|
6. juni 2006
|
Kommissionens meddelelse forventes behandlet under dette punkt. Meddelelsen omfatter en række andre aspekter end omvendt betalingspligt for moms og præsenteres derfor som tillæg til det allerede oversendte notat, hvis tekst ogsÃ¥ stadig er gældende.Â
Resumé: Kommisionen har den 31. maj 2006 udsendt en meddelelse om behovet for at udvikle en koordineret strategi til forbedring af svigsbekæmpelse på skatte- og afgiftsområdet. Der forventes bred opbakning til meddelelsen og et videre analysearbejde.
KOM(2006)256
Kommissionen har den 31. maj 2006 udsendt en meddelelse om behovet for at udvikle en koordineret strategi til forbedring af svigsbekæmpelsen. Meddelelsen omhandler både direkte og indirekte skatter. Meddelelsen anviser ikke en altfavnende løsning på problemerne, men helt overordnet mener Kommissionen, at svig kan bekæmpes bedre via en mere effektiv og moderne organisering af kontrolsystemerne kombineret med et stærkt og ikke mindst hurtigt samarbejde mellem medlemslandene og evt. OLAF (Kommissionens svigsenhed).
Kommissionen foreslår følgende:
1. Det administrative samarbejde mellem medlemslandene skal forbedres
2. En ny fællesskabsbaseret indgangsvinkel til samarbejde med tredjelande
3. Eventuelt ændringer i det nuværende momssystem (f.eks. øget mulighed for solidarisk hæftelse, øget omvendt betalingspligt m.m.)
4. Undersøgelse af andre muligheder.
Det er Kommissionens opfattelse, at svig mere effektivt kan bekæmpes ved:
· effektivisering af det administrative samarbejde,
· nye tiltag til samarbejde inden for direkte skatter og opkrævning af disse,
· forbedret risikostyring, så medlemslandene hurtigere kan blive informeret om potentielle risici fra bestemte virksomheder, særlig når disse starter virksomhed i medlemslandet for første gang,
· etablering af et permanent forum for administrativt samarbejde på fælles-skabsniveau for både indirekte såvel som direkte skatter.
Kommissionen foreslår en fællesskabsbaseret indgangsvinkel til samarbejdet med tredjelande. Det nuværende samarbejde er baseret på bilaterale aftaler landene imellem, hvilket i nogle situationer kan udnyttes af svindlere. Kommissionen foreslår desuden, at der ved indgåelse af fremtidige aftaler om økonomisk partnerskab indsættes klausuler om administrativt skattesamarbejde.
Kommissionen åbner for en debat om mulige ændringer af momsloven. Overvejelserne går bl.a. på udvidelse af mulighederne for solidarisk hæftelse og omvendt betalingspligt.
Andre muligheder som skal undersøges kunne være lettelse af de administrative byrder for mønstervirksomheder og øge dem for risikovirksomheder, bedre IT-løsninger evt. en ny fælles database.
Der foreligger et udkast til rådskonklusioner om meddelelsen. Konklusionerne understreger blandt andet behovet for yderligere handling for at bekæmpe svig og særligt momssvig og anerkender, at alle mulige forbedringer skal overvejes.
Derudover lægges der op til at nedsætte en arbejdsgruppe på højt niveau, som blandt andet skal undersøge mulighederne nævnt i meddelelsen, inklusiv mulige ændringer i momslovgivningen, samt fortsætte analysen – med hjælp fra Kommissionen – af mulighederne for at anvende omvendt betalingspligt som redskab til bekæmpelse af momssvig.
Arbejdsgruppen skal afrapportere til Rådet (ECOFIN) på dets sidste møde i 2006, således Rådet kan give Kommissionen vejledning i det fremtidige arbejde.
Det forventes, at Kommissionens meddelelse vil blive drøftet på mødet i relation til sagen om omvendt betalingspligt til bekæmpelse af momssvig.
Meddelelsen fra Kommissionen har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Meddelelsen fra Kommissionen har ikke samfundsøkonomiske eller statsfinan-sielle konsekvenser.
Meddelelsen har ingen administrative og økonomiske konsekvenser for erhvervs-livet.
Ikke relevant.
Folketingets Europaudvalg har ikke tidligere været orienteret om meddelelsen fra Kommission.
Dansk holdning
Danmark støtter generelt Kommissionens målsætning om at forbedre indsatsen mod svig. Danmark kan støtte udkastet til rådskonklusioner samt et videre analysearbejde, og vil tage stilling til konkrete initiativer, når de måtte foreligge.
Andre landes holdninger
Der forventes bred opbakning til Kommissionens meddelelse.