BEKENDTGØRELSE
OM ÆNDRING AF
DETAILFORSKRIFTER FOR KØRETØJER 2006
I Færdselsstyrelsens bekendtgørelse af 3. marts 2006 om detailforskrifter for køretøjers indretning og udstyr, tilføjes vedlagte til punkt 1.04, punkt 7.06.001 (3) erstattes af vedlagte 7.06.001 (3), og der tilføjes vedlagte punkt 7.06.001 (4).
ÆNDRINGER:
Bekendtgørelsen indfører skærpede krav ved chiptuning af biler med dieselmotor.
GYLDIGHEDSOMRÃ…DE:
Bekendtgørelsen gælder for køretøjer, der registreres, godkendes eller tages i brug første gang på ikrafttrædelsesdatoen eller senere.
Bestemmelserne i pkt. 7.06.001 (3) og (4) om chiptuning gælder desuden for køretøjer, der er registreret første gang før ikrafttrædelsesdatoen, medmindre chiptuningen er godkendt og registreret inden ikrafttrædelsesdatoen.
Â
IKRAFTTRÆDEN:
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. august 2006.
Færdselsstyrelsen, den 13. juni 2006
/Ib Rasmussen
1.04Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â DEFINITIONER
Chiptuning:
Ved chiptuning forstås ændringer af den fabriksspecificerede elektroniske
motorstyring, herunder udskiftning og omprogrammering af motorstyringen eller
manipulation af signaler til og fra motorstyringen.
Opdatering af motorstyringen, som specificeret af køretøjfabrikanten, anses
ikke for chiptuning.
7.06Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â LUFTFORURENING
                      Â
7.06.001Â Â Â Â Â Â Â GENERELLE BESTEMMELSER
(1)   Motor skal være således indrettet, at den ikke afgiver ufornøden røg.
(2)   Ved 1. registrering, godkendelse eller ibrugtagning af køretøj med forbrændingsmotor skal køretøjet overholde de krav og emissionsnormer, der er nævnt for de enkelte køretøjsarter.
                      Â
(3)  For ibrugværende køretøj gælder, at ved konstruktive ændringer, herunder chiptuning, af motor eller forureningsbegrænsende udstyr, skal de tekniske krav gældende ved 1. registrering, godkendelse eller ibrugtagning overholdes.
(4)Â Â Â Ved chiptuning af bil med dieselmotor
skal røggasværdierne være målt under fuld belastning ved 6 konstante
omdrejningstal i henhold til direktiv nr. 72/306/EØF eller ECE-regulativ nr.
24.
a)  Ved chiptuning må røggasværdierne ikke overskride grænseværdi-                  erne
i ovennævnte direktiv eller regulativ, og
b)  ingen af røggasværdierne må overstige måleresultaterne ved type-                    godkendelse
i henhold til ovennævnte direktiv eller regulativ med               mere end
20 %.