Justitsministeriet Civil- og Politiafdelingen Kontor: Det Internationale Kontor Sagsnr.: 2005-3001/21-0016 Dok.: KKN40210 Slotsholmsgade 10 Telefon: + 45 33 92 33 40 E-post: [email protected] DK 1216 København K Telefax: + 45 33 93 35 10 Internet: http://www.jm.dk NÆRHEDSNOTAT vedrørende Kommissionens forslag til rådsafgørelse om adgang til søgning i visuminforrrrmation mationss- systemet (VIS) for de myndigheder i medlemsstaterne, der har ansvaret for den indre sikkerhed, og for Europol med henblik på forebyggelse,gelse, afsløring og efterforskning af terrorhandlinger og andre alvorlige strafbare handlinger (KOM (2005) 600)  1. Formålet med forslaget Kommissionen  har  den  24.  november  2005  fremlagt  et  forslag  til  rådsafgørelse  om  adgang  til søgning i visuminformationssystemet (VIS) for de myndigheder i medlemsstaterne, der har an- svaret for den indre sikkerhed, og for Europol med henblik på forebyggelse, afsløring og efter- forskning af terrorhandlinger og andre alvorlige strafbare handlinger (KOM (2005) 600). Forsla- get er modtaget i Rådet i dansk sprogversion den 2. februar 2006. Forslaget skal ses i sammenhæng med Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning  om  visuminformationssystemet  (VIS)  og  udveksling  af  oplysninger  mellem  med- lemsstaterne om visa til kortvarigt ophold (KOM (2004) 835). Dette forslag har til formål at for- bedre udvekslingen af visumoplysninger mellem Schengen-landene med henblik på bl.a. at fore- bygge trusler mod medlemsstaternes indre sikkerhed, lette bekæmpelsen af ulovlig indvandring og bistå med identifikation og tilbagesendelse af indvandrere uden lovligt ophold. Et grundnotat om dette forslag er af Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration oversendt til Folke- tingets Europaudvalg den 18. august 2005. Formålet med det nu fremsatte forslag er at indføre det påkrævede retsgrundlag med hjemmel i afsnit  VI  i  traktaten  om  Den  Europæiske  Union  (søjle  3)  for  at  skabe  grundlaget  og  fastsætte betingelserne for, at de myndigheder i medlemsstaterne, der har ansvaret for den indre sikkerhed (politimyndigheder), og Den Europæiske Politienhed (Europol) kan få adgang til visuminforma- tionssystemet (VIS) med henblik på forebyggelse, afsløring og efterforskning af terrorhandlinger
- og de former for kriminalitet og de lovovertrædelser, der hører ind under Europols kompetence- område i henhold til artikel 2 i Europol-konventionen (”alvorlige strafbare handlinger"). Forslaget indeholder – overordnet set – navnlig følgende elementer: Fastlæggelse af, hvilke  myndigheder (i medlemsstaterne) med  ansvar  for den indre sikker- hed, der skal have adgang til VIS-data. Indførelse af centrale adgangspunkter til VIS. Betingelserne for adgang til VIS-data for henholdsvis nationale myndigheder og Europol. Beskyttelse af personoplysninger.     Forslaget  er  fremsat  under  henvisning  til  traktaten  om  Den  Europæiske  Union  (TEU),  særlig artikel 30, stk. 1, litra b, hvoraf det fremgår, at fælles handling vedrørende politisamarbejde om- fatter indsamling, opbevaring, behandling, analyse og udveksling af relevante oplysninger, her- under oplysninger som de retshåndhævende myndigheder er i besiddelse af på baggrund af rap- porter  om  mistænkelige  finansielle  transaktioner,  navnlig  via  Europol,  under  overholdelse  af relevante bestemmelser om beskyttelse af personoplysninger, og artikel 34, stk. 2, litra c), hvor- efter Rådet med henblik på opfyldelse af Unionens målsætninger på initiativ af en medlemsstat eller Kommissionen med enstemmighed kan vedtage afgørelser, uden at de dog indebærer nogen indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes love og administrative bestemmelser. 2. Kommissionens vurdering af nærhedsprincippet Kommissionen har anført følgende vedrørende nærhedsprincippet: ”Forslagets mål kan ikke i tilstrækkelig grad opfyldes af medlemsstaterne af følgende årsag: Der findes ikke noget retsgrundlag for en sådan handling. Da VIS er en database, som er oprettet  under  Fællesskabets  kompetence,  kan  de  enkelte  medlemsstater  ikke  på  egen hånd give de retshåndhævende myndigheder adgang til VIS. Desuden indeholder de ek- sisterede nationale visumdatabaser, som der kan gives adgang til som led i specifikke samarbejdsaftaler  mellem  de  kompetente  myndigheder  om  udveksling  af  visumoplys- ninger mellem medlemsstaterne, der er indført i henhold til afsnit VI i traktaten om Den Europæiske Union, ikke de samme kategorier af data som VIS og giver kun mulighed for en direkte informationsstrøm fra én medlemsstat til en anden medlemsstat. Anven- delsesområdet  for  det  "tilgængelighedsprincip",  som  er  fastsat  i  forslaget  til  Rådets rammeafgørelse om udveksling af oplysninger efter tilgængelighedsprincippet, omfatter ikke adgang til VIS og dets data. Forslagets  mål  vil  bedre  kunne  virkeliggøres  gennem  EU-foranstaltninger  af  følgende årsager:  
- Formålene med afgørelsen, nemlig at indføre det eneste tilladte retsgrundlag i henhold til fællesskabsretten for at gøre det muligt for de myndigheder i medlemsstaterne, der har ansvaret for den indre sikkerhed, og for Den Europæiske Politienhed (Europol) at få adgang til at søge i visuminformationssystemet (VIS) med henblik på forebyggelse, af- sløring og efterforskning af terrorhandlinger og andre alvorlige strafbare handlinger, og at  fastsætte  betingelserne  for  denne  adgang,  kan  ikke  i  tilstrækkelig  grad  opfyldes  af medlemsstaterne og kan derfor på grund af foranstaltningens omfang og virkninger bed- re gennemføres på EU-plan. Forslaget er derfor i overensstemmelse med subsidiaritetsprincippet.” 3. Regeringens foreløbige vurdering af nærhedsprincippet Regeringen finder på det foreløbige grundlag, at forslaget må anses for at være i overensstem- melse med nærhedsprincippet, og man kan i den forbindelse tilslutte sig de betragtninger, som Kommissionen er fremkommet med, jf. ovenfor under punkt 2.