landes tiltrædelse af EU.”.

 

8. § 16, stk. 2, 3 og 4, affattes således:

”Stk. 2. Køretøjer, der anvendes erhvervsmæssigt i trafik mellem det danske toldområde og tredjelande, skal ved ind- og udkørsel af det danske toldområde uopfordret standse op for kontrol.

Stk. 3. Alle køretøjer i trafik mellem det danske toldområde og tredjelande skal ved ind- og udkørsel af det danske toldområde og i det danske toldområde i øvrigt standse op for kontrol, når told- og skatteforvaltningen forlanger det.

Stk. 4. Alle køretøjer i trafik mellem det danske toldområde og EU’s toldområde skal standse op for kontrol, når told- og skatteforvaltningen forlanger det.”.

Stk. 4 og 5 bliver herefter stk. 5 og 6. 

 9. I § 17, stk. 2, ændres ”trafikministeren” til: ”transport- og energiministeren” og ”oplysninger, som told- og skatteforvaltningen er i besiddelse af” til: ”oplysninger, som havne- og luftfartsmyndigheder er i besiddelse af ”.

 

10. I § 17, stk. 2 og 3, ændres ”flys” til: ”luftfartøjers”. 

 

11. I § 21 ændres ”fly” til: ”herunder luftfartøjer,”.

 

12. I § 23, stk. 3, 1. pkt. og stk. 5, 1. pkt., ændres ”i fly” til: ”luftfartøjer”.

 

13. I § 23, stk. 4, ændres ”penge m.v., der overstiger modværdien af 15.000 euro,” til: ”likvide midler, der svarer til værdien af 10.000 euro eller derover,”.

 

14. I § 55 ændres ”ikke-afgiftsberigtiget” til: ”uberigtiget”.

 

15. I § 57 ændres ”sådanne bevillinger” til: ”sådanne tilladelser og bevillinger”, og ”for afgifter” ændres til: ”told og afgifter”. 

 

16. I § 58, stk. 1, 1. pkt., stk. 2, 1. pkt. og stk. 3, ændres ”i fly og på skibe” til: ”på skibe og luftfartøjer”.

 

17. I § 73, stk. 2, ændres ”2 år” til: ”1 år og 6 måneder”.

 

18. I § 76, stk. 1, udgår ”eller straffelovens § 289”.

 

19. I § 76, stk. 2, ændres ”1 år, under skærpende omstændigheder indtil 2 år” til: ”1 år og 6 måneder, medmindre højere straf er forskyldt efter straffelovens § 289”. 

 

20. I § 79 b, ændres ”For overtrædelse af ” til: ”For overtrædelse, der straffes efter”.

 

21. I § 83, stk. 2, ændres ”Penge m.v., der overstiger modværdien af 15.000 euro,” til: ”Likvide midler, der svarer til værdien af 10.000 euro eller derover,”.

 

                                                                          § 2

 

Stk. 1. Loven træder i kraft den 1. januar 2007.

Stk. 2. § 1, nr. 13 og nr. 21 finder dog først anvendelse fra den 15. juni 2007.

 

                                                

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                             Bemærkninger til lovforslaget

 

                                             Almindelige bemærkninger

 

1. Formål og baggrund

 

Der er i EU vedtaget bestemmelser om myndighedernes kontrol med likvide midler, der indføres til eller forlader Fællesskabet, jf. Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) Nr. 1889/2005 af 26. oktober 2005. Forordningen er offentliggjort i EU-Tidende 2005, nr.  L 309, s. 9. Efter forordningen skal alle fysiske personer, der rejser ind i eller forlader Fællesskabet med likvide midler af en værdi på 10.000 euro eller derover, angive dette beløb til de kompetente myndigheder, i den medlemsstat gennem hvilken den pågældende person rejser ind i eller forlader Fællesskabet.

 

Som følge af EU’s forordning foreslås toldlovens fastsatte bestemmelser om kontrol med penge m.v., der overstiger modværdien af 15.000 euro ændret, således at beløbsgrænsen svarer til den beløbsgrænse, der er fastsat i forordningen. Toldlovens bestemmelser om angivelse og kontrol fastholdes i øvrigt.     

 

Ved lov nr. 589 af 14. juni 2005 om den tilstødende zone blev der oprettet en zone, der omfatter havområder uden for og stødende op til søterritoriet. Formålet med den tilstødende zone er bl.a. at forbedre mulighederne for at forebygge og bekæmpe narkotikasmugling samt at forhindre overtrædelse af told- og afgiftslovgivningen. På denne baggrund skal der i toldloven indsættes en bestemmelse, der giver told- og skatteforvaltningen hjemmel til at foretage kontrol i den tilstødende zone.

 

Ved lov nr. 325 af 18. maj 2005 om ændring af visse skatte- og afgiftslove, arbejdsmarkedsfonds-loven, opkrævningsloven og miljøbeskyttelsesloven blev der i straffebestemmelserne i den pågældende lovgivning indsat en henvisning til straffelovens § 289, og den gældende strafferamme på bøde og fængsel indtil 2 år blev ændret til 1 år og 6 måneder. Det foreslås, at strafferammen i toldlovens straffebestemmelse tilsvarende ændres fra 2 år til 1 år og 6 måneder, således at der bliver parallelitet med straffebestemmelserne i Skatteministeriets øvrige lovgivning. Toldloven indeholder allerede en henvisning til straffelovens § 289.

 

Den 25. april 2005 blev traktaten om Bulgarien og Rumæniens tiltrædelse underskrevet af EU’s 25 medlemslande samt Bulgarien og Rumænien. Det forventes, at Bulgarien og Rumænien bliver medlemmer af EU den 1. januar 2007 eller eventuelt den 1. januar 2008. I forbindelse med tiltrædelsesforhandlingerne er der etableret overgangsordninger på tobaksområdet for disse nye lande. Overgangsordningerne indebærer, at de ”gamle” medlemslande kan opretholde kontrol med og opkrævning af punktafgift ved rejsendes indførsel af tobaksvarer fra de to forventede nye medlemslande. Tilsvarende overgangsregler blev fastsat i tiltrædelsesforhandlingerne for 8 af de 10 lande, der blev medlemmer af EU den 1. maj 2004. Det foreslås, at skatteministeren får hjemmel til at fastsætte begrænsninger i den afgiftsfrie indførsel af tobaksvarer.

 

Der er endvidere foreslået nogle ændringer, der i højere grad er af teknisk/redaktionel karakter. Disse ændringsforslag indebærer først og fremmest en ajourføring af toldlovens bestemmelser i lyset af den udvikling, der løbende er sket i toldarbejdet i EU siden de seneste toldlovsændringer.

 

2. Lovforslagets nærmere indhold. Gældende regler og forslaget

 

Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 1899/2005 om kontrol med likvide midler, der indføres til eller forlader Fællesskabet

 

Gældende regler

 

Ved en ændring af toldloven, jf. lov nr. 387 af 6. juni 2002, fik told- og skatteforvaltningen hjemmel til at kontrollere og tilbageholde penge m.v., der overstiger modværdien af 15.000 euro (svarende til ca. 112.000 kr.), som medtages af personer ved indrejse i og udrejse fra Danmark, og som må befrygtes at stamme fra en overtrædelse af straffeloven eller blive brugt til en overtrædelse af straffeloven. Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, jf. Lov nr. 30 af 13. december 2001, at de statslige told- og skattemyndigheder (nu told- og skatteforvaltningen) straks skal underrette politiet om den foretagne tilbageholdelse, og overdrage sagen til politiet, der således også kan vurdere om, der er grundlag for at anholde den pågældende. Det er i øvrigt retsplejelovens kapitel 74 om beslaglæggelse, der finder anvendelse ved iværksættelse af tilbageholdelse.

 

Toldlovsændringen var et af elementerne i 2002-lovgivningen til bekæmpelse af terrorisme m.v.

 

Forslaget

 

Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 1889/2005 (EF) omhandler kontrol med likvide midler, der indføres til eller forlader Fællesskabet. Forordningen er optrykt som bilag til lovforslaget. Det er i forordningen fastsat, at alle fysiske personer, der rejser ind i eller forlader Fællesskabet med likvide midler af en værdi på 10.000 euro eller derover, skal angive dette beløb til de kompetente myndigheder. Efter den gældende toldlov har told- og skatteforvaltningen hjemmel, som kompetent myndighed til at foretage kontrol af penge m.v. i forbindelse med indrejse i og udrejse fra det danske toldområde. Som en konsekvens af forordningen skal den fastsatte beløbsgrænse (penge m.v., der overstiger modværdien af 15.000 euro) i toldlovens bestemmelser om kontrol af personers ind- og udførsel af penge m.m. ændres til en værdi, der svarer til 10.000 euro eller derover.

 

Toldlovens bestemmelser om kontrol med penge m.v. omfatter kontrol ved indrejse til og udrejse fra Fællesskabet (tredjelandstrafikken) samt kontrol med indrejse fra og udrejse til andre EU-lande (den interne EU-trafik). EU’s forordning omfatter alene kontrol med likvide midler ved indrejse til eller udrejse fra Fællesskabet (tredjelandstrafikken). Ved forslaget fastholdes bestemmelsen om kontrol i den interne EU-trafik.

 

EU’s forordning anvender udtrykket ”likvide midler”, mens udtrykket ”penge m.v.” anvendes i toldloven.  Det foreslås, at forordningens udtryk ”likvide midler” også anvendes i toldloven.

 

Tilstødende zone

 

Gældende regler

 

Efter toldlovens § 1, nr. 1, omfatter det danske toldområde landområder, søterritoriet samt luftrummet derover. Toldloven giver told- og skatteforvaltningen hjemmel til at foretage kontrol i det danske toldområde. Toldloven indeholder derimod ingen regler om told- og skatteforvaltningens hjemmel til at foretage kontrol i den tilstødende zone.

 

I lov nr. 589 af 24. juni 2005 om tilstødende zone er det fastsat, at den tilstødende zone omfatter havområder uden for og stødende op til søterritoriet indtil en afstand af 24 sømil (44.448 m) fra de til enhver tid gældende basislinjer. Det er endvidere fastsat, at Danmark kan udøve den fornødne kontrol i den tilstødende zone bl.a. med henblik på at forhindre, at de i Danmark gældende told-, og afgiftslove overtrædes på det danske toldområde samt at straffe overtrædelse af de pågældende love begået på det danske toldområde. Der kan i øvrigt henvises til bemærkningerne til L 146 af 6. april 2005.

 

Forslaget

 

Det foreslås, at told- og skatteforvaltningen får hjemmel til at foretage kontrol i den tilstødende zone.

 

Som en konsekvens heraf foreslås det også at indsætte en definition af begrebet tilstødende zone i toldlovens § 1.

 

Straffebestemmelser

 

Gældende regler

 

For visse overtrædelser af toldlovgivningen er der en såkaldt overbygningsbestemmelse i straffelovens § 289. Straffelovens § 289 indeholder en særlig strafudmålingsregel, der forhøjer de strafferammer, der efter særlovgivningen gælder for skatte-, afgifts- og toldlovgivningen ved overtrædelser af særlig grov karakter.

 

Dette gælder således de overtrædelser, der er omfattet af toldlovens § 73, stk. 2. Efter toldlovens § 73, stk. 2, straffes handlinger begået med forsæt for at undgå betaling af told eller afgifter som eksempelvis smugleri med bøde eller fængsel indtil 2 år, medmindre højere straf er forskyldt efter straffelovens § 289. Det er især overtrædelser vedrørende smugleri, der straffes efter toldlovens § 73, stk. 2. I Skatteministeriets øvrige lovgivning er strafferammen i tilsvarende situationer bøde eller fængsel indtil 1 år og 6 måneder.

 

Overtrædelser, der ikke er omfattet af toldlovens § 73, kan straffes efter lovens § 76. 

 

Forslaget

 

For at få parallelitet med straffebestemmelserne i Skatteministeriets øvrige lovgivning foreslås det, at den nuværende strafferamme for smugleri i toldlovens § 73, stk. 2, ændres fra bøde eller fængsel indtil 2 år til bøde eller fængsel indtil 1 år og 6 måneder. Dette betyder, at tilfælde, der hidtil er sanktioneret med straf på fængsel mellem 1 år og 6 måneder og 2 år, i fremtiden skal henføres under straffelovens § 289.

 

Det foreslås tilsvarende, at den nuværende strafferamme i toldlovens § 76, stk. 2, ændres fra bøde eller fængsel indtil 1 år, under skærpende omstændigheder indtil til 2 år til 1 år og 6 måneder medmindre højere straf er forskyldt efter straffelovens § 289.

 

Sager om overtrædelse af toldloven indebærer ofte også overtrædelse af afgiftslovgivningen. Ved de foreslåede ændringer bliver der skabt konsekvens i strafudmålingen i forbindelse med de overtrædelser, der omfatter både afgiftslovgivningen og toldloven.  

 

Overtrædelserne skal kun henføres under straffelovens § 289, hvis der er tale om forsætlig overtrædelse af toldloven. Er der alene tale om groft uagtsomme overtrædelser, skal forholdet – som i dag – henføres under toldlovens bestemmelser.

 

Rejsendes indførsel af tobaksvarer fra Bulgarien og Rumænien efter den 1. januar 2007, eventuelt efter den 1. januar 2008

 

Gældende regler

 

I dag kan rejsende, der indrejser fra Bulgarien og Rumænien afgiftsfrit medtage tobaksvarer med de begrænsninger, der gælder for rejsende, der indrejser fra tredjelande, f. eks. kan der told- og afgiftsfrit medtages 200 cigaretter. Reglerne om, hvor meget man må indføre afgiftsfrit, findes i toldbehandlingsbekendtgørelsen, mens reglerne om den toldfri indførsel er fastsat i Rådets forordning nr. 918/83 af 28. marts 1983.   

 

Forslaget

 

EU’s tiltrædelsesforhandlinger med Bulgarien og Rumænien har resulteret i, at de to lande har opnået overgangsordninger for minimumsafgifter på cigaretter. Bulgarien og Rumænien kan udsætte anvendelsen af den samlede minimumspunktafgiftssats for detailsalgsprisen på cigaretter indtil den 31. december 2009 under forudsætning af, at landene i denne periode gradvist tilpasser deres punktafgiftssatser til den samlede minimumspunktafgift, der er fastsat i EU’s direktiv 92/79 af 19. oktober 1992 om indbyrdes tilnærmelse af cigaretafgifterne, som senest ændret ved direktiv 2002 af 12. februar 2002.

 

I forbindelse med forhandlingerne fik EU’s medlemslande tilladelse til at opretholde de mængdemæssige begrænsninger for mængden af cigaretter, som private må indføre afgiftsfrit. Overgangordningen til fortsat opretholdelse af de mængdemæssige begrænsninger fremgår af tiltrædelsestraktatens protokol, jf. bilag VI og bilag VII om overgangsforanstaltningerne for henholdsvis Bulgarien og Rumænien. . Lovforslaget (L103) om Danmarks ratifikation af tratatkomplekset vedrørende Bulgarien og Rumænien tiltrædelse til EU forventes genfremsat  oktober 2006.

 

Medlemslandene kan således – også efter Bulgariens og Rumæniens tiltrædelse til EU – anvende de gældende mængdemæssige begrænsninger for afgiftsfri indførsel af cigaretter ved indrejse fra Bulgarien og Rumænien. I dag kan rejsende afgiftsfrit medtage 200 cigaretter, der er den mængde, der gælder i EU ved indførsel fra tredjelande.

 

Flere lande har udtrykt interesse for medlemskab af EU. På denne baggrund er det derfor foreslået, at bestemmelsen formuleres generelt, således at det ikke bliver behov for at ændre toldloven hver gang, der i en tiltrædelsestraktat bliver fastsat en overgangsordning om de mængdemæssige begrænsninger for rejsendes indførsel af cigaretter m.v. i forbindelse med tiltrædelse af EU.   

 

Skatteministeren vil gøre brug af overgangsordningen.

 

Andre forslag til ændringer

 

Kontrol med køretøjer

 

Gældende regler

 

Ved lov nr. 962 af 2. december 2003 om ændring af toldloven og visse afgiftslove (Ændringer som følge af 24-timers-reglens afskaffelse, øget sikkerhedskontrol m.v.) blev der bl.a. indsat en bestemmelse om, at alle køretøjer i trafik mellem det danske toldområde og tredjelande ved ind- og udkørsel af det danske toldområde skal standse op for kontrol, når told- og skatteforvaltningen forlanger det.

 

En bestemmelse om, at alle køretøjer - i trafik mellem det danske toldområde og tredjelande - også skal standse op for kontrol inde i toldområdet, når told- og skatteforvaltningen forlanger det, blev derimod ikke indsat. Dette er en fejl. 

 

Forslaget

 

Det foreslås, at der indsættes en bestemmelse i toldloven om, at alle køretøjer i trafik mellem det danske toldområde og tredjelande skal standse op for kontrol inde i toldområdet, når told- og skatteforvaltningens forlanger det.

 

Redaktionelle og tekniske justeringer

 

Forslaget indeholder desuden nogle redaktionelle og tekniske ændringer. Der henvises til bemærkningerne til de enkelte bestemmelser.

 

3. Økonomiske konsekvenser for stat, amt og kommuner

 

Lovforslaget skønnes ikke at have økonomiske konsekvenser for stat, amt og regioner.

 

4. Administrative konsekvenser for stat, amt og regioner

 

Gennemførelse af lovforslaget medfører engangsudgifter for staten på ca. 220.000 kr.

    

5.  Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet

 

Lovforslaget skønnes ikke at have økonomiske konsekvenser for erhvervslivet.

 

6. Administrative konsekvenser for erhvervslivet

 

Lovforslaget har været sendt til Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering med henblik på en vurdering af, om forslaget skal forelægges Økonomi- og Erhvervsministeriets virksomhedspanel. Styrelsen vurderer ikke, at forslaget indeholder  administrative konsekvenser for erhvervslivet. Forslaget skal derfor ikke forelægges Økonomi- og Erhvervsministeriets virksomhedspanel.

 

7. Miljømæssige konsekvenser

 

Lovforslaget skønnes ikke at have miljømæssige konsekvenser.

 

8. Forholdet til EU-retten

 

Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1889/2005 af 26. oktober 2005 om kontrol med likvide midler, der indføres til eller forlader Fællesskabet er direkte anvendelig i EU’s medlemslande. Det er i forordningens artikel 4 fastsat, at medlemslandenes kompetente myndigheder er beføjet til i overensstemmelse med de betingelser, der er fastlagt i den nationale lovgivning, at kontrollere fysiske personer, deres bagage og deres transportmiddel.  

 

Forordningen omfatter alene bestemmelser om kontrol med rejsende i tredjelandstrafikken. Det er derfor foreslået, at de gældende regler om kontrol af penge, der medtages af rejsende i den interne EU-trafik fastholdes. Disse bestemmelser blev indsat ved en ændring af toldloven, jf. lov nr. 387 af 6. juni 2002.

 

Det er i bemærkningerne til lov nr. 387 af 6. juni 2002 anført følgende om told- og skatteforvaltningens kontrol af penge m.v. i den interne EU-trafik, jf. L 30 af 13. december 2001:  ”Forslaget medfører restriktioner på EF-bestemmelserne om frie kapitalbevægelser, jf. Traktatens § 56, stk. 1. EF-Domstolen har dog senest i en dom i de forenede sager C-163/94 m.fl. San De Lera, saml. 1995. I-4821, udtalt, at EF-Traktatens artikel 56, stk. 1 og artikel 58, stk. stk. 1, litra b ikke er til hinder for nationale bestemmelser, hvorefter udførsel af mønter, pengesedler m.v. kan gøres betinget af en forudgående anmeldelse.”

 

Forslaget vurderes ikke at være i strid med Danmarks juridiske forpligtelser over for EU.

 

9. Kommunikationsplan

 

Der vil blive udarbejdet nye udgaver af SKATs to rejsegodsfoldere: rejser inden for EU og rejser uden for EU. SKAT vil endvidere efter vedtagelsen af lovforslaget informere om de nye regler på sin hjemmeside www.skat.dk. Endvidere vil de nye regler komme til at fremgå af SKAT’s toldvejledning, som også findes på SKAT’s hjemmeside www.skat.dk.

 

10. Samlet vurdering af lovforslagets konsekvenser

 

 

Positive konsekvenser/mindre udgifter

Negative konsekvenser/merudgifter

Økonomiske konsekvenser for stat, amt og regioner

Ingen

 

Administrative konsekvenser for stat, amt og regioner

 

Forslaget skønnes at medføre engangsudgifter for staten på ca. 220.000 kr.

Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet

Ingen

 

Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Ingen

 

Miljømæssige konsekvenser

Ingen

 

Forholdet til EU-retten

Forslaget vurderes at være i overensstemmelse med EU-retten

 

        

 

11. Forslaget har været sendt til høring hos:

 

Advokatrådet, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Danmarks Fiskeriforening, Danmarks Rederiforening, Danmarks Rejsebureau Forening, Danmarks Turistråd, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Handel og Service, Dansk Industri, Dansk Sejlunion, Dansk Told- og Skatteforbund, Finansrådet, Forbrugerrådet, Foreningen af Danske Eksportvognmænd, Foreningen af Danske Privathavne, Dansk Transport og Logistik, Foreningen af Danske Transportcentre, Foreningen Danske Revisorer, Foreningen Registrerede Revisorer, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, HTS-I, Håndværksrådet, Landbrugsrådet, Nationalbanken, Sammenslutningen af Danske Havne og Tobaksindustrien.

 

Lovforslaget har endvidere været sendt til høring hos medlemmerne af det Toldudvalg, der er nedsat af SKAT.

 

De høringssvar, der er modtaget fra organisationerne samt kommentarer hertil, er kort gengivet i skemaet nedenfor:

 

Organisation

Bemærkninger til forslaget –

høringssvar

Kommentarer til høringssvar

Advokatrådet

Ingen bemærkninger

 

Danmarks Rederiforening

Ingen bemærkninger

 

Dansk Arbejdsgiverforening

Dansk Arbejdsgiverforening har ikke ønsket at afgive bemærkninger under henvisning til, at forslag om ændring af toldloven falder udenfor deres virkefelt.

 

Dansk Handel og Service

Ingen bemærkninger

 

Danske Havne

Ingen bemærkninger

 

DIKO

Ingen bemærkninger

 

Forbrugerrådet

Ingen bemærkninger

 

Foreningen Danske Revisorer

Ingen bemærkninger

 

Foreningen Registrerede Revisorer

Ingen bemærkninger

 

Foreningen af Statsautoriserede Revisorer

Ingen bemærkninger

 

HTS

Ingen bemærkninger

 

 

 

                                           Bemærkninger til de enkelte bestemmelser

 

                                                                Til § 1

 

Til nr. 1

 

Det foreslås, at der indsættes en definition af udtrykket ”tilstødende zone” i lovens § 1. Den svarer til den definition, der er fastsat i § 1 i lov nr. 589 af 24. juni 2005 om tilstødende zone.

 

Der henvises til bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 6, jf. nedenfor.

 

Til nr. 2, 3, 4, 10, 11, 12 og 16

 

Det foreslås, at udtrykket ”fly” overalt i loven bliver erstattet af udtrykket ”luftfartøjer”, idet udtrykket ”luftfartøjer” anvendes i anden lovgivning, jf. lov om luftfart.

 

Udtrykket ”fly” kan give anledning til uklarhed om, hvorvidt helikoptere er omfattet af toldlovens bestemmelser. Helikoptere er omfattet af udtrykket ”fly” i toldloven, men for at undgå en eventuel uklarhed, foreslås udtrykket ”luftfartøjer” anvendt overalt i toldloven. 

 

Der ændres ikke ved de pågældende bestemmelsers indhold.

Til nr. 5

 

Den foreslåede ændring præciserer, at bestemmelsen gælder for indførsel i, udførsel fra eller transit af det danske toldområde.

 

Til nr. 6

 

Bestemmelsen er indsat for at give told- og skatteforvaltningen mulighed for at foretage kontrol i den tilstødende zone med henblik på at forhindre overtrædelse af told- og afgiftslovgivningen, samt overtrædelse af forbud mod indførsel og udførsel, der er fastsat af sikkerhedsmæssige, sundhedsmæssige, veterinære, plantepatologiske, valutamæssige eller andre grunde, samt for at sikre retsforfølgning af disse overtrædelser, der er sket på det danske toldområde, jf. toldloven §§ 10 og 10 a.

 

I den tilstødende zone kan både skibe, der er indadgående (kommer ind i zonen udefra) og udadgående (kommer fra søterritoriet) kontrolleres. Muligheden for at håndhæve toldlovens bestemmelser i den tilstødende zone er dog begrænset til de udgående skibe, idet kun disse skibe har begået en overtrædelse i det danske toldområde. Det danske toldområde er i toldlovens § 1 defineret som: ”De danske landområder og søterritoriet samt luftrummet derover”.

 

Hvis de danske myndigheder under en kontrol opdager et indadgående skib, der f. eks. smugler told- og afgiftspligtige varer, våben eller narkotika, kan myndighederne enten give et påbud om, at varerne ikke må afsættes, eller nægte skibet adgang til søterritoriet. Dette følger af forarbejderne til Havretskonventionen og sædvaneret.

 

Som anført er muligheden for at håndhæve toldlovens kontrolbestemmelser i den tilstødende zone begrænset til de tilfælde, hvor overtrædelsen er begået på det danske toldområde. En overtrædelse af den foreslåede bestemmelse vil blive sanktioneret efter lovens kapitel 7 eller anden lovgivnings straffebestemmelse, som f. eks. ved indsmugling af narkotika.

 

Til nr. 7

 

Det er i den gældende bestemmelse fastsat, at told- og skatteforvaltningen opkræver punktafgift af tobaksvarer, som rejsende medfører i en mængde ud over den, der kan indføres afgiftsfrit ved indrejse i det danske toldområde fra Estland, Letland, Litauen, Polen, Slovakiet, Slovenien, Tjekkiet og Ungarn, samt at told- og skatteforvaltningen foretager den fornødne kontrol hermed.  

 

Det er muligt, at Bulgarien og Rumænien bliver medlemmer af EU den 1. januar 2007. EU kan dog beslutte sig for at udskyde medlemskabet med et år frem til 1. januar 2008. 

 

Flere lande har udtrykt ønske om medlemskab af EU, og det må antages, at der også for disse lande tilsvarende vil blive fastsat begrænsninger i den afgiftsfri indførsel af tobaksvarer ved et eventuelt kommende medlemskab.

 

Det foreslås derfor at ændre den gældende bestemmelse om opkrævning af punktafgift af cigaretter m.v., som rejsende medfører i en mængde ud over den, som rejsende afgiftsfrit kan indføre, således at der generelt henvises til de bestemmelser om begrænsninger i rejsendes afgiftsfri indførsel af tobaksvarer, der er eller bliver fastsat i EU’s tiltrædelsestraktater med nye medlemslande.

 

Overgangsordningen om begrænsningen i den afgiftsfrie indførsel af tobaksvarer fra Estland, Letland, Litauen, Polen, Slovakiet, Slovenien, Tjekkiet og Ungarn er fortsat omfattet af bestemmelsen.

 

De særlige overgangsbestemmelser for den afgiftsfrie indførsel af cigaretter m.v. findes i § 115 i toldbehandlingsbekendtgørelsen. Denne bestemmelse skal ændres ved Bulgariens og Rumæniens medlemskab af EU.

 

Til nr. 8

 

Det foreslås, at alle køretøjer i trafik mellem det danske toldområde og tredjelande skal standse op for kontrol inde i det danske toldområde, når told- og skatteforvaltningen forlanger det. Denne kontrolbestemmelse vil supplere bestemmelsen om, at alle køretøjer i trafik mellem det danske toldområde og tredjelande ved ind- og udkørsel skal standse op for kontrol, når told- og skatteforvaltningen forlanger det.

 

Det er i øvrigt fastsat i toldloven, at alle køretøjer i trafik mellem det danske toldområde og EU’s toldområde skal standse op for kontrol, når told- og skatteforvaltningen forlanger det. 

 

De øvrige ændringer er redaktionelle.

 

Til nr. 9

 

Der er alene tale om en sproglig rettelse.

 

Til nr. 13 og 21 

 

Det foreslås, at den hidtidige beløbsgrænse for told- og skatteforvaltningens kontrol med personer, der ved indrejse i eller udrejse fra det danske toldområde medtager penge m.v., uopfordret skal standse op for kontrol og har pligt til over for told- og skatteforvaltningen at angive samtlige medtagne penge m.v. ændres fra 15.000 euro til 10.000 euro. Den foreslåede ændring er en konsekvens af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1899/2005 af 26. oktober 2005 om kontrol med likvide midler, der indføres til eller forlader Fællesskabet.

 

Samtidig ændres udtrykket ”penge m.v.” til ”likvide midler”. Samme udtryk anvendes i Europa-Parlamentets og Rådets forordning.

 

Likvide midler er i forordningen defineret som: 1) Ihændehaverpapirer, herunder betalingsmidler i ihændehaverform som f. eks. rejsechecks, omsætningspapirer (herunder checks, gældsbreve og pengeanvisninger), der enten er i ihændehaverform, endosseret uden restriktion, udstedt til en fiktiv modtager eller på anden måde i en sådan form, at retten til at gøre fordringen gældende overgår ved overdragelse, og ufuldstændige betalingsmidler (herunder checks, gældsbreve og pengeanvisninger), der er underskrevet, men med modtagers navn udeladt, og 2) kontanter (pengesedler og mønter, der er i cirkulation som betalingsmidler).

 

Udtrykket penge m.v. i den gældende toldlov omfatter kontante penge og ihændehaverbeviser, som f. eks. rejsechecks. Dette fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, jf. L 30 af 13. december 2001.

 

Til nr. 14.

 

På de toldoplag, der er omhandlet i toldlovens § 55, kan der oplægges varer, for hvilke der ikke er betalt told og afgifter. Som bestemmelsen er formuleret i dag, kan der imidlertid kun ske oplægning af varer for hvilke, der ikke er betalt afgifter.

 

Som en konsekvens heraf foreslås ”ikke-afgiftsberigtigede varer” ændret til uberigtigede varer. Uberigtigede varer er i toldlovens § 1, nr. 4, defineret som varer, for hvilke der ikke er betalt told og afgifter.

 

Til nr. 15

 

Den foreslåede ændring indebærer en sproglig præcisering af bestemmelsen om, at skatteministeren kan fastsætte regler om toldoplag og provianteringsvirksomheder.

 

Det foreslås, at ordet ”tilladelser” indsættes, idet bestemmelsen også omfatter toldlovens § 55, i henhold til hvilken der meddeles tilladelse til toldoplag. Det foreslås endvidere præciseret, at skatteministeren også kan fastsætte regler om bevillingshaverens hæftelse og sikkerhedsstillelse for told. 

 

Til nr. 17, 18 og 19

 

Det foreslås, at den gældende strafferamme i lovens § 73, stk. 2, på bøde eller fængsel indtil 2 år, medmindre højere straf er forskyldt efter straffelovens § 289, ændres til bøde eller fængsel indtil 1 år og 6 måneder, medmindre højere straf er forskyldt efter straffelovens § 289. Den foreslåede ændring medfører bl.a., at smugleri kan henføres til straffeloven, når den forskyldte straf er 1 år og 6 måneder eller derover.

 

Det foreslås tilsvarende, at den gældende strafferamme i lovens § 76, stk. 2, på bøde eller fængsel indtil 1 år, under skærpende omstændigheder indtil 2 år, ændres til bøde eller fængsel på indtil 1 år og 6 måneder, medmindre højere straf er forskyldt efter straffelovens § 289. Den foreslåede ændring medfører bl.a., at forsætlig svig med EU-lovgivningen kan henføres til straffeloven, når den forskyldte straf er 1 år og 6 måneder eller derover.

 

Strafferammen i straffelovens § 289 er fængsel indtil 8 år. Derved skabes der parallelitet til Skatteministeriets øvrige lovgivning.

 

Til nr. 20

 

Der er alene tale om en sproglig rettelse.

 

                                                                Til § 2 

 

Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2007.

 

Det foreslås endvidere, at lovforslagets § 1, nr. 13 og 21 om kontrol med likvide midler træder i kraft den 15. juni 2007, der er anvendelsestidspunktet for Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) Nr. 1889/2005.