Justitsministeriet Lovafdelingen Dato: 24. februar 2006 Kontor: Formueretskontoret Sagsnr.: 2006-723/21-0004 Dok.: TPI40120 Slotsholmsgade 10 Telefon: 33 92 33 40 E-post: [email protected] 1216 København K Telefax: 33 93 35 10 Internet: http://www.jm.dk N Æ R H E D S N O T A T vv vedr edrørendeørende Kommissionens forslag til Europa---Parlamentets og Rådets forordning om lovvvalgvalgss- regler for kontraktlige forpligtelser (”Rom I”) (KOM (2005) 650 endelig) 1. Formålet med forslaget Kommissionen har den 15. december 2005 fremsat et forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning  om  lovvalgsregler  for  kontraktlige  forpligtelser  (Rom  I-forordningen).  Forslaget  er modtaget i dansk sprogversion den 9. februar 2006. Forslaget er fremsat under henvisning til Traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, særlig artikel 61, litra c, jf. artikel 65, der tillægger Fællesskabet beføjelser til at vedtage foran- staltninger vedrørende samarbejde om civilretlige spørgsmål med grænseoverskridende virknin- ger i det omfang, de er nødvendige for det indre markeds funktion.   Forslaget er således fremsat med hjemmel i TEF afsnit IV, og protokollen om Danmarks stilling, der er knyttet til Amsterdam, finder derfor anvendelse. En fremtidig Rom I-forordning vil derfor være omfattet af det danske retlige forbehold.   Der eksisterer allerede i dag internationale regler om lovvalg i Rom-konventionen af 1980 om lovvalgsregler for kontraktlige forpligtelser. Danmark har gennemført konventionen i dansk ret ved lov nr. 188 af 9. maj 1984 om, hvilken lov der skal anvendes på kontraktlige forpligtelser mv. Forslaget om at omdanne Rom-konventionen til en forordning skal ses i sammenhæng med, at den såkaldte Bruxelles I-forordning (Rådets forordning (EF) nr. 44/2001) den 1. marts 2002 aflø-
- ste  Bruxelles-konventionen  af  1968.  Bruxelles  I-forordningen  indeholder  ligesom  Bruxelles- konventionen  bestemmelser  om  retternes  kompetence  og  om  anerkendelse  og  fuldbyrdelse  af retsafgørelser på det civil- og handelsretlige område. Derudover har Kommissionen den 22. juli 2003 fremsat forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om lovvalgsregler for forplig- telser  uden  for  kontraktforhold  (Rom  II-forordningen)  (KOM  (2003)  427  endelig).  Både  Bru- xelles I-forordningen og den fremtidige Rom II-forordning er omfattet af det danske retlige for- behold. Det  nye  forslag  til  Rom  I-forordning  tager  først  og  fremmest  sigte  på  at  omdanne  Rom- konventionen  til  en  fællesskabsforordning.  Herved  vil  både  de  fællesskabsretlige  kompetence- og lovvalgsregler på det civil- og handelsretlige område blive reguleret i forordninger.   I forbindelse med omdannelsen til forordning stilles der dog samtidig en række forslag om æn- dring af Rom-konventionens bestemmelser. Derudover foreslås nogle tilpasninger, som skyldes forskelle mellem Rom-konventionens og en forordnings juridiske karakter.   Forslaget  bygger  ligesom  Rom-konventionen  på  det  udgangspunkt,  at  parterne  frit  kan  aftale, hvilken  lov  der  skal  finde  anvendelse.  Ligesom  konventionen  indeholder  forslaget  særlige  be- stemmelser  vedrørende  forbrugeraftaler  og  individuelle  arbejdsaftaler,  idet  forbrugere  og  ar- bejdstagere bør beskyttes af særlige lovvalgsregler, der er gunstigere for deres interesser end de almindelige regler.   2. Kommissionens vurdering af nærhedsprincippet Kommissionen har anført følgende vedrørende nærhedsprincippet: ”Målene for dette forslag, som er at få vedtaget ensartede regler om lovvalg for kontraktlige for- pligtelser for at gøre retsafgørelser på dette område mere forudsigelige, kan ikke i tilstrækkelig grad opfyldes af medlemsstaterne og kan derfor på grund af handlingens virkninger bedre gen- nemføres på fællesskabsplan. Fællesskabet kan derfor træffe foranstaltninger i overensstemmelse med  subsidiaritetsprincippet,  jf.  traktatens  artikel  5.  Da  forslaget  styrker  retssikkerheden  uden dermed at kræve en harmonisering af den materielle aftaleret, er fremgangsmåden med at har- monisere  lovvalgsregler  i  fuld  overensstemmelse  med  det  proportionalitetsprincip,  der  er  ned- fældet i nævnte artikel. I protokollen om anvendelse af nærhedsprincippet og proportionalitetsprincippet hedder det un- der nr. 6, at "alt andet lige foretrækkes direktiver frem for forordninger". For det her omhandlede forslag er forordningen imidlertid det mest hensigtsmæssige instrument, for dets bestemmelser opstiller  ensartede  regler  om  lovvalg,  som  er  detaljerede,  præcise  og  ubetingede,  og  som  ikke kræver, at medlemsstaterne skal handle for at sikre deres gennemførelse i national ret. Hvis med- lemsstaterne fik et spillerum ved gennemførelsen af disse regler, ville man genindføre den retlige usikkerhed, som forslaget netop tager sigte på at eliminere.”
- 3. Regeringens foreløbige vurdering af nærhedsprincippet Regeringen finder på det foreløbige grundlag, at forslaget må anses for at være i overensstem- melse med nærhedsprincippet, og man kan i den forbindelse tilslutte sig de betragtninger, som Kommissionen er fremkommet med, jf. ovenfor under punkt 2.