KOMMENTERET HØRINGSOVERSIGT
vedrørende
Straffelovrådets betænkning nr. 1462/2005
 om kriminalisering af generelle opfordringer til selvmord m.v.
1. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Straffelovrådets betænkning nr. 1462/2005 om kriminalisering af generelle opfordringer til selvmord m.v. har været sendt til høring hos:
Præsidenten for Østre Landsret, Præsidenten for Vestre Landsret, Præsidenten for Københavns Byret, Præsidenten for Retten i Århus, Præsidenten for Retten i Odense, Præsidenten for Retten i Ålborg, Præsidenten for Retten i Roskilde, Den Danske Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, Rigsadvokaten, Rigspolitichefen, Politidirektøren i København, Foreningen af Politimestre i Danmark, Politifuldmægtigforeningen, Politiforbundet i Danmark, Advokatrådet, Landsforeningen af beskikkede advokater, Institut for Menneskerettigheder, Dansk Retspolitisk Forening, Kriminalpolitisk Forening, Indenrigs- og Sundhedsministeriet, Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling, Socialministeriet, Center for Selvmordsforskning, Landsforeningen Sind, Psykiatrifonden, overlæge Merete Nordentoft, Bispebjerg Hospital, Unicef, Red Barnet, Børnerådet og Foreningen for efterladte efter selvmord.
Justitsministeriets kommentarer til høringssvarene er anført med kursiv.
2. Generelt
Følgende har anført,
at de ingen bemærkninger har til udtalelsen fra Straffelovrådets konklusion, hvorefter
det ikke kan anbefales, at der gennemføres lovændringer med henblik på at
kriminalisere generelle opfordringer m.v. til selvmord:
Præsidenten for Østre Landsret, Præsidenten for Vestre Landsret,
Præsidenten for Københavns Byret, Den
Danske Dommerforening, Domstolsstyrelsen, Politidirektøren i København
og, Advokatrådet.
Dommerfuldmægtigforeningen har ikke
fundetfinder ikke at burde fremkomme med en
udtalelse.
Rigsadvokaten har indhentet en
udtalelse fra de regionale statsadvokater. Statsadvokaterne for København, Sjælland,
Aalborg, Viborg og Sønderborg kan alle tilslutte sig Straffelovrådets konklusionudtalelse.
Statsadvokaten for Fyn har ingen bemærkninger til konklusionenudtalelsen.
Rigspolitichefen, og
Foreningen af Politimestre i Danmark
og Indenrigs- og Sundhedsministeriet
kan tilslutte sig Straffelovrådets konklusionudtalelse, herunder
at der fortsat er brug for en bredspektret forebyggende indsats til forebyggelse
af selvmordsforsøg og selvmord.n.
Landsforeningen af beskikkede advokater
anfører, at de er
enige med Straffelovrådet i, at der ikke er grundlag for lovændringer med
henblik på at kriminalisere generelle opfordringer m.v. til selvmord.
Institut for Menneskerettigheder er
enigt
med Straffelovrådet i, at en eventuel kriminalisering af generelle opfordringer
til selvmord ville indebære en indskrænkning af ytrings- og informakommunikationsfriheden,
jf. EMRK
artikel. 10 i Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention (EMRK) og grundlovens
§ 77. Instituttet er endvidere enigt med Straffelovrådet i, at artikel.
2 i EMRK om retten til liv ikke omfatter en retten
til at dø. Staten har dog en pligt til i videst muligt omfang at sikre retten
til beskytte livet, men i
lyset Straffelovrådets konstatering om, at der ikke er påvist en klar sammen
hæng mellem det stigende antal af selvmord blandt unge og generelle opfordringer
til selvmord på internettet,er bedre
måder at forebygge selvmord på, har Instituttet ingen bemærkninger
i
øvrigt til Straffelovrådets konklusion om, at der. er bedre
måder at forebygge selvmord på.
Dansk Retspolitisk Forening har anførter,
at foreningende
kan tilslutte sig Straffelovrådets anbefaling om ikke at kriminalisere
generelle opfordringer til selvmord. Ifølge foreningen vil De bemærker,
at en kriminalisering af generelle opfordringer til selvmord vil
begrænse ytringsfriheden og den fri meningsudveksling om emnet, uden
sandsynlighed for at det vil få en effekt i forhold til målet om at hindre
selvmord og selvmordsforsøg. En kriminalisering vil endvidere Det bemærkes
endvidere, at det ervære uhensigtsmæssigt med en kriminalisering,
idet da det
må være legalt at argumentere for, at det ikke altid bør være et mål at hindre
folk i at tage deres eget liv. En kriminalisering vil hindre og tabuisere
diskussionen om selvmord og de beslægtede diskussioner om aktiv dødshjælp og
eutanasi. ForeDansk Retspolitisk Foreningen
støtter en
fortsættelse af op om at fortsætte den undersøgende og
oplysende indsats modom selvmord.
Endeligt opfordrer foreningen til debat om, hvorvidt at tage kriminaliseringen
af hjælp til selvmord skal opretholdes, som den i dag er formuleret i
straffelovens § 240 op til debat.
Unicef havde gerne set den
signalværdi, der ligger i en kriminalisering af generelle
opfordringer til selvmord på linie med børnepornografi på internettet, men Unicef har
noteret sig afvejningen af vanskelighederne ved rent juridisk,
praktisk og teknisk at kunne håndhæve en kriminalisering, samt hensynet til
grundlovens bestemmelse
om ytringsfrihed. Unicef tilslutter sig derfor anfører, at de værdsætter
Straffelovrådets grundige og velunderbyggede overvejelser. Unicef
tilslutte sig Straffelovrådets konklusion, men bemærker, at man gerne
havde set den signalværdi, og opfordrer
til, at initiativer i forbindelse med udmøntning af satspuljen målrettes
særligt sårbare og selvmordstruede børn. der ligger en kriminalisering
af generelle opfordringer til selvmord på linie med børneporno på internettet.
Børnerådet tilslutter sig Straffelovrådets konklusion, og bemærker, at man ikke kan anbefale en kriminalisering af generelle opfordringer til selvmord. Børnerådet anfører, at en kriminalisering også vil kunne ramme gavnlig information på internettet. Rådet finder det dybt tragisk og meget beklageligt, hvis hjemmesider om selvmord har ført til, at børn og unge har taget deres eget liv, men støtter konklusionen om at den mest effektive indsats mod selvmord er et bredspektret forebyggende arbejde. Rådet anbefaler, at den igangværende indsats vedligeholdes og styrkes.
Overlæge Merete Nordentoft, Bispebjerg
Hospital, har anførter,
at hun
er af den opfattelse, at der bør vedtages en lov, der forbyder
offentliggørelse af opfordring til og instruks i selvmord.
Ifølge overlæge Merete
Nordentoft er det væsentlige spørgsmål ikke,
hvad der er den mest effektive forebyggende metode, men om en kriminalisering
af generelle opfordringer til selvmord på internettet kan bidrage til
selvmordsforebyggelsen. Merete NordentoftHun
finder ikke, at Straffelovrådet har argumenteret overbevisende for, at adgang
til selvmordsinstrukser på internettet i Danmark er uden betydning for
selvmordshyppigheden blandt unge. Hun anfører
videre, at det væsentlige spørgsmål ikke er, hvad der er
den mest effektive forebyggende metode, men om en kriminalisering af generelle
opfordringer til selvmord på internettet kan bidrage til selvmordsforebyggelsen.
Med hensyn til Straffelovrådets
konklusion om, at der ikke ses at være en udvikling i selvmordshyppigheden, der
kan sættes i sammenhæng med den øgede brug af internettet, bemærker overlæge
Merete Nordentoft, at Straffelovrådet har taget udgangspunkt i den samlede selvmordsforekomst
i Danmark. For så vidt angår Hvis der ses på udviklingen
af selvmordshyppighed i gruppen for 15-19-årige unge mænd, fremgår det,
at der har der været en klar stigning i selvmord blandt
denne gruppe. Merete Nordentoft har anførtHun anfører i den forbindelse,
at specielt denne gruppe må antages at være eksperter i at bruge internettet,
og at de derfor vil være de første, der udnytter mulighederne for at søge information
om selvmord på internettet. Det kan ikke på det foreliggende grundlag
udelukkes, at der kan være en sammenhæng mellem eksistensen af
selvmordsinstrukser på internettet og stigningen i selvmord blandt gruppen af 15-19-årige
unge mænd.
Overlæge Merete
Nordentoft anfører videre, at valget af selvmordsmetode er et klarte
modefænomener. Brugen af forskellige metoder
veksler over tid og er blandt andet afhængig af metodernes tilgængelighed og popularitet.
Der er grund til at frygte, at selvmordsmetoder, der har vundet indpas i andre
lande, vil sprede sig til Danmark via internettet, og at dette kan betyde en
stigning i selvmordshyppigheden.
Ifølge overlæge
Merete Nordentoft er der ikke tvivl om, at en reduceret tilgængelighed af selvmordsfarlige
metoder kan have en afgørende og meget positiv betydning for selvmordshyppigheden.
Merete
Nordentoft har henvist Der henvises i den forbindelse til
faldet i selvmord ved forgiftning fra 1970 til 2000, og har peget på. Det anføres,
at det har været særdeles effektivt, at en række farlige stoffer er gjort
mindre tilgængelige eller mindre farlige. Hun har Der henvises
endvidere henvist til, at mange selvmordshandlinger
er kendetegnet ved en betydelig grad af impulsivitet, og at det derfor er oplagt,
at foranstaltninger, som gør en selvmordsmetode vanskeligere tilgængelig, kan
have stor betydning.
Overlæge Merete
Nordentoft foreslår, at det pålægges danske internetudbydere at blokere adgangen
til specifikke hjemmesider, som efter at være blevet meldt til politiet vaer
kendt ulovlige. Der henvises til lovgivningen i Frankrig, Portugal, Norge og
Australien.
Overlæge
Merete Nordentoft foreslår i sit høringssvar, at der indføres en bestemmelse,
hvorefter det pålægges internetudbyderne at blokere adgangen til specifikke
hjemmesider, som er kendt ulovlige.
I
betænkningen har Straffelovrådet  har
i betænkningen redegjort  for de tekniske problemer, som er
forbundet med en filtrering af internettrafikken. Ifølge
Straffelovrådet vil det ikke  Det fremgår, at det ikke
vil være muligt at foretage en effektiv sortering af uønsket information, uden
at gavnlig information ligeledes bliver ramt. Det fremgår endvidere, at det vil
være en økonomisk tung og vanskelig opgave at etablere kontrol over internettrafikken
i Danmark, herunder den indgående internationale internettrafik. Endeligt
anføres det i betænkningen, at det med den trådløse teknologi er muligt uden
videre at få adgang til udenlandske udbydere af internet.
Selv
om man,
som foreslået af overlæge Merete Nordentoft, forpligter
internetudbydere til at blokere for hjemmesider, der er kendt ulovlige, vil det
ikke ramme hjemmesider, der formidles af udenlandske internetudbydere. Der vil derfor
ikke effektivt kunne gribes effektivt ind over for udenlandske
internetudbydere, som udbyder hjemmesider medindeholdende
generelle opfordringer til selvmord eller opskrifter på, hvordan man begår
selvmord.
Det fremgår endvidere af betænkningen,
at der ikke i de lande, som har
kriminaliseret generelle opfordringer til selvmord, er retspraksis om straf for
offentliggørelse af selvmordsmetoder på internettet.
For
så vidt angår spørgsmålet
om, hvorvidt der er sammenhæng i
mellem udviklingen i selvmordshyppigheden for
gruppen af 15-19 årige unge mænd og den øgede brug af internettet, har Straffelovrådet
 anførtanfører
i betænkningen, at der mangler forskningsbaseret viden om omfanget af brug af
internet i forbindelse med brug af selvmordsopskrifter, og at det er usikkert
at udtale sig om omfanget af selvmord og selvmordsforsøg begået efter opskrifter
på internettet. Det anføres endvidere, at dDer er ikke
er videnskabeligt belæg for at antage, at der er en sammenhæng mellem antallet
af selvmord/selvmordsÂforsøg og internettets udbredelse.
Der
er således usikkerhed om omfanget af problemet med selvmord begået i
forbindelse med brug af informationer fraskaffet på
internettet, ligesom det må antages, at en kriminalisering vil være
overordentlig svær at håndhæve. Efter det for Straffelovrådet oplyste foreligger
der heller ingen retspraksis om straf for offentliggørelse af selvmordsmetoder
på internettet fra de lande, som har kriminaliseret generelle opfordringer til
selvmord.
Efter
Justitsministeriets opfattelse Der vil
der på
den baggrund være stor risiko for, at en kriminalisering ikke vil have nogen
effekt udover den signalværdi, der ligger i et forbud.
Justitsministeriet
er derfor enigt med Straffelovrådet og høringsparterne
UNICEF, Indenrigs-
og Sundhedsministeriet, Børnerådet og Dansk
Retspolitisk Forening Indenrigs- og Sundhedsministeriet i, at den mest effektive indsats mod
selvmordsforsøg og selvmord er en bredspektret, forebyggende indsats. Indsatsen
mod selvmordsforsøg og selvmord bør derfor fortsat baseres herpå og ikke på en ændring
af straffeloven, hvilket også er hovedtendensen i de høringssvarene
om fremmed ret, som Straffelovrådet har modtaget.
Â
Frem for at kriminalisere
generelle opfordringer til selvmord m.v. på internettet bør der efter Justitsministeriets
opfattelse i stedet - indenfor rammerne af aftalen af 2. november 2004
om satspuljen på det sociale område 2005-2008 - forskes nærmere i, om der er
sammenhænge mellem udbredelsen af internettet og omfanget af selvmordsforsøg og
selvmord.