N O T I T S

 

om

 

udkast til ny bekendtgørelse om brug af sikkerhedsseler m.v.

 

Justitsministeriet fremsatte den 30. november 2005 forslag til lov om ændring af færdselsloven (Sikkerhedsudstyr, samarbejde om kommunal parkeringskontrol m.v.) (L 85). Lovforslaget, som gennemfører et EU-direktiv om sikkerhedsseler fra 2003, indebærer blandt andet en skærpelse af reglerne om sikkerhedsudstyr til børn og reglerne om antallet af passagerer, som lovligt kan befordres.

 

På baggrund af lovforslaget, som forventes vedtaget inden den 1. maj 2006, har Justitsministeriet udarbejdet vedlagte udkast til bekendtgørelse om brug af sikkerhedsseler m.v. Bekendtgørelsen vil erstatte den gældende bekendtgørelse nr. 109 af 17. februar 1995 som ændret ved bekendtgørelse nr. 808 af 22. august 2005. Nedenfor følger en gennemgang af de ændringer, som udkastet indebærer.

 

Udkastets kapitel 1 (§ 1-3) viderefører med nedennævnte modifikationer bestemmelserne i den gældende bekendtgørelses § 8 om undtagelse fra pligten til at anvende sikkerhedssele.

 

Undtagelsen i § 8, stk. 1, nr. 1, i den gældende bekendtgørelse har alene til formål at undtage kørsel ved meget lav hastighed og med meget hyppige stop, hvor føreren skal stige ud og ind igen, og hvor selepligt derfor ville lægge en unødig begrænsning på arbejdets effektive udførelse.

På den baggrund præciseres det i udkastets § 1, stk. 1, nr. 1, som erstatter den gældende § 8, stk. 1, nr. 1, at undtagelsen alene omfatter kørsel i tættere bebygget område med en hastighed på højst 30 km/t.

 

Udkastets § 1, stk. 1, nr. 2, viderefører med en enkelt sproglig modernisering bestemmelsen i § 8, stk. 1, nr. 2, i den gældende bekendtgørelse.

 

Bestemmelsen i udkastets § 1, stk. 1, nr. 5, er ny. Der er imidlertid alene tale om en præcisering i forhold til den gældende bekendtgørelse, idet Kriminalforsorgens transport af afsonere mv. hidtil er blevet anset for omfattet af § 8, stk. 1, nr. 4, i den gældende bekendtgørelse (§ 1, stk. 1, nr. 4 i udkastet til ny bekendtgørelse).

 

Rigspolitichefen har den 24. juni 2004 indstillet, at bestemmelsen i den gældende bekendtgørelses § 8, stk. 1, nr. 6, om fritagelsen for selepligt ved taxichaufførers erhvervsmæssige kørsel med passagerer ophæves, idet risikoen for, at taxichaufføren kommer til skade ved et færdselsuheld uden brug af sikkerhedssele, må antages for at være større end risikoen for tilskadekomst ved overfald. Færdselssikkerhedskommissionen har den 6. september 2004 tilsluttet sig Rigspolitichefens indstilling.

 

På denne baggrund er den pågældende bestemmelse ikke videreført i udkastet.

 

Udkastets § 1, stk. 2, indeholder i overensstemmelse med afsnit 2.3.1. i bemærkningerne til L 85 en bestemmelse, hvorefter passagerer i bybusser og busser, der er indrettet med mindst 20 pct. ståpladser og anvendes til rutekørsel, fritages for selepligten.

 

Udkastets § 1, stk. 3, viderefører § 8, stk. 2, i den gældende bekendtgørelse. Bestemmelsen udvides samtidig til også at omfatte undtagelsen vedrørende hyppige stop i udkastets § 1, stk. 1, nr. 1.   

 

Udkastets § 2 viderefører bestemmelserne i den gældende bekendtgørelses § 6.

 

Udkastets § 3 viderefører bestemmelsen i § 7 i den gældende bekendtgørelse, idet Færdselsstyrelsen dog er erstattet med Rigspolitichefen. Ændringen er en konsekvens af, at området er ressortomlagt fra Transport- og Energiministeriet til Justitsministeriet.

 

Udkastets kapitel 2 (§§ 4-7) indeholder regler om børns anvendelse af sikkerhedssele m.v.

 

I overensstemmelse med afsnit 2.3.2. i bemærkningerne til L 85 indeholder §§ 4 og 5 i bekendtgørelsesudkastet bestemmelser, der under nærmere angivne omstændigheder fritager for pligten i færdselslovens § 80 a, stk. 1, til at anvende særligt tilpasset sikkerhedsudstyr til børn med en legemshøjde på under 135 cm.

 

Udkastets § 6 indeholder en bestemmelse om, at det påhviler føreren at påse, at bestemmelserne i §§ 4 og 5 overholdes.  

 

Udkastets § 7 viderefører bestemmelserne i den nuværende bekendtgørelses § 8 a.

 

Udkastets kapitel 3 (§ 8) er nyt i forhold til den gældende bekendtgørelse. Kapitlet indeholder i overensstemmelse med afsnit 2.3.3. i bemærkningerne til L 85 en række undtagelser til den nye hovedregel i færdselslovens § 80 b, stk. 1, vedrørende antallet af passagerer, der lovligt kan befordres.

 

§ 8, nr. 1, i udkastet indebærer således, at færdselslovens § 80 b, stk. 1, ikke finder anvendelse ved befordring af personer, som af lægelige årsager er fritaget for pligten til at anvende sikkerhedsudstyr, jf. udkastets § 2, stk. 1.

 

Udkastets § 8, nr. 2, indebærer, at færdselslovens § 80 b, stk. 1, ikke finder anvendelse ved politiets, militærpolitiets, forsvarets og redningsberedskabets kørsel med passagerer, når befordring af et større antal passagerer er nødvendig af hensyn til retshåndhævelsen, den offentlige orden, militære øvelsesformål eller passagerernes sikkerhed.

 

I udkastets § 8, nr. 3, er der indsat en bestemmelse om, at færdselslovens § 80 b, stk. 1, ikke finder anvendelse ved passagerbefordring i bybusser og visse andre busser.

 

Udkastet indeholder ikke en videreførelse af bestemmelser svarende til kapitel 3 i den gældende bekendtgørelse, idet det er transport- og energiministeren, der fastsætter regler herom.

 

Udkastets kapitel 4 (§§ 9 og 10) indeholder bestemmelser om straf og ikrafttræden.

 

Udkastets § 9 viderefører med enkelte konsekvensændringer straffebestemmelsen i den gældende bekendtgørelse.

 

Det er i udkastets § 10 bestemt, at bekendtgørelsen (ligesom de ændringer af færdselsloven, der følger af L 85) træder i kraft den 1. maj 2006.

 

Det bemærkes afslutningsvis, at bestemmelserne i udkastets § 1, stk. 1 og 2, § 5 og § 8, nr. 2 og 3, forudsætter Europa-kommissionens godkendelse i henhold til artikel 6 i Rådets direktiv 91/671/EØF som ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2003/20/EF. Justitsministeriet har indgivet ansøgning til Kommissionen herom.