Besvarelse af spørgsmål nr.<DOCUMENT_START> 217 af 31. januar 2006 fra Folketingets Retsudvalg.

 

Spørgsmål:

 

          ”Ministrene bedes redegøre for, hvilke initiativer ministrene vil tage for, at spillere på pokerhjemmesider henholdsvis spillekasinoer bliver gjort opmærksom på risikoen for at udvikle spilleafhængighed/ludomani.”

 

Svar:

 

1. Justitsministeriet kan for så vidt angår spillekasinoer indledningsvis oplyse, at efter spillekasinolovens § 1 kan justitsministeren meddele tilladelse til oprettelse og drift af spillekasinoer. Efter § 2 kan der i et dansk spillekasino spilles roulette, baccarat og black jack, ligesom justitsministeren kan tillade andre former for spil. 

 

I medfør af spillekasinolovens § 9 b kan enhver spillekasinogæst anmode om at blive registreret med navn, adresse, fødselsdato og nationalitet samt oplysning om, at den pågældende skal afvises ved indgangen til spillekasinoet (selvspærring). Anmodningen kan fremsættes både skriftligt og ved personlig henvendelse, og spillekasinoet skal før registreringen have modtaget en underskrevet erklæring fra den pågældende om den ønskede registrering. Den, som har anmodet om selvspærring, kan til enhver tid begære registreringen slettet. Oplysningerne skal automatisk slettes 5 år efter registreringen. Disse regler om selvspærring giver mulighed for, at personer, der er ved at udvikle spilleafhængighed/ludomani, kan sikre sig, at de ikke kan få adgang til et spillekasino.

 

2. Med hensyn til spørgsmålet om iværksættelse af generelle initiativer vedrørende spilleafhængighed/ludomani har Justitsministeriet til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fra Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling og fra Indenrigs- og Sundhedsministeriet.

 

Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling har oplyst følgende:

 

”Efter lov nr. 462 af 31. maj 2000 om gevinstgivende spilleautomater indbetales løbende midler til forskning i ludomani. Midlerne er lagt i Det Strategiske Forskningsråd og opslås til ansøgning. Ministeriet har bedt Forskningsstyrelsen som sekretariat for Det Strategiske Forskningsråd om en udtalelse om forskningsprogrammet i ludomani. Forskningsstyrelsen oplyser:

 

Ansvaret for udmøntningen af Ludomaniprogrammet er placeret i Det Strategiske Forskningsråd. Indtægterne er bevilliget jf. lov nr. 462 af 31. maj 2000 om gevinstgivende spilleautomater.

 

Der har været ansøgningsrunder i 2001 (uddelt 2,5 mio. kr.), i 2003 (uddelt 5,7 mio. kr.) og i 2005, hvor der blev uddelt ca. 10,3 mio. kr. til forskning i ludomani.

 

Der kan jf. forskningsprogrammet søges støtte til forskningsprojekter omhandlende:

·       ludomani som historisk og kulturelt betinget fænomen

·       ludomaniens karakter, omfang og konsekvenser

·       ludomanis sammenhæng med andre sundhedsmæssige og sociale problemer

·       ludomani som et individuelt og/eller subkulturelt fænomen

·      biologiske, psykologiske og sociale faktorer i forbindelse med udvikling af ludomani

·       behandlingsformer ved ludomani og deres effekter

·       ludomani i forhold til regulering og organisering af spil i almindelighed

·       økonomiske og teknologiske aspekter i forhold til ludomani

·       ludomani i internationalt og/eller tværkulturelt perspektiv

 

I bilaget vedlægges en liste over de forskningsprojekter, som har modtaget støtte i 2005.

 

Forskningsrådet for Samfund og Erhverv har hidtil forestået udmøntningen via et tværrådsligt udvalg bestående af to rådsmedlemmer fra Forskningsrådet for Sundhed og Sygdom (FSS), Forskningsrådet for Kultur og Kommunikation (FKK) og FSE, som har indgivet indstilling til FSE, der havde kompetence til at træffe endelig afgørelse om bevillinger.

 

Af administrative og konkurrencemæssige hensyn har FSE først udmøntet midler, når der var mere end 5 mio. kr. i puljen. Næste opslag vil komme ultimo 2006 eller primo 2007.

 

Ludomanibevillinger, 2005

 

Jens Bonke, SF1: Hvordan bliver man ludoman? Hvem spiller, hvorfor spiller de, og hvilke økonomiske konsekvenser har deres spil? - Kr. 800.000

 

Tine Curtis, KU: Ludomani og sammenhænge mellem ludomani og sundhedsmæssige og sociale problemer i Grønland. Tværkulturel perspektivering til belysning af oprindelige folks sårbarhed. - Kr. 1.700.000

 

Ulf Kåre Jansbøl, KU: Livet i spil: Antropologisk undersøgelse af sammenhænge mellem spillernes liv, spil og forvaltning. - Kr. 1.310.776

 

Jakob Linnet, Ã…rhus Universitetshospital: Clinical, psychological and neurobiological aspects of gender differences in pathological gambling. - Kr. 2.200.000

 

Carsten Meiner, KU: Spillekultur i oplysningstiden. Litterære, juridiske, medicinske og moralfilosofiske fremstillinger af frihed og dæmoni fra 1650-1850. - Kr. 1.234.616

 

Arne Møller, Århus Universitetshospital: Den spilreducerende spilleautomat. - Kr. 714.720

 

Birgitte Simonsen, DPU: Kortlægning og analyse samt forebyggelse af nye (hypermoderne) ludomaniformer hos unge, herunder gennemgang af læringsmulighederne ved differentierede oplysningsformer. - Kr. 2.300.000”

 

Indenrigs- og Sundhedsministeriet har oplyst følgende:

 

”Indenrigs- og Sundhedsministeriet skal i den forbindelse oplyse, at ministeriet som følge af lov nr. 462 af 31. maj 2000 om gevinstgivende spilleautomater administrerer en tilskudsordning, der sikrer tilstedeværelse af behandlingsmulighed og –tilbud til ludomaner. Af § 26 i loven fremgår det, at der af bruttospilleindtægten af spilleautomater opkræves en afgift på 1 % hvoraf to tredjedele anvendes til behandling af ludomani og en tredjedel anvendes til forskning i ludomani. Af bemærkningerne til lovforslaget fremgår bl.a., at de to tredjedel af afgiftsprovenuet foreslås anvendt til behandling af ludomaner på f.eks. behandlingshjemmet Ringgården (nu Center for ludomani) eller andre institutioner, der kan påtage sig denne opgave.

 

Ministeriet yder på den baggrund tilskud til private behandlingshjem og -institu-tioner, der kan påtage sig opgaven. Ved fordeling af midlerne lægges der vægt på behandling i form af samtaler, samtaleforløb, kursusforløb og behandlingsopfølgning for ludomaner og deres pårørende. Endvidere lægges der vægt på rådgivning og vejledning af ludomaner og deres pårørende.

 

Fordelingen af midler i perioden 2003-6 fremgår af nedenstående tabel:


 

 

 

2003

2004

2005

2006

Center for Ludomani

7,6

8,7

9

9

Frederiksberg Centeret

1,4

1,9

2

2

MinnesotaCenter Fontana

-

-

1,5

1,5

Majorgården

 

 

 

1,5

Puljemidler i alt

9

10,6

12,5

14

 

 

Vedrørende initiativer, der kan skabe opmærksomhed om risikoen for at udvikle ludomani, er det Indenrigs- og Sundhedsministeriets opfattelse, at ludomanibegrænsende tiltag på spilleområdet bør afvente resultaterne af Skatteministeriets videnskabelige og landsdækkende undersøgelse af omfanget af og årsagerne til ludomani, og de ændringer, som undersøgelsen eventuelt giver anledning til på spilleområdet. Ludomanibegrænsende tiltag bør således indgå i en sammenhæng med øvrige tiltag på spilleområdet.

 

Det bemærkes endvidere, at Indenrigs- og Sundhedsministeriet ikke aktuelt har overvejelser om en informationsindsats vedrørende ludomani, men forventer at deltage i drøftelser herom, hvis resultaterne af Skatteministeriets undersøgelse giver anledning til det.”

 

Justitsministeriet finder i lighed med Indenrigs- og Sundhedsministeriet, at eventuelle initiativer i forhold til ludomani på spilleområdet indtil videre bør afvente resultatet af Skatteministeriets undersøgelse samt eventuelt resultaterne af den øvrige forskning på området.

 

Der henvises i øvrigt til skatteministerens samtidige besvarelse af spørgsmålet.