J.nr. 2005-211-0020    Dato: Resumé af lov om ændring af momsloven og lønsumsafgiftsloven Forslaget indeholder følgende forslag til ændring af momsloven: 1.    Forslag om at gøre visse ydelser på fritvalgsområdet momspligtige. 2.    Forslag om udvidelse af momslovens kunstdefinition. 3.    Forslag om korrektion af forkert henvisning. Herudover  indeholder  det  følgende  forslag  til  ændring  af  lønsumsafgift s- loven: 4.    Forslag  om  lovhjemmel  til  modregning  for  negative  afgiftsbeløb for virksomheder, der betaler lønsumsafgift efter § 4, stk. 1, ( m e- tode 4). Det foreslås, at lovforslaget træder i kraft den 1. juli 2006. Ad 1. Forslag om at gøre visse ydelser på fritvalgsområdet momspligtige. På baggrund af to EU -domme blev der pr. 1. maj 2004 lavet en ændring i praksis, så alle ydelser anvist efter § 71 i  lov om social service (hjemme- hjælp) blev anset  som social fo  rsorg og bistand. Ydelserne blev derfor fri for moms efter lovens § 13, stk. 1, nr. 2. Momsfritagelsen betød, at der i k- ke mere skulle lægges moms på ydelserne, og at virksomhederne ikke m   e- re  kunne  få  fradrag  for  deres  indkøbsmoms.  Kommunale  leverandører kunne  dog  få  momsen  på  deres  indkøb  refunderet  gennem  den  melle   m- kommunale momsudligningsordning. For  at  sikre  momsmæssig  lighed  mellem  kommunale  og  private  levera  n- dører blev komm unale momsudgifter for disse ydelse med frit valg undta- get fra refusion i den mellemkommunale momsudligningsordning. En   arbejdsgruppe   med   repræsentanter   fra   relevante   ministerier   og   e  r- hvervsorganisationer  har  senere  fundet,  at  momsfrihed  med  manglende fradragsret  for  moms  på  indkøb  kan  give  konkurrenceproblemer.  Disse kan komme, fordi det kan være bedre at producere egne  yde  lser og varer end at købe dem ind med moms. Altså kan momsfriheden   –  alt andet lige –  give incitament til in-house produktion. For  at  skabe  fuld  ligestilling  mellem  alle  leverandører  af  disse  §  71 fritvalgs-ydelser  foreslås  det,  at  der  indføres  momspligt  for  andre  end kommuner,  der  leverer  disse  ydelse  og  får  betaling  fra  en  kommune  he r- for.  Virksomhederne  vil  få  ret  til  at  fradrage  moms  på  indkøb  og  det     vil være lige meget, om de bruger underleverandører eller ikke. Kommunerne
Side 2 skal afregne disse ydelser til en pris inklusiv moms. Momsudligningsord- ningen  skal  ændres  sådan,  at  kommunerne  igen  vil  kunne  få  refusion  af deres udgifter til moms på omr å det. Forslaget skønnes at medføre et provenutab for staten på ca. 40 mio. kr. Virksomheder, der leverer fritvalgsydelser, vil få tilsvarende økonomisk gevinst. Forslaget  vil  for  nogle  virksomheder  betyde,  at  de  ikke  længere  har  både  momsfri   -  og momspligtig  virksomhed  og  dermed  ikke  skal  beregne  delvis  momsfradragsret.  Dette  vil medføre en årlig besparelse pr. virksomhed på me   llem 460 og 2880 kr. Virksomheder, der efter gældende momsregler kun har momsfritaget virksomhed og derfor ikke er momsreg  i- strerede, vil imidlertid få en engangsudgift på ca. 110 kr. til momsregistrering og en årlig merudgift til momsangivelser på 300 kr., 600 kr. eller 2760 kr. alt efter, om de skal foretage momsafregning halvårligt, kvartalsvis eller årligt. Forslaget skønnes ikke at have nævne   værdige administrative konsekvenser for det offentl  i- ge. Ad 2. Forslag om udvidelse af momslovens kunstdefinition Forslaget  ligestiller  fotokunst  med  traditionel  kunst.  Fotografier  har  indtil  nu  ikke  været omfattet  af  momslovens  definition  af  kunstgenstande,  hvorfor  man  ved  salg  af  fotokunst har skulle pålægge 25 pct. moms. Ved førstegangssalg af kunstgenstande skal der alene b e- tales 20 pct. af afgiftsgrundlaget i moms. Ifølge 6. momsdirektiv kan medlemslandene vælge at tage  fotografier taget af kunstneren med i definitionen af kunstgenstande. Det foreslås, at Danmark nu udnytter denne mulighed. Forslaget skønnes at medføre et provenutab for staten på ca. 2 mio. kr. årligt. Fotokunstnere får tilsvarende økonomisk gevinst. Forslaget  skønnes  ikke  at  have  adm inistrative  konsekvenser  for  det  offentlige  eller  virk- somhederne. Ad 3. Forslag om korrektion af forkert henvisning Momslovens  §  65  henviser  i  dag  tre  steder  til  §§  58  og  59.  Disse  to  bestemmelser  blev imidlertid  ophævet  i  forbindelse  med  vedtagelsen  af  o  pkrævningsloven  i  2000,  idet  man samlede bestemmelser om afregning af skatter og afgifter m.v. i opkrævningsloven. Ved en fejl har man glemt at erstatte henvisningerne til §§ 58 og 59 med de tilsvarende bestemmel- ser i opkræ  vningsloven. Forslaget erstatter de forkerte henvisninger med de korrekte. Forslaget har ikke økonomiske eller administrative konsekvenser. Ad  4.  Forslag  om  lovhjemmel  til  modregning  for  negative  afgiftsbeløb  for  virksomheder, der betaler lønsumsafgift efter § 4, stk. 1, ( metode 4). Det har ifølge praksis været tilladt, at et negativt afgiftsbeløb, som følge af virksomhedens underskud opgjort efter reglerne i lønsumsafgiftsloven § 4, stk. 1, kan overføres til næste årsang ivelse. Der har hidtil ikke været sikker lovhjemmel til denne praks  is.
Side 3 Det forslaget, at der skabes en sådan lovhjemmel til fremførsel af negative afgiftsbeløb. Forslaget ændrer således ikke gæ ldende ret. Forslaget har ikke økonomiske eller administrative konsekvenser.