Revideret grundnotat

Vedrørende forslag til Rådets direktiv om fritagelse for merværdiafgift og punktafgifter på varer, der indføres af rejsende fra tredjelande (KOM 2006)76 (rejsegodsdirektivet) af 24. februar 2006.

 

Dette notat sendes ligeledes til Skatteudvalget.

1. Resumé

Rådets direktiv 69/169/EØF af 28. maj 1969 fastsætter en harmonisering af lovgivningen om fritagelse for moms og punktafgifter på varer indført af rejsende, der kommer fra tredjelande. En sådan fællesskabsordning viste sig nødvendig for rejser mellem Fællesskabet og tredjelande, men ordningen er hele tiden blevet tilpasset udviklingen i EU og senest er det nødvendigt med en tilpasning i forhold til udvidelsen, og det forhold, at Fællesskabets ydre grænse nu omfatter blandt andet Rusland og Ukraine. Herudover trænger direktivet til en generel modernisering og tilpasning til de nuværende krav til retsakters udformning.  Kommissionen har derfor den 24. februar 2006 fremsat forslag til ændring af direktivet.

2. Baggrund

Oprindelig tog direktivet sigte på rejsende inden for Fællesskabet, men det er dog ændret mange gange siden blandt andet på grund af udviklingen i EU, generel revidering og konkrete problemer, der har gjort sig gældende for flere medlemsstater.

 

EU’s udvidelse har betydet, at Fællesskabets ydre grænse er ændret og blandt andet nu omfatter Rusland, Ukraine og Belarus.

 

I forbindelse med de problemer, nogle af medlemsstaterne havde, blev der givet bemyndigelse til undtagelser, men de er nu alle udløbet, bortset fra en enkelt. Finland kan begrænse indførelsen af øl for rejsende, der kommer fra tredjelande, til et maximum på 16 liter indtil udgangen af 2007 for at undgå beskatningsmæssige, økonomiske, sociale og sundhedsmæssige problemer og problemer med forstyrrelse af den offentlige orden.  Finland vil dog også stå overfor disse problemer efter 2007, og der kræves derfor en langsigtet løsning. Andre medlemsstater, der grænser op til tredjelande, hvor prisniveauet er tilsvarende lavt, kan få de samme problemer.

 

Herudover har en medlemsstat fremsat ønske om, at den nuværende beløbsgrænse for indførsel af varer fra tredjelande på 175 EUR (1.350 DKK) hæves betydeligt for at mindske de administrative byrder for både de rejsende og toldmyndighederne og for at give toldmyndighederne mulighed for at koncentrere sig mere om bekæmpelse af smugleri af større omfang.

 

Hovedparten af medlemsstaterne vil dog sandsynligvis ikke kunne gå ind for en drastisk forhøjelse, og der må tages hensyn til de medlemsstater, der har fastlandsgrænse til lande som eksempelvis Rusland.

 

Kommissionen har derfor benyttet lejligheden til at foretage en generel revision og modernisering af bestemmelserne om afgiftsfritagelser i den internationale rejsetrafik.

 

3. Hjemmelsgrundlag

 

Forslagets hjemmel er EF-traktatens art. 93 (vedtagelse efter enstemmighed).

4. Nærhedsprincippet

 

Området hører ikke under Fællesskabets enekompetence, hvorfor nærhedsprincippet finder anvendelse.

 

Det er Kommissionens vurdering, at medlemsstaterne ikke kan foretage ændringer på egen hånd, da EU allerede ved direktiv 69/169/EØF fastsatte regler for private rejsendes indførsel af varer og dermed udøvede sine beføjelser. De i 1969 fastsatte bestemmelser kan således kun ændres ved en fællesskabsretsakt og ikke ved en afgørelse truffet af en medlemsstat.

 

Endelig vurderer Kommissionen, at en indsats på fællesskabsplan vil være mere effektiv til at nå forslagets mål og sikre ligebehandling af borgerne i EU, hvorfor Kommissionen vurderer, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.

 

Forslaget er en ændring af et eksisterende regelsæt, hvorefter fritagelse for moms og punktafgifter reguleres i forhold til privates indførsel fra tredjelande. På det foreliggende grundlag er det regeringens  vurdering, at nærhedsprincippet  er overholdt i forhold til det overordnede formål, at der på fællesskabsplan fastsættes regler i forhold til privates indførsel fra tredjelande.

 

5. Formål og indhold

 

Hovedformålet med forslaget er en ajourføring og modernisering af de eksisterende ordninger. Det skal bl.a. ske ved en tilpasning i forhold til udvidelsen - herunder det forhold, at Fællesskabets ydre grænser nu er ændret. Endvidere moderniseres direktivet generelt således, at struktur og udformning bringes på linje med de nuværende krav til retsakters udformning.

 

Konkret foreslår Kommissionen:

 

  1. En forhøjelse af de nugældende grænser (1.350 DKK) i tråd med inflationen og samtidig indførelse af en sondring mellem flyrejsende (500 EUR) og andre rejsende (220 EUR), [1]
  2. Indførelse af et kvantitativt loft på 16 liter for øl og forhøjelse af det kvantitative loft for vin fra 2 til 4 liter,
  3. Indførelse af en fællesskabsordning for nedsatte kvantitative lofter for tobaksvarer,
  4. Afskaffelse af de kvantitative lofter for parfume, kaffe og te,
  5. En forhøjelse af det afgiftsbeløb, som medlemsstaterne kan undlade at opkræve ved indførsel af varer fra 5 EUR til 10 EUR, [2]
  6. En afskaffelse af medlemsstaternes mulighed for at udelukke varer henhørende under KN-kode 7108 og 7109[3] fra fritagelse, og
  7. En revision af bestemmelserne og strukturen for at forenkle direktivet og gøre det lettere læseligt.

 

Ad A.

Det foreslås at indføre en sondring og følgelig at anvende forskellige tærskler afhængigt af transportformen – land og søtransport kontra flytransport. I betragtning af, hvad flytransport koster og kræver, må det antages, at flyrejser foretages mindre hyppigt af den enkelte, end det er tilfældet med rejser på landjorden eller med færge. Desuden kan flyrejsende i sagens natur kun medbringe, hvad de kan købe og transportere, og de ville således ikke kunne medbringe voluminøse varer. En sådan sondring kunne forhindre potentielle problemer, som en forhøjelse af 175 EUR-tærsklen (1.350 DKK) kunne medføre for medlemsstater, der har en fastlandsgrænse til tredjelande med et betydeligt lavere prisniveau. På den anden side kunne andre medlemsstater, hvor de rejsende fra tredjelande næsten udelukkende vil være flyrejsende, drage fordel af den høje tærskel.

 

En forhøjelse af tærsklen fra 175 EUR til 220 EUR [4] er berettiget, fordi tærsklen dermed vil få den realværdi, den havde, da den sidste gang blev fastlagt (i 1994), idet inflationen i EU som helhed i perioden 1. januar 1994 til 31. december 2004  har været på ca. 25%. Desuden foreslås det at afskaffe de kvantitative lofter for parfume, kaffe og te. Den beløbsmæssige tærskel vil derfor også omfatte indkøb af parfume, kaffe og te, som under den nuværende ordning kan foretages ud over den beløbsmæssige tærskel, da der er specifikke kvantitative lofter for disse varer.

 

 

Ad B.

Direktivet omfatter ikke et loft for øl, selv om øl er stærkt beskattet i nogle medlemsstater. På den anden side gælder der faste afgiftsfri mængder for indførslen af andre alkoholholdige drikkevarer. Især er der en grænse på 2 liter for vin, selv om flere af medlemsstaterne ikke har nogen punktafgifter på vin. Det ville derfor være logisk, at der indførtes en kvantitativ begrænsning for øl, og det kunne medvirke til at løse problemerne for visse medlemsstater, der grænser op til tredjelande, hvor prisniveauet er betydeligt lavere. For at få en vis konsistens for alle alkoholholdige drikkevarer forslås der et kvantitativt loft på 16 liter for øl og en forhøjelse af det kvantitative loft fra 2 til 4 liter for vin.

 

 

Ad C.

For tobaksvare foreslår Kommissionen at give medlemsstaterne mulighed for at anvende en sondring mellem flyrejsende og andre rejsende samt at indføre et ensartet system for nedsatte lofter.

 

Ifølge EF-traktatens artikel 152 skal alle Fællesskabets politikker sikre et højt sundhedsbeskyttelsesniveau. Desuden anbefaler WHO-rammekonventionen om tobakskontrol, som EU ratificerede den 30. juni 2005, at de kontraherende parter forbyder eller begrænser salget til internationale rejsende og/eller disses indførsel af told- og afgiftsfri tobaksvarer. For at sikre ligebehandling af alle borgere, der rejser ind i EU, omfatter forslaget et ensartet system for nedsatte kvantitative lofter for tobaksvarer. Det giver også medlemsstaterne mulighed for at sondre mellem flyrejsende og andre rejsende, hvad angår lofterne for tobaksvarer. De foreslåede nedsatte lofter svarer til de tidligere nedsatte lofter for handel inden for EU for folk i grænseområder eller personale på transportmidler.

 

Ad D.

I betragtning af, at kun nogle få medlemsstater har punktafgifter på disse (parfume, kaffe og te) varer (ingen medlemsstater har afgift på parfume, som er fritaget efter fællesskabsbestemmelserne, 1 medlemsstat har på te (DK), 5 medlemsstater har på kaffe (herunder DK), mener Kommissionen, at disse lofter for rejsende i 25 medlemsstater ikke længere er berettigede. De kunne under alle omstændigheder indordnes under de beløbsmæssige tærskler.

 

Ad E.

Det afgiftsbeløb, som medlemsstaterne kan undlade at opkræve ved indførsel af varer forhøjes af hensyn til inflationen, og sættes derfor op fra 5 EUR til 10 EUR.

 

Ad F.

Denne bestemmelse er ikke længere berettiget under den nuværende momsordning.

 

Ad G.

Der er foretaget en række hovedsageligt redaktionelle forbedringer for at bringe teksten i overensstemmelse med de nuværende krav til udformningen af retsakter og dermed fjerne eventuelle tvetydigheder. Desuden er de tredjeområder, som direktivet også skal anvendes i forbindelse med, blevet defineret.

 

6. Europa-Parlamentets udtalelser

 

Europa-Parlamentet skal høres, jf. EF-traktatens artikel 93. Der foreligger endnu ikke en udtalelse fra Europa-Parlamentet.

 

7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor

 

Reglerne om told- og afgiftsfrihed for rejsegods m.v. findes i kapitel 10 i bekendtgørelse nr. 992 af 19. oktober 2005 om toldbehandling, hvor afgiftsfrihed ved indrejse fra et tredjeland findes i §§ 111-114. I § 111 og § 112 er de bestemmelser, der ved en vedtagelse af direktivet, skal ændres.

 

§ 111. Rejsende kan ved indrejse fra tredjeland afgiftsfrit medføre:

1) 200 cigaretter eller 100 cigarillos eller 50 cigarer eller 250 g røgtobak.

2) 1 liter spiritus eller 2 liter hedvin.

3) 2 liter bordvin.

4) 50 g parfume og 1/4 liter toiletvand.

5) 500 g kaffe eller 200 g kaffeekstrakter og kaffeessenser.

6) 100 g te eller 40 g teekstrakter og teessenser.

 

§ 112. Rejsende kan ved indrejse fra tredjelande afgiftsfrit medføre andre varer end de i § 112 omhandlede til en værdi, der ikke overstiger 1.350 kr., jf. dog stk. 2.

Stk. 2. Afgiftsfriheden for brændstof i transportable beholdere er for de i stk. 1 nævnte rejsende begrænset til 10 liter for hvert motorkøretøj.

 

8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet

 

Konsekvenser for statsfinanserne

 

Der foreslås følgende ændringer:

 

  1. En forhøjelse af beløbsgrænsen fra 175 euro til 500 euro[5] for flyrejsende

B.  En forhøjelse fra 175 til 220 euro [6] for andre rejsende

  1. Afskaffelse af lofter for parfume, kaffe og te. Indførsel af disse lægges herefter ind under beløbsgrænsen.
  2. Indførsel af loft på 16 liter for øl.

E.  Forhøjelse af loft for vin fra 2 til 4 liter.

 

Der kan ses bort fra ændringerne nævnt i punkt C til E ovenfor, ikke mindst i lyset af, at Danmark geografisk set er fjernt fra tredjelande. Af samme grund er de fleste rejser til Danmark fra tredjelande via fly, hvorved f.eks. et loft for øl ikke har nogen betydning.

 

Der foretages årligt ca. 500.000 rejser til Danmark fra tredjelande. Det vurderes, at ca. 430.000 rejser, måske flere, sker med fly. Det er derfor forhøjelsen af beløbsgrænsen for flyrejsende, der er mest interessant.

 

Ændringen forslået i punkt A kan medføre et provenutab på 25-275 mio. kr. afhængig af, hvor mange der udnytter reglerne. Det vurderes, at tabet er i den lavere ende.

 

Ændringen i punkt B kan medføre et provenutab på 5-25 mio. kr., ligeledes afhængig af, hvor mange der udnytter reglerne. Også dette vurderes at være i den lave ende.

 

På den baggrund skønnes, med stor usikkerhed, at direktivforslaget vil medføre et provenutab i størrelsesordenen 50 mio. kr.

 

Forslaget skønnes ikke at få miljømæssige konsekvenser.

 

9. Høring

 

Forslaget har været sendt i høring hos følgende interesseorganisationer med frist den 27. marts 2006:

 

De samvirkende Købmænd (DSK), Handel, Transport og Serviceerhvervene (HTS), Dansk Handel og Service (DHS), Dansk Industri (DI), Bryggeriforeningen, og Tobaksindustrien. Derudover er der modtaget høringssvar fra Dansk Textil Union og Danmarks Rederiforening (Danish Shipowners’ association).

 

De samvirkende Købmænd (DSK) kan som udgangspunkt tiltræde Kommissionens forslag til nyt rejsegodsdirektiv.

 

For så vidt angår de foreslåede ændringer om kvalitative lofter for øl, vin, parfume, kaffe og te finder DSK, at hovedparten af Kommissionens forslag stort set er ubetydeligt for såvel dansk detailhandel som danske forbrugere og den danske stat.

 

Det kvalitative loft på 16 liter for øl forekommer rimeligt og passende for ”eget forbrug” og en tilsvarende grænse for handel mellem den danske og tyske grænse vil blive hilst velkommen.

 

DSK er ligeledes tilfreds med en fortsat grænse for cigaretter og tobaksvarer. Det er nødvendigt med en relativ hård begrænsning på grund af de generelt høje afgiftsniveau på tobaksvarer i EU 15.

 

Endelig finder DSK, at forhøjelsen for ”andre varer” fra 175 EUR til 220 EUR[7]  er uskadelig. Men den beløbsmæssige sondring mellem flyrejsende (500 EUR[8])  og andre rejseformer (220 EUR) finder DSK skadelig for såvel dansk detailhandel som den danske statskasse. Det er DSK’s opfattelse, at denne sondring vil betyde en helt unødvendig og stor stigning i den private import af udsalgsvarer fra eksempelvis Fjernøsten, USA og De Kanariske Øer, hvortil danskerne rejser meget. DSK vurderer, at der tillige vil være en øget risiko for indførsel af kopivarer. DSK anbefaler derfor, at Danmark kun accepterer forslaget om en generel forhøjelse fra 175 EUR til 220 EUR.

 

Dansk Textil Union (DTU) er stærkt bekymret over den foreslåede beløbsmæssige sondring mellem flyrejsende og andre rejseformer, som DTU finder skadelig for de danske tøj- og skobutikker samt den danske statskasse. DTU’s opfattelse, at denne sondring vil betyde en helt unødvendig og stor stigning i den private import af tøj og sko fra Fjernøsten, USA og De Kanariske Øer. Allerede i dag er tøj ifølge regeringens grænsehandelsundersøgelse en af de varegrupper, der grænsehandles mest.

 

DTU frygter ligeledes, at importen af ulovlige kopivarer vil stige.

 

DTU anbefaler derfor, at Danmark alene accepterer en generel forhøjelse fra 175 EUR til 220 EUR.

 

Forslaget har ikke givet Dansk Industri anledning til at afgive bemærkninger.

 

Bryggeriforeningen støtter forslaget, herunder at der indføres et loft på 16 liter øl.

 

Tobaksindustrien har afgivet bemærkninger til den del af forslaget, der vedrører muligheden for at indføre lavere mængdebegrænsninger end dem, der gælder i dag for tobaksvarer. I forslaget får medlemsstaterne en valgmulighed mellem de gældende grænser og nye lavere grænser. Eksempelvis for cigaretter kan der fastsættes en grænse på enten 200 stk. (som i dag) eller på 40 stk.

 

Ved fastsættelse af mængdebegrænsningerne kan medlemsstaterne skelne mellem rejsende pr. fly og rejsende på andre måder, det vil i praksis sige ad landjorden og med færger. Medlemsstaterne kan nemlig vælge kun at lade den lave grænse gælde for andre end flyrejsende.

 

Tobaksindustrien undrer sig over, at der overhovedet lægges op til ændringer i de mængder, der afgifts- og momsfrit kan medtages fra tredjelande. Det hedder nemlig i direktivets indledning pkt. (5): ”Det er Kommissionens erfaring, at mængderne for tobaksvarer og alkoholholdige drikkevarer generelt har vist sig at være passende og derfor bør opretholdes”. Tobaksindustriens erfaring er helt på linje med Kommissionens erfaring. Tobaksindustrien finder derfor, at en ændring af mængdebegrænsningerne forekommer helt overflødig.

 

Hertil kommer, at de påtænkte ændringer vil være helt uden virkning på totalforbruget af tobak. Det fremgår af forslaget, at de lavere grænser for tobaksvarer alene er foranlediget af WHO’s rammekonvention om tobakskontrol, der anbefaler et forbud mod eller en begrænsning af muligheden for at indføre told- og afgiftsfrie tobaksvarer. Der henvises i direktivet også til EF-traktaten og behovet for at sikre et højt sundhedsbeskyttelsesniveau.

 

Det er imidlertid Tobaksindustriens opfattelse, at medlemslandenes mulighed for at fastsætte de lavere grænser, som direktivet lægger op til, ikke vil have nogen indflydelse på det samlede forbrug af tobaksvarer, og direktivet vil derfor heller ikke have nogen sundhedsmæssig betydning. Det er kun en meget lille del af de tobaksvarer, der konsumeres i EU-landene i dag, der indføres fra tredjelande. Såfremt den indførsel begrænses, vil tobaksvarerne blot blive indkøbt indenfor EU.

 

Der sker betydelig handel over grænserne indenfor EU, hvor store afgiftsforskelle landene imellem ofte gør det attraktivt for rejsende at medbringe tobaksvarer. De gældende regler gør det som bekendt muligt at medbringe ganske store mængder tobaksvarer på rejser indenfor EU.  Tobaksindustriens problem i relation til indførsel af tobaksvarer i forbindelse med rejser er derfor ikke indførslen fra tredjelande, men den konkurrenceforvridning, der følger af, at der ikke sker en egentlig harmonisering af afgiftsniveauet for tobak indenfor EU. 

 

Tobaksindustrien undrer sig over, at det i Kommissionens redegørelse for baggrunden for direktivudkastet under pkt. 2) hedder, at ”Høring af interesserede parter er ikke relevant i forbindelse med dette forslag. Ud over de rejsende er de vigtigste interesserede parter medlemsstaterne, som har udtrykt ønske om en modernisering af direktivet”. Ligeledes har Kommissionen under samme punkt konkluderet, at ”Det er ikke relevant at foretage en konsekvensanalyse, da dette forslag kun drejer sig om tilpasning af eksisterende regler og ikke indførelse af en ny afgiftsordning”.

 

Kommissionen lader til helt at overse, at såfremt medlemsstaterne indfører de laveste mængdebegrænsninger for tobaksvarer, som direktivet lægger op til, vil der blive tale om voldsomme konsekvenser for de mange virksomheder, hvis forretningsgrundlag hviler på handel med afgiftsfrie tobaksvarer fra tredjelande. Der er således en række flyselskaber, charterselskaber og færgeruter her i landet og i EU i øvrigt, hvis drift forudsætter, at de rejsende i et vist omfang handler afgiftsfrit. Fjernes denne handel, hvilket i realiteten vil være en konsekvens af at indføre de nye lave mængdebegrænsninger, vil disse virksomheders indtægtsgrundlag blive kraftigt reduceret, og hele konkurrencesituationen i dele af rejsebranchen vil forrykkes. Hertil kommer, at forbrugerne vil skulle indstille sig på at betale meget højere priser end i dag for selve transportydelsen/rejsen. Tobaksindustrien finder, at dette i sig selv bør give anledning til en nøje genovervejelse af direktivforslaget.

 

Medlemslandene kan ifølge direktivet vælge en af de tre typer begrænsninger for indførsel af tobak, som direktivet beskriver: 1) de nuværende grænser, 2) de nye lave grænser eller 3) en kombination af 1) og 2), hvor de højeste grænser kun anvendes for flyrejsende. Med andre ord bliver der formentlig et kludetæppe af mængdebegrænsninger indenfor EU. Efter Tobaksindustriens opfattelse stemmer denne fleksibilitet for medlemsstaterne dårligt overens med det behov, der er for, at borgerne har enkle og klare regler at rette sig efter. Hvis de hidtidige harmoniserede grænser afløses af det foreliggende direktivudkast, øges risikoen for, at borgerne misforstår eller kommer i vildrede om reglerne og derfor overtræder dem.

 

Det antydes i direktivet, at det også er bekymringen for det lavere prisniveau i EU's nye nabolande som f.eks. Rusland, Ukraine og Belarus, der er baggrunden for at fastsætte meget lave grænser for, hvor mange tobaksvarer, der kan medbringes fra tredjelande. I så fald er det mængden af tobaksvarer, der kan indføres via landjorden/søvejen, der skal begrænses. Som direktivet er udformet, vil medlemsstaterne imidlertid kunne vælge at anvende de laveste mængdebegrænsninger på alle rejsende uanset rejseform. Det finder Tobaksindustrien unødigt vidtgående for at dæmme op for en mulig import fra de nye nabolande.

 

Det er således Tobaksindustriens opfattelse, at det udkast til direktiv, der foreligger, lægger op til overflødige ændringer i de gældende, velfungerende begrænsninger i de mængder af tobaksvarer, der kan indføres fra tredjelande. Ændringerne vil efter Tobaksindustriens vurdering ikke have nogen som helst betydning for tobaksforbruget i EU.

 

Hertil kommer, at ændringerne, som direktivet lægger op til, vil have særdeles negative følger for en række virksomheder, der har handel med afgiftsfrie tobaksvarer som et vigtigt led i deres forretningsgrundlag. Endelig er direktivet endnu et eksempel på, at selv om EU skulle arbejde for harmonisering, går udviklingen i retning mod indviklede nationale regler.

 

Frem for på denne måde at begrænse indførslen af tobaksvarer fra tredjelande burde EU efter Tobaksindustriens opfattelse i langt højere grad øge indsatsen for at begrænse organiseret indsmugling af forfalskede cigaretter, et problem der er voldsomt stigende og af meget stor økonomisk betydning for såvel tobaksvirksomhederne som EU's medlemsstater.

 

Danmarks Rederiforening har udtalt, at Europa-Kommissionen ønsker at modernisere rejsegodsdirektivet og derfor har fremlagt ovennævnte forslag i februar d.å. I forklaringen til forslaget nævnes, at det ikke berører andre end rejsende og medlemslande, hvorfor det ikke har været genstand for nogen form for konsultation forud for fremlæggelsen. Danmarks Rederiforening finder, at Kommissionen hermed fuldstændig overser, at forslaget indeholder klare konkurrenceforvridende elementer, som vil tilgodese flyruter frem for passagerskibsruter.

 

Det konkrete problem i direktivforslaget er bestemmelserne i art. 8 og 9, hvor der indføres betydeligt højere monetære grænser for rejsendes indførsel af varer, når de ankommer til EU med fly, mens grænsen kun justeres en anelse op for rejsende, der ankommer med passagerskib. Hertil kommer endda, at parfumekvoten samtidig afskaffes.

 

Danmarks Rederiforenings medlem DFDS A/S transporterer mere end 800.000 passagerer om året på ruten Oslo-København. På denne rute er der direkte konkurrence med flyselskaber, og den i direktivforslaget anførte argumentation om, at det er lettere for de rejsende at foretage hyppige rundrejser ad søvejen kan ikke siges at gælde her, da en rundrejse varer 40 timer.

 

Danmarks Rederiforening har i deres udtalelse vedlagt en udtalelse fra den europæiske rederiforening ESCA, og har samtidig anmodet om et møde med skatteministeriet.

 

 

10. Regeringens foreløbige generelle holdning

 

Regeringen er positiv over for en generel revision af rejsegodsdirektivet og finder overordnet, at ændringerne er nødvendige. Regeringen støtter, at der foretages en inflationsregulering af grænsen for, hvad rejsendes må medbringe fra tredjelande fra 175 EUR til 220 EUR. Regeringen er forbeholden overfor en sondring i mellem flyrejsende og andre rejsende – herunder at grænsen for flyrejsende hæves fra det nuværende niveau på 175 EUR til 500 EUR.[9]

 

 

11.  Generelle forventninger til andre landes holdning

 

Det forventes, at de fleste medlemsstater overordnet set er enige i, at der skal ske en ændring og modernisering af direktivet – dog forventes en del af medlemsstaterne at være forbeholdne over for blandt andet forslaget om at hæve grænsen for flyrejsende til 500 EUR. [10] 

 

 

12. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg

 

Nærhedsnotat  er sendt til Folketingets Europaudvalg den 16. marts 2006 og grundnotat er sendt til Folketingets Europaudvalg den 27. marts 2006.



[1] Svarende til 3.750 DKK og 1.650 DKK.

[2] Svarende til 37,50 DKK og 75 DKK

[3] Kn-kode 7108 er guld (herunder platineret guld), ubearbejdet eller i form af halvfabrikata eller pulver. 7109 er gulddoublé på uædle metaller eller på sølv, ubearbejdet eller i form af halvfabrikata.

[4] Forhøjelse fra 1.313 (i DK 1.350 DKK) til 1.650 DKK

[5] Forhøjelse fra 1.313 DKK (i DK 1.350 DKK) til 3.750 DKK

[6] Forhøjelse fra 1.313 DKK (i DK 1.350 DKK) til 1.650 DKK

[7]  Forhøjelse fra henholdsvis 1.313 DKK til 1.650 DKK

[8]  3.750 DKK

[9]  Forhøjelse fra 1.313 DKK (i DK 1.350 DKK) til 3.750 DKK

[10] 3.750 DKK