Justitsministeriet Lovafdelingen Dato 13. oktober 2005 Kontor: Strafferetskontoret Sagsnr.: 2005-733-0013 Dok.: JOK40306 Slotsholmsgade 10 Telefon: 33 92 33 40 E-post: [email protected] 1216 København K Telefax: 33 93 35 10 Internet: http://www.jm.dk U D K A S T Forslag til Lov om ændring af lov om fuldbyrdelse af straf m.v. (Udvidelse af ordningen vedrørende fuldbyrdelse af straf på bopælen under intensiv overvågning og ko ntrol samt fratagelse af mulighed for udgang ved udeblivelse fra afsoning) § 1 I lov om fuldbyrdelse af straf m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 207 af 18. marts 2005, som æn   dret ved lov nr. 367 af 24. maj 2005 og § 14 i lov nr. 430 af 6. juni 2005, foretages følgende æn   drin- ger: 1. § 50, 2. pkt., ophæves, og i stedet indsættes:     ”Det kan i forbindelse med sådanne regler bestemmes, at tilladelse til udgang først kan g   ives efter  ophold  i  et  bestemt  tidsrum  i  institutionen  og  efter  udståelse  af  en  bestemt  del  af  stra ffen samt at tilladelse til udgang ikke kan gives i et tidsrum af 3 måneder fra indsættelsen, hvis den indsatte er udeblevet efter tilsigelse til afsoning.”
- 2. § 78 a, stk. 1, ophæves, og i stedet indsættes : ”§ 78 a.  Justitsministeren eller den, der bemyndiges dertil, kan efter ansøgning fra pers oner, der er idømt fængselsstraf i indtil 3 måneder , meddele tilladelse til, at straffen udstås på bopælen under intensiv overvågning og ko ntrol efter reglerne i lovens §§ 78 b - 78 f, såfremt 1)  den pågæld   ende person på ge rningstidspunktet ikke var fyldt 25 år,  eller 2)  straffen er idømt for overtrædelse af færdselsloven. Stk. 2. Tilladelse efter stk. 1 kan desuden meddeles personer, der før, samtidig med eller efter en dom for overtrædelse af færdsels loven tillige er idømt straf for overtrædelse af anden lovgi   v- ning, hvis den eller de skete overtrædelser af anden lovgivning ikke har været af væsen tlig be- tydning  for  den  samlede  fængselsstrafs  længde,  og  længden  af  den  samlede  fængselsstraf  ikke overstiger 3 måneder.” Stk. 2 bliver herefter stk. 3. § 2 Stk. 1. Lovens § 1, nr. 1, træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende. Stk.  2.  Lovens  §  1,  nr.  2,  træder  i  kraft  den    …      2006  og  finder  anvendelse  på  pers oner,  der idømmes fængselsst   raf efter den …     2006. § 3    Stk. 1. Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland. Stk. 2. Loven kan ved kongelig anordning sættes i kraft for Færøerne med de afvigelser, som de særlige færøske forhold tilsiger. Bemærkninger til lovforslaget Almindelige bemærkninger
- Indholdsfortegnelse 1..Indledning ................................ ..................... 2. Udvidelse af ordningen vedrørende fuldbyrdelse af straf på bopælen     under intensiv overvågning og kontrol ................................ ........ 2.1.    Gældende ret   ................................   ................................ .............. 2.1.1. Fuldbyrdelse af straf i kriminalforsorgens institutioner m.v.......................... 2.1.2. Fuldbyrdelse af straf på bopælen under intensiv overvå gning og kontrol ................................ .................. 2.2.    Justitsministeriets overvejelser ................................ .................. 2.2.1. Udvidelse af ordningen til at omfatte alle unge lovovertrædere   .................... 2.2.2. Udvidelse af ordningen til at omfatte personer, der ud over overtræ  - delse af fær  dselsloven også  har begået andre lovovertrædelser   ……………. 3. Fratagelse af mulighed for udgang ved udeblivelse fra afsoning........................ 3.1.    Gældende ret   ................................   ................................ .............. 3.1.1. Indkaldelse til fuldbyrdelse af fængselsstraf og reaktioner ved udeblivelse fra afsoning ................................ .......... 3.1.2. Tilladelse til udgang ................................ ... 3.1.3. Reaktioner ved udgangsmisbrug    ................................ ................ 3.2.    Justitsministeriets overvejelser ................................ .................. 4.  Lovforslagets økonomiske og administrative konsekvenser ..................................... 5.  Hørte myndigheder m.v. ................................ .............................. 1. Indledning Formålet  med lovforslaget er for det første at udvide anvendelsesområdet for ordningen vedr  ø- rende fuldbyrdelse af straf på bopælen under intensiv overvågning og kontrol å kaldte fod-
- lænkeordning. Efter denne ordning kan personer, der idømmes fængselsstraf i in dtil 3 må neder for overtrædelse af færdselsloven, efter ansøgning  udstå fængselsstraffen på bopælen med ”ele k- tronisk  fodlænke”   ,  hvis  den  pågældende  opfylder  en  række  nærmere  angivne  beti ngelser.  Det foreslås   for  det  første   at  udvide  denne  ordning  således,   at  den  omfatter  personer,  der  ud  over færdselslovovertrædelsen  også  er  idømt  straf  for  overtrædelse  af  a nden  lovgivning,  hvis  fær  d- selslovovertrædelsen  har  haft  den  væsentligste  b etydning  for  længden  af  den  samlede  idømte straf. Samtidig foreslås en mere ge nerel udvidelse af ordningen således , at den omfatter alle per- soner under 25 år, der idømmes fængselsstraf i indtil 3 måneder . Det er således  et hovedpunkt i forslaget, at personer, som på gerningstidspunktet ikke var fyldt 25 år, vil få mulighed for at   udstå fængselsstraf på bopælen under intensiv overvågning og ko n- trol under de betingelser og vilkår, der følger af straffuldbyrdelseslovens §§ 78 b  -78 f (som ikke æn  dres).  Forslaget  er  et  led  i  regeringens  samlede  indsats  mod  ungdomskriminalitet  og  har  det forebyggende sigte at åbne mulighed for, at unge, som skønnes egnede til at afsone på bopælen, kan passe deres job eller uddannelse fuldt ud, mens de afsoner den idømte straf. Formålet med lovforslaget er  for det andet at skærpe reglerne om udgang fra fæ ngslet med hen- blik på at  gribe ind over for fængselsdømte, der    udebliver efter at være blevet tilsagt til   afsoning. Der  foreslås  indsat  en  hjemmel  i  straffuldbyrdelsesloven  til,  at  justitsministeren  kan  fastsætte regler om, at udeblivelse efter tilsigelse til afsoning kan medføre, at der ikke gives  tilladelse til udgang i et tidsrum af 3 måneder fra  indsættelsen  . 2. Udvidelse af ordningen vedrørende fuldbyrdelse af  straf på bopælen under    intensiv overvågning og kontrol 2.1. Gældende ret 2.1.1. Fuldbyrdelse af fængselsstraf i kriminalforsorgens institutioner m.v. Reglerne om fuldbyrdelse af fængselsstraf, bødestraffe, betingede domme, samfundstjeneste og forvaring findes i straffuldbyrdelsesloven, jf. lovbekendtgøre lse nr. 207 af 18. marts 2005, som ændret ved lov nr. 367 af 24. maj 2005 og § 14 i lov nr. 430 af 6. juni 2005  . Straffuldbyrdelses- loven indeholder i afsnit II bestemmelser, der særligt tager sigte på fuldby   rdelse af fængselsstraf. 2.1.1.1. En person under 18 år  skal som udgangspunkt afsone fængselsstraf   i en institution m.v. uden  for  fængsel  eller  arresthus,  medmindre  afgørende  hensyn  til  retshåndhæve lsen  taler  imod dette,  jf.  straffuldbyrdelseslovens  §  78,  stk.  2.  Sådanne  hensyn  kan  foreligge  på  grund  af kriminalitetens  art,  den  dømtes   farlighed,  erfaringer  med  voldelig  adfærd,  undvigelser  eller lignende fra tidligere ophold i institution m.v.
- Det er alderen på anbringelsestidspunktet, der er afgørende for, om den dømte falder ind under bestemmelsen i straffuldbyrdelseslovens § 78, stk. 2. Selv om den dømte er over 18 år, vil ung alder  dog  efter  omstændighederne  kunne  begrunde  anbringelse  i  en  institution  m.v.  uden  for fængsel eller arresthus i medfør af lovens § 78, stk. 1, nr. 2   , jf. nedenfor under pkt. 2.1.1.2. Skal en person under 18 år anbringes i åbent fængsel, sker valg af afsoningsinstitution e fter reg- lerne  i  straffuldbyrdelseslovens  §  23,  men  således  at  det  som  udgangspunkt  tillægges  særlig vægt, at anbringelsen sker i nærheden af den dømtes hje msted, jf. § 6 i bekendtgørelse n r. 390 af 17. maj 2001 om behandlingen af 15-17 - årige, der anbringes i kriminalforsorgens instituti oner. Placering sker efter en konkret vurdering på en afdeling, hvor fællesskab med de øvrige indsatte er i overensstemmelse med den pågældendes tarv, og hvo   r hensynet til at beskytte den unge mod uheldig påvirkning bedst tilgodeses, jf. bekendtgørelsens § 10.   Anbringelse af en person under 18 år i lukket institution sker i Statsfængslet i Ringe, A   nstalten ved Herstedvester eller i arresthus (Københavns Fæn   gsler), jf. bekendtgørelsens § 7. Efter bekendtgørelsens § 13 skal en institution, der modtager  en do mfældt under 18 år, snarest muligt med udgangspunkt i den unges motivation og samlede forudsætninger søge at etablere et særligt  behandlingsprogram,  f.eks  .  i  form  af  undervisnings-  eller  aktiveringstilbud  for  den  på- gældende. Afgørelse om afsoningsinstitution for dømte under 18 år træffes af Justitsministeriet, Direkt ora- tet for Kriminalforsorgen, jf. § 4, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 504 af 17. juni 2005 om  iværksæ t- telse  af  fængselsstraf,  forvaring,  og  forvandlingsstraf  for  bøde  i  fængsel  eller  arres thus  (ivær  k- sættelsesbekendtgøre   lsen). 2.1.1.2. Personer over 18 år  afsoner som altovervejende hovedregel fængselsstraf i fæn gsel eller arresthus, jf. straffuldbyrdelseslovens § 20, stk. 1. Fængselsstraf kan dog i særlige tilfæ lde fuld- byrdes  i  kriminalforsorgens  pensioner  og  i  institutioner  m.v.  uden  for  kriminalforsorgen,  f.eks. hvis den dømte har behov for særlig behandling eller pleje m.v., jf. lovens § 78. Afgørelse  om  afsoningsinstitution  træffes  som  udgangspunkt  af  Justitsministeriet,  Direktoratet for Kriminalforsorgen, jf. § 4, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 504 af 17. juni 2005 om iværksæ ttelse af fængselsstraf, forvaring, og forvandlingsstraf for bøde i fæ ngsel eller arresthus (ivær  ksætte  l- sesbekendtgørelsen). 2.1.1.3. Dømte indkaldes med et varsel på normalt 1 måned til at møde i en bestemt afsoning sin- stitution. Bl.a. i tilfælde, hvor den pågældende er dømt efter straffelovens § 119 (vold mod tj ene-
- stemand i funktion), § 123 (vidnetrusler), § 216 (voldtægt) eller §§ 244  -246 (vold), udgør var slet dog kun 10 dage. Den dømte vejledes i indkaldelsen bl.a. om muligheden for at ansøge om u  d- sættelse og benådning, herunder om reglerne om opsættende virkning af en s ådan ansø  gning. 2.1.2. Fuldbyrdelse af straf på bopælen under intensiv overvågning og kontrol Ved lov nr. 367 af 24. maj 2005 om ændring af lov om fuldbyrdelse af straf m.v. (Fuldbyrde  lse af straf på bopælen under intensiv overvågning og kontrol samt be grænset fæ llesskab for ”neg a- tivt stærke” indsatte m.v.) blev der    pr. 1. juli 2005 indført en ny afsoningsform, hvore fter perso- ner idømt fængselsstraf i indtil 3 måneder for overtrædelse af færdselsloven kan me ddeles tilla- delse  til,  at  straffen  udstås  på  bo  pælen  under  intensiv  overvågning  og  ko   ntrol  efter  reglerne  i straffuldbyrdelseslovens kapitel 13 a. 2.1.2.1. Efter straffuldbyrdelseslovens § 78 a, stk. 1, kan justitsministeren eller den, der bemyn- diges dertil, efter ansøgning fra personer, der er idømt   fængselsstraf i indtil 3 måneder for ove   r- trædelse  af  færdselsloven,  meddele  tilladelse  til,  at  straffen  udstås  på  bopælen  under  inte nsiv overvågning og kontrol. Begrænsning  en i ordningens anvendelsesområde  til kun at angå personer, der er idømt fæn gsels- straf for overtrædelse af færdselsloven, indebærer, at   f.eks. en person, der under samme straffe- sag er døm t for at have overtrådt  både  færdselsloven   og anden lovgivning (straffeloven eller sæ  r- lovgivningen),  ikke  kan  udstå  den  idømte  fælles straf  på  bopælen. Det  samme  er  tilfæ  ldet,  hvis den dømte enten før eller efter en dom for overtrædelse af færdselsloven er idømt fængselsstraf for overtrædelse af anden lovgivning, og denne fængselsstraf endnu ikke er afs onet. Heller ikke personer, som skal afsone forvandlingsstraf, jf. straffelovens § 53, kan meddeles til- ladelse til strafudståelse på bopælen. Derimod  er  det  ikke  et  krav,  at  den  fængselsstraf    for  overtrædelse  af  færdselsloven ,  som  den dømtes ansøgning vedrører, er idømt ved samme dom, når blot den samlede fængselsstraf, som den pågældende er blevet idømt, ikke overstiger 3 måneder. En bøde idømt eller vedtaget før, samtidig med eller efter     en dom for overtrædelse af færdsel slo- ven afskære  r  ikke en person fra at opnå  tilladelse til at udstå fængselsstraf   fen på bopælen med elektronisk fodlænke m.v.   Dette gælder, uanset om det drejer sig om en bøde for ove   rtrædelse af færdselsloven  eller  anden  lovgivning.    Er  en  person  således  f.eks.  idømt  en  fæn gselsstraf  på  3 må neder  for  overtrædelse  af  færdselsloven  og  ved samme  dom  en  bøde  på  10.000  kr.  for  en overtrædelse af miljøbeskyttelsesloven, kan den  pågældende udstå fængsel sstraffen på 3 mån  e- der på bopælen, hvis beti   ngelserne herfor i øvrigt er opfyldt .
- 2.1.2.2. Straffuldbyrdelseslovens § 78 b  regulerer spørgsmålet   om, hvilke betingelser en person skal opfylde for  at kunne meddeles tilladelse til  strafudståelse på bopælen under intensiv ove r- vågning og kontrol. Opfylder den dømte ikke samtlige de i § 78 b, stk. 1, nr. 1  -4, nævnte beti  n- gelser, vil den pågældende få af slag på sin ansøgning. Det samme er tilfældet, hvis ful dbyrdel- sesformen som følge af den dømtes forhold i øvrigt ikke findes hensigtsmæssig, jf. b estemmel- sen i straffuldbyrdelseslovens § 78 b, stk. 2. Efter § 78 b, stk. 1, nr. 1, er det for det første en  betingelse, at den dømtes boligforhold er sådan, at  straffuldbyrdelse  på  bopælen  i  praksis  kan  gennemføres  under  intensiv  overvågning  og  ko n- trol. Det følger af § 78 b,   stk. 1, nr. 2,  at en tilladelse til strafudståelse på bopælen med ele ktronisk fodlænk  e m.v. dernæst er betinget af, at den dømtes beskæftigelsesforhold i form af arbejde, u d- dannelse eller lignende er af en sådan beskaffenhed, at  det i fuldbyrdelsesperioden er muligt at kontrollere, at den dømte overholder  et vilkår  om at passe sit job eller uddannelse m.v. Kravet er opfyldt, selv om den dømte f.eks.  er i aktivering eller jobtræning i hele fuldbyrdelsesp  erioden. Er den dømte uden  nogen form for beskæftigelse  , vil den dø mte som udgangspunkt ikke kunne meddeles  tilladelse  til  strafudståelse   på  bopælen     med  elektronisk  fodlænke  m.v  .  F.eks.  førtid s- pensionister og efterlønsmodtagere  vil dog kunne anses for at opfylde beskæft  igelseskravet ved deltagelse i dagcenteraktiviteter, programvirksomhed i kriminalforsorgsregi eller lignende. Efter straffuldbyrdelseslovens § 78 b, stk. 1, nr. 3, er meddelelse af en tilladelse til strafudstå else på bopælen desuden betinget af, at den dømte, hvis denne tidligere har udstået straf på bopælen under  intensiv  overvågning  og  kontrol,  i  et  tidsrum  af  2  år  f  orud  for  idø mmelsen  af  den  straf, som ansø    ningen vedrører, ikke er idømt højere straf end bøde. Efter § 78 b, stk. 1, nr. 4, er det en betingelse, at personer, der har samme bopæl som den dømte, og som er over 18 år, meddeler samtykke til, at strafudstå  else kan finde sted på den fælles bopæl. Samtykkekravet, der omfatter f.eks. den dømtes ægtefælle, samlever, hjemm eboende børn over 18  år  m.fl.,  skyldes  bl.a.,  at  der  i  boligen  skal  installeres  elektronisk  ove rvågningsudstyr,  og  at den overvågning og kontr ol, der finder sted i fuldbyrdelsesperioden, bl.a. består i kontrolbesøg. Disse  fuldbyrdelsesforanstaltninger  nødvendiggør,  at  tilsynsmy  ndigheden  (Kriminalforsorgen  i Frihed) har adgang til boligen. Efter  straffuldbyrdelseslovens  §  78  b,  stk.  2,  kan  en  tilladelse  til  udståelse  af  fængselsstraf  på bopælen    med elektronisk fodlænke m.v. nægtes meddelt, hvis fuldbyrdelsesformen efter en kon- kret vurdering af den dømtes forhold i hvert enkelt tilfælde ikke findes hensigtsmæssig.
- Tilladelse kan nægtes meddelt i   medfør af § 78 b, stk. 2, hvis der f.eks. konkret er  grund til at antage, at den dømte vil overtræde de vilkår, der gælder for fuldbyrdelse af straf på bop æ  len un- der intensiv overvågning og kontrol  – dømte adskillige  gange tidligere har fuldbyrdet straf af fængsel på bopælen med ele ktronisk fodlænke m.v. Der kan også forekomme tilfælde, hvor den dømtes personlige fo rhold er af en sådan kara k- ter, at den pågældende må anses for uegnet til at fuldbyrde de n idø mte straf på bopælen, f.eks. fordi den pågældende har et aktivt brug af euforiserende stoffer eller andre stoffer, der er forbudt efter den almindelige lovgivning. Til brug for afgørelsen af, om den dømte opfylder betingelserne i § 78 b, stk. 1, nr.   1-4, foretager kriminalforsorgen  en  nærmere  undersøgelse  af  den  dømtes  forhold,  herunder  vedko mmendes boligforhold,  beskæftigelsesforhold  samt  fysiske  og  psykiske  tilstand,  jf.  straffuldby  rdelseslo- vens § 78 b, stk. 3. Undersøgelsen har ikke kun til formål   at afdække, om den dømte o   pfylder de i  stk.  1,  nr.  1-4,  opregnede  betingelser,  men  ligeledes,  om  den  dømtes  personlige  forhold  gør straffuldbyrdelse på bopælen uhensigtsmæssig. 2.1.2.3. I straffuldbyrdelseslovens § 78 c, stk. 1, nr. 1-8, er fastlagt en række vilkår for stra   fud- ståelse på bopælen under intensiv overvågning og kontrol. Den dømte må naturligvis ikke begå strafbart forhold, og endvidere må den dømte bl.a. kun forlade sin bopæl inden for de af tilsyn s- myndigheden fastsatte tidsrum, ikke indtage alkohol, euforiserende stoffer eller andre stoffer, der er forbudt efter den almindelige lovgivning, eller udeblive helt eller delvis fra sit arbejde, uddan- nelse eller lignende m.v. I medfør af § 78 c,  stk. 2, kan der fastsættes andre vilkår, der findes    hensigtsmæssige, heru  nder vilkår om, at den dømte underkaster sig en struktureret, kontrolleret alkoholis  tbehandling. 2.1.2.4.  Tilsynet  med  den  dømte  under  strafudståelsen  på  bopælen  varetages  af  kriminalfo rsor- gen (Kriminalforsorgen i Frihed), jf. straffuldbyrdelseslovens § 78 d. Tilsynet består ikke blot i elektronisk overvågning, men ligeledes i bl.a. uanmeldte kontrolbesøg på bopælen og ko ntrolop- kald pr. telefon. Kontrolbesøg  på  bopælen  har  flere  formål.  Dels  er  tilsynsmyndigheden  i  tæt  kontakt  med den dømte med henblik på at yde den pågældende støtte og vejledning, dels kan tilsynsmyndigh eden kontrollere,  at  det  elektroniske  overvågningssystem  fungerer,  som  det  skal.  En dvidere  kan  til- synsmyndigheden  under  de  uanmeldte  kontrolbesøg  efter  behov  foreta ge  udå ndingsprøver  på den dømte eller pålægge den dømte at aflægge urinprøver til kontrol af, at den dømte ikke in dta- ger alkohol eller bruger euforiserende stoffer eller andre stoffer, der er forbudt efter den alminde- lige lovgivning.
- Kontrolbesøg  kan  lige ledes  finde  sted  på  den  dømtes  arbejdsplads,  uddannelsesinstitut  ion  eller lignende.  Arbejdsgiveren  eller  uddannelsesinstitutionen  bliver  som  altovervejende  hovedregel gjort  bekendt  med  den  dømtes  beskæftigelsesforpligtelse,  og  der  udpeges  en  kontaktperson     på arbejdspladsen eller uddannelsesinstitutionen. Underretning af arbejdsgiveren m.v. kan dog efter omstændighederne undlades, hvis den fornødne overvågning og kontrol med, at den dø mte over- holder sin beskæft  igelsesforpligtelse, i øvrigt kan finde sted på   fuldt betryggende vis uden under- retning af arbejdsgiveren. Tilsynsmyndigheden afgiver efter straffuldbyrdelseslovens § 78 d, stk. 2, indberetning til Direk- toratet for Kriminalforsorgen, hvis den dømte ikke længere opfylder betingelserne for stra   fudstå- else på bopælen, hvis den dømte overtræder de vilkår, der gælder for strafudståelsen, eller hvis kriminalforsorgens tilsyn og kontrol med den dømte ikke kan  genne mføres på  grund  af dennes adfærd. Indberetning finder sted med henblik på, at Direktoratet for Kr   iminalforsorgen kan tage stilling til, om den meddelte tilladelse skal tilbagekaldes, jf. nedenfor under pkt. 2.1.2.5. 2.1.2.5. Efter straffuldbyrdelseslovens § 78 e kan en tilladelse til strafudståelse på bopælen tilb a- gekaldes  i  en  række  tilfælde.  Kompe tencen  til  at  tilbagekalde  en  sådan  tilladelse  er  henlag t  til Direktoratet for Kriminalforsorgen. Efter § 78 e, stk. 1, nr. 1,  kan en tilladelse til strafudståelse på bopælen under intensiv ove rvå g- ning og kontrol for det første tilbagekaldes, hvis den døm  te anmoder derom. En tilladelse kan endvidere tilbagekaldes, hvis den dømte inden fuldbyrdelsens iværksættelse har begået strafbart  forhold,  jf. § 78 e, stk. 1, nr. 2.  Om tilbagekaldelse i medfør af denne beste  m- melse  bør  finde  sted,  afhænger  af  en  konkre   t  vurdering  i  hvert  enkelt  tilfælde.  Er  den  begåede lovovertrædelse af bagatelagtig karakter    – g- nende – n- ger til Forslag til lov om ændring af lov om fuldbyrdelse af straf m.v. (Fuldbyrde  lse af straf på bopælen under intensiv overvågning og kontrol samt begrænset fællesskab for ”negativt stærke” indsatte m.v.) (L 12). Samme sted er det anført, at tilbagekaldelse heller i kke bør ske bl.a. i ti l- fælde, hvor der er tale om en ny færdselslovovertrædelse, medmindre den pågældende idømmes eller må antages at ville blive idømt en fængselsstraf, der nlagt med den fængselsstraf, som den allerede meddelte tilladelse til strafudståelse på bopælen ve drører  – å- neders fængsel. Efter § 78 e, stk. 1, nr. 3, kan en tilladelse til strafudståelse på bopælen med elektronisk fo dlænke m.v. desuden tilbagekaldes, hvis den dømte på tidspunktet for fuldbyrdelsens iværksæ ttelse eller under  denne  frihedsberøves  af  anden  grund  end  til  fuldbyrdelse  af  den  fængsel   sstraf,  som  den
10 - meddelte tilladelse vedrører, f.eks. hvis den dømte anholdes eller varetægt sfængsles i mere end 24 timer. Efter § 78 e, stk. 1, nr. 4, kan en tilladelse endvidere tilbagekaldes, hvis den dømte på tid  spunktet for straffuldbyrdelsens iværksættelse eller under denne ikke længere o pfylder de i § 78 b, stk. 1, nr. 1, 2 og 4, nævnte betingelser. Også efter denne bestemmelse afhænger det af en konkret vu r- dering, om den skete ændring i den pågældendes forhold medf ø at gennemfø En tilladelse til strafudståelse på bopælen kan herudover tilbagekaldes, hvis den dømte ove rtræ- der de i § 78 c, stk. 1, nr. 1-8, nævnte vilkår, jf. lovens § 78 e, stk. 2, 1. pkt. Det samme gælder, hvis den dømte overtræder vilkår fastsat i medfør af § 78 c, stk. 2, eller hvis kriminalforsorgens tilsyn og kontrol med den dømte ikke kan gennemføres på grund af dennes adfærd, j f. § 78 e, stk. 2, 2. pkt. Hvis  strafudståelsen  på  bopælen  er  iværksat  på  det  tidspunkt,  hvor  tilladelsen  tilbagekaldes, overføres den dømte til afsoning af den resterende del af straffen i umiddelbar forbi  ndelse med, at den pågældende underrettes om af   gørelsen. Er straffuldbyrdelsen endnu ikke iværksat, indsæ t- tes  den  dømte  til  afsoning  i  fængsel  eller  arresthus  snarest  m   uligt  efter  den  almindelige  regel  i straffuldbyrdelseslovens § 8, stk. 1. 2.1.2.6. Efter § 78 f, stk. 1, skal den dømte overføres til   fængsel eller arresthus, hvis en till  adelse til udståelse af straf på bopælen under intensiv overvågning og kontrol tilbagekaldes efter ful d- byrdelsens iværksættelse. Tilsynsmyndigheden  kan  efter  §  78  f,  stk.  2,  1.  pkt.,  bestemme,  at  den  dømte  midlertidigt   skal overføres til fængsel eller arresthus, mens spørgsmålet om tilbagekaldelse b ehandles. Denne mu- lighed for midlertidig overførsel har til formål at sikre, at dømte, der har begået åbenbare og a l- vorlige  overtrædelser  af  de  vilkår,  som  gælder  for  strafud ståelse  på  bopælen,  samt  dømte,  der ikke længere opfylder betingelserne herfor, eller som udviser en sådan adfærd, at de nø dvendige tilsyns-  og  kontrolforanstaltninger  ikke  kan  gennemføres,  straks  overføres  til  fængsel  eller  a r- resthus. 2.2. Justitsministeriets overvejelser 2.2.1. Udvidelse af ordningen til at omfatte alle unge lovovertrædere 2.2.1.1. Som anført oven for under pkt. 2.1. blev der pr. 1. juli 2005  indført en ny afsoning sform, hvorefter  personer,  der  er  idømt   ubetinget  fængselsstraf  i  indtil    3  måneder   for  overtræ  delse  af
11 - færdselsloven,    kan få  tilladelse til at udstå den idømte   straf på bopælen under intensiv overvå g- ning og kontrol. I Sverige, hvor man har  haft en lignende ordning med strafafsoning på bopælen under intensiv overvågning og ko ntrol i mere end 10 år, har man generelt gode erfaringer med ordningen. Der har  været  fordele  forbundet  med,  at  dømte  under  strafudståelsen  kan  fortsætte  i igangvæ  rende uddannelse eller job. Ordningen med afsoning på bopælen er nu ved at være fuldt etabl eret her i landet. Som forudsat i det  pågældende  lovforslags  bemærkninger er  den  praktiske  iværksættelse  af strafafsoning  på bopælen    sket  etapevis  med  henblik  på  at  give  kriminalforsorgen  mulighed  for  at  afprøve  det elektroniske overvågningsudstyr. De  førs te erfaringer tyder imidlertid på, at ordningen   vil væ  re velfungerende også personalemæssigt og org   anisatorisk. Justitsministeriet  finder,  at  der  som  led  i  regeringens  initiativer  over  for  unge  kriminelle  er grundlag for allerede nu at udvide ordningen til også at omfatte unge lovovertrædere, der idø m- mes kortere, ubetingede fængselsstraffe, og som har gode pe  rsonlige forhold i form af bl.a. bolig og  beskæftigelse  (arbejde,  uddannelse  eller  lignende).  Herved  sikres  det  i  højere  grad,  at  den tilknytning  til  arbejdsmarkedet  eller  uddannelsessystemet,  som  den  unge  lovovertræder    måtte have, kan bevares under strafafsoningen. Dette vil forbedre den pågældendes m   uligheder for på længere sigt at opnå en varig tilknytning til arbejdsmarkedet, og    det vil generelt kunne medvirke til at mindske risikoen for recidiv (tilbagefald til ny kriminalitet). På baggrund af det anførte foreslås det, at ordningen vedrørende fuldbyrdelse af straf på bop æ  len under intensiv overvågning og kontrol udvides til at omfatte alle persone r, der er idømt ubetinget fængselsstraf i indtil 3 måneder, og som på gerningstid spunktet ikke var fyldt 25 år. I 2003 blev ca. 1850 unge til og med 24 år idømt en ubetinget fængselsstraf i indtil 3 måneder for  overtrædelse  af  straffeloven  og  særlovgivni ngen  (med  undtagelse  af  færdselsloven).  Heraf blev  ca.  45  procent  dømt  for  berigelseskriminalitet  (indbrud,  butikstyverier,  brugstyver ier  og andre formueforbrydelser), ca. 46 procent for vold m.v., ca. 1 procent for andre straffelovsover- trædelser  og  ca.  8    procent  for  særlovsovertrædelser  (først  og  fremmest  for  overtræde lse  af  lov om euforiserende stoffer).   Justitsministeriet har overvejet, om visse former for kriminalitet, herunder f.eks. meget grov per- sonfarlig kriminalitet eller anden mere omfattende eller organiseret kriminalitet, bør ud elukke, at en person under 25 år får tilladelse til strafudståelse på bopælen.
12 - Imidlertid  idømmes  k orte  frihedsstraffe  på  indtil  3  måneders  fængsel  no rmalt  ikke  for  meget grov og omfattende kriminalitet. Hertil kommer, at de samme meget strenge vilkår  for afsoning på bopælen, som gælder i dag, også skal  gælde for de unge lovovertrædere. For den dø mte vil den  væsentligste  forskel  mellem  afsoning  på  bopælen  med  ele ktronisk  fodlænke  m.v.  og  afs  o- ning  i  fængsel,  arresthus  el  ler  i  kriminalforsorgens  institutioner  m.v.  være,  at  lovovertr  æ  deren kan bevare sin tilknytning til arbejdsmarkedet eller uddannelsessystemet uden afbrydelser. Tilla- delse til en sådan afsoning vil  desuden bl.a. forudsætte, at den dømte har gode pe   rsonlige forhold i form af bl.a. egnede bolig- og beskæftigelsesforhold og ikke har et alkoho  lmisbrug eller mis- brug  af euforiserende stoffer  eller andre stoffer,  der  gør den pågældende  uegnet til denne afs o- ningsform. Det er på den anførte baggrund   Justitsministeriets opfattelse, at ordningen bør udformes sål  edes, at  alle  personer,  der  er  idømt  fængselsstraf  i  indtil  3  måneder,  og  som  på  gerningstid spunktet ikke var fyldt 25 år, har mulighed for at opnå tilladelse til strafudståelse på bop    æ  len med elek- tronisk fodlæ  nke m.v., hvis de konkret opfylder betingelserne herfor. 2.2.1.2. Efter forslaget vil en tilladelse til strafudståelse på bopælen under intensiv overvå gning og  kontrol  kunne  meddeles  personer,  der  er  idømt  fængselsstraf  i  indtil  3  mån eder,  og  som  på gerningstidspunktet ikke var fyldt 25 år, jf. den foreslåede bestemmelse i   § 78 a, stk. 1 (lovfors- lagets § 1, nr. 2). Ligesom  efter  den  gældende  ordning  for  færdselslovovertrædere  er  d et  efter  forslaget  ikke  et krav,  at den fængselsstraf, som den dømtes a   nsøgn ing vedrører,  er idømt ved samme dom, når blot den samlede fængselsstraf, som den pågældende er blevet idømt, ikke overstiger 3 mån eder. Således vil f.eks. en person,  som idøm mes en ubetinget fængselsstraf i   30 dage for et værtshu  s- slagsmål , og som senere  – ddelt – m- mes 30 dages ubetinget fængsel for et brugstyveri af en bil, kunne meddeles tilladelse til at udstå den  samlede  straf  af  fængsel  i    60  dage  på  bop æ  len  med  elektronisk  fodlænke  m.v.    Det  er imidlertid en forudsætning herfor, at samtlige de lovovertrædelser, som fængsel sstraffene vedrø- rer, blev begået inden det fyldte 25. år. Også e n person, der idømmes  en såkaldt kombinationsdom, jf. straffelovens § 58  (hvorefter ret- ten kan bestemme, at en del af den forskyldte straf, dog højst 6 måneder, skal fuldbyrdes, mens dommen i øvrigt gøres betinget  ), kan meddeles tilladelse til at udstå den ubetingede del af stra f- fen på bopælen med elektronisk fodlænke m.v., hvis den ubetingede del af straffen ikke oversti- ger 3 måneders fæn   gsel. Da ordningen vedrører fuldbyrdelse af fængselsstraf, vil heller ikke en bøde vedt aget eller idømt før, samtidig med eller efter den dom, som ansøgningen om strafudståelse på bopælen vedrører,
13 - afskære  den  dømte  fra  at  få  ti lladelse  til  at  afsone  den  idømte  fængselsstraf  på  bop æ  len  under intensiv overvågning og kontrol. Er en person således f.eks. idømt en ubetinget fæn gselsstraf i 30 dage for et værtshusslagsmål og ved samme dom en bøde på 10.000 kr. for to tilfælde af kørse l uden kørekort, kan den pågældende , hvis betingelserne i øvrigt er opfyldt, få tilladelse til at   udstå straffen på 30 dages fæn   gsel på bopælen. Tilladelse til strafudståelse på bopælen vil ikke kunne meddeles personer på 15 -17 år, der som et alternativ  til  fængselsstraf  er  idømt  en  såkaldt  ungdomssanktion,  jf.  stra ffelovens  §  74  a.  Efter denne bestemmelse kan  personer, der på  ge rningstiden ikke var fyldt 18  år, og som har begået grovere personfarlig kriminalitet (f.eks. vold, røveri og voldtægt) eller and   en alvorlig kriminali- tet  (f.eks.  mere  omfattende  berigelseskriminalitet,  brugstyverier  eller  hærværk),  dømmes  til  at undergive  sig  en  struktureret,  kontrolleret  socialpædagogisk  behan  dling  af  2  års  varighed,  hvis det må anses for formålstjenligt for at for  ebygge yderligere lovovertræde  lser. Heller ikke personer, som skal afsone forvandlingsstraf, jf. straffelovens § 53, kan efter den fore- slåede bestemmelse i  § 78 a, stk. 1, nr. 1 (forslagets § 1, nr. 2) meddeles tilladelse til strafudstå- else på bopælen. D   ette svarer til, hvad der gælder efter den nuværende ordning ve drøre nde fær  d- selslovovertræderes fuldbyrdelse af straf på bopælen under intensiv overvågning og ko ntrol. Endelig vil en person, der har flere uafsonede domme, som sammenlagt overstiger 3 måne ders fængsel, ikke kunne få tilladelse til at udstå straffen helt eller delvis på bopælen med elektr onisk fodlæ  nke m.v. 2.2.1. 3. En person, der idømmes fængselsstraf i indtil 3 måneder, og som på gerningstid spunktet ikke  var  fyldt  25  år,  kan  kun  meddeles   tilladelse  til  strafudståelse  på  bopælen  under  intensiv overvågning og kontrol efter den foreslåede bestemmelse i   § 78 a, stk. 1, nr. 1 (forslagets § 1, nr. 2),  hvis  den  pågældende  opfylder  de  i  straffuldbyrdelseslovens  §  78  b  fastsatte  betingelser,  jf. ovenfor under pkt. 2.1.3.2. Straffuldbyrdelseslovens § 78 b foreslås ikke æn   dret. Dette  indebærer  bl.a.,  at  den  dømte  skal  have  egnede  bolig   -  og  beskæftigelsesforhold,  samt  at den dømte, hvis denne tidligere har u dstået straf af fængsel på bopælen, ikke i et tidsrum af 2 år forud for idømmelsen af den straf, ansøgningen vedrører, er idømt højere straf end bøde. En dvi- dere skal personer, der har samme bopæl som den dømte, og som er over 18 år, meddele sa m- tykke til, at straffen kan fuldbyrdes på den fælles bop   æl. Opfylder  den  dømte  ikke  samtlige  de  i  straffuldbyrdelse slovens  §  78  b,  stk.  1,  nr.  1-4,  nævnte betingelser, vil den pågældende blive meddelt afslag på sin ansø gning. Det samme er tilfældet, hvis  denne  fuldbyrdelsesform  som  følge  af  den  dømtes  forhold    ikke  findes  hensigtsmæssig,  jf. straffuldbyrdelseslovens § 78 b, stk. 2.
14 - Om tilladelse skal nægtes meddelt efter denne beste  mmelse, vil bero på en konkret vurdering af den  dømtes  forhold  i  hvert  enkelt  tilfælde.  Till   adelse  efter  denne  bestemmelse  vil  f.eks.  kunne nægtes meddelt, hvis den fængselsstraf, som ansøgningen vedrører, er idømt for krim inalitet be- gået  mod  en  anden  person  i  ansøgers  husstand,  f.eks.  volds  -  eller  sædelighedskrim  inalitet,  selv om den pågældende giver samtykke. Tilladelse vil også k unne næ  gtes, hvis det ikke i praksis vil være muligt at gennemføre den    forudsatte intensive overvågning og kontrol med den dømte. Tilladelse vil endvidere kunne nægtes efter straffuldbyrdelseslovens § 78 b, stk. 2, hvis det efter en konkret vurdering må  lægges til grund, at der foreligger en væsentlig ris iko for, at den dømte vil misbruge en tilladelse til strafudståelse på bopælen til at fortsætte med at begå krim inalitet. En  sådan  væsentlig  risiko  vil     ikke  mindst  kunne  foreligge  i  tilfælde,  hvor  den  påg   æl  dende  er dømt for kriminalitet begået i hjemmet, f.eks. ved brug af en hjemmecomputer. Tilladelse  vil  desuden  kunne  nægtes,  hvis  den  dømte  er  mellem  15   -17  år,  og  den  pågældendes personlige  forhold  er  af  en  sådan  problematisk  karakter,  at  vedko mmende  konkret  skønnes  at være   mere egnet til anbringelse på hospital, i familiepleje, i egnet hjem eller  i institution i medfør af straffuldbyrdelseslovens § 78, stk. 2, jf. stk. 1. I tilfælde, hvor kriminalforsorgen   allerede er bekendt med den dømtes personlige  forhold, og det er helt åbenbart, at den dømte ikke o  pfylder betingelserne for strafudståelse på bopælen, jf. § 78 b, stk. 1, nr. 1-4, eller at fuldbyrdelsesformen som følge af den dømtes forhold i øvrigt ikke er hensigtsmæssig, jf. lovens § 78 b, stk. 2,   kan det efter omstændighederne undlades   at iværksætte en mere indgående egnethedsundersøgelse  af den dømte i medfør af straffuldbyrde lseslovens § 78 b, stk. 3. 2.2.1.4. Det foreslås, at pers oner, der er idømt fængselsstraf i indtil 3 måneder, og som på ger- ningstidspunktet ikke var fyldt 25 år, skal overholde de samme vilkår, som gælder for færdsel s- lovovertræderes strafudståelse på bopælen, og at de skal undergive sig de samme ti lsyns- og ko n- trolforanstaltninger, jf. herom ovenfor under pkt. 2.1.2.3. og 2.1.2.4. Også reglerne vedrørende tilbagekaldelse af en tilladelse, jf. ovenfor under pkt. 2.1.2.5., og re  g- lerne  om  overførsel  til  fængsel,  arresthus  m.v.  i  forbindelse  med  en  sådan  tilbagekaldelse,  jf. ovenfor  under  2.1.2.6.,  vil  efter  forslaget  finde  tilsvarende  anvendelse.  For  de  15-  til  17-årige gælder,  at  disse  skal  overføres  til  en  pension  under  kriminalforsorgen  eller  en  institution  m.v. uden  for  kriminalforsorgen,  medmindre  afgørende  hensyn  til  retshåndhævelsen  taler  imod  a n- bringelse uden for fængs  el og arresthus, jf. straffuldbyrdelseslovens § 78, stk. 2.
15 - 2.2.1.5. Som anført ovenfor under pkt. 2 .1.1.3.  indkaldes dømte med et varsel på no  rmalt 1 må- ned til at møde i en bestemt afsoningsinstitution. I sager, hvor den dømte er stra  ffet efter straffe- lovens § 119 (vold mod tjenestemand i funktion), § 123 (vidnetrusler), § 216 (voldtægt) eller §§ 244 - 246 (vold), udgør varslet dog kun 10 dage. Det korte indkaldelsesvarsel i sager vedrørende afsoning af domme for overtrædelse af straff   elo- vens §§ 119, 123 og 244-246 blev indført i forbindelse med vedtagelse af lov nr. 366 af 18. maj 1994 om ændring af straffeloven, retsplejeloven og offererstatningsloven (Bekæ mpelse af vold), hvor det i lovforslagets bemærkninger bl.a. er anført, at det er målsætningen, at denne gruppe af dømte indkaldes straks efter, at fuldbyrdelsesordre er givet (dvs. straks efter ankefr istens udløb), med 10 dages varsel til fremmøde, således at strafafsoningen kan påbegyndes 1 m   å ned efter en- delig dom. Det korte indkaldelsesvarsel vedrør ende afsoning af domme for overtrædelse af stra  f- felovens § 216 er indført i 2005 som opfølgning på folketingsbeslu   tning nr. B 82 om forbedring af voldtægtsofres retsstilling før og under retssagen, som blev vedtaget af Folketinget den 4. juni 2004. Som led i regeringens indsats over for unge kriminelle er det i relation til unge kriminelle under 18 år i regeringsgrundlaget fra februar 2005 bl.a. anført, at ankl  agemyndighed, domstole og kri- minalforsorgen skal prioritere, at denne gruppe kriminelle får dom  og påbegynder afs oning eller opfyldelse af vilkår i forbindelse med tiltalefrafald og betingede domme hurtig ere, end det sker i dag, herunder at afsoning eller opfyldelse af vilkår bør påbegyndes senest 1 m   å ned efter sagens afgørelse. Iværksættelse  af  st rafudståelse  på  bopælen  med  elektronisk  fodlænke  m.v.  vil  ikke  kunne  ske inden for 1 måned. Dette skyldes bl.a., at den dømte skal have en frist til at ansøge Direktor   atet for Kriminalforsorgen om tilladelse til at bruge denne afsoningsform, og at der vil skulle foreta- ges  en egnethedsundersøgelse  af ansøgeren med  henblik på at afklare, om den pågælde nde op- fylder betingelserne for at kunne meddeles en sådan tilladelse, jf. straffuldbyrdelse slovens § 78 b, stk. 3.     Justitsministeriet (Direktoratet for Kriminalforsorgen) vil imidlertid indrette administrationen af ordningen  således,  at   behandlingen  af  ansøgninger  om  tilladelse  til  strafu dståelse  på  bopælen under intensiv overvågning og kontrol  fra den omhandlede persongruppe prioriteres. Det samme vil gælde   for så vidt angår iværksættelsen af selve strafafsoningen på bopælen med elektr onisk fodlænke m.v. 2.2.1.6. Selv om en person opfylder lovens betingelser for at kunne få tilladelse til at a fsone på bopælen, vil   tilladelse kunne nægtes, hvis der ikke   inden for rimelig tid er ledig kapacitet i ord- ningen.
16 - 2.2.2. Udvidelse af ordningen til at omfatte personer, der ud over overtrædelse af færdselslo -          ven også har b egået andre lovovertrædelser 2.2.2.1. Den gældende   ordning vedrørende ful dbyrdelse af straf på bopælen under intensiv ove   r- vågning  og  kontrol  er  begrænset  til  tilfælde,  hvor  den  pågældende  er  idømt  fængselsstraf  for overtrædelse af fær dselsloven. Det  foreslås  at  udvide  denne  ordning  således,  at    personer,  der  før,  samtidig  med  eller  efter  e n dom for overtrædelse af færdselsloven idømmes straf for overtrædelse af anden lovgivning, kan meddeles tilladelse til straffuldbyrdelse på bopælen under intensiv overvågning og kontrol, hvis den eller de skete overtrædelser af anden lovgivning ikke har v  æret af væsentlig betydning  for den samlede fængselsstrafs længde, og længden  af den samlede fængselsstraf ikke overst iger 3 måneder , jf. den foreslåede  § 78 a, stk. 2 (lovforslagets § 1, nr. 2). Det forudsættes, at overtrædelser af anden lovgivning end f ærdselsloven som udgangspunkt a  n- ses for ikke at have haft væsentlig betydning for den samlede fængselsstrafs længde, hvis det kan lægges til grund, at straffen for den eller de pådømte færdselslovovertrædelser udgør to tredjed e- le eller mere af den samlede straf. I  praksis  forekommer  det,  at  en  person  ved  samme  handling  har  begået  flere  lovovertrædelser. F.eks.  kan  en  spirituskørsel   samtidig  indebære  en  overtrædelse  af  stra ffeloven,  herunder  f.eks. straffelovens § 293 a om brugstyveri af motorkøretøj. Hvis    den pågældende    i et sådant tilfæ   lde er idømt en straf, der ikke overstiger 3 måneders fængsel, vil den pågældende på samme måde   kun- ne meddeles tilladelse til strafudståelse  på bopælen under intensiv overvågning og kontrol efter forslagets § 1, nr. 2 (§ 78 a, stk. 2), hvis det må antages, at brugstyveriet  ikke har været af v  æ- sentlig betydning for den samlede fæn  gselsstrafs længde. Det forudsættes, at politimesteren, når sagen fremsendes til kriminalforsorgen efter     domfælde sen,   afgiver   en   udtalelse   om,   hvorvidt   eventuelle   overtrædelser   af   anden   lovgivning   end fær  dselsloven har været af væsentlig betydning for den samlede fængselsstrafs læn gde. 3.  Fratagelse af mulighed for udgang ved udeblivelse fra afsoning 3.1. Gældende ret 3.1.1. Indkaldelse til fuldbyrdelse af fængselsstraf   og reaktioner ved udeblivelse fra afsoning
17 - Efter straffuldbyrdelseslovens § 8, stk. 1, skal fuldbyrdelse af fængselsstraf iværksættes sn arest muligt.  Dømte,  der  er  på  fri  fod  efter  dommen,  indkaldes  til  fuldbyrdelse  i  overensst  emmelse med reglerne i bekendtgørelse nr. 504 af 17. juni 2005 om iværksættelse af fængsel sstraf, forva- ring og forvandlingsstraf for bøde i fængsel eller arresthus (iværksættelsesbekend tgørelsen). Efter iværksættelsesbekendtgørelsens § 9, stk. 1, skal den dømte møde til udståelse af fæn gsels- straf  eller  forvaring  efter  indkaldelse.  Hvis  den  dømte  møder  frem  for  sent  eller  i  påvirket  ti   l- stand, kan afsoningsinstitutionen afvise at modtage den pågældende   , jf. § 9, stk. 2. Indkaldelse foretages af afsoningsinstitutionen, jf. bekendtgørelsens § 16, stk. 1.   Den dømte in d- kaldes  som  udgangspunkt  med  en  frist  på  minimum  1  måned  før  datoen  for  fremmøde,  jf.  b e- kendtgørelsens § 12, stk. 1. Indkaldelse kan dog ske med en frist på mindst 10 dage bl.a. i tilfæ l- de, hvor den dømte er straffet for overtrædelse af straffelovens § 119 (vold mod tjenestemand i funktion), § 123 (vidnetrusler), § 216 (voldtægt) eller §§ 244  -246 (vold), jf. bekendtgø 12, stk. 2, nr. 1. Er den dømte blevet afvist efter b ekendtgørelsens § 9 , stk. 2, jf. ovenfor, kan ny indkaldelse ske med dags varsel. I  indkaldelsen  skal  den  dømte  gøres  bekendt  med  mødested  og -tidspunkt,  og  den  dø mte  skal vejledes om reglerne vedrørende  ansøgning om udsættelse     og benådning, herunder om  reglerne for opsætt  ende virkning af en sådan ansøgning, jf. iværksættelsesbekendtgørelsens §§ 13 og 14. Indkaldelsen  skal  endvidere  bl.a.  indeholde  oplysning  om,  at  den  dømte  kan  afvises,  hvis  den pågældende  møder  frem  for  sent  eller  i  påvirket  tilstand, at  afsoningsinstitutionen  kan  ændres, hvis den dømte møder frem for sent eller i påvirket tilstand,    at afsoningsinstitutionen kan æn  dres fra åben til lukket institution, hvis den dømte udebliver eller møder frem for sent,    at det tillægges betydning ved vurderingen af risikoen for misbrug af en eventuel senere udgangstilladelse, hvis den dømte ikke er mødt frem i overensstemmelse med indkaldelsen,   samt at den dømte vil blive anholdt af politiet, hvis den pågældende ikke møder frem i overensstemmelse med indkaldelsen m.v., jf. herved iværksættelsesbekend tgørelsens § 14, stk. 2. 3.1.2. Tilladelse til u dgang 3.1.2.1. Udgang til indsatte, der afsoner fængselsstraf, har siden 1965 været et almindeligt led i straffuldbyrdelsen.  Reglerne  om  udgang  er  indeholdt  i  straffuldbyrdelseslovens  §§  46-50.  Ved udgang forstås et under straffuldbyrdelsen tilladt fravær fra institutionen i et bestemt tid   srum. Efter  straffuldbyrdelseslovens  §  46,  stk.  1,  nr.  1-3,  kan  tilladelse  til  udgang  meddeles,  når  u d- gangsformålet er rimeligt begrundet i u ddannelsesmæssige, arbejdsmæssige, behandlingsmæ ssi- ge, familiemæssige eller andre personlig  e hensyn (nr. 1), der ikke er bestemte grunde til at anta-
18 - ge, at den indsatte i forbindelse med udgang vil begå ny kriminalitet, unddrage sig for tsat straf- fuldbyrdelse  eller  på  anden  måde  misbruge  udgangstilladelsen    (nr.  2),  og  hensynet  til  retshå n- dhævelsen ikke i øvrigt taler imod udgangstilladelse    (nr. 3). I lovens § 46, stk. 2, er opregnet de momenter, der skal tillægges særlig vægt ved den vurdering af misbrugsrisikoen, der efter § 46, stk. 1, nr. 2, skal foretages ved meddelelse af tilladelse til udgang. 3.1.2.2. Efter straffuldbyrdelseslovens §  50, 1. og 2. pkt., fastsætter justitsministeren regler om tilladelse til udgang, og det kan i forbindelse med sådanne re gler bestemmes, at tilladelse til ud- gang først kan gives efter ophold i et bestemt tidsrum i institutionen og efter udståelse af en b  e- stemt del af straffen.  Efter 3. pkt. kan det endvidere bestemmes,  at den indsatte efter udgangs- misbrug er afskåret fra i e t bestemt tidsrum at forlange en afgørelse af spørgsmålet om tilladelse til udgang. Regler  om  tilladelse  til  udgang  m.v.  er  fastsat  ved  bekendtgørelse  nr.  825  af  26.  juli  2004  om udgang til indsatte, der udstår fængselsstraf eller forvaring i kriminalfo   rsorgens institutioner (ud- gangsbekendtgørelsen). I udgangsbekendtgørelsen  sondres mellem fem forskellige udgangsformer: Udgang til besøg hos bestemte  personer  (weekendudgang),  frigang,  udstationering,  udflugter  samt  udgang  til  særlige formål. Om tidspunk tet for første udgang henvises til  pkt. 3.1. 2.3. n e denfor. Tilladelse til udgang kan efter udgangsbekendtgørelsens § 35, stk. 1,  meddeles til besøg hos   be- stemte  nærstående  personer     (ægtefælle,  samlever,  børn  m.fl.),  medmindre  besøget  ikke  fi ndes formålstj enligt. Der kan  gives tilladelse til regelmæssig udgang   til besøg hos bestemte nærstående personer , jf. udgangsbekendtgørelsens § 38, stk. 1. Udgang kan gives én gang inden for hver 3-ugers periode. Udgangen gives fra fredag kl. 16 til søndag kl. 21. Udg ang af tilsvarende varighed kan dog gives på andre dage, hvis særlige fo   rhold taler herfor. Indsatte,  der  ikke  har  fået  tilladelse  til  regelmæssig  udgang     efter  bekendtgørelsens  §  38 ,  kan  i stedet  få  tilladelse  til  lejlighedsvis  udgang,  jf.  udgangsbekendtg ørelsens  §  40,  stk.  1.  En  sådan udgang er normalt af kortere varighed. Udgang i form af frigang kan gives, når det findes formålstjenligt med henblik på beskæftige lse hos arbejdsgiver eller deltagelse i undervisning, navnlig i tilfælde, hvor der er behov   for en ar- bejdstræning eller undervisning, som mest hensigtsmæssigt  gives uden  for instituti onen, jf. ud- gangsbekendtgørelsens § 44, stk. 1. Efter bekendtgørelsens § 45, stk. 1,   kan frigang til beskæft  i- gelse normalt kun finde sted i den sidste del af opholdstiden, og frigang kan ikke gives for læ  n-
19 - gere  tid  end  3  måneder,  medmindre  særlige  omstændigheder,  herunder  straffens  læn gde,  gør længere fr  igang påkrævet og formålstjenlig. Udgang i form af udstationering kan gives i de tilfælde, der er nævnt i udgangsb ekendtgøre lsens § 44, hvis udgang af praktiske grunde ikke kan gennemføres som frigang, eller det undt agelses- vis  skønnes  særlig  formålstjenligt,  at  frigang  gennemføres  som  udstationering,  jf.  u dgangsbe- kendtgørelsens § 50, stk. 1. Kortvarig  udgang  til  udflugter  eller  til  arrangementer,  hvortil  der  er  offentlig  adgang,  eller  til deltagelse i klubvirksomhed kan lejlighedsvis gives indsatte, der i åben institution udstår fæn g- selsstraf i 30 dage eller derover, jf. bekendtgørelsens § 55, stk. 1. Indsatte, der ud står fæn   gsels- straf i under 30 dage, kan deltage i udgang efter § 55, stk. 1, hvis der er tale om arrangementer, der er led i det almindelige fællesskab i institutionen eller har tilknytning til fælles aktiviteter i institutionen, f.eks. deltagelse i sportskampe eller studieture i tilslutning til undervisning og stu- diekredsarbejde i institutionen, jf. § 55, stk. 2. For indsatte i lukket institution med tilladelse til uledsaget udgang kan der lejlighedsvis gives kortvarig udgang med henblik på at overvære gud   s- tjenester, koncerter m.v. uden for institutionens område, jf. bekendtgørelsens § 56. Herudover kan der gives udgang til særlige formål   , jf. udgangsbekendtgørelsens § 31. Efter  den- ne bestemmelse kan indsatte få udgang med henblik på besøg hos    en nærståend   e, som er alvor- ligt syg (§ 31, stk. 1, nr. 1), tilstedeværelse ved en nærstående persons begravelse (§ 31, stk. 1, nr. 2), møde i retten eller  hos anden offentlig myndighed i tilfælde, hvor vedkomme  nde myndig- hed finder det påkrævet    (§ 31, stk. 1, nr. 3), og lægeundersøgelse eller     -behandling eller anden behandling, der ikke hensigtsmæssigt kan finde sted i institutionen   (§ 31, stk. 1, nr. 4). Indsatte, der udstår fængselsstraf i 30 dage eller derover, kan    også  få udgang med he nblik på bl.a. besøg hos  nærstå   ende  personer  ved  vigtige  begivenheder,  ægt  eskabsindgåelse,   besøg  hos  tilsynsmy n- digheden  for  at  planlægge  forløbet  af  tilsynsperioden  m.v.,     jf.  udgangsbekendtgørelsens  §  31, stk. 2. Udgang til særlige formål kan, hvis særlige omstændigheder taler derfor, gives, uanset om der i forbindelse med tilbagekaldelse af en tilladelse til udgang er truffet afgørelse om udgangsk aran- tæne,  jf.  udgangsbekendtgørelsens  §  31,  stk.  3.  Udgangen  kan     ikke  gives  for  læ  ngere  tid,  end formålet tilsiger, og må normalt ikke overs  tige 3 dage ud over rejsetiden, jf. § 32. 3.1.2.3. For så vidt angår tidspunktet for første udgang    til besøg hos bestemte nærstående pe rso- ner, frigang og udstationering skelnes der i udgangsbekendtgørelsen  mellem indsatte, der udstår straf i henholdsvis åben og lu kket institution.
20 - Fælles for   udgang til besøg hos bestemte personer , frigang og udstationering er, at indsatte i åbne institutioner kan meddeles tilladelse til udgang efter 30 dages ophold i institutionen, jf. udgangs- bekendtgørelsens § 36, stk . 1, 1. pkt.,. For indsatte, der udstår fængsel i 2 år og 6 måneder eller derover, og som ikke har været på fri fod mellem domfældelsen og in dsættelsen i institutionen, kan udgang dog først meddeles, når en sjettedel af straffen er u  dstået, jf. § 36, stk.  1, sidste pkt. Indsatte i lukkede institutioner kan få  tilladelse til udgang, når en fjerdedel af straffen er udst å et, jf.  udgangsbekendtgørelsens  §  37,  stk.  1,  1.  pkt.  Indsatte,  som  i  lukkede  institutioner  udstår fængselsstraf på 5 år eller derover, kan dog ikke få  tilladelse til uledsaget udgang før en tre djedel af straffetiden er udstået. Uanset straffens længde, er det desuden en betingelse for    en tilladelse til  udgang,  at  der  er  forløbet  10  uger  fra  indsættelsen,  og  at  den  pågældende  har  o pholdt  sig  7 uger i inst i tutionen, jf. § 37, stk. 1, 3. pkt. Efter  udgangsbekendtgørelsens  §  37,  stk.  3,  1.  pkt.,  kan  indsatte,  der  er  egnet  til  anbringelse  i åbent fængsel, men    som er anbragt i arresthus (Københavns Fængsler) efter straffuldbyrdelse   slo- vens § 21, stk. 2 (dvs. korttidsdømte anbragt i arresthus af hensyn til den samlede udnyttelse af pladserne  i  kriminalforsorgens  institutioner),  få  udgang,  når  de  tidsmæssige  betingelser  i  b e- kendtgørelsens  §  36  er  opfyldt,  jf.  ovenfor.  I  alle  andre  spørgsmål  behandles     indsatte  anbragt  i arresthus  efter  reglerne  om  udgang  fra  lukkede  institutioner,  jf.  bekendtgørelsens  §  37,  stk.  3, sidste pkt.           3.1. 3 . Reaktioner ved udgangsmisbrug En  tilladelse  til  udgang  kan  tilbagekaldes,  eller  vilkårene  for  tilladelsen   kan  ændres,  hvis  den indsatte udebliver fra udgang eller i øvrigt ikke overholder de i medfør af straffuldbyrdelsesl  o- vens § 48 fastsatte vilkår for tilladelsen, eller nye o plysninger om den dømtes forhold giver b e- stemte grunde til at antage, at den indsatte vil misbruge den meddelte udgangstilladelse, jf. straf- fuldbyrdelseslovens § 49, nr. 1 og 2. Tilbagekaldes  en  tilladelse  på  grund  af  u dgangsmisbrug  i  medfør  af  straffuldbyrdelseslovens  § 49, nr. 1, kan det bestemmes, at den dømte i et tidsrum af indtil 6  måneder  skal være   afskåret fra at  forlange  en  afgørelse  af  spørgsmålet  om  tilladelse  til     udgang  (udgangskarantæne)  ,  jf.  ud- gangsbekendtgørelsens § 22, stk. 1. Hvis den skete tilbagekaldelse er begrundet i, at den indsatte under udgangen har begået farlig k riminalitet, kan tidsfristen fastsættes til (højst) 1 år, jf. § 22, stk.  2.  Ved  karantæneperiodens  udløb  kan  den  indsatte  opnå  tilladelse  til  u dgang,  hvis  den  på-
21 - gældende opfylder de almindelige betingelser herfor, jf. reglerne i straffuldbyrdelsesl  ovens kapi- tel 9 og udgangsbekendtgørelsen. Efter udgangsbekendtgørelsens § 23, stk. 1, nr. 1, kan en indsat ved udeblivelse fra udgang og undvigelse fra ledsaget udgang eller forsøg herpå ikendes disciplinærstraf. En indsat kan en dvi- dere ikendes disciplinærstraf   ved overtrædelse af de betingelser,   som er nævnt i straffuldby  rdel- seslovens  §  48,  stk.  1  (dvs.  under  udgangen  har  begået  strafbart  forhold  eller  i  øvrigt  mi  sbrugt udgangstilladelsen), og udgangsbekendtgørelsens § 11 (dvs. har overtrådt de almindelige vi  lkå r, som gælder for udgangstilladelser), eller ved overtrædelse af vilkår fastsat i medfør af strafful d- byrdelseslovens § 48, stk. 2 (dvs. har overtrådt andre vilkår, som er fundet formål   stjenlige for at undgå  udgangsmisbrug)  eller  bekendtgørelsens  §  12  (f.ek  s.  har  opholdt  sig  andetsteds  end  på udgangsadressen  eller  opsøgt  bestemte  steder  eller  personer,  som  den  pågæ ldende  har  forbud mod at opsø Som disciplinærstraf kan anvendes advarsel, bøde og strafcelle, jf. straffuldbyrdelseslovens § 68, stk. 1. 3.2. Justitsministeriets overvejelser Andelen  af  fængselsdømte,  der  udebliver  efter  at  være  tilsagt  til  afsoning,  udgjorde  i  peri oden 1999 - 2003 i gennemsnit mere end 25 procent af det samlede antal tilsagte fængselsdø   mte. I juni 2004 blev der iværksa  t en række administrative tiltag med henblik på at opnå en redukt ion i andelen af fængselsdømte, der udebliver. Det blev bl.a. i den blanket, som anvendes ved tils   i- gelse af dømte til afsoning, særlig fremhævet, at udeblivelse fra at møde rettidigt op til a fsoning vil  medføre  anholdelse,   og  at  afsoningsinstitutionen  kan  ændres  fra  åben  til  lukket  institution, hvis den dømte udebliver eller møder for sent. Det blev i blanketten endvidere fremhævet, at det ved en eventuel senere anmodning om udgangstilladelse vil blive tillagt betydning ved vurderin- gen  af  misbrugsrisikoen,  hvis  den  dømte  ikke  er  mødt  i  overensstemme  lse  med  indkaldelsen, samt at det ved en eventuel senere afgørelse om prøveløsladelse efter stra   ffelovens § 40 a (tidlig prøveløsladelse) vil blive   tillagt betydning, hvis den dømte ikke er mødt i overensstemmelse med indkaldelsen. I 2005 er der sket et fald i antallet af fængselsdømte, som udebliver efter tilsigelse    til afsoning. I 2005 (i perioden fra januar til maj 2005) er der således sket et fal d i andelen af udeblevne i for- hold til samme periode sidste år fra 24,2 procent  af de tilsagte til 20,9 procent. Trods dette fald er antallet af udeblivelser efter Justitsministeriets opfattelse stadig for højt.  Kri- minalforsorgen må løbende kalkulere med   en vis udeblivelsesprocent i forbindelse med tilsigelse
22 - af dømte til afsoning med henblik på, at fængselskapaciteten kan udnyttes bedst m uligt. Det høje antal  udeblivelser  medfører  imidlertid,  at  Kriminalforsorgens  planlægning  med  he   nblik  på  den bedst mulige udnyttelse af fængselskapaciteten er forbundet med betydelige vansk  eligheder. Retshåndhævelseshensyn  og  h   ensynet  til  Kriminalforsorgens  mulighed  for  planlægning    taler efter Justitsministeriets opfattelse for, at der træffes foranstaltninger med henblik   på at opnå en yderligere reduktion i andelen af fængselsdømte, der udebliver efter tilsigelse til afs   oning. Med  henblik  herpå  foreslås  indført  en  regel,  hvorefter  udeblivelse  efter  tilsigelse  til  afs   oning medfører fratagelse af mulighed for tilladelse t il udgang i et tidsrum af 3 måneder fra indsæ   ttel- sen. Dette gælder, uanset om det må antages, at der foreligger en risiko for misbrug af en ti   lla- delse til udgang. Justitsministeriet  har  overvejet,  om  en  sådan  regel  kan  fastsættes  administrativt  efter  den     gæ  l- dende bestemmelse i straffuldbyrdelseslovens § 50, 1. og 2. pkt., hvorefter justitsministeren fast- sætter regler om tilladelse til udgang og i den forbindelse kan bestemme, at till  adelse til udgang først kan gives efter ophold i et bestemt tidsrum i ins titutionen og efter udstå else af en bestemt del af straffen. Det  vil  næppe  være  i  strid  med  ordlyden  af  straffuldbyrdelseslovens  §  50,  1.  og  2.  pkt.,  at  j u- stitsministeren administrativt fastsætter en regel om, at udeblivelse fra afsoning medføre   r, at den pågældende  ikke  kan  få  udgangstilladelse  i  en  vis  periode.  Den  gældende  bestemmelse  bygger imidlertid  på  en  forudsætning  om,  at  afgørelser  om  udgangstilladelse  navnlig  skal  træ ffes  på grundlag  af  en  vurdering  af  misbrugsrisikoen.  På  denne  baggrund  har  Jus titsministeriet  fundet det rigtigst, at der i loven indsættes   en særskilt hjemmel til, at justitsministeren kan fas  tsætte b  e- stemmelse om, at udeblivelse efter tilsigelse til afsoning uden hensyn til misbrugsrisikoen med- fører fratagelse af mulighed for till adelse til udgang i et tidsrum af 3 måneder fra indsæ   ttelsen. I overensstemmelse hermed foreslås i straffuldbyrdelsesloven s § 50, 2. pkt., indført en hje mmel til, at justitsministeren kan fastsætte, at udeblivelse efter tilsigelse til afsoning medfører f   ratagel- se af mulighed for tilladelse til udgang i et tidsrum af 3 måneder fra indsættelsen, jf. lovforsl   a- gets § 1, nr. 1. Justitsministeriet agter i medfør af den foreslåede bestemmelse at fastsætte i udgangsbekend tgø- relsen, at indsatte i kriminalforsorgens institutioner, der uden lovlig grund er udeblevet efter til- sigelse  til  afsoning,  i  et  tidsrum  af  3  måneder   fra  indsættelsen  ikke  kan  meddeles  tilladelse  til regelmæssig eller lejlighedsvis udgang   til besøg hos bestemte nærstående personer, og at de p å- gæ  ldende i samme tidsrum ikke kan meddeles tilladelse til frigang, udstationering eller kortvarig udgang til udflugter eller til arrangementer m.v. Der vil alene blive mulighed for udgang til sæ  r-
23 - lige  formål,  hvis  særlige  omstændigheder  taler  derfor.  En  sådan ordning  vil  svare  til,  hvad  der gælder  for  indsatte,  over  for  hvem  der  er  truffet  afgørelse  om  udgangskarant   æ  ne  i  forbindelse med  en  tilbagekaldelse  af  en  udgangstilladelse  efter  udgangsmisbrug,  jf.  herved  udgangsbe- kendtgøre lsens § 31, stk. 3.   Hvis en domfældt ikke møder på det tid spunkt, hvortil den pågældende er tilsagt til afsoning, og dette  skyldes  omstændigheder,  som  må  lægges  den  pågældende  til  last,  skal  den  pågældende anses for at være udeblevet uden lovlig grund. Kan den domfældte derimod godtg øre, at un dla- delsen af at møde til afsoning i overen sstemmelse med tilsigelsen skyldes omstændigheder, som ikke  kan  lægges  den  pågældende  til  last sent  som  følge  af  en  togforsinkelse  el.lign.   – pågældende  ikke  ud   eblevet  uden  lovlig grund.  Hvis  modtagerinstitutionen  skønner,  at  den  overskr idelse,  der  foreligger  fra  den  dømtes side, må anses for ubetydelig, kan det ligeledes lægges til grund, at den dømte ikke er udebl evet uden lovlig grund. Indsatte i kriminalforsorgens åbne institutioner kan efter de gældende regler få tilladelse til u d- gang efter 30 dages ophold i institutionen, mens indsatte i de lukkede institutioner kan få tillade l- se til udgang efter 10 ugers ophold i institutionen, jf. udgangsbekendtgørelsens §§ 36 og 37. In d- satte i lukkede institutioner er imidlertid normalt ikke på fri fod mellem domfældelsen og indsæ t- telsen,  og  den  foreslåede  ordning  vil  derfor  navnlig  få  praktisk  betydning  for  indsatte  i  åbne institutioner. I  den indkaldelse, som sendes  til den dømte   i forbindelse med tilsigelsen af den pågældende til afsoning,  vil  det  blive  særligt  fremhævet,  at  den  dømte  fratages  muligheden  for  sædvanlig  u d- gang i et tidsrum af 3 måneder fra indsættelsen,    hvis den dømte møder frem for sen  t. 4. Forslagets økonomiske og administrative konsekvenser […] 5. Hørte myndigheder m.v. Lovforslaget har forud for fremsættelsen været sendt i høring hos følgende myndigheder og o r- ganisationer m.v.: Præsidenterne for Østre og Vestre Landsret, præ sidenterne for Københavns Byret og for re tterne i   Århus,   Odense,   Aalborg   og   Roskilde,   Domstolsstyrelsen,   Den   Danske   Dommerfo  rening, Dommerfuldmægtigforeningen,  Rigsadvokaten,  Rigspolitichefen,  Politidirektøren  i  K   ø benhavn, Foreningen  af  Politimestre  i  Danmark,  Politifuldmægtigforeningen,  Politiforbu  ndet  i  Danmark,
24 - Dansk   Fængselsforbund,   Kriminalforsorgsforeningen,   HK   Landsklubben   Krimina  lforsorgen, Foreningen  af  Fængselsinspektører     og  Vicefængselsinspektører,  Dansk  Socialrådg iverforening, Socialministeriet,  Advokatrådet, Institut for Menneskerettigheder, Landsforeni ngen af beskikke- de advokater, Dansk Retspolitisk Forening, Kriminalpolitisk Forening (KRIM) og samtlige tje- nestesteder under kriminalforsorgen. Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser I lovforslagets bilag 1 er de foreslåede bestemmelser sammenholdt med de nugældende b   estem- melser. Til § 1 Til nr. 1 (§ 50, 2. pkt.) I bestemmelsen fastslås det, at justitsministeren kan fastsætte regler om, at tilladelse til udgang ikke  kan  gives  i  et  tidsrum  af  3  måneder  fra  indsættelsen,  hvis  den  indsatte  er  udebl   evet  efter tilsigelse til afsoning. Som udeblivelse anses også for sent fremmøde uden lovlig grund. Der henvises til de almindelige bemærkninger pkt. 3.2. Til nr. 2 (§ 78 a, stk. 1 og 2) Efter den foreslåede bestemmelse i  § 78 a, stk. 1, nr. 1, kan justitsministeren eller den, der be- myndiges dertil, efter ansøgning fra personer, der er idømt fængselsstraf i indtil 3 måneder, og som på gerningstidspunktet ikke var fyldt 25 år, meddele til  ladelse til, at straffen udstås på bop  æ- len under intensiv overvågning og kontrol efter reglerne i § 78 b -78 f. Tilladelse til strafudståelse på bopælen efter denne bestemmelse vil udelukkende kunne medd e- les personer, der er idømt ubetinget fængselsstraf.     Det er ikke et krav, at den fængselsstraf, som den dømtes ansøgning vedrører, er idømt ved samme dom, når blot den samlede fængsel sstraf, som den pågældende er blevet idømt, ikke overstiger 3 måneder . Også en person, der idømmes en  såkaldt  kombinationsdom,   vil  kunne  meddeles  tilladelse  til  at  udstå  den  ubetingede  del  af straffen  på  bopælen  med  elektronisk  fodlænke  m.v.,  når  denne  del  af  den  samlede  straf  ikke overstiger 3 måneders fængsel. Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.1.2. i lovforslagets almindelig e bemær  kninger.