Undersøgelseskommissionen i Dan Lynge-sagen afgiver beretning
Undersøgelseskommissionen i den såkaldte Dan Lynge-sag har i dag afgivet beretning til justitsminister Lene Espersen.
Kommissionen har haft til opgave at undersøge og redegøre for det samlede begivenhedsforløb, som knytter sig til politiets samarbejde i 1990’erne med Dan Lynge såvel i forbindelse med efterforskning og bekæmpelse af rockerkriminalitet som i andre sammenhænge.
Undersøgelsen har skullet omfatte dels politiet – herunder Politiets Efterretningstjeneste – dels andre relevante myndigheder, herunder den overordnede anklagemyndighed og Justitsministeriet.
I den forbindelse har kommissionen bl.a. haft til opgave at undersøge, om Justitsministeriet i en besvarelse af 12. juni 2002 af et spørgsmål fra daværende MF Søren Søndergaard (EL) skulle have afgivet urigtige oplysninger om kontakter mellem Dan Lynge og Politiets Efterretningstjeneste.
En udførlig sammenfatning af kommissionens bevismæssige og retlige vurderinger findes i beretningens kapitel IV (bind 3, side 1253-1290).
Justitsminister Lene Espersen udtaler:
â€Der har været mange historier fremme om Dan Lynge-sagen, og derfor har der været et behov for at gennemføre en uvildig kommissionsundersøgelse. Undersøgelseskommissionen har nu afsluttet sit arbejde og afgivet beretning med en gennemgang af sagens faser og problemstillinger.
Det fremgår af beretningen, at kommissionen på en lang række punkter ikke finder belæg for de påstande, der har været fremme om Dan Lynges samarbejde med politiet. Samtidig peger kommissionen på nogle konkrete, kritisable forhold vedrørende politiets styring og håndtering af samarbejdet med Dan Lynge. De må selvsagt ikke gentage sig. Derfor er jeg tilfreds med, at Rigsadvokaten – efter et grundigt forarbejde – i marts 2005 har fastsat detaljerede retningslinier for politiets og anklagemyndighedens kontakt med meddelere. Reglerne fastslår bl.a., at politikredsens ledelse har det overordnede ansvar for samarbejdet med meddeleren. Ledelsen skal således godkende, at en person anvendes som meddeler, og løbende holde sig orienteret om samarbejdet med meddeleren og de oplysninger, som den pågældende giver til politiet.
Med hensyn til min besvarelse af spørgsmålet fra Søren Søndergaard tilbage i juni 2002 må jeg tage kommissionens beretning til efterretning, og jeg konstaterer i den forbindelse, at kommissionens flertal bl.a. ikke har ment at kunne tage stilling til den nærmere formulering af besvarelsen – herunder til, om det tilstrækkeligt klart kom frem, at besvarelsen alene vedrørte eventuelle direkte kontakter mellem efterretningstjenesten og Dan Lynge på rockerområdet.
Jeg kan i øvrigt i det hele henholde mig til det, som jeg og min departementschef har anført over for kommissionen. Det pågældende svar byggede således alene på et ønske fra Justitsministeriet om at vise størst mulig åbenhed om efterretningstjenestens virksomhed. Det er fortsat min opfattelse, at vi, som situationen forelå, naturligt kunne gå ud fra, at det var forholdene på rockerområdet, som spørgsmålet sigtede til, og at denne afgrænsning klart kom til udtryk i besvarelsen.
Jeg kan altså fortsat stå inde for den besvarelse, der blev afgivet.
Når dette er sagt, vil jeg imidlertid gerne understrege, at den omstændighed, at besvarelsen har kunnet give anledning til så omfattende diskussion, som tilfældet er, naturligvis i sig selv gør indtryk på mig. Selvom det som nævnt er min bestemte opfattelse, at der blev afgivet et dækkende og korrekt svar, må jeg således konstatere, at det hos nogle kan have givet anledning til misforståelse. Det er naturligvis helt afgørende, at svar til Folketinget er formuleret, så de ikke kan misforstås, og derfor vil hele dette sagsforløb bestemt indgå i vores overvejelser, når vi fremover besvarer spørgsmål om PETs virksomhed.
Det følger af reglerne i Folketingets Forretningsorden, at Folketinget nu skal tage stilling til kommissionens beretning, og jeg stÃ¥r naturligvis til fuld rÃ¥dighed for Folketinget i denne forbindelse.â€
Justitsministeriet har nu sendt kommissionens beretning til Folketingets Udvalg for Forretningsordenen og Folketingets Retsudvalg.
Kommissionens beretning kan afhentes i Justitsministeriets reception. Beretningen er endvidere tilgængelig på Justitsministeriets hjemmeside på www.jm.dk.
Yderligere oplysninger hos kommunikationskonsulent Morten Langager, Justitsministeriet (telefon 72 66 84 08 eller 20 27 87 71).
Til baggrund:
Undersøgelseskommissionen i Dan Lynge-sagen blev nedsat den 15. september 2003 i henhold til lov om undersøgelseskommissioner. Kommissionen har bestået af landsdommer Lis Sejr som formand samt advokat Claus Søgaard-Christensen og professor, dr.jur. Eva Smith som medlemmer.
Kommissionen har arbejdet på grundlag af følgende kommissorium:
â€Justitsministeren nedsætter herved i medfør af § 1, stk. 1, i lov om undersøgelseskommissioner en kommission til undersøgelse af Dan Lynge-sagen.
Undersøgelseskommissionen har efter § 4, stk. 2, i lov om undersøgelseskommissioner til opgave at undersøge og redegøre for det samlede begivenhedsforløb, som knytter sig til politiets samarbejde med Dan Lynge såvel i forbindelse med efterforskning og bekæmpelse af rockerkriminalitet som i andre sammenhænge.
Undersøgelsen skal omfatte dels politiet – herunder Politiets Efterretningstjeneste – dels andre relevante myndigheder, herunder den overordnede anklagemyndighed og Justitsministeriet.
Kommissionens undersøgelse og redegørelse skal bl.a. omfatte de påstande om kritisable forhold i sagen, som er fremkommet i medierne og den offentlige debat, herunder påstande om:
at politiets samarbejde med Dan Lynge skulle have været af en sådan karakter, at der har været tale om agentvirksomhed i strid med retsplejelovens regler,
at politiet ikke skulle have taget de fornødne skridt i anledning af informationer fra Dan Lynge om bl.a. forestående attentater i rocker-miljøet,
at politiet uberettiget skulle have udbetalt pengebeløb (â€dusørâ€) til Dan Lynge,
at anklagemyndigheden uberettiget skulle have undladt at retsforfølge Dan Lynge i anledning af strafbare forhold, og
at Justitsministeriet i besvarelsen af et spørgsmål fra Folketinget skulle have afgivet urigtige oplysninger om kontakter mellem Dan Lynge og politiet.
PÃ¥ baggrund af den beskrevne undersøgelse og redegørelse skal undersøgelseskommissionen efter § 4, stk. 4, i lov om undersøgelseskommissioner foretage retlige vurderinger til belysning af, om der foreligger grundlag for, at det offentlige søger nogen draget til ansvar.â€
En kort sammenfatning af undersøgelsens resultater er vedlagt som bilag.
Det følger af bestemmelsen i § 56 i Folketingets Forretningsorden, at kommissionens beretning nu skal behandles af Folketingets Udvalg for Forretningsordenen.
      Â
            Bilag
Kommissionen
til undersøgelse af
Dan Lynge-sagen
Kommissionen indledte i efteråret 2003 sin undersøgelse med at rekvirere materiale fra en række personer og myndigheder, som måtte antages at sidde inde med oplysninger af relevans for undersøgelsen. På baggrund af en gennemgang af det indhentede undersøgelsesmateriale påbegyndte kommissionen sine afhøringer i april 2004. I perioden frem til den 5. juli 2005 blev i alt 44 personer afhørt. Kommissionen har yderligere indhentet en række skriftlige redegørelser.
Et væsentligt element i grundlaget for kommissionens bedømmelse har været det fyldige materiale (båndoptagelser, politirapporter m.v.), som politiets kontaktperson til Dan Lynge havde opbevaret. Dette materiale – suppleret med materiale fra myndigheder samt oplysninger fremkommet under afhøringer – har dannet grundlag for en faktisk beskrivelse af det samlede begivenhedsforløb, som efter kommissionens vurdering må anses for dækkende.
Om det faktiske begivenhedsforløb
Kommissionen har af materialet udledt, at kontakten mellem Dan Lynge og dansk politi blev formidlet af svensk politi ved en kontakt til Rigspolitiets Narkoinformation. Samarbejdet må mest sandsynligt anses for påbegyndt i oktober 1991. Som kontaktperson blev udpeget Tonni Christensen, der dengang var udstationeret fra Rejseafdelingen til den særlige rockerefterforskningsgruppe, der var placeret i Frederikssund politikreds.
Kontakten bestod i den første fase primært i en række møder mellem Dan Lynge og Tonni Christensen. Samtalerne under disse møder blev optaget på bånd, der efterfølgende blev udskrevet. Efterhånden blev de personlige møder suppleret med telefoniske oplysninger fra Dan Lynge, og mønsteret var, at Tonni Christensen nedskrev disse i politirapporter og sørgede for, at oplysningerne blev videreformidlet til andre myndigheder, særligt Rigspolitiets Narkoinformation, PET og andre politikredse, når han fandt det relevant.
Tonni Christensen fik i slutningen af juni 1995 pålæg om at bringe samarbejdet til ophør, således at han herefter alene måtte modtage oplysninger fra Dan Lynge, når denne selv henvendte sig. Rapporter fra Tonni Christensen viser, at der fortsat var henvendelser i 1995 og 1996, men herefter synes kontakten at være ebbet ud. Frem til Dan Lynges henvendelse til pressen i 2002 foreligger alene rapporter om enkelte henvendelser fra Dan Lynge, som fortrinsvis har omhandlet hans egne forhold, herunder udsagn om chikane fra politiets side og frygt for, at hans rolle som meddeler var blevet afsløret.
For en nærmere beskrivelse af det faktiske begivenhedsforløb i tilknytning til politiets samarbejde med Dan Lynge henvises til beretningens kapitel II.
Om kommissionens vurderinger af påstande om kritisable forhold
Ifølge kommissoriet for undersøgelsen har denne skullet omfatte de påstande om kritisable forhold i sagen, der var fremkommet i medierne og den offentlige debat. Kommissionen har i den forbindelse også haft til opgave at vurdere, om der var grundlag for at søge nogen draget til ansvar for eventuelle fejl og forsømmelser.
Kommissionens konklusioner vedrørende denne del af beretningen er i hovedtræk gengivet nedenfor. Der er alene tale om en kortfattet gengivelse af nogle af hovedpunkterne. For en uddybende sammenfatning henvises til beretningens kapitel IV. For en fuldstændig beskrivelse henvises til kapitel III.
Â
Om attentatplaner:
Undersøgelsen har bekræftet, at Dan Lynge har afgivet oplysninger om planer om attentater pÃ¥ højtstÃ¥ende personer inden for justitsvæsenet, og at Justitsministeriet i efterÃ¥ret 1992 blev orienteret om, at der inden for Hells Angels havde været sÃ¥danne planer. Orienteringen skete som led i drøftelser om at lade PET indgÃ¥ i rockerovervÃ¥gningen. Disse drøftelser var udløst af trusler mod ansatte i Vridsløselille StatsfængÂsel. Der er ikke grundlag for at antage, at Justitsministeriet eller daværende justitsminister Hans Engell blev orienteret om, hvorfra oplysningerne stammede eller i øvrigt blev orienteret om politiets samarbejde med Dan Lynge. Planerne blev ikke anset for at være af aktuel karakter, og Dan Lynges oplysninger om planerne var ifølge bÃ¥ndoptagelserne af sÃ¥ løs og upræcis karakter om bÃ¥de de nærmere omstændigÂheder og hans egen og andres mulige rolle, at de ikke kunne danne grundlag for sigtelser mod Dan Lynge eller andre personer for forsøg pÃ¥ manddrab. Der har derfor ikke været tale om en ukorrekt hÃ¥ndtering af oplysningerne om attentatplaner.
Om â€Høvding-drabetâ€:
Undersøgelsen har bekræftet, at Dan Lynge har afgivet oplysninger til politiet om, at han var til stede i forbindelse med â€Høvding-drabet†i december 1985, og at de dømte drabsmænd forinden drabet var blevet truet med en piÂstol. Kommissionen udtaler, at det ikke kan udelukkes, men heller ikke fastslÃ¥s, om Dan Lynge var til stede i forbindelse med drabet. Kommissionen konstaterer, at Dan Lynge har afgivet skiftende forklaringer om et sÃ¥ væsentligt punkt som identiteten pÃ¥ den person, der ifølge Dan Lynges udsagn skulle have truet med en pistol, og som blev sÃ¥ret under episoden. Efter det fremkomne lægger kommissionen til grund, at Dan Lynges oplysninger, der mÃ¥tte anses for nye oplysninger i en alleÂrede efterforsket og pÃ¥dømt sag, hverken blev forelagt for Københavns Politi eller Statsadvokaten for København, Frederiksberg og TÃ¥rnby. Kommissionen udtaler, at det mÃ¥ anses for en forsømÂmelse, at oplysningerne ikke blev forelagt for disse myndigheder med henblik pÃ¥ en stillingtagen til, om de kunne give anledning til en fornyet efterforskning, herunder sÃ¥vel i forhold til de allerede dømte personer som i forhold til Dan Lynges mulige rolle ved drabsepisoden.
Overleveringen af 300-350 sider bÃ¥ndafskrifter til daværende statsadvokat Erik Merlung i forÃ¥ret 1992 anses mest sandsynligt for at være sket som baggrundsinformation for et udvalgsarbejde. KommisÂsionen har derfor ikke fundet grundlag for at kritisere, at Erik Merlung ikke opfattede overleverinÂgen som en anmodning om at tage stilling til, om oplysningerne kunne danne grundlag for spørgsmÃ¥l om retsforfølgning. Kommissionen peger i den forbindelse pÃ¥ en række omstændigheder, som taler imod, at der var anledning til at opfatte overleveringen som en anmodning om en sÃ¥dan stillingtagen.
Om drabsforsøget pÃ¥ â€Sorteâ€:
Kommissionen har ikke fundet belæg for Dan Lynges pÃ¥stand om, at han forinden drabsforsøget den 3. maj 1992 pÃ¥ Søren Mac Jensen, kaldet â€Sorteâ€, havde advaret politiet om, at denne var i konkret fare. Kommissionen finder, at politiet har hÃ¥ndteret Dan Lynges oplysninger om identiteten pÃ¥ mulige gerningsmænd og om mulige hævnplaner korrekt.
Om udbetaling af dusør:
Det er gennem undersøgelsen blevet bekræftet, at Dan Lynge i 1992 fik udbetalt en dusør på 10.000 kr. Kommissionen har ikke fundet belæg for Dan Lynges påstand om, at det ved udbetalingen af pengene var forudsat, at de skulle anvendes til køb af narkotiske stoffer og våben. Udbetalingen anses for at have haft til formål at yde delvis dækning af rejseudgifter m.v. i tilknytning til Dan Lynges funktion som meddeler. Kommissionen finder, at udbetalingen var i overensstemmelse med dagældende regler og praksis for udbetaling af vederlag til meddelere.
Om beslaglæggelse af våben hos Dan Lynges fætter (Roskildesagen):
Undersøgelsen har bekræftet, at Dan Lynge gav oplysninger om, at han havde i sinde at placere nogle vÃ¥ben hos sin fætter med henblik pÃ¥ at skaffe politiet rÃ¥dighed over vÃ¥bnene. Oplysningerne herom blev af Tonni Christensen videregivet til PET, og herefter blev vÃ¥bnene beslaglagt ved en ransagning hos fætteren. Beslutningen om at skride til en beslaglæggelse anses for en korrekt beÂslutning, og politiets handlemÃ¥de udsatte ikke Dan Lynge for en unødig risiko. Den efterfølgende retsforfølgning af Dan Lynge for vÃ¥benbesiddelse var nødvendig for at undgÃ¥ at eksponere ham som meddeler, men betød, at man foretog retsforfølgning for et forhold, der ikke i sig selv var strafÂbart.
Kommissionen udtaler, at det er kritisabelt, at politiet ikke i tide sagde fra over for Dan Lynges plaÂner om placering af vÃ¥ben hos et familiemedlem. Ved ikke at reagere over for en sÃ¥dan fremgangsmÃ¥de bragte politiet sig i en situation, der resulterede i, at man var nødt til at bruge retssystemet pÃ¥ en principielt forkert mÃ¥de.
Om forholdet til agentreglerne udtaler kommissionen, at Dan Lynges virksomhed i forbindelse med våbnenes placering hos fætteren ikke kan anses for agentvirksomhed.
Om advarsler om raketangreb:
Kommissionen har ikke fundet belæg for Dan Lynges pÃ¥stande om, at han i fire tilfælde er fremÂkommet med konkrete advarsler om forestÃ¥ende raketangreb pÃ¥ Hells Angels’ klubhuse. KommisÂsionen kan alene lægge til grund, at Dan Lynge er fremkommet med enkelte generelt holdte oplysÂninger om planer om angreb pÃ¥ forskellige klubhuse uden nærmere angivelse af tidspunkter og udÂførelsesmÃ¥de. Kommissionen har sÃ¥ledes ikke fundet belæg for Dan Lynges pÃ¥stand om, at politiet gennem hans oplysninger kunne have forhindret udførte angreb. Kommissionen har derfor ikke bemærkninger til politiets hÃ¥ndtering af Dan Lynges oplysninger om raketangreb.
Kommissionen har ved vurderingen af de fremkomne påstande særlig lagt vægt på, at Dan Lynges forklaringer om afholdte møder med Tonni Christensen om raketangreb ikke har kunnet bekræftes gennem undersøgelsesmaterialet og i øvrigt modsiges af en række andre oplysninger, herunder også andre vidneforklaringer. Kommissionen har endvidere lagt vægt på, at Dan Lynge har afgivet skiftende forklaringer om forskellige forhold.
Om Dan Lynges oplysninger om kriminelle forhold:
Dan Lynge er pÃ¥ bÃ¥ndoptagelserne og til rapporter fremkommet med en række oplysninger om egen og andres deltagelse i kriminalitet (ud over oplysningerne refereret ovenfor om attentatplaner og â€Høvding-drabetâ€). Kommissionen har gennemgÃ¥et og vurderet de væsentligste af disse oplysninÂger. Kommissionen udtaler, at mange af disse oplysninger har en sÃ¥ upræcis karakter, at det er tvivlÂsomt, om de i sig selv kunne danne grundlag for retsforfølgning. Uanset dette finder kommissionen imidlertid, at der burde have været taget stilling til, hvorledes man skulle forholde sig til især Dan Lynges oplysninger om sin tidligere deltagelse i narkokriminalitet. Der var i en række tilfælde tale om oplysninger om forhold, som ikke var strafferetligt forældede.
Kommissionen kan ikke lægge til grund, at Dan Lynge har oplyst politiet om deltagelse i drabsforsøg. Derimod har han oplyst om deltagelse i voldsudøvelse og visse andre forbrydelser. Disse forhold var dog strafferetligt forældede.
Om oplysninger om deltagelse i aktuel kriminalitet lægges det til grund, at Dan Lynge selv har taget initiativ til den angivne kriminalitet og ikke er blevet opfordret eller tilskyndet hertil af politiet. Der har i enkelte situationer været tilløb til udøvelse af kriminalitet, hvor politiets passivitet over for oplysningerne om Dan Lynges mulige involvering kunne have indebÃ¥ret en overtrædelse af de daÂgældende regler om forbud mod anvendelse af civile agenter. Dan Lynges planer om vÃ¥benindkøb m.v. blev imidlertid ikke realiserede. Kommissionen udtaler, at forløbet viser, at det langvarige samarbejde mellem Dan Lynge og Tonni Christensen havde udviklet sig pÃ¥ en uheldig mÃ¥de, hvor der ikke i tilstrækkelig grad blev sagt fra over for Dan Lynges initiativer.
Vedrørende omtale af andre personers kriminalitet udtaler kommissionen, at politiets håndtering heraf ikke giver anledning til bemærkninger. Dette gælder også en oplysning om, at en indsat i et fængsel skulle have formidlet salg af nogle dysekanoner.
Om â€Vejlemandenâ€:
Under efterforskning af en større narkosag i 1995 mod den sÃ¥kaldte â€Vejlemand†konstaterede poÂlitiet, at â€Vejlemanden†leverede nogle vÃ¥ben til tre Hells Angels-medlemmer. Politiet sørgede for at beslaglægge disse vÃ¥ben under transporten til København, og de tre medlemmer blev retsforÂfulgt for vÃ¥benbesiddelse. For ikke at røbe aflytningerne i narkosagen undlod politiet pÃ¥ dette tidsÂpunkt at forfølge vÃ¥benforholdet over for â€Vejlemandenâ€. Kommissionen har ikke bemærkninger til politiets handlemÃ¥de i denne relation.
Under retsforfølgningen af narkosagen knap et Ã¥r senere blev vÃ¥benforholdet ikke medtaget i tiltaÂlen mod â€Vejlemandenâ€. Kommissionen udtaler, at dette mÃ¥ anses for en fejl. Efter omstændigheÂderne mÃ¥ fejlen dog anses for en undskyldelig forglemmelse, og kommissionens anser det i øvrigt for tvivlsomt om en medtagelse af vÃ¥benforholdet ville have ført til en forhøjelse af den samlede straf, der blev udmÃ¥lt til fængsel i 4 Ã¥r og 6 mÃ¥neder.
Sammenfattende om politiets håndtering af samarbejdet med Dan Lynge:
Kommissionen udtaler kritik af en række forhold vedrørende politiets hÃ¥ndteÂring af samarbejdet med Dan Lynge, herunder
                     - at oplysninger om â€Høvding-drabet†ikke blev videregivet til rette myndighed,
- at oplysninger om Dan Lynges involvering i begÃ¥et narkokriminalitet ikke blev nøÂjere overvejet og eventuelt forelagt for anklagemyndigheden,
- at politiet ikke i tilstrækkelig grad sagde fra over for Dan Lynges initiativer, som bragte politiet i uacceptable situationer, hvor politiet var afskåret fra at gribe ind over for kriminelle handlinger, og
- at der blev udleveret fortrolige oplysninger til Dan Lynge, som gik ud over, hvad formålet tilsagde.
Kommissionen udtaler, at det problematiske i forløbet af samarbejdet i første række har været, at der ikke i tilstrækkelig grad har været en styring af og kontrol med samarbejdet. Den manglende styring har efter kommissionens opfattelse sammenhæng med, at der har bestÃ¥et en betydelig uklarÂhed med hensyn til â€kommandoveje†for hÃ¥ndteringen af samarbejdet. Undersøgelsen har sÃ¥ledes vist, at tilrettelæggelsen af samarbejdet indebar en â€de facto†fravigelse af den normale organisatoÂriske kompetencefordeling, idet opfattelsen hos de involverede politifolk tilsyneladende var, at Tonni Christensen refererede til Rejseafdelingen vedrørende kontakten til Dan Lynge og ikke til den stedlige politimester.
Tonni Christensen sørgede som kontaktperson for at modtage og videreformidle oplysninger fra Dan Lynge. Han vurderede pÃ¥ egen hÃ¥nd, hvortil videreformidlingen skulle ske, og formidlingen skete til myndigheder, der ikke samtidig havde ansvar for eller indsigt i forløbet af samarbejdet (NarkoinforÂmationen, PET og forskellige politikredse). Den uhensigtsmæssige tilrettelæggelse betød, at der opstod et styringsmæssigt â€tomrumâ€, hvor ingen – ud over Tonni Christensen – havde en samlet indsigt i forløbet.
Som ordningen var etableret, burde Rejseafdelingens ledelse have sørget for, at det var blevet klarÂgjort for Tonni Christensen, hvorledes han skulle forholde sig, herunder hvem han skulle referere oplysningerne til, ligesom der burde have været etableret en ordning, hvorefter andre end kontaktÂpersonen havde fuld indsigt i kontaktens forløb, særligt under hensyn til det langvarige forløb af kontakten.
Efter omstændighederne finder kommissionen dog ikke, at der er grundlag for at søge enkeltpersoner draget til ansvar for det ledelsesmæssige svigt.
Om Justitsministeriets besvarelse af spørgsmål fra Folketinget:
Kommissionen har som en del af undersøgelsen skullet redegøre for, om Justitsministeriet i besvarelsen af spørgsmål fra Folketinget har afgivet urigtige oplysninger om kontakter mellem Dan Lynge og politiet.
Â
Undersøgelsen har vist, at der havde været en direkte kontakt mellem Dan Lynge og en medarbejÂder hos PET inden for det sÃ¥kaldte non-proliferations omrÃ¥de (ikke-spredning af masseødelæggelÂsesvÃ¥ben), men ikke inden for andre omrÃ¥der. Dette forhold var Justitsministeriets embedsmænd og justitsministeren bekendt med forud for besvarelsen af spørgsmÃ¥l S 2267 i Folketinget.
Kommissionen har taget stilling til de faktiske omstændigheder ved besvarelsen af spørgsmÃ¥let og har konstateret, at Justitsministeriet besluttede at besvare spørgsmÃ¥let specifikt, for sÃ¥ vidt angÃ¥r PETs deltagelse i omrÃ¥det for rockerbekæmpelse, selvom spørgsmÃ¥let efter sin ordlyd ikke var beÂgrænset til dette omrÃ¥de.
Kommissionen konstaterer, at et svar gående ud på, at der ikke havde været direkte kontakt inden for området for rockerbekæmpelse isoleret set ikke indeholder objektivt urigtige oplysninger.
Som følge af begrænsningerne i lov om undersøgelseskommissioner har flertallet af kommissionens medlemmer afstÃ¥et fra at tage stilling til, om svaret efter sin formulering tilstrækkeligt tydeligt præÂciserer præmisserne for svaret, idet en sÃ¥dan stillingtagen vil indebære stillingtagen til spørgsmÃ¥l om ministeransvar, hvad enten der er grundlag for at overveje et ansvar, eller der ikke er et sÃ¥dant grundlag.
Et medlem af kommissionen er ikke enig i denne afgrænsning og udtaler, at svaret ikke burde have været udformet som sket, men da svaret ikke indeholder urigtige oplysninger, er der ingen anledÂning til, at et tjenstligt eller retligt ansvar søges gennemført.Â