Justitsministeriet Civil- og Politiafdelingen Kontor: Det Internationale Kontor Sagsnr.: 2006-305-0259 Dok.: VDK40162 Slotsholmsgade 10 Telefon: + 45 33 92 33 40 E-post: [email protected] DK 1216 København K Telefax: + 45 33 93 35 10 Internet: http://www.jm.dk GRUNDNOTAT  Vedrørende forslag til Rådets afgørelse om oprettelse af et europæisk antikorruptionsnet  Resumé Efter forslaget skal der oprettes et europæisk antikorruptionsnet bestående af nationale repræsen- tanter og et sekretariat samt repræsentanter for Det Europæiske Kontor for Bekæmpelse af Svig (OLAF), Kommissionen, Europol og Eurojust. Antikorruptionsnettet skal – på frivillig basis og med forbehold af national lovgivning – bidrage til at udvikle de forskellige aspekter af korrupti- onsbekæmpelse på EU-plan og støtte antikorruptionsaktiviteter på nationalt plan. Forslaget vur- deres ikke at være i strid med nærhedsprincippet. Forslaget vurderes ikke at ville have lovgiv- ningsmæssige konsekvenser. Det vurderes desuden ikke at ville have statsfinansielle konsekven- ser af betydning. Forslaget er fremsat af Østrig, Finland, Grækenland, Ungarn, Litauen, Luxem- bourg og Slovenien. Der ses ikke i øvrigt at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige medlemsstaters holdninger til forslaget. Fra dansk side er man positiv over for tiltag, der vil kun- ne medvirke til at effektivisere bekæmpelsen af korruption.   1.   Forslagets baggrundaggrund og indhold  Østrig, Finland, Grækenland, Ungarn, Litauen, Luxembourg og Slovenien har fremlagt et forslag til Rådets afgørelse om oprettelse af et europæisk antikorruptionsnet.   Forslaget er fremsat under henvisning til traktaten om Den Europæiske Union, særlig artikel 29 (om målsætningerne inden for politisamarbejde og retligt samarbejde i straffesager), artikel 30, stk. 1 (om rammerne for politisamarbejde), artikel 31 (om rammerne for det retlige samarbejde i
- straffesager) samt artikel 34, stk. 2, litra c, hvoraf det fremgår, at Rådet med henblik på at bidra- ge til opfyldelse af Unionens målsætninger på initiativ af en medlemsstat eller Kommissionen kan vedtage afgørelser uden at de dog indebærer nogen indbyrdes tilnærmelse af medlemsstater- nes love og administrative bestemmelser.   Efter forslaget skal der oprettes et europæisk antikorruptionsnet (EACN), som skal bestå af nati- onale repræsentanter og et sekretariat, som sammen skal sikre, at nettet fungerer efter hensigten i overensstemmelse med rådsafgørelse. Det Europæiske Kontor for Bekæmpelse af Svig (OLAF) udpeger ligeledes et kontaktpunkt, ligesom Kommissionen, Europol og Eurojust tilknyttes nettets aktiviteter. Desuden vil andre relevante organer kunne tilknyttes arbejdet. Antikorruptionsnettet skal – på frivillig basis og med forbehold af national lovgivning – bidrage til at udvikle de forskellige aspekter af korruptionsbekæmpelse på EU-plan og støtte antikorrup- tionsaktiviteter på nationalt plan.   Nettets opgaver er navnlig at lette samarbejde, kontakter og udveksling af oplysninger og erfa- ringer mellem medlemsstaterne og mellem de nationale myndigheder samt mellem medlemssta- terne og OLAF, de øvrige enheder i Kommissionen, Rådet og de andre ekspertgrupper og net- værk, der er specialiseret i antikorruptionsspørgsmål, at fremme yderligere forbedring af det in- ternationale samarbejde gennem forskellige praktiske foranstaltninger, atindsamle og analysere oplysninger om antikorruptionstiltag, at evaluere dem og analysere bedste praksis, at stille sag- kundskab til rådighed  for Rådet og  Kommissionen for i det omfang, det er nødvendigt, og på deres  anmodning  at  bistå  dem  i  alle  spørgsmål  vedrørende  korruption,  at  forelægge  Rådet  en årlig rapport om sine tiltag gennem de kompetente organer med angivelse af, hvilke områder i nettets arbejdsprogram der skal prioriteres i det kommende år, og henstille til Rådet, at det tager rapporten til efterretning, godkender den og sender den til Europa-Parlamentet samt at udvikle samarbejdet med ansøgerlandene, tredjelande og internationale organisationer og instanser. Antikorruptionsnettet skal mødes mindst en gang hvert halve år efter indkaldelse fra den med- lemsstat, der varetager formandskabet for Rådet. Mødet mellem nettets nationale repræsentanter ledes af repræsentanten for den medlemsstat, der varetager formandskabet for Rådet. Nettets  nationale  repræsentanter  udarbejder  en  forretningsorden,  som  skal  vedtages  med  en- stemmighed. Nettets nationale repræsentanter fastlægger hvert år nettets program. De skal også udarbejde årsrapporten om nettets aktiviteter. Nettets nationale repræsentanter træffer afgørelse med enstemmighed. Nettets sekretariat varetages af medlemsstaterne. Nettets sekretariat og dets aktiviteter finansie- res af medlemsstaterne. Sekretariatet udarbejder hvert år et udkast til nettets program og til års-
- rapporten om nettets aktiviteter. Det varetager nettets daglige funktioner med hensyn til indsam- ling, analyse og formidling  af oplysninger i samarbejde med de nationale kontaktpunkter. Det bistår nettets medlemmer med at udarbejde, formulere og gennemføre projekter. Det opretter og vedligeholder nettets internetsted. Under udførelsen af sine funktioner arbejder sekretariatet tæt sammen med nettets nationale repræsentanter. 2.   Gældende dansk ret Forslaget giver ikke anledning til at redegøre for gældende dansk ret.   3.   Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser  Forslaget vurderes ikke at ville have lovgivningsmæssige konsekvenser.   Som nævnt ovenfor under punkt 1 vil nettets sekretariat og dets aktiviteter skulle finansieres af medlemsstaterne. Der foreligger ikke oplysninger om størrelsen af de årlige budgetter for nettet. På  det  foreliggende  grundlag  må  det  imidlertid  forventes,  at  der  vil  blive  tale  om  forholdsvis beskedne beløb, og forslaget vurderes således ikke at ville have statsfinansielle konsekvenser af betydning. Fra dansk side vil man under de videre forhandlinger søge spørgsmålet om de øko- nomiske konsekvenser af forslaget nærmere afklaret.      4.   Høring Forslaget til rådsafgørelse er sendt i høring hos følgende myndigheder, organisationer mv.: Rigspolitichefen,    Rigsadvokaten,    Statsadvokaten    for    Særlig    Økonomisk    Kriminalitet, Politidirektøren i København, Foreningen af Politimestre i Danmark, Politifuldmægtigforeningen,   Politiforbundet   i   Danmark,   Advokatrådet,   Landsforeningen   af beskikkede advokater, Datatilsynet, Amnesty International samt Institut for Menneskerettigheder. 66 . Nærhedsprincippet Forslagsstillerne har ikke i forslaget eller den ledsagende note redegjort nærmere for forholdet til nærhedsprincippet.   Regeringen finder på det foreløbige grundlag, at nærhedsprincippet må anses for overholdt, da formålet  med  forslaget  som  nævnt  er  at  oprette  et  netværk  –  med  deltagelse  af  alle  EU-
- medlemsstaterne og andre relevante aktører på området – med henblik på at styrke de forskellige aspekter af det internationale samarbejde vedrørende korruptionsbekæmpelsen. 7. Andre landes kendte holdninger Forslaget er som nævnt fremsat af Østrig, Finland, Grækenland, Ungarn, Litauen, Luxembourg og Slovenien. Der ses ikke i øvrigt at foreligge offentlige tilkendegivelser om øvrige medlems- staters holdninger til forslaget. 8. Foreløbig generelerel dansk holdning Fra dansk side er man positiv over for tiltag, der vil kunne medvirke til at effektivisere bekæm- pelsen af korruption.   9. Orientering af andre af Folketingets udvalg Grundnotatet sendes – ud over til Folketingets Europaudvalg – også til Folketingets Retsudvalg.