(Dokumentet forefindes ikke på dansk endnu).
Dette notat sendes også til Skatteudvalget.
1.  Resumé
Kommissionen foreslår at forlænge særordningen for e-handelsydelser, som udløber den 30. juni 2006. Forslaget om forlængelse af særordningen blev fremsat den 15. maj 2006, KOM (2006) 210. Forlængelsen foreslås at gælde til den 31. december 2008.
Forlængelse af den gældende særordning for e-handelsydelser fra tredjelande indgÃ¥r i â€momspakkenâ€, som blev drøftet pÃ¥ rÃ¥dsmødet (ECOFIN) den 5. maj 2006. â€Momspakken bestÃ¥r derudover af B2C/B2B-reglerne om beskatningssted for grænseoverskridende ydelser, â€One Stop Shop†og et nyt 8. momsdirektiv.
Dette grundnotat behandler kun forlængelse af særordningen for e- handelsydelser fra tredjelande. Hele â€momspakken†behandles igen pÃ¥ ECOFIN den 7. juni 2006 – den del, som vedrører forlængelse af særordningen er sat pÃ¥ dagsordenen til vedtagelse.
Kommissionen skriver i sin evalueringsrapport, at særordningen har virket efter hensigten, og at den er et skridt pÃ¥ vejen mod en generel â€One Stop Shop†ordning, dvs. momsregistrering alene i ét land for salg til flere lande. Det vil derfor være uhensigtsmæssigt ikke at forlænge ordningen.
2.  Baggrund
Særordningen blev indført i 2003 for e-handelsydelser fra tredjelande. Særordningen blev lavet for i større grad at sikre betaling af moms, når virksomheder fra tredjelande sælger e-handelsydelser til private i EU.
3.  Hjemmelsgrundlag
Art. 93 i Traktaten, som kræver vedtagelse med enstemmighed.
4.  Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant, da forslaget falder ind under fællesskabets enekompetence.
5.  Formål og indhold
Da ordningen udløber den 30. juni 2006 har Kommissionen den 15. maj 2006 fremsat forslag om at forlænge ordningen til 31. december 2008. På dette tidspunkt, mener Kommissionen, at den nye One Stop Shop ordning kan træde i kraft.
Ordningen betyder, at en tredjelandsvirksomhed kun skal momsregistreres i ét EU-land, uanset hvor mange EU-lande den har salg til og derfor skal betale moms i (kaldet One Stop Shop). Alle momsbeløb og momsangivelser sendes til registreringslandet, som efterfølgende fordeler pengene til de medlemslande, hvor der har været salg til.
6.  Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentets udtalelse foreligger ikke endnu.
7.  Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser
Reglerne om særordningen er gennemført i momsloven og i momsbekendtgørelsen, hvorfor forslaget om forlængelse ikke kræver nogen ændringer.
8.  Forslagets konsekvenser for statsfinanserne
Forslaget sikrer, at tredjelandsvirksomheder, som sælger elektroniske ydelser til private i EU, betaler moms i EU. Vedtages forslaget ikke, vil det betyde et tab for statskassen.
9.  Høring
Forslaget sendes ikke i høring, da det udelukkende vedrører tredjelandsvirksomheder.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark kan støtte en forlængelse af særordningen for e-handelsydelser fra tredjelande.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at alle lande vil støtte en forlængelse af ordningen.
12. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.