Departementet 17. oktober 2005 J.nr. 2005-711-0049 Forslag  til  lov  om  et  indkomstregister  (eIndkomst)  og  forslag  til  lov  om  æ  n- dring  af  forskellige  love  (konsekvensændringer  som  følge  af  lov  om  et  in   d- komstregister (eIndkomst)) - sammenfatning Overordnet Lovforslagene  omhandler  etablere  et  fælles    offentligt  indkomstregister  samt  konse- kvensændringer i forbindelse hermed. Indkomstregisteret vil skulle indeholde månedlige oplysninger om borgernes indkomst og arbejdsomfang. Arbejdsgivere, offentlige myndigheder og pensionsinstitutter vil skul- le indberette  oplysninger  herom  til  registeret.  De  offentlige  myndigheder og  A-kasser, som anvender oplysninger, som indberettes til indkomstregisteret skal herefter anvende registerets oplysninger frem for selv at indhente oplysningerne hos virksomhederne eller borgerne. Oplysningerne vil således kun skulle indb erettes én gang Indkomstregisteret vil være teknologisk forankret i ToldSkat og vil skulle være fuldt i m- plementeret den 1. januar 2008. Hvad skal indberettes? De oplysninger, der skal indberettes til indkomstregisteret, svarer i det store hele til de oplysninger, der fremgår af den årlige oplysningsseddel samt en indberetning af lønt   i- mer. Derudover skal også borgernes bruttoløn, eventuelle feriepenge samt tilhørsforhold til en barselsudligningsordning indberettes. Oplysningerne skal som udgangspunkt indberettes en gang om måneden. Hvis indbere t- terne ønsker det, vil de dog også kunne indberette oplysningerne i forbindelse med hver udbetaling af indkomst. De oplysninger, der indberettes til indkomstregisteret, skal periodiseres. Med andre ord, skal det oplyses, hvilken periode den indberettede indkomst vedrører. I Indkomstregist e- ret benyttes der to periodiseringsprincipper.
Side 2 Det  første  periodiseringsprincip  er   a-skatteperioden,  der  som  hovedregel  er  sammenfaldende  med den kalendermåned, indkomsten udbetales. Det andet periodiseringsprincip er lønperioden , som er den periode, virksomhederne benytter til at styre medarbejdernes skattefradrag, således at der ikke ydes flere fradrag for den enkelte medarbe j- der, end denne har krav på. Der er med andre ord tale om den periode, der er beregnet løn og skat for. Indberetning skal som udgangspunkt ske digitalt. For at mindske de manuelle indberetteres admini- strative byrder, vil der blive oprettet indtastningscentre, der skal indføre de manuelle indberetteres oplysninger i eIndkomstregisteret, således at de manuelle indberettere ikke pålægges at skulle indb e- rette digitalt. Hvem skal indberette? Alle, der udbetaler indkomst, vil efter forslaget skulle indberette oplysninger til indkomstregisteret. Det drejer sig blandt andet om: Offentlige og private arbejdsgivere Offentlige udbetalingssystemer (overførselsin dkomster mm.) Pensionsselskaber Forenklinger som følge af indkomstregisteret For  at  kompensere  de  private  arbejdsgivere  for  den administrative  byrde  ved  indberetning  til ind- komstregisteret,  bliver  der med  udgangspunkt  i eIndkomstregisteret  gennemført en  række  admin   i- strative lettelser Der foreslås således fem administrative lettelser på Skatteministeriets område. Bortfald af den årlige oplysningsseddel I dag skal virksomhederne for hver enkelt medarbejder én gang årligt udfylde og indberette den årl i- ge oplysningsseddel til ToldSkat. Oplysningssedlen indeholder oplysninger om bl.a. medarbejdernes indkomst, arbejdsmarkedsbidrag og indeholdt A-skat. Efter forslaget vil SKAT via indkomstregisteret modtage oplysningerne minimum én gang måned- ligt,  og  SKAT  vil  ud  fra  de  løbende  eIndkomstindberetninger  selv  kunne  danne den  årlige  oply  s- ningsseddel, som virksomhederne derfor ikke længere be  høver at indberette. Bortfald af månedlig indberetning om medarbejdernes CPR -numre (MIA-indberetningerne) Virksomhederne er i dag forpligtede til hver måned at angive CPR -numrene på alle de medarbejdere, der har fået udbetalt A -indkomst i den pågældende må ned (a-skatteperiode). Da oplysningerne, som indberettes til indkomstregisteret, skal periodiseres på a -skatteperioden, som er den periode, der benyttes i MIA-indberetningen, vil de ønskede oplysninger fremover kunne he n- tes direkte fra indkomstregisteret. Denne indberetning vil derfor kunne bortfalde. Bortfald af A-skatteangivelsen
Side 3 I dag er virksomhederne forpligtet til månedligt at angive samlet A -skatteindeholdelse. I praksis be- tyder det, at virksomhederne skal indsamle, vurdere, beregne, kontrollere, indberette og indbetale A- skat. Efter forslaget skal virksomheder m.v. indberette til indkomstregisteret månedligt, herunder om i n- deholdt A-skat. På dette grundlag kan Skat danne A -skatteangivelsen. Derfor afskaffes pligten til an- givelse af A-skat. Elektronisk skattekort Skattekortet vil efter forslaget blive gjort elektronisk. Skattekortet og senere ændringer heraf sendes efter forslaget direkte og i elektronisk form fra SKAT til den pågældende arbejdsgiver, således at når medarbejderne skifter skattekort, vil de ændrede oplysninger blive korrigeret automatisk i virkso  m- hedernes lønsystemer. Der vil blive etableret en særlig papirbaseret løsning for de virksomheder, der ikke har en digital lønbehandling. Lønindeholdelse som en del af A -skattetrækket Når en meda rbejder har opbygget gæld til det offentlige, kan virksomhederne i dag blive pålagt at indeholde en del af medarbejderes løn til at betale denne gæld. Dette sker ved, at virksomhederne får tilsendt et særligt restancetrækkort. Virksomhedernes administration af lønindeholdelse bortfalder efter forslaget, fordi kravet om lønindeholdelse kan lægges ind i det elektroniske skattekortet. Lønindeholdelsen indarbejdes således  i  trækprocenten  på  skattekortet,  og  arbejdsgiveren  indeholder  et  samlet  beløb,  som omfattes såvel lønindeholdelse og A  -skat. Arbejdsgiveren vil ikke længere få oplysning om, at der sker lønindeholdelse, og vil dermed ikke gennem lønindeholdelse få viden om meda   r- bejderens private økonomi.