Skatteministeriet J. nr. 2005-711 - 0049 Udkast (7) Forslag til Lov om ændring af forskellige love (konsekvensændringer som følge af lov om et indkomstregister (eIndkomst)) Beskæftigelsesmi  nisteriet § 1 I lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 708 af 13. august 2003, som senest ændret ved § 6 i lov nr. 523 af 24. juni 2005, foretages følgende ændringer: 1. Overskriften til kapitel 14 affattes således: ”Statens t  ilsyn med de anerkendte arbejdsløshedskasser, administration af forsikringssystemet mv.” 2. Efter § 90 a indsættes: ” § 90 b. Administrationen af forsikringssystemet skal i videst muligt omfang ske på grundlag af de oplysninger om løn, arbejdstid mv., der  fremgår af indkomstregistret, jf. § 1, stk. 2, i lov om et indkomstregister. Stk.  2.  Arbejdsdirektoratet  kan  til  brug  for  administrationen  af  forsikringssystemet  få  stillet nødvendige  oplysninger  i  indkomstregistret  til  rådighed,  jf.  lov  om  et  indkomst  register  §  7. Tilsvarende  gælder  for  arbejdsløshedska   sserne,  dog  kun  for  så  vidt  angår  oplysninger  om arbejdsløshedskassens    egne    medlemmer.    Oplysningerne    er    undergivet    tavshedspligt    i arbejdsløshedska sserne. Straffelovens § 152 og §§ 152 c-f finder anvendelse. Stk. 3. Arbejdsmarkedets Ankenævn kan til brug for behandlingen af ko  nkrete klagesager og tvivlsspørgsmål  om  dagpengegodtgørelse  efter  denne  lov  få  stillet  nødvendige  oplys ninger  i
- 2 - indkomstregistret til rådighed.” 3. § 91, stk. 6, ophæves. Stk. 7-10 bliver herefter til stk. 6 -9. 4. § 91, stk. 10, der bliver stk. 9, ophæves, og i stedet indsættes: ” Stk.  9.  Reglerne  i  stk.  1-2  og  6-8  finder  anvendelse  i  det  omfang,  oplysningerne  ikke  kan indhentes fra indkomstregistret, jf. § 90 b og lov om et indkomstregister § 1, stk. 2. Stk.  10.  Direktøren  for  Arbejdsdirektoratet  kan  efter  forhandling  med  B eskæftigelsesr  å det fastsætte  regler  for  hvilket  dokumentationsmateriale,  der  skal  foreligge  i  forbindelse  med kassernes administration af bestemmelserne i denne lov. Der kan herunder fastsættes regler om, at udbetaling   af   dagpenge   ikke   må   finde   sted,   forinden   der   er   tilvejebragt   den   fornødne dokumenta tion.” § 2 I lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension, jf. lovbekendtgørelse nr. 887 af 24. august 2004, som ændre  t ved § 1 i lov nr. 1370 af 20. december 2004, § 10 i lov nr. 1383 af 20. december 2004, og § 4 i lov nr. 411 af 1. juni 2005, foretages følgende ændringer: 1.   I   §   17   f,   stk.   1,   3.   pkt.,   indsættes   efter   ”indberetning,”:   ”adgang   til   oplysninger   i indkomstregistret” 2. I § 30 indsættes som stk. 3 og 4: ” Stk. 3. Arbejdsmarkedets Tillægspension   kan til brug for administrationen af denne lov få stillet oplysninger i indkomstregistret til rådighed, jf. lov om et indkomstregister § 7. Stk. 4. Stk. 3 omfatter alle oplysninger om indkomst mv. til brug for beregning af ATP-bidrag, opkrævnings  - og kontrolopgaver, godskrivning af bidrag, udbetaling mv., herunder oplysninger om hvem, der har foretaget indberetningen, og identiteten af den, oplysningerne vedrører.”. § 3 I lov om arbejdsskadesikring, jf. lov nr. 422 af 10. juni 2003, som senest ændret ved § 9 i lov nr. 523 af 24. juni 2005, foretages følgende ændring: 1. I § 37, stk. 2, indsættes som nyt 3. pkt.: ”Arbejdsskadestyrelsen og Ankestyrelsen kan indhente
- 3 - oplysninger fra indkomstregist eret.”. § 4 I Ferieloven, jf. lovbekendtgørelse af 407 af 28. maj 2004, som ændret ved § 1 i lov nr. 1420 f 22. december 2004 og § 94 i lov nr. 428 af 6. juni 2005, foretages følgende ændringer: 1. I § 43, stk. 3, indsættes e  fter ”efter denne bestemmelse”: ”, herunder om adgang til oplysninger i indkomstregistret, jf. § 7 i lov om et indkomstregister” 2. I § 43 indsættes efter stk. 3 som nye stykker : ”Stk. 4.  Direktøren for Arbejdsdirektoratet  kan til brug for administrationen af denne lov få stillet oplysninger i indkomstregistret til rådighed, jf. lov om et indkomstregister § 7. Stk. 5. Stk. 4 omfatter alle oplysninger om indkomst, løn - og ansættelsesperiode mv. til brug for udbetalings-   og   opkrævningsopgaver   særligt   i   forb indelse   med   kontrolopgaver,   herunder oplysninger om identiteten af henholdsvis arbejdsgiver og lønmodtager.” § 5 I lov om fleksydelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 758 af 26. august 2002, som senest ændret ved § 7 i lov nr. 523 af 24. juni 2005, foretages følgende ændringer: 1. Overskriften til kapitel 6 affattes således: ”Oplysningspligt, indhentelse og videregivelse af oplysninger” 2. § 34, stk. 2-4, og stk. 6, ophæves. Stk. 5 bliver herefter stk. 2. 3. I § 34, stk. 5, der bliver stk. 2, ændres: ”stk   . 1 og 2” til: ”stk. 1 og § 34 a”. 4. Efter § 34 indsættes: ” § 34 a. Administrationen af fleksydelsesordningen skal i videst mulige omfang ske på grundlag af de oplysninger, der fremgår af indkomstregistret, jf. § 1, stk. 2, i lov om et indkomstregister. Stk. 2. Arbejdsdirektoratet kan til brug for administrationen af fleksydelsesordningen få stillet
- 4 - nødvendige oplysninger i indkomstregistret til rådighed, jf. lov om et indkomst  register § 7. Stk. 3. I det omfang, oplysningerne ikke kan indhentes fra indkomstregistret, jf. stk. 2 og lov om et  indkomstregister  §  1,  stk.  2,  kan  direktøren  for  Arbejdsdirektoratet  indhente  nødvendige oplysninger fra arbejdsgivere, offentlige myndigheder, arbejdsløshedskasser, ATP, pensionskasser, livsforsikringsselskaber og pengeinstitutter. Stk. 4. Direktøren for Arbejdsdirektoratet kan videregive oplysninger til en arbejdsløshedskasse om,  at  et  medlem  af  kassen  er  tilmeldt  fleksydelsesordningen,  samt  oplysninger  om  optjent anciennitet i fleksydelsesordningen. Stk. 5. Dire   ktøren for Arbejdsdirektoratet kan fastsætte regler om indhentelse og videregivelse af oplysninger  efter  stk. 2-4,  herunder  regler  om  udveksling  af  oplysninger  i  elektronisk  form. Oplysningerne er undergivet tavshedspligt i arbejdsløshedskasserne. Straffel ovens §§ 152 og 152 c-152 f finder anvendelse. Stk. 6. Ankestyrelsen  kan  til  brug  for  behandlingen  af  konkrete  klagesager  efter  denne  lov indhente oplysninger efter reglerne i stk. 2-4 og § 34, stk. 1.” § 6 I lov om Lønmodtagernes Garantifond, jf. lovbek endtgørelse nr. 994 af 7. oktober 2004, som ændret ved § 1 i lov nr. 322 af 18. maj 2005, § 5 i lov nr. 430 af 6. juni 2005 og § 5 i lov nr. 431 af 6. juni 2005, foretages følgende ændring: 1. I § 5 indsættes efter stk. 1 som nye stykker: ” Stk.   2.   Fonden   kan   til   brug   for   administrationen   af   denne   lov   få   stillet   oplysninger   i indkomstregistret til rådighed, jf. lov om et indkomstregister § 7. Stk. 3. Stk. 2 omfatter alle oplysninger om indkomst mv. til brug for beregning og udbetaling til lønmodtageren af  krav mod en ophørt og insolvent arbejdsgiver, herunder oplysninger om hvem, der har foretaget indberetningen, og identiteten af den, oplysningerne vedrører.” Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri § 7 I lov om ophørsstøtte til jordbrugere, jf. l  ovbekendtgørelse nr. 676 af 9. august 1995, som senest ændret ved § 37 i lov nr. 431 af 6. juni 2005, foretages følgende ændring: 1. I § 17 indsættes efter stk. 5 som nye stykker: ” Stk.  6.  Til  brug  for  kontrollen  kan  ministeren  for  fødevarer,  landbrug  o g  fiskeri  få  stillet
- 5 - oplysninger i indkomstregisteret til rådighed, jf. lov om et indkomstregister § 7. Stk. 7. Stk. 6 omfatter alle oplysninger, som har betydning for beregning af ophørsstøtten, jf.       § 12, stk. 1 og 2.” § 8 I lov om ophørsstøtte til   erhvervsfiskere, jf. lov nr. 1081 af 22. december 1993, som senest ændret ved § 36 i lov nr. 431 af 6. juni 2005, foretages følgende ændring: 1. I § 10 indsættes som stk. 2 og 3 : ” Stk.  2:  Til  brug  for  kontrollen  kan  ministeren  for  fødevarer,  landbrug  og   fiskeri  få  stillet oplysninger i indkomstregisteret til rådighed, jf. lov om et indkomstregister § 7. Stk. 3. Stk. 2 omfatter alle oplysninger, som har betydning for beregning af ophørsstøtten, jf.       § 5, stk. 1 og 2.” Indenrigs- og Sundhedsministeriet § 9 I lov om kommunal indkomstskat, jf. lovbekendtgørelse nr. 199 af 24. marts 2003, som ændret ved § 100 i lov nr. 428 af 6. juni 2005 og senest ved § 4 i lov nr. 549 af 24. juni 2005, foretages følgende ændring: 1. § 13, stk. 2, affattes således: ” Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1 finder dog kun anvendelse, når oplysningerne ikke er tilgængelige i indkomstregisteret eller told- og skatteforvaltningen ikke på kommuna lbestyrelsens anmodning har  kunnet  levere  de  oplysninger,  der  er  nødvendige  for  at  kunne  fo retage  fordelingen.  Den kommune, der foretager fordelingen, og fordelingsnævnet har adgang til indkomstregisteret for at få de oplysninger, der er nødvendige for fordelingens for  etagelse, stillet til rådighed.” Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration § 10 I lov om integration af udlændinge (integrationsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 839 af 5. september 2003, foretages følgende ændring:
- 6 - 1. I § 50 indsættes som stk. 6: ” Stk. 6. Kommunalbestyrelsen kan til brug for behandlingen af sager om ydelser efter kapitel 4-6 indhente oplysninger fra indkomstregistret, jf. lov om et indkomstregister § 7.” § 11 I repatrieringsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 21 af 15. januar 2004, som ændret ved § 3 i lov nr. 1380 af 20. december 2004, § 3 i lov nr. 324 af 18. maj 2005 og § 11 i lov nr. 327 af 18. maj 2005, foretages følgende ændring: 1. I § 10 indsættes som stk. 6: ” Stk.  6.  Kommunalbestyrelsen  kan  til  brug  for  behandlingen  af  sager  om  udbetaling  af reintegrationsbistand indhente oplysninger fra indkomstregistret, jf. lov om et indkomstregister § 7.” Skatteministeriet § 12 I lov om en arbejdsmarkedsfond, jf. lovbekendtgørelse nr. 694 af 20. august 2002, som senest ændret ved § 49 lov nr. 431 af 6. juni 2005, foretages følgende ændring: 1. Efter § 21 indsættes før overskriften ”Ikrafttrædelses - og overgangsbestemmelser”: ” § 21 A.  Told- og Skatteforvaltningen kan til brug for administrationen af denne lov få stillet oplysninger i indkomstregistret til rådighed, jf. lov om et indkomstregister §  7. Stk. 2. Stk. 1 omfatter alle oplysninger om indkomst, som er bidragspligtig i medfør af denne lov, og  oplysninger  om  indeholdt  arbejdsmarkedsbidrag,  herunder  oplysninger  om  hvem,  der  har foretaget indberetningen, og identiteten af den, oplysningerne vedrører.” § 13 I lov om opkrævning af indkomstskat samt kommunal og amtskommunal ejendomsværdiskat for personer m.v. (kildeskat), jf. lovbekendtgørelse nr. 678 af 12. august 2002, som senest ændret ved § 52 i lov nr. 431 af 6. juni 2005, foretages følgende  ændringer: 1. I § 25 A, stk. 7, 1. pkt., indsættes efter “A   -skat”: “, beløb, som skal indeholdes efter reglerne i § 73,”
- 7 - 2. § 48, stk. 1, affattes således: ”Til brug ved indeholdelse af foreløbig skat i A  -indkomst udarbejder told- og skatteforvaltningen skattekort  og  bikort  eller  frikort,  jf.  stk.  6,  vedrørende  skattepligtige, som forventes at få A  - indkomst  i  det  pågældende  år.  Den  indeholdelsespligtige,  som  udbetaler  A -indkomst  til  den skattepligtige, skal elektronisk indhente skattekort, bikort eller frikort (eSkattekort) fra told- og skatteforvaltningen.  Skattekortet  kan  kun  anvendes  hos  en  enkelt  indeholdelsespligtig  (den hovedindeholdelsespligtige). Modtager den skattepligtige A-indkomst fra andre indeholdelsespligtige end den hovedindeholdelsespligtige, udarbejdes der elektronisk et bikort til disse.” 3. I § 48, stk. 4, indsættes som 5. pkt.: ” Til den efter 2. – 4. pkt. opgjorte indeholdelsesprocent lægges en eventuel indeholdelsesprocent efter § 73.” 4. § 48, stk. 6, 3. pkt., ophæves og i stedet   indsættes som nyt 3.   - 5. pkt.: ”Når sådan bestemmelse er truffet, udarbejder told   - og skatteforvaltningen et frikort. Hvis der skal foretages lønindeholdelse efter reglerne i § 73 udsteder told - og skatteforvaltningen dog i stedet skattekort   og   bikort   uden   fradragsbeløb   og   med   en   indeholdelsesprocent   svarende   til indeholdelsesprocenten efter § 73. Skatteministeren kan fastsætte nærmere regler om opdatering af frikort og af skattekort og bikort efter 4. pkt.” 5. § 48, stk. 7, affattes således: ” Stk. 7. Har den  indeholdelsespligtige hverken modtaget skattekort, bikort eller frikort, skal der indeholdes 60 pct. af den udbetalte eller godskrevne A-indkomst uden fradrag efter stk. 2-3.” 6. § 48, stk. 8, ophæves. Stk. 9 bliver herefter stk. 8. 7. I § 48 i ndsættes som nyt   stk. 9: ” Stk. 9. Skatteministeren kan fastsætte de nærmere regler for indeholdelsespligtige, som ikke kan modtage skattekort, bikort og frikort elektronisk, herunder om pligt til at opbevare skattekort, bikort og frikort.”
- 8 - 8.  I  §  53,  stk.  2,  2.  pkt.,  ændres  ”angivelserne  fra  de  indeholdelsespligtige,  jf.  §  57”  til: ”indkomstregisteret” 9. § 57 affattes således: ” § 57. Skatteministeren kan give regler om de indeholdelsespligtiges pligt til at sikre oplysninger til  brug  ved  indberetning  til  indkomstregisteret  af  indeholdt  A-skat,  jf.  §§  2-4  i  lov  om  et indkomstregister (eIndkomst), herunder pligt til at notere navn og adresse mv. på modtagere af A - indkomst, for hvem der ikke er rekvireret skattekort, bikort eller frikort. Skatteministeren kan endvidere give regler om de indeholdelsespligtiges regnskabsførelse vedrørende udbetaling og godskrivning af A-indkomst samt indeholdelse af A-skat.” 10. I § 66, stk. 2, 2. pkt., § 66 A, stk. 1, 2. pkt., og § 66 B, stk. 1, 2. pkt., ændres ”angivelses   frist for indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag” til: ”frist for indberetning til indkomstregisteret af indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag”. 11. § 73 affattes således: ” § 73. Har en skatteyder ikke inden det tidspunkt, da udlæg kan begæres, beta lt den indkomstskat til staten, amtskommunal indkomstskat, kommunal indkomstskat, kommunal og amtskommunal ejendomsværdiskat   eller   kirkelige   afgifter,   der   påhviler   den   pågældende,   kan   told -   og skatteforvaltningen træffe afgørelse om, at der skal ske indeho   ldelse i skatteyderens udbetalte eller godskrevne A-indkomst af, hvad der er fornødent til betaling af ydelserne med påløbne renter, tillæg og gebyrer (lønindeholdelse). Der kan dog ikke ske indeholdelse i indkomst, som er valgt   beskattet   efter   §   48   E.Told-   og   skatteforvaltningens   afgørelse   om   lønindeholdelse indberettes    til    Det    Fælles    Lønindeholdelsesregister,    jf.    §    3    i    lov    om    Det    Fælles Lønindeholdelsesregister. Stk. 2. Er skattebeløb, som nogen efter §§ 46 og 49 eller efter denne paragraf har været plig   tig til at indeholde eller opkræve, ikke indbetalt til det offentlige inden det tidspunkt, da udlæg kan begæres, kan der træffes afgørelse om indeholdelse efter stk. 1 med hensyn til det skyldige beløb samt påløbne renter, tillæg og gebyrer. Stk. 3. Indeholdelse efter stk. 1 og 2 kan foretages, selv om udbetalingen eller godskrivningen af A-indkomst også er genstand for indeholdelse af skat efter §§ 46 og 49. Indeholdelsen sker med en procentdel (indeholdelsesprocenten) af den udbetalte eller godskrevne A-indkomst. Ved pålæg om indeholdelse skal der overlades skyldneren det nødvendige til eget og familiens underhold. Skatteministeren    kan    fastsætte    nærmere    regler    om    betalingsevnevurdering,    herunder rådighedsbeløb,  til  fastsættelse  af  den  del  af  A -indkomsten,  som  maksimalt  kan  indeholdes. Skatteministeren kan endvidere fastsætte regler om, at der ikke kan ske indeholdelse i A  -indkomst
- 9 - bestående af visse ydelser. Stk. 4. Indeholdelsesprocenten kan gradueres efter nettoindkomstens størrelse. Skatteministeren kan fastsætte nærmere regler om sammenhængen mellem nettoindkomsten og indeholdelsesprocenten,   herunder   om   at   sager   om   lønindeholdelse   og   fastsættelsen   af lønindeholdelsesprocenten skal genoptages ved væsentlige ændringer i nettoindkomsten. Stk. 5. Reglerne i stk. 1-4 finder uanset afvigende bestemmelser i den øvrige lovgivning også anvendelse på kommunale og statslige tjenestemænds lønninger mv. Stk. 6. Reglerne i §§ 43-46, 48, 48 A, 49, 51, 56, 57, 68-70, 72, 73 A, 73 B og 73 D, i afsnit VIII, i §§ 83-86 og i opkrævningsloven om indeholdelse, opkrævning, betaling, rente, gebyrer, kontrol, inddrivelse  og straf mv. vedrørende indeholdelse af A -skat finder tilsvarende anvendelse for beløb, der er indeholdt eller opkrævet i henhold til bestemmelserne i denne parag   raf. Stk. 7. Told- og skatteforvaltningen opgør de indbetalte beløb efter denne bestemmelse og sender dem til Det Fælles Lønindeholdelsesregister. Er der indeholdt mere efter denne bestemmelse, end hvad der er fornødent til dækning af de i stk. 1 og 2 nævn te beløb, anses det overskydende beløb for indeholdt A-skat. Skatteministeren fastsætter nærmere regler om opgørelser og overførsler efter 1. og 2. pkt. Stk. 8. Beløbsgrænser, der fastsættes i medfør af stk. 3 og 4, reguleres hvert år pr. 1. januar med 2,0 pct. tillagt eller fratrukket tilpasningsprocenten for det pågældende finansår, jf. lov om en satsreguleringsprocent. De regulerede beløb afrundes opad til det nærmeste hele kronebeløb. De årlige reguleringer bekendtgøres af skatteministeren.” 12. I § 74 , stk. 1, nr. 2 og 3, udgår: ”§ 57, stk. 1,” 13. § 75, nr. 2, ophæves Nr. 3-5 bliver herefter nr. 2-4. 14. I § 86, stk. 2, ændres ”skattekort og andre dokumenter” til: ”dokumenter”. § 14 I lov om Det Fælles Lønindeholdelsesregister, jf. lovbekendtgøre lse nr. 601 af 19. august 1998, som ændret ved § 41 i lov nr. 430 af 24. juni 2005, foretages følgende ændringer: 1. § 2, nr. 2-5, ophæves, og i stedet indsættes: ”2) udsende og ajourføre trækkort til told   - og skatteforvaltningen, jf. § 3, stk. 2, 3) modtage   indbetalinger   fra   told-   og   skatteforvaltningen   samt   fordele   og   afregne indbetalingerne til myndighederne og
- 10 - 4) styre og kontrollere tidspunktet for lønindeholdelsens ophør, samt give meddelelse til told  - og skatteforvaltningen herom.” 2. § 3, stk. 2, affattes således: ”Stk.  2.  Det  Fælles  Lønindeholdelsesregister  underretter  told -  og  skatteforvaltningen  om afgørelsen ved fremsendelse af et trækkort i elektronisk form.” 3. § 3, stk. 4, ophæves. 4. § 4 a ophæves. 5. § 7, stk. 2, ophæves. Stk. 3 bliver herefter stk. 2. § 15 I lov om opkrævning af skatter og afgifter m.v. (opkrævningsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 289 af 28. april 2003, som senest ændret ved § 51 i lov nr. 431 af 6. juni 2005, foretages følgende ændringer: 1. § 2, stk. 1, affattes således: ” Afregningsperioden   er   kalendermåneden.   Hvor   der   i   anden   lovgivning   er   henvist   til afgiftsperioden, svarer dette til afregningsperioden. For hver afregningsperiode og for hver skat eller afgift mv. skal der indgives en angivelse med de oplysninger, som følger af reglerne i den enkelte skatte- og afgiftslov. 3. pkt. finder dog ikke anvendelse for så vidt angår indeholdt A  -skat og arbejdsmarkedsbidrag, som skal indberettes til indkomstregisteret.” 2. I § 2, stk. 2, 2. pkt., og stk. 4 ændres ”jf.    dog stk. 5” til: ”jf. dog stk. 6”. 3. I § 2 indsættes efter stk. 4 som nyt stykke: ” Stk. 5. Indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, som er omfattet af stk. 1, 4. pkt., forfalder til betaling den 1. i den første måned efter udløbet af afregningsperioden   , og skal indbetales senest den 10. i den første måned efter udløbet af afregningsperioden, jf. dog stk. 6. Stk. 2, sidste pkt., og stk. 3 finder tilsvarende anvendelse for så vidt angår fristen for indbetaling efter 1. pkt.”
- 11 - Stk. 5-7 bliver herefter stk. 6 -8 4. I § 2, stk. 5, som bliver stk. 6, indsættes efter ”indgivne angivelser”: ”, foretagne indberetninger til indkomstregisteret”. 5. I § 2, stk. 7, som bliver stk. 8, ændres ”stk. 1   -5” til: ”stk. 1  -6”. 6. I § 4, stk. 1, indsættes som   2. pkt.: ”Tilsvarende   gælder   hvis   indkomstregistret   efter   udløbet   af   fristen   for   indberetning   til indkomstregisteret for en afregningsperiode ikke har modtaget indberetning af indeholdte beløb omfattet af § 2, stk. 1, 4. pkt.” 7.  I  §  4,  stk.  3,  indsættes  to  steder  efte  r  ”manglende  angivelser”:  ”henholdsvis  manglende indberetninger”. 8. I § 5, stk. 1, indsættes efter ”urigtig angivelse”: ”eller indberetning til indkomstregisteret af beløb omfattet af § 2, stk. 1, 4. pkt.” 9.   I   §   12,   stk.   2,   indsættes   efter   ”Såfremt   ang    ivelsen”:   ”henholdsvis   indberetningen   til indkomstregisteret af beløb omfattet af § 2, stk. 1, 4. pkt.” og efter ”modtagelsen af angivelsen” indsættes: ”henholdsvis indberetningen” 10.   I   §   12,   stk.   3,   indsættes   efter   ”kontrol   af   angivelsen”:   ”eller   indber etningen   til indkomstregisteret af beløb omfattet af § 2, stk. 1, 4. pkt.” 11. I § 12, stk. 4, indsættes efter ”såfremt angivelser”: ”eller indberetninger til indkomstregisteret af beløb omfattet af § 2, stk. 1, 4. pkt.” 12. I § 17, stk. 1, nr. 2, indsæt tes efter ”angivelse”: ”eller indberetning til indkomstregisteret” § 16 I skattekontrolloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 869 af 12. august 2004, som senest ændret ved § 48 i lov nr. 430 af 6. juni 2005, foretages følgende ændringer: 1. § 7, stk. 1, 1. pkt., affattes således:
- 12 - ”Enhver, der i en kalendermåned i sin virksomhed har foretaget udbetaling eller godskrivning af de  i  nr.  1-4  nævnte  beløb,  skal  hver  måned  uden  opfordring  give  oplysning om beløbene til indkomstregistret, jf. lov om et indkomstregister §§ 3 og 4.” 2. § 7, stk. 2, affattes således: ” Stk. 2. Ved indberetning af beløb, der er nævnt i stk. 1, skal følgende oplyses: 1) Størrelsen af den samlede udbetaling eller godskrivning vedrørende den enkelte modtager opgjort henholdsvis med og uden beløb, som indbetales af en arbejdsgiver til en pensionsordning, om som omfattes af pensionsbeskatningslovens § 19. 2) Den del af det i nr. 1 nævnte beløb, der udgøres af feriegodtgørelse samt opsparing til søgnehelligdagsbetaling og feriefridagsopsparing. 3) Stør relsen af det samlede beløb af indeholdt A -skat og beløb indeholdt efter reglerne i kildeskattelovens § 73 vedrørende den enkelte modtager. 4) Den A-skatteperiode, udbetalingerne eller godskrivningerne skal henføres til. 5) I hvilket omfang og i hvilke perioder modtageren har erhvervet lønindtægt om bord på     et dansk skib i henholdsvis uden for begrænset fart, jf. § 2 i lov om beskatning af søfolk   .” 3. § 7, stk. 4 og 5, ophæves. Stk. 6 og 7 bliver herefter til stk. 4 og 5. 4.   I   §   7,   stk.   6,   1.   pkt.,   som   bliver   til   stk.   4,   1.   pkt.,   ændres   ”kalenderårets”   til: ”kalendermånedens”. 5. I § 7, stk. 7, 1. pkt., som bliver til stk. 5, 1. pkt. ændres ”stk. 1, 2, 5 og 6” til: ”stk. 1, 2 og 4” 6. I § 7, stk. 7, 2. pkt., som bliver stk. 5, 2. pkt., ændres ”hvilket år” til : ”hvilken måned”. 7. § 7 A, stk. 1, affattes således: ”Alle, der i en kalendermåned, i deres virksomhed har foretaget udbetaling eller godskrivning af beløb mv., der efter skatteministerens bestemmelse, jf. stk. 2, er omfattet af indberetningspligten, skal, hvad enten der er tale om løbende beløb mv. eller om engangsbeløb mv., hver måned uden opfordring   foretage   indberetning   om   beløb   mv.   til   indkomstregistret,   jf.   lov   om   et indkomstregister §§ 3 og 4.” 8. § 7 A, stk. 3, affattes således:
- 13 - ” Stk. 3. Alle, der i en kalendermåned som led i et ansættelses   - eller aftaleforhold eller som led i valg til en tillidspost har ydet skattepligtige fordele som nævnt i ligningslovens § 16, uden at der er betalt fuldt vederlag derfor, skal foretage indberetning herom til indkomstregistret, jf. lov om et indkomstregister  §§  3  og  4  i  det  omfang,  skatteministeren  efter  indstilling  fra  Skatterådet fastsætter regler derom. Skatteministeren bestemmer i den forbindelse, om indberetningen tillige skal indeholde en værdiansættelse af fordelen, og i givet fald efter hvilke retningslinier eller med hvilken værdi indberetningen skal foretages.” 9. I § 7 A, stk. 4, ændres “§ 7, stk. 2   -7” til: § 7, stk. 2 -5”. 10. § 7 B, stk. 1, affattes således: ”Bestyrelser  for  fonde  og  foreninger,   der  er  skattepligtige  efter  fondsbeskatningsloven  eller pensionsafkastbeskatningsloven, skal hver måned foretage indberetning til indkomstregisteret, jf. § 2-4 i lov om et indkomstregister, om størrelsen af  uddelinger foretaget i en kalendermåned for hver enkelt modtager.” 11. I § 7 B, stk. 2, indsættes efter ”de kalenderår”: ”de kalendermåneder”. 12. I § 7 B, stk. 4, ændres ”§ 7, stk. 4   -6” til: ”§ 7, stk. 4” 13. § 7 C affattes således: ” §  7  C.  Alle,  der  i  en  kalendermåned  som  led  i  deres  virksomhed  har   ydet  et  vederlag,  jf. ligningslovens § 16, stk. 4, 5, 6 og 9, i form af, at der er stillet en bil til rådighed for privat benyttelse  eller  i  form  af,  at  der  er  stillet  en sommerbolig, en lystbåd eller en helårsbolig til rådighed,  skal,  når  vederlaget  er  y  det  til  en  direktør  eller  anden  medarbejder  med  væsentlig indflydelse på egen aflønningsform, foretage indberetning herom for hver enkelt modtager til indkomstregistret,  jf.  lov  om  et  indkomstregister  §§  3  og  4.  Endvidere  skal  der  foretages indberetning  om  udbytte  for  hver  enkelt  modtager  af  denne  karakter,  der  er  udloddet  til  en hovedaktionær, jf. ligningslovens § 16 A, stk. 10. Stk.   2.    Indberetningen   skal   indeholde   oplysninger   om   vederlagets   art   og   værdien   af kalendermånedens samlede vederlag til den på  gældende. Stk. 3.    Bestemmelserne i § 7, stk. 3-5, finder tilsvarende anvendelse.” 14. § 7 D, stk. 1, affattes således: ”Kommunerne  skal  hver  måned  foretage  indberetning  til  indkomstregistret,  jf.  lov  om  et indkomstregister §§ 3 og 4, om de i kalendermå neden modtagne tilbagebetalinger af kontanthjælp
- 14 - og  introduktionsydelse  mv.  efter  kapitel  12  i  lov  om  aktiv  socialpolitik  eller  kapitel  7  i integrationsloven for hver enkelt indbetaler.” 15. § 7 J affattes således: ”§  7  J. Enhver,  der  som  led  i  sin  virksomhed  i  en  kalendermåned  har  ydet  vederlag  for personligt arbejde i tjenesteforhold, skal efter skatteministerens nærmere bestemmelse oplyse indkomstregistret, jf. lov om et indkomstregister §§ 3 og 4, om den periode, den pågældende har været ansat, om d  en produktionsenhed, den pågældende er tilknyttet, og om den pågældendes løntimer. Ved løntimer forstås de timer, for hvilke en arbejdsgiver har udbetalt løn, eller som dækkes af en udbetalt løn, og lønnen er omfattet af oplysningspligten efter skattekontr ollovens § 7, stk. 1, nr. 1, 1. pkt. 16.  I  §  8  E  ændres  ”   såvel  told -  og  skatteforvaltningen  som  det  forsikringsselskab  eller pengeinstitut mv.” til:  ” told- og skatteforvaltningen, indkomstregistret og det forsikringsselskab eller pengeinstitut mv.” og eft er ”årlige” indsættes: ”eller månedlige”. 17. § 8 K, stk. 2, 2. pkt., ophæves. 18. § 9, stk. 1, affattes således: ”Vægrer nogen sig ved at efterkomme bestemmelserne i § 3 A, stk. 1 og 3, § 6, stk. 1   -3, § 6 A, stk. 2, § 6 B, § 7 B, stk. 1, 1. pkt., §§ 7 E-7 H, §§ 7 K-8 H, stk. 1-3, § 8 L, § 8 P, stk. 1, § 8 Q, stk. 1, § 8 S, § 8 T, stk. 1 og 3, § 8 U, stk. 1 og 3, §§ 10, 10 A, stk. 1, 10 B, stk. 1, 1.-3. pkt., § 11 A, stk. 4-6, § 11 B, stk. 4-6, § 11 C, stk. 3-5 og § 11 D afgør told - og skatteforvaltningen, hvorvidt han er pligtig dertil, og kan om fornødent fremtvinge pligtens efterkommelse ved pålæg af en daglig bøde.” 19. § 9 A, stk. 1, affattes således: ”  Indberetning til told- og skatteforvaltningen efter § 7 B, stk. 1, 1. pkt., § 7 F, § 7 G, § 7 K, § 8 A, § 8 B, § 8 F, § 8 H, § 8 P, § 8 Q, § 8 T, § 8 U, § 8 V, § 9 B, § 10, § 10 A eller § 10 B skal foretages senest den 20. januar eller, hvis denne dag er en lørdag eller søndag, senest den følgende mandag.   Tilsvarende   gælder   for   indberetning   efter   §   8     E,   som   ikke   skal   foretages   til indkomstregisteret.” 20. Efter § 11 D indsættes:
- 15 - ” § 11 E. Told- og Skatteforvaltningen kan til brug ved skatteligningen og skatteberegningen få stillet oplysninger i indkomstregistret til rådighed, jf. lov om et indkomstre gister § 7. Stk. 2. Stk. 1 omfatter alle oplysninger i indkomstregistret.” Socialministeriet § 17 I lov om retssikkerhed og administration på det sociale område, jf. lo  vbekendtgørelse nr. 847 af 8. september 2005, som ændret ved § 2 i lov nr. 1442 af 22  . december 2004, § 2 i lov nr. 400 af 1. juni 2005, § 39 i lov nr. 542 af 24. juni 2005 og § 1 i lov nr. 574 af 24. juni 2005, foretages følgende ændringer: 1. I § 11 a , indsættes efter stk. 2 som nyt stykke: ”Stk. 3.   Myndigheden kan få nødvendige oplysn  inger som nævnt i stk.1 og 2 stillet til rådighed fra indkomstregistret, jf. § 7 i lov om et indkomstregister. I det opfang oplysningerne, som nævnt i stk. 1 eller 2 findes i indkomstregistret, skal myndigheden indhente oplysningerne herfra, jf. § 1, stk. 2 i lov om et indkomstregister.” Stk. 3 bliver herefter stk.4. 2. I § 11 c, stk. 1, ændres ”11 a, stk. 1 og 3” til: ”§ 11 a, stk. 1 og 4”. Undervisningsministeriet § 18 I lov om Arbejdsgivernes Elevrefusion, jf. lovbekendtgørelse nr. 107 af 18. februa r 2004, som ændret ved § 60 i lov nr. 430 af 6. juni 2005, § 72 i lov nr. 431 af 6. juni 2005, § 8 i lov nr. 593 af 24. juni 2005 og § 1 i lov nr. 595 af 24. juni 2005, foretages følgende ændring: 1. Efter § 26 indsættes: ” § 26 a. Arbejdsgivernes Elevrefusion kan til brug for administrationen af denne lov få stillet oplysninger i indkomstregistret til rådighed, jf. lov om et indkomstregister § 7. Stk.  2.  Stk.  1  omfatter  alle  oplysninger  om  indkomst  mv.  til  brug  for  opkrævnings  -  og kontrolopgaver, udbetaling mv., herunder oplysninger om, hvem der har foretaget indberetningen, og identiteten af den, oplysningerne vedrører.”
- 16 - § 19 I  lov  om  bonus  til  elever  i  ungdomsuddannelse  med  lønnet  praktik,  jf.  lov  nr.  1325  af  20. december 2000, foretages følgende æn   dring: 1. Efter § 3 indsættes: ” §  3a.  Arbejdsgivernes  Elevrefusion  kan  til  brug  for  administrationen  af  denne  lov  få  stillet oplysninger i indkomstregistret til rådighed, jf. lov om et indkomstregister § 7. Stk. 2. Stk. 1 omfatter alle oplysninger om indkomst mv. til brug for beregning og udbetaling af elevbonus,    samt    kontrolopgaver,    herunder    oplysninger    om,    hvem    der    har    foretaget indberetningen, og identiteten af den, oplysningerne vedrører.” Økonomi  - og Erhvervsministeriet § 20 I lov om et indberetningssystem for oplysninger om løn m.v. (LetLøn), jf. lov nr. 1262 af 20. december 2000, foretages følgende ændringer: 1. I § 2, stk. 1, ændres ”Told   - og Skattestyrelsen” til: ”told  - og skatteforvaltningen” 2. I § 3, stk. 1, ændres ”henholdsvis de statsli   ge told- og skattemyndigheder” til: ”, henholdsvis told-  og  skatteforvaltningen,  indkomstregisteret”  og  ”indberettes  til  de  statslige  told  -  og skattemyndigheder”     ændres     til:     ”indberettes     til     told -     og     skatteforvaltningen     eller indkomstregisteret”. 3. I § 4, stk. 2, udgår: ”elektroniske” og ”3.    -5.pkt. og restancekort, der er udstedt ifølge § 3, stk. 2, i lov om Det Fælles Lønindeholdelsesregister,”. 4. I § 7, stk. 1, ændres ”Told   - og Skattestyrelsen” til: ”Told  - og skatteforvaltningen” § 21 Stk. 1. Loven træder i kraft den 1. marts 2006, jf. dog stk. 2  -3.
- 17 - Stk. 2. Skatteministeren fastsætter tidspunktet for ikrafttrædelse af § 13, § 14, § 15 og § 16, nr. 1 - 19. Herunder kan skatteministeren fastsætte forskellige ikrafttrædelsestidspunkter for forskellige virksomheder mv. Stk.  3.  For  virksomheder,  som  indgår  aftale  efter  §  15,  stk.  3,  i  lov  om  et  indkomstregister (eIndkomst) kan aftalen omfatte bestemmelser om, at § 13, nr. 2-10 og 12-14, § 15 og § 16, nr. 1- 16 og 18-19, finder anvendelse forud for ikrafttræde  lse af disse bestemmelser, jf. stk. 2, herunder fra hvilke tidspunkter de enkelte bestemmelser i § 13, nr. 2-10 og 12-14, § 15 og § 16, nr. 1-16 og 18 - 19, finder anvendelse.
- 18 - Bemærkninger til lovforslaget Almindelige bemærkninger 1. Indledning Dette lovforslag indeholder konsekvensændringer som følge af det samtidig fremsatte forslag til lov om et indkomstregister (eIndkomst). De foreslåede konsekvensændringer kan deles op i følgende grupper: 1.    Ændring af bestemmelser om indberetningspligter i relation    til de oplysninger, som skal indberettes til indkomstregistret. 2.    Bestemmelser, der giver hjemmel til adgang til oplysninger i indkomstregistret. 3.    Afskaffelse af den årlige oplysningsseddel til told - og skatteforvaltningen 4.    Afskaffelse af den månedlige indbere tning om personer, der har modtaget A-indkomst 5.    Elektronisk overførsel af skattekort til arbejdsgivere mv. 6.    Automatisk dannelse af A-skatteangivelse. 7.    Lønindeholdelse via skattetrækket. 8.    Konsekvensændringer i LetLønsloven, således at det sikres, at de virksomh eder, som benytter sig af LetLøn, ikke særskilt skal indberette oplysninger til indkomstregistret, og således at det sikres, at indberetningspligterne i loven om indkomstregistret kan opfyldes ved indberetning til LetLøn. Ad 1. Ændring af indberetningsreg   ler §  3  i  forslaget  til  lov  om  et  indkomstregister  (eIndkomst)  indeholder  reglerne  for,  hvilke oplysninger,   der   skal   indberettes   til   indkomstregisteret.   Denne   bestemmelse   indeholder henvisning til en række regler i anden lovgivning om indberetning af oply  sninger. Der er således i forslaget til lov om et indkomstregister (eIndkomst) medtaget regler om, at indberetning efter nærmere opregnede regler i anden lovgivning skal ske til indkomstregisteret. Det er herefter de regler i anden lovgivning, der henvises til, der nærmere regulerer, hvad der skal indberettes og af hvem. Det  er  herefter  nødvendigt  at  foretage  nogle  ændringer  af  reglerne  i  anden  lovgivning  om indberetning. Ændringerne har følgende karakter: Justering  af,  hvilke  oplysninger,  der  skal  indberettes.  Som  det  fremgår  af  pkt.  3.2  i bemærkningerne  til  forslaget  til  lov  om  et  indkomstregister  (eIndkomst),  skal  der
- 19 - foretages indberetning til indkomstregisteret af oplysninger, som i dag skal indberettes på den  årlige  oplysningsseddel  til  told -  og  skatteforvaltningen.  Herudover  skal  der  ske indberetning  af  bruttoløn,  feriegodtgørelser  mv.,  det  samlede  beløb  af  indeholdte  A   - skatter   og   lønindeholdte   beløb,   produktionsenheder,   lønperiode,   A   -skatteperiode,   løntimer og tilhørsforhold til en barselsudlignings  ordning. Ændring fra årlig til månedlig indberetning for de oplysninger, som skal indberettes til indkomstregisteret, og som i dag alene indberettes årligt på oplysningssedlen. Ændring af adressaten for indberetningen til indkomstregisteret Ophævelse  af  re  gler  om  indberetningsfrist  og  specifikationer  i  indberetningerne  i  det omfang det dækkes af de generelle regler herom i forslaget til lov om et indkomstregister (eIndkomst). Nogle  af  de  regler  i  anden  lovgivning,  der  henvises  til  i  §  3  i  forslaget  til  lov  om  et indkomstregister (eIndkomst), indeholder alene en hjemmel for den pågældende minister til at fastsætte  nærmere  regler  om  indberetning.  Her  har  det  ikke  været  nødvendigt  at  foretage  de ovennævnte ændringer i selve lovteksten. Ændringerne vil således ske i bekendtgørelser, der er udstedt i medfør af de pågældende hjemmelsbestemmelser. Ad 2. Adgang til oplysninger i indkomstregisteret Efter   §   7   i   forslaget   til   lov   om   et   indkomstregister   (eIndkomst)   kan   oplysningerne   i indkomstregisteret stilles til rå dighed for kommunale og statslige myndigheder, anerkendte a- kasser og andre, som efter anden lovgivning kan få stillet de pågældende oplysninger til rådighed. For de myndigheder, som skal anvende oplysningerne i indkomstregisteret, skal der dermed i den pågældende ressortlovgivning skabes hjemmel til adgang til oplysninger i indkomstregisteret. Ad 3. Afskaffelse af oplysningssedlen Som anført i pkt. 3.4.1 i forslaget til lov om et indkomstregister (eIndkomst) vil oplysningssedlen til  told-  og  skatteforvaltningen  blive  afskaffet.  Lovteknisk  sker  det  ved,  at  reglerne  om indberetning af de oplysninger, som hidtil har været indberettet på oplysningssedlen, ændres, så indberetningen for fremtiden skal ske til indkomstregisteret. Bortfaldet af oplysningssedlen er således en umiddelbar konsekvens af de under ad 1 nævnte ændringer af indberetningsreglerne. Ad 4. Afskaffelse af indberetning om personer, der har modtaget A-indkomst
- 20 - Som anført i pkt. 3.4.4 i forslaget til lov om et indkomstregister (eIndkomst) vil  ordningen med de månedlige indberetninger af personer, der har fået udbetalt eller godskrevet A  -indkomst bortfalde. Oplysningerne vil i stedet være en integreret del af indberetningerne til indkomstregisteret. Ad. 5. Elektronisk overførsel af skattekort t il arbejdsgivere mv. Som anført i pkt. 3.4.2 i forslaget til lov om et indkomstregister (eIndkomst) vil der blive indført en ordning med elektronisk overførsel af skattekort til arbejdsgivere mv. Reglerne om skattekort ændres i overensstemmelse hermed. Ad 6. Automatisk dannelse af A-skatteangivelse Som anført i pkt. 3.4.5 i forslaget til lov om et indkomstregister (eIndkomst) vil angivelsen af A - skat kunne dannes på grundlag af indberetningerne til indkomstregisteret. Der vil herefter ikke skulle  foretages  en  særskilt  angivelse  af  A  -skat.  Reglerne  om  angivelse  af  A-skat  ændres  i overensstemmelse hermed. Ad 7. Lønindeholdelse via skattetrækket Efter  etableringen  af  indkomstregistret  og  automatisk  opdatering  af  skattekortet,  jf.  ad  5, vil arbejdgiverens pligt til at foretage lønindeholdelse inden udbetaling af medarbejderens løn blive afskaffet. I stedet laves et fælles trækkort (skattekort), som omfatter såvel lønindeholdelse som A - skat. Arbejdsgiveren foretager indeholdelse og indbetaling til told- og skatteforvaltningen på grundlag af dette kort og fordelingen af den indeholdte sum på A -skat og lønindeholdelse styres herefter af told- og skatteforvaltningens afregningssystem. Ad 8. Konsekvensændringer af LetLønsloven Lov om et indberetnigssystem for oplysninger om løn m.v. (LetLøn) foreslås ændret, således at virksomheder   mv.,   der   er   tilsluttet   LetLøn,   kan   foretage   indberetning  af  oplysninger  til indkomstregisteret     til     LetLøn.     LetLøn     vil     herefter     videresende     oplysningerne     til indkomstregisteret. 2. Pro venumæssige konsekvenser Der henvises til det samtidig fremsatte forslag til lov om et indkomstregister (eIndkomst). 3. Administrative konsekvenser for borgerne
- 21 - Der henvises til det samtidig fremsatte forslag til lov om et indkomstregister (eIndkomst). 4. Administrative og økonomiske konsekvenser for erhvervslivet Der henvises til det samtidig fremsatte forslag til lov om et indkomstregister (eIndkomst). 5. Offentlige økonomiske og administrative konsekvenser Der henvises til det samtidig fremsatte forslag til lov om et indkomstregister (eIndkomst). 6. Miljømæssige konsekvenser Der henvises til det samtidig fremsatte forslag til lov om et indkomstregister (eIndkomst). 7. Forholdet til EU-retten Der henvises til det samtidig fremsatte forslag til lov om et indkomstregister (eIndkomst). 8. Kommunikationsplan Der henvises til det samtidig fremsatte forslag til lov om et indkomstregister (eIndkomst). 9. Lovovervågning Der henvises til det samtidig fremsatte forslag til lov om et indkomstregister (eIndkomst). 10. Høring Der henvises til det samtidig fremsatte forslag til lov om et indkomstregister (eIndkomst). Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser Til § 1 Til nr. 1 Forslaget er en konsekvens af forslaget i nr. 2, som indebærer, a  t kapitlet nu også vil indeholde bestemmelser om administration af forsikringssystemet.
- 22 - Til nr. 2 Efter  §  7,  stk.  1,  i  forslag  til  lov  om  et  indkomstregister  (eIndkomst)  kan  oplysninger  i indkomstregistret  stilles  til  rådighed  for  blandt  andre  statslige   myndigheder  og  anerkendte arbejdsløshedskasser. Dette kræver dog, at de i henhold til anden lovgivning kan få stillet den pågældende  type  oplysninger  til  rådighed.  Bestemmelsen  sikrer,  at  arbejdsløshedskasse rne, Arbejdsdirektoratet og Arbejdsmarkedets Ankenævn kan få stillet nø dvendige oplysninger fra indkomstregisteret til rådighed til brug for admin istrationen af forsikringssystemet. Ad stk. 1. Anvendelse af indkomstregistret i forsikringssystemet Det  foreslås,  at  administrationen  af  forsikringssystemet   i  videst  muligt  omfang  skal  ske  på grundlag   af   oplysninger   i   indkomstregistret.   Bestemmelsen   indebærer,   at   indhentelse   af oplysninger  om  en  persons  ansættelse  hos  en  tidlig  ere  arbejdsgiver  kan  begrænses.  Hvis indkomstregistret ikke indeholder de nødvendige  oplysninger, f.eks. om årsagen til arbejdsophør i forbindelse med en vurdering af rådighed eller selvforskyldt ledighed, vil der for tsat være behov for at indhente oplysninger hos arbejdsgiveren efter de gældende re  gler i § 91. Der henvises endvidere til nr. 4, ad ny § 91, stk. 10. Det   bemærkes,   at   indkomstregistret   ikke   indeholder   oplysninger,   der   gør   det   muligt   at administrere forsikringssystemet i forhold til selvstændigt e  rhvervsdrivende. Ad stk. 2.  Arbejdsdirektoratet og de anerkendte arbejdsløshed skasser Arbejdsløshedsforsikringssystemet  administreres  af  de  anerkendte  arbejds løs hedskasser  og Arbejdsdirektoratet. Systemets  administration  nødvendiggør  i  mange  relationer  indhentelse  af  dokumentation  for medlemmernes indtægter og arbejdsomfang mv.   Det gæ  lder bl.a. ved afgørelse af, om et medlem har  haft  beskæftigelse  i  tilstrækk eligt  omfang  til  at  erhverve  ret  til  en  ydelse,  beregning  af ydelsens størrelse og fradrag i ydelsen som følge af arbejde eller indtægter. Arbejdsdirektoratet anvender herudover sådanne o plysninger i sin tilsynsvirksomhed over for arbejdsløshedskasserne og deres medlemmer. Ved   administrationen   anvendes   ligeledes   bl.a.   oplysninger   om   bruttoindkomst,   ansæt  - telsesperioder,   løntimer,   indeholdt   arbejdsmarkedsbidrag,   in dholdt   SP-   og   ATP-bidrag, optjeningsperioder og udbetalingsperioder for offentlige ydelser. Oplysningerne i indkomstregistret vil et vist omfang træde i stedet for oplys  ninger, som efter de gældende   regler   i   lovens   §   91   indhentes   fra   arbejds  giverne,   offentlige   myndigheder,
- 23 - pensionskasser mfl. Det foreslås derfor, at Arbejdsdirektoratet kan indhente alle oplysninger fra indkomstregistret, som   er   nødvendige   for   administrationen   af   forsikringss ystemet.   Oplysninger   om   f.eks. tilbagebetalinger af kontanthjælp eller   introduktionsydelse mv. efter kapitel 12 i lov om aktiv socialpolitik  eller  kapitel  7  i  integrationsloven,  som  omfattes  af  indberetningspligten  efter skattekontrollovens § 7 D, jf. § 3, stk. 1, nr. 5, i lov om et indkomstregister, har ikke betydning for   administrationen   af   forsikringssystemet.   Der   vil   således   ikke   være   adgang   til   disse oplysninger. For så vidt angår de anerkendte arbejdsløshedskasser foreslås, at disse får adgang til de samme oplysninger     som     Arbejdsdirektoratet,     men     kun     for     så     vidt     angår       vedkommende arbejdsløshedskasses egne medlemmer. Det  indebærer,  at  en  arbejdsløshedskasse  kun  får  adgang  til  at  indhente  o plysninger  fra indkomstregistret om personer, der er medlemmer af arbejdsløshedskassen og identificeret ved angivelse af cpr.nr., som arbejdsløshedskassen altid vil være bekendt med. Efter de gældende regler i § 91, stk. 3, kan arbejdsløshedskasserne kun in   dhente oplysninger fra arbejdsgivere, men ikke fra f.eks. pensionskasser og offentlige myndigheder. Indkomstregisteret indeholder imidlertid væsentligt flere o plysninger om borgernes samlede indkomstforhold og arbejdsomfang, der kan have betydning for retten til dagpenge, herunder oplysninger om bl.a. pensionsudbetalinger og udbetaling af offentlige ydelser. En af visionerne bag indførelsen af indkomstregistret er bl.a. bedre kontrol med udbetaling af offentlige ydelser og fair play, jf. lov om et indkomstregister. Arbejdslø shedskasserne vil derfor som noget nyt få adgang til væsentligt flere  oplysninger,  jf.  forslaget  til  ny  §  90  b,  stk.  4,  hvilket  vil  medvirke  til  at  forbedre mulighederne  for  kontrol  af  udbetaling  af  bl.a.  dagpenge  og  dermed  mindske  antallet  af fejludbetalinger. Det foreslås i § 90 b, stk. 2, 3. pkt., at de oplysninger, som arbejdsløshed  skasserne får adgang til, undergives tavshedspligt og omfattes af straffelovens § 152 og 152 c-f. Forslaget skyldes, at arbejdsløshedskasserne ikke direkte er omfattet af tavshedspligtreglerne i forvaltningsloven og straffelovens bestemmelser. Dette er derimod tilfældet, for så vi   dt angår Arbejdsd irektoratet og Arbejdsmarkedets Ankenævn, hvorfor det ikke er nødvendigt med særlige regler herom for disse 2  instanser.  Bestemmelsen  svarer  til  tilsvarende  regler,  for  så  vidt  angår  indhentelse  af oplysninger efter de gæ  ldende regler i § 91, jf. stk. 9. Ad stk. 3. Arbejdsmarkedets Ankenævn Arbejdsmarkedets Ankenævn behandler inden for arbejdsløshedsforsik   ringslovens område klager
- 24 - over Arbejdsdirektoratets afgørelser om med lemmers rettigheder og pligter efter loven mv. samt tvivlsspørgs mål om da gpengegodtgørelse efter lovens § 84. Herudover behandler ankenævnet konkrete klagesager efter flere andre l  ove, herunder lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, lov om børnepasnings   orlov, lov om arbejdsmarkedsuddannelser, lov om    godtgørelse    ved     deltagelse    i    erhvervsrettet    voksen-    og    efteruddannelse,   lov    om ansættelsesbeviser, lov om kompensation til handicappede i erhverv samt ferieloven. Ankenævnet  anvender  under  behandlingen  af  konkrete  klagesager  og  tvivl  sspørgsmål  om dagpengegodtgørelse   efte r   arbejdsløshedsforsikrings loven   samme   typer   oplysninger   som Arbejdsdirektoratet og arbejdsløsheds kasserne, jf. ovenfor. Ankenævnet kan efter gældende regler indhente oplysninger fra arbejdsgivere og pensionskasser mfl. om bl.a. udbetalt løn til beste mte medlemmer af en arbejdsløshedskasse inden for et nærmere angivet tid   srum og om bestemte medlemmers pensionsforhold. Det foreslås, at Arbejdsmarkedets Ankenævn kan indhente de samme nø dvendige oplysninger som   Arbejdsdirektoratet.   Da   ankenævnet   kun   skal   o  g   kan   anvende   oplysningerne   ved behandlingen  af  konkrete  sager  efter  loven,  kan  ankenævnet  kun  indhente  oplysninger  om personer,  der  er  part  i  en  verserende  sag,  og  som  identificeres  ved  angivelse  af  cpr.nr.,  som ankenævnet altid vil være bekendt med. Til nr. 3 Efter gældende lovs § 91, stk. 6, kan direktøren for Arbejdsdirektoratet efter forhandling med vedkommende     arbejdsgiverorganisation     pålægge     arbejdsg   iverne     inden     for     bestemte arbejdsområder  hver  uge  at  give  arbejdsformi dlingskontoret  oplysninger  om  den  løn,  som arbejdsgiveren  har  udbetalt  til  kassens  medlemmer  i  ugens  løb,  samt  om  medlemmernes arbejdsperioder inden for ugen. Bestemmelsen   har  ikke  været  benyttet  i  en  længere  årrække,  og  det  foreslås  derfor,  at bestemmelsen ophæves. Til nr. 4 Af lovtekniske grunde ophæves den gældende § 91, stk. 10. Der indsættes et nyt stk. 9, hvorefter der  kan  indhentes  oplysninger  fra  arbejdsgiver  m.fl.,  i  det  omfang,  oplysningerne  ikke  kan indhentes i indkomstregistret. Affattelsen af stk. 10 svarer til den gæl  dende bestemmelse. Der henvises i øvrigt til b emærkninger til nr. 2, ad stk. 1.