Dato |
17. maj 2006 |
Resume |
Danskerne har taget SKATs ordning med at få et bindende svar fra skattemyndighederne til sig. Og mange benytter sig af muligheden for at sende anmodningen elektronisk via SKATs hjemmeside. SKAT har imidlertid konstateret, at ikke alle anmodninger er modtaget automatisk. Men ingen sager er gået tabt. |
"IT-koks forsinker skattesvar
voldsomt" er overskriften på en artikel i Børsen i dag. Overskriften
henviser til de sager, hvor borgere og virksomheder har benyttet sig af en
særlig løsning på SKATs hjemmeside, til at sende en elektronisk anmodning om
bindende svar. En fejl har imidlertid gjort, at godt et halvt hundrede sager,
først er modtaget i SKAT med forsinkelse:
- Når man sender en elektronisk anmodning om bindende svar, bliver den i første
omgang sendt til en ekstern server, som automatisk videresender anmodningen til
SKAT. I et lille antal sager, er der imidlertid sket fejl i den automatiske
videresendelse, men sagerne er bestemt ikke tabt, understreger direktør for
SKATs IT Services, Thomas Juhl og uddyber:
- I de tilfælde, hvor der ikke er sket automatisk videresendelse, henter vi
anmodningerne manuelt, så vores kunder har sikkerhed for, at de bliver
behandlet. Derudover er vi naturligvis er i gang med at afhjælpe selve fejlen.
Flere og flere sender elektronisk anmodning
Selvom vi kender til problemet med de vildfarne anmodninger, har
vi på grund af en stigende interesse for den elektroniske mulighed, valgt
at opretholde ordningen:
- Flere og flere benytter sig af muligheden for via en særlig løsning på
TastSelv, til at sende en elektronisk anmodning om bindende svar. Og da sagerne
trods alt ikke går tabt - men blot kræver lidt mere arbejde fra vores side -
har vi valgt at opretholde denne service for vores kunder, siger Thomas Juhl,
og afviser, at problemet har nogen som helst forbindelse til de it-problemer,
der opstod i kølvandet på SKATs fusion i november 2005, eller for den sags
skyld til SKATs it-systemmoderniseringer, som Børsen ellers henviser til:
- Problemet med de elektroniske anmodninger er et isoleret problem, som vi af
hensyn til borgernes tillid til vores systemer, gør alt for hurtigst muligt at
få rettet op på, slutter direktøren.
Kontakt: Skats presseafdeling, tlf. 72 37 09 00