Departementet
17. oktober 2005
J.nr. 2005-711-0049
Forslag til lov om et indkomstregister (eIndkomst) og forslag til lov om æ n-
dring af forskellige love (konsekvensændringer som følge af lov om et in d-
komstregister (eIndkomst)) - sammenfatning
Overordnet
Lovforslagene omhandler etablere et fælles offentligt indkomstregister samt konse-
kvensændringer i forbindelse hermed.
Indkomstregisteret vil skulle indeholde månedlige oplysninger om borgernes indkomst
og arbejdsomfang. Arbejdsgivere, offentlige myndigheder og pensionsinstitutter vil skul-
le indberette oplysninger herom til registeret. De offentlige myndigheder og A-kasser,
som anvender oplysninger, som indberettes til indkomstregisteret skal herefter anvende
registerets oplysninger frem for selv at indhente oplysningerne hos virksomhederne eller
borgerne. Oplysningerne vil således kun skulle indb erettes én gang
Indkomstregisteret vil være teknologisk forankret i ToldSkat og vil skulle være fuldt i
m-
plementeret den 1. januar 2008.
Hvad skal indberettes?
De oplysninger, der skal indberettes til indkomstregisteret, svarer i det store hele til de
oplysninger, der fremgår af den årlige oplysningsseddel samt en indberetning af lønt i-
mer. Derudover skal også borgernes bruttoløn, eventuelle feriepenge samt tilhørsforhold
til en barselsudligningsordning indberettes.
Oplysningerne skal som udgangspunkt indberettes en gang om måneden. Hvis indbere t-
terne ønsker det, vil de dog også kunne indberette oplysningerne i forbindelse med hver
udbetaling af indkomst.
De oplysninger, der indberettes til indkomstregisteret, skal periodiseres. Med andre ord,
skal det oplyses, hvilken periode den indberettede indkomst vedrører. I Indkomstregist e-
ret benyttes der to periodiseringsprincipper.