Skatteministeriet J. nr. 2005-511 - 0057 Resumé af Forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven og ligningsloven (Udenlandske firmabiler, fradrag for særligt brændstoføkonomiske brugte indførte personbiler og ophævelse af geb  yret for vurdering af nye køretøjer  ) Forslaget består overordnet af 4 dele. For det første indeholder forslaget en ændring af registreringsa f- giftsloven som følge af EF -domstolens dom i sag C-464/02 (den såkaldte firmabil sag).  På grund af denne ændring er    der  behov for på et enkelt punkt at konsekvensændre ligningslovens regler om b   e- skatning af fri bil. Forslaget indeholder endvidere en forlængelse af den periode, hvor der gives ne  d- slag i registreringsafgiften for brugte biler, der opfylder kravene til nedslag i registreringsafgiften for særligt brændstoføkonomiske nye biler. Endelig forslås det at ophæve geb yret for vurdering af nye køretøjer. 1. Udenlandske firmabiler –  registreringsafgiftsloven Forslaget har til formål at bringe registreringsafgiftslov ens bestemmelser vedrørende udenlandske fi r- mabiler i overensstemmelse med de EU-retlige principper, som EF-Domstolen har fastslå et ved dom- men af 15. september 2005 i sag C-464/02.  Ved dommen underkendte EF-Domstolen det nuvæ  rende krav i registreringsafgiftsloven, hvorefter det er en betingelse for at kunne anvende en udenlandsk indregistreret firmabil, at den herboende ansatte har hovederhverv hos den udenlandske arbejdsgiver.   Domstolen fastslog, at det afgørende for den danske stats kompetence til at opk ræve reg  istreringsafgift af udenlandske firmabiler er, om firmabilen i det væsentlige skal anve  ndes varigt i Danmark, eller om den faktisk er anvendt på denne måde, jf. dommens præmis 76. De forslåede ændringer i registreringsafgiftsloven er i hovedtræk f ølgende: Udenlandsk indregistrerede firmabiler bliver alene omfattet af afgiftspligten i registreringsaf- giftsloven, såfremt en  herboende arbejdstager eller selvstædig erhvervsdrivende i det v  æ- sentlige skal anvende køretøjet varigt i Danmark eller faktisk a  nvender køretøjet på denne måde . Der indføres to objektive kriterier ved vurderingen af, hvor køretøjet i det væsentligste skal anvendes varigt eller faktisk anvendes  på denne måde, nemlig et   dagskriterium og et kilo- meterkriterium. Begge kriterier vurderes i forhold til en samlet 12 måneders per iode, og beg- ge kriterier skal være opfyldt før der indtræder afgiftspligt. Dagskriteriet indebærer, at såfremt køretøjet inden for en periode af 12 måneder skal anve n- des eller faktisk er blevet anvendt 183 dage eller mere i Danmark, anses køretøjet for i det v  æ- sentlige at være anvendt varigt i Danmark. Ved kilometerkriteriet bliver omfanget af det samlede brug af firmabilen i Danmark vurderet i forhold til omfanget af antal kørte kilometer med firmabilen i udlandet i  erhvervsmæssig henseende. Såfremt køretøjet inden for den pågældende 12 måneders periode i udlandet i e r- hvervsmæssig henseende har kørt mindre end den samlede erhvervsmæssige og private kørsel i Danmark, anses køretøjet for i det væsentlige at være anvend t varigt i Danmark eller faktisk på denne måde.  
- 2 - Der indføres en  dispensationsadgang. Told- og skatteforvaltningen  kan efter udløbet af en 12 måneders periode  i ganske særlige tilfælde dispensere fra de nævnte kriterier. K ø retøjet bliver herved ikke afgiftspligtigt, selvom køretøjet efter en endt 12 måneders periode har  v   æ- ret anvendt i det væsentlige varigt i Danmark. Der indføres en  tilladelsesordning, hvorved det alene er told- og skatteforvaltningen, der har kompetence til at afgøre spørgsmålet om af   giftspligten.  Inden en herboende arbejdstager eller selvstændig erhvervsdrivende må benytte en udenlandsk indregistreret firmabil, er det således en forudsætning, at vedkommende har ansøgt told   - og skatteforvaltningen om tilladelse hertil, og at told- og skatteforvaltningen har truffet en afgørelsen omkring afgiftspligten. Afgørelsen kan på klages efter de almindelige regler. Såfremt køretøjet er afgiftspligtig, kan man ansøge om at betale registreringsafgiften ratevis (kvartalsvis). Dette svarer til gælden  de regler. Told- og skatteforvaltningen kan efter udløbet af en 12 måneders periode efter anmodning   til- bagebetale den betalte afgift, såfremt det viser sig, at køretøjet faktisk ikke har været anvendt i det væsentlige varigt i Danmark i den pågældende peri ode. De provenumæssige konsekvenser kan kun skønnes med stor  usikkerhed. Under en række forudsæ t- ninger skønnes, at den varige effekt på det statslige provenu bliver et tab i størrelsesordenen 15   -20 mio. kr. 2. Fradrag for særligt brændstoføkonomiske brugt e indførte personbiler Forslaget har til formål at hindre, at der opstår en uheldig og EU  -retsstridig konkurrencefordrejning mellem nye og brugte indførte biler, såfremt brændstoføkonomiske biler, der indføres som brugte sku l- le afgiftsberigtiges som almindelige ikke særligt brændstoføkonomiske biler. Det foreslås at fo rlænge den periode, hvor der gives nedslag i registreringsafgiften for brugte biler, der opfylder kravene til nedslag i registreringsafgiften for nye biler. Ved et antal registreringer af brugte indførte særligt brændstoføkonomiske  biler på  2 - 300 stk. årligt vil det årlige provenutab udgøre 1   - 1,5 mio. kr. 3. Udenlandske firmabiler –  ligningsloven På grund af forslaget om ændring af registreringsafgiftsloven er der behov for at konsekvens   ændre ligningslovens regler om beskatning af fri bil på et enkelt punkt, nemlig vedrørende værdiansættelse af udenlandske firmabiler. Den foreslåede ændring medfører i overensstemmelse med gældende praksis, at grundlaget for beregningen af den skattepligtige værdi af fri bil, er det sa  mme, uanset hvor bilen er anskaffet og indregistreret, og uanset om arbejdsgiveren er dansk eller udenlandsk. Denne del af lovforslaget skønnes ikke at have provenumæssige konsekvenser. 4. Ophævelse af gebyret for vurdering   af nye køretøjer I oktober 2004 rettede Kommissionen henvendelse om registreringsafgiftslovens system for anmeldel- se af priser. Henvendelsen skete i form af en åbningsskrivelse, der er et indledende skridt i en trakta t- krænkelse  sprocedure. Den danske regering besvarede henvendelsen i overensstemmelse med det notat om sagen, som er oversendt til Folketingets Europaudvalg den 21. december 2004. Efterfølgende drøftelser med Kommissionen har afdækket, at sagens kerne nu ikke er systemet med anmeldte standardpriser for biler, men at gebyret for vurdering af nye biler og motorcykler medfører, at ensartede situationer behandles forskelligt afhængigt af om der er tale om handel gennem de sæ d- vanlige handelskanaler eller tale om direkte import. Det foreslås derfor, a t gebyrerne for vurdering af nye biler og motorcykler, der skal afgiftsberigtiges her i landet, ophæves. Det skønnes, at provenutabet for statskassen ved gennemførelse af den del af forslaget udgør 2,5    -
- 3 - 2,6 mio. kr. årligt.