Vedrørende forslag til Rådets direktiv om fritagelse for merværdiafgift og punktafgifter på varer, der indføres af rejsende fra tredjelande (KOM 2006)76 (rejsegodsdirektivet) af 24. februar 2006.
1. Resumé
Rådets direktiv 69/169/EØF af 28. maj 1969 fastsætter en harmonisering af lovgivningen om fritagelse for moms og punktafgifter på varer indført af rejsende, der kommer fra tredjelande. En sådan fællesskabsordning viste sig nødvendig for rejser mellem Fællesskabet og tredjelande, men ordningen er hele tiden blevet tilpasset udviklingen i EU og senest er det nødvendigt med en tilpasning i forhold til udvidelsen, og det forhold, at Fællesskabets ydre grænse nu omfatter blandt andet Rusland og Ukraine. Herudover trænger direktivet til en generel modernisering og tilpasning til de nuværende krav til retsakters udformning. Kommissionen har derfor den 24. februar 2006 fremsat forslag til ændring af direktivet.
2. Baggrund
Oprindelig tog direktivet sigte på rejsende inden for Fællesskabet, men det er dog ændret mange gange siden blandt andet på grund af udviklingen i EU, generel revidering og konkrete problemer, der har gjort sig gældende for flere medlemsstater.
EU’s udvidelse har betydet, at Fællesskabets ydre grænse er ændret og blandt andet nu omfatter Rusland, Ukraine og Belarus.
I forbindelse med de problemer, nogle af medlemsstaterne havde, blev der givet bemyndigelse til undtagelser, men de er nu alle udløbet, bortset fra en enkelt. Finland kan begrænse indførelsen af øl for rejsende, der kommer fra tredjelande, til et maximum på 16 liter indtil udgangen af 2007 for at undgå beskatningsmæssige, økonomiske, sociale og sundhedsmæssige problemer og problemer med forstyrrelse af den offentlige orden. Finland vil dog også stå overfor disse problemer efter 2007, og der kræves derfor en langsigtet løsning. Andre medlemsstater, der grænser op til tredjelande, hvor prisniveauet er tilsvarende lavt, kan få de samme problemer.
Herudover har en medlemsstat fremsat ønske om, at den nuværende beløbsgrænse for indførsel af varer fra tredjelande på 175 EUR (1.350 DDK) hæves betydeligt for at mindske de administrative byrder for både de rejsende og toldmyndighederne og for at give toldmyndighederne mulighed for at koncentrere sig mere om bekæmpelse af smugleri af større omfang.
Hovedparten af medlemsstaterne vil dog sandsynligvis ikke kunne gå ind for en drastisk forhøjelse, og der må tages hensyn til de medlemsstater, der har fastlandsgrænse til lande som eksempelvis Rusland.
Kommissionen har derfor benyttet lejligheden til at foretage en generel revision og modernisering af bestemmelserne om afgiftsfritagelser i den internationale rejsetrafik.
3. Hjemmelsgrundlag
Forslagets hjemmel er EF-traktatens art. 93 (vedtagelse efter enstemmighed).
4. Nærhedsprincippet
Området hører ikke under Fællesskabets enekompetence, hvorfor nærhedsprincippet finder anvendelse.
Det er Kommissionens vurdering, at medlemsstaterne ikke kan foretage ændringer på egen hånd, da EU allerede ved direktiv 69/169/EØF fastsatte regler for private rejsendes indførsel af varer og dermed udøvede sine beføjelser. De i 1969 fastsatte bestemmelser kan således kun ændres ved en fællesskabsretsakt og ikke ved en afgørelse truffet af en medlemsstat.
Endelig vurderer Kommissionen, at en indsats på fællesskabsplan vil være mere effektiv til at nå forslagets mål og sikre ligebehandling af borgerne i EU, hvorfor Kommissionen vurderer, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Forslaget er en ændring af et eksisterende regelsæt, hvorefter fritagelse for moms og punktafgifter reguleres i forhold til privates indførsel fra tredjelande. På det foreliggende grundlag er det regeringens vurdering, at nærhedsprincippet er overholdt i forhold til det overordnede formål, at der på fællesskabsplan fastsættes regler i forhold til privates indførsel fra tredjelande.
5. Formål og indhold
Hovedformålet med forslaget er en ajourføring og modernisering af de eksisterende ordninger. Det skal bl.a. ske ved en tilpasning i forhold til udvidelsen - herunder det forhold, at Fællesskabets ydre grænser nu er ændret. Endvidere moderniseres direktivet generelt således, at struktur og udformning bringes på linje med de nuværende krav til retsakters udformning.
Konkret foreslår Kommissionen:
Ad A.
Det foreslås at indføre en sondring og følgelig at anvende forskellige tærskler afhængigt af transportformen – land og søtransport kontra flytransport. I betragtning af, hvad flytransport koster og kræver, må det antages, at flyrejser foretages mindre hyppigt af den enkelte, end det er tilfældet med rejser på landjorden eller med færge. Desuden kan flyrejsende i sagens natur kun medbringe, hvad de kan købe og transportere, og de ville således ikke kunne medbringe voluminøse varer. En sådan sondring kunne forhindre potentielle problemer, som en forhøjelse af 175 EUR-tærsklen (1.350 DDK) kunne medføre for medlemsstater, der har en fastlandsgrænse til tredjelande med et betydeligt lavere prisniveau. På den anden side kunne andre medlemsstater, hvor de rejsende fra tredjelande næsten udelukkende vil være flyrejsende, drage fordel af den høje tærskel.
En forhøjelse af tærsklen fra 175 EUR til 220 EUR er berettiget, fordi tærsklen dermed vil få den realværdi, den havde, da den sidste gang blev fastlagt (i 1994), idet inflationen i EU som helhed i perioden 1. januar 1994 til 31. december 2004 har været på ca. 25%. Desuden foreslås det at afskaffe de kvantitative lofter for parfume, kaffe og te. Den beløbsmæssige tærskel vil derfor også omfatte indkøb af parfume, kaffe og te, som under den nuværende ordning kan foretages ud over den beløbsmæssige tærskel, da der er specifikke kvantitative lofter for disse varer.
Ad B.
Direktivet omfatter ikke et loft for øl, selv om øl er stærkt beskattet i nogle medlemsstater. På den anden side gælder der faste afgiftsfri mængder for indførslen af andre alkoholholdige drikkevarer. Især er der en grænse på 2 liter for vin, selv om flere af medlemsstaterne ikke har nogen punktafgifter på vin. Det ville derfor være logisk, at der indførtes en kvantitativ begrænsning for øl, og det kunne medvirke til at løse problemerne for visse medlemsstater, der grænser op til tredjelande, hvor prisniveauet er betydeligt lavere. For at få en vis konsistens for alle alkoholholdige drikkevarer forslås der et kvantitativt loft på 16 liter for øl og en forhøjelse af det kvantitative loft fra 2 til 4 liter for vin.
Ad C.
For tobaksvare foreslår Kommissionen at give medlemsstaterne mulighed for at anvende en sondring mellem flyrejsende og andre rejsende samt at indføre et ensartet system for nedsatte lofter.
Ifølge EF-traktatens artikel 152 skal alle Fællesskabets politikker sikre et højt sundhedsbeskyttelsesniveau. Desuden anbefaler WHO-rammekonventionen om tobakskontrol, som EU ratificerede den 30. juni 2005, at de kontraherende parter forbyder eller begrænser salget til internationale rejsende og/eller disses indførsel af told- og afgiftsfri tobaksvarer. For at sikre ligebehandling af alle borgere, der rejser ind i EU, omfatter forslaget et ensartet system for nedsatte kvantitative lofter for tobaksvarer. Det giver også medlemsstaterne mulighed for at sondre mellem flyrejsende og andre rejsende, hvad angår lofterne for tobaksvarer. De foreslåede nedsatte lofter svarer til de tidligere nedsatte lofter for handel inden for EU for folk i grænseområder eller personale på transportmidler.
Ad D.
I betragtning af, at kun nogle få medlemsstater har punktafgifter på disse (parfume, kaffe og te) varer (ingen medlemsstater har afgift på parfume, som er fritaget efter fællesskabsbestemmelserne, 1 medlemsstat har på te (DK), 5 medlemsstater har på kaffe (herunder DK), mener Kommissionen, at disse lofter for rejsende i 25 medlemsstater ikke længere er berettigede. De kunne under alle omstændigheder indordnes under de beløbsmæssige tærskler.
Ad E.
Det afgiftsbeløb, som medlemsstaterne kan undlade at opkræve ved indførsel af varer forhøjes af hensyn til inflationen, og sættes derfor op fra 5 EUR til 10 EUR.
Ad F.
Denne bestemmelse er ikke længere berettiget under den nuværende momsordning.
Ad G.
Der er foretaget en række hovedsageligt redaktionelle forbedringer for at bringe teksten i overensstemmelse med de nuværende krav til udformningen af retsakter og dermed fjerne eventuelle tvetydigheder. Desuden er de tredjeområder, som direktivet også skal anvendes i forbindelse med, blevet defineret.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal høres, jf. EF-traktatens artikel 93. Der foreligger endnu ikke en udtalelse fra Europa-Parlamentet.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Reglerne om told- og afgiftsfrihed for rejsegods m.v. findes i kapitel 10 i bekendtgørelse nr. 992 af 19. oktober 2005 om toldbehandling, hvor afgiftsfrihed ved indrejse fra et tredjeland findes i §§ 111-114. I § 111 og § 112 er de bestemmelser, der ved en vedtagelse af direktivet, skal ændres.
§ 111. Rejsende kan ved indrejse fra tredjeland afgiftsfrit medføre:
1) 200 cigaretter eller 100 cigarillos eller 50 cigarer eller 250 g røgtobak.
2) 1 liter spiritus eller 2 liter hedvin.
3) 2 liter bordvin.
4) 50 g parfume og 1/4 liter toiletvand.
5) 500 g kaffe eller 200 g kaffeekstrakter og kaffeessenser.
6) 100 g te eller 40 g teekstrakter og teessenser.
§ 112. Rejsende kan ved indrejse fra tredjelande afgiftsfrit medføre andre varer end de i § 112 omhandlede til en værdi, der ikke overstiger 1.350 kr., jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Afgiftsfriheden for brændstof i transportable beholdere er for de i stk. 1 nævnte rejsende begrænset til 10 liter for hvert motorkøretøj.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet
Der foreslås følgende ændringer:
B. En forhøjelse fra 175 til 220 euro for andre rejsende
E. Forhøjelse af loft for vin fra 2 til 4 liter.
Der kan ses bort fra ændringerne nævnt i punkt C til E ovenfor, ikke mindst i lyset af, at Danmark geografisk set er fjernt fra tredjelande. Af samme grund er de fleste rejser til Danmark fra tredjelande via fly, hvorved f.eks. et loft for øl ikke har nogen betydning.
Der foretages årligt ca. 500.000 rejser til Danmark fra tredjelande. Det vurderes, at ca. 430.000 rejser, måske flere, sker med fly. Det er derfor forhøjelsen af beløbsgrænsen for flyrejsende, der er mest interessant.
Ændringen forslået i punkt A kan medføre et provenutab på 25-275 mio. kr. afhængig af, hvor mange der udnytter reglerne. Det vurderes, at tabet er i den lavere ende.
Ændringen i punkt B kan medføre et provenutab på 5-25 mio. kr., ligeledes afhængig af, hvor mange der udnytter reglerne. Også dette vurderes at være i den lave ende.
På den baggrund skønnes, med stor usikkerhed, at direktivforslaget vil medføre et provenutab i størrelsesordenen 50 mio. kr.
Forslaget skønnes ikke at få miljømæssige konsekvenser.
9. Høring
Forslaget forventes sendt i høring hos følgende interesseorganisationer med frist den 27. marts 2006:
De samvirkende Købmænd (DSK), Handel, Transport og Serviceerhvervene (HTS), Dansk Handel og Service (DHS), Dansk Industri (DI), Bryggeriforeningen, og Tobaksindustrien.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er positiv over for en generel revision af rejsegodsdirektivet og finder overordnet, at ændringerne er nødvendige. Regeringen må dog på nuværende tidspunkt tage forbehold over for dele af forslaget – herunder at grænsen for flyrejsende hæves fra det nuværende niveau på 175 EUR til 500 EUR.
11. Generelle forventninger til andre landes holdning
Det forventes, at de fleste medlemsstater overordnet set er enige i, at der skal ske en ændring og modernisering af direktivet – dog forventes en del af medlemsstaterne at være forbeholdne over for blandt andet forslaget om at hæve grænsen for flyrejsende til 500 EUR.Â
12. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Nærhedsnotat er sendt til Folketingets Europaudvalg den 16. marts 2006.