side 1 af 5 Retsudvalget Folketinget Christiansborg 1240 København K 3. februar 2006 Vedrørende politi  - og retsreform Tak til retsudvalget for tilsagnet om at få foretræde for    retsudvalget torsdag den 9. februar 2006 kl.13.45 Som repræsentant for borgmestr  ene i de kommuner, som ligger i den nuværende   Horsens Politikreds, vil jeg inden mødet med Retsudvalget kort gennemgå nogle af vores argumenter   for at støtte regeringens fremlagte forslag om en ny politi - og domstolsreform. Regeringen har fremlagt et forslag til Politi- og domstolsreform, som rummer et forslag om 12 politikredse og 22 nye retskredse. Politikreds nr. 4 omfatter det østjyske område med hovedpolitistationen placeret i Horsens, suppleret med stationer i alle kredsens større byer. Politikredsen er delt i 2 retskredse med hovedtingsteder i Kolding og Horsens. Kommunerne i den nuværende Horsens Politikreds   – Hedensted kommuner (bortset fra Nørre -Snede Kommune, der går til Ikast og dermed indgår i politikreds 3) vil gerne hermed støtte det fremlagte forslag til reform, både for så vidt angår reformens indhold og den valgte kredsinddeling. Statistik Sammenligner man antallet af anmeldelser i de gamle politikredse, er Horsens politikreds  på grund af sin geografiske udstrækning   den politikreds, der behandler det største antal anmeldelser. Antal anmeldelser i 2004: Fredericia politi Horsens politi    Kolding politi    Silkeborg politi Vejle politi 2004 2004 2004 2004 2004 Anmeldelser Anmeldelser Anmeldelser Anmeldelser Anmeldelser Sagsområde Drab m.v. 17 45 22 24 13 Vold og røveri 263 448 286 165 289 Sædelighed 45 71 50 42 53 Indbrud, tyveri 4177 6315 5318 3376 4604 Narkotika og smugling 250 439 242 144 186 Økonomisk kriminalitet 193 454 225 221 232 Øvrige straffelov, herunder brugstyveri 1207 1743 1666 993 1424 Øvrig særlov 560 1119 653 604 1054 Færdselslov 3588 5490 4230 3017 4275 Antal anmeldelser i alt 10300 16124 12692 8586 12130 Kilde: Politiets Ledelsesinformationssystem
Side 2 af 5 Antal anmeldelser i 2005: Periode jan - okt. 2005 Fredericia politi Horsens politi    Kolding politi    Silkeborg politi Vejle politi 2005 2005 2005 2005 2005 Anmeldelser Anmeldelser Anmeldelser Anmeldelser Anmeldelser Sagsområde Drab m.v. 12 34 13 23 17 Vold og røveri 191 356 251 139 231 Sædelighed 40 32 53 39 43 Indbrud, tyveri 2818 4534 4058 2569 3727 Narkotika og smugling 256 498 247 147 148 Økonomisk kriminalitet 84 370 197 174 137 Øvrige straffelov, herunder brugstyveri 926 1334 1278 820 1228 Øvrig særlov 367 814 561 517 723 Færdselslov 2792 5539 3641 2780 3656 Antal anmeldelser i alt 7486 13511 10299 7208 9910 Kilde: Politiets Ledelsesinformationssystem Fredericia 109 Kolding 144 Vejle 142 Horsens 195 Silkeborg 125 Kilde: Politiets personalefortegnelse Da Odder/Skanderborg politikreds efter forslaget skal deles, findes der ikke umiddelbart relevante tal for denne. Derfor er placeringen af både  hovedstation og et tingsted i Horsens et rigtigt valg. Samarbejde på  flere område r I reformen lægges op til et udbygget samarbejde mellem   kommuner og politi. Der er i Horsens mangeårige erfaringer med at udvikle og fastholde et godt samarbejde  mellem både SKAT og politiet. Samarbejdet er kommet stærkest til udtryk ved det   initiativ, borgmestrene i Randers og Horsens for nogle år siden tog til, i et samarbejde med en række jyske kommuner   , politikredsene og fagbevægelsen  , at gennemføre en forstærket indsats overfor rockerkriminali   teten. Dette samarbejde førte efterfølgende ti  l, at Horsens Politi i 2004 var blandt 5 nominerede til The European Crime Prevention Award for samarbejdet med Horsens Kommune. Dette samarbejde har endvidere været en stærkt medvirkende faktor til den betydelige reduktion i kriminaliteten, som er set i Horsens de seneste 4 år.
Side 3 af 5 I dagligdagen er der på tilsvarende vis udviklet et tæt og konstruktivt samarbejde med politiet omkring afvikling af kommunens store kulturarrangementer som f. eks. Middelalderfestivalen og de store koncerter. I Lokalnævnet for   den nuværende politikreds har man allerede taget initiativ til at drøfte en ny fælles indsats   mellem kommuner og politi, rettet mod stoffer og stofmisbrug blandt unge mennesker.Der er nedsat en arbejdsgruppe og udarbejdet kommissorium for hvordan der skal arbejdes med den fælles indsats  . Generelt arbejdes der med forebyggelse af misbrug på en række områder, hvor der er et tæt samarbejde mellem bl.a. politiet, kommunernes SSP-konsulenter, folkeskolerne og ungdomsskolen. Der er f.eks. i øjeblikket etabl eret et samarbejdsprojekt, hvor der er arbejdes med at flytte de unges forestillinger om, hvornår  ” man” drikker,  ryger m.v., således at  ” debutalderen”  udsættes  . De erfaringer, der således er indhøstet omkring det tværgående samarbejde er Sammenlægningsud  valget i Horsens naturligvis parat til at stille til rådighed også i en større politikreds i et samarbejde med mange kommuner. På den baggrund finder Borgmestre og S ammenlægningsudvalgsformænd derfor anledning til at pege på Horsens som den naturlige plac ering af den kommende hovedpolitistation og dermed også   valget af Horsens som det ene af kredsens 2 hovedtingsteder. Statsfængslet Østjylland Da det i Folketinget blev besluttet at lukke Horsens Statsfængsel, deltog   Horsens Byråd  aktivt, i samarbejde med politikredsens øvrige kommuner , i arbejdet med at finde en placering til det nye ”Statsfængslet Østjylland”, som nu ligger ved Enner i Horsens Kommune. ”Statsfængslet Østjylland” vil selvfølgelig give ekstra arbejde til såvel tingsted som hovedpolitistation, og borgmestrene finder det på den baggrund oplagt, at Horsens politistation i den fremtidige kreds bør have den største politistyrke. Ligeså oplagt    vurderes det, at politikredsens ledelse bør placeres, hvor der er flest medarbejdere og mest arbejd e for såvel politiet som anklagemyndigheden. Geografi Endelig, men ikke mindst, skal der peges på, at det styringsmæssigt vil være en fordel at placere ledelse og anklagemyndighed centralt i forhold til kredsens andre tjenestesteder. I den foreslåede kredsstruktur har Horsens denne central placering.
Side 4 af 5 Kørslen i tid i mellem politistationerne er følgende (oplyst fra krak). Tid i kørsel fra Horsens politistation til   øvrige politistationer Fredericia Kolding Vejle Skanderborg Silkeborg Tid 45 minutter (53 km) 48 minutter (57 km) 33 minutter (31 km) 26 minutter (27 km) 41 minutter (43 km) Politibygning Hvis det måtte vise sig, at der ikke er plads til personalet ved  en hovedpolitistation på den nuværende politistation i Horsens, kan Horsen  s Kommune pege på, at der centralt i byen er velegnede grunde, hvor en kommende politibygning kan opføres. Her tænkes specielt på Danish Crowns gamle slagteri, som Horsens Kommune overtager    til sommer, som med et areal på 37.000 m2  er placeret direkte i sammenhæng med banegården, den regionale og den lokale kollektive trafik. Det vil derfor være let for såvel medarbejdere som borgere med ærinde hos politi eller retsvæsen at komme til og fra hovedpolitistation og Tingsted Efter fremkomsten af forslaget om nye politi- og retskredse har Horsens Kommune modtaget flere henvendelser fra virksomheder, som kunne være interesserede i at købe de gamle bygninger, der har en central placering i forhold til strøggaden (Søndergade) i Horsens. Horsens Kommune har igangsat en forundersøgelse af mulige offentlige enheder, som har behov for centralt beliggende kvadratmeter. Der er taget kontakt til politiet, domstolen, SKAT, region midt og   Social- og Sundhedsskolen (som har nogle lokalebehov og overvejer en flytning). Desuden har Horsens Byråd drøftet at placere et helt nyt folkebibliotek og et børnekulturhus på det samme areal. Endelig overvejer Horsens Kommune at placere en fremtidig borgerservicebutik på stedet . Der er således tale om flere forskellige myndigheder , men efter kommunens vurdering vil det være hensigtsmæssigt at undersøge mulighederne for samdrift af fælles faciliteter, - hvor de enkelte myndigheder finder det formålstjenligt  – for at opnå effektiviseringer og besparelser ved byggeriet.. Sammenlægnin  gsudvalget vil være   indstillet på at stille bygherrerådgivere til rådighed    for at sikre det fælles overblik og samarbejdede løsninger, hvor der er enighed om det, ligesom vi vil kunne støtte i processen med at finde  potentielle investorer til de bygninger, som politi- og retsvæsenet råder over  i dag. Samling af tinglysning i Horsens Det er fremgået af Justitsministerens orienteringsmøder rundt i landet, at man planlægger at samle tinglysningen på én adresse i Danmark.  Vi vil selvfølgelig  gerne pege på  Horsens i den forbindelse.
Side 5 af 5 Følgende B orgmestre i Horsens politikreds tilslutter sig ovenstående. Det drejer sig om : Jørn Juhl Nielsen, Hedensted Kommune Kirsten Terkilsen, Borgmester i Tørring -Uldum Kommune Peter Schmidt Hansen, Juelsminde Kommune Ejgil Rasmussen, Gedved Kommune Torkild Skifter, Brædstrup Kommune Vagn Ry, Horsens Kommune Jørn Juhl Nielsen formand for sammenlægningsudvalget i Hedensted Kommune Jan Trøjborg formand for sammenlægningsudvalget i Horsens Kommune Med venlig hilsen Jan Trøjborg Formand for sammenlægningsudvalget