Skatteministeriet J. nr. 2005-231-0051 Udkast (1) Forslag til Lov om ændring af affalds  - og råstofafgiftsloven (Fritagelse for affaldsafgift for forbrænding af fiberfraktioner der stam  mer fra afgasning og separering af husdyrgødning) ' 1 § 1 I lov om afgift af affald og råstoffer (affalds - og råstofafgiftsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 570 af 3. august 1998, som ændret bl.a. ved § 1 i lov nr. 359 af 22. maj 2000, § 1 i lov nr.   487 af 7. juni 2001, § 2 i lov nr. 1057 af 17. december 2002, § 3 i lov nr. 127 af 27. februar 2004 og senest ved lov nr. 1408 af. 21. december 2005, foretages følgende ændringer: 1. I § 9, stk. 3, indsættes som   nr. 11:        ”11)   Fiberfraktioner,   der   f remkommer   efter   afgasning   og   efterfølgende   separering   af husdyrgødning.” 2. I § 10 indsættes som stk. 9:        ” Stk. 9. Hvis fiberfraktioner består af både fiberfraktioner, der kan fritages efter § 9, stk. 3, nr. 11 og   af   andre   fiberfraktioner,   der   fremkommer   efter   afgasning   og   efterfølgende   separering   af afgiftspligtigt affald, opgøres den afgiftsfri mængde som forholdet mellem på den ene side den tilførte mængde  husdyrgødning  før  afgasning  og  separering  og  på  den  anden  side  den  samlede  tilførte mængde a  fgiftspligtigt affald før afgasning og separering. Hvis fiberfraktioner fra husdyrgødning udgør mere end 95 pct. af den samlede mængde fiberfraktion, kan der opnås afgiftsfritagelse for den samlede mængde fiberfraktion. § 2 I lov om afgift af stenkul, brunkul og koks mv., jf. lovbekendtgørelse nr. 702 af 28. september 1998, som ændret bl.a. ved § 5 i lov nr. 462 af 9. juni 2004 og § 35 i lov nr. 428 af 6. juni 2005 foretages følgende ændringer: 1. I § 1, stk. 1, nr. 6, indsættes som 2. pkt.:
- 2 - 2        ”De rudover skal der betales afgift af varme produceret ved forbrænding af varer omfattet af § 9, stk. 3, nr. 11 i lov om afgift af affald og råstoffer”. § 3        Stk. 1. Skatteministeren fastsætter ikrafttrædelsestidspunktet for loven.        Stk. 2. Loven har virkning fra 1. april 2006. Bemærkninger til lovforslaget 1. Almindelige bemærkninger Regeringen ønsker med lovforslaget at fritage afbrænding af f   iberfraktioner, der fremkommer efter afgasning og efterfølgende separering af husdyrgødning, fra a  ffaldsafgift. Det fordi regeringen ønsker at støtte en ny teknologisk proces, hvor husdyrgødning, gennem først afgasning og siden separering, behandles med henblik på en mere optimal gødningsudnyttelse og en CO2-neutral energifremstilling. 2. Lovforslagets indhold Med  dette  lovforslag  foreslås  det  at  fritage  afbrænding  af  fiberfraktioner,  der  fremkommer  efter afgasning og efterfølgende separering af husdyrgødning, fra affaldsafgift. Baggrunden for lovforslaget er, at der i områder med stor husdyrtæthed    er både miljø  -, energi- og samfundsmæssige  gevinster  forbundet  med  behandling  af  husdyrgødning  efter en ny teknologisk proces. Processen indebærer, at husdyrgødningen først afgasses og siden separeres med henblik på en mere optimal gødningsudnyttelse og en  CO2-neutral energifremstilling. Som et væsentligt led i den samlede proces indgår afbrænding af den fiberfraktion, som fremkommer ved   separering   af   afgasset   husdyrgødning.   Den   eksisterende   affaldsafgift   for   afbrænding   af husdyrgødning gør imidlertid, at   det ikke er driftsøkonomisk rentabelt at etablere anlæg til afbrænding af fiberfraktionen. Affaldsafgiften fungerer dermed som en økonomisk barriere for realisering af de miljø -, energi- og samfundsmæssige gevinster som er forbundet med den samlede proces  . En  affaldsafgiftsfritagelse  for  afbrænding  af  nævnte  fiberfraktioner  er  i  overensstemmelse  med målsætningerne i regeringens affaldsstrategi 2005    –  2008. Disse omfatter forebyggelse af ressourcetab og miljøbelastning fra affald, afkobling af væksten i af   fald fra den økonomiske vækst og sikring af mere miljø for pengene gennem øget kvalitet i affaldsbehandlingen og en effektiv affaldssektor. Ifølge affaldsstrategien skal affaldsbehandlingen forsat som hovedregel følge affaldshierarkiet, men kun når dette er både miljømæssigt velbegrundet og samfundsøkonomisk effektivt. 3. Økonomiske konsekvenser for det offentlige Da der ikke hidtil er forekommet afbrænding af f  iberfraktioner, der fremkommer efter afgasning og efterfølgende separering af husdyrgødning, vi  l en lempelse af affaldsafgiften ikke umiddelbart føre til provenutab i form af færre indtægter fra affaldsafgiften. I  det  omfang  afbrændingen  fortrænger  fossile  brændstoffer,  vil  der  imidlertid  kunne  opstå  et
- 3 - 3 provenutab i form af mindre energiafgifter. Det forventes dog, at fiberfraktionen i første omgang hovedsageligt vil fortrænge vegetabilsk biomasse, som er fritaget for energiafgifter. I det omfang den fortrængte biomasse herefter erstatter fossilt brændstof, vil der opstå et provenutab fra mistet energiafgift. Modsat vil afbrændingen af fiberfraktioner af husdyrgødning dog medføre en provenugevinst på affaldsvarmeafgiften. Netto vurderes det, at en fritagelse fra affaldsafgift for afbrænding af fiberfraktioner, der fremkommer efter afgasning og siden separering af husdyrgødning, kan ske uden nævneværdige provenumæssige konsekvenser i forhold til i dag. 4. Administrative omkostninger for det offentlige [Afventer input fra SKAT] 5. Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet Det  forventes,  at  en  afgiftsfritagelse  vil  gøre  det  driftsøkonomisk  rentabelt  at  etablere  anlæg  til afbrænding  af  fiberfraktioner,  der  fremkommer  efter  afgasning  og  efterfølgende  separering  af husdyrgødning.  Dette  vil  give  et  økonomisk  incitament  til  fordel  for  en  bedre  behandling    af husdyrgødning,  hvor  man  gennem  først  afgasning  og  siden  separering,  opnår  en  mere  optimal gødningsudnyttelse og en CO2-neutral energifremstilling. 6. Administrative konsekvenser for erhvervslivet I det omfang der tilføres afgiftsbelagt affald til afga sningsanlæggene, vil lovforslaget kunne medføre at erhvervslivets administrative omkostninger i mindre omfang øges. 7. Miljømæssige konsekvenser Forslaget forventes at have positive konsekvenser for miljøet. Dette ved at give økonomisk incitament til fordel for en ny bedre behandling af husdyrgødning, gennem først afgasning og siden separering. Den nye behandling giver en mere optimal gødningsudnyttelse, mindre udvaskning af næringsstoffer til vandmiljøet, færre emissioner til luften, samt en CO2-neutral energifremstilling. Separering Husdyrgødning genanvendes traditionelt ubehandlet gennem direkte udbringning på ma  rkerne. Dette med henblik på at udnytte gødningens indhold af de naturlige n  æ  ringsstoffer kvælstof og fosfor i planteproduktionen. I områder m ed høje koncentrationer af husdyrb edrifter kan det dog ske, at jorden tilføres flere næringsstoffer end planterne har brug for. Med hensyn til overskydende fosfor bindes denne hovedsagelig i jordlaget indtil et mætningspunkt nås. Overskrides mætningspunk   tet, er der stor risiko for omfattende miljøskadelig udvaskning. Er der tale om overskydende kvælstof, er der tale om en løbende miljøskadelig udvaskning.    I de senere år har landbruget erfaret, at separering udgør en lovende teknologi til forebyggelse   af miljørisikoen forbundet med den traditionelle genanvendelsesmetode. Dette gør sig især gældende, når den     kombineres     med     forudgående     afgasning     af     husdyrgødningen     i     et     biogasa  nlæg. Separeringsteknikken går i korte træk ud på at separere husdyrgødning i h enholdsvis en vådfraktion og en tørfraktion (fiberfrakt ion). Vådfraktionen vil efter separeringen indeholde cirka 30 til 40 procent af den oprindelige husdyrgødnings fosforindhold og cirka 80 procent af dens kvælstofindhold i uorganisk
- 4 - 4 form. Omvendt vil fiberfraktionen indeholde cirka 60 til 70 procent af det oprindelige fosforindhold og cirka 20 procent af det oprindelige kvælstofindhold i organisk form. Effektiv gødningsanvendelse Vådfraktionen  lave  indhold  af  fosfor  og  høje  indhold  af  uorganisk  kvælstof betyder,  at  den  kan udnyttes bedre som gødning på markerne end rå ubehandlet husdyrgødning. Gennem spredning af vådfraktionen på markerne har landmænd for det første m ulighed for at give afgrøderne en præcis mængde kvælstof, uden samtidig at tildele for store mæn  gder fosfor. Det er især en fordel i miljøfølsomme områder, hvor jorderne i forvejen er tæt på at være mæ ttet med fosfor. Risikoen for udledning af fosfor til vandmiljøet sænkes altså dermed bet ydeligt. For det andet er det uorganiske kvælstof   let tilgængeligt for planterne. Det betyder at r  isikoen for udvaskning   af   kvælstof   også   minimeres.   Den   forbedrede   udnyttelse   af   husdy   rgødningens kvælstofindhold  medfører samtidig, at forbruget af ha   ndelsgødning kan reduceres. Af andre miljøfordele ved s predning af vådfraktionen, frem for ubehandlet husdyrgødning, skal også nævnes reducerede emissioner (methan og lattergas) til luften, samt reduktion af de lug  tgener, som spredning af husdyrgødning på markerne medfører   . Biogasfremstilling Ved en forudgå ende afgasning af husdyrgødningen i et biogasanlæg optimeres gødningsa nvendelsen yderligere.  For det første forbedrer afgasningen separeringsmulighederne, således at en større del af husdyrgødningens  værd   ifulde  kvælstofindhold  ender  i  den  våde  del.  For  de   t  andet  indgår  der  i afgasningsprocessen typisk andre organiske materialer, såsom animalsk fedt og slagteria ffald, der ligeledes indeholder kvælstof, som ender op i den våde del efter separeringen. Den øgede tilførsel af kvælstof gør det muligt yderligere    at reducere forbruget af handelsgødning. Endelig produceres der CO2-neutral biogas, som bidrager til opfyldelsen af Danmarks klimaforpligtelser. Afbrænding af fiberfraktionen Den   positive   miljøudvikling   hen   mod   en   mere   optimal   genanvendelse   af   husdy rgødn ingens næringsstoffer gennem afgasning og separering bremses af manglende muligh  eder for at afsætte den tørre del af husdyrgødningen (fiberfraktionen) til gø   dningsformål. Det skyldes, at fiberfraktionen høje indhold af fosfor og af organisk bundet kvælst   of, giver den en ringe effektivitet som gødning. Omfanget af fosfor kan overstige plante rnes behov og organisk bundet kvælstof optages kun i ringe grad af planterne. Anvendelsen af fiberfraktionen som gødning indebærer altså en forhøjet risiko for udvaskni  ng af fosfor og kvælstof til vandmiljøet. De ringe afsætningsmuligheder for fiberfraktionen gælder især i de områder, hvor husdyrtætheden er så stor, at der er særlig risiko for udvaskning af fosfor og kvælstof til vandmiljøet. En måde at sænke de lokale miljørisici på ville være at transport ere fiberfraktionen væk fra de pågældende områder til udbringning i andre områder. Undersøgelser har imidlertid påvist, at det frem for borttransport vil være både  miljømæssigt  og  sa mfundsøkonomisk  fordelagtigt  at  afbr ænde  fiberfraktionen.  Dette  med henblik på generering af yderligere CO2-neutral energiproduktion. Ved afbræ  nding af den afgassede og separerede fiberfraktion sker der således næsten en fordobling af energiudnyttelsen, i forhold til hvis der alene blev satset på bi ogas. En   yderligere   miljøfordel  ved  afbrænding  er,  at  stort  set  hele  fiberfraktionens  fosforindhold
- 5 - 5 koncentreres i asken. I denne form er det lettere at transportere til et område med underskud af fosfor og  dér  erstatte  kunstgødning.  Den  koncentrerede  fosfor  forventes  endvidere  på  sigt  at  kunne genanvendes i fremstillingen af kunstgødning. Dette gælder ligeledes andre ny   ttige næringsstoffer (kalium, svovl og magnesium), som også er indeholdt i asken. Ved afbrænding forsvinder hovedparten af fiber  fraktionens kvælstofindhold med røggassen som frit kvælstof.  Med  hensyn  til  udledningen  af  NOx’er  og  andre  klimagasser  ligger  de   nne  inden  for grænseværdierne i EU’s affaldsforbrændingsdirektiv. 8. Administrative konsekvenser for borgerne Lovforslaget forventes ikke at have nogen administrative konsekvenser for borgerne. 9. Forholdet til EU-retten Lovforslaget notificeres ifølge informationsproceduredirektivet. Herudover er forslaget notificeret for Kommissionen efter EU’s statsstøtteregler. Skatteministe  ren bemyndiges til at sætte ændringerne i kraft med virkning fra 1. april 2006, når Kommissionens godkendelse foreligger. 10. Kommunikationsplan [Afventer input fra SKAT] 11. Samlet vurdering af lovforslagets konsekvenser Positive konsekvenser/mindreudgifter Negative konsekvenser/merudgifter Økonomiske konsekvenser for det offentlige Der    forventes    ingen    nævneværdige provenumæssige konsekvenser Administrative konsekvenser for det offentlige [Afventer input fra SKAT] [Afventer input fra SKAT] Økonomisk  e konsekvenser for erhvervslivet Det forventes, at en afgiftsfritagelse vil gøre  det  driftsøkonomisk  rentabelt  at etablere  anlæg  til  afbrænding  af  fiber - fraktioner, der fremkommer efter afgasning og efterfølgende separering af husdyrgødning.  Dette  vil  give   økono - misk incitament til fordel for en miljø - og  energimæssigt  bedre  behandling  af husdyrgødning, hvor man gennem først afgasning og siden separering, opnår en mere optimal gødningsudnyttelse og en CO2-neutral energifremstilling. Miljømæssige konsekve   nser Lovforslaget     forventes     at     medføre positive    miljømæssige    konsekvenser. Dette i form af reduceret risiko for fosfor og kvælstof udvaskning til vandmiljøet, reduceret    brug    af    kunstgødning    og endelig CO2-neutral energifremstilling. Administrative konsekvenser for borgerne Ingen Ingen
- 6 - 6 Administrative konsekvenser for erhvervslivet I  det  omfang  der  tilføres  afgiftsbelagt affald     til     afgasningsanlæggene,     vil lovforslaget kunne medføre at erhvervs - livets    administrative    omkostninger    i mindre omfang øges. Forholdet til EU-retten Lovforslaget  notificeres  ifølge  informationsproceduredirektivet.  Herudover  skal forslaget notificeres for Kommissionen efter EU’s statsstøtteregler. Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser Til § 1 Til nr. 1. Der gives afgiftsfritagelse for afbrænding af fiberfraktioner, der er fremkommet efter afgasning og efterfølgende separering af husdyrgødning. Til nr. 2. Det er kun fiberfraktioner fra husdyrgødning, der afgiftsfritages. Hvis fiberfraktioner består af både fiberfraktioner fra husdyrgødning og af fiberfraktioner fra anden afgiftspligtig affald, opgøres den afgiftsfri mængde som forholdet mellem på den ene side den tilførte mængde husdyrgødning før afgasning og separering og på den anden side den samlede tilførte mæn gde afgiftspligtigt affald før afgasning  og  separering.  Hvis  fiberfraktioner  fra  husdyrgødning  udgør  mere  end  95  pct.  af  den samlede mængde fiberfraktion, afgiftsfritages den samlede mængde fiberfraktion. Til § 2 Til nr. 1 Der  gives  ikke  fritagelse  for  varme  produceret  ved  afbrænding  af  fiberfraktioner,  der  er fremkommet efter afgasning og efterfølgende separering af husdyrgødning. Til § 3 Til stk. 1. Bestemmelsen i lovens § 1 skal statsstøttenotificeres til EU -kommissionen, og kan derfor først træ   de i kraft, når Kommissionen har godkendt bestemmelserne efter statsstøttereglerne. På grund af denne notifikation,  bemyndiges  skatteministeren  til  at  sætte  loven  i  kraft,  når  statsstøttegodkendelsen foreligger. Til stk. 2. Virkningstidspunktet for afgiftsfritagelsen fastsættes til tidspunktet for fremsættelse af lovforslaget i Folketinget.
- 7 - 7 Bilag 1 Lovforslaget sammenholdt med gældende lov Gældende formulering Lovforslaget § 9. --- Stk. 1-2. --- Stk. 3. Fritaget for afgift er: 1)   Biomasseaffald,   der   kan   tilføres   forbrænd   - ingsanlæg uden kommunal anvisning i henhold til Miljø - og Energiministeriets bekendtgørelse nr. 638 af   3.   juli   1997   om   biomasseaffald,   i   læs,   der udelukkende indeholder denne type affald. 2)    Rent  fyldjord  og  ren  jord,  der  tilføres  et  de - poneringsanlæg som hele selvstændige læs, og som anvendes til daglig afdækning og slutafdækning. 3)  Kompost,  der  opfylder  kravene  til  anvendelse uden særskilt tilladelse efter miljøbeskyt   - telseslovens § 19, til slutafdækning på losse   -pladser. 4)   Affald,   som   fjernes   fra   afsluttede   depone- ringsanlæg   (lossepladser,   fyldpladser   eller   spe  - cialdepoter), der ikke er omfattet af § 11, stk. 6. 5)  Farligt  affald,  herunder  klinisk  affald,  der  til- føres et forbrændingsanlæg i læs, der ude -lukkende indeholder farligt affald. 6)   Kødmel,   benmel   og   fedt,   som   stammer   fra forarbejdning   af   animalsk   affald   og   tilføres   et forbrændingsanlæg  i  hele  selvstændige  læs  fra en godkendt   forarbejdningsvirksomhed.   Det   er   en betingelse for afgiftsfritagelsen, at kød - og benmelet ikke må anvendes i foderet til dyr, der anvendes til fødevareproduktion. 7)  Deponering  af  aske  eller  slagger  fra  separat forbrænding af specificeret risikomateriale, hvor der foreligger et veterinært krav om deponering. 8)  Deponering  af  aske  eller  slagger  fra  separat forbrænding   af   kød   -   og   benmel,   hvor   kød -   og benmelet er omfattet af nr. 6, men ikke af nr. 7. 9) Olie- og kemikalieforurenet sand fra kommunal strandrensning i hele, selvstændige læs. 10)    Papirslam,    som    anvendes    ved    industriel produktion. I  lov  om  afgift  af  affald  og  råstoffer  (affalds -  og råstofafgiftsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 570 af 3. august 1998, som ændret ved § 1 i lov nr. 359 af 22. maj 2000, § 1 i lov nr. 487 af 7. juni 2001, § 2 i lov nr. 1057 af 17. december 2002, § 3 i lov nr. 127 af 27. februar 2004 og lov nr. 1408 af 21. december 2005, foretages følgende ændringer: § 1 1. I § 9, stk. 3, indsættes som   nr. 11: ”11) Fiberfraktioner, der stammer fra afgasning og separering af husdyrgødning”
- 8 - 8