If Skadeforsikring Att. Niels Erik Friis Stamholmen 159 2650 Hvidovre |
11. september 2006
Ref. 05-001327-17
Retsudvalget har drøftet If Skadeforsikrings redegørelse af 14/6-06 om oprettelsen af Kundeombudet, herunder hvilke overvejelser If har gjort sig i forhold til ombudsmandslovens § 30. Det fremgår af redegørelsen, at If Skadeforsikring finder, at betegnelsen Kundeombud ikke er egnet til forveksling med betegnelsen ombudsmand og ikke er i strid med ombudsmandslovens § 30.
Det fremgÃ¥r bl.a. af Ifs redegørelse, at If ikke har haft henvendelser fra kunder, som har forvekslet Kundeombudet med Folketingets Ombudsmand. Retsudvalget skal i den forbindelse henvise til udvalgets brev af 23/5-06, hvoraf det fremgÃ¥r, at begrundelsen for § 30 var, at Folketingets flertal fandt, at det var vigtigt at dæmme op for den inflation, som der var gÃ¥et i betegnelsen ombudsmand. Hertil kan tilføjes, at Retsudvalgets flertal indledningsvis i udvalgets betænkning over lovforslaget, der lÃ¥ til grund for ombudsmandsloven bl.a. tilkendegav følgende: â€For yderligere at understrege denne helt særlige rolle, som Folketingets Ombudsmand har, har flertallet stillet ændringsforslag om beskyttelsen af betegnelsen ombudsmand, sÃ¥ledes at det ikke længere skal være muligt for andre klageinstanser og lignende at anvende den betegnelse, medmindre det er besluttet af Folketinget.†Retsudvalget kan pÃ¥ denne baggrund ikke tillægge det forhold, at If Skadeforsikring ikke har haft henvendelser fra kunder, som har forvekslet Kundeombudet med Folketingets Ombudsmand, særlig stor vægt.
If anfører endvidere, at betegnelsen Kundeombud har været anvendt og indarbejdet siden 1981. Retsudvalget skal med henvisning til Retsudvalgets brev af 23/5-06 bemærke, at det af forarbejderne til ombudsmandslovens § 30, som blev indsat i ombudsmandsloven ved lov nr. 473 af 12/6 96, fremgÃ¥r, at § 30 ikke er til hinder for, at betegnelsen ombudsmand/ombudsmænd anvendes, sÃ¥fremt der er tale om en fast indarbejdet betegnelse, som har været anvendt i en længere Ã¥rrække forud for lovens vedtagelse. Hertil kan tilføjes, at Retsudvalget i forbindelse med tidligere sager om § 30 har tilkendegivet, at udtrykket â€længere Ã¥rrække†skal forstÃ¥s som en periode pÃ¥ minimum 20 Ã¥r forud for ombudsmandslovens vedtagelse, hvor betegnelsen ombudsmand har været anvendt som en fast indarbejdet betegnelse, før at udvalget anser, at betegnelsen fortsat kan anvendes uden at komme i strid med lovens § 30. Retsudvalget har endvidere bemærket, at det fremgÃ¥r af Ifs redegørelse, at Kundeombudsinstitutionen først blev etableret i Danmark i 2000 og dermed altsÃ¥ efter indførelsen af § 30 i ombudsmandsloven ved lovændringen i 1996.
Retsudvalget er opmærksomt pÃ¥, at der ikke i de andre nordiske lande er samme restriktioner omkring anvendelsen af titlen ombudsmand som i Danmark. Der henvises til ovenfor om baggrund for de danske regler. Retsudvalget mÃ¥ – uanset at Kundeombudsinstitutionen er kendetegnet ved, at der er tale om en nordisk organisation - ved vurdering af If Skadeforsikrings anvendelse af betegnelsen Kundeombud i Danmark lægge ombudsmandsloven og forarbejderne hertil til grund.Â
Retsudvalget kan endvidere oplyse, at Retsudvalget tidligere i forhold til en anden virksomhed inden for det finansielle område har tilkendegivet, at Retsudvalget finder, at betegnelsen Kundeombud er egnet til forveksling med betegnelsen ombudsmand og dermed stridende mod ombudsmandslovens § 30. Retsudvalget finder ikke, at der er grundlag for at fravige denne praksis i forhold til If Skadeforsikring.
Retsudvalget skal på denne baggrund bemærke, at Retsudvalget fortsat finder, at betegnelsen Kundeombud er egnet til forveksling med betegnelsen ombudsmand og dermed stridende mod ombudsmandslovens § 30. Retsudvalget henstiller, at If Skadeforsikring i Danmark ophører med at anvende betegnelsen Kundeombud.
Med venlig hilsen
Peter Skaarup
Formand
Kopi til Folketingets Ombudsmand