1 Skatteministeriet           J. nr. 2005-711-0050 Den 14. oktober 2005 Udkast 12 Forslag til Lov om ændring af forskellige skattelove                   (Enklere forskuds- og selvangivelsesprocedure samt frivillig indberetning af gaver m.v.) § 1 I  lov  om  opkrævning  af  indkomstskat  samt  kommunal  og  amtskommunal  ejendomsværdiskat  for personer  mv.  (kildeskatteloven),  jf.  lovbekendtgørelse  nr.  678  af  12.  august  2002,    som  ændret senest ved § 52 i lov nr. 431 af 6. juni 2005, foretages følgende ændring: 1. Efter § 54 indsættes som ny paragraf: ” § 54 A. Sammen med udsendelse af årsopgørelsen informeres   den skattepligtige om grundlaget for forskudsskatten    for    det    kommende    år.    Den    skattepligtige    underrettes    herunder    om,    at forskudsopgørelsen kun vil være tilgængelig for den skattepligtige på told - og skatteforvaltningens hjemmeside, medmindre den skattepligtige anmoder om at få forsku dsopgørelsen tilsendt.    Stk. 2. Skatteministeren kan fastsætte nærmere regler om indholdet af underretningen som nævnt i stk. 1.”                                                                        § 2 I lov om påligningen af indkomstskat til sta ten (ligningsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 887 af 20. september 2005, foretages følgende ændringer: 1. I § 5A, 2. pkt., ændres ”indgivelse af selvangivelsen” til: ”selvangivelse”. 2.    I  §  9E,  stk.  4,    ændres  ”vedlægge  selvangivelsen”  til:  ”inden  selv angivelsesfristens  udløb indsende”.   3.  I  §  12  B,  stk.  2,  6.  pkt.,  samt  i  stk.  3,  5.  pkt.,  ændres  ”indgivelse  af  selvangivelse”  til: ”selvangivelse”. 4.   I   §   12   B,   stk.   3,   5.   pkt.,   ændres   ”de   skatteansættende   myndigheder”   til:   ”told -   og skatteforvaltningen”. 5.   I   §   16   B,   stk.   4,   ændres   ”i   forbindelse   med   indgivelsen   af   selvangivelse”   til:   ”inden selvangivelsesfristens udløb”.
2 6. I § 32 D, nr. 3, ændres ”Indgivelse af selvangivelse” til: ”Selvangivelse”.                                               § 3 I  lov  om  indkomstskat  for  personer  m.v.  (personskatteloven),  jf.  lovbekendtgørelse  nr.  772  af  29. august 2003 som ændret bl.a. ved  § 9, nr. 2,  i lov nr. 221 af 31. marts 2004, samt senest ved § 55 i lov nr. 428 af 6. juni 2005, foretages følgende ændring: 1.  I    §  14,  stk.  2,  4.  pkt.,  ændres  ”ved  indgivelse  af  selvangivelsen”  til:  ”i  forbindelse  med selvangivelsen”. 2. I § 14, stk. 2, 5. pkt., affattes således: ”Valget kan omgøres, hvis tilkendegivelse herom sker   til told- og skatteforvaltningen senest den 30. juni i det andet kalenderår efter udløbet af det pågældende indkomstår.”                                        § 4 I    skatteforvaltningsloven,  jf.  lovbekendtgørelse  nr.  758  af  2.  august  2005,    foretages  følgende ændring: 1. I  § 30, stk. 1, ændres ”valg i selvangivelsen” til: ”selvangivet valg”.                                      § 5 I skattekontrolloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 869 af 12. august 2004, som senest ændret ved § 48 i lov nr. 430 af 6. juni 2005, foretages følgende ændringer: 1. I § 1 indsættes efter stk. 4 som nyt stykke: ” Stk.   5.   Selvangivelsespligtige,   som   for   det   seneste   indkomstår   i   overensstemmelse   med bestemmelsen   i   §   4,   stk.   5,   har   undladt   at   selvangive,   eller   som   ikke   har   ændret   deres forskudsopgørelse for det pågældende indkomstår, modtager en årsopgørelse uden op  lysningskort. Dette  gælder  dog  ikke,  såfremt  den  selvangivelsespligtige  inden  1.  februar har  anmodet  told-  og skatteforvaltningen   om   at   modtage   et   oplysningskort.   Andre   selvangivelsespligtige,   som   ikke modtager en selvangivelse, jf. stk. 2, modtager en års opgørelse  sammen med et oplysningskort.” 2.§ 4, stk. 1, 2. pkt.   , affattes således: ”Fysiske  personer,  der  alene  modtager  en  årsopgørelse  eller  en  årsopgørelse  sammen med  et oplysningskort,  jf.  §  1,  stk.  5,  skal  dog  selvangive  senest  den  1.  maj,  medmindre  en  af  følgende betingelser er opfyldt:” 3§ 4, stk. 1, nr. 3, affattes således: ”3) At den selvangivelsespligtige i året efter indkomståret, men senest den 1. maj meddeler told   - og skatteforvaltningen, at den pågældende det år ikke ønsker at være omf   attet af ordningen i § 1, stk. 5, og dermed ønsker at anvende selvangivelsesfristen den 1. juli.”  
3 4. § 4, stk. 5, affattes således: ” Stk.   5.   Selvangivelsespligtige,   som   alene   modtager   en   årsopgørelse   eller   en   årsopgørelse samtidig   med   et   oplysningskort,   kan   undlade   at   selvangive,   hvis   de   anvendte   oplysninger   i årsopgørelsen   er korrekte og fyldestgørende, jf.  § 1.”       5. § 5, stk. 1, i indledningen samt bestemmelsens nr. 1, affattes således: ” § 5. Har den selvangivelsespligtige ikke selvangivet rettidigt, betales et skattetillæg på 200 kr., for hver dag selvangivelsesfristen overskrides, dog højst på 5.000 kr. i alt. Fra skattetillægget efter 1. pkt. gøres der følgende undtagelser: ”1)    For  fysiske  personer,  der  kun  har  fået  tilsendt  en  årsopgøre lse  eller  en  årsopgørelse  sammen med et  oplysningskort, og som ikke efter § 4, stk. 1, nr. 3, har fravalgt selvangivelsesfristen den 1. maj, beregnes ikke noget skattetillæg.”      6. Efter § 8X indsættes: ” § 8 Y. Foreninger, stiftelser, institutioner m.v., som nævnt i ligningslovens §§ 8 A og 12, stk. 1  -3, kan  til  brug  for  skatteligningen  indberette  til  told-  og  skatteforvaltningen,  hvilke  indbetalinger  de har modtaget det foregående kalenderår.    Indberetningen skal i så fald foretages i overensstemmelse med § 9A, stk. 1, og indeholde oplysninger til identifikation af indbetaler og modtager. Endvidere skal den indeholde oplysninger om størrelsen af det indbetalte beløb samt efter hvilke bestemmelser   i skattelovgivningen indbetalingen er ydet. Stk.2.Skatteministeren kan fastsætte nærmere regler om indberetningen efter stk. 1.” 7. I § 16, stk. 1, 1. pkt., ændres ”indgivet selvangivelse” til: ”selvangivet”.                                                                        § 6    Stk 1. Loven træder i kraft dagen efter offentliggørelsen i Lovtidende.   Stk. 2. Skatteministeren fastsætter virkningstidspunktet for    §§ 1 - 5. Dog har § 2, nr. 4,  og § 3, nr. 2, virkning fra og med dagen efter offentliggørelsen i Lovtidende.   Stk. 3. Henvisningen i § 5, nr. 1, til  § 4, stk. 5, angår den affattelse af bestemmelsen i § 4, stk. 5, som  gælder  for  det  indkomstår,  som  ligger  forud  for  det  indkomstår,  fra  hvilket  §  5,  nr.  1,  får virkning.  
4 Bemærkninger til lovf  orslaget                                                        Almindelige bemærkninger 1. Formål og baggrund Lovforslaget består af følgende to elementer: For det første går forslaget ud på at reducere antallet af skatteblanketter, som udsendes til b   orgerne. Overordnet  set  vil  forslaget  betyde,  at  en  meget  stor  del  af  borgerne  alene  vil  modtage  én  årlig henvendelse vedrørende deres skatteforhold.   For det andet går forslaget ud på at gøre det muligt for foreninger, stiftelser, institutioner m.v., s   om modtager  gaver  m.v.  efter  ligningslovens  §§  8A  og  12,  stk.  1-3,  at  indberette  modtagne  beløb  til SKAT (told- og skatteforvaltningen), hvorved disse beløb kan  fortrykkes.     Første del af forslaget går ud på at afskaffe printselvangivelsen. Det foreslå s, at de skatteydere, som ikke  det  foregående  år  har  selvangivet,  fordi  SKAT  har  alle  selvangivelsesrelevante  oplysninger  i forvejen, eller som ikke  har ændret deres forskudsopgørelse for det pågældende indkomstår , alene modtager en årsopgørelse. De skatte  ydere, som har haft én eller flere oplysninger at selvangive det seneste  indkomstår,  eller  har  ændret  deres  forskudsopgørelse  for  det  pågældende  indkomstår,  vil efter forslaget ligeledes modtage en årsopgørelse. Disse skatteydere vil imidlertid også modtag   e et oplysningskort, hvorpå eventuelle oplysninger om indkomster m.v., som ikke er blevet indberettet til  SKAT,  kan  påføres.  Oplysningerne  kan  også indberettes  digitalt  eller  afgives  ved  hjælp  af TastSelv-telefonen. Skatteydere, der ikke anvender digital indberetning eller TastSelv, kan indsende oplysningskortet til SKAT. Herefter vil disse skatteydere modtage en endelig årsopgørelse.       Endvidere    reduceres    antallet    af    skatteblanketter    derved,    at    udsendelsen    af    den    ordinære forskudsopgørelse til borgern e, herunder personligt erhvervsdrivende, som udgangspunkt afskaffes. I   stedet   informeres   borgerne   i   forbindelse   med   årsopgørelsen   om,   hvilke   oplysninger   den kommende   forskudsopgørelse   dannes   på   grundlag   af.   Endvidere   informeres   borgeren   om,   at forskudsopgø relsen,  når  den  dannes  i  november,  gøres  tilgængelig  for  denne i  skattemappen  på SKATs hjemmeside. Borgeren kan dog ved hjælp af TastSelv  -telefonen rekvirere forskudsopgørelsen i en papirudgave. Endvidere modtager borgerne information om, at skattekortet automatisk tilsendes arbejdsgiveren m.v. Forslaget giver borgerne den serviceforbedring, at de ikke flere gange i løbet af året besværes med henvendelser fra SKAT, som de skal forholde sig til. Med forslaget undgår man endvidere at sende dobbeltoplysninger  til  de  borgere,  der  i  dag  modtager  en  printselvangivelse  og  en  årsopgørelse samtidig. Den  anden  del  af  forslaget  går  ud  på  at  gøre  det  muligt  for  foreninger,  stiftelser  og  institutioner m.v.,  som  efter  ligningslovens  §§  8A  og  12,  stk.  1-3,  modtager  gaver  m.v.,  at  indberette  de modtagne  beløb  til  SKAT.  Vælger  foreningen  at  indberette  herom,  skal  det  ske  senest  den  20. januar i året efter det kalenderår, hvori beløbene er ydet.
5 Hvis alle foreninger vælger at indberette gavebeløb m.v. til SKAT, skønnes de t, at omkring 90.000 skatteydere  vil  kunne  slippe  for  at  selvangive   ydede  gavebeløb,  samt  at  ca.  49.000  af  disse skatteydere  vil  kunne  omfattes  af  den  foreslåede  forenklede  selvangivelsesprocedure,  hvorefter disse skatteydere alene modtager en årsopgørelse  . Forslaget om afskaffelse af printselvangivelsen samt om en indberetningsordning vedr.  gaver m.v. skal  ses  som  led  i  SKATs  systemmodernisering  af  borgerområdet.  Visionen  er  her   i  vidst  mulige omfang  at  lette  borgernes  arbejde  med  skat,  herunder  at  mindske  borgernes  behov  for  at  tage kontakt til myndighederne, samt at muliggøre en øget digital kommunikation mellem skatteyder  og SKAT.    Forslaget    følger    således    regeringens    ønske    om    i    videst    mulige    omfang    at    gøre kommunikationen   mellem   borger   og   myndighederne   papirløs.   Hermed   kan   sagsbehandlingen   effektiviseres, og samtidig med, at der opnås offentlige besparelser, kan der ydes borgerne en bedre service.   Med det foreliggende forslag afskaffes selvangivelsesarbejdet reelt for ca. 73 pct. af de skatteydere, som i dag modtager en printselvangivelse. Endemålet er afskaffelsen af selvangivelsesarbejdet for endnu flere skatteydere i overensstemmelse med Skatteministeriets vision om det selvangivelsesløse samfund.   Opfyldelsen   af   dette   mål   kræver   dog,   at   det   i   år ene   fremover   vurderes,   hvordan myndighederne  mest  hensigtsmæssigt  får  kendskab  til  de  nødvendige  oplysninger  om  borgernes indkomst- og fradragsforhold uden, at dette belaster erhvervslivet i unødig grad. Under    afsnit    3.1.    og    3.2.    nedenfor    er    der    kort    redegjort    for    indholdet    af    SKATs systemmoderniseringsplaner for forskuds- og selvangivelsesområdet.        I lighed med de øvrige initiativer på systemmoderniseringsområdet vil der blive iværksat en massiv informationskampagne over for borgerne og virksomhederne om de nye regler på området. Forslagets    forskudsdel    knytter    sig    til    det    samtidig    hermed    fremsatte    lovforslag    om    et indkomstregister  (eIndkomst),  ifølge  hvilket  der  etableres  en  automatisk  rekvisitionsordning  med udsendelse   af   elektroniske   skattekort   til   arbejdsgivere   m.fl.   Det   foreslås   i   dette   forslag,   at skatteministeren   fastsætter   virkningstidspunktet.   Selvangivelsesdelen   og   gavedelen   indgår   som nævnt  som  elementer  i  SKATs  systemmodernisering  af  borgerområdet,  og  det  kan  på  nuværende tidspunkt ikke siges med sikkerhed, at moderniseringen – der efter planerne strækker sig over to år –    er   på   plads   i   begyndelsen   af   2008.   På   den   baggrund   foreslås   det,   at   det   overlades   til skatteministeren at fastsætte virkningstidspunktet for dette forslag. 2. Gælden  de ret 2.1. Forskud Ved kildeskattens indførelse blev der etableret et forskudsregistreringssystem, der skal sikre, at den indeholdte, foreløbige skat tilnærmelse   svis svarer til årets endelige skat. Forskudsskattens  beregning  sker  på  baggrund  af  en  auto matisk  skønsmæssig  fremskrivning  af borgernes  indkomst-  og  fradragsforhold  (forskudsopgørelse).  Beregningen  kan  også  basere  sig  på skatteyderens oplysninger om forventede indkomst- og fradragsforhold. Denne opgørelse er således en  prognose   gældende     for  indkomståret  (kalenderåret). Der  udsendes  hvert  år  en  ny  ordinær
6 forskudsopgørelse  i  perioden  1.  november   -  23.  november  i  året  før  indkomståret   ,  dvs.  før  det kalenderår, hvori skatten skal betales. Den   ordinære   forskudsopgørelse   er   i   dag   af   en   høj   kvalitet. Bortses   der   fra   oprunding   af trækprocent,   er   det   erfaringen,   at   de   foreløbige   skatter   i   vidt   omfang   stemmer   overens   med borgernes slutskat. Forskudsopgørelsen dannes på følgende måde: I  september  måned  i  året  før  indkomståret  dannes  et  forskudsmandtal ud  fra  oplysninger  om skattepligtige,    fysiske    personers    indkomster    og    fradrag    m.v.    fra    den    seneste    slutligning (årsopgørelse) eller oplysninger om indkomster og fradrag m.v. fra en ændret forskudsregistrering (forskudsopgørelse). Endvidere anvendes persono plysninger som f.eks. bopæl og civilstand, der er registreret i Det Centrale Skatteyderregister (CSR-P). Ud over oplysninger om indkomster og fradrag fra henholdsvis slutsystemet eller forskudssystemet modtager  forskudsmandtallet  oplysninger  om  aktuel  pensionsudbetaling  fra  pensionssystemet  på KMD,  ATP-udbetaling  fra  ATP,  SP-udbetaling  fra  SP-administrationen,  pensionsudbetaling  fra Økonomistyrelsen (tjenestemandspensioner m.m.) og restskatter til indregning i forskudsska  tten. Forskudsmandtallet foretager også reguleringen af de enkelte beløb, som beskrevet i bekendtgørelse om  forskudsregistrering,  som  fastlægges  hvert  år  ultimo  august  på  baggrund  af  Finansministeriets reguleringssats. Stipendieudbetaling fra SU-styrelsen, restancer til indregning fra KOBRA-systemet og supplerende oplysninger om restskat til indregning leveres i starten af oktober. Lige inden forskudsberegningen påbegyndes den 20. oktober, leveres suppleren de oplysninger om pensionsudbetalinger fra både pensionssystemet og Økonomistyre   lsen. Til forskudssystemet er tilknyttet et register (EVS), som beregner og registrerer ejendomsværdiskatten  for  personer,  der  ejer  en  bolig,  som  skal  beskattes.    Ejendomsværdiska  tten opkræves   via   forskudssystemet   på   lige   fod   med   øvrige   forskudsskatter   og indgår   derfor   i beregningen  af  forskudsskatten  sammen  med  øvrige  forskudsskatter.   Forskudssystemet  beregner størrelsen af det indkomstafhængige nedslag, pensionister får i ejendomsværdiskatten. Forskudsskatten  beregnes  den  20.  oktober,  når  alle  kommune -,  amt - og  kirkeskatteprocenter  er endelig fastlagt og indberettet til kommuneregisteret (CKR). Sammen   med   beregningen   af   forskudsskatten,   dannes   der   forskudsopgørelser   for   samtlige skatteydere,  og  for  skatteydere  med  A-indkomst  dannes  der  tillige  et  skattekort.  Skatteydere  som har   både   A -indkomst   og   B-indkomst   får   også   dannet   B  -skatterater   og   AM-bidragsrater   til opkrævning i lighed med skatteydere, som er selvstændigt erhvervsdrivende. De  ordinære  forskudsopgørelser  udsendes  som  nævnt  hvert  år  i  perioden 1.  november  –  23. november.
7 Denne procedure sker uden at ulejlige skatteyder med at afgive oplysninger. Ud af de ca. 4,5 mio. forskudsopgørelser,   der   udsendes   hvert   år,   er   det   under   35.000   skatteydere   (0,7   pct),   som myndighederne  må  undersøge  nærmere,  fo rdi  oplysningerne  på  disse  skatteydere  ikke  har  været tilstrækkelige til at danne en ny forskudsopgørelse. Efterfølgende  ændres  forskudsopgørelserne  i  alt  ca.  2,3  mio.  gange  (2004). Dette  antal  er  for nedadgående  hvert  år.  En  stor  del  af  ændringerne  sker i  perioden  november,  december  og  januar. Langt de fleste ændringer sker efter initiativ fra skatteyderne. I  forbindelse  med  den  ordinære  forskudsregistrering  kan  arbejdsgivere  rekvirere  skattekort  for personer, der er ansat, og som arbejdsgiveren forventer at udbetale løn til i løbet af det kommende indkomstår.   Denne  mulighed  gælder  også  for  A   -kasser  (dagpenge)  og  pensionskasser  m.v.  (A- skattepligtige udbetalinger). Alderspensionister indgår i en automatisk skattekortfordeling, som betyder at hovedkor tet normalt tildeles  den  pensionsudbetaler,  der  kan  anvende  skattekortets  fradrag.  Det  er  dog  kun  sociale pensioner,  tjenestemandspension,  ATP  og  ATP-pensionsservice,  som  indgår  i  den  automatiske skattekortfordeling.  Pensionisten  kan  dog  vælge  at  få  hovedk   ortet  tilsendt  og  efterfølgende  selv aflevere det til pensionsudbetaler. Det er meget få pensionister, der gør brug af dette. For studerende med stipendium fra SUstyrelsen, får SUstyrelsen normalt tildelt hovedkortet eller et eventuelt  frikort.  Ved  den  ordinære  forskudsregistrering  leveres  hovedkortet  eller  et  evt.  frikort automatisk til SUstyrelsen. 2.2. Selvangivelse Efter skattekontrollovens § 1, stk. 1, skal enhver, der er skattepligtig her til landet, årligt selvangive sin  indkomst,  hvad  enten  den  er  positiv  eller  negativ.    Efter  skattekontrollovens  §  4,  stk.  5,  kan selvangivelsespligtige, som modtager en selvangivelsesblanket, der er udfyldt af skattemyndighederne, undlade at indgive selvangivelse, hvis de anvendte oplysninger er korrekte og fyldestgørende.              Endvidere  følger  det  af  skattekontrollovens  §  4,  stk.  1,  at  fysiske  personer,  der  får  tilsendt  en fortrykt  selvangivelsesblanket,  skal  selvangive  senest  den  1.  maj.  Dette  gælder  dog  ikke,  hvis  en ægtefælle,  som  er  samlevende  med  sk atteyderen,  har  selvangivelsesfrist  den  1.  juli,  skatteyderen deltager i et anpartsprojekt eller skatteyderen inden den 1. maj oplyser, at denne ikke ønsker at være omfattet af ordningen med en fortrykt selvangivelse. I så fald er selvangivelsesfristen den  1. juli. Efter udløbet af fristen for virksomhedernes indberetning af oplysninger til SKAT (20. januar efter indkomstårets  udløb)  dannes  selvangivelsen  og  årsopgørelsen  på  grundlag  af  disse  indberetninger samt   indberetninger   fra   borgeren   selv.   Selvangivelsen   og   årsopgørelsen   udsendes   herefter   til borgerne i perioden medio marts til medio april. I tilfælde, hvor skatteyderen har ændringer eller tilføjelser til selvangivelsen, modtager skatteyderen senere en årsopgørelse, når den er dannet af slutsystemer   ne. Efter § 16 skal skattepligtige, som - uden at have indgivet selvangivelse - modtager meddelelse om ansættelse af indkomst eller ejendomsværdiskat, underrette SKAT inden 4 uger, hvis ansættelsen er
8 for lav. Fristen regnes dog tidligst fra udløbet af s elvangivelsesfristen. Undladelse heraf kan straffes med bøde, hvis overtrædelsen er sket med forsæt eller groft uagtsomt.    Er undladelsen  begået med forsæt til at unddrage det offentlige skat, kan straffen stige til fængsel indtil 2 år. Siden   indkomståret    1988   er   de   oplysninger,   som   virksomheder   m.v.   indberetter   til   brug   for skatteligningen,  blevet  fortrykt  selvangivelsen   (printselvangivelsen).  Dette  har  lettet  borgernes arbejde  med  selvangivelsen  betydeligt.  Borgerne  har  således  som  udgangspunkt  alene  haf t  behov for at udfylde selvangivelsen på de punkter, hvor oplysningerne ikke er fortrykt. Der blev i 2004 udsendt  godt 3,9  mio. fortrykte selvangivelser. Knap 2,6 mio. borgere modtog en årsopgørelse sammen med selvangivelsen. Det skete ud fra den formodn  ing, at disse borgere ikke havde  yderligere  indkomster  eller  fradrag  at  selvangive.  Formodningen  bygger  på  oplysninger  i forskuds- og slutsystemerne. Godt 210.000 af disse skatteydere – svarende til ca. 8 pct.    – havde dog alligevel  oplysninger,  som  blev  selvangivet.  Af  de  ca.  210.000  skatteydere,  der  i  2004  fik  en årsopgørelse   sammen   med   selvangivelsen,   indberettede   godt   156.000   eller   ca.   74   pct.,   deres oplysninger  via  TastSelv,  og  ca.  54.000  eller  ca.  26  pct.  indsendte  på  papir.  Af  disse  havde  knap 80.000 kun en ændring vedrørende befordring og ca. 16.000 skulle kun påføre fradragsberettigede gaver. Af de ca.1,3 mio. borgere, som i 2004 ikke i første omgang modtog en årsopgørelse, har der været ændringer til selvangivelserne i 61 pct. af tilfældene. Dette svarer til, at ca. 858.000 selvangivelser blev tilført yderligere oplysninger Det vil omvendt sige, at 39 pct. af borgerne ikke havde tilføjelser eller rettelser til den udsendte selvangivelse. Disse skatteydere behøvede således ikke at foretage sig noget udover at kontrollere tallene og kunne have modtaget en årsopgørelse straks. Samlet set skønnes det,  at ca. 73 pct. af de borgere, der i dag modtager  en fortrykt selvangivelse, ikke behøver at foretage sig yderligere udover at kontrollere tallene. For d enne gruppe af borgere er selvangivelsen reelt allerede afskaffet. Virksomheder  m.v.,  som  har  pligt  til  at  indberette  årligt  til  SKAT,  har  sædvanligvis  frist  med indberetningen  til  20.  januar  efter   kalenderårets    udløb.  Borgerne  har  tillige  mulighed  for  vi a TastSelv  at  indberette  tidligt  til  selvangivelsen  i  februar  i  året  efter  indkomstårets  udløb.  SKAT lægger   de   indberettede   oplysninger   ud   i   skattemappen   senest   1.   marts. Borgere,   der   ikke umiddelbart har adgang til skattemappen på Internettet, kan via Tas tSelv-telefonen anmode om  en papiroversigt over de indberettede oplysninger. 2.3. Gaver Efter ligningslovens § 8 A kan en skatteyder ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst fradrage gaver, som skatteyderen har ydet til foreninger, stiftelser, institutioner m.v., hvis midler anvendes i almenvelgørende eller på anden måde almennyttigt øjemed til fordel for en større kreds af personer. Det er en forudsætning for fradrag, at gaven til den enkelte forening, stiftelse, institution m.v. i det pågældende i   ndkomstår har andraget mindst 500 kr. Der er således kun fradragsret for beløb ydet til foreninger   m.v.,   hvis   disse   beløb   tilsammen   overstiger   500   kr.   Det   samlede   gavebeløb,   der maksimalt  kan  opnås  fradrag  for,  er  6.400  kr.  (2005),  dvs.  uanset  om  der  ydes   til  én  eller  flere foreninger m.v.
9 Fradragsretten er ifølge § 8A, stk. 2,   betinget af, at skatteministeren for det kalenderår, hvori gaven ydes,   har   godkendt   den   pågældende   forening   m.v.   som   berettiget   til   at   modtage   gaver. De godkendte foreninger m.v. fremgår af et årligt cirkulære fra SKAT, jf. således senest TSS-cirkulære nr. 2004-32. Efter ligningslovens § 12 kan udgifter til løbende ydelser, som skatteyderen ensidigt har forpligtet sig  til  at  udrede,  fradrages  ved  opgørelsen  af  den  skattepligtige  ind komst.  Udgifter  til  ensidigt påtagne  forpligtelser  kan  fradrages,  hvis  ydelsen  tilfalder  foreninger,  stiftelser,  institutioner  m.v. eller religiøse samfund, som er godkendt af skatteministeren, jf. § 12, stk. 3. Religiøse  samfund  kan  godkendes,  hvis  de  er   hjemmehørende  her  i  landet.  Foreninger,  stiftelser, institutioner m.v. kan godkendes, hvis de er hjemmehørende her i landet, er almenvelgørende eller på   anden   måde   almennyttige   og   anvender   deres   midler,   herunder   de   modtagne   ydelser,   til humanitære formål,    til forskning eller til beskyttelse af naturmiljøet. Også de godkendte foreninger m.v. efter ligningslovens § 12 fremgår af et årligt cirkulære fra SKAT, jf. senest  TSS -cirkulære nr. 2004-32. Fradrag  indrømmes  kun  for  årlige   ydelser,  der  ikke  overstiger    15  pct.  af   yderens  personlige indkomst med tillæg af positiv kapitalindkomst. For selskaber og andre skattepligtige institutioner indrømmes  fradrag  kun  for  årlige  ydelser,  der  ikke  overstiger  15  pct.  af  yderens  skattepligtige indkomst. Årlige ydelser, der   ikke overstiger 15.000 kr., kan dog fradrages fuldt ud. I  dag  modtager  SKAT  ikke  underretning  om  gavebeløb  og  løbende  ydelser,  som  borgere  eller virksomheder  har   ydet  til  godkendte  foreninger,  stiftelser,  institutioner  m.v.  efter  henholdsvis ligningslovens  §§  8A  og  12.  Det  betyder,  at  skatteydere,  som  yder  sådanne  beløb,  må  selvangive beløbene, hvis de ønsker fradrag herfor. I 2003 har ca. 90.000 borgere selvangivet sådanne fradragsberettigede beløb.   Heraf har ca. 49.000 borgere kun denne ene oplysning at tilføje selvangivelsen. 3. Lovforslagets indhold 3.1. Forskud Efter  forslaget  i  §  1,  nr.  1,  skal  skatteyderen  i  forbindelse  med  udsendelse  af  årsopgørelsen informeres  om  grundlaget  for  forskudsskatten  for  det  kommende  år.  I  den  forbindelse  inform eres skatteyderen om, at forskudsopgørelsen alene vil være tilgængelig for den skattepligtige på SKATs hjemmeside, medmindre den skattepligtige rekvirerer en papirudgave af forskudsopgørelsen. Efter forslaget kan skatteministeren fastsætte nærmere regle r om indholdet af denne underretning. Denne  bemyndigelse  tænkes  udnyttet  således,  at  skatteyderen informeres  om,  hvilke  oplysninger som   vil   danne   grundlag   for   forskudsopgørelsen,   og   hvornår   forskudsopgørelsen   foreligger. Endvidere informeres skatteyderen om, at forskudsopgørelsen alene er tilgængelig     i skattemappen, men  at  skatteyderen  kan  rekvirere  en  papirudgave  af  forskudsopgørelsen  hos  SKAT.  Endelig  vil skatteyderen    blive    informeret    om,    at    skattekortet    automatisk    vil    blive    sendt    til    den indeholdelsespligtige.  
10 Der er således tale om en generel information om forskudsskatten. Forskudsopgørelsen   baserer   sig   på   tallene   i   årsopgørelsen,   på   den   forskudsopgørelse   for   det pågældende indkomstår, som blev dannet året før, eventuelle ændringer hertil samt på oplysninger fra Det Centrale Skatteyderregister.    Dannelsen  af  forskudsopgørelsen   beror  på  fastlæggelsen  af  en  række  beløbsmæssige  reguleringer, som   finder   sted   i   løbet   af   efteråret. Dette   gælder   f.eks.   de   kommunale   skatteprocenter   og satsreguleringsbeløb efter personskattelovens § 20. Efter forslaget modtager skatteyderen som nævnt ikke længere forskudsopgørelsen i papirform, men opgørelsen vil   som   udgangspunkt   alene   være   tilgængelig   for   skatteyderen   i   digital   form   i skattemappen  på  SKATs  hjemmeside,   når  denne  er  dannet.  Dog  vil  skatteyderen  ved  hjælp  af TastSelv-telefonen kunne rekvirere forskudsopgørelsen i en papirudgave, når den er dannet. SKAT vil  i  overensstemmelse  hermed  sende  forskudsopgørelsen  i  papirform  til  skatteyderen  i  november måned. Ska tteyderen kan i øvrigt til enhver tid rekvirere forskudsopgørelsen i papirform hos SKAT. Forslaget findes på dette punkt forsvarligt, eftersom ca. 83 pct. af  borgerne mellem 16 og 74 år i dag   har   adgang   til   Internettet   (heraf   ca.   79   pct.   fra   eget   hjem)   ifølge   Danmarks   Statistiks undersøgelser af befolkningens brug af Internet 2004 og 2005.   SKAT vil sørge for, at borgerens skattekort automatisk   bliver sendt til skatteyderens arbejdsgivere m.v. Ligesom  det  gælder  i  dag,  vil  borgerne  altid  kunne  ændre forskudsopgørelsen,  såfremt  de  ikke  er enige i SKATs prognose for deres indkomst- og fradragsforhold for det kommende år. Ændringerne kan gennemføres ved, at borgeren anvender TastSelv -forskud, men kan også ske ved henvendelse til  SKAT.  I  de  nye  kommunale  BorgerServiceCentre,  som  er  etableret  fra  1.  november  i  år,  vil skattemedarbejderen  bl.a.  kunne  bistå  borgeren  med  at  ændre  forskudsopgørelsen  via  TastSelv - forskud.    I    øvrigt    vil    medarbejderen    kunne    vejlede    borgerne    om    forskud,    herunder    om nødvendigheden af  at ændre en forskudsopgørelse. Såfremt   SKAT   ikke   deler   skatteyderens   opfattelse   af   rigtigheden   af   de   forskudsregistrede oplysninger,  vil  SKAT  træffe  en  afgørelse  herom  efter  reglerne  i  kildeskattelovens  §  53,  stk.  2. Denne afgørelse vil efter reglerne i  kildeskattelovens § 55 B kunne påklages til skatteankenævnet. Afgørelsen  fra  skatteankenævnet  kan  efter  bestemmelsen  ikke  indbringes  for  anden  administrativ myndighed.         Som  led  i  SKATs  systemmodernisering  af  borgerområdet  overvejes  det  på  forskud  sområdet  at gennemføre en række serviceforbedringer for borgerne i de kommende år. Bl.a. planlægger SKAT at iværksætte en informationskampagne for 2006 og frem, som skal gøre skatteyderne opmærksom på,    at    de    ikke    bør    ændre    deres    forskudsopgørelse    ved uvæse indkomstforhold.  I  den  forbindelse  vil  der  blive  gjort  opmærksom  på,  at  ændringer  i  givet  fald nemmest  kan  ske  via  TastSelv.  I  jo  højere  grad  borgerne  anvender  TastSelv,  i  jo  højere  grad  vil SKAT kunne aflastes. Endvidere overvejes forskellige autorisationsmodeller, hvorefter tredjemand, f.eks. et pengeinstitut eller et realkreditinstitut, af skatteyderen kan få adgang til at ændre forskudsopgørelsen for borgeren
11 som  følge  af  dennes  optagelse  af  lån  m.v.  Denne mulighed  vil  give  adgang  til,  at  ændringer  af forskudsopgørelsen gennemføres i samme forbindelse som lånet underskrives (one   -stop-shopping). Endelig  vil  TastSelv-mulighederne  for  borgerne  blive  forbedret.  Indberetning  via  telefon  vil  blive udvidet som et tilbud til borgere, der ikke umiddelbart har adgang til Internettet. I  forbindelse  med  en  gennemførelse  af  det  samtidig  hermed  fremsatte  forslag  om  lov  om  et indkomstregister     (eIndkomst)     bliver     det     endvidere     muligt     at     etablere     en     automatisk rekvisitionsordning,  hvorefter  det  traditionelle  papirskattekort  for  alle  skatteydere  kan  erstattes  af elektroniske skattekort, der løbende rekvireres af arbejdsgiverne. 3.2. Selvangivelse Med   forslaget   ændres   reglerne   om   fremgangsmåden   for   borgernes   selvangivelse. Sigtet   med forslaget   er   at   nedbringe   antallet   af   skattedokumenter   til   kredsen   af   borgere   med   relativt ukomplicerede skatteforhold. Forslaget skal ses i lyset af visionen på skatteområdet, herunder for SKATs systemmodernisering af borgerområdet,  om,  at  opgaven  med  at  befat te  sig  med  skat  for  de  allerfleste  borgere  skal  søges reduceret  til  et  minimum,  ligesom  borgerens  behov  for  kontakt  med  SKAT  skal  søges  begrænset mest  muligt.  Endvidere  er  det  sigtet,  at  kommunikationen  mellem  skatteyder  og  SKAT  i  videst mulige omfang digitaliseres. Forslaget  på  dette  punkt  omfatter   -  i  modsætning  til  forslaget  om  forskud,  jf.  pkt.  3.1.    -  ikke personligt erhvervsdrivende. Endvidere omfatter den nye selvangivelsesprocedure ikke selskaber og andre juridiske personer. Med forslaget afskaffes printselvangivelsen. De borgere, som SKAT skønner at have alle relevante oplysninger om, enten fordi de for det seneste år ikke  har selvangivet, eller fordi de ikke  har ændret deres forskudsopgørelse for det pågældende indkomstår, vil efter forslaget ale ne modtage en årsopgørelse samt en kort vejledning i marts måned.    Det drejer sig i første række om lønmodtagere med enkle beskatningsforhold, pensionister og studerende. Kun i relativ få tilfælde har denne gruppe noget at selvangive. De skatteydere, som det foregående år enten har selvangivet supplerende indkomstoplysninger eller har  ændret  deres  forskudsopgørelse  for  det  pågældende  indkomstår,  vil  efter  forslaget  ligeledes  i marts måned modtage en årsopgørelse samt en vejledning. Imidlertid vil skatteyderen også samtidig modtage  et  oplysningskort.  Har  skatteyderen  også  for  dette  år  supplerende  indkomstoplysninger, kan  oplysningskortet  udfyldes  med  oplysninger  herom  og  indsendes  til  skattemyndighederne,  jf. forslagets § 5, nr. 1. Oplysningerne kan også  – l   igesom i dag –  afgives via TastSelv-telefonen eller TastSelv-løsningen på SKATs hjemmeside. Med  årsopgørelsen  følger  som  nævnt  en  vejledning.  Til  de  skatteydere,  som  alene  modtager  en årsopgørelse,   vil   vejledningen   henlede   skatteyderens   opmærksomhed på   s elvangivelsespligten, herunder det strafbare i at undlade at selvangive samt muligheden for at rekvirere et oplysningskort eller anvende TastSelv, hvis skatteyderen måtte have indkomst m.v. at selvangive.
12 Til   de   skatteydere,   som   foruden   årsopgørelsen   modt  ager   et   oplysningskort,   fordi   der   er   en formodning for, at skatteyderen har supplerende indkomst at selvangive, følger ud over ovennævnte standardmæssige  vejledning  også  en  individuel  vejledning,  som  i  særlig  grad  tager  sigte  på  den enkelte    skatteyders    selvangivelsesbehov.    I    vejledningen    er    således    særligt    beskrevet    de selvangivelsesoplysninger, som må formodes at være relevante for denne skatteyder. Oplysningskortet er tiltænkt de borgere, som ønsker at afgive supplerende indkomstoplysninger på papir.   På    kortet   oplyser   skatteyderen   det   rubriknummer,   som   fremgår   af   vejledningen   samt størrelsen af de supplerende indkomstoplysninger. Som nævnt kan skatteyderen i stedet    – som i dag - anvende TastSelv-telefonen eller TastSelv på SKATs hjemmeside. På baggrund  af skatteyderens oplysninger dannes en ny årsopgørelse, som sendes til skatteyderen. Den   ændrede   årsopgørelse   vil   blive   sendt   til   skatteyderen   i   en   papirudgave,   medmindre skatteyderen udtrykkeligt anmoder om at få opgørelsen tilsendt digitalt. De   almindelige   regler   om   beregning   af   skat   og   klage   over   årsopgørelsen   finder   tilsvarende anvendelse. I øvrigt indeholder forslaget en række konsekvensændringer af de gældende regler for skatteydere, som modtager en printselvangivelse, jf. forslagets §  5, nr. 2-5 og 7. Endvidere indeholder forslaget   ændringer  af  en  række  bestemmelser  i  forskellige  skattelove,  som  angår  printselvangivelsen.  Som følge af forslaget om afskaffelsen af printselvangivelsen har det været nødvendigt at omformulere disse bestemmelser, jf. nærmere  forslagets §§ 2   –  4. I  forbindelse  med  gennemførelse  af  det   forslag  til  lov  om  et  indkomstregister  (eIndkomst),  der  er fremsat  samtidig  hermed,  bliver  det  muligt  gennem  indberetninger  fra  arbejdsgivere  at  udvide antallet  af  tilfælde,  hvor  det  er    muligt  at  fortrykke  lønmodtageres  befordringsoplysninger.  I  2003 var  der  registret  ca.  700.000  skatteydere  med  befordringsfradrag,  heraf  skulle  417.000  kun  tilføje denne  ene  oplysning.  Forslaget  om  lov  om  et  indkomstregister  (eIndkomst)  gør  det  muligt  for 417.000 borgere  at slippe for at selvangive. Forslaget vil komme de skatteydere til  gode, som har registreret flere end én arbejdsplads hos arbejdsgiveren. Som nævnt ovenfor havde    ca. 210.000 skatteydere - svarende til ca. 8 pct. af de skatteydere, der i 2004 modtog en årsopgørelse samtidig med selvangivelsen   - oplysninger, der skulle indberettes. Af disse indberettede godt 156.000 eller ca. 74 pct., deres oplysninger via TastSelv og ca. 54.000 eller ca. 26 pct. indsendte på papir. Af de 210.000 skatteyde re, som havde ændringer, havde knap 80.000 kun en ændring vedrørende befordring og ca. 16.000 skulle kun påføre fradragsberettigede gaver. Såfremt befordringsfradraget fortrykkes, og der skabes adgang for foreninger m.v. til at indberette gavebeløb m.v ., og foreningerne gør brug af denne adgang, jf. afsnit 3.3  nedenfor, vil behovet for at ændre   årsopgørelsen   reduceres   til   ca.   114.000   skatteydere   eller   godt   4   pct.,   og   de   54.000 skatteydere,  som  i  dag  indsender  selvangivelse  på  papir,  anslås  at  kunne  nedbrin  ges  til  omkring 40.000. Herudover bemærkes, at som led i SKATs systemmoderniseringen af borgerområdet overvejes det at   skabe   hjemmel   til,   at   flere   selvangivelsesoplysninger   indberettes,   således   at   endnu   flere skatteydere kan nøjes med kun at modtage en  årsopgørelse. For ikke at belaste virksomhederne med yderligere   administrativt   arbejde   overvejes   der   i   den   forbindelse   en   ordning   med   frivillige
13 indberetninger. Desuden overvejes der at skabe mulighed for, at der kan indberettes med virkning for  flere  år  f rem  i  tiden.  Endelig  udvides  borgernes  mulighed  for  tidligt  at  kunne  indberette selvangivelsesoplysninger til SKAT. Sigtet  med  de  forskellige  initiativer  er,  at  borgerne  som  altovervejende  regel  kan  regne  med,  at årsopgørelsen er udtryk for den endelige   ansættelse af borgerens skatteforhold.   Dette forudsætter, at der  sker  en  fremrykning  af  myndighedernes  ligningsindsats.  Dette  tænkes  navnlig  gennemført derved, at arbejdsgiverkontrollen styrkes, således at kvaliteten af de indberettede data sikres.   For  en  overvejende  del  af  de  skatteydere,  der  efter  lovforslaget  alene  modtager  en  årsopgørelse, fordi de indberettede oplysninger på forhånd er kvalitetssikret af myndighederne i forbindelse med den fremrykkede ligning, vil det være muligt at afkorte lignings  fristen væsentligt og på sigt måske helt afskaffe ligningsfristen. 3.3. Gaver Forslaget  på  dette  punkt,  jf.  forslagets  §   5,  nr.  6,  går  ud  på  at  gøre  det  muligt  for  foreninger, stiftelser  og  institutioner  m.v.  efter  ligningslovens  §§  8A  og  12,  stk.  1-3,  at  indberetter  modtagne beløb   til   SKAT. I   det   omfang   dette   sker,   gøres   det   muligt   at   fortrykke   oplysningerne   i årsopgørelsen, hvorved et yderligere antal skatteydere ikke behøver at selvangive fradragsberettigede gavebeløb m.v. Endvidere vil beløb, som per  sonligt erhvervsdrivende yder efter ligningslovens   §   12,   stk.   1-3,   kunne   blive   påført   servicebrevet,   som   udsendes   sammen med selvangivelsen til virksomhederne.      Ca.  90.000  borgere  fratrak  i  2003  gaver  og  løbende  ydelser.   Heraf  skulle  ca.  49.000  kun  tilføje denne ene oplysning på selvangivelsen.  Hvis det antages, at samtlige foreninger gør brug af denne indberetningsadgang,   vil  forslaget  kunne  føre  til  en  administrativ  lettelse    for  skatteyderne   og betyde, at 49.000 borgere kan nøjes med blot at modtage  en årsopgørelse.   Hvis en foreninger vælger at indberette de modtagne gavebeløb m.v. til SKAT   , skal det imidlertid ske  senest  20.  januar.  I  modsat  fald  er  der  ikke  sikkerhed  for,  at  beløbet  kan  blive  fortrykt. Foreningen  skal  oplyse  sit  SE-nr.  eller  CVR.nr,,  yders  CPR.nr.  eller  CVR.nr.,  beløbets  størrelse, samt om der er tale om et beløb, som er  ydet efter ligningsloven § 8A eller § 12, stk. 1-3. I det omfang en skatteyder har  ydet en  gave til en forening m.v., som har valgt ikke at indberette beløbet t il SKAT, vil skatteyderen have mulighed for via TastSelv at indberette beløbet til SKAT i februar   i   året   efter   det   indkomstår,   hvori   gaven   er   ydet,   således   at   beløbet   kan   medtages   i årsopgørelsen.     4. Økonomiske konsekvenser for stat, amter og kommuner Forslaget i har ingen økonomiske konsekvenser for stat, amter og kommuner. 5. Administrative konsekvenser for stat, amter og kommuner ………………………. 6. Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
14 Forslaget  har ingen økonomiske konsekvenser for erhvervsl ivet. 7. Administrative konsekvenser for erhvervslivet Forslaget har ingen administrative konsekvenser for erhvervslivet. Dog indebærer forslaget i § 5, nr. 6,   at   i   det   omfang   foreningerne   m.v.   vælger   at   indberette   gavebeløbene   m.v.   til   told   -   og skatteforvaltningen, kan de indberettede oplysninger optrykkes på   de servicebreve, som sendes ud til  virksomhederne  sammen  med  selvangivelsen.  Dette  vil  således  give  virksomhederne  et  bedre overblik i forbindelse med selvangivelsesarbejdet. Lovforslaget  har  i  ø vrigt  været  sendt  til  Erhvervs  -  og  Selskabsstyrelsens  Center  for  Kvalitet  i ErhvervsRegulering med henblik på en vurdering af, om forslaget skal forelægges et af Økonomi - og Erhvervsministeriets virksomhedspaneler. Erhvervs- og Selskabsstyrelsen har vurderet, at ……. 8. Administrative konsekvenser for borgerne 8.1. Forskud Forslaget reducerer antallet af skattepapirer, som borgerne modtager og skal forholde sig til. For en meget stor gruppe af borgere, hvis indkomst ikke varierer meget fra år til år, vil   forskudsopgørelsen ikke have den store betydning. Disse borgere vil utvivlsomt opleve det forhold, at man undlader at udsende  forskudsopgørelsen  til  dem,  som  en  serviceforbedring.  Det  letter  borgerens  arbejde  med skatteopgaven, herunder med dokumenter, som de skal tage stilling til, men som ikke har den store betydning for dem. Er der borgere i denne  gruppe, som ønsker  at modtage forskudsopgørelsen på papir,  kan  et  enkelt  opkald  til  TastSelv-telefonen  gøre,  at  disse  får  tilsendt  forskudsopgørelsen  i papirudgave som hidtil. Andre  borgere  –  herunder  navnlig  borgere  som  er  fortrolige  med  de  digitale  værktøjer -  vil formentlig  også  se  forslaget  som  en  serviceforbedring.  Forskudsopgørelsen  indgår  i  skattemappen på  SKATs  hjemmeside  og  samlingen  af  skatterelevant e  dokumenter  dér  giver  borgerne  et  bedre overblik.    På  den  anden  side  vil  nogle  skatteydere  formentlig  anse  det  for  en  serviceforringelse,  at  de  ikke umiddelbart får tilsendt forskudsopgørelsen i november, som de hidtil har fået, men at de selv aktivt enten skal finde forskudsopgørelsen i skattemappen på SKATs hjemmeside eller anvende TastSelv  - telefonen for at sikre sig en papirudgave af denne opgørelse. I betragtning af, at ca. 83 pct. af  borgerne mellem 16 og 74 år i dag har adgang til Internettet (h eraf ca. 79 pct. fra eget hjem) ifølge Danmarks Statistik, findes forslaget dog forsvarligt.   SKAT vil i øvrigt sørge for, at borgerens skattekort automatisk bliver sendt til dennes arbejdsgivere m.v. 8.2. Selvangivelse Forslaget   betyder,   at   skatteyderne   ikke   længere   modtager   en   printselvangivelse,   men   kun   en årsopgørelse   eller   en   årsopgørelse   samtidig med   et   oplysningskort.   For   den   store   gruppe   af
15 skatteydere, som ikke har noget at selvangive, eller som foretager tidlig indberetning via TastSelv, betyder forslaget en forenkling og serviceforbedring, eftersom der er færre skattedokumenter, som disse borgere skal forholde sig til.    Det vurderes, at ca. 8  pct. af de skatteydere, som efter forslaget alene vil modtage en årsopgørelse, alligevel   vil   have   noget   at   selvangive.   Såfremt   befordringsfradraget   fortrykkes,   og   samtlige foreninger m.v. gøre brug af den foreslåede indberetningsordning, vil antallet af skatteydere, der har behov for at selvangive kunne reduceres til ca. 4 pct. For den del af de godt 4 pct. af borgerne, der ikke  anvender  TastSelv-løsningerne,  men   ønsker  at  selvangive  oplysningerne  på  oplysningskortet, vil  forslaget  indebære  en  mindre  serviceforringelse.  Det  skyldes,  at  de  i  så  fald  bliver  nødt  til  at rekvirere et oplysningskort hos SKAT, hvilket dog nemmest kan ske via TastSelv-telefonen. Der vil imidlertid være tale om en yderst begrænset personkreds. For skatteydere som i forvejen har valgt at afgive   de   supplerende   selvangivelsesoplysninger   via   TastSelv-telefonen   eller   via   Internettet, indebærer forslaget på dette punkt intet yderligere besvær. Det  bemærkes,  at  ca.  74  pct.  af  ændringerne  til  selvangivelsen  for  2004  blev  gennemført  gennem TastSelv-løsningerne. De resterende ca. 26 pct. af ændringerne blev gennemført ved indsendelse af selvangivelsen i papirform. 8.3. Gaver Antages det, at samtlige foreninger gør brug af den frivillige indberetningsordning, betyder det, at flere borgere –  ca. 90.000 -  fritages for at selvangive på dette punkt. Da ca. 49.000 borgere kun skal selvangive denne ene oplysning, vil forslaget kunne føre til, at disse borgere umiddelbart kan nøjes med kun at modtage en årsopgørelse. Derved opnår borgerne sikkerhed for, at de ydede gavebeløb bliver fradraget i den skattepligtige indkomst. Yder borgeren imidlertid bidrag til foreninger m.v., som har valgt ikke at indberette  beløbene, skal borgeren – hvis denne ønsker fradrag for de ydede beløb fortsat selvangive disse beløb.    9. Miljømæssige konsekvenser Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser. 10. Forholdet til EU-retten Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter. 11. Lovovervågning. Lovforslaget er ikke udtaget til lovovervågning. 12. Kommunikationsplan. SKAT har udarbejdet en kommunikationsplan, ifølge hvilken SKAT i god tid inden  lovforslaget får virkning  vil  iværksætte  en  meget  omfattende  information  over  for  borgerne,  virksomhederne  og foreninger  m.v.  om  de  nye  regler.  En  detaljeret  kommunikationsplan  vil  blive  udarbejdet,  når lovforslaget er vedtaget, og virkningstidspunktet for lovændringerne er kendt.
16 Mindre   informationskampagner   tænkes   iværksat   i   forbindelse   med   den   sidste   forskuds -   eller selvangivelsesudsendelse,  mens  større  informationskampagner  tænkes  iværksat  i  forbindelse  med etableringen  af  den  nye  forskuds-  og  selvangivelsesordning.  Borgerne  vil  herunder  blive  gjort opmærksom  på,  at  det  kun  er  selvangivelsen,  som  afskaffes,  hvorimod  pligten  til  at  selvangive består uændret. Borgerne og de selvstændigt erhvervsdrivende vil desuden blive gjort opmærksom på både den nye m  ulighed for at hente forskudsopgørelsen på Internettet og muligheden for stadig at kunne modtage forskudsopgørelsen i papirform  – ved at rekvirere den via TastSelv   -telefononen.           13. Høring Et udkast til lovforslaget har været sendt til   høring i  ………. Endvidere har forslaget været sendt til høring i Erhvervs   - og Selskabsstyrelsen. Nedenfor   kommenteres   de   høringssvar,   som   Skatteministeriet   har   modtaget   fra   ovennævnte organisationer m.v. ved høringsfristens udløb. Oversigt over modtagne høringssv ar    Organisation/myndighed Bemærkninger i høringssvar Kommentarer Sammenfatning af økonomiske og administrative konsekvenser Positive konsekvenser Negative konsekvenser Økonomiske    konsekvenser for stat, amt og kommune Ingen Ingen Administrative konsekvenser  for  stat,  amt og kommune Økonomiske    konsekvenser for erhvervslivet Ingen Ingen Administrative konsekvenser for erhvervslivet I det omfang almenvelgørende     foreninger m.v. indberetter de gavebeløb, som virksomhederne yder til foreningerne,   vil   de   kunne optrykkes på det servicebrev, som  sendes  ud  sammen  med selvangivelsen. Herved opnår virksomhederne et bedre overblik   i   forbindelse   med selvangivelsesarbejdet. Ingen Administrative konsekvenser for borgerne En enklere forskuds- og selvangivelsesprocedure Nogle   borgere   vil   anse   den enklere forskuds- og
17 reducerer antallet af skattepapirer,   som   borgerne skal forholde sig til. Skatteydere, som yder gavebeløb til foreninger m.v., som indberetter gavebeløbene til  SKAT,  behøver  fremover ikke at selvangive disse beløb,    idet    de    fremgår    af år sopgørelsen eller servicebrevet  som  medfølger selvangivelsen til virksomhederne.      selvangivelsesprocedure   som en serviceforringelse, hvis de fortsat  ønsker  at  arbejde  med dokumenterne i papirudgave. Miljømæssige konsekvenser Ingen   Ingen Forholdet til EU-retten Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter                                        Bemærkninger til de enkelte bestemmelser         Til § 1 Til nr. 1 Efter   gældende   regler   udsender   SKAT   en   ordinær   forskudsopgørelse   til   skatteyderen   med oplysninger om grundlaget for beregning af foreløbig skat sammen med et skattekort. Dette sker i perioden 1. – 23. november i året før indkoms tåret. Efter  forslaget  afskaffes  udsendelsen  af  forskudsopgørelsen  i  papirudgaven  til  borgerne,  herunder de  personligt  erhvervsdrivende.  I  stedet  får  borgerne  en  generel  information  i  forbindelse  med udsendelse af årsopgørelsen i foråret eller senere (sel   vstændigt erhvervsdrivende) om grundlaget for forskudsskatten    for    det    kommende    år.    I    den    forbindelse    underrettes    borgeren    om,    at forskudsopgørelsen   alene   vil   være   tilgængelig   for   denne   på   SKATs   hjemmeside,   medmindre vedkommende rekvirerer en papirudgave af forskudsopgørelsen. Ifølge  forslaget  overlades  det  til  skatteministeren  at  fastsætte  nærmere  regler  om  indholdet  af underretningen. Bemyndigelsen   tænkes   udnyttet   således,   at   der   i   underretningen   kan   orienteres   om,   hvilke oplysninger    der    indgår    i    danne lsen    af    forskudsopgørelsen,    hvornår    forskudsopgørelsen    er tilgængelig på skattemappen samt om skatteyderens mulighed for at modtage forskudsopgørelsen i papirudgave, når denne er dannet, ved brug af TastSelv -telefonen. Til § 2 Til nr. 1
18 Efter  ligningslovens  § 5  A  kan  personer,  der  er  skattepligtige  efter  kildeskattelovens  § 1,  ved opgørelsen  af  den  skattepligtige  indkomst  nedskrive  de  i  et  indkomstår  forfaldne,  ikke  betalte renteindtægter   til   0,   selv   om   renteindtægten   ikke   kan   anses   for   uerholdelig.   Det   er   dog   en betingelse,  at  det  pågældende  rentetilgodehavende  ikke  er  betalt  inden  for  fristen  for  rettidig indgivelse af selvangivelsen for det pågældende indkomstår, og at den manglen de betaling er udtryk for skyldnerens misligholdelse. De pågældende personer, som kan være omfattet af bestemmelsen, kan bl.a. være skatteydere, som i dag    modtager    en    printselvangivelse.    Da    det    foreliggende    forslag    går    ud    på    at    afskaffe printselvangivelsen,  foreslås  det,  at  udtrykket  ”indgivelse  af  selvangivelsen”  i  §  5A  ændres  til ”selvangivelse”.   Til nr. 2 Efter  ligningslovens  9  E  kan  eksportmedarbejdere  ved  opgørelsen  den  skattepligtige  indkomst   foretage fradrag for merudgifter i forbindelse med rejser og ophold i udlandet uden dokumentation for  udgifterne.  Det  er  en  betingelse,  at  den  pågældende  i  indkomståret  enten  har  haft  uafbrudt ophold i udlandet i 2 måneder, eller at opholdene i udlandet i løbet af indkomståret i alt har omfattet mindst 100 døgn. Efter   bestemmelsens   stk.   4   skal   den   skattepligtige   vedlægge   selvangivelsen   en   erklæring   fra arbejdsgiveren om karakteren af udlandsarbejdet, opholdenes varighed og om lønindkomsten under udlandsopholdene. De pågældende personer, som kan være omfat tet af bestemmelsen, kan bl.a. være skatteydere, som i dag    modtager    en    printselvangivelse.    Da    det    foreliggende    forslag    går    ud    på    at    afskaffe printselvangivelsen, foreslås det, at udtrykket ”vedlægge selvangivelsen” i § 9 E, stk. 4, ændres til ”inden selvan givelsesfristens udløb indsende”.   Til nr. 3. Ligningslovens § 12 B regulerer beskatningen af en løbende ydelse, hvis den helt eller delvist udgør vederlag  i  en  gensidigt  bebyrdende  aftale  om  overdragelse  af  et  eller  flere  aktiver  og  aftalen  er indgået  den 1. juli 1999 eller senere. Efter  bestemmelsens  stk.  2,  skal  parterne  til  brug  for  opgørelsen  af  den  skattepligtige  indkomst foretage  en  kapitalisering  af  den  løbende  ydelse.  Parterne  skal  senest  samtidig  med  udløbet  af fristen    for    indgivelse    af    selvangivelse    for    det    indkomstår,    hvori    aftalen    indgås,    til    de skatteansættende  myndigheder  indsende  meddelelse  om  den  indgåede  aftale,  herunder  oplysning om kapitaliseringen og den  foretagne fordeling. Efter   stk. 3   skal   parterne   i   en   aftale   om   løbende   ydels e,   hver   især   føre   en   saldo,   hvor   den kapitaliserede  værdi  i  aftaleåret,  som  opgjort  efter  stk. 2,  anvendes  som  indgangsværdi.  Parterne skal   senest   samtidig   med   udløbet   af   fristen   for   indgivelse   af   selvangivelse   for   det   enkelte indkomstår oplyse saldoen til  de skatteansættende myndigheder. De pågældende personer, som kan være omfattet af bestemmelsen, kan bl.a. være skatteydere, som i dag    modtager    en    printselvangivelse.    Da    det    foreliggende    forslag    går    ud    på    at    afskaffe
19 printselvangivelsen, foreslås det, a t udtrykket ”indgivelse af selvangivelse” i § 12, B, stk. 2, og 3,   ændres til ”selvangivelse”.   Til nr. 4 Som det fremgår af bemærkningerne til § 2, nr. 3, skal parterne i en aftale om løbende ydelse efter § 12   B   senest   samtidig   med   udløbet   af   fristen    for   indgivelse   af   selvangivelse   for   det   enkelte indkomstår oplyse deres saldo til de skatteansættende myndigheder. Det  foreslås  ,  at  ”de  skatteansættende  myndigheder”  i  bestemmelsens  §  12  B,  stk.  3,  ændres  til: ”told -   og   skatteforvaltningen”   i   konsekvens    af   de   nye   regler   i   skatteforvaltningsloven,   jf. lovbekendtgørelse nr. 758 af 2. august 2005.   Til nr. 5 Efter   ligningslovens   § 16   B,   stk.   1,   skal   en   aktionær   eller   andelshaver,   der   afstår   aktier, andelsbeviser  og  lignende  værdipapirer,  herunder  konvert  ible  obligationer,  samt  tegningsret  til sådanne   værdipapirer   til   det   selskab,   der   har   udstedt   de   pågældende   værdipapirer,   medregne afståelsessummen i den pågældendes skattepligtige almindelige indkomst. Efter bestemmelsen i stk. 2 kan told- og skatteforvaltningen tillade, at afståelsessummer fritages for beskatning efter stk. 1. Efter stk. 3. finder stk. 1 ikke anvendelse, såfremt aktier m.v. afstås til et selskab i likvidation i det kalenderår, hvori selskabet endeligt opløses. Stk. 1 finder endvidere    ikke anvendelse ved afståelse af investeringsbeviser. Ifølge bestemmelsens stk. 4 finder stk. 1 ikke anvendelse, såfremt en aktionær afstår børsnoterede aktier til det selskab, som har udstedt dem. I de tilfælde, der ikke er omfattet af stk. 3, kan sælger dog tilkendegive over for skattemyndighederne, at salget er omfattet af stk. 1. Det er en betingelse, at  tilkendegivelsen  fremkommer  i  forbindelse  med  indgivelsen  af  selvangivelse  for  det  år,  hvor afståelsen sker. De pågældende personer, som kan være om fattet af bestemmelsen, kan bl.a. være skatteydere, som i dag    modtager    en    printselvangivelse.    Da    det    foreliggende    forslag    går    ud    på    at    afskaffe printselvangivelsen, foreslås det, at udtrykket ”i forbindelse med indgivelsen af  selvangivelse” i § 16B, stk. 4,  ændres til ”inden selvangivelsesfristens udløb”. Til nr. 6 Efter  ligningslovens  § 32  D  fastsætter  skatteministeren  regler  om  1)    optagelse  af  mandtal  over skattepligtige   personer   og   dødsboer,   2)   i   hvilken   kommune   en   skattepligtig   person   eller   et skattepligtigt   dødsbo   skal   ansættes   til   statsskat   samt   3)   om   indgivelse   af   selvangivelse   og skatteligning samt opkrævning, inddrivelse og forrentning m.v. af skat i følgende tilfælde: a) hvor der  for  en  person  i  årets  løb  er  sket  ændringer  i  skattepligtsforholde ne,  b)  hvor  en  person  efter bestemmelserne  i  en  dobbeltbeskatningsoverenskomst  bliver  hjemmehørende  i  en  fremmed  stat, Færøerne eller Grønland og c) vedrørende dødsboer.
20 De pågældende personer, som kan være omfattet af bestemmelsen, kan bl.a. være skatte ydere, som i dag    modtager    en    printselvangivelse.    Da    det    foreliggende    forslag    går    ud    på    at    afskaffe printselvangivelsen, foreslås det, at udtrykket ”Indgivelse af selvangivelse ” i § 32 D, nr. 3, ændres til ”Selvangivelse”.                                      Til § 3 Til nr. 1 Personskattelovens  §  14  indeholder  reglerne  for  omregning  til  helårsindkomst  for  personer    ved indtræden  eller  ophør  af  fuld  skattepligt  til  landet,  jf.  kildeskattelovens  § 1.  I  sådanne  situationer skal der efter § 14, stk. 1, ske omregning af såvel den skattepligtige indkomst som den personlige indkomst  og  kapitalindkomsten  for  det  år,  hvor  skattepligten  indtræder  eller  ophører,  således  at beløbene kommer til at svare til et helt års indkomster. På g   rundlag af de opgjorte helårsindkomster beregnes  helårsskat  efter  personskattelovens    §§  6-9.  Den  beregnede  helårsskat  nedsættes  efter forholdet mellem delårsbeløbene og helårsbeløbene. Efter bestemmelsen i stk. 2 kan en person vælge, at der ikke skal sk  e helårsomregning efter stk.  1. I så  fald  skal  personen  opgøre  sin  skattepligtige  indkomst,  personlige  indkomst  og  kapitalindkomst for det pågældende år, som om vedkommende var skattepligtig efter kildeskattelovens § 1 for hele året. Den samlede indkomstsk at nedsættes med det beløb, som forholdsmæssigt falder på den del af indkomsten,   som   vedrører   den   periode,   hvor   personen   ikke   var   skattepligtig.   Efter   4.   pkt   i bestemmelsen  skal  valget  træffes  ved  indgivelse  af  selvangivelse  for  det  år,  hvor  skattepligten ophører.  Efter  5.  pkt.  kan  valget  omgøres  inden  udløbet  af  den  i  skattestyrelseslovens  § 3,  stk. 1, nævnte frist. De pågældende personer, som kan være omfattet af bestemmelsen, kan bl.a. være skatteydere, som i dag    modtager    en    printselvangivelse.    Da    det    foreliggende    forslag    går    ud    på    at    afskaffe printselvangivelsen,  foreslås  det,  at  udtrykket  ”ved  indgivelse  af  selvangivelse  ”i  stk.  2,  4.  pkt.   ændres til: ”i forbindelse med selvangivelsen”. Til nr. 2 Som det fremgår af bemærkningerne til § 3, nr. 1, ka   n et valg efter personskattelovens § 14, stk. 2,   omgøres inden udløbet af den i skattestyrelseslovens § 3, stk. 1, nævnte frist.   I konsekvens af  de nye regler i skatteforvaltningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 758 af 2. august 2005  foreslås  5.  pkt.   i  §  14,  stk.  2,  ændret,  således  at  det  af  bestemmelsen  fremgår,  at  valget  kan omgøres,  hvis  tilkendegivelse  herom  sker  til  told -  og  skatteforvaltningen  senest  den  30.  juni  i  det andet kalenderår efter udløbet af det pågældende indkomstår.                                                                  Til § 4 Til nr. 1 Efter  skatteforvaltningslovens  §  30  kan  told-  og  skatteforvaltningen  tillade,  at  en  skattepligtig ændrer  et  valg  i  selvangivelsen,  i  det  omfang  skattemyndighederne  har  foretag  et  en  ansættelse  af
21 indkomst- eller ejendomsværdiskat, der har betydning for valget, og valget som følge heraf har fået utilsigtede skattemæssige konsekvenser. Bestemmelsen giver adgang til ændre såvel et valg en virksomhed som en borger har foretaget på selvangivelsen efter dennes ansøgning. Som følge af, at et sådant valg også kan angå forhold som er omfattet af årsopgørelsen eller selvangivet af borgeren efter den forenklede selvangivelsesprocedure,  foreslås  det,  at  udtrykket  ”valg  i  selvangivelsen”  er   stattes  af  udtrykket ”selvangivet valg”. Til § 5 Til nr. 1 Efter skattekontrollovens § 1, stk. 4, bestemmer skatteministeren efter indstilling fra Ligningsrådet udformningen  og  udsendelsen  af  blanketter  til  brug  for  selvangivelsen.  Skattepligtige,  der  ikke modtager en selvangivelsesblanket, er efter bestemmelsen ikke fritaget for at selvangive. Det  foreslås,  at  den  nye  selvangivelsesprocedure  fastlægges  i  et  nyt  efterfølgende  stykke. Heri   fastslås,   at   selvangivelsespligtige,   som   for   det   seneste   indkomstår   i   overensstemmelse   med bestemmelsen i skattekontrollovens § 4, stk. 5, har undladt at selvangive, fordi skatteyderen finder, at  de  anvendte  oplysninger  er  korrekte  og  fyldestgørende ,  eller  skatteyderen  ikke  har  ændret  sin forskudsopgørelse for det pågældende indkomstår, modtager en årsopgørelse uden oplysningskort. Hvis  skattemyndighederne  derimod  konstaterer,  at  skatteyderen  for  det  seneste  indkomstår  burde have   selvangivet   indkomst-   og   fradragsforhold   –   altså   om   oplysninger,   om   hvilke      told    -   og skatteforvaltningen ikke har kendskab - vil skatteyderen modtage en årsopgørelse sammen med et oplysningskort.  Konstateringen  heraf  sker  ved,  at  skattemyndighederne  i  overensstemmelse  med reglerne i skatteforvaltningsloven ændre skatteyderens ansættelse. Den foreslåede ændring til bestemmelsen i § 1, stk. 5, gælder dog ikke, såfremt skatteyderen inden 1. februar overfor SKAT har anmodet om at modtage et oplysningskort. Det   følger   endvide re   af   forslaget,   at   andre   selvangivelsespligtige,   som   ikke   modtager   en selvangivelse  efter  bestemmelsen  i  skattekontrollovens  §  1,  stk.  2,    modtager  en  årsopgørelse sammen    med    et    oplysningskort.    Omfattet    af    skattekontrollovens    §    1,    stk.    2,    er    bl.a. erhvervsdrivende   virksomheder   og   skattepligtige   med   udenlandsk   indkomst.   Den   foreslåede bestemmelse   indebærer   således,   at   skatteydere,   som   enten   har   selvangivet   for   det   seneste indkomstår, eller som det pågældende indkomstår har ændret deres forskudsopgørelse, mo dtager en årsopgørelse med et oplysningskort.         Til nr. 2 Efter  skattekontrollovens  §  4,  stk.  1,  2.  pkt.,  skal  fysiske  personer,  der  får  tilsendt  en  fortrykt selvangivelsesblanket, selvangive senest den 1. maj efter indkomstårets udløb.
22 Det  gælde  r  dog  ikke,  hvis  der  er  tale  om  samlevende  ægtefæller,  og  den  ene  ægtefælle  har selvangivelsesfrist  den  1.  juli.  I  et  sådant  tilfælde  har  begge  ægtefæller  selvangivelsesfrist  den  1. juli. Endvidere gælder det ikke, hvis den selvangivelsespligtige deltage  r i et anpartsprojekt, ligesom det heller ikke gælder, hvis den selvangivelsespligtige i året efter indkomståret, men senest den 1. maj, skriftligt  meddeler  told-  og  skatteforvaltningen,  at  den  pågældende  det  år  ikke  ønsker  at  være omfattet    af    ordningen    med    en    fortrykt    selvangivelse    og    dermed    ønsker    at    anvende selvangivelsesfristen den 1. juli. I  øvrigt  vil  der  efter  anmodning  kunne  gives  henstand  med  selvangivelsesfristen,  hvis  særlige omstændigheder taler herfor. Det foreslås, at ovennævnte selvangive   lsesfrist også kommer til at gælde for skatteydere, der alene får  tilsendt  en  årsopgørelse  samt  skatteydere,  som  får  tilsendt  en  årsopgørelse  samtidig med  et oplysningskort. Til nr. 3 Efter gældende regler kan skatteydere, der i dag modtager en printselv  angivelse, anmode om ikke være omfattet af ordningen med printselvangivelsen og i stedet anvende selvangivelsesfristen den 1. juli. Dette skal imidlertid ske senest 1. maj og anmodningen skal være skriftlig.    Efter  forslaget  til  ændring  af  skattekontrol  lovens  §  4,  stk.  1,  nr.  3,  behøver  skatteydere,  der  efter forslaget  modtager  en  årsopgørelse,  ikke  at  meddele    SKAT  skriftligt,  at  denne  ønsker  at  anvende selvangivelsesfristen   den   1.   juli.   Dette   kan   således   også   ske   telefonisk   eller   ved   personlig henvendelse. Til nr. 4 Efter  den  gældende  bestemmelse  i  skattekontrollovens  §  4,  stk.  5,  kan  selvangivelsespligtige,  der modtager  en  selvangivelsesblanket,  der  er  udfyldt  af  skattemyndighederne,  undlade  af  selvangive, hvis de anvendte oplysninger er korrekte og fyldestgørende.       Det  foreslås,  at  bestemmelsen  ændres,  således  at  den  kommer  til  at  gælde skatteydere,  som  alene modtager   en   årsopgørelse   samt   skatteydere,   der   modtager   en   årsopgørelse   samtidig   med   et oplysningskort  efter den foreslåede bestemmelse i  skattekontrollovens § 1, stk. 5, jf. forslagets § 5, nr. 1. Til nr. 5 Efter  den  gældende  bestemmelse  i  skattekontrollovens  §  5,  stk.  1,  nr.  1,  skal  der  betales  et skattetillæg,  hvis  selvangivelsen  ikke  foreligger  rettidigt.  Tillægget  er    på  200  kr.  for hver  dag fristen overskrides dog højst på 5.000 kr. i alt. Fra denne hovedregel gøres der i bestemmelsens nr. 1-3 nogle undtagelser. Efter nr. 1 beregnes der således ikke noget skattetillæg for fysiske personer, som  har  fået  tilsendt  en  fortrykt  selvangive lsesblanket,  og  som  ikke  efter  §  4,  stk.  1,  nr.  3,  har foretaget fravalg af selvangivelsesfristen den 1. maj,
23 Forslaget  indeholder  en  konsekvensændring  i  indledningen  af  udtrykket  ”selvangivelsen”,  som erstattes af udtrykket ”ikke selvangivet rettidigt”. Endvidere    indeholder    forslaget en    konsekvensændring    som    følge    af,    at    den    fortrykte selvangivelsesblanket (printselvangivelsen) afskaffes, således at de skatteydere, som hidtil har været omfattet af ordningen med printselvangivelsen, fremover enten blot modtager en årsopgørelse eller modtager en årsopgørelse samtidig med et oplysningskort. For disse skatteydere beregnes altså ikke noget skattetillæg. Til nr. 6 Efter  de  gældende  regler  skal  foreninger,  stiftelser,  institutioner  m.v.,  som  nævnt  i  lignings lovens §§  8A  og  12,  stk.  1-3,  ikke  foretage  indberetning  til  told-  og  skatteforvaltningen  om  modtagne indbetalinger fra yderen. Med henblik på at muliggøre en udvidelse af kredsen af borgere, som kan modtage en årsopgørelse uden  at  skulle  selvangive,  foreslås,  at  de  pågældende  foreninger  m.v.  får  adgang  til årligt  at indberette til   SKAT om de modtagne bidrag.   Tilsvarende   foreslås   det,   at   foreningerne   m.v.   også får   adgang   til   at indberette   beløb,   som selvstændigt  erhvervsdrivende,  selskaber  og  andre  ska  ttepligtige  institutioner,  efter  ligningslovens §§ 8A og 12, stk. 1-3, har ydet.   Vælger foreningerne at gøre brug af indberetningsordningen, skal foreningen m.v. give oplysninger til identifikation af foreningen m.v. selv og af indbetaleren.  Foreningen skal oplyse sit SE.nr eller CVR.nr og skal oplyse indbetalerens CPR-nummer eller CVR.-nummer. Endvidere skal foreningen m.v. oplyse størrelsen på det modtagne beløb, samt hvorvidt ydelsen er omfattet af ligningslovens § 8A eller § 12, stk. 1-3. Endelig skal foreningen m.v. indberette oplysningerne til SKAT senest den 20. januar i året efter det kalenderår, hvori beløbene er ydet.      Det foreslås, at skatteministeren fastsætter nærmere regler for indberetningen. Til nr. 7 Efter  den gældende bestemmelse   i skattekontrollovens § 16, stk. 1, skal skattepligtige, der uden at have indgivet selvangivelse, modtager meddelelse om ansættelse af indkomst eller ejendomsværdiskat,  underrette  told  -  og  skatteforvaltningen,  hvis  ansættelsen  er  for  lav.  Dette  skal ske   inden   4   uger   efter   meddelelsens   modtagelse.   Fristen   regnes   dog   tidligst   fra   udløbet   af selvangivelsesfristen. Efter  bestemmelsens  stk.  2  straffes  den,  der  forsætligt  eller  groft  uagtsomt  overtræder  stk. 1,  med bøde.  Er  overtrædelsen  begået  med  forsæt  til  a t  unddrage  det  offentlige  skat,  kan  straffen  ifølge bestemmelsens stk. 3 stige til fængsel indtil 2 år. Det foreslås, at udtrykket uden at have ”indgivet selvangivelse” erstattes af: uden at ”selvangive”, hvorved der tages højde for, at skatteyderen kan  selvangive på anden måde end ved at ”indgive en selvangivelse”.   
24 Til § 6 Det foreslås, at loven træder i kraft dagen efter offentliggørelsen i Lovtidende, jf. § 6, stk. 1. Bestemmelsen  i  §  1  om  en  enklere  forskudsprocedure  har  sammenhæng  med  etableringen  af  en ordning   med   udsendelse   af   elektronisk   skattekort   (eSkattekort),   som   led   i   oprettelsen   af   et indkomstregister.  Da  det  i  det  lovforslag  om  et  indkomstregister  (eIndkomst),  som  fremsættes samtidig   hermed,   er   overladt   til   skatteministeren   at   fastsætte   virkningstidspunktet   for   denne ordning, foreslås det ligeledes, at det overlades til skatteministeren at fastsætte virkningstidspunktet for de foreslåede  regler på forskudsområdet eft  er § 1, nr. 1, jf. § 6, stk.2. Det foreslås endvidere, at det overlades til skatteministeren at fastsætte virkningstidspunktet for de foreslåede bestemmelser i   § 5. Disse bestemmelser angår en enklere selvangivelsesprocedure samt etableringen af en gaveindberetningsordning for foreninger mv. som  nævnt i ligningslovens §§ 8A og  12,  stk.  1-3.  Disse  dele  af  forslaget  indgår  som  elementer  i  SKATs  systemmodernisering  af borgerområdet, og da det på nuværende tidspunkt ikke kan siges med sikkerhed, at modernise ringen –   der  efter  planerne  strækker  sig  over  to  år er  på  plads  i  begyndelsen  af  2008,  foreslås  det ligeledes,    at    det    overlades    til    skatteministeren    at    fastsætte    virkningstidspunktet    for    disse bestemmelser.   Bestemmelserne  i  §§  2-4  angår  konsekvensændr   inger  af  en  række  bestemmelser  i  forskellige skattelove    som    følge    af    afskaffelsen    af    printselvangivelsen    ved    det    foreliggende    forslag. Virkningstidspunktet  for  gennemførelsen  af  ændringerne  af  disse  love  forslås  ligeledes  fastsat  af skatteministeren. Dog forslås det, at § 2, nr. 4, og § 3, nr. 2, som indeholder konsekvensændringer af de nye regler i skatteforvaltningsloven, har virkning fra og med dagen efter offentliggørelsen i Lovtidende. jf. § 6, stk. 2, 2. pkt.   Endelig foreslås det i § 6, stk. 3,  at henvisningen i § 5, nr. 1, (om hvilke skatteydere, som modtager en årsopgørelse med eller uden oplysningskort) til bestemmelsen i   § 4, stk. 5, angår den affattelse af bestemmelsen i § 4, stk. 5, som gælder for    det indkomstår, som ligger forud for det in dkomstår, fra hvilket    §    5,    nr.    1,    får    virkning.    Efter    den    gældende    bestemmelse    i    §    4,    stk. 5.    kan selvangivelsespligtige, som modtager en selvangivelsesblanket, der er udfyldt af skattemyndighederne, undlade at indgive selvangivelse, hvis de anvendte oplysninger er korrekte og fyldestgørende.