If Stamholmen 159 2650 Hvidovre |
23. maj 2006
Ref. 05-001327-12
Folketingets Retsudvalg er blevet opmærksom på, at If har oprettet et Kundeombud, som kunderne kan henvende sig til, hvis de er utilfreds med If.
I den anledning vil jeg på Retsudvalgets vegne henlede kommunens opmærksomhed på følgende bestemmelse i ombudsmandsloven (lov nr. 473 af 12. juni 1996):
§ 30. Betegnelsen ombudsmand eller anden betegnelse, der er egnet til forveksling hermed, må ikke benyttes, medmindre det er hjemlet i en af Folketinget vedtaget lov.
Som begrundelse for bestemmelsen har Retsudvalgets flertal i betænkningen over det lovforslag, der lå til grund for ombudsmandsloven (lovforslag nr. L 57, folketingsåret 1995-96, tillæg B side 871), anført følgende:
         Flertallet finder, at det er vigtigt at dæmme op for den inflation, der efterhånden er gået i betegnelsen ombudsmand. Der er behov for en beskyttelse af denne titel, så den kun kan anvendes i de tilfælde, hvor Folketinget udtrykkeligt i en lov har vedtaget det på samme måde, som f.eks. i retsplejelovens § 120, stk. 1, beskytter betegnelsen advokat.
         Den foreslÃ¥ede bestemmelse er ikke til hinder for, at betegnelsen ombudsmand/ombudsÂmænd anvendes, sÃ¥fremt der er tale om en fast indarbejdet betegnelse, som har været anvendt i en længere Ã¥rrække forud for lovens vedtagelse, sÃ¥ledes som det f.eks. har været tilfældet inden for rammerne af Dansk Politiforbund.
Jeg kan hertil tilføje, at betegnelsen Kundeombud efter Retsudvalgets opfattelse er egnet til forveksling med betegnelsen ombudsmand.
På den baggrund skal jeg på Retsudvalgets vegne anmode If om at redegøre nærmere for oprettelsen af Kundeombudet, herunder hvilke overvejelser If har gjort sig i forhold til ombudsmandslovens § 30.
Med venlig hilsen
Peter Skaarup
formand
Kopi: Folketingets Ombudsmand
Â