Justitsministeriet Civil- og Politiafdelingen Kontor: Det Internationale Kontor Sagsnr.: 2006-305-0266 Dok.: LUH40355 Slotsholmsgade 10 Telefon: + 45 33 92 33 40 E-post: [email protected] DK 1216 København K Telefax: + 45 33 93 35 10 Internet: http://www.jm.dk NÆRHEDSNOTAT vedrørende forslag til Rådets rammeafgørelse om tilrettelæggelsen og indholdet af udveksssslinger linger af oplysninger fra strafferegistre mellem medlemsstaterne (((KOM(2005)690 KOM(2005)690)))) 1. Formålet med forslaget Kommissionen har den 22. december 2005 fremlagt et forslag til rammeafgørelse om tilrettelæg- gelsen  og  indholdet  af  udvekslinger  af  oplysninger  fra  strafferegistre  mellem  medlemsstaterne (KOM(2005)690). Forslaget er modtaget i Rådet i dansk sprogversion den 31. januar 2006. Om baggrunden for forslaget har Kommissionen bl.a. anført, at oplysninger om straffedomme på nuværende tidspunkt udveksles ved hjælp af de mekanismer, der blev etableret i medfør af den europæiske konvention af 1959 om gensidig retshjælp i straffesager. Efter Kommissionens opfat- telse har disse mekanismer visse fejl og mangler, som betyder, at nationale domstole ofte afsiger straffedomme,  der  udelukkende  er  baseret  på  domsoversigten  i  deres  nationale  registre  uden overhovedet at kende til de domme, andre medlemsstater eventuelt har afsagt. Sigtet med forslaget er på denne baggrund at gennemføre en omlægning af de pågældende me- kanismer for at sikre, at den medlemsstat, hvori den berørte person er statsborger, er i stand til at give et korrekt og udtømmende svar på anmodninger om tidligere straffedomme, som den mod- tager vedrørende sine egne borgere.   Forslaget til rammeafgørelse indeholder overordnet set følgende elementer:  
- Ved alle domme, der afsiges på en medlemsstats område, skal det ved overførslen til det nationale strafferegister anføres, hvilken nationalitet domfældte har, hvis der er tale om en EU-statsborger.   Den centrale myndighed i medlemsstaten informerer snarest muligt de centrale myndig- heder i andre medlemsstater om domme vedrørende disses statsborgere, og den informe- rer endvidere hurtigst muligt om eventuelle efterfølgende foranstaltninger, der træffes i medfør af domsstatens nationale lovgivning, og som indebærer, at oplysningen i straffe- registeret ændres eller slettes mv.   Den centrale myndighed i den medlemsstat, hvor den berørte person er statsborger, opbe- varer alle de oplysninger, der er overført, således at den er i stand til at videreformidle dem.   Alle ændringer eller sletninger af registreringer i domsstaten skal medføre identisk æn- dring eller sletning af oplysninger i den medlemsstat, hvor den berørte person er statsbor- ger.   Den centrale myndighed i den medlemsstat, hvori den berørte person er statsborger, over- fører til brug for en straffesag i et andet medlemsland – på anmodning – oplysninger om nationale domme, domme afsagt i andre medlemsstater, som er overført til medlemssta- ten samt domme afsagt i tredjelande, som den har modtaget oplysninger om. Udvekslingen af oplysninger om straffedomme sker på de betingelser, der er fastsat i n a- tional lov eller gæl  der ifølge national praksis. Udvekslingen sker  ved hjælp af en form  u- lar og inden for bestemte frister. I øvrigt fastlægges der i forslaget nærmere betingelser for videregivelse til andre formål end en straffesag eller til et tredjeland. Forslaget til rammeafgørelse indeholder   herudover regler om fremsendelse af anmodninger om oplysninger vedrørende straffedomme,  om betingelser for anvendelsen af personoplysninger, om sprog, om format og andre måder  at tilrettelægge og lette udvekslingen af oplysninger p   å samt om indførelse af  en komitologi - procedure vedrørende udformningen af et sådant standardformat. Forslaget til rammeafgørelse er fremlagt under henvisning til traktaten om Den Europæiske Uni- on, særlig artikel 31, hvoraf det bl.a. fremgår, at fælles handling vedrørende samarbejde i krimi- nalsager bl.a. omfatter fremme og fremskyndelse af samarbejdet om retspleje mellem kompeten-
- te ministerier og retlige eller tilsvarende myndigheder i medlemsstaterne, og artikel 34, stk. 2, litra b, hvoraf det fremgår, at Rådet med henblik på at bidrage til opfyldelse af Unionens mål- sætninger på initiativ af en medlemsstat eller Kommissionen kan vedtage rammeafgørelser om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes love og administrative bestemmelser.   2. Kommissionens vurderingdering af nærhedsprincippet Kommissionen har anført følgende vedrørende nærhedsprincippet: ”Målet er på EU   -plan at forbedre kvaliteten af udvekslinger af oplysninger om straffe- domme, der på nuværende tidspunkt er omfattet af konventionen af 1959. Det forudsæ  t- ter, at alle medlemsstater overholder en række forpligtelser, der skal sikre, at den me  d- lemsstat,  hvori  den  berørte  person  er  statsborger,  kan  give  et  korrekt  og  udtømmende svar  på  anmodninger  om  tidligere  domme,  som  den  modtager,  og  det  kræver  en  sa   m- ordnet  indsats  på  EU -plan.  Det  er  derimod  op  til  den  enkelte  medlemsstat  at  afgøre, hvordan  den  mest  hensigtsmæssigt  kan  opfylde  sine  forpligtelser  (f.eks.  at  afgøre,  i hvilken fase af proceduren domfældte skal identificeres, eller fastlægge retningslinje rne for opbevaringen af de overførte oply sninger). Forslaget er derfor i overensstemmelse med subsidiaritetsprincippet.” 3. Regeringens foreløbige vurdering af nærhedsprincippet Regeringens foreløbige vurdering er, at forslaget ikke kan anses for at stride mod nærhedsprin- cippet. Formålet med forslaget er at sikre, at en medlemsstat, som ønsker at indhente oplysninger om eventuelle forstraffe vedrørende en person, som er statsborger i en anden medlemsstat, kan gøre dette på en hurtigere og mere sikker og effektiv måde. Indførelse af en ordning, som fore- slået i forslaget, vil ikke kunne ske som en ren national foranstaltning, men vil derimod kræve en samordnet indsats på EU-plan, således som Kommissionen har peget på.