1. Ved skrivelse af 6. marts 2006 (ref.nr. 05-001126-20) har Folketingets Retsudvalg rejst spørgsmål vedrørende Justitsministeriets lancering for pressen af udkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven, lov om forbud mod tv-overvågning m.v. og lov om luftfart (styrkelse af indsatsen for at bekæmpe terrorisme m.v.).
Retsudvalget anfører i skrivelsen, at lovudkastet blev lanceret onsdag den 1. marts 2006 om morgenen, men at udkastet først blev modtaget i Folketingets Centrale Indlevering samme dag kl. 15.10. Udvalget anfører i den forbindelse, at lovudkastet â€helt klart [har] en sÃ¥dan karakter, at det burde have været fremsendt til udvalget sÃ¥ betids, at det kunne have været omdelt til udvalgets medlemmer senest samtidig med, at lovudkastet blev lanceret for pressen.â€
I forlængelse heraf henstiller udvalget, at Justitsministeriet â€fremover sikrer, at lovudkast og andre publikationer m.v. af lignende karakter fremsendes til udvalget sÃ¥ledes, at de foreligger omdelt til udvalgets medlemmer senest samtidig med udlevering til pressen eller lancering af sagen til pressen.â€
2. Det pågældende lovudkast blev ikke – som det muligvis kan være forudsat i Retsudvalgets skrivelse – udleveret til pressen, inden pressen omtalte lovudkastet den 1. marts 2006 om morgenen. Baggrunden for pressens omtale af lovudkastet den pågældende morgen var således ikke, at pressen var i besiddelse af udkastet, men at Justitsministeriet dagen forinden – i overensstemmelse med de retningslinier, der er anført i betænkning nr. 1441/2004 om embedsmænds rådgivning og bistand – havde orienteret dele af pressen om lovudkastets hovedpunkter.
Der henvises i den forbindelse nærmere til den nævnte betænkning, side 209 ff., om regler for ministeriernes pressebetjening.
3. Mere generelt bemærkes, at der i den foreliggende sag ikke var tale om et lovforslag, som skulle fremsættes for Folketinget, men om et udkast til lovforslag, der skulle sendes i høring (og i den forbindelse efter de gældende retningslinier tillige fremsendes til Folketinget til orientering).
I lyset af det pågældende lovudkasts karakter er Justitsministeriet imidlertid enig i, at det i en situation som den foreliggende – hvor lovforslaget som anført i alle tilfælde ville skulle fremsendes til Folketinget til orientering den pågældende dag – må anses for væsentligt for Folketinget at få kendskab til lovudkastet så tidligt som muligt på dagen, således at Folketingets medlemmer kan få et fyldestgørende grundlag for at besvare henvendelser fra pressen mv.
I den forbindelse kan det oplyses, at det den pågældende dag bl.a. viste sig nødvendigt at foretage visse tekniske justeringer i lovudkastet, inden det kunne offentliggøres. Dette var baggrunden for, at der først over middag forelå et endeligt lovudkast.
Justitsministeriet vil også fremover være meget opmærksom på det anførte.
                     Lene Espersen
/   Jørgen Steen Sørensen
                                                                                    Â