SKATTEMINISTERIETÂ Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â 06-014116
Departementet
28. marts 2006
Talepapir til
brug ved besvarelse af samrådet i
Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
den 29. marts 2006
jf. udvalgets skrivelse af 14. marts 2006
SpørgsmÃ¥l AS: â€Vil ministeren redegøre for samarbejdet mellem Ministeriet for familie- og forbrugeranliggender og Skatteministeriet, nÃ¥r Fødevarekontrollen giver en smiley, der indicerer, at der ogsÃ¥ er told og afgiftsproblemer i kiosker og restauranter?â€
SpørgsmÃ¥l AT: â€Vil ministeren redegøre for, i hvor mange tilfælde Fødevarestyrelsens kontrolbesøg i restauranter og kiosker har resulteret i indberetninger til Skatteministeriet, og i hvor mange tilfælde disse indberetninger har medført bøder eller konfiskationer?â€
Jeg vil gerne indledningsvis understrege, at vi med regeringens fair play kampagne, der netop er karakteriseret som et tværministerielt initiativ, er kommet ganske langt med myndighedssamarbejdet. Det gælder både på det overordnede lovgivende, koordinerende og styrende niveau og i den praktiske tilrettelæggelse og udførelse af kontrolindsatsen. Fair play kampagnen blev i 2005 udvidet til at omfatte fødevareområdet foruden de oprindelige fokusområder sort og illegalt arbejde og skatte- og afgiftsunddragelse.
Der har altså været et både formaliseret og mere uformelt samarbejde mellem fair play myndighederne, og det er foregået både centralt og lokalt. Fødevaremyndighederne har således f.eks. deltaget i planlægningen og udførelsen af en række koordinerede kontrolaktioner i maj og september 2005 sammen med bl.a. SKAT.
I de tilfælde, hvor SKAT og fødevarekontrollen går ud på en samtidig kontrol, kan der være situationer, hvor SKAT kan assistere fødevarekontrollen med en gennemgang af virksomhedens regnskabsmateriale med henblik på, at myndighederne i fællesskab bl.a. kan afsløre ulovlige varer og deres oprindelse.
Men det er samtidig klart, at myndighedssamarbejdet i fair play regi er en fortsat proces, hvor vi hele tiden bestræber os på at optimere og samordne indsatsen. Den tætte kontakt og kommunikation mellem fair play myndighederne er et must i denne forbindelse.
Konkret har SKAT og Fødevarestyrelsen senest arbejdet på mere detaljerede retningslinier for i hvilke tilfælde, myndighederne bør underrette hinanden, når der observeres uregelmæssigheder i forbindelse med udgående kontrolbesøg.
Underretningerne fra andre myndigheder indgår i SKATs samlede risikovurdering af virksomhederne, som også tager hensyn til erfaringer fra tidligere kontrolbesøg, anmeldelser, lokalkendskab, jævnlige ejerskifter samt udsøgninger i SKATs systemer vedrørende angivelsesmønstre, omsætning, bruttoavance, antal registrerede ansatte mv.
Da virksomhederne udvælges til kontrol ud fra en samlet risikovurdering, er det ikke muligt at konkretisere antallet af underretninger fra fødevarekontrollen, som direkte har resulteret i bøder eller beslaglæggelser.