<DOCUMENT_START>

KOMMENTERET HØRINGSOVERSIGT

 

vedrørende

 

Straffelovrådets betænkning nr. 1462/2005

 om kriminalisering af generelle opfordringer til selvmord m.v.

 

 

1. Hørte myndigheder og organisationer m.v.

 

Straffelovrådets betænkning nr. 1462/2005 om kriminalisering af generelle opfordringer til selvmord m.v. har været sendt til høring hos:

 

Præsidenten for Østre Landsret, Præsidenten for Vestre Landsret, Præsidenten for Københavns Byret, Præsidenten for Retten i Århus, Præsidenten for Retten i Odense, Præsidenten for Retten i Ålborg, Præsidenten for Retten i Roskilde, Den Danske Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, Rigsadvokaten, Rigspolitichefen, Politidirektøren i København, Foreningen af Politimestre i Danmark, Politifuldmægtigforeningen, Politiforbundet i Danmark, Advokatrådet, Landsforeningen af beskikkede advokater, Institut for Menneskerettigheder, Dansk Retspolitisk Forening, Kriminalpolitisk Forening, Indenrigs- og Sundhedsministeriet, Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling, Socialministeriet, Center for Selvmordsforskning, Landsforeningen Sind, Psykiatrifonden, overlæge Merete Nordentoft, Bispebjerg Hospital, Unicef, Red Barnet, Børnerådet og Foreningen for efterladte efter selvmord.

 

Justitsministeriets kommentarer til høringssvarene er anført med kursiv.

 

2. Generelt

 

Følgende har anført, at de ingen bemærkninger har til udtalelsen fra Straffelovrådets konklusion, hvorefter det ikke kan anbefales, at der gennemføres lovændringer med henblik på at kriminalisere generelle opfordringer m.v. til selvmord:

 

Præsidenten for Østre Landsret, Præsidenten for Vestre Landsret, Præsidenten for Københavns Byret, Den Danske Dommerforening, Domstolsstyrelsen, Politidirektøren i København og, Advokatrådet.

 

 

Dommerfuldmægtigforeningen har ikke fundetfinder ikke at burde fremkomme med en udtalelse.

 

Rigsadvokaten har indhentet en udtalelse fra de regionale statsadvokater. Statsadvokaterne for København, Sjælland, Aalborg, Viborg og Sønderborg kan alle tilslutte sig Straffelovrådets konklusionudtalelse. Statsadvokaten for Fyn har ingen bemærkninger til konklusionenudtalelsen.

 

Rigspolitichefen, og Foreningen af Politimestre i Danmark og Indenrigs- og Sundhedsministeriet kan tilslutte sig Straffelovrådets konklusionudtalelse, herunder at der fortsat er brug for en bredspektret forebyggende indsats til forebyggelse af selvmordsforsøg og selvmord.n.

 

Landsforeningen af beskikkede advokater anfører, at de er enige med Straffelovrådet i, at der ikke er grundlag for lovændringer med henblik på at kriminalisere generelle opfordringer m.v. til selvmord.

 

Institut for Menneskerettigheder er enigt med Straffelovrådet i, at en eventuel kriminalisering af generelle opfordringer til selvmord ville indebære en indskrænkning af ytrings- og informakommunikationsfriheden, jf. EMRK artikel. 10 i Den Europæiske Menneskerettighedskonvention (EMRK) og grundlovens § 77. Instituttet er endvidere enigt med Straffelovrådet i, at artikel. 2 i EMRK om retten til liv ikke omfatter en retten til at dø. Staten har dog en pligt til i videst muligt omfang at sikre retten til beskytte livet, men i lyset Straffelovrådets konstatering om, at der ikke er påvist en klar sammen hæng mellem det stigende antal af selvmord blandt unge og generelle opfordringer til selvmord på internettet,er bedre måder at forebygge selvmord på, har Instituttet ingen bemærkninger i øvrigt til Straffelovrådets konklusion om, at der. er bedre måder at forebygge selvmord på.

 

Dansk Retspolitisk Forening har anførter, at foreningende kan tilslutte sig Straffelovrådets anbefaling om ikke at kriminalisere generelle opfordringer til selvmord. Ifølge foreningen vil De bemærker, at en kriminalisering af generelle opfordringer til selvmord vil begrænse ytringsfriheden og den fri meningsudveksling om emnet, uden sandsynlighed for at det vil få en effekt i forhold til målet om at hindre selvmord og selvmordsforsøg. En kriminalisering vil endvidere Det bemærkes endvidere, at det ervære uhensigtsmæssigt med en kriminalisering, idet da det må være legalt at argumentere for, at det ikke altid bør være et mål at hindre folk i at tage deres eget liv. En kriminalisering vil hindre og tabuisere diskussionen om selvmord og de beslægtede diskussioner om aktiv dødshjælp og eutanasi. ForeDansk Retspolitisk Foreningen støtter en fortsættelse af op om at fortsætte den undersøgende og oplysende indsats modom selvmord. Endeligt opfordrer foreningen til debat om, hvorvidt at tage kriminaliseringen af hjælp til selvmord skal opretholdes, som den i dag er formuleret i straffelovens § 240 op til debat.

 

Unicef havde gerne set den signalværdi, der ligger i en kriminalisering af generelle opfordringer til selvmord på linie med børnepornografi på internettet, men Unicef har noteret sig afvejningen af vanskelighederne ved rent juridisk, praktisk og teknisk at kunne håndhæve en kriminalisering, samt hensynet til grundlovens bestemmelse om ytringsfrihed. Unicef tilslutter sig derfor anfører, at de værdsætter Straffelovrådets grundige og velunderbyggede overvejelser. Unicef tilslutte sig Straffelovrådets konklusion, men bemærker, at man gerne havde set den signalværdi, og opfordrer til, at initiativer i forbindelse med udmøntning af satspuljen målrettes særligt sårbare og selvmordstruede børn. der ligger en kriminalisering af generelle opfordringer til selvmord på linie med børneporno på internettet.

 

Børnerådet tilslutter sig Straffelovrådets konklusion, og bemærker, at man ikke kan anbefale en kriminalisering af generelle opfordringer til selvmord. Børnerådet anfører, at en kriminalisering også vil kunne ramme gavnlig information på internettet. Rådet finder det dybt tragisk og meget beklageligt, hvis hjemmesider om selvmord har ført til, at børn og unge har taget deres eget liv, men støtter konklusionen om at den mest effektive indsats mod selvmord er et bredspektret forebyggende arbejde. Rådet anbefaler, at den igangværende indsats vedligeholdes og styrkes.

 

Overlæge Merete Nordentoft, Bispebjerg Hospital, har anførter, at hun er af den opfattelse, at der bør vedtages en lov, der forbyder offentliggørelse af opfordring til og instruks i selvmord.

 

Ifølge overlæge Merete Nordentoft er det væsentlige spørgsmål ikke, hvad der er den mest effektive forebyggende metode, men om en kriminalisering af generelle opfordringer til selvmord på internettet kan bidrage til selvmordsforebyggelsen. Merete NordentoftHun finder ikke, at Straffelovrådet har argumenteret overbevisende for, at adgang til selvmordsinstrukser på internettet i Danmark er uden betydning for selvmordshyppigheden blandt unge. Hun anfører videre, at det væsentlige spørgsmål ikke er, hvad der er den mest effektive forebyggende metode, men om en kriminalisering af generelle opfordringer til selvmord på internettet kan bidrage til selvmordsforebyggelsen.

 

Med hensyn til Straffelovrådets konklusion om, at der ikke ses at være en udvikling i selvmordshyppigheden, der kan sættes i sammenhæng med den øgede brug af internettet, bemærker overlæge Merete Nordentoft, at Straffelovrådet har taget udgangspunkt i den samlede selvmordsforekomst i Danmark. For så vidt angår Hvis der ses på udviklingen af selvmordshyppighed i gruppen for 15-19-årige unge mænd, fremgår det, at der har der været en klar stigning i selvmord blandt denne gruppe. Merete Nordentoft har anførtHun anfører i den forbindelse, at specielt denne gruppe må antages at være eksperter i at bruge internettet, og at de derfor vil være de første, der udnytter mulighederne for at søge information om selvmord på internettet. Det kan ikke på det foreliggende grundlag udelukkes, at der kan være en sammenhæng mellem eksistensen af selvmordsinstrukser på internettet og stigningen i selvmord blandt gruppen af 15-19-årige unge mænd.

 

Overlæge Merete Nordentoft anfører videre, at valget af selvmordsmetode er et klarte modefænomener. Brugen af forskellige metoder veksler over tid og er blandt andet afhængig af metodernes tilgængelighed og popularitet. Der er grund til at frygte, at selvmordsmetoder, der har vundet indpas i andre lande, vil sprede sig til Danmark via internettet, og at dette kan betyde en stigning i selvmordshyppigheden.

 

Ifølge overlæge Merete Nordentoft er der ikke tvivl om, at en reduceret tilgængelighed af selvmordsfarlige metoder kan have en afgørende og meget positiv betydning for selvmordshyppigheden. Merete Nordentoft har henvist Der henvises i den forbindelse til faldet i selvmord ved forgiftning fra 1970 til 2000, og har peget på. Det anføres, at det har været særdeles effektivt, at en række farlige stoffer er gjort mindre tilgængelige eller mindre farlige. Hun har Der henvises endvidere henvist til, at mange selvmordshandlinger er kendetegnet ved en betydelig grad af impulsivitet, og at det derfor er oplagt, at foranstaltninger, som gør en selvmordsmetode vanskeligere tilgængelig, kan have stor betydning.

 

Overlæge Merete Nordentoft foreslår, at det pålægges danske internetudbydere at blokere adgangen til specifikke hjemmesider, som efter at være blevet meldt til politiet vaer kendt ulovlige. Der henvises til lovgivningen i Frankrig, Portugal, Norge og Australien.

 

Overlæge Merete Nordentoft foreslår i sit høringssvar, at der indføres en bestemmelse, hvorefter det pålægges internetudbyderne at blokere adgangen til specifikke hjemmesider, som er kendt ulovlige.

 

I betænkningen har Straffelovrådet  har i betænkningen redegjort  for de tekniske problemer, som er forbundet med en filtrering af internettrafikken. Ifølge Straffelovrådet vil det ikke  Det fremgår, at det ikke vil være muligt at foretage en effektiv sortering af uønsket information, uden at gavnlig information ligeledes bliver ramt. Det fremgår endvidere, at det vil være en økonomisk tung og vanskelig opgave at etablere kontrol over internettrafikken i Danmark, herunder den indgående internationale internettrafik. Endeligt anføres det i betænkningen, at det med den trådløse teknologi er muligt uden videre at få adgang til udenlandske udbydere af internet.

 

Selv om man, som foreslået af overlæge Merete Nordentoft, forpligter internetudbydere til at blokere for hjemmesider, der er kendt ulovlige, vil det ikke ramme hjemmesider, der formidles af udenlandske internetudbydere. Der vil derfor ikke effektivt kunne gribes effektivt ind over for udenlandske internetudbydere, som udbyder hjemmesider medindeholdende generelle opfordringer til selvmord eller opskrifter på, hvordan man begår selvmord.

 

Det fremgår endvidere af betænkningen, at der ikke i de lande, som har kriminaliseret generelle opfordringer til selvmord, er retspraksis om straf for offentliggørelse af selvmordsmetoder på internettet.

 

For så vidt angår spørgsmålet om, hvorvidt der er sammenhæng i mellem udviklingen i selvmordshyppigheden for gruppen af 15-19 årige unge mænd og den øgede brug af internettet, har Straffelovrådet  anførtanfører i betænkningen, at der mangler forskningsbaseret viden om omfanget af brug af internet i forbindelse med brug af selvmordsopskrifter, og at det er usikkert at udtale sig om omfanget af selvmord og selvmordsforsøg begået efter opskrifter på internettet. Det anføres endvidere, at dDer er ikke er videnskabeligt belæg for at antage, at der er en sammenhæng mellem antallet af selvmord/selvmords­forsøg og internettets udbredelse.

 

Der er således usikkerhed om omfanget af problemet med selvmord begået i forbindelse med brug af informationer fraskaffet på internettet, ligesom det må antages, at en kriminalisering vil være overordentlig svær at håndhæve. Efter det for Straffelovrådet oplyste foreligger der heller ingen retspraksis om straf for offentliggørelse af selvmordsmetoder på internettet fra de lande, som har kriminaliseret generelle opfordringer til selvmord.

 

Efter Justitsministeriets opfattelse Der vil der på den baggrund være stor risiko for, at en kriminalisering ikke vil have nogen effekt udover den signalværdi, der ligger i et forbud.

 

Justitsministeriet er derfor enigt med Straffelovrådet og høringsparterne UNICEF, Indenrigs- og Sundhedsministeriet, Børnerådet og Dansk Retspolitisk Forening Indenrigs- og Sundhedsministeriet i, at den mest effektive indsats mod selvmordsforsøg og selvmord er en bredspektret, forebyggende indsats. Indsatsen mod selvmordsforsøg og selvmord bør derfor fortsat baseres herpå og ikke på en ændring af straffeloven, hvilket også er hovedtendensen i de høringssvarene om fremmed ret, som Straffelovrådet har modtaget.

 

 

Frem for at kriminalisere generelle opfordringer til selvmord m.v. på internettet bør der efter Justitsministeriets opfattelse i stedet - indenfor rammerne af aftalen af 2. november 2004 om satspuljen på det sociale område 2005-2008 - forskes nærmere i, om der er sammenhænge mellem udbredelsen af internettet og omfanget af selvmordsforsøg og selvmord.