N O T A T
om
visitationsordningen for seksualforbrydere
1. Indledning
Dette notat omhandler visitationsordningen for seksualforbrydere i Anstalten ved Herstedvester.
Nedenfor i pkt. 2 beskrives visitationsordningen. I forlængelse heraf er der under pkt. 3 en omtale af Justitsministeriets orientering af Folketingets Retsudvalg om visitationsordningen, herunder om tidligere initiativer til at nedbringe ventetiden til visitationsafdelingen på Anstalten ved Herstedvester.
I pkt. 4 omtales den aktuelle situation med hensyn til ventetid.
Under pkt. 5 er der redegjort for Justitsministeriets overvejelser om visitationsordningen for seksualforbrydere, herunder om en række tiltag der kan bidrage til at nedbringe ventetiden til visitationsordningen.
2. Visitationsordningen for seksualforbrydere
2.1. Lov nr. 274 af 15. april 1997 om forstærket indsats mod seksualforbrydelser m.v.
Ved lov nr. 274 af 15. april 1997 om ændring af straffeloven, retsplejeloven og lov om udlægning af åndssvageforsorgen og den øvrige særforsorg m.v. blev der gennemført en række initiativer med henblik på en forstærket indsats mod seksualforbrydelser, herunder bl.a. i form af en øget behandlingsindsats over for personer dømt for seksualforbrydelser.
For personer, som var dømt for visse seksualforbrydelser, blev der med virkning fra den 1. oktober 1997 etableret en forsøgsordning med anvendelse af behandling som alternativ til ubetinget fængselsstraf. Denne ordning blev gennemført inden for rammerne af straffelovens regler om betingede domme.
Med virkning fra den 1. oktober 1997 blev der endvidere – som supplement til forsøgsordningen med anvendelse af behandling som alternativ til ubetinget fængselsstraf – iværksat en forsøgsordning med visitation af personer, som var idømt en tidsbestemt fængselsstraf for seksualforbrydelser. Disse personer skulle visiteres i Anstalten ved Herstedvester med henblik på at afdække motivation og egnethed for psykiatrisk/sexologisk behandling.
I bemærkningerne til lovforslaget (L 259) er bl.a. anført følgende om den forsøgsmæssige visitationsordning (Folketingstidende 1995-96, tillæg A, s. 5115):
â€Af de personer, der i dag idømmes en sædvanlig tidsbestemt fængselsstraf, vil en del blive omfattet af den foreslÃ¥ede forsøgsordning med behandling af personer, der har begÃ¥et visse mindre grove seksualforbrydelser, jf. ovenfor i pkt. 5.3., mens en (lille) del vil blive idømt forvaring og i den forbindelse søgt behandlet pÃ¥ Anstalten ved Herstedvester, jf. ovenfor pkt. 3.5.2.
Også for de øvrige personer, der dømmes for en seksualforbrydelse, er der imidlertid behov for at iværksætte en målrettet indsats.
For at sikre den bedst mulige placering og behandling af disse personer er det hensigten at etablere en visitationsordning for alle personer, der er idømt en tidsbestemt fængselsstraf for seksualforbrydelser.
Det er hensigten at etablere ordningen under Anstalten ved Herstedvester, hvor der oprettes en visitations- og observationsafdeling. I en sådan afdeling vil personer, der er idømt en tidsbestemt frihedsstraf for seksualforbrydelser – og som i dag derfor anbringes i åbent eller lukket fængsel uden behandlingsmuligheder – kunne anbringes som en indledning på afsoningen. Under anbringelsen kan behandlingspersonalet i anstalten vurdere den indsatte med henblik på at afdække et eventuelt behandlingsbehov og på baggrund heraf rådgive Direktoratet for Kriminalforsorgen om, hvor den pågældende bør anbringes. Det forudsættes, at opholdet i visitationsafdelingen bliver kortvarigt, normalt 2-4 uger.
Anbringelsen forudsættes herudover typisk som hidtil at ske i åbent eller lukket fængsel, normalt det fængsel, som ligger nærmest den dømtes bopæl i overensstemmelse med det almindelige geografiske nærhedsprincip.
…
I det omfang det er forsvarligt og praktisk muligt, vil den indsatte kunne deltage i ambulant behandling i forbindelse med udgang fra fængslet. Herudover vil der eventuelt være mulighed for at træffe bestemmelse om overførsel i medfør af straffelovens § 49, stk. 2, til en af kriminalforsorgens pensioner eller en kommunal institution på vilkår af, at den dømte deltager i ambulant behandling på en behandlingsinstitution. Endelig bør der være mulighed for – hvis der er behov for det – i forbindelse med prøveløsladelse at fastsætte vilkår om fortsat behandling.
Visitations- og observationsafdelingen i Anstalten ved Herstedvester skal have en kapacitet pÃ¥ 5-10 pladser. Afdelingens fængselsfunktionærer bør gennemgÃ¥ en efteruddannelse, som gør dem særligt egnede til i samarbejde med behandlingspersonalet pÃ¥ anstalten at tage sig af personer, der er dømt for seksualforbrydelser.â€
Om visitationsordningen fremgår endvidere følgende af bemærkningerne (Folketingstidende 1995-96, tillæg A, s. 5118):
â€For personer, der idømmes en tidsbestemt frihedsstraf, foreslÃ¥s etableret en visitationsordning i Anstalten ved Herstedvester, hvor alle dømte vil kunne anbringes som indledning til afsoningen. Endvidere foreslÃ¥s en forstærket behandlingsindsats under afsoningen.
En afdeling i Anstalten ved Herstedvester foreslås i den forbindelse ændret til visitationsafdeling, og 10 erstatningspladser herfor foreslås etableret som udslusningspladser i en bygning ved siden af anstalten.
Det samlede personalemerforbrug skønnes at udgøre 15-20 årsværk svarende til ca. 6,0 mio. kr. årligt. Etableringsomkostningerne anslås til ca. 1,0 mio. kr.
Den forstærkede behandlingsindsats forudsættes etableret i forbindelse med den 3-Ã¥rige forsøgsordning med betinget dømte, jf. nedenfor pkt. 5.4.â€
Visitationsordningen er herudover omtalt i Retsudvalgets betænkning af 18. marts 1997 over lovforslaget. Heraf fremgår bl.a. følgende (Folketingstidende 1996-97, tillæg B, s. 420):
â€Flertallet lægger endvidere vægt pÃ¥, at den observations- og visitationsafdeling, som skal etableres i Anstalten ved Herstedvester for personer, der idømmes tidsbestemt fængselsstraf for seksualforbrydelser, placeres adskilt fra anstaltens øvrige afdelinger. Efter flertallets opfattelse bør det sÃ¥ledes undgÃ¥s, at de indsatte i observations- og visitationsafdelingen fÃ¥r daglig kontakt med de øvrige indsatte i anstalten. Dette skal dog ikke udelukke indsatte i observations- og visitationsafdelingen fra efter eget valg at benytte fællesfaciliteter som f.eks. kirke, bibliotek og kondirum, der ogsÃ¥ benyttes af de øvrige indsatte.
Flertallet lægger endvidere stor vægt pÃ¥ de oplysninger, udvalget har modtaget, hvoraf det fremgÃ¥r, at det er muligt at benytte sig af psykoterapeutisk behandling uden for Anstalten ved Herstedvester enten ved benyttelse af den sexologiske klinik pÃ¥ Rigshospitalet eller ved privat psykolog/psykiater eller andre af Kriminalforsorgens anstalter.â€
En følgegruppe, der blev nedsat samtidig med forsøgsordningens iværksættelse, afgav i september 2000 en evalueringsrapport om ordningen. I rapporten anbefalede følgegruppen bl.a., at ordningen skulle gøres permanent. Følgegruppen anbefalede endvidere en række tiltag, der skulle sikre en tilstrækkelig kapacitet i visitationsordningen samt etablering af særlige afsoningsafdelinger i åbent regi.
På grundlag af evalueringsrapportens konklusioner blev det besluttet at gøre ordningen med behandling af seksualforbrydere permanent. Det fremgår således af finanslovsaftalen for 2001, at der afsættes 17 mio. kr. i indeværende år og herefter 16 mio. kr. årligt til fortsættelse af ordningen.
2.2. Straffuldbyrdelsesloven
Ved lov nr. 432 af 31. maj 2000 om fuldbyrdelse af straf mv. (straffuldbyrdelsesloven) blev der gennemført en samlet lovregulering af fuldbyrdelsen af straf mv. Loven trådte i kraft den 1. juli 2001.
I lovforslagets (L 145) beskrivelse af gældende ret vedrørende anbringelse i og overførsel mellem arresthus og fængsel samt anbringelse i og overførsel mellem åbne og lukkede fængsler er der en omtale af Justitsministeriets vejledning fra september 1997 om forsøgsordningen vedrørende en forstærket behandlingsindsats over for personer, der er dømt for seksualforbrydelser. Det er i den forbindelse anført, at forsøgsordningen indebærer, at den omhandlede gruppe af dømte påbegynder afsoningen med et kort ophold på en særlig visitationsafdeling i Anstalten ved Herstedvester, hvor der tages stilling til, om den pågældende har behov for og er motiveret for behandling. Der henvises til Folketingstidende 1999-2000, tillæg A, s. 3673.
Straffuldbyrdelseslovens kapitel 7 indeholder bestemmelser om valg af afsoningsinstitution og senere overførsel mellem afsoningsinstitutioner. Efter bestemmelsen i straffuldbyrdelseslovens § 22, stk. 1, sker fuldbyrdelse af straf i fængsel normalt i åbent fængsel
I bemærkningerne til straffuldbyrdelseslovens § 22, stk. 1, er det anført, at denne bestemmelse ikke er til hinder for, at der administrativt fastsættes regler om, at fuldbyrdelse af straf for visse indsatte skal påbegyndes i en særlig modtagelses- eller visitationsafdeling i et lukket fængsel, f.eks. med henblik på at tilvejebringe det fornødne grundlag for at træffe afgørelse om, i hvilken institution straffen skal udstås, herunder om anbringelse skal ske i åbent eller lukket fængsel. Der henvises til Folketingstidende 1999-2000, tillæg A, s. 3767f.
Efter straffuldbyrdelseslovens § 30 fastsætter justitsministeren nærmere regler om anbringelse og overførsel efter §§ 21-29.
Ved bekendtgørelse nr. 572 af 5. juli 2002 er der fastsat nærmere regler om anbringelse og overførsel af personer, som skal udstå fængselsstraf eller forvaring (anbringelses- og overførselsbekendtgørelsen). Bekendtgørelsen trådte i kraft den 1. august 2002.
Efter bekendtgørelsens § 3, stk. 1, 1. pkt., anbringes personer, som er idømt straf af fængsel i 30 dage eller længere tidsbestemt fængselsstraf for overtrædelse af straffelovens § 210 eller §§ 216-236, indledningsvis i visitations- og observationsafdelingen i Anstalten ved Herstedvester. Det gælder dog ikke, når det på baggrund af de nærmere oplysninger om kriminalitetens karakter eller andre forhold må antages, at der ikke er grundlag for anbringelse i afdelingen, jf. § 3, stk. 1, 2. pkt.
Afgørelse om det endelige afsoningssted træffes af Justitsministeriet, Direktoratet for Kriminalforsorgen, efter indstilling fra visitations- og observationsafdelingen, jf. anbringelses- og overførselsbekendtgørelsens § 3, stk. 2.
I anbringelses- og overførselsbekendtgørelsens § 3, stk. 3, er det fastsat, at Direktoratet for Kriminalforsorgen kan bemyndige Anstalten ved Herstedvester til at træffe afgørelse om anbringelse af dømte, der hører til den i stk. 1 nævnte personkreds, i åbent fængsel eller halvåben afdeling, når den pågældendes sag er visiteret af Anstalten ved Herstedvester. Afgørelse om anbringelse i åbent fængsel i henhold til § 3, stk. 3, træffes af institutionens leder eller den, der bemyndiges dertil, jf. bekendtgørelsens § 3, stk. 4.
3. Orientering af Folketingets Retsudvalg
Â
I forlængelse af justitsministerens besvarelse af 20. maj 1999 af spørgsmål nr. S 2040, S 2041, S 2057, S 2068 og S 2088 orienterede Justitsministeriet i et notat af 7. juni 1999 Folketingets Retsudvalg om initiativer til at afskaffe ventetiden til visitationsafdelingen på Anstalten ved Herstedvester.
Det fremgår af notatet af 7. juni 1999, at visitationsordningen og den dertil knyttede behandling af seksualforbrydere havde været en større succes end forudset ved forsøgsordningens iværksættelse.
Der havde været et stort pres på afdelingen, fordi en stor del af de dømte, som havde nægtet sig skyldige i retten, under deres ophold på visitationsafdelingen havde erkendt deres kriminalitet og ønsket behandling. Endvidere havde visitationsarbejdet og etableringen af selve behandlingen i det almindelige hospitalssystem taget længere tid end oprindeligt forudsat. Herudover havde der været en væsentlig større tilgang til visitationsafdelingen på grund af en betydelig forøgelse af domfældelser for seksualforbrydelser.
Disse omstændigheder havde samlet bevirket, at ventetiden på at blive indkaldt til afdelingen var vokset betydeligt i den forløbne periode.
Af notatet fremgår det endvidere, at Direktoratet for Kriminalforsorgen ca. 4-5 måneder forinden havde iværksat nogle foranstaltninger med henblik på at nedbringe ventetiden for afdelingen.
Dette havde imidlertid vist sig ikke at være tilstrækkeligt. Derfor var det i begyndelsen af april 1999 blevet besluttet at iværksætte yderligere foranstaltninger.
Â
I visse tilfælde blev dømte, der under opholdet på visitationsafdelingen var vurderet som motiverede og egnede til behandling, således på daværende tidspunkt flyttet fra afdelingen til en pension, mens de ventede på, at behandlingen blev etableret. Endvidere blev der indført en ordning, således at visse dømte kom til ambulante visitationssamtaler på Anstalten ved Herstedvester, hvorved det kunne undgås, at disse dømte optog pladser på afdelingen.
Ydermere var 13 dømte, der havde ventet længe, i april 1999 blevet indkaldt til afsoning direkte i et åbent fængsel. I fængslet blev de tilbudt visitationssamtale med en repræsentant fra Anstalten ved Herstedvester med henblik på at vurdere, om de var motiverede og egnede til behandling.
Herudover var yderligere 20 dømte medio maj 1999 blevet indkaldt til afsoning direkte i åbent fængsel efter denne forkortede visitationsprocedure, da der uanset de ovennævnte tiltag fortsat stod mange på ventelisten.
Sideløbende med de ovennævnte tiltag havde man overvejet andre løsningsmodeller, herunder muligheden for at udvide kapaciteten i visitationsafdelingen. Det ville imidlertid ikke være nok at udvide afdelingens kapacitet inden for anstaltens nuværende rammer, og en kapacitetsudvidelse ville derfor ikke kunne gennemføres inden for den nærmeste fremtid.
Afslutningsvis fremgår det af notatet, at det på denne baggrund var blevet besluttet, at kriminalforsorgen mere generelt skulle indkalde dømte på fri fod, der havde stået på ventelisten, til afsoning direkte i åbent fængsel, således at ventetiden til visitationsafdelingen hurtigt kunne nedbringes til et acceptabelt niveau. Disse dømte ville – i lighed med de øvrige, der var blevet indkaldt til afsoning direkte i åbent fængsel – blive tilbudt visitationssamtale med en repræsentant fra Anstalten ved Herstedvester. Alle, som var egnet og motiveret for behandling, ville således komme i behandling, uanset om de havde været igennem visitationsafdelingen eller havde haft en visitationssamtale med en repræsentant for Anstalten ved Herstedvester.
I forlængelse af Justitsministeriets notat af 7. juni 1999, hvor Folketingets Retsudvalg som nævnt ovenfor blev orienteret om problemerne med ventetid og om den generelle ordning med at indkalde visse dømte på fri fod til afsoning i åbent fængsel, orienterede ministeriet i en besvarelse af 20. marts 2001 af spørgsmål nr. 104 af 30. januar 2001 fra Folketingets Retsudvalg (alm. del – bilag 448) på ny Retsudvalget om ventetiden til visitationsafdelingen på Anstalten ved Herstedvester og om, at Direktoratet for Kriminalforsorgen var ved at undersøge, hvordan kapaciteten på visitationsafdelingen i Anstalten ved Herstedvester kunne udvides.
Folketingets Retsudvalg blev på ny orienteret om visitationsordningen og om overvejelserne om en udvidelse af kapaciteten på visitationsafdelingen på Anstalten ved Herstedvester i Justitsministeriets besvarelse af 11. marts 2002 af spørgsmål nr. 44 af 9. januar 2002 fra Folketingets Retsudvalg (alm. del – bilag 102).
Det fremgår af Justitsministeriets besvarelse af 11. marts 2002, at der på daværende tidspunkt fortsat var et betydeligt pres på afdelingen, og at der senest i december 2001 var blevet indført en ordning, hvorefter domfældte på fri fod, der havde været optaget på ventelisten i afdelingen i mere end 2 måneder, blev indkaldt til afsoning direkte i åbent fængsel.
Af besvarelsen fremgår endvidere, at det var korrekt, som anført i den i spørgsmålet omtalte kronik, at det havde været vanskeligere at motivere de indsatte, der blev indkaldt til afsoning direkte i åbent fængsel, for behandling. I den forbindelse er det anført, at der kunne være flere forklaringer på dette. Det kunne således afspejle, at behandlingsmotivation udvikles bedst gennem flere samtaler og gennem et længerevarende ophold i et motiverende miljø.
I Justitsministeriets besvarelse af 11. marts 2002 er det endvidere nævnt, at det i juni 2001 var blevet besluttet at oprette en halvåben afdeling på Holsbjergvej i tilknytning til Anstalten ved Herstedvester. Afdelingen skulle bl.a. indgå i en udvidelse af visitationsafdelingen for sexkriminelle, således at personer, der i henseende til farlighed og undvigelsesrisiko vurderedes egnede til placering i en åben institution, kunne gennemgå den nødvendige visitation der.
For en omtale af den halvvåbne afdeling på Holsbjergvej henvises endvidere til Justitsministeriets besvarelse af 17. maj 2002 af spørgsmål nr. 197 af 18. april 2002 fra Folketingets Retsudvalg (alm. del – bilag 519).
4. Den aktuelle situation med hensyn til ventetid
Det kan oplyses, at ventetiden til visitationsafdelingen for seksualforbrydere pÃ¥ Anstalten ved Herstedvester i øjeblikket er 4 mÃ¥neder. Den normalt accepterede ventetid til afdelingen er 2 mÃ¥neder. De fleste ventere til afdelingen er pÃ¥ fri fod indtil indsættelsen pÃ¥ visitationsafdelingen.Â
Den øgede ventetid er opstået hen over sommeren 2005. Da Direktoratet for Kriminalforsorgen blev bekendt med problemet, blev der straks iværksat en undersøgelse og analyse af baggrunden for den stigende ventetid og af mulige løsninger på ventetidsproblemet.
Årsagen til den stigende ventetid er en øget tilgang af dømte til visitationsordningen. Stigningen forekommer særligt i gruppen af dømte med korte straffe på mellem 30 dage og 3 måneders ubetinget fængsel.
5. Justitsministeriets overvejelser om visitationsordningen for seksualforbrydere
Som anført ovenfor under pkt. 4 er ventetiden til visitationsafdelingen på Anstalten ved Herstedvester steget hen over sommeren, således at ventetiden i øjeblikket er 4 måneder.
Med henblik på at nedbringe ventetiden til visitationsafdelingen på Anstalten ved Herstedvester vil der snarest muligt blive iværksat en række tiltag, som der er redegjort for i det følgende:
5.1. Ændringer i visitationsordningen
Ordningen med visitation af seksualforbrydere administreres i dag således, at der ikke sker visitation af dømte, når det på baggrund af de nærmere oplysninger om kriminalitetens karakter eller andre forhold må antages, at der ikke er grundlag for at søge at afdække et eventuelt behandlingsbehov, jf. anbringelses- og overførselsbekendtgørelsens § 3, stk. 1.
Korte straffe – screening af sagerne
Som anført ovenfor under pkt. 4 er der navnlig forekommet en stigning i antallet af korte straffe – det vil sige straffe på mellem 30 dage og 3 måneders ubetinget fængsel.
Visitationen på Anstalten ved Herstedvester indebærer i praksis normalt 4-6 ugers ophold på den særlige visitationsafdeling. Ved straffe på op til 60 dage vil det således ikke kunne nås at gennemføre en eventuel behandling efter visitation. Det samme gælder med hensyn til straffe på 3 måneder, da de pågældende oftest vil blive prøveløsladt efter 60 dage.
For at opnå en hensigtsmæssig udnyttelse af ordningen vil Justitsministeriet snarest muligt iværksætte en ændring af visitationsordningen, således at dømte med korte straffe (30 dage til 3 måneder) fremover ikke omfattes af visitationsordningen. Herved forventes problemerne med stadigt stigende ventetid at kunne afhjælpes.
I den forbindelse bemærkes, at der med hensyn til gruppen af dømte med straffe på mellem 30 dage og 3 måneder vil blive gennemført en screening på baggrund af sagens akter. Udgangspunktet vil imidlertid være, at disse dømte ikke skal visiteres, dog således at der helt undtagelsesvis kan ske anbringelse på visitationsafdelingen, hvis der vurderes at være et åbenbart behov for en målrettet behandling.
Straffe på mellem 3 måneder og 1 års ubetinget fængsel – mulighed for ambulant visitation
For dømte med straffe mellem 3 mÃ¥neder og 1 Ã¥rs ubetinget fængsel vil ordningen blive udformet sÃ¥ledes, at der i perioder, hvor der mÃ¥tte ske en væsentlig forøget tilgang af dømte i denne gruppe, vil være mulighed for at løse et akut kapacitetsproblem ved ambulant visitation.Â
Ved ambulant visitation forstås, at den dømte påbegynder sin afsoning typisk i et åbent fængsel, og at en behandler fra Anstalten ved Herstedvester herefter tager ud til den dømte og afholder en samtale eller efter behov flere samtaler med henblik på at afdække, hvilke muligheder der skønnes at være for behandling af den pågældende. Ambulante visitationer kan ligeledes ske ved, at Anstalten ved Herstedvester indkalder de dømte til ambulante samtaler på visitationsafdelingen.
Straffe over 1 års ubetinget fængsel – visitation på afdelingen på Anstalten ved Herstedvester
Med hensyn til personer, der er idømt ubetinget fængselsstraf over 1 år for seksualforbrydelser, påtænkes der ikke gennemført ændringer i forhold til gældende praksis. Dømte med straffe på mellem 1 og 4 års fængsel skal således som altovervejende hovedregel visiteres på afdelingen på Anstalten ved Herstedvester.
5.2. Ændring af anbringelses- og overførselsbekendtgørelsen
Gennemførelse af de under pkt. 5.1 påtænkte ændringer af visitationsordningen for seksualforbrydere vil nødvendiggøre en ændring af anbringelses- og overførselsbekendtgørelsen.
I overensstemmelse med det, der er anført ovenfor, vil der snarest muligt ske en ændring af bekendtgørelsen, hvori det vil blive fastsat, at personer, som er idømt straf af fængsel over 3 måneder for overtrædelse af straffelovens § 210 eller §§ 216-236, indledningsvis anbringes i visitations- og observationsafdelingen i Anstalten ved Herstedvester.
Det gælder dog ikke, når det på baggrund af de nærmere oplysninger om kriminalitetens karakter eller andre forhold må antages, at der ikke er grundlag for at søge at afdække et eventuelt behandlingsbehov.
Bekendtgørelsen vil endvidere blive ændret således, at Anstalten ved Herstedvester, såfremt det findes hensigtsmæssigt, af kapacitetsmæssige grunde kan tilsige personer, der er idømt straf af fængsel over 3 måneder og op til 1 år, til afsoning i et andet fængsel, herunder åbent fængsel, hvor de vil blive tilbudt visitationssamtale med en behandler fra Anstalten ved Herstedvester med henblik på at søge at afdække et eventuelt behandlingsbehov. Ordningen vil også rumme mulighed for, at Anstalten ved Herstedvester, hvis det findes hensigtsmæssigt, af kapacitetsmæssige grunde kan tilsige personer, der er idømt straf af fængsel i over 3 måneder og op til 1 år, til ambulante visitationssamtaler i anstalten med henblik på at søge at afdække et eventuelt behandlingsbehov. Dette gælder både dømte på fri fod samt dømte, der sidder i arresthus og afventer overførsel til afdelingen.
I bekendtgørelsen vil det herudover blive fastsat, at personer, der er idømt straf af fængsel i mellem 30 dage og 3 måneder for overtrædelse af straffelovens § 210 eller §§ 216-236, helt undtagelsesvis kan anbringes indledningsvis i visitations- og observationsafdelingen i Anstalten ved Herstedvester, hvis der på baggrund af en gennemgang af sagens akter vurderes at være et åbenbart behov for en målrettet behandlingsindsats.
5.3. Eventuel kapacitetsudvidelse
Med gennemførelsen af de tiltag, der er redegjort for under pkt. 5.1, forventes det, at problemet med stigende ventetider kan afhjælpes.
Hvis der imidlertid skulle forekomme en forøgelse i tilgangen af seksualforbrydere til visitationsordningen, som går ud over det, der kan rummes inden for den ovenfor skitserede ordning, vil Direktoratet for Kriminalforsorgen iværksætte en udvidelse af kapaciteten på visitationsafdelingen.