Justitsministeriet Civil- og Politiafdelingen Kontor: Det Internationale Kontor Sagsnr.: 2006-3002/21-0019 Dok.: ARR40381 Slotsholmsgade 10 Telefon: + 45 33 92 33 40 E-post: [email protected] DK 1216 København K Telefax: + 45 33 93 35 10 Internet: http://www.jm.dk G R U N D N O T A T VV Vedrørende edrørende Kommissionens s forslag til rådsafgørelse om videregivelse af oplysninger, der stammer fra  sikkerheds---  og  efterretningstjenesternes  aktiviteter  vedrørende  terrorhandlin nn nger ger  (KOM  (2005) 695). Resumé Formålet med forslaget er – ifølge Kommissionen – at styrke bekæmpelsen af terrorisme inden for EU ved at indføre en ordning, som skal sikre, at oplysninger, der stammer fra medlemsstaternes sikkerheds- og efterretningstjenesters aktiviteter vedrørende terrorhandlinger, videregives til Euro- pol og sikkerheds- og efterretningstjenester i andre medlemsstater. Dette skal ske ved, at medlems- staterne skal udpege nationale kontaktpunkter, der gøres ansvarlige for at dele relevante oplysninger med Europol og andre kontaktpunkter i berørte medlemslande. Der er ikke grundlag for at anse for- slaget for at være i strid med nærhedsprincippet. Forslaget vurderes ikke at ville have lovgivnings- mæssige konsekvenser, og det vurderes heller ikke at ville have statsfinansielle konsekvenser af betydning. Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige medlemsstaters hold- ninger til forslaget. Fra dansk side stiller man sig skeptisk over for forslaget, idet man ikke finder, at der er behov for at indføre nye strukturer på området.    1.  Baggrund Kommissionen har den 22. december 2005 fremlagt et forslag til rådsafgørelse om videregivelse af oplysninger, der stammer fra sikkerheds- og efterretningstjenesternes aktiviteter vedrørende terror- handlinger (KOM (2005) 695).   Formålet med forslaget er – ifølge Kommissionen – at styrke bekæmpelsen af terrorisme inden for EU  ved  at  indføre  en  ordning,  som  skal  sikre,  at  oplysninger,  der  stammer  fra  medlemsstaternes sikkerheds- og efterretningstjenesters aktiviteter vedrørende terrorhandlinger, videregives til Euro- pol og sikkerheds- og efterretningstjenester i andre medlemsstater. Dette skal ske ved, at medlems-
- staterne skal udpege nationale kontaktpunkter, der gøres ansvarlige for at dele relevante oplysninger med Europol og andre kontaktpunkter i berørte medlemslande.   2.  Indhold Forslaget er fremsat under henvisning til traktaten om Den Europæiske Union (TEU), særlig artikel 30, stk. 1, litra b, hvoraf det fremgår, at fælles handling vedrørende politisamarbejde omfatter ind- samling, opbevaring, behandling, analyse og udveksling af relevante oplysninger, herunder oplys- ninger som de retshåndhævende myndigheder er i besiddelse af på baggrund af rapporter om mis- tænkelige  finansielle  transaktioner,  navnlig  via  Europol,  under  overholdelse  af  relevante  bestem- melser om beskyttelse af personoplysninger, og artikel 34, stk. 2, litra c), hvorefter Rådet med hen- blik  på  opfyldelse  af  Unionens  målsætninger  på  initiativ  af  en  medlemsstat  eller  Kommissionen med enstemmighed kan vedtage afgørelser, uden at de dog indebærer nogen indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes love og administrative bestemmelser. Efter  artikel  1  indføres  der  med  rådsafgørelsen  en  ordning,  som  skal  sikre,  at  oplysninger,  der stammer fra medlemsstaternes sikkerheds- og efterretningstjenesters aktiviteter vedrørende terror- handlinger, videregives til Europol. Der indføres også en ordning, som skal sikre udveksling af op- lysninger om terrorhandlinger mellem medlemsstaternes sikkerheds- og efterretningstjenester. Artikel 2 indeholder en række definitioner. Ved "terrorhandlinger" skal forstås de strafbare handlinger, der er omhandlet i artikel 1 til 4 i ram- meafgørelse 2002/475/RIA om bekæmpelse af terrorisme. Begrebet "Europol" dækker over Den Europæiske Politienhed, som er oprettet ved konventionen af 26. juli 1995 om oprettelse af en europæisk politienhed ("Europolkonventionen"). Ved "sikkerheds- og efterretningstjenester" skal forstås de myndigheder i medlemsstaterne, som er ansvarlige  for  indsamling  og  frembringelse  af  efterretninger  med  henblik  på  at  bekæmpe  trusler mod den demokratiske retsorden, sikkerheden og statens andre væsentlige interesser, herunder ter- rorisme. Endelig forstås ved udtrykket "relevante oplysninger" de efterretninger vedrørende terrorhandlinger, som berører eller kan berøre to eller flere medlemsstater. Efter artikel 3 træffer hver medlemsstat de nødvendige foranstaltninger til at sikre, at dens sikker- heds- og efterretningstjenester videregiver alle relevante oplysninger, der stammer fra deres aktivi- teter vedrørende terrorhandlinger, til de nationale kontaktpunkter, som den udpeger. Udpegelse af
- nationalt  kontaktpunkt  inden  for  medlemsstatens  sikkerheds-  og  efterretningstjenester  sker  senest tre måneder efter rådsafgørelsens ikrafttræden. Medlemsstaterne underretter skriftligt Generalsekre- tariatet for Rådet og Kommissionen om de udpegede kontaktpunkter og om senere ændringer. Efter artikel 4 træffer hver medlemsstat de nødvendige foranstaltninger til at sikre, at de oplysnin- ger,  som  dens  nationale  kontaktpunkt  modtager,  videregives  til  Europol  i  overensstemmelse  med Europol-konventionen. Hver medlemsstat træffer endvidere de nødvendige foranstaltninger til at sikre, at de oplysninger, som dens nationale kontaktpunkt modtager, videregives til de nationale kontaktpunkter i andre be- rørte  medlemsstater  i  overensstemmelse  med  den  nationale  lovgivning,  jf.  herved  den  foreslåede artikel 5. Artikel 6 indeholder bestemmelser om overvågning og evaluering og artikel 7 vedrører rådsafgørel- sens ikrafttræden. 3.  Gældende dansk k ret Det følger af persondatalovens § 2, stk. 11, at loven – herunder lovens regler om videregivelse af personoplysninger – ikke gælder for behandlinger, der udføres for politiets og forsvarets efterret- ningstjenester.    Om politiets og forsvarets efterretningstjenester kan udveksle oplysninger med sikkerheds- og efter- retningstjenester i andre medlemsstater og i forhold til Europol vil derfor som udgangspunkt bero på de almindelige regler om tavshedspligt, jf. i den forbindelse forvaltningslovens §§ 27 og 28 og den nærmere omtale heraf hos bl.a. John Vogter, Forvaltningsloven med kommentarer (3. udg, 1999), side 534 ff.     Det bemærkes, at der efter de gældende regler ikke eksisterer nogen pligt for politiets og forsvarets efterretningstjenester til at udveksle oplysninger med sikkerheds- og efterretningstjenester i andre medlemsstater   og   i   forhold   til   Europol.   Der   kan   i   den   forbindelse   henvises   til   Europol- konventionens artikel 4, stk. 5, hvoraf det bl.a. fremgår, at den nationale enhed (for Danmarks ved- kommende Rigspolitichefen) ikke er forpligtet til at videregive oplysninger eller efterretninger, så- fremt  videregivelsen  skader  væsentlige  nationale  sikkerhedsinteresser  eller  vedrører  oplysninger, der  henhører  under  særlige  efterretningstjenester  eller  særlig  efterretningsvirksomhed,  der  angår statens sikkerhed.        4.  Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser 
- 4.1.  Forslaget  vurderes  ikke  at  ville  have  lovgivningsmæssige  konsekvenser  ,  idet  den  foreskrevne videregivelse af oplysninger til Europol skal ske i overensstemmelse med Europol-konventionen (se forslagets artikel 4) og videregivelse af oplysninger til kontaktpunkter inden for sikkerheds- og ef- terretningstjenester i andre medlemsstater skal ske i overensstemmelse med den nationale lovgiv- ning (se forslagets artikel 5).   4.2. Forslaget vurderes på det foreliggende grundlag ikke at ville have statsfinansielle konsekvenser af betydning. Det bemærkes, at Kommissionen i begrundelsen for forslaget har anført, at forslaget ingen indvirkning har på EU-budgettet. 5.  Høring Forslaget  er  sendt  i  høring  hos  Præsidenten  for  Østre  Landsret,  Præsidenten  for  Vestre  Landsret, Præsidenten for Københavns Byret, Præsidenten for Retten i Århus, Præsidenten for Retten i Oden- se, Præsidenten for Retten i Aalborg, Præsidenten for Retten i Roskilde, Den danske Dommerfor- ening,  Dommerfuldmægtigforeningen,  Domstolsstyrelsen,  Rigspolitichefen,  Rigsadvokaten,  Stats- advokaten for Særlig Økonomisk Kriminalitet, Politidirektøren i København, Foreningen af Politi- mestre  i  Danmark,  Politifuldmægtigforeningen,  Politiforbundet  i  Danmark,  Advokatrådet,  Lands- foreningen af beskikkede advokater, Datatilsynet, Amnesty International og Institut for Menneske- rettigheder. 6.  NN Nærhedsprincippet ærhedsprincippet Kommissionen har anført følgende vedrørende nærhedsprincippet: ”Forslagets mål kan ikke opfyldes af medlemsstaterne alene af følgende årsag: Terrorisme  er  et  internationalt  fænomen,  og  de  enkelte  medlemsstater  kan  ikke  håndtere det effektivt alene. Europol har en nøglerolle inden for EU med hensyn til at forebygge og bekæmpe terrorisme. Det er nødvendigt, at det modtager de relevante oplysninger fra med- lemsstaterne, hvis det skal kunne udføre sine opgaver, specielt for at gøre det muligt for det at udvikle sine analysedatabaser om terrorisme og projekterne under dets taskforce for ter- rorismebekæmpelse. Ved at videregive de relevante oplysninger til Europol eller indlæse dem  i  Europols  informationssystem  bidrager  hver  enkelt  medlemsstat  til at  forbedre  sik- kerheden i EU som helhed. Forslagets mål vil bedre kunne virkeliggøres gennem EU-foranstaltninger af følgende år- sag: Hovedformålet med Rådets afgørelse er at sikre, at de oplysninger, der stammer fra de na- tionale sikkerheds- og efterretningstjenesters aktiviteter vedrørende terrorhandlinger, vide- regives til Europol. Da Europol kan modtage oplysninger fra alle medlemsstaterne, kan det udvikle en EU-strategi og et EU-perspektiv for forebyggelse og bekæmpelse af terrorisme.
- Dette kan ikke opfyldes af en medlemsstat alene eller gennem videregivelse af oplysninger mellem et begrænset antal medlemsstater. Forslaget er derfor i overensstemmelse med subsidiaritetsprincippet.” Regeringens foreløbige vurdering er, at der ikke er grundlag for at anse forslaget for at stride mod nærhedsprincippet. Sigtet med forslaget er således at indføre en ordning på tværs af EU, som skal sikre udveksling af oplysninger vedrørende terrorhandlinger mellem medlemsstaternes sikkerheds- og efterretningstjenester og i forhold til Europol. 7.  Andre landes kendte holdninger Der  ses  ikke  at  foreligge  offentlige  tilkendegivelser  om  de  øvrige  medlemsstaters  holdninger  til forslaget. 8.  Foreløbig generel danskansk holdning Fra dansk side stiller man sig skeptisk over for forslaget, idet man ikke finder, at der er behov for at indføre nye strukturer på området.    9. Orientering af andre af Folketingets udvalg Grundnotatet sendes – ud over til Folketingets Europaudvalg – også til Folketingets Retsudvalg.