Justitsministeriet Civil- og Politiafdelingen Kontor: Det Internationale Kontor Sagsnr.: 2006-3002/21-0019 Dok.: ARR40380 Slotsholmsgade 10 Telefon: + 45 33 92 33 40 E-post: [email protected] DK 1216 København K Telefax: + 45 33 93 35 10 Internet: http://www.jm.dk NÆRHEDSNOTAT vedrørende Kommissionens forslag til rådsafgørelse om videregivelse af oplysnin nn nger, ger, der stamm- mer  fra  sikkerheds---  og  efterretningstjenesternes  aktiviteter  vedrørende  terrorhand dd dlinger linger  (KOM (2005) 695)  1. Formålet med forslaget Kommissionen har den 22. december 2005 fremlagt et forslag til rådsafgørelse om videregivelse af  oplysninger,  der  stammer  fra  sikkerheds-  og  efterretningstjenesternes  aktiviteter  vedrørende terrorhandlinger (KOM (2005) 695). Forslaget er modtaget i Rådet i dansk sprogversion den 16. januar 2006. Formålet med forslaget er – ifølge Kommissionen – at styrke bekæmpelsen af terrorisme inden for EU ved at indføre en ordning, som skal sikre, at oplysninger, der stammer fra medlemsstater- nes sikkerheds- og efterretningstjenesters aktiviteter vedrørende terrorhandlinger, videregives til Europol  og  sikkerheds-  og  efterretningstjenester  i  andre  medlemsstater.  Dette  skal  ske  ved,  at medlemsstaterne skal udpege nationale kontaktpunkter, der gøres ansvarlige for at dele relevante oplysninger med Europol og andre kontaktpunkter i berørte medlemslande.   Forslaget  er  fremsat  under  henvisning  til  traktaten  om  Den  Europæiske  Union  (TEU),  særlig artikel 30, stk. 1, litra b, hvoraf det fremgår, at fælles handling vedrørende politisamarbejde om- fatter indsamling, opbevaring, behandling, analyse og udveksling af relevante oplysninger, her- under oplysninger som de retshåndhævende myndigheder er i besiddelse af på baggrund af rap- porter  om  mistænkelige  finansielle  transaktioner,  navnlig  via  Europol,  under  overholdelse  af relevante bestemmelser om beskyttelse af personoplysninger, og artikel 34, stk. 2, litra c), hvor- efter Rådet med henblik på opfyldelse af Unionens målsætninger på initiativ af en medlemsstat
- eller Kommissionen med enstemmighed kan vedtage afgørelser, uden at de dog indebærer nogen indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes love og administrative bestemmelser. 2. Kommissionens vurdering af nærhedsprincippet Kommissionen har anført følgende vedrørende nærhedsprincippet: ”Forslagets mål kan ikke opfyldes af medlemsstaterne alene af følgende årsag: Terrorisme er et internationalt fænomen, og de enkelte medlemsstater kan ikke håndtere det effektivt alene. Europol har en nøglerolle inden for EU med hensyn til at forebygge og bekæmpe terrorisme. Det er nødvendigt, at det modtager de relevante oplysninger fra medlemsstaterne, hvis det skal kunne udføre sine opgaver, specielt for at gøre det muligt for det at udvikle sine analysedatabaser om terrorisme og projekterne under dets task- force for terrorismebekæmpelse. Ved at videregive de relevante oplysninger til Europol eller indlæse dem i Europols informationssystem bidrager hver enkelt medlemsstat til at forbedre sikkerheden i EU som helhed. Forslagets  mål  vil  bedre  kunne  virkeliggøres  gennem  EU-foranstaltninger  af  følgende årsag: Hovedformålet med Rådets afgørelse er at sikre, at de oplysninger, der stammer fra de nationale sikkerheds- og efterretningstjenesters aktiviteter vedrørende terrorhandlinger, videregives til Europol. Da Europol kan modtage oplysninger fra alle medlemsstaterne, kan det udvikle en EU-strategi og et EU-perspektiv for forebyggelse og bekæmpelse af terrorisme. Dette kan ikke opfyldes af en medlemsstat alene eller gennem videregivelse af oplysninger mellem et begrænset antal medlemsstater. Forslaget er derfor i overensstemmelse med subsidiaritetsprincippet.” 3. Regeringens foreløbige vurdering af nærhedsprincippet Regeringens  foreløbige  vurdering  er,  at  der  ikke  er  grundlag  for  at  anse  forslaget  for  at  stride mod nærhedsprincippet.  Sigtet med forslaget er således at indføre  en ordning på tværs af EU, som skal sikre udveksling af oplysninger vedrørende terrorhandlinger mellem medlemsstaternes sikkerheds- og efterretningstjenester og i forhold til Europol.