Til medlemmerne af skatteudvalget, den 21. februar 2006

 

 

 

Tvangsflytninger  – og brud på garantier til medarbejdere:

I SKAT står man overfor at tvangsflytte op til 300 medarbejdere. Dette mener DJØF, er et brud på en række garantier, der i givet i forbindelse med lovgivningen om strukturreformen.

 

Skatteministeren har bl.a. i Jyllands-Posten den 15. februar meddelt, at medarbejdere, som siger nej til uansøgt forflyttelse – f.eks. medarbejdere som siger nej til at flytte fra den ene ende af landet til den anden - kan betragte sig som fyret. Således kan situationen i SKAT udvikle sig til, at mange ansatte vil blive tvangsflyttet, som følge af at 300 ubesatte stillinger i Hjørring, Ribe og Ringkøbing ikke kan besættes.

 

Det fremgår endvidere af skatteministerens svar på spørgsmål 183 af 31. januar 2006 til skatteudvalget, at det er borgerne, og ikke medarbejderne som er i centrum for kommunalreformen, samt at hensynet til medarbejderne desværre skal vejes op i mod andre tungtvejende hensyn – i dette tilfælde regionalpolitiske hensyn.

 

Hvis borgernes tilfredshed og den gode borgerbetjening skal højnes, forudsætter det, at der er kvalificerede og engagerede medarbejdere til at udføre opgaverne. Det er DJØFs vurdering, at dette vanskeligt kan opnås vanskeligt ved tvangsforflyttelser

 

I den konkrete sag er det endvidere efter DJØFs opfattelse ikke tilstrækkeligt at påpege, at regionalpolitiske hensyn vurderes at veje tungere end hensynet til medarbejderne, fordi der ved vedtagelsen af skatteforvaltningsloven i bemærkningerne blev givet to konkrete garantier til de berørte medarbejdere. Begge garantier brydes:

 

Garantier til medarbejderne i skatteforvaltningsloven

 

Tilpasningerne i arbejdsstyrken gennemføres ved naturlig afgang

Det fremgår af bemærkningerne til skatteforvaltningsloven på side 48, at et af formålene med at omlægge skatteadministrationen er at skabe en slankere og mere effektiv skatteadministration. Det er regeringens vurdering, at der ved sammenlægningen af den statslige og kommunale skatteforvaltning over en årrække vil kunne realiseres væsentlige effektiviseringer. Det er regeringens forventning, at de tilpasninger, der vil ske i den samlede arbejdsstyrke på dette område, vil kunne gennemføres ved naturlig afgang.

 

Medarbejdere tilbydes arbejdspladser med samme jobsikkerhed som før fusionen

Det fremgår endvidere af bemærkningerne til skatteforvaltningsloven på side 44, at målet er, at alle medarbejdere i forbindelse med overflytningen tilbydes gode udviklende arbejdspladser med samme jobsikkerhed som i dag.

 

Brud på tilsagn

Det er DJØFs vurdering at begge ovennævnte garantier til medarbejderne tilsidesættes. Medarbejderne tilbydes ikke et job med samme jobsikkerhed som før fusionen, da ingen medarbejdere inden fusionen havde et job, hvor valget stod mellem uansøgt forflyttelse eller afskedigelse. Trusler om afskedigelse, hvis der siges nej til uansøgt forflyttelse, harmonerer ikke med et princip om, at personaletilpasninger gennemføres ved naturlig afgang.

 

DJØF skal fremhæve, at der er tale om uansøgte forflyttelser, som i de fleste tilfælde vil forudsætte, at medarbejderne skal skifte bopæl med deraf følgende konsekvenser i forhold til ægtefæller, samlevere, børn, sociale netværk m.v.

 

Det fremgår endvidere af skatteministerens svar på spørgsmål 183 til skatteudvalget, at SKAT skal være en moderne og attraktiv arbejdsplads. Tvangsflytninger er et dårligt udgangspunkt for at etablere en attraktiv og moderne arbejdsplads.

 

Nyrekruttering kunne skabe engagement

I bemærkningerne til skatteforvaltningsloven på side 47-48 er der skønnet over den naturlige afgang. Der er forudsat en naturlig afgang på i alt 185 årsværk i 4. kvartal 2005 stigende til ca. 500 årsværk i 2008. Der kan nyrekrutteres i det omfang, den naturlige afgang overstiger den forudsatte afgang.

 

Af skatteministerens svar på spørgsmål 183 til skatteudvalget fremgår, at der ved fusionen blev overført 300 færre årsværk end grundlaget for DUT-aftalen mellem Regeringen og KL.

 

Ud fra en umiddelbar betragtning burde det derfor være muligt at nyrekruttere til de ca. 300 ubesatte stillinger i Hjørring, Ribe og Ringkøbing. Dette vil også være det bedste grundlag for SKAT til at skabe enheder med engagerede medarbejdere, som kan sætte den gode borgerbetjening i centrum.

 

 

Manglende opfyldelse af tryghedsforliget mellem regeringen og S og R

Udover ovennævnte brud på de garantier der fremgår af bemærkningerne til skatteforvaltningsloven, så fremgår det af regeringens forlig om strukturreformen med S og R, at staten har forpligtet sig til i samarbejdsregi at tage initiativ til tryghedsskabende foranstaltninger i forbindelse med eventuelle personaletilpasninger.

 

Thor Pedersen har ligeledes i brev af den 30. juni 2005 til henholdsvis ressortministerierne, KL og Amtsrådsforeningen tilkendegivet, at der skal igangsættes en dialog om tryghedsskabende foranstaltninger. Brevet til KL indeholder følgende citat: ”Jeg har skrevet til ressortministerierne og bedt dem sikre, at der på de institutioner inden for deres ministerområde, som bliver berørt af kommunalreformen, igangsættes en dialog om tryghedsskabende foranstaltninger”. På trods af Finansministerens brev er der intet sket. Hverken i SKAT eller i de andre ministerier som bliver berørt at strukturreformen. Kommunerne som alene blev opfordret af forligspartnerne til at indgå aftaler om tryghedsskabende foranstaltninger er derimod godt i gang.

 

Den konkrete sag i SKAT illustrerer behovet for, at de statslige enheder, som bliver berørt af strukturreformen, kommer i gang med at etablere en dialog om tryghedsskabende foranstaltninger, tilpasset de enkelte enheders muligheder og vilkår. Det er utilfredsstillende, at man har siddet de politiske løfter overhørig.