Justitsministeriet Civil- og Politiafdelingen Dato: 2. februar 2006 Kontor: Civilkontoret Sagsnr.: 2005-5410-0028 Dok.: CAG40502 Slotsholmsgade 10 Telefon: 33 92 33 40 E-post: [email protected] 1216 København K Telefax: 33 93 35 10 Internet: http://www.jm.dk Bidrag til samlenotat for rådsmødet t (landbrug og fiskeri) den 20  . februar 2006 66 6... Vedrørende:   Kommissionens   meddelelse   til   Europa---Parlamentet   og   Rådet   om   en   EF--- handlingsplan for dyrebeskyttelse og dyrevelfærd (2006---2010) (((KOM KOM (2006) 13 endelig)))) Revideret notat. Ændringer er markeret med kursiv. 1.   Resumé Kommissionen tilkendegav på et rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 21.-22. december 2004, at den agtede at udarbejde et forslag til en europæisk handlingsplan på dyrevelfærdsområdet. Hand- lingsplanen forventedes at være færdig i slutningen af 2005. På rådsmødet (landbrug og fiskeri) den  20.-22.  december  2005  oplyste  Kommissionen,  at  handlingsplanen  var  blevet  forsinket. Kommissionen forventede imidlertid, at handlingsplanen ville kunne præsenteres for medlems- landene og Europa-Parlamentet i begyndelsen af 2006, når den var blevet formelt vedtaget i Kommissionen. Handlingsplanen blev præsenteret for medlemslandene på et rådsmøde (land- brug og fiskeri) den 23. januar 2006 efter formel vedtagelse i Kommissionen samme dag. Hand- lingsplanen indeholder en nærmere redegørelse for Kommissionens politiske målsætninger på dyrevelfærdsområdet i de kommende år. Herudover indeholder handlingsplanen en oversigt over de konkrete initiativer, som Kommissionen agter at fremlægge til opfyldelse af handlingsplanens politiske  målsætninger.  Handlingsplanen  er  sat  på  den  foreløbige  dagsorden  for  rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 20. februar 2006 med henblik på politisk drøftelse. 2.   Baggrund
- På rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 21.-22. december 2004 opfordrede Sverige Kommissio- nen  til  at  udarbejde  en  handlingsplan  for  EU-samarbejdet  om  dyrevelfærd  i  de  kommende  år. Kommissionen lovede ved denne lejlighed, at den ville udarbejde en europæisk handlingsplan for dyrevelfærd. Handlingsplanen forventedes at være færdig i slutningen af 2005, hvor den ville blive forelagt Europa-Parlamentet og Rådet i form af en meddelelse fra Kommissionen.   På rådsmødet (landbrug  og fiskeri) den 20.-22. december 2005 orienterede Kommissionen om status for udarbejdelse af handlingsplanen. Handlingsplanen var blevet forsinket som følge af en række  tekniske  problemer  internt  i  Kommissionen.  Kommissionen  forventede  imidlertid,  at handlingsplanen ville kunne præsenteres for medlemslandene og Europa-Parlamentet i begyndel- sen af 2006, når den var blevet formelt godkendt i Kommissionen.   Handlingsplanen blev den 23. januar 2006 formelt vedtaget i Kommissionen, og senere samme dag havde Kommissionen lejlighed til på rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 23. januar 2006 at præsentere den for medlemslandene.   På rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 20. februar 2006 forventes det østrigske formandskab at sætte handlingsplanen på dagsordenen for rådsmødet med henblik på politisk drøftelse. 3.   Hjemmelsgrundlag Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant. 4.   Nærheds--- og proportionalitetsprincippet Spørgsmålet om nærheds- og proportionalitetsprincippet er ikke relevant. 5.   Formål og indhold 5.1. Indledning Ifølge handlingsplanen er Kommissionens primære mål med planen:   - at lægge en mere klart defineret kurs for Fællesskabets indsats for at beskytte dyr og dyrs velfærd de kommende år,   - fortsat at fremme høje dyrevelfærdsnormer i EU og på internationalt plan,   - at  sikre en mere effektiv koordinering af de eksisterende ressourcer og at afdække de fremtidige behov,  
- - at støtte ny udvikling inden for forskning i dyrevelfærd og at fortsætte indsatsen for at fremme anvendelsen af princippet om begrænsning, forfining og erstatning (med alterna- tive metoder) af dyreforsøg og   - at sikre en mere konsekvent og koordineret indsats til beskyttelse af dyr og dyrs velfærd på tværs af Kommissionens politikområder, idet der også skal tages hensyn til aspekter såsom de socioøkonomiske virkninger af nye foranstaltninger. Det fremgår endvidere af handlingsplanen, at ovenstående mål er fastsat på baggrund af de erfa- ringer,  Kommissionen  har  med  at  planlægge,  forberede  og  forhandle  diverse  dyrevelfærds- initiativer,  såvel  internt  i  Kommissionen  som  med  medlemslandene,  de  forskellige  EU- institutioner  og  det  stadig  større  antal  aktører  og  internationale  organisationer,  der  deltager i drøftelserne på dette område. Kommissionen har bl.a. med disse mål for øje fastlagt fem hovedindsatsområder. Efter Kommis- sionens opfattelse kan områderne ikke ses som enkeltstående områder, idet der er en klar sam- menhæng mellem områderne, hvilket dog også indebærer, at der er behov for en koordineret helhedsstrategi. Kommissionen anser endvidere perioden 2006-2010 for en passende tidsramme for de foreslåede initiativer, som vil blive fulgt af såvel løbende overvågning og evaluering af resultaterne  samt  den  nødvendige  opfølgning  efter  2010,  når  denne  den  første  del  af  EF- handlingsplanen er gennemført. 5.2. Nærmere om de fem hovedindsatsområderindsatsområder 5.2.1. Højnelse af de nuværende minimumsnormer for dyrebeskyttelse og dy yy yrevelfærd revelfærd Det første indsatsområde, Kommissionen har identificeret, er, at der i tråd med nye videnskabe- lige data og socioøkonomiske vurderinger bør ske en højnelse af de nuværende minimumsnor- mer for dyrebeskyttelse og dyrevelfærd. Arbejdet vil kunne omfatte udarbejdelse af specifikke minimumsnormer for arter eller aspekter, der ikke er omfattet af EU-lovgivningen i dag. Der vil blive lagt særlig vægt på at udforme EU-bestemmelser, der sikrer en effektiv håndhævelse, og som tillige er i tråd med de internationale handelsregler. Efter Kommissionens opfattelse skal Fællesskabets dyrevelfærdspolitikker være baseret på den bedste videnskabelige dokumentation, der er til rådighed, ligesom de skal tage hensyn til civil- samfundets ønsker, socioøkonomiske konsekvenser og forholdet til internationale handelspartne- re og organisationer.   5.2.2. Fremme af ny forskning i dyrebeskyttelse og dyrevelfærd til støtte for den fastlagte politik samt anvendelse af princippet om begrænsning,ng, forfining og erstattttning ning
- Kommissionen har om dette andet indsatsområde anført, at der i overensstemmelse med EF- traktatens protokol om dyrebeskyttelse og dyrevelfærd vil blive taget fuldt hensyn til dyrs vel- færd ved fastlæggelsen og gennemførelsen af den fastlagte politik, ligesom der skal sættes yder- ligere fart i arbejdet med at udvikle, validere, implementere og overvåge alternativer til dyrefor- søg. Kommissionen fremhæver desuden, at der vil bliver lagt vægt på at få efterkommet erklæ- ringen om begrænsning, forfining og erstatning af dyreforsøg, som blev vedtaget i Bruxelles den 7. november 2005, og på etableringen af et handlingsprogram til gennemførelse af denne mål- sætning. Der skal ifølge Kommissionen endvidere sikres en mere omfattende udveksling af synspunkter og ekspertise, og Fællesskabet vil løbende bidrage til udviklingen af dyrevelfærd som et viden- skabeligt område gennem finansiering af forskning, fremme af dialog m.m.   Kommissionen foreslår i den forbindelse – og for at befordre forvaltning, højnelse og formidling af dyrevelfærdsnormer og gennemførelse af relevante socioøkonomiske undersøgelser og konse- kvensanalyser – bl.a., at der oprettes et europæisk center eller laboratorium for dyrebeskyttelse og dyrevelfærd og validering af alternative forsøgsmetoder. Det europæiske center eller laborato- riet kan efter Kommissionens opfattelse tildeles en mængde opgaver i forbindelse med udmønt- ningen af handlingsplanen, herunder også opgaver fra andre indsatsområder. 5.2.3. Indførelse af standardindikatorerrer for dyrevelfærd, herunder en hierarkisk klassificeeeering ring af de anvendte velfærdsnormer (fra minimumsnormer til højere normer) med henblik på at fremme af udviklingen af produktions--- og opdrætsmetoder, der i højere grad tilgodeser dyrenes velfærd, og at lllette ette anvendelsen af disse i EU og på internatiiiionalt onalt plan For så vidt angår det tredje indsatsområde har Kommissionen anført, at der vil blive gjort en ind- sats  for  at  indføre  specifikke  og  målelige  standardindikatorer  for  dyrevelfærd  i  gældende  og fremtidig fællesskabslovgivning. Der skal tillige foretages en hierarkisk klassificering af indika- torerne (fra minimumsnormer til højere normer) med henblik på at fremme udviklingen af pro- duktions- og opdrætsmetoder, der i højere grad tilgodeser dyrenes velfærd. Der vil endvidere blive udviklet et særligt markedsførings- og informationssystem, som i EU-regi skal fremme anvendelsen af sådanne højere velfærdsnormer i EU og på verdensplan. Endelig vil Kommissio- nen også undersøge mulighederne for en EU-mærkning på dette grundlag. Kommissionen nævner i øvrigt dette indsatsområde som et område, hvor et europæisk center eller laboratorium for dyrebeskyttelse og dyrevelfærd også kan tænkes at få en betydelig rolle som koordinator i forbindelse med en eventuel standardisering af de nævnte dyrevelfærdsindika- torer.
- 5.2.4. Gennemførelse af initiativer, der sikrer, at brugere og andre personer, der håndteeeerer rer dyr, og befolkningen generelt i højere grad inddrages og informeres om gældende normer for dyy- rebeskyttelse  og  dyrevelfærd  og,  at  de  fuldt  ud  forstår  deres  rolle  i  forrrrbindelse bindelse  med fremme af dyrs beskyttelse og vellllfærd færd Kommissionen har om dette fjerde indsatsområde anført, at det f.eks. for så vidt angår land- brugsdyr vil kunne omfatte etablering af et samarbejde med detailhandlere og producenter om at bidrage til at øge forbrugernes tillid og kendskab til landbrugernes praksis og dermed forbruger- nes muligheder for at træffe informerede købsbeslutninger, ligesom der vil kunne arbejdes på at udvikle fælles initiativer på dyrevelfærdsområdet, som kan lette udvekslingen af oplysninger og anvendelsen af bedste praksis (best practice). 5.2.5. Fortsat støtte til og iværksættelse af nye internationale initiativer, der skaber øget beeeevids vidstt- hed og konsensus om dyrevelfærd Det femte og sidste indsatsområde, som Kommissionen har identificeret er, at der blandt andet skal samarbejdes med udviklingslandene om at undersøge muligheder for handel baseret på dy- revenlige produktionssystemer. Fællesskabet bør også arbejde aktivt på at identificere grænse- overskridende  problemer  vedrørende  velfærden  for  selskabsdyr,  opdrættede  dyr,  vildtlevende eller andre dyr, ligesom der bør udvikles en mekanisme, der gør det muligt at takle sådanne pro- blemer hurtigere, mere effektivt og mere konsekvent. 5.4. Oversigtigt over konkrete initiativer Kommissionens handlingsplan indeholder en oversigt over planlagte foranstaltninger vedrørende dyrebeskyttelse og dyrevelfærd. Kommissionen opregner således 28 konkrete initiativer. 21 af disse 28 initiativer er ifølge Kommissionens oversigt initiativer, der allerede er iværksat, er be- budet iværksat eller skal iværksættes i henhold til specifikke fællesskabsbestemmelser.   Blandt  disse  kan  bl.a.  nævnes  et  initiativ  til  etablering  af  et  europæisk  partnerskab  mellem Kommissionen og industrien til fremme af alternativer til dyreforsøg, udarbejdelse til forslag til foranstaltning som svar på befolkningens holdning til handelen med katte- og hundeskind og produkter heraf, udarbejdelsen af et forslag fra Kommissionen om brug af satellitnavigationssy- stemer i køretøjer som led i beskyttelsen af dyr under transport (herunder teknisk bistand fra Kommissionens Fælles Forskningscenter) og udvikling af et system for realtidsovervågning af dyrs velfærd under transport. For så vidt angår nye initiativer, der ikke allerede er iværksat, bebudet iværksat eller skal iværk- sættes som følge af fællesskabsbestemmelser kan bl.a. nævnes forberedelse af oprettelsen af et
- europæisk center/laboratorium for dyrebeskyttelse og dyrevelfærd og validering af alternative forsøgsmetoder, planlægning af den mulige etablering af en særlig informationsplatform for dy- rebeskyttelse og dyrevelfærd samt udformning af lovgivning om validering af driftssystemer, der anvender højere velfærdsnormer end de minimumsnormer, der er fastsat i de gældende forskrif- ter. 6.   Europa---Parlamentets udtalelser Handlingsplanen  er  sendt  til  Europa-Parlamentet,  der  forventes  at  komme  med  udtalelse  om handlingsplanen. 7.   Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor Handlingsplanen vil ikke i sig selv have lovgivningsmæssige konsekvenser. I det omfang de ini- tiativer, som Kommissionen omtaler, udmøntes i konkrete EU-retsakter, vil disse retsakter kunne medføre lovgivningsmæssige konsekvenser, som det ikke på nuværende tidspunkt er muligt at angive nærmere.   Der vil imidlertid i forbindelse med Kommissionens fremlæggelse af de enkelte initiativer – i det omfang initiativet er af en sådan karakter, at der skal udarbejdes grundnotat herom – blive rede- gjort for gældende dansk ret på området.   8.   FF Forslagets orslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskytttelsetelsess- niveauet Handlingsplanen vil ikke i sig selv have statsfinansielle/økonomiske konsekvenser eller konse- kvenser for miljøet eller beskyttelsesniveauet. I det omfang de initiativer, som Kommissionen fremlægger, udmøntes i konkrete EU-retsakter, vil disse retsakter kunne medføre statsfinansielle/økonomiske konsekvenser, som det ikke på nuværende tidspunkt er muligt at angive nærmere. 9.   Høring Handlingsplanen  er  sendt  i  høring  hos Danmarks JordbrugsForskning (Forskningscenter Fou- lum), Foreningen af Politimestre i Danmark, Dyreværnsrådet, Det Dyreetiske Råd, Det Veteri- nære Sundhedsråd, Rådet for Dyreforsøg, Rådet vedrørende Hold af Særlige Dyr, Den Kgl. Ve- terinær- og Landbohøjskole (KVL), Fødevareøkonomisk Institut (KVL), Danmarks Rederifor- ening, Dansk Kvæg, Dansk Landbrug, Dansk Landbrugsrådgivning, Dansk Pelsdyravlerforening, Dansk Transport og Logistik, Danske Slagterier, Danske Speditører, Det Danske Fjerkræraad,
- Fagligt Fælles Forbund (3 F), Foreningen af Danske Svinekonsulenter, HTS Interesseorganisati- on, Kødbranchens Fællesråd, Kødgeder i Danmark, Landbrugsraadet, Landsforeningen af Dan- ske  Mælkeproducenter,  Landsforeningen  af  Danske  Svineproducenter,  Landsforeningen  for Dansk Fåreavl, Landsorganisationen i Danmark (LO), Landsudvalget for Heste, Landsudvalget for Svin, SamMark, Sammenslutningen af Landbrugets Arbejdsgiverforeninger (SALA), Slagte- riernes Forskningsinstitut, Alle Dyrs Ret, Alternativfondet, Den Danske Dyrlægeforening, Dyre- fondet,  Dyrenes  Beskyttelse,  Dyreværnsforeningen  Freja,  Dyreværnsorganisationernes  Samar- bejdsudvalg (DoSu), Gruppen for Dyrevelfærd, Hesteinternatet af 1999, Inges Kattehjem, Lands- foreningen Forsøgsdyrenes Værn, Landsforeningen Komitéen mod Dyreforsøg, Landsforeningen til oplysning om af afskaffelse af vivisektion i Danmark (LOAV), Nordisk Samfund til Bekæm- pelse af Misbrug af Dyr og WSPA Danmark. 10. Regeringens foreløbige generelle holdning Regeringen hilser overordnet set initiativet til en europæisk handlingsplan på dyrevelfærdsområ- det velkommen.   Efter regeringens opfattelse er det positivt, at Kommissionen vil fokusere på en generel højnelse af minimumsnormerne for dyrevelfærden i EU (indsatsområde 1) og arbejde for fremme af ny forskning, herunder i alternativer til dyreforsøg (indsatsområde 2).   Ligeledes kan initiativet om indførelse af standardindikatorer for dyrevelfærd (indsatsområde 3) på sigt påvirke dyrevelfærden positivt ved, at producenterne vælger produktionsformer, der i højere grad tilgodeser dyrenes velfærd.   Regeringen kan endvidere støtte iværksættelsen af informationsinitiativer for EU’s befolkninger og personer, der håndterer dyr (indsatsområde 4), samt iværksættelsen af nye internationale initi- ativer for at skabe øget bevidsthed om dyrevelfærd (indsatsområde 5), idet øget fokus på dyrebe- skyttelse og dyrevelfærd vil kunne påvirke lovgivningsprocessen i EU – og dermed fastlæggel- sen af nye normer og standarder for dyrevelfærd – i positiv retning. For så vidt angår oversigten over de konkrete initiativer, som Kommissionen opregner i handlin- gen, må regeringen dog konstatere, at 21 af de 28 konkrete tiltag, er initiativer, som enten allere- de er iværksat, er bebudet iværksat, eller skal iværksættes i henhold til specifikke fællesskabsbe- stemmelser.   Handlingsplanens initiativer kan dermed ikke udelukkende tilskrives Kommissionen som helt nye tiltag, men synes primært at have karakter af en opsamling af de initiativer, som Kommissi- onen allerede har planlagt.
- Herudover giver oversigten over de konkrete initiativer efter regeringens opfattelse anledning til følgende mere specifikke bemærkninger: Regeringen har i en række sammenhænge tilkendegivet sin holdning til reglerne om transport af dyr, ligesom også Folketinget og dets udvalg har behandlet spørgsmålet ved flere lejligheder og herunder pålagt regeringen at arbejde for ændringer af reglerne på specifikke områder. Den 22. december 2004 vedtog et flertal af EU’s medlemslande et forslag til en ny forordning om beskyttelse af dyr under transport1, der skal anvendes fra den 5. januar 2007. Danmark stem- te som det eneste medlemsland imod. Årsagen hertil var, at man fra dansk side bl.a. fandt, at de to områder, som et flertal af medlemslandene havde besluttet ikke skulle ændres med den nye forordning (”transporttid” og arealkrav”), er de to områder, hvor forbedringer ville have haft en endog særdeles stor indflydelse på beskyttelsesniveauet i forbindelse med reglerne om transport af dyr. Herudover fandt Danmark ikke, at forordningsforslaget var at betragte som udelukkende dyrevelfærdsmæssige forbedringer sammenlignet med det eksisterende direktiv. Fra dansk side må det fortsat anses at være af væsentlig betydning for dyrevelfærden ved trans- port af dyr, at beskyttelsesniveauet i de EU-retlige regler hæves, og at der sikres en bedre og me- re effektiv kontrol ved overholdelsen af reglerne ved grænseoverskridende transporter.   På den baggrund havde Danmark gerne set, at transport af dyr var blevet et af de områder, som Kommissionen i de kommende år, særligt ville fokusere på.   Handlingsplanen indeholder imidlertid på nuværende tidspunkt kun et enkelt konkret initiativ på området transport af dyr. Ifølge oversigten over konkrete initiativer vil Kommissionen således i 2007 fremlægge et forslag om brug af satellitnavigationssystemer i køretøjer som led i beskyttel- sen af dyr under transport og udvikling af et system for realtidsovervågning af dyrs velfærd un- der transport.   Fra dansk side vil man under de kommende politiske drøftelser arbejde for, at handlingsplanen kommer til at indeholde flere initiativer på transportområdet. Hvad der er langt mere positivt er, at Danmark har noteret sig, at et af de andre konkrete initiati- ver, som Kommissionen agter at fremlægge allerede i år, er et ”forslag til foranstaltning som svar på befolkningens holdning til handelen med katte- og hundeskind og produkter heraf”. 1Rådets forordning (EF) nr. 1/2005 af 22. december 2004 om beskyttelse af dyr under transport og dermed forbudne aktiviteter og om ændring af direktiv 64/432/EØF og 93/119/EØF og forordning (EF) nr. 1255/97.
- I Danmark har man gennemført et indførselsforbud på nationalt plan (lov nr. 390 af 28. maj 2003 om forbud mod erhvervsmæssig indførsel og produktion af samt handel med skind og skindpro- dukter fra hunde og katte). Loven trådte i kraft 1. oktober 2003. Det er imidlertid fortsat opfattelsen fra dansk side, at et forbud på EU-plan mod erhvervsmæssig indførsel og produktion af samt handel med skind og skindprodukter fra hunde og katte vil være at foretrække.    Baggrunden herfor er bl.a., at told- og skattemyndighederne i f.eks. Danmark efter de almindeli- ge regler herom foretager kontrol af varer, der kommer til Danmark fra tredjelande. En tilsvaren- de kontrol foretages i sagens natur ikke, når der er tale om indførsel til Danmark fra et andet EU- land. Både Sverige og Danmark har på den baggrund også flere gange opfordret Kommissionen til at undersøge, hvorvidt det er muligt at gennemføre et importforbud af hunde- og katteskind på EU- plan – og begge gange er Sverige og Danmark blevet støttet af adskillige andre lande.   Da  medlemslandene  sidste  gang  havde  lejlighed  til  at  drøfte  problemstillingen  på  rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 30. maj 2005, lovede Kommissionen at vende tilbage med en oriente- ring om dens vurdering af mulighederne for at indføre et importforbud på EU-plan af hunde- og katteskind. Det bemærkes, at det ikke fremgår af handlingsplanen, hvad Kommissionens initiativ på dette punkt nærmere vil komme til at indeholde. Regeringen vil derfor søge dette nærmere afklaret. Det kan således tænkes, at Kommissionen i stedet for et importforbud på EU-plan overvejer f.eks. at indføre en pligt for erhvervsdrivende til at gøre forbrugerne opmærksomme på, at skin- det hidrører fra hund eller kat. En sådan mindre indgribende løsning vil imidlertid efter regerin- gens opfattelse ikke være tilstrækkelig til at tilgodese de dyreetiske hensyn, der ligger til grund for forslaget om indførelse af et fælleseuropæisk importforbud.   På området dyreforsøg og anvendelsen af princippet om de såkaldte 3 R’er (reduction (formind- skelse af antallet af anvendte forsøgsdyr), refinement (videreudvikling af dyreforsøgsmodellerne, så belastningen bliver mindre for forsøgsdyrene) og replacement (udvikling af alternative meto- der til dyreforsøg)), der også er en del af indsatsområde nr. 2, ser regeringen frem til etablering af tiltag, der kan fremme det partnerskab mellem Kommissionen og industrien til fremme af al- ternativer til dyreforsøg, som blev vedtaget i Bruxelles i november måned 2005.    Med Kommissionens initiativ kan det arbejde for fremme af alternative metoder, som allerede foregår i andre sammenhænge, f.eks. hos Det Europæiske Center for Validering af Alternative
10 - Metoder (ECVAM) og i European Consensus Platform for 3R Alternatives to Animal Experi- mentation (ECOPA), forhåbentlig styrkes yderligere. 11. Generelle forventninger til andre landes holdninger Handlingsplanen blev præsenteret på rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 23. januar 2006 uden at der foregik en egentlig drøftelse af handlingsplanens indhold eller blev fremsat mange be- mærkninger fra medlemslandende. Det forventes dog, at medlemslandene generelt stiller sig po- sitive over for Kommissionens initiativ om en handlingsplan på dyrevelfærdsområdet. Sverige fik ordet og meddelte, at man fandt dyrebeskyttelse vigtigt. Man var tilfreds med, at der var kommet en handlingsplan med en horisontal indgangsvinkel til dyrevelfærden i EU. De egentlige politiske drøftelser forventes at skulle foregå på et rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 20. februar 2006. Kommissionen planlægger herefter at afholde en konference den 30. marts 2006 om dyrevelfærd, hvor handlingsplanen efter al sandsynlighed vil indgå. Derefter forventes en politisk drøftelse om udfaldet af konferencen på rådsmødet den 22.-23. maj 2006 (landbrug og fiskeri). 12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering forud for præsentati- onen på rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 23. januar 2006.