Folketinget — Retsudvalget Christiansborg, den 24. februar 2006 Til udvalgets medlemmer og stedfortrædere. Udmøntning af pkt. 37 i regeringens handlingsplan for terrorbekæmpelse (særlige udvisningsregler for religiøse forkyndere)   Til orientering omdeles et uddrag af integrationsministerens lovforslag L 128. Uddraget omfatter den del af lovforslaget, som vedrører særlige udvisningsregler for religiøse forkyndere. Med venlig hilsen Jørgen Nielsen, udvalgssekretær.
- 2 - UDDRAG L 128 (som fremsat): Forslag til lov om ændring af udlændingeloven. (Betinget udvisning, skærpelse af udvisningsreglerne og reglerne om indrejseforbud m.v.). Fremsat den 25. januar 2006 af integrationsministeren (Rikke Hvilshøj) Forslag til Lov om ændring af udlændin geloven (Betinget udvisning, skærpelse af udvisningsreglerne og reglerne om indrejseforbud m.v.) § 1 I udlændingeloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 826 af 24. august 2005 foretages følgende ændringer: ……. 8. Efter § 25 b , indsættes: » § 25 c. En udlænding med opholdstilladelse efter §   9 f kan uden for de i §§ 22 - 24 nævnte tilfæ l- de udvises, hvis udlændingen er dømt for overtrædelse af bestemmelser i straffelovens kapitel 12 og 13 eller straffelovens §§ 136, 140, 266, 266 a eller 266 b.«
- 3 - Bemærkninger   til lovforslaget Almindelige bemærkninger ……….. 4. Udvisning af religiøse forkyndere Efter udlændingelovens §   9 f kan der – –  gives opholdstilladelse til religiø- se forkyndere, missionærer og udlændinge, der skal virke i nden for et religiøst ordenssamfund. Efter udlændingelovens §   9 f, stk. 5, kan der ikke meddeles opholdstilladelse til en religiøs forkynder m.v., hvis der er grund til at antage, at denne vil udgøre en trussel mod den offentlige tryghed, den offentlige o r- den, sundheden, sædeligheden eller andres rettigheder og pligter. En trussel mod den offentlige tryghed, den offentlige orden, sundheden, sædeligheden eller andres retti  g- heder  og  pligter  foreligger  som  udgangspunkt  i  de  tilfælde,  hvor  udlændingens  ophold stilladelse  er  blevet inddraget efter udlændingelovens §   19, stk. 5. Det indebærer, at der som udgangspunkt skal meddeles afslag på  en ansøgning om  opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 f, jf. § 9 f,  stk. 5, hvor udlændingen ved endelig dom er idømt  straf for overtrædelse af bestemmelser i straffelovens kapitel 12 og 13 eller straffel  o- vens § 136, § 140, § 266, § 266 a eller § 266 b, og hvor udlændingens opholdstilladelse efter udlændingel o- vens § 9 f som følge heraf er inddraget. Tilsvarende gælder, h   vor udlændingens opholdstilladelse er bortfa  l- det  som  følge  af  udvisning  for  overtrædelse  af  de  nævnte  straffelovsbestemmelser,  jf.  udlændingelovens §§ 22 - 24 og § 32, stk. 1. Endvidere foreligger der efter omstændighederne en sådan trussel efter § 9 f, stk. 5, hvor udlændingen i u  d- landet er dømt for tilsvarende forhold. Den særlige inddragelsesbestemmelse i udlændingelovens § 19, stk. 5, blev indsat ved lov nr. 427 af 9. juni 2004 samtidig med bestemmelsen i § 9 f. Formålet med bestemmelsen er at sikre, a t det har konsekvenser for en udlændings opholdstilladelse som religiøs forkynder eller missionær m.v., jf. § 9 f, hvis udlændingen ved handlinger eller ytringer foretager sig noget, der er til skade for grundlæggende demokratiske principper m.v. En dom for overtrædelse af de nævnte bestemmelser i straffeloven vil som nævnt være til hinder for, at u d- lændingen på ny meddeles opholdstilladelse som religiøs forkynder m.v., idet udlændingen herefter må ant a- ges at ville udgøre en trussel mod den offentlige tryg hed, orden m.v. Dommen vil derimod ikke nødvendi g- vis være til hinder for, at den pågældende meddeles opholdstilladelse på andet grundlag, idet der ikke i ti l- knytning  til  andre  opholdsbestemmelser,  f.eks.  om  arbejdstagere  og  studerende,  findes  et  tilsvarende  van- delskrav. Den tværministerielle arbejdsgruppe under Embedsmandsudvalget for Sikkerhedsspørgsmål har derfor a n- befalet, at der indføres særlige udvisningsregler for religiøse forkyndere m.v., således at religiøse forkyndere m.v., der efter de gældende   regler kan få inddraget deres opholdstilladelse i medfør af de særlige bestemme l- ser herom, udvises med et indrejseforbud. På denne måde modvirkes, at religiøse forkyndere m.v., der er a   n- set for at være en trussel mod den offentlige tryghed og orden m.v. og   derfor ikke på ny kan meddeles o p- holdstilladelse  som  religiøse  forkyndere  m.v.,  kan  opnå  opholdstilladelse  på  et  andet  grundlag,  f.eks.  som studerende eller arbejdstagere. Af  regeringens  handlingsplan  for  terrorbekæmpelse  fremgår,  at  regeringen  har  til  h   ensigt  at  gennemføre arbejdsgruppens anbefaling. Det foreslås derfor, at der indføres en bestemmelse i udlændingeloven, hvorefter
- 4 - en religiøs forkynder m.v. kan udvises, hvis den pågældende uden for de i §§ 22-24 nævnte tilfælde er dømt for overtrædelse af   bestemmelser i straffelovens kapitel 12 og 13 eller straffelovens §§ 136, 140, 266, 266 a eller 266 b, jf. herved lovforslagets § 1, nr. 8. Den foreslåede bestemmelse vil få betydning i de tilfælde, hvor en religiøs forkynder m.v. ikke allerede i dag kan udvises som følge af et strafbart forhold. De gældende bestemmelser i udlændingelovens §§ 22 - 24 giver mulighed for at udvise en udlænding, der idømmes frihedsstaf for overtrædelse af straffeloven. Den f o- reslåede bestemmelse vil derfor i praksis få betydni  ng i sager, hvor en religiøs forkynder m.v. idømmes b  ø- destraf for nærmere angivne straffelovsovertrædelser, herunder straffelovens kap. 12 og 13, § 140 om forhå- nelse af et lovligt bestående religionssamfund og racismebestemmelsen i §  266 b. Den foreslåede  særlige u  d- visningsregel vil således betyde, at også bødestraf vil være til hinder for at opnå ny opholdstilladelse på a n- det grundlag, så længe det i forbindelse med udvisningen fastsatte indrejseforbud gælder. Som følge af almindelige betragtninger om pro portionalitet vil udvisning efter den foreslåede bestemmelse derfor forudsætte, at der er tale om udlændinge med en beskeden tilknytning til Danmark. Afgørelse om udvisning træffes    – udlæ  ndingelovens  §§ 22 - 24  – ændring af §   49, stk. 1, jf. lovforslagets § 1, nr. 15. Udlændingelovens §   26 finder tilsvarende anvendelse. En afgørelse, hvorved en udlænding udvises,    medfører, at udlændingens opholdstilladelse bortfalder, og at udlændingen ikke uden tilladelse på ny må indrejse og opholde sig her i landet, jf. udlændingelovens § 32, stk. 1. Længden af indrejseforbud i forbindelse med udvisning ved dom varierer fra tre   år til bestandig og fastsæ   t- tes ud fra grovheden af den forbrydelse, der begrunder udvisningen. Integrationsministeriet foreslår, at udvisning efter den foreslåede bestemmelse i §   25 c skal medføre, at der meddeles indrejseforbud for tre år, jf. herved lo vforslagets § 1, nr. 12. …….. Til nr. 8 Religiøse forkyndere og missionærer m.v. kan i dag få inddraget deres opholdstilladelse, hvis de idømmes straf for overtrædelse af bestemmelser i straffelovens kapitel 12 og 13 om forbrydelser mod statens sikker  hed og selvstændighed m.v. samt ved overtrædelse af en række andre bestemmelser, herunder straffelovens § 140 om forhånelse af et lovligt bestående religionssamfund og racismebestemmelsen i straffelovens §   266 b. En sådan dom vil være til hinder for, at u   dlændingen på ny kan få opholdstilladelse som religiøs forkynder m.v., idet udlændingen må antages at ville udgøre en trussel mod den offentlige tryghed, orden m.v. Som reglerne er i dag, vil dommen derimod ikke være til hinder for, at den pågældende får opholdstilladel- se på andet grundlag, f.eks. som studerende eller som arbejdstager. Efter den foreslåede  bestemmelse  i  § 25  c vil  en religiøs forkynder  m.v.  kunne  udvises, hvis den pågæ l- dende uden for de i §§ 22-24 nævnte tilfælde er dømt for overtrædelse af bestemmelser i straffelovens kapitel 12 og 13 eller straffelovens §§ 136, 140, 266, 266 a eller 266 b. Den foreslåede bestemmelse vil få betydning i de tilfælde, hvor en religiøs forkynder m.v. ikke allerede i dag kan udvises som følge af et strafbart  forhold. Det betyder, at der i praksis vil være tale om sager, hvor en religiøs forkynder m.v. idømmes bødestraf for nærmere angivne straffelovsovertrædelser, herunder straffel o- vens kap. 12 og 13, § 140 om forhånelse af et lovligt bestående religionssamfun  d og racismebestemmelsen i § 266 b. En ny særlig udvisningsregel vil således betyde, at også bødestraf vil være til hinder for at opnå ny
- 5 - opholdstilladelse  på  andet  grundlag,  så  længe  det  i  forbindelse  med  udvisningen  fastsatte  indrejseforbud gælder. Udlæ  ndingelovens § 26, stk. 1, hvorefter der ved afgørelser om udvisning skal tages hensyn til, om udvi s- ningen må antages at virke særlig belastende, bl.a. på grund af udlændingens tilknytning til det danske sa m- fund og udlændingens personlige forhold i øvrigt,    finder også anvendelse i forbindelse med den foreslåede bestemmelse i § 25 c. Den  foreslåede  bestemmelse  vil  endvidere indebære,  at  det  i  praksis  yderst  sjældent  vil  være  relevant  at inddrage en opholdstilladelse efter § 19, stk. 5. Anvendelse af § 19, stk. 5, kan dog komme på tale i de tilfæ   l- de, hvor hensynene i udlændingelovens §   26 betyder, at det vil være uproportionalt at udvise med indrejs  e- forbud, men hvor de samme hensyn ikke vil være til hinder for inddragelse. Der henvises i øvrigt til lovforsla gets almindelige bemærkninger, afsnit 4. …………...