Skatteministeriet
J. nr. 2005-511
-
0057
Resumé
af
Forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven og ligningsloven
(Udenlandske firmabiler, fradrag for særligt brændstoføkonomiske brugte indførte personbiler og
ophævelse af geb yret for vurdering af nye køretøjer )
Forslaget består overordnet af 4 dele. For det første indeholder forslaget en ændring af registreringsa
f-
giftsloven som følge af EF -domstolens dom i sag C-464/02 (den såkaldte firmabil sag). På grund af
denne ændring er der behov for på et enkelt punkt at konsekvensændre ligningslovens regler om b e-
skatning af fri bil. Forslaget indeholder endvidere en forlængelse af den periode, hvor der gives ne d-
slag i registreringsafgiften for brugte biler, der opfylder kravene til nedslag i registreringsafgiften for
særligt brændstoføkonomiske nye biler. Endelig forslås det at ophæve geb
yret for vurdering af nye
køretøjer.
1. Udenlandske firmabiler registreringsafgiftsloven
Forslaget har til formål at bringe registreringsafgiftslov ens bestemmelser vedrørende udenlandske fi r-
mabiler i overensstemmelse med de EU-retlige principper, som EF-Domstolen har fastslå et ved dom-
men af 15. september 2005 i sag C-464/02. Ved dommen underkendte EF-Domstolen det nuvæ rende
krav i registreringsafgiftsloven, hvorefter det er en betingelse for at kunne anvende en udenlandsk
indregistreret firmabil, at den herboende ansatte har hovederhverv hos den udenlandske arbejdsgiver.
Domstolen fastslog, at det afgørende for den danske stats kompetence til at opk ræve reg istreringsafgift
af udenlandske firmabiler er, om firmabilen i det væsentlige skal anve ndes varigt i Danmark, eller om
den faktisk er anvendt på denne måde, jf. dommens præmis 76.
De forslåede ændringer i registreringsafgiftsloven er i hovedtræk f
ølgende:
Udenlandsk indregistrerede firmabiler bliver alene omfattet af afgiftspligten i registreringsaf-
giftsloven, såfremt en herboende arbejdstager eller selvstædig erhvervsdrivende i det v æ-
sentlige skal anvende køretøjet varigt i Danmark eller faktisk a nvender køretøjet på
denne måde .
Der indføres to objektive kriterier ved vurderingen af, hvor køretøjet i det væsentligste skal
anvendes varigt eller faktisk anvendes på denne måde, nemlig et dagskriterium og et kilo-
meterkriterium. Begge kriterier vurderes i forhold til en samlet 12 måneders per iode, og beg-
ge kriterier skal være opfyldt før der indtræder afgiftspligt.
Dagskriteriet indebærer, at såfremt køretøjet inden for en periode af 12 måneder skal anve
n-
des eller faktisk er blevet anvendt 183 dage eller mere i Danmark, anses køretøjet for i det v æ-
sentlige at være anvendt varigt i Danmark.
Ved kilometerkriteriet bliver omfanget af det samlede brug af firmabilen i Danmark vurderet
i forhold til omfanget af antal kørte kilometer med firmabilen i udlandet i erhvervsmæssig
henseende. Såfremt køretøjet inden for den pågældende 12 måneders periode i udlandet i e
r-
hvervsmæssig henseende har kørt mindre end den samlede erhvervsmæssige og private kørsel
i Danmark, anses køretøjet for i det væsentlige at være anvend
t varigt i Danmark eller faktisk
på denne måde.